Paljonko maksaa

Kuumeilija

Olen nyt ihastunut kivitaloihin, varsinkin jämerällä on muutamava mukava malli jota pitäisi vain hiukan muokata. Mutta kysymykseni on, että kuinka paljon maksaa kivitalo (ilman tonttia)?? Neliöitä olisi suurin piirtein 120-130 ja yhdessä kerroksessa. Talo tehtäisiin aika pitkälle itse. Tiedän, että hintaa on vaikea määritellä, mutta edes jotain suuntaa antavaa hintaa jos saisin.

42

11474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kulujen pohjalta

Veikkaisin hinnaksi noin 200 000 - 230 000 euroa ilman tallia ja tonttia.

• Amatööriharkkomuurari

voi kyllä päästä JOS TODELLAKIN tekee paljon itse. Siis myös jos perustukset ovat helpot ja ne pakolliset ammattimiehet hyviä.

• Realisti_

Heti aluksi kannattaa ottaa realistinen asenne hommaan, eikä lähteä talomyyjien kelkkaan hinta-arvioiden suhteen. Jos kyselet täällä hintatietoa, en usko että teet lopulta kovinkaan paljon itse. Suurin osa ensirakentajista laskee siihen omaan tekemiseen aivan liikaa. Kuten itsekin sanoit, hinta-arvion antaminen on vaikeaa, tietämättä minne rakennat, ja näkemättä tonttia, sekä tietämättä laatuvaatimuksianne. Mutta sanoisin että en kovinkaan paljon erehdy, jos sanon, että rahaa sinulla palaa ilman tonttia n. 300 000 e. Tämä ei sisällä autotallia. Summa tuntuu suurelta, mutta on viisain uskoa heti, että kivitalon rakentaminen on kallista. Sillä harkon merkillä ei ole suurta väliä loppukustannuksissa. Ja lopuksi tärkeä neuvo: ÄLÄ LÄHDE RAKENTAMAAN TALVELLA, siinä tulee helposti suru puseroon. Tee (tai teetä) kunnollinen kustannusarvio ennen kuin aloitat, niin se kivitalon rakentaminen on ihan mukavaan hommaa.

• Alkuper.

Asiallisesta vastauksesta

• pitää

olla todella luksusta materiaalit jotta ton kokoiseen taloon saa menemään 300 000€ ja varsinkin jos todella tekee 40% ite..

• on...
        pitää kirjoitti:

olla todella luksusta materiaalit jotta ton kokoiseen taloon saa menemään 300 000€ ja varsinkin jos todella tekee 40% ite..

Tää on ikävä kyllä ihan faktaa, eikä sellaista kevyttä "musta tuntuu" jutustelua.

• Realisti_
        Alkuper. kirjoitti:

Asiallisesta vastauksesta

Annan hyvän neuvon: älä lähde tuolta pohjalta rakentaa, vaikka on kuinka RTS:n tutkimusta takana. 40% töistä on aivan älytön määrä työtä, ja jos ei ole ollut rakentamisen kanssa tekemisessä entuudestaan, käytännössä tekemätön paikka. Riippuu hieman minne rakennat, mutta esim. etelä-suomessa, varaa VÄHINTÄÄN 2000-2200 e/m2. Jos jotain jäis, on mukava vaihtaa vaikka autoa, mutta luulempa ettei tuosta tule paljon jäämään. Ja lopuksi: älä usko täällä saamiisi hintatietoihin, vaan maksa KUNNOLLISESTA kustannusartviosta hyvämaineiselle konsultille. Onnea vaan hankkeelle!

• kalliimpaa talvella?

Meillä tehdään parhaillaan kivitaloa sateelta suojaan kokonaisurakkana.

Miten paljon kalliimpaa mahtaa olla talvella?

Meillä tosin ei merkitystä enää, kun työt on jo käynnissä. Mielenkiinnosta vain..

• janne2002

viime vuonna 180 neiön talon rakentaminen maksoi keskimäärin 180 000. Tässä rakenuttaja on tehnyt 40% töistä. Kustannushaarukka oli viime vuonna välillä 500 - 2000 €/neliö, käytännössä usein noin 1300€. Kivitalon runko ei maksa juurikaan enempää, kuin puutalon. Rungon materiaalit ovat noin 50 000 listahinnoilla (MEH380 teräkset, laastit, kattotuolit, tiilet ikkunat, ovet, ontelolaatat, valut jne) hinta on luonnolisesti paljon korkeampi kun kysyy pakettia toimittajilta.

• Kuumeilija

Kiitos! Tuo loi taas jonkin näköistä uskoa kivitalon rakentamiseen. Tonttia meillä ei vielä ole, joten emme ole vielä kyselleet tarjouksia, mutta ehkä jo ensi kesänä :)

• Nyyttis
        Kuumeilija kirjoitti:

Kiitos! Tuo loi taas jonkin näköistä uskoa kivitalon rakentamiseen. Tonttia meillä ei vielä ole, joten emme ole vielä kyselleet tarjouksia, mutta ehkä jo ensi kesänä :)

No juu, mutta 40% töistä on jo valtava määrä. Käytännössä kaikki työt maarakennuksen ja runkopystytyksen jälkeen? Eli hyvin harva tekee niin paljoa. Realistisempi on 10-20% töistä. Ja tuo hinta lieni Suomen keskiarvo. Etelässä on huomattavasti kalliimpaa.

• kyseleepi

En oikein osaa hahmottaa hintoja,mutta
        mistä ne kulut tulee jota en nyt tajua.
        perustukset 20k€
        runko katto ikkunat piippu 50k€
        jätevesi 6k€
        rappaus 15k€
        lattiapinnat a`15€
        seinät a`10€
        LVI 10k€
        lämmitys 10k€
        takka 5k€
        keittiö 7k€
        betoni teräkset9€
        mitä oleellista puuttuu 2kerrosta

• pljon enemmän,

jos teettää sen toisilla. Puutalossa saa melkein samaan hintaan rungon ja pystytyksen kuin kivitalossa pelkät materiaalit. Se on niin pirun hidasta se kivitalon rungon teko. Naapuriin tuli puutalon runko tosta noin viikossa valmiiksi ja meillä kivitalon runkoa teetetty monta kuukautta ns. ammattilaisilla (jotka eivät sitä olleet).

• tettynä 50.000
        kyseleepi kirjoitti:

En oikein osaa hahmottaa hintoja,mutta
        mistä ne kulut tulee jota en nyt tajua.
        perustukset 20k€
        runko katto ikkunat piippu 50k€
        jätevesi 6k€
        rappaus 15k€
        lattiapinnat a`15€
        seinät a`10€
        LVI 10k€
        lämmitys 10k€
        takka 5k€
        keittiö 7k€
        betoni teräkset9€
        mitä oleellista puuttuu 2kerrosta

vaikka tekisit sen itse. Betonit ja teräkset on alakanttiin. Etenkin LAmmissa niihin menee tosi paljon rahaa. Lattiavalut puuttu, LVi lähes puolet alakantissa. Lämmitys alakantissa (meillä 290 m2 lattialämmitys 6000 mlp poruksineen n, 18.000). Rappaus alakantissa. Perustukset saat tuolla, jos maatyöt sikahelppoja (meillä 50.000 maatyöt). Sisätasoitukset puuttuu kokonaan. Rännyt, kattoturvatuottee, ikkunoiden pellitykset puuttuu. Lattialistatkin ovat useamman tonnin. Seinää et tee 10 euroa neliö, jo halvin laatta maksaa sen, tasoitus- laastit tai maalit. Ihan Sisäkaton materiaalit ja työ puuttuu. Sähköt puuttuu (15.000). Suunnittelukulut puuttuvat. MAhdolliset portaat puuttuvat, samoin parvekkeet ja terassit, sauna. Tuosta puuttuu vaikka mitä, en nyt enempiä ehdi listaamaankaan.

• mistä RTS

noita lukuja vetelee - todella pieleen kun todellisuuteen vertaa!! Jo 8v sitten lähes 90% itsetehty talo tuli maksamaan 1000€/m2!!

Tosi on että kivikasa ei maksa enempää kuin talopaketti mutta kasaako moni sen itse? Vaaditaan iso tukku rahaa ennenkuin kivet on samassa vaiheessa kuin ns. "sateelta suojaan" puutalopaketti. Ei näitä voi edes verrata!

• vanttis
        tettynä 50.000 kirjoitti:

vaikka tekisit sen itse. Betonit ja teräkset on alakanttiin. Etenkin LAmmissa niihin menee tosi paljon rahaa. Lattiavalut puuttu, LVi lähes puolet alakantissa. Lämmitys alakantissa (meillä 290 m2 lattialämmitys 6000 mlp poruksineen n, 18.000). Rappaus alakantissa. Perustukset saat tuolla, jos maatyöt sikahelppoja (meillä 50.000 maatyöt). Sisätasoitukset puuttuu kokonaan. Rännyt, kattoturvatuottee, ikkunoiden pellitykset puuttuu. Lattialistatkin ovat useamman tonnin. Seinää et tee 10 euroa neliö, jo halvin laatta maksaa sen, tasoitus- laastit tai maalit. Ihan Sisäkaton materiaalit ja työ puuttuu. Sähköt puuttuu (15.000). Suunnittelukulut puuttuvat. MAhdolliset portaat puuttuvat, samoin parvekkeet ja terassit, sauna. Tuosta puuttuu vaikka mitä, en nyt enempiä ehdi listaamaankaan.

Eli nopealla laskulla ainakin 100000€ arvosta puuttuu tuosta!

• kyseleepi
        mistä RTS kirjoitti:

noita lukuja vetelee - todella pieleen kun todellisuuteen vertaa!! Jo 8v sitten lähes 90% itsetehty talo tuli maksamaan 1000€/m2!!

Tosi on että kivikasa ei maksa enempää kuin talopaketti mutta kasaako moni sen itse? Vaaditaan iso tukku rahaa ennenkuin kivet on samassa vaiheessa kuin ns. "sateelta suojaan" puutalopaketti. Ei näitä voi edes verrata!

jatketaampi vielä kiihtymättä,vaikka pohdinta
        ehkä asiantuntematonta,
        Siis runko (tavarat) 50 K€(lammitassu,harkot,katto,eristeet,ikkunat,ovet,ontelot)
        jos latoo itte,lisätä tarvii? 3km rautaa betoni 125 l/m2 ?.betoni n 150€/m2?,rauta n 1200€?
        Ei kyllä mitään käsitystä mitä tasotus maalaus maksaa ite tehtynä aatteli 10€/m2.
        Laminaattia luulis saavan 15/m2,laattaa 30/m2.
        15 k€/sähköt mistä koostuu?
        Entäs rappaus eikö kelvollista pintaa pysty itse
        tekeen? ym,ym

• Joku jo ajatellut
        kyseleepi kirjoitti:

ehkä asiantuntematonta,
        Siis runko (tavarat) 50 K€(lammitassu,harkot,katto,eristeet,ikkunat,ovet,ontelot)
        jos latoo itte,lisätä tarvii? 3km rautaa betoni 125 l/m2 ?.betoni n 150€/m2?,rauta n 1200€?
        Ei kyllä mitään käsitystä mitä tasotus maalaus maksaa ite tehtynä aatteli 10€/m2.
        tekeen? ym,ym

Katsoppa
        http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/Suorakanava/pikakustannuslaskuri.asp

ja toinen laskuri
        https://www.op.fi/op?id=20104

Oman työn voit itse märitellä vaikka niin että teet kaikki itse.

Talopeli ja Kotioptimi ovat kaupallisia tuotteita, joilla saat hieman tarkempaa kustannusarviota. Maksavat molemmat muutaman kympin. Ei tuohon pitäisi taloprojekti kaatua.

Kustannusarvion voit tietenkin viilata niin pieneksi kuin huvittaa, sillä et kuitenkaan pysty lopullisia kustannuksia huijaamaan.

• kivitalo mielessä
        Joku jo ajatellut kirjoitti:

Katsoppa
        http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/Suorakanava/pikakustannuslaskuri.asp

ja toinen laskuri
        https://www.op.fi/op?id=20104

Oman työn voit itse märitellä vaikka niin että teet kaikki itse.

Talopeli ja Kotioptimi ovat kaupallisia tuotteita, joilla saat hieman tarkempaa kustannusarviota. Maksavat molemmat muutaman kympin. Ei tuohon pitäisi taloprojekti kaatua.

Kustannusarvion voit tietenkin viilata niin pieneksi kuin huvittaa, sillä et kuitenkaan pysty lopullisia kustannuksia huijaamaan.

Talopelin voi nykyään ladata rekisteröitymällä maksutta rakentaja.fi -sivustolta. Teinkin siinä mahdollisimman realistisen kustannusarvion kivitalopaketista avaimetkäteen mallilla.
        Valitsin maalämmön, hyvät sisustusmateriaalit (parketti, laatta, kivi), sekä talon materiaaliksi harkot ja rappauksen. Talon kerrosneliöt yhteensä 170. Yhteishinta tontteineen (tontti 130 K.euroa) 450 000. Eli pelkän talon hinnaksi tuli 320 000. Antaako Talopeli realistisen hinta-arvion, eli voiko siihen luottaa? Nimittäin tuo 450 000 on meikäläisellä aivan maksimi hintakatto. Yllätyksiä ei saisi tulla. Neliöhinnaksi talolle tulisi 1882 e ilman tonttia.

• onkin
        kivitalo mielessä kirjoitti:

Talopelin voi nykyään ladata rekisteröitymällä maksutta rakentaja.fi -sivustolta. Teinkin siinä mahdollisimman realistisen kustannusarvion kivitalopaketista avaimetkäteen mallilla.
        Valitsin maalämmön, hyvät sisustusmateriaalit (parketti, laatta, kivi), sekä talon materiaaliksi harkot ja rappauksen. Talon kerrosneliöt yhteensä 170. Yhteishinta tontteineen (tontti 130 K.euroa) 450 000. Eli pelkän talon hinnaksi tuli 320 000. Antaako Talopeli realistisen hinta-arvion, eli voiko siihen luottaa? Nimittäin tuo 450 000 on meikäläisellä aivan maksimi hintakatto. Yllätyksiä ei saisi tulla. Neliöhinnaksi talolle tulisi 1882 e ilman tonttia.

Kysymys onkin siitä että voiko sinuun luottaa, eli et käytä enempää rahaa kuin olet budjettiisi varannut.. ?

• Kivitalo mielessä
        onkin kirjoitti:

Kysymys onkin siitä että voiko sinuun luottaa, eli et käytä enempää rahaa kuin olet budjettiisi varannut.. ?

sillä, jos tulee matkalla yllätyksiä en todellakaan halua tinkiä sisustuksessa ja heittää muovimattoa, laminaattiatasoja yms. kunnon materiaalien sijaan. Haluaisin alusta asti tehdä inhorealistisen budjetin,yllätysten välttämiseksi, mutta se tuntuu olevan mission impossible.

• pintaa peräkellarin
        kyseleepi kirjoitti:

ehkä asiantuntematonta,
        tekeen? ym,ym

varaston seiniin, mutta en kyllä kelpuuttaisi sitä olkkariin. Varastossa menee hyvin. Lisäksi tasoitus on hidasta ja käsi tulee kipeäksi. Aika mahdoton ajatus, että kukaan muuta päivätyötä tekevä tasoittaisi parisataaneliöisen talon kaikki pinnat. no way. Mietin tuossa juuri nosturilaskuja (3 kerrosta). Niihinkin on mennyt varmaan kolme tonnia.
        Et ihan oikeasti pysty tekemään isoa kivitaloa itse, jollet käytä siihen 5-10 vuotta.
        Me ollaan tehty kaikki mahdolliset vapaa-ajat (palkattuja tekijöitä on myös) ja kyllä se oma aikaansaannos kuitenkin aika vähäiseksi jää.

• summan kuin

esim. OP:n laskuri (ainakin ennen antoi). Meillä kulut tulevat menemään vähintäänkin OP:n laskurin mukaisiin, vaikka ollaan tehty itse paljon ja kilpailutettu ja pilkottu urakoita. OP antoi hinnaksi 410.000 (tontti ei mukana) ja talopeli muistaakseni 270.000 eli revi siitä!

• antoi arviot
        Kivitalo mielessä kirjoitti:

sillä, jos tulee matkalla yllätyksiä en todellakaan halua tinkiä sisustuksessa ja heittää muovimattoa, laminaattiatasoja yms. kunnon materiaalien sijaan. Haluaisin alusta asti tehdä inhorealistisen budjetin,yllätysten välttämiseksi, mutta se tuntuu olevan mission impossible.

pelkälle talolle (tontin hinta poistettu) 375-380k€ toteutunut 385k€. Tilaa 235 asm2 eli alle 1700€/m2. Tässä siis omaa työtä kaikki muu maatöitä, rungon kasausta, osaa LVIS, takkaa ja tasoituksia lukuunottamatta. Työtä riitti täysipäiväisesti silti 4,5kk raksalla iltojen ja viikonloppujen lisäksi.

Ihan idioottivarmaa budjettia ei kukaan pysty tekemään, meillä jo maatyöt oli 1,5 x budjetoidut. Materiaaleista ei tingitty.

• Junno.
        kyseleepi kirjoitti:

ehkä asiantuntematonta,
        tekeen? ym,ym

tekemään kelvollista jälkeä.

• pysyvät kohtuudessa

Suhteuta oman talosi kustannukset talon kokoosi nähden, 235 m2:n talo maksaa sen 450 000 - 500 000 euroa teetettynä ja puolet pienepi talo reilut 200 000 euroa itse tehtynä.

Siis ei kannata verrata omia kuluja noiden suurten projektien kuluihin ts. kulut suhteutuvat projektien mukaan.

PS: Pienemmän talon työmäärät ovat myös kohtuullisemmat verratuna suuren talon työmääriin.

• kivitalo mielessä

Huh, onpas todella vaikeaa arvioida lopullisia kustannuksia!! Itse haluaisin hinnan mustaa valkoisella toimittajalta avaimet käteen urakasta, jossa itse ei tekisi muuta kuin valitsisi materiaalit ja olisi läsnä kun tarvitaan!!! Eli ei ole osaamista tehdä juurikaan mitään itse. Kysymys kuuluukin, onko sitten mitään järkeä lähteä rakentamaan, jos ei ole omaa osaamista?
        Haluaisin istua alas talotoimittajan kanssa ja saada mustaa valkoisella tarjouksen kokonaiskustannuksista. Perustuksen hintaa he eivät tietenkään osaa määrittää, mutta jos he hankkivat urakoitsijat ja rakentavat talon alusta loppuun, niin sitä hintaa haluaisin. Tuntuu vain, ettei kukaan siihen suostu. En halua ostaa tonttia ennen kuin tiedän juuri sen inhorealistisen loppuhinnan projektille...ettei sitten yhtäkkiä hinta olekin 100 000 euroa kalliimpi...sekään ei kuulemma ole mahdotonta!!!

• kalliilta

Huh, onpas todella vaikeaa arvioida lopullisia kustannuksia!! Itse haluaisin hinnan mustaa valkoisella toimittajalta avaimet käteen urakasta, jossa itse ei tekisi muuta kuin valitsisi materiaalit ja olisi läsnä kun tarvitaan!!! Eli ei ole osaamista tehdä juurikaan mitään itse. Kysymys kuuluukin, onko sitten mitään järkeä lähteä rakentamaan, jos ei ole omaa osaamista?
        Haluaisin istua alas talotoimittajan kanssa ja saada mustaa valkoisella tarjouksen kokonaiskustannuksista. Perustuksen hintaa he eivät tietenkään osaa määrittää, mutta jos he hankkivat urakoitsijat ja rakentavat talon alusta loppuun, niin sitä hintaa haluaisin. Tuntuu vain, ettei kukaan siihen suostu. En halua ostaa tonttia ennen kuin tiedän juuri sen inhorealistisen loppuhinnan projektille...ettei sitten yhtäkkiä hinta olekin 100 000 euroa kalliimpi...sekään ei kuulemma ole mahdotonta!!!

Jos meinaa rakentaa kivitalon avaimet käteen, niin se vaatii aikalailla paksua lompsaa. Suosittelen itse olemista mukana ainakin siivoamassa, ja aputöissä.

• hsh

"Eli ei ole osaamista tehdä juurikaan mitään itse."
        Juuri tämän lähes jokainen rakentaja onnekseen joutuu tarkistamaan. Motiivia lisää vilkaisu palkattujen työmiehien tilinauhaan. Timpurin taksoilla ei kannata teettää mitään, minkä voi itse opetella, ja rakennushommissa on paljon sellaista, minkä oppii tekemään, kun joku kerran näyttää malliksi eteen.
        Toinen asia on sitten se, jos ei kerta kaikkiaan ole aikaa.

• pitkäks

Kauppoja varmistellakseen meilläkin sipomyyjä (joka toimi myös vastaavana työnjohtajana)lupasi toteutuneita kustannuksia lähes 100 000e alemman hinnan. Nyt kun asiasta riidellään, paetaan vastuutä täysin. Kustannuarvio on kuulemma suuntaa antava!! Mitä *:n suuntaa tuo nyt on antanut? Kun isoja maansiirtokustannuksia ihmeteltiin, oli kommentti "omapas rakentaminen kallista". Nyt taas on sitä mieltä, että meitä on tässä kusetettu, mutta sitä ei voi enää näyttää toteenkaan. Työmiesten moraalia ei kysyttäessä aiemmin moittinut, mutta nyt sanoo meitä rahastetun rankasti. Mitäs tuumaatte keskisen suomen sipokauppiaan moraalista? Täysin saunan taakse vietävää sorttia. Tiedä vaikka veisinkin.

• Kivitalo mielessä
        pitkäks kirjoitti:

Kauppoja varmistellakseen meilläkin sipomyyjä (joka toimi myös vastaavana työnjohtajana)lupasi toteutuneita kustannuksia lähes 100 000e alemman hinnan. Nyt kun asiasta riidellään, paetaan vastuutä täysin. Kustannuarvio on kuulemma suuntaa antava!! Mitä *:n suuntaa tuo nyt on antanut? Kun isoja maansiirtokustannuksia ihmeteltiin, oli kommentti "omapas rakentaminen kallista". Nyt taas on sitä mieltä, että meitä on tässä kusetettu, mutta sitä ei voi enää näyttää toteenkaan. Työmiesten moraalia ei kysyttäessä aiemmin moittinut, mutta nyt sanoo meitä rahastetun rankasti. Mitäs tuumaatte keskisen suomen sipokauppiaan moraalista? Täysin saunan taakse vietävää sorttia. Tiedä vaikka veisinkin.

Juuri tuota pelkäsinkin...että lopullinen hinta voi heittää noin hurjasti ja kukaan ei ota siitä vastuuta...taidan sittenkin rakennuttaa, jos nyt yleensäkin rakennutan, puutalon.

• Hyvä lähtökohta
        Kivitalo mielessä kirjoitti:

Juuri tuota pelkäsinkin...että lopullinen hinta voi heittää noin hurjasti ja kukaan ei ota siitä vastuuta...taidan sittenkin rakennuttaa, jos nyt yleensäkin rakennutan, puutalon.

Tämä on hyvä lähtökohta. Puutalopuolella ei kuseteta ketään. Avaat vain lompakon ja sanot, että repikää sitä ja ilmoittakaa kun on valmista.

• kysymys?

Minne päin suunnittelet rakentavasi?

Jani

• Kuumeilija

Mistäs moinen kysymys?? :) Sanotaanko, että Länsi-suomeen.

• selkis
        Kuumeilija kirjoitti:

Mistäs moinen kysymys?? :) Sanotaanko, että Länsi-suomeen.

Sitten vastaan että jatka haaveilua...itsekkin tosin olen Länsi-Suomen Läänistä ja rakennutin lammitalon puolella niistä kustannnuksista mitä täällä esitetään...mutta anti olla. Onnea vaan raksaprojektille.

Jani

• talvirakentaja

Tässä kopio tavasta, jolla yksi talomyyjä laski meidän edellisen talomme kustannusarvion. Loppusumma oli vain aavistuksen yli ensimmäisen arvion, mutta olimme tehneet 10% kustannusylitysvarauksen joten selvittiin mainiosti.

Kopioi rivit exceliin ja kerää joka riville summa asiantuntijalta ja olet kovin lähellä totuutta. Suurin ongelma tässäkin on oman työn arviointi, teetettynä summat on kohtuu helppo saada riveille.

1. TONTTI
      11 Ostohinta
      12 Varainsiirtovero
      13 Mittaus- ja erottamiskulut

2. SUUNNITTELU- YLEISKULUT
      21 Suunnittelu
      - arkkitehti
      - rakenne
      - sähkö
      - LVI
      - piha
      22 Työnjohto-, valvonta, vastaavan mestarin palkkio
      23 Rakennus- yms. lupamaksut
      24 Liittymismaksut
      - vesi ja viemäri
      - sähkö
      - kaukolämpö
      - puhelin, kaapeli TV
      25 Vakuutukset
      26 Kaluston vuokrat
      27 Työajan sähkö ja vesi
      28 Kuljetukset ja nostot
      29 Rahoituskulut
      - korot
      - lainannoston ja panttien kulut

3. MAAN- JA POHJARAKENNUS
      31 Pohjatutkimus
      32 Raivaus, puunkaato, kannot yms.
      33 Maankaivu, louhinta, paalutus
      34 Salaojat, putkijohdot, kaivot
      35 Täytöt ja tiivistykset soralla ja maalla
      36 Pihatyöt ja istutukset
      37 Aidat, kuivaustelineet, jäteastia

4. PERUSTUKSET, ALAPOHJA, KELLARI
      41 Anturat
      42 Perusmuurit ja pilarit
      43 Alapohja, maanvaraiset laatat
      44 Kellarin katto/välipohja
      45 Terassit/parvekkeet, ulkoportaat yms.

5. TALOPAKETTI (huomioi asennuskulut kohdissa 6 - 10, jos tarvikkeet kuuluvat toimitukseen)
      51 Talopaketin hinta

6. RUNKO- JA VESIKATTORAKENTEET
      62 Ulkoseinän runkorakenne
      63 Ulkoverhous ja maalaus
      64 Välipohjarakenteet (2-krs.ratkaisussa)
      65 Yläpohjan rakenteet
      66 Vesikatto alusrakenteineen
      67 Katon varusteet (kourut, tikkaat, pellitykset)

7. TÄYDENTÄVÄT OSAT JA RAKENTEET
      71 Ikkunat
      72 Ovet (ulko-, sisä- ja autotalliovet)
      73 Lukot ja painikkeet oviin
      74 Sisäportaat
      75 Väliseinärungot
      76 Tulisijat ja piiput

8. PINTARAKENTEET JA PINNOITUKSET
      81 Sisäseinälevytys, panelointi, maalaus
      82 Sisäkattojen levytys, panelointi, maalaus
      83 Lattian pintarakenteet/päällysteet
      84 Listoitukset, verholaudat

9. KALUSTEET, VARUSTEET, LAITTEET
      91 Keittiökalusteet
      92 Kylpyhuonekalusteet
      93 Vaate- ja eteiskalusteet
      94 Saunan lauteet
      95 Kodinkoneet
      96 Keskuspölynimuri, kiuas ym. laitteet
      97 Antennivarustus

10. LÄMPÖ-, VESI-, SÄHKÖURAKAT
      101 Lämmitys
      102 Vesi- ja viemäriputkitus ja työt
      103 Vesi- ja viemärikalusteet
      104 Altaat, ammeet, saniteettiposliini
      105 Ilmastointikoje ja - kanavat
      106 Sähkölaitteet ja -työt

• jos tuon mukaan

laskee ja arvioi 10% niin ollaan lähellä totuutta. Huomasin että olit laittanut maavaraisten laattojen valun mutta esim 2 krs ontelolaatan päälle tuleva valu puuttui ja samoin terassien/parvekkeiden valut. Tai sitten kohta 45 sisälsi terassien rungot, valut, kaiteet, pylväät, katokset yms. Eli yhden osion sisällä kun vielä voi olla vaikka mitä - tää pitää huomioida. Lisäksi kaikkiin ulkoseinien koristeritilöihin, listoituksiin menee rahaa ja työtä.

KOhtien 81-82 vaihtoehtona (erityisesti kivitalossa) tasoite ja pintarappaus.

Ikkuna- ja piipunpeltejä en löytänyt, katon pellitykset kyllä.

Muuten ihan hyvä lista

• pähkähullu

Täällä helposti tuomitaan ettei onnistu jne, mutta
        lähdin silti yrittämään (hullu kun olen) halvalla kivitalon rakentamista. Nyt rahaa mennyt 80000€ ja sisähommia aloitellaan. Budjetti näyttää kulkevan juuri suunnitellulla tavalla. Mutta oli helppo laskea budjetti kun kyseli vaan materiaalien hinnat ja tekee sitten lähes kaiken itse, eli ei tarvitse arpoa työn hintaa

• Suuntaa antava

Tosta liikkeelle niin aika lähellä ollaan.

• Leca talo 2005

Rakensin Espooseen Leca Design Talon, valmistui kesällä 2005. 150 huoneistoalaneliötä, 188 kokonaisneliötä. Erillinen 30 neliön autokatos (leca puu). Pihatyöt tehty valmiiksi kiveyksiä lukkunottamatta. Kaukolämpö, uponor lattialämmitys, nykyaikainen ilmastointi.

Runko pystytetiin muurauksien osalta käyttämällä ulkopuolista muuraria, apumiehinä minä itse ja sukulaismies. Kattotyöt/sisäkattorungot/ikkuna-asennukset/lattiavalut tehtiin kahden palkatun Timpurin voimin. LVI oli urakka (17500,-), sähkötyöt tehtiin tuntityönä luvallisen miehen toimesta ja sähkötarvikkeet sain halvalla SLOsta käyttämällä tuttavan firman asiakastiliä. Omiin töihin kuului kaikki siivoukset, tarvikehankinnat, roilotukset, sisäseinäkivien kanto, laastien teko, kattotiilien asennus, telineiden pystytys eli pääsääntöisesti kaikki avustavat työt ja jotain "ammattitaitoa" vaativia töitä. Parketit laitoin itse ja yläkerran maalasin itse.

Rahaa on kulunut tällä hetkellä aika tarkasti 268 000 Euroa sisältäen maatöistä alkaen kaiken paitsi tontin hinnan. Omaa ja sukulaisten työtä on mennyt noin 2000 tuntia.

Nyt talo on pihakiveyksiä ja lopputarkastusta vailla.

• Nimetön

Omaa työtä yli 5 tuntiä päivässä vuoden ympäri! Ulkopuoliset työsopimuksella=itse työnantajana. Tarvikehankinnoissa suhteet apuna.

Että jos itse vain valitsee materiaalit ja maksaa laskut, niin mainitsemasi summan voi kertoa 1,5.

• janne 2002
        Nimetön kirjoitti:

Omaa työtä yli 5 tuntiä päivässä vuoden ympäri! Ulkopuoliset työsopimuksella=itse työnantajana. Tarvikehankinnoissa suhteet apuna.

Että jos itse vain valitsee materiaalit ja maksaa laskut, niin mainitsemasi summan voi kertoa 1,5.

2000 tuntia tulee jo siitä, kun parikunta käy viikonloppuisin askartelemassa vuoden ajan. Käyttämättä on vielä illat, lomat, sairaslomat, pekkaset, rukkaset jne. Kivitalon tekemiseen menee 4000 tuntia. Vähän vähemmän, jos keskittyy ihmettelemisen ja lässyttämisen sijaan tekemiseen. Palkkatyöajan voi käyttää kilpailuttamiseen ja miettimiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      32
      5165
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      66
      4158
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      78
      3706
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2738
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      158
      2564
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      61
      2404
    7. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      28
      2265
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2209
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      138
      1735
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1568
    Aihe