Oonko mä nyt hassu vai

ei liisaaminen kannata!

Mulla on sellanen käsitys,että liisingissä sä maksat tietyn summan joka kuukausi että saat ajaa toisen omistamaa autoa. Tää summa on aika korkea nykyään,jopa jotain 500 e/kk! Luopuessasi autosta normaali omistaja saisi autostaan suuren osan rahana takaisin,liisari ei senttiäkään koska hän ei omista autoaan millään tavalla. Kysyin kaverilta jolla oli oma 8 vuotias MB V8 edustustason auto,että mikset liisaa,hän sanoi että tämän tasoisen auton liisaaminen vie vararikkoon ja toisekseen hän tappaa pelkillä kilometrikorvauksilla kolmessa vuodessa auton ostohinnan jonka jälkeen kaikki siihen päälle on pelkkää bonusta ja auton myyminen joskus vielä kiva lisäsumma,eli hullu olis jos liisaisi.

Miksi kukaan liisaa siis(kun vielä ne autot joihin täällä on varaa liisausmielessä ovat ihan perusvessoja Mondeoita ja Vectroja,harvalla on hienoa autoa alla kuitenkaan) kun ei se kannata?

23

5017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaakko

      Ihan oikeassa olet.
      Tietenkin oman omistaminen on kokonaisuudessaan halvempaa.

      Joku kuitenkin väittää että on kiva ettei tarvitse olla huolissaan kun ei ole oma auto ja huollot ja vakuutukset ja kaikki siinä omassa maksaisi niin paljon. No enemmän ne tietenkin maksaa siinä liisingmaksun mukana.

      Kovasti on ollut kirjoittelua että työnantajat eivät antaisi enää autoetua vaan tekisivät halvennussopimuksen liisingfirman kanssa jolloin työntekijä voi itse liisata halvemmalla firman sopimuksella. Eihän siinä mitään järkeä työntekijälle ole jos se liisinkimaksu vähennetään jotenkin palkasta mutta joissain tapauksissa voi olla ihan hyväkin.

      • fdsfdsfds

        Oudointa on se että jotkut olettavat työsuhdeauton tarkoittavan autoa jonka saa liisata itselleen firman sopimuksella...

        ja vielä useampi luulee että liising auto ja työsuhdeauto on jotenkin sama asia


      • Lumiukko
        fdsfdsfds kirjoitti:

        Oudointa on se että jotkut olettavat työsuhdeauton tarkoittavan autoa jonka saa liisata itselleen firman sopimuksella...

        ja vielä useampi luulee että liising auto ja työsuhdeauto on jotenkin sama asia

        Puhekielessä työsuhdeauto ja leasing-auto ovat sama asia. Työntekijä ajaa työnantajan autolla, käytännössä työnantajan liisaamalla autolla, koska harvan yrityksen ydintoimintaa on autojen omistaminen ja niiden tarjoaminen muiden käyttöön. Oikeampi termi on tietenkin autoetuauto.

        Työsuhdeauto tarkoittaa perinteisesti esim pullakuskin tai kaupapratsun ajamaa firman autoa jos tämä saa käyttää sitä myös työmatkoihin ja muihin omiin ajoihin.

        Raja on hämärtynyt, aikaisemmin työnantaja tarjosi autoetua ainoastaan johdolle ja niille jotka tarvitsevat autoa työssään, siis niille jotka tarvitsevat työsuhdeautoa. Nyt ainakin it-alalla joka firma tarjoaa nörteille autoetua muka palkan lisänä. Työajoa useimmilla autoetuautoilijalla ei tule metriäkään.


      • ihan oikeaa asiaa
        Lumiukko kirjoitti:

        Puhekielessä työsuhdeauto ja leasing-auto ovat sama asia. Työntekijä ajaa työnantajan autolla, käytännössä työnantajan liisaamalla autolla, koska harvan yrityksen ydintoimintaa on autojen omistaminen ja niiden tarjoaminen muiden käyttöön. Oikeampi termi on tietenkin autoetuauto.

        Työsuhdeauto tarkoittaa perinteisesti esim pullakuskin tai kaupapratsun ajamaa firman autoa jos tämä saa käyttää sitä myös työmatkoihin ja muihin omiin ajoihin.

        Raja on hämärtynyt, aikaisemmin työnantaja tarjosi autoetua ainoastaan johdolle ja niille jotka tarvitsevat autoa työssään, siis niille jotka tarvitsevat työsuhdeautoa. Nyt ainakin it-alalla joka firma tarjoaa nörteille autoetua muka palkan lisänä. Työajoa useimmilla autoetuautoilijalla ei tule metriäkään.

        Näin juuri.
        Minulla on käyttöetuauto.
        Auton omistaa leasing-firma, työnantaja on 1. haltija, ja itse olen 2. haltija. Jos esim. työsuhde päättyy (ilman että itse irtisanoutuu), keskeytyksen kulut hoitaa työnantaja.

        Bruttopalkasta vähennetään tietty %-osuus leasing-vuokrasta. Lisäksi edun verotusarvo kasvattaa verotettavaa ansiota. Minun autoni käyttöedun verotusarvo on 480€/kk, ja netto vaikutus käteen jäävään palkkaan on n. -450€/kk.

        Itse maksan tuon "nettopalkkavaikutuksen" lisäksi vain polttoaineen (diesel).
        Autoetuun kuuluu tietty ajo-oikeus sopimusajalla, minulla 75tkm/3v. (5000km ylitys sallitaan ilman veloitusta ylimääräisistä kilometreistä). Ymmärtääkseni Leasing-hintaan kuuluu vakuutukset, huollot, mahdolliset korjaukset, sijaisauto, mahdolliset renkaiden, pyyhkijänsulkien yms. uusimiset, renkaiden säilytys ja vaihto, sekä mm. pesunesteiden, öljyjen yms. lisäykset.
        Työnantaja maksaa ainakin diesel-veron, auton pesun 2*kk, ja kerran vuodessa sisäpesun.

        (Tämä esimerkki autoedusta Suomen suurimmassa firmassa. Kun työntekijän vaatimusluokka on vähintäänkin tietty, on oikeutettu käyttöetuautoon. (Käytännössä tarkoittaa että pitää olla asiantuntijatason tehtävissä, tai jonkinlainen "pikkupomo".) Läheskään kaikilla autoetuun oikeutetuilla ei ole käyttöetuautoa, eli eivät ole sitä syystä tai toisesta halunneet tai katsoneet kannattavaksi tai tarpeelliseksi. Executive tasolla (taas tietty, edellistä korkeampi vaatimusluokka), on jo sitten oikeus vapaaseen autoetuun.)

        Itse olen autoetuun oikeutettuna ajanut sekä omalla autolla, että nyt sitten käyttöetuautolla. Jos riittää vanhhempi oma auto, tai ei autoa lainkaan tarvitse, tai sitten ajaa työmatkoja autolla, joista mahdollisuus veloittaa matkalaskussa kilometrikorvaukset, niin silloin kannattaa varmaankin ajaa omalla. Jos haluaa ajaa huolettomasti uudella autolla (esim. max 3v), niin silloin käyttöetuauto voisi jopa olla kannattavampi. Tämäkään asia ei kuitenkaan ole musta-valkoinen: Jokainen laskee ja arvioi kannattavuuden omalta kohdaltaan, ja omilla painotuksillaan ja arvostuksillaan. Luulisimpa että meillä korkeintaan puolet autoetuun oikeutetuista ovat sen huolineet.


      • kkkkk
        ihan oikeaa asiaa kirjoitti:

        Näin juuri.
        Minulla on käyttöetuauto.
        Auton omistaa leasing-firma, työnantaja on 1. haltija, ja itse olen 2. haltija. Jos esim. työsuhde päättyy (ilman että itse irtisanoutuu), keskeytyksen kulut hoitaa työnantaja.

        Bruttopalkasta vähennetään tietty %-osuus leasing-vuokrasta. Lisäksi edun verotusarvo kasvattaa verotettavaa ansiota. Minun autoni käyttöedun verotusarvo on 480€/kk, ja netto vaikutus käteen jäävään palkkaan on n. -450€/kk.

        Itse maksan tuon "nettopalkkavaikutuksen" lisäksi vain polttoaineen (diesel).
        Autoetuun kuuluu tietty ajo-oikeus sopimusajalla, minulla 75tkm/3v. (5000km ylitys sallitaan ilman veloitusta ylimääräisistä kilometreistä). Ymmärtääkseni Leasing-hintaan kuuluu vakuutukset, huollot, mahdolliset korjaukset, sijaisauto, mahdolliset renkaiden, pyyhkijänsulkien yms. uusimiset, renkaiden säilytys ja vaihto, sekä mm. pesunesteiden, öljyjen yms. lisäykset.
        Työnantaja maksaa ainakin diesel-veron, auton pesun 2*kk, ja kerran vuodessa sisäpesun.

        (Tämä esimerkki autoedusta Suomen suurimmassa firmassa. Kun työntekijän vaatimusluokka on vähintäänkin tietty, on oikeutettu käyttöetuautoon. (Käytännössä tarkoittaa että pitää olla asiantuntijatason tehtävissä, tai jonkinlainen "pikkupomo".) Läheskään kaikilla autoetuun oikeutetuilla ei ole käyttöetuautoa, eli eivät ole sitä syystä tai toisesta halunneet tai katsoneet kannattavaksi tai tarpeelliseksi. Executive tasolla (taas tietty, edellistä korkeampi vaatimusluokka), on jo sitten oikeus vapaaseen autoetuun.)

        Itse olen autoetuun oikeutettuna ajanut sekä omalla autolla, että nyt sitten käyttöetuautolla. Jos riittää vanhhempi oma auto, tai ei autoa lainkaan tarvitse, tai sitten ajaa työmatkoja autolla, joista mahdollisuus veloittaa matkalaskussa kilometrikorvaukset, niin silloin kannattaa varmaankin ajaa omalla. Jos haluaa ajaa huolettomasti uudella autolla (esim. max 3v), niin silloin käyttöetuauto voisi jopa olla kannattavampi. Tämäkään asia ei kuitenkaan ole musta-valkoinen: Jokainen laskee ja arvioi kannattavuuden omalta kohdaltaan, ja omilla painotuksillaan ja arvostuksillaan. Luulisimpa että meillä korkeintaan puolet autoetuun oikeutetuista ovat sen huolineet.

        Verottajan mukaan dieselvero kuuluisi käyttöetuauton käyttäjän maksettavaksi koska se on osa polttoainekulua. Tuo ettei sitä itse joudu maksamaan on tietenkin hyvä asia ja muuttaa käyttöetua enemmän eduksi.


      • ihan oikeaa asiaa
        kkkkk kirjoitti:

        Verottajan mukaan dieselvero kuuluisi käyttöetuauton käyttäjän maksettavaksi koska se on osa polttoainekulua. Tuo ettei sitä itse joudu maksamaan on tietenkin hyvä asia ja muuttaa käyttöetua enemmän eduksi.

        Voi olla, mutta meillä sen jokatapauksessa nykyisin maksaa työnantaja. oletettavasti verottajakin hyväksyy, kun ko. firmalla Suomessa varmaan useita satoja, ellei tuhansia autoedun saajia.

        Yksi miinus puoli tuli vielä mieleen (joka osuu ainakin omaan nilkkaani): jos saa vähentää verotuksessa työmatkakulut oman auton käytön mukaan, niin omalla saisi vähentää isomman kilometritaksan mukaisesti. Jos vähentää julkisten mukaan (niin kuin varmaan useimmat), niin silloin ei merkitystä.


      • kaikille lisää
        ihan oikeaa asiaa kirjoitti:

        Voi olla, mutta meillä sen jokatapauksessa nykyisin maksaa työnantaja. oletettavasti verottajakin hyväksyy, kun ko. firmalla Suomessa varmaan useita satoja, ellei tuhansia autoedun saajia.

        Yksi miinus puoli tuli vielä mieleen (joka osuu ainakin omaan nilkkaani): jos saa vähentää verotuksessa työmatkakulut oman auton käytön mukaan, niin omalla saisi vähentää isomman kilometritaksan mukaisesti. Jos vähentää julkisten mukaan (niin kuin varmaan useimmat), niin silloin ei merkitystä.

        Käyttöetuautollahan on ihan oma kilometrihinta jonka saa työmatka-ajosta vähentää verotuksessa, siis kodin ja työpaikan väliset matkat.
        Jos työmatka on muutamaa kilometriä pitempi niin tällä tavoin laskemalla verovähennys on yleensä isompi kuin julkisilla hinnoilla.

        Verottaja ei voi tuossa tapauksessa edellyttää julkisten kulkuvälineiden käyttöä koska työntekijä jo maksaa veroa saamastaan käyttöetuautosta jolla kodin ja työpaikan välisen matkan kulkee.


      • ihan oikeaa asiaa
        kaikille lisää kirjoitti:

        Käyttöetuautollahan on ihan oma kilometrihinta jonka saa työmatka-ajosta vähentää verotuksessa, siis kodin ja työpaikan väliset matkat.
        Jos työmatka on muutamaa kilometriä pitempi niin tällä tavoin laskemalla verovähennys on yleensä isompi kuin julkisilla hinnoilla.

        Verottaja ei voi tuossa tapauksessa edellyttää julkisten kulkuvälineiden käyttöä koska työntekijä jo maksaa veroa saamastaan käyttöetuautosta jolla kodin ja työpaikan välisen matkan kulkee.

        Sitähän ainakin yritinkin sanoa, että etuautolla oma kilometritaksa, jolla tymatkakulujen verovähennys lasketaan (tietysti omavastuuosuudella vähennettynä).
        Kodin ja työpaikan välinen matka on omaa ajoa, ja sitä koskee sama periaate, olipa sitten käytössä etuato, vaiko ei, eli "vähennetään halvimman mahdollisen vaihtoehdon mukaan".

        Itse asun kehyskunnassa alueella, josta työmatka julkisia käyttäen on käytännössä mahdotonta. Tämän takia verottaja on hyväksynyt että vähennän työmatkakuluni oman auton käytön mukaisesti. Nyt kuitenkin vähennys jää pienemmäksi, koska etoautolla ajavana se on verottajan mielestä minulle "halvempaa". Jos julkinen liikenne olisi mahdollinen, minun tulisi vähetää matkakuluni verotuksessa sen kulujen mukaisesti (siitäkin huolimatta että minulla on etuauto). Olen tarkistanut asian Keski-Uudenmaan verotoimistosta, ja näin ainakin minulle sieltä asian kertoivat olevan.


      • jussiccc
        ihan oikeaa asiaa kirjoitti:

        Sitähän ainakin yritinkin sanoa, että etuautolla oma kilometritaksa, jolla tymatkakulujen verovähennys lasketaan (tietysti omavastuuosuudella vähennettynä).
        Kodin ja työpaikan välinen matka on omaa ajoa, ja sitä koskee sama periaate, olipa sitten käytössä etuato, vaiko ei, eli "vähennetään halvimman mahdollisen vaihtoehdon mukaan".

        Itse asun kehyskunnassa alueella, josta työmatka julkisia käyttäen on käytännössä mahdotonta. Tämän takia verottaja on hyväksynyt että vähennän työmatkakuluni oman auton käytön mukaisesti. Nyt kuitenkin vähennys jää pienemmäksi, koska etoautolla ajavana se on verottajan mielestä minulle "halvempaa". Jos julkinen liikenne olisi mahdollinen, minun tulisi vähetää matkakuluni verotuksessa sen kulujen mukaisesti (siitäkin huolimatta että minulla on etuauto). Olen tarkistanut asian Keski-Uudenmaan verotoimistosta, ja näin ainakin minulle sieltä asian kertoivat olevan.

        Minulla hyväksyttiin useana vuotena käyttöetuauton kilometrikorvauksen mukainen työmatkakulu.
        Siis ei se minkä työnantaja maksaa työajoista vaan se joka ilmoitetaan joka vuosi veroilmoituksen mukana tulevassa veroilmoituksen täyttöohjeessa. En nyt muista paljonko se on tai on ollut. Nyt asun niin lähellä työpaikkaa ettei se ole enää normaalia taksaa suurempi.

        Kysyin sitä alunperin joskus ja silloin kertoivat että kun kerran maksan käyttöetuauton edusta veroa ja koska käyttöetuauton kyseessä ollessa käyttäjä maksaa itse polttoaineen on nimenomaan tarkoitettu että tämä omaa autoa alempi kilometrihinta hyväksytään työmatkakustannukseksi vaikka kaupungin bussi menee kodin vierestä työpaikan viereen. Sanoi vielä että jos näin ei olisi niin miksi käyttöetuautosta pitäisi maksaa veroa jos sitä ei voisi käyttää kodin ja työpaikan välisiin matkoihin. Näin Helsingissä.

        Eli ei ole ollut niin että vähennettäisiin halvimman mukaan koska maksaessani veroa autoedusta minut "pakotetaan" käyttämään tuota autoa ajaessani työhön.
        Mikäli en saisi vähentää tuota niin haluaisin tietenkin nämä kilometrin pois omasta ajosta josta autoedun veronkin maksan.( Eli laskennallisesti se 18000km vuodessa.)

        Löysin netistä tuosta asiasta maininnan vero.fi sivustolta kohdasta veroehdotuksen täyttöohjeet vuodelle 2004. Siellä sanotaan kohdassa matkakustannukset muulla kuin julkisilla ajoneuvoilla kohdassa: Jos verovelvollinen käyttää työnantajan omistamaa tai hallitsemaa autoa, vähennyksen määrä on 0,18 euroa/kilometri.


    • Lumiukko

      Alkuperäinen ajatus työsuhdeautossa oli se, että työnantaja vuokraa (=liisaa) auton ja antaa sen velotuksetta työntekijän käyttöön. Tuosta edusta verottaja sitten haluaa korvauksen, joka on aikoinaan laskettu periaatteella 75% saaadusta edusta menee verolle. Verotus perustuu edelleenkin tähän malliin.

      Nykyään monet työnantajat ulosmittaavat työsuhdeautoedun itselleen pienentämällä auton ottaneen työntekijän palkkaa. Tuo on tietenkin aivan järjetön malli työntekijän kannalta, hän maksaa ensin kokonaan tai osittain leasing-vuokran (tosin bruttotulosta) ja vielä veroa saamatta jääneestä autoedusta.

      Työsuhdeautolle on kuitenkin ottajia, koska on hienoa olla niin tärkeä työntekijä että saa ajaa firman autolla, varsinkin nuoret it-nörtit sortuvat tähän. Toisaalta liisari on aina uusi auto, aniharva pystyisi / uskaltaisi hankkia vastaavaa oikealla rahalla. Edelleen juuri koulusta valmistunut nörtti ei uskaltaisi hankkia omaa uuttaa autoa mutta maksaa huomattavasti enemmän ottamalla uuden työsuhdeauton.

      Rivikoodarin työsuhdeautolle on määritelty firman ohjeissa kattohinta, mistä syystä nuo ovat tosiaan aikalailla perusautoja, mondeota, passattia, citikkaa.

      Työsuhdeautoa ei kannata missään tapauksessa ottaa mikäli on mahdollisuus saada verottomia kilometrikorvauksia oman auton käytöstä.

    • Z4 coupen

      enkä ole katunut vielä hetkeäkään tai itse asiassa ei ole autokaan vielä tullut.

    • suurin osa

      suomalaisista ajaa "leasingautoilla" sillä ei monikaan ole autoansa kokonaan maksanut vaan ostanut sen rahoituksella jolloin maksaa tavallaan samaa "leasingmaksua" rahoitusyhtiölle kuin henkilö jolla on "oikea" leasari.

      Yleensä ihmiset vaihtaa 3 vuoden jälkeen taas kalliimpaan autoon jolloin lainapääoma taas nousee joten käytännössä harvempi maksaa koskaan autoaan pois kokonaan.

      Tämän lisäksi saa sitten pelätä kolhuja, ruostumisia, arvonalentumista jne. mitä leasaajan ei tarvitse.

      mutta jokainen tietysti tavallaan.

      • jotte

        Liisingiin kuuluu usein myös pesut (esim. 3 krt/kk), tarvikkeet (lamput, pyyhkijänsulat) ja rengastyöt ja -korjaukset.

        Itselläni meni takarengas (osui kadunreunaan ja repesi). Soitto Vianorille ja sieltä tuotiin alle upouusi kikarengas. Laskin, että tuokin olisi tullut maksamaan minulle 150-200 euroa, jos olisi ollut oma kärry.

        On sangen nautinnollista, kun tietää että mitä tahansa sattuu, niin eipä tule vararikkoa. Kun oli vielä oma auto, sai aina olla varpaillaan kun vei auton huoltoon. Jos jotain piti uusia, lasku oli aina vähintää 300 euroa s normaalit huoltohinnat päälle.


      • Lumiukko

        Valtaosa kai sentään maksaa sen auton kokonaan pois välillä, eli autokauppaan mennään vasta kun entinen on oma.

        Niin tai näin, mutta auton lainalla rahoittava lainaa ainoastaan pienen osan auton hinnasta. Näin lainan kustannuksetkin ovat aivan eri suuruusluokkaa. Leasingvuokran koronosuus on muuten rahoitusyhtiön tarkkaan varjelema salaisuus, sitä voi yrittää laskeskella jos tietää hankintahinnan ja laskennallisen jäännösarvon, en kuitenkaan suosittele heikkohermoisille. Ei ole sattuma että korkoprosenttia ei kerrota.

        Oman auton hankkiva voi myös ostaa jonkun premium mallin, kovin moni ei niitä firman liisingillä saa. Eikä läheskään kaikilla ole mahdollisuutta autoetuautoon (useimmilla ei haluakaan, mutta ei tosiaan sellaista vaihtoehtoakaan).

        Omaan autoonkin saa huolenpitosopimuksen, maksaa esim. minulle 24 euroa kuussa ensimmäiset kolme vuotta ja neljäs vuosi sovitaan myöhemmin.

        Ainakin meidän firmassa leasingkauden päätyttyä auto 'myydään' rahoitusyhtiön toimesta (saa myydä itsekin, mutta suora myynti ilman uuden hankintaa on aika vaikeaa). Siinä vaiheessa joko saa rahaa takaisin tai joutuu maksamaan lisää, riippuen siitä miten nappiin laskennallinen jäännösarvo osui. Eli sama arvonalenemisriski kuin omassakin, paitsi että omassa ei kukaan vedä välistä. Ja oman voi vaihtaa silloin kuin itselle sopii.

        En minä kyllä näe mitään yhteistä leasingautolla ja rahoituksella (pankkilaina, osamaksu tai myyntirahoitus) hankitulla autolla. Sori vaan.


      • kyllä
        Lumiukko kirjoitti:

        Valtaosa kai sentään maksaa sen auton kokonaan pois välillä, eli autokauppaan mennään vasta kun entinen on oma.

        Niin tai näin, mutta auton lainalla rahoittava lainaa ainoastaan pienen osan auton hinnasta. Näin lainan kustannuksetkin ovat aivan eri suuruusluokkaa. Leasingvuokran koronosuus on muuten rahoitusyhtiön tarkkaan varjelema salaisuus, sitä voi yrittää laskeskella jos tietää hankintahinnan ja laskennallisen jäännösarvon, en kuitenkaan suosittele heikkohermoisille. Ei ole sattuma että korkoprosenttia ei kerrota.

        Oman auton hankkiva voi myös ostaa jonkun premium mallin, kovin moni ei niitä firman liisingillä saa. Eikä läheskään kaikilla ole mahdollisuutta autoetuautoon (useimmilla ei haluakaan, mutta ei tosiaan sellaista vaihtoehtoakaan).

        Omaan autoonkin saa huolenpitosopimuksen, maksaa esim. minulle 24 euroa kuussa ensimmäiset kolme vuotta ja neljäs vuosi sovitaan myöhemmin.

        Ainakin meidän firmassa leasingkauden päätyttyä auto 'myydään' rahoitusyhtiön toimesta (saa myydä itsekin, mutta suora myynti ilman uuden hankintaa on aika vaikeaa). Siinä vaiheessa joko saa rahaa takaisin tai joutuu maksamaan lisää, riippuen siitä miten nappiin laskennallinen jäännösarvo osui. Eli sama arvonalenemisriski kuin omassakin, paitsi että omassa ei kukaan vedä välistä. Ja oman voi vaihtaa silloin kuin itselle sopii.

        En minä kyllä näe mitään yhteistä leasingautolla ja rahoituksella (pankkilaina, osamaksu tai myyntirahoitus) hankitulla autolla. Sori vaan.

        Samaa mieltä

        liisingmaksussa "koron" osuus lienee huomattava.


      • voi olla
        Lumiukko kirjoitti:

        Valtaosa kai sentään maksaa sen auton kokonaan pois välillä, eli autokauppaan mennään vasta kun entinen on oma.

        Niin tai näin, mutta auton lainalla rahoittava lainaa ainoastaan pienen osan auton hinnasta. Näin lainan kustannuksetkin ovat aivan eri suuruusluokkaa. Leasingvuokran koronosuus on muuten rahoitusyhtiön tarkkaan varjelema salaisuus, sitä voi yrittää laskeskella jos tietää hankintahinnan ja laskennallisen jäännösarvon, en kuitenkaan suosittele heikkohermoisille. Ei ole sattuma että korkoprosenttia ei kerrota.

        Oman auton hankkiva voi myös ostaa jonkun premium mallin, kovin moni ei niitä firman liisingillä saa. Eikä läheskään kaikilla ole mahdollisuutta autoetuautoon (useimmilla ei haluakaan, mutta ei tosiaan sellaista vaihtoehtoakaan).

        Omaan autoonkin saa huolenpitosopimuksen, maksaa esim. minulle 24 euroa kuussa ensimmäiset kolme vuotta ja neljäs vuosi sovitaan myöhemmin.

        Ainakin meidän firmassa leasingkauden päätyttyä auto 'myydään' rahoitusyhtiön toimesta (saa myydä itsekin, mutta suora myynti ilman uuden hankintaa on aika vaikeaa). Siinä vaiheessa joko saa rahaa takaisin tai joutuu maksamaan lisää, riippuen siitä miten nappiin laskennallinen jäännösarvo osui. Eli sama arvonalenemisriski kuin omassakin, paitsi että omassa ei kukaan vedä välistä. Ja oman voi vaihtaa silloin kuin itselle sopii.

        En minä kyllä näe mitään yhteistä leasingautolla ja rahoituksella (pankkilaina, osamaksu tai myyntirahoitus) hankitulla autolla. Sori vaan.

        mutta noita leasingautopoliitikkoja on yhtä paljon kuin on firmojakin.

        minun työpaikassa ei ole mitään hintakattoa tai merkkirajoituksia vaan voi ottaa minkä vain haluaa. Leasingvuokrasta pitää maksaa 75% eli firma maksaa 25% siitä. Kun sopimus päättyy niin leasingfirma varmaan myy auton tai sitten laittaa sen sijaisautoksi mutta se ei kiinnosta pätkääkään koska ei ole työntekijän ongelma. Vain kilometrit tarkistetaan ja jos on ylitystä niin pitää maksaa ja jos liian vähän niin saa rahaa takas eli arvonalenemisesta ei tarvitse huolehtia ollenkaan. Siitä tosin maksetaan jo leasingvuokran hinnassa.

        Syy miksi et näe mitään yhteyttä "oman" auton ostoon pankkilainalla tai rahoituksella on varmaan juuri se että vertaat oman työpaikkasi leasaripolitiikkaa siihen jolloin se varmaan onkin noin miten kuvasit mutta elämää ja työpaikkoja on sinukin työpaikkasi ulkopuolella ja näin ollen myös erilaisia autopoliitikkoja.

        Ei "oman" auton ostava voi noin vaan ostaa mitään premium malleja vaan siihen tarvitaan aina vähintään rahaa mitä suurimmalla osalla väestöstä ei ole ja jos kuitenkin haluaa premium mallin ostaa niin sitten ollaan taas siinä tilanteessa että auto ei ole lähellekään oma vaan pitää ottaa reilusti joko rahoitusta tai pankkilainaa.

        Kun katselee tätä suomen autokantaa niin joko suurella osalla väestöstä ei sitä rahaa ole tai sitä ei ainakaan autoihin haluta laittaa. Ja kun totesit että valtaosa kuitenkin maksaa sen auton kokonaan pois ennen vaihtoa niin sitten ei puhuta kyllä lähellekään premium luokan autoista vaan 10v vanhoista alle 10000€ autoista mitä ei taas voi verrata uuteen leasingautoon.


      • jaa.
        voi olla kirjoitti:

        mutta noita leasingautopoliitikkoja on yhtä paljon kuin on firmojakin.

        minun työpaikassa ei ole mitään hintakattoa tai merkkirajoituksia vaan voi ottaa minkä vain haluaa. Leasingvuokrasta pitää maksaa 75% eli firma maksaa 25% siitä. Kun sopimus päättyy niin leasingfirma varmaan myy auton tai sitten laittaa sen sijaisautoksi mutta se ei kiinnosta pätkääkään koska ei ole työntekijän ongelma. Vain kilometrit tarkistetaan ja jos on ylitystä niin pitää maksaa ja jos liian vähän niin saa rahaa takas eli arvonalenemisesta ei tarvitse huolehtia ollenkaan. Siitä tosin maksetaan jo leasingvuokran hinnassa.

        Syy miksi et näe mitään yhteyttä "oman" auton ostoon pankkilainalla tai rahoituksella on varmaan juuri se että vertaat oman työpaikkasi leasaripolitiikkaa siihen jolloin se varmaan onkin noin miten kuvasit mutta elämää ja työpaikkoja on sinukin työpaikkasi ulkopuolella ja näin ollen myös erilaisia autopoliitikkoja.

        Ei "oman" auton ostava voi noin vaan ostaa mitään premium malleja vaan siihen tarvitaan aina vähintään rahaa mitä suurimmalla osalla väestöstä ei ole ja jos kuitenkin haluaa premium mallin ostaa niin sitten ollaan taas siinä tilanteessa että auto ei ole lähellekään oma vaan pitää ottaa reilusti joko rahoitusta tai pankkilainaa.

        Kun katselee tätä suomen autokantaa niin joko suurella osalla väestöstä ei sitä rahaa ole tai sitä ei ainakaan autoihin haluta laittaa. Ja kun totesit että valtaosa kuitenkin maksaa sen auton kokonaan pois ennen vaihtoa niin sitten ei puhuta kyllä lähellekään premium luokan autoista vaan 10v vanhoista alle 10000€ autoista mitä ei taas voi verrata uuteen leasingautoon.

        Itse väitän aika monen auton kokemuksella että sillä liisatulla uudella Vectralla tai Focuksella ollaan kaukana Premiumista,eli kyydistä jota tarjoaa vaikkapa 10 vuotias Audi A8 V8 tai BMW 740i V8.


      • hauska mies
        jaa. kirjoitti:

        Itse väitän aika monen auton kokemuksella että sillä liisatulla uudella Vectralla tai Focuksella ollaan kaukana Premiumista,eli kyydistä jota tarjoaa vaikkapa 10 vuotias Audi A8 V8 tai BMW 740i V8.

        jos vertaat tuollaisia vanhoja romuja uuteen tai lähes uuteen leasingautoon. Hae vaikka noita 10v vanhoja bemareita nettiautosta niin näät mitä sieltä löytyy mutta tietysti jos tuollaisen koslan haluaa niin mikäs siinä.

        Lisäksi en ole puhunut mitään vectran tai focuksen liisaamisesta ja jos nyt välttämättä haluat tietää niin minulle tulee kahden viikon päästä -07 BMW Z4 Coupe 3.0Si.


      • naurattaako
        hauska mies kirjoitti:

        jos vertaat tuollaisia vanhoja romuja uuteen tai lähes uuteen leasingautoon. Hae vaikka noita 10v vanhoja bemareita nettiautosta niin näät mitä sieltä löytyy mutta tietysti jos tuollaisen koslan haluaa niin mikäs siinä.

        Lisäksi en ole puhunut mitään vectran tai focuksen liisaamisesta ja jos nyt välttämättä haluat tietää niin minulle tulee kahden viikon päästä -07 BMW Z4 Coupe 3.0Si.

        kun pääset maksamaan kuukaudessa tuollaisen summan bensat päälle, etkä tule koskaan edes omistamaan pultin pulttia siitä autosta itse. Itseäni ei naurattaisi,mutta jos rahaa on tuhlata niin siitä vaan vaikka 10 kertaa järkevämpää tuo olisi ostaa 3000 km ajettuna käytettynä parin kuukauden päästä itselle. Nyt liisarifirma hieroo käsiään,sinun kustannuksellasi sananmukaisesti :)


      • asiassa
        naurattaako kirjoitti:

        kun pääset maksamaan kuukaudessa tuollaisen summan bensat päälle, etkä tule koskaan edes omistamaan pultin pulttia siitä autosta itse. Itseäni ei naurattaisi,mutta jos rahaa on tuhlata niin siitä vaan vaikka 10 kertaa järkevämpää tuo olisi ostaa 3000 km ajettuna käytettynä parin kuukauden päästä itselle. Nyt liisarifirma hieroo käsiään,sinun kustannuksellasi sananmukaisesti :)

        on 900€/kk ja naurattaa erittäin makeasti!

        Ne ajaa joilla on siihen varaa ja sinunlaisesi voivat olla minun puolesta aivan huoletta katkeria ja laskeskella pennejä ja miettiä mikä olisi järkevää ja mikä ei.

        Moikkaillaan kun ajat sillä ruosteisella Toyotalla vastaan! :) Ai niin, mutta sehän on sinun oma joten sehän on silloin parempi! Sori.


      • bemarissa?
        asiassa kirjoitti:

        on 900€/kk ja naurattaa erittäin makeasti!

        Ne ajaa joilla on siihen varaa ja sinunlaisesi voivat olla minun puolesta aivan huoletta katkeria ja laskeskella pennejä ja miettiä mikä olisi järkevää ja mikä ei.

        Moikkaillaan kun ajat sillä ruosteisella Toyotalla vastaan! :) Ai niin, mutta sehän on sinun oma joten sehän on silloin parempi! Sori.

        Kyllähän Z4 3.0 Si:n verotusarvo ilman varusteita on seuraava:

        - käyttöetu 940 €/kk
        - vapaa autoetu 1100 €/kk

        eli mistäs sait repäistyä tuon 900 egee?


      • leasingvuokra
        bemarissa? kirjoitti:

        Kyllähän Z4 3.0 Si:n verotusarvo ilman varusteita on seuraava:

        - käyttöetu 940 €/kk
        - vapaa autoetu 1100 €/kk

        eli mistäs sait repäistyä tuon 900 egee?

        Nuo on roadsterin verotusarvot. Coupen vastaavat on 900€/1060€.

        Leasingvuokra mulla tuossa on 1131€/kk ja kun firma maksaa siitä 25% niin sain laskurilla nettomaksuksi 907 € ja joitakin senttejä päälle.


    • OLLA OIKEUTETTU

      Liekö mones työsuhde kärry alla. Pekka perusjätkän pelejä mutta firman omia kaikki olleet ja ei voi kun nauraa helppoa elämää.

      Muutamia asioita: Kivi tuulilasiin, ajelin pajalle kun kerkesin ja pyysin laittamaan sen aurinkotummennusversion. Taksilla hakemaan vara-auto liikkeestä jossa palvelu on hiukka toista luokkaa kun corollamiehellä, me työsuhdeautoilijat ei ruikuteta turhista ja 3 vuoden välein tulee uusi kauppa myyjälle kun manulle hodarit.

      Kun auto on jättänyt tielle olet eri asemassa kun omalla ajava, suhdekärryhän on firman ja täten hyväksyttävämpi force majore.

      Ei näy vuosimaksuja?, katsastaa olen yhden joutunut?, mikä parkkipaikkakolhu, so? pikapesu, mitkä naarmut? jaa uskallanko jättää tänne parkkiin...

      Niin se maksaa mutta sehän on vaan peltilehmä, miksi lisäksi stressata, niitä saa kaupasta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe