Onko sellaista tilastoa olemassa viime vuosilta, jossa ilmenisi tarkat moottoripyörämerkit ja tyypit niin kuolonkolareista, kuin muistakin vakavista onnettomuuksista.
Meinaan vaan, että olis mielenkiintoista tietää mitkä merkit ja tyypit niitä turvallisimpia ja ne pyörätyypit, joilla eniten saatu aikaan niin kuolonuhreja kuin vakavia vammautumisiakin.
Em. tieto varmaan auttaisi ihmisiä valitsemaan paremmin pyöränsä ja jopa säästämään vakuutusmaksuissa kuin onnettomuuksiin joutumiseltkin voisi välttyä hieman edes.
tilastot ja onnettomuudet?
43
4249
Vastaukset
- muttaa ei mitään väliä
Merkillä ei ole mitään korrelaatiota kolariherkyyteen. Vaikuttavia seikkoja on vain kolme.
1 kuskin kyvyt hallita ajokkiaan.
2.Hyvä tuuri, ettei hölmöt autot aja päälle.
3. Puhdas sattuma
Moottoripyöräilyn turvallisuus perustuu siis pääosiltaan satttumanvaraisuuten.- Jurtaani
1ja 2 ovat OK,muta sattumalla ei ole mitaan tekemista onnettomuuksien kanssa.Aina on syyna inhimillinen tekija(vaarin arviointi).
- dippadippa
4. Kuskin kyvyt ennakoida tulevia tilanteita (oletus: joku/jotkut noista hölmöistä voi tehdä virheen ja ajaa mun päälle)
- hullun tuurilla
dippadippa kirjoitti:
4. Kuskin kyvyt ennakoida tulevia tilanteita (oletus: joku/jotkut noista hölmöistä voi tehdä virheen ja ajaa mun päälle)
Aika monta kertaa on ennakointi pelastanut tälliltä. Jostain kumman syystä automiehet EI NÄE moottoripyöriä ollenkaan. Aina saa varoa risteykseen tullessa kun tuppaavat väkisin eteen. No onpahan siinä itselle autoiluoppia, ja osaa varoa paremmin muita motoristeja. Pitäisikin olla pakollinen muutaman tunnin moottoripyöräkoulutus autokouluissa, niin mkaikki oppisivat suhtautumaan moottoripyöriin oikein, vaikka eivät sellaisia itse koskaan hankkisikaan.
Paras lähikontakti oli viime kesältä, kun linikkapysäkiltä lähti eskortti u-käännökseen -ja suoraan eteen 10m päässä! Tuotakin osasi aavistella ja äkkijarrutus tuli pelastukseksi. Ja paskiais-autoilijalle huudettua kunnon haukut, kun kerran siihen viereen piti pysähtyä. Olis ehkä pitänny vähän motata... hullun tuurilla kirjoitti:
Aika monta kertaa on ennakointi pelastanut tälliltä. Jostain kumman syystä automiehet EI NÄE moottoripyöriä ollenkaan. Aina saa varoa risteykseen tullessa kun tuppaavat väkisin eteen. No onpahan siinä itselle autoiluoppia, ja osaa varoa paremmin muita motoristeja. Pitäisikin olla pakollinen muutaman tunnin moottoripyöräkoulutus autokouluissa, niin mkaikki oppisivat suhtautumaan moottoripyöriin oikein, vaikka eivät sellaisia itse koskaan hankkisikaan.
Paras lähikontakti oli viime kesältä, kun linikkapysäkiltä lähti eskortti u-käännökseen -ja suoraan eteen 10m päässä! Tuotakin osasi aavistella ja äkkijarrutus tuli pelastukseksi. Ja paskiais-autoilijalle huudettua kunnon haukut, kun kerran siihen viereen piti pysähtyä. Olis ehkä pitänny vähän motata..."Jostain kumman syystä automiehet EI NÄE moottoripyöriä ollenkaan."
Ehdoton rimanalitus mennytkesänä oli kun ajoin nahkapuku päällä pärisevällä kevarillani Kruunupyyssä sivutietä; itse asiassa olin harjoittelemassa ajamista.
Keskellä laakeeta aakeeta oli talo, n. 100 m päässä tiestä. Sieltä oli tulossa isäntä autolla, ja n 50 m. tiestä hän äkkäsi minut, lisäsi vauhtia, ja minä koin yhtäkkisen oivalluksen mitä tarkoittaa käsite "törmäyskurssi".
Minä näin että se mies näki minut, ja luulen että hän olisi sittenkin jarruttanut viime hetkessä, jollen minä olisi sitä tehnyt.
Pani vain miettimään, että mikä todellakin on se "kumma syy". Tässä tapauksessa isäntä oli tulossa OMASTA pihastaan, luultavasti hän omisti maat tien molemin puolin jne, lisäksi toinen osapuoli oli pärinäpoika, joka oli liikenteessä täysin tarpeeton, päinvastoin kuin hän itse, joka oli menossa tärkeälle asialle jne.
Mutta kyllä kait ne syyt "näkemättömyyteen" täytyvät olla, soveltuvin osin, jotain tämän tapaisia, sillä itse en ole kyllä pystynyt antamaan aistieni herpaantua millä sitten olen liikkunutkin..- Jurtaani
JU1PP1 kirjoitti:
"Jostain kumman syystä automiehet EI NÄE moottoripyöriä ollenkaan."
Ehdoton rimanalitus mennytkesänä oli kun ajoin nahkapuku päällä pärisevällä kevarillani Kruunupyyssä sivutietä; itse asiassa olin harjoittelemassa ajamista.
Keskellä laakeeta aakeeta oli talo, n. 100 m päässä tiestä. Sieltä oli tulossa isäntä autolla, ja n 50 m. tiestä hän äkkäsi minut, lisäsi vauhtia, ja minä koin yhtäkkisen oivalluksen mitä tarkoittaa käsite "törmäyskurssi".
Minä näin että se mies näki minut, ja luulen että hän olisi sittenkin jarruttanut viime hetkessä, jollen minä olisi sitä tehnyt.
Pani vain miettimään, että mikä todellakin on se "kumma syy". Tässä tapauksessa isäntä oli tulossa OMASTA pihastaan, luultavasti hän omisti maat tien molemin puolin jne, lisäksi toinen osapuoli oli pärinäpoika, joka oli liikenteessä täysin tarpeeton, päinvastoin kuin hän itse, joka oli menossa tärkeälle asialle jne.
Mutta kyllä kait ne syyt "näkemättömyyteen" täytyvät olla, soveltuvin osin, jotain tämän tapaisia, sillä itse en ole kyllä pystynyt antamaan aistieni herpaantua millä sitten olen liikkunutkin..nakymattomyyten on ettei Suomessa ole ilmeisesti tarpeeksi moottoripyoria ja ajokausi on liian lyhyt. Taalla Italiassa scoottereita ja motskareita on kaupungin vilinassa tuhansia,mutta yhtaan mallia en ole nahnyt,vaikka pujottelevat kaistojen valissa kuin Kalle Palander parhaimmillaan.
- ainakin kuolonkolareissa
Kyllä tuo #1 on täysin hallitseva (noin 20/22), törttöilevät autot parissa ja sattuma osatekijänä (hirvi kovan vauhdin lisäksi) yhdessä.
http://www.motosurvival.com/Fi/Onnettomuudet/koonta2006.html
- Turo--Inkeri
Olin viime kesänä erään vakuutusalan hemmon juttusilla, joka on erikoistunut ajoneuvovakuutuksiin.
Sanoi, että tehokkaat supersportit ovat eniten "miinuksella", elikkä niiden kanssa sattuneita vahinkoja korvataan suhteessa eniten (verrattuna siihen, paljonko tämän tyypin pyöristä tulee maksukertymää). Ns. "hitaat" pyörät, kuten leppoisat matkapyörät ja customit taas ovat selvästi "plussalla".
Muun muassa tästä syystä vakuutuksetkin ovat kaikkialla muuttumassa tai jo muuttuneet teho/painosuhteeseen perustuviksi. Esim. moottoripyöräilyn suurmaa Englannissa tehotykkien vakuuttaminen on jo pitkään ollut todella tyyristä hommaa.
Olen täällä kuullut esitettävän myös täsmälleen päinvastaisen väittämän: että onnettomuuksia aiheutettaisiin nimenomaan hitailla ja tehottomilla pyörillä. Minun ei henkilökohtaisesti ole vaikea päättää, kumpaa uskon ennemmin.- täytyy olla
tämän hermafrodiitin kanssa samaa mieltä, näin se on!
- itom
Saisipas datan julkiseksi uskottavan tahon julkaisemana verkkoon, niin näkisi mikä on totuus. Mitä on korvattu ja miksi?
Enkä tällä kommentilla yritä sanoa juuta enkä jaata asiaan. Loppuisipahan ininä tästäkin asiasta. - Hondisti
itom kirjoitti:
Saisipas datan julkiseksi uskottavan tahon julkaisemana verkkoon, niin näkisi mikä on totuus. Mitä on korvattu ja miksi?
Enkä tällä kommentilla yritä sanoa juuta enkä jaata asiaan. Loppuisipahan ininä tästäkin asiasta.Eipä löydy mitään faktaa Turon höpinän tueksi. Vaarallisimpia pyöriä ovat luonnollisesti customit (erityisesti Harrikat) ja itse rassaillut vanhat raadot. Nämä aiheuttavat 95% onnettomuuksista. Lisäksi uusi superpsortti-pyörä on onnettomuustilanteessakin turvallinen, joten niillä ajetuissa harvoissa onnettomuuksissa yleensä vältytään henkilövahingoilta. Onneksi vakuutusyhtiöt ovat ymmärtäneet yskän, ja ryhtynevät toimiin epäkohtien korjaamiseksi. Siis sporttien vakuutusmaksut alas, customien ja raatojen ylös.
- Turo--Inkeri
Hondisti kirjoitti:
Eipä löydy mitään faktaa Turon höpinän tueksi. Vaarallisimpia pyöriä ovat luonnollisesti customit (erityisesti Harrikat) ja itse rassaillut vanhat raadot. Nämä aiheuttavat 95% onnettomuuksista. Lisäksi uusi superpsortti-pyörä on onnettomuustilanteessakin turvallinen, joten niillä ajetuissa harvoissa onnettomuuksissa yleensä vältytään henkilövahingoilta. Onneksi vakuutusyhtiöt ovat ymmärtäneet yskän, ja ryhtynevät toimiin epäkohtien korjaamiseksi. Siis sporttien vakuutusmaksut alas, customien ja raatojen ylös.
Voisin kokeilla, ovat näköjään tehokkaita.
- donitsi
Hondisti kirjoitti:
Eipä löydy mitään faktaa Turon höpinän tueksi. Vaarallisimpia pyöriä ovat luonnollisesti customit (erityisesti Harrikat) ja itse rassaillut vanhat raadot. Nämä aiheuttavat 95% onnettomuuksista. Lisäksi uusi superpsortti-pyörä on onnettomuustilanteessakin turvallinen, joten niillä ajetuissa harvoissa onnettomuuksissa yleensä vältytään henkilövahingoilta. Onneksi vakuutusyhtiöt ovat ymmärtäneet yskän, ja ryhtynevät toimiin epäkohtien korjaamiseksi. Siis sporttien vakuutusmaksut alas, customien ja raatojen ylös.
jos haluat nähdä faktaa käyppä autovahinkokeskuksen sivuilla niin näät millasilla pyörillä on ajettu eniten kolareita siinä sulle faktaa ettei tartte enää arvailla
- hodnisti
Hondisti kirjoitti:
Eipä löydy mitään faktaa Turon höpinän tueksi. Vaarallisimpia pyöriä ovat luonnollisesti customit (erityisesti Harrikat) ja itse rassaillut vanhat raadot. Nämä aiheuttavat 95% onnettomuuksista. Lisäksi uusi superpsortti-pyörä on onnettomuustilanteessakin turvallinen, joten niillä ajetuissa harvoissa onnettomuuksissa yleensä vältytään henkilövahingoilta. Onneksi vakuutusyhtiöt ovat ymmärtäneet yskän, ja ryhtynevät toimiin epäkohtien korjaamiseksi. Siis sporttien vakuutusmaksut alas, customien ja raatojen ylös.
laitappa faktaa pöytään, alkaa sun puheet oleen sen verran tuhtii potaskaa. vakuutus uudistus oli tervettullut, ne pyörät joilla mällätään, saavat myös maksaakkin siittä. custom kuskit on jo vuosikymmenii maksaneet muovilelujen rempat...
Hondisti kirjoitti:
Eipä löydy mitään faktaa Turon höpinän tueksi. Vaarallisimpia pyöriä ovat luonnollisesti customit (erityisesti Harrikat) ja itse rassaillut vanhat raadot. Nämä aiheuttavat 95% onnettomuuksista. Lisäksi uusi superpsortti-pyörä on onnettomuustilanteessakin turvallinen, joten niillä ajetuissa harvoissa onnettomuuksissa yleensä vältytään henkilövahingoilta. Onneksi vakuutusyhtiöt ovat ymmärtäneet yskän, ja ryhtynevät toimiin epäkohtien korjaamiseksi. Siis sporttien vakuutusmaksut alas, customien ja raatojen ylös.
Kun tämä nykyinen vakuutusuudistus "aiheutettiin", perusteena oli nimenomaan se, että teho/painosuhde osoitettiin MAIDS tutkimuksessa melko selvästi. Tätä käsitystä tukevat kotimaan tilastotkin, mutta täkäläisten yhtiöiden tilastot ovat keskimääräistä kehnompia. Siksi piti tukeutua ulkomaisiin lähteisiin.
MUTU ja VATI on ne tyypillisimmän höpinät perusteena, kun customtyyppisiä pyöriä pidetään vaarallisina. Kysymys ei ole ajo-ominaisuuksista, vaan siitä, että tilastollisesti kyykyt ovat vaarallisimpia kuskiensa käsissä. Kaupassa kaikki pyörät ovat yhtä turvallisia.
Vakuutusteknisesti tietty custom tyyppi on alttiimpi anastuksille, erityisesti ajokauden lopussa, mutta alttius keskittyi kovin keskitetysti, yhdelle porukalle.
- Juise
Nyt olet ihan hakoteillä.
Kaikki pyörämerkit ovat yhtä turvattomia/turvallisia.
Paitti ehkä nyt poikkeuksena gold wing air päkkeineen.
Kuljettaja on se joka tekee kulkuvälineestä turvattoman.
Vai kuinka voit muutoin perustella et näillä ns.vaarallisilla pyörillä, mitä media hehkuttaa, ollaan ajettu kymmeniä tuhansia ilman minkäänlaista lippaa yms. Sitten taasen jonkun toisen käsistä se karkaa ekoilla sadoilla metreillä. Onko tällöin siis vika pyörässä.
Lopetetaan tämä jauhanta vaarallisista pyöristä.
On olemassa vain vaarallisia kuljettajia, vaarallisilla asenteilla, ja olemattomilla taidoilla/kautta harkintakyvyillä.
Nämä seikat johtaa onnettomuuteen. Ei pyörän tehot tai kuutiot.- Nuuskamuikkunen09
Itsehän sinä juuri sen sanoit, että huonoilla taidoilla varustetut kuskit kolaroivat jopa ensimmäisillä sadoilla metreillä ns. superpyöriä.
Todella voimakkaisiin pyöriin nähden olevat riittävät ja sopivat ajotaidot on vain kilpa-ajajilla. Joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, kuten a. knykvistin tapaisilla luontaisilla taitureilla joiden elämässä ei ole ollut muuta merkitystä pienestä pojasta lähtien kuin mp-taiturointi.
Selvemmin sanottuna: n. 0,5 - 5 % kaikista motoristeista on oikeasti sellaiset ajotaidot, että ne riittävät hallitsemaan lähes kaikissa tilanteissa nykyiset super-sport-pyörät. - xs2jammu
Itse asiassa kiinnostavampaa olisi tilasto minkälaiset ihmiset ostavat kunkin tyylin pyöriä ja toisaalta sitten ryhmän sisältä tarkempaa tietoa että ketkä siellä ovat riskialttiimpia kuin toiset. Onnettumuuksia tapahtuu niin customeilla kuin kyykyillä tai touring peleillä.
- sun juttuun
Nuuskamuikkunen09 kirjoitti:
Itsehän sinä juuri sen sanoit, että huonoilla taidoilla varustetut kuskit kolaroivat jopa ensimmäisillä sadoilla metreillä ns. superpyöriä.
Todella voimakkaisiin pyöriin nähden olevat riittävät ja sopivat ajotaidot on vain kilpa-ajajilla. Joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, kuten a. knykvistin tapaisilla luontaisilla taitureilla joiden elämässä ei ole ollut muuta merkitystä pienestä pojasta lähtien kuin mp-taiturointi.
Selvemmin sanottuna: n. 0,5 - 5 % kaikista motoristeista on oikeasti sellaiset ajotaidot, että ne riittävät hallitsemaan lähes kaikissa tilanteissa nykyiset super-sport-pyörät.ja sporttipyörä kuskeista 90% luulee kuuluvansa tuohon alle 5% porukkaan jolla pyörä pysyy lapasessa...
- hussa olet
Nuuskamuikkunen09 kirjoitti:
Itsehän sinä juuri sen sanoit, että huonoilla taidoilla varustetut kuskit kolaroivat jopa ensimmäisillä sadoilla metreillä ns. superpyöriä.
Todella voimakkaisiin pyöriin nähden olevat riittävät ja sopivat ajotaidot on vain kilpa-ajajilla. Joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, kuten a. knykvistin tapaisilla luontaisilla taitureilla joiden elämässä ei ole ollut muuta merkitystä pienestä pojasta lähtien kuin mp-taiturointi.
Selvemmin sanottuna: n. 0,5 - 5 % kaikista motoristeista on oikeasti sellaiset ajotaidot, että ne riittävät hallitsemaan lähes kaikissa tilanteissa nykyiset super-sport-pyörät.kyllä ns.superpyörää voi ajaa ja kuljettaa ihan turvallisesti huonommillakin taidoilla.Se vaatii vain JÄRKEÄ!
Ei tarvitse olla supermies hallitakseen superpyörää.
Ja tunnestusti, kaikkihan me olemme keskimääräistä parempia liikenteessä kyvyiltämme ja taidoiltamme. - hankkia superp...
hussa olet kirjoitti:
kyllä ns.superpyörää voi ajaa ja kuljettaa ihan turvallisesti huonommillakin taidoilla.Se vaatii vain JÄRKEÄ!
Ei tarvitse olla supermies hallitakseen superpyörää.
Ja tunnestusti, kaikkihan me olemme keskimääräistä parempia liikenteessä kyvyiltämme ja taidoiltamme.Mitä järkeä on ostaa Suomessa sellasta superpyörää, jonka ajo-ominaisuudet on tehty parhaimillaan hyödynnettäviksi 200 - 350 km/h nopeuksilla.
Kyllä kaikki yli 200km/h nopeudet on täysin älyvapaita nopeuksia moottoripyörille, Suomen tiestöllä.
Itsekkin nautin kovaa ajamisesta, mutta olen jo aikuistunut suhteessa kovaan ajamisessa jo niin peljon, että en edes viitsi hankkin pyörää jolla on mukavaa ajaa vain kovaa: yli 150km/h, kun 130:kin riittä jo sakon saantiin motareilla, kesäaikaan.
- Duunissani
Eli tapaturma-asemalla...
Mitään merkki/ tyyppikohtasta tilastointia siellä ei tehdä. Mutta mielikuvani on, että aika tasasesti sinne tuotiin kavereita paikattavaksi, keillä oli prätkiä laidasta laitaan. Eli supersportteja ei ollut mitenkään korostetusti joukossa.
Kolaroijista yleensäkin voin sanoa, että tyypillisin ajoasu oli farkut ja nahka-/farkkurotsi sekä tennarit. Sen nyt osaa sitten kukin itse päätellä, millaista jälkeä siintä syntyy, kun tuossa ajoasussa mällää.
Parhaat suojavarusteet ja asiallinen ajoasu oli supersportti kavereilla. Heidän vammansakin olivat myös vähäiset tai niitä ei ollut juuri ollenkaan.
Ehkä vakuutusyhtiöiden korvuskustannuksissa supersportit ovat kärkisijoilla sen takia, että itse suht koht kallis prätkä menee yleensä lunastukseen mällätessä. Mutta henkilövahinko/hoitokulut jäävät taasen alhaisiksi.- se on
Jos on vara laittaa kunnon pyörä, on myös vara laitaa kunnon varusteet. Ei tulisi mieleenkään ajella farkut ja tennarit -varustuksella. Melkein sama kun jättäisi kypäränkin hyllylle. Ja niitäki näkee liikenteessä.
- Nuuskamuikkunen09
Selvää on, että asianmukaiset ja hyvät ajovarusteet suojaavat ihmistä, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti.
Jos nopeutta 200km/h ja pylväs tulee vastaan, tai toinen ajoneuvo niin ei hyvättkään varusteet enää paljoa auta, jos iskut tulevat esim. selkärankaan,.. jne - Kevät tulossa?
Ns. kirurgijuttu on saanut taas uuden tulkitsijan. "sekä tennarit". Ettet nyt vain sekoittaisi mukaan humalaisia tenniksenpelaajia jotka ovat olleet baarissa.
Hei oikeesti. Tää sun juttus sopisi paremmin kevääseen ajokauden alkuun. Silloihan tapaturma-asemilla tapahtuu ja elimiäkin saapuu runsaasti siirtoelinkauppaan. - xs2jammu
Kevät tulossa? kirjoitti:
Ns. kirurgijuttu on saanut taas uuden tulkitsijan. "sekä tennarit". Ettet nyt vain sekoittaisi mukaan humalaisia tenniksenpelaajia jotka ovat olleet baarissa.
Hei oikeesti. Tää sun juttus sopisi paremmin kevääseen ajokauden alkuun. Silloihan tapaturma-asemilla tapahtuu ja elimiäkin saapuu runsaasti siirtoelinkauppaan.Mikäköhän oli viestisi pointti, ei oikein auennut.
Kyllä näitä tennareilla ajajia on koko kauden eikä pelkästään keväällä. Olisko sulla tosta oikeaa dataa. Kuulostaa sinänsä oikealta havainnolta, että sporttipyöräilijöiden varusteet on keskimääräistä paremmat. Tämä on totta yleensä EU-alueella, omien havaintojeni pohjalta.
Koska mp-onnettomuudet ovat suurienergisiä, ei valitettavasti hyväkään varustus suojaa käyttäjäänsä, kerto ambulanssilekuri kurssilla.
Olisi kuitenkin tosi kiintoisaa, jos onnettomuuksista olisi tilastodataa seiltä polilta!- Kirjataan
prätkällä_pitkälle kirjoitti:
Olisko sulla tosta oikeaa dataa. Kuulostaa sinänsä oikealta havainnolta, että sporttipyöräilijöiden varusteet on keskimääräistä paremmat. Tämä on totta yleensä EU-alueella, omien havaintojeni pohjalta.
Koska mp-onnettomuudet ovat suurienergisiä, ei valitettavasti hyväkään varustus suojaa käyttäjäänsä, kerto ambulanssilekuri kurssilla.
Olisi kuitenkin tosi kiintoisaa, jos onnettomuuksista olisi tilastodataa seiltä polilta!Kaikki onnettomuuskeissit erääseen vihkoon. Mutta en ole tarkkaa katsonut, mitä kaikkea ne niihin papereihin kirjottavat ja millaiset yhteenvedot niistä tehdään.
Täytynee kysästä ja pyytää, jos niistä sais näin "sivullinen" tietoo. Ja jos niin raapustan vaik tänne palstalle faktatietoo Töölön tapaturma-aseman viime kesästä. (siis prätkien osalta tietty) Kirjataan kirjoitti:
Kaikki onnettomuuskeissit erääseen vihkoon. Mutta en ole tarkkaa katsonut, mitä kaikkea ne niihin papereihin kirjottavat ja millaiset yhteenvedot niistä tehdään.
Täytynee kysästä ja pyytää, jos niistä sais näin "sivullinen" tietoo. Ja jos niin raapustan vaik tänne palstalle faktatietoo Töölön tapaturma-aseman viime kesästä. (siis prätkien osalta tietty)Yksikin kesä olisi kiintoisaa. Vai vihkoon? Ei oo siis tiedostoissa. Tilastolliseen tutkielmaan tarvitaan aina laaja otanta, mutta kyllä kaikki faktapohjainen on kiintoisaa.
Tiedon etsijä törmää aina intimiteettisuojaan, eli yksittäisestäkään onnettomuudesta ei ole helppo jahdata tietoa. Massaa ei saa oikein mitenkään, ilman valan tehneen tutkijan statusta.- blackwomans
Kirjataan kirjoitti:
Kaikki onnettomuuskeissit erääseen vihkoon. Mutta en ole tarkkaa katsonut, mitä kaikkea ne niihin papereihin kirjottavat ja millaiset yhteenvedot niistä tehdään.
Täytynee kysästä ja pyytää, jos niistä sais näin "sivullinen" tietoo. Ja jos niin raapustan vaik tänne palstalle faktatietoo Töölön tapaturma-aseman viime kesästä. (siis prätkien osalta tietty)Tsot Tsot,tuskimpa kukaan töölöstä antaa tietoja mp-onnettomuuksista sinulle.
Se olisi todella väärin,enkä muutenkaan usko heidän syyllistyvän salassapito velvollisuuden rikkomiseen.
Vaikka kyselisit vaan onnettomuuden määriä,ym. - Tutkija ilman valaa
prätkällä_pitkälle kirjoitti:
Yksikin kesä olisi kiintoisaa. Vai vihkoon? Ei oo siis tiedostoissa. Tilastolliseen tutkielmaan tarvitaan aina laaja otanta, mutta kyllä kaikki faktapohjainen on kiintoisaa.
Tiedon etsijä törmää aina intimiteettisuojaan, eli yksittäisestäkään onnettomuudesta ei ole helppo jahdata tietoa. Massaa ei saa oikein mitenkään, ilman valan tehneen tutkijan statusta.Mikä ihme on "valan tehnyt tutkija"? Ja se on tutkimus eikä tutkielma. Otos voi olla laaja tai suppea, mikä riippuu tietenkin lähtömateriaalista ja sen koosta. Tulos on todistusvoimaltaan erilainen, mutta samaa kaavaa tilastolliset analyysit noudattavat riippumatta tietomassasta.
- Kokeilaan
blackwomans kirjoitti:
Tsot Tsot,tuskimpa kukaan töölöstä antaa tietoja mp-onnettomuuksista sinulle.
Se olisi todella väärin,enkä muutenkaan usko heidän syyllistyvän salassapito velvollisuuden rikkomiseen.
Vaikka kyselisit vaan onnettomuuden määriä,ym.Toki sieltä saamani tiedot ei paljasta ketään henkilöä/ yhtäkään tapausta yksittäisenä keissinä. Niin tarkkaan tutkielmaan en tosiaankaan aijo ryhtyä, mihin tarvitaan eettisen valjokunnan lupa ko tutkimukselle.
Tiedän itse tapaturma-asemalla työskentelevänä, mitä siellä suurinpiirtein kirjataan ja mihin. Toki ne tiedot siintä vihosta aika ajoin siirretään tietokoneelle. Mutta siinä keskellä "verimerta" ei kukaan pyöri tietokone kourassa kirjaamassa onko jollain tennarit jalassa vai motskarisaappaat.
Ja se tieto, mitä sieltä saan, jos saan niin on joka tapauksessa aika ylimalkaista. Enkä usko, että siellä kirjataan aivan kaikkia yksityiskohtia ylös...eli millanen prätkä ja millanen ajoasu, tms.
Mutta toi tuntuma, mikä siellä vuosien mittaan on tullut itselle niin pitänee aika paljon paikkaansa...Ja jokusen prätkäkaverin siellä sentään olen urani aikana kuiteskin nähnyt. - blackwomans
Kokeilaan kirjoitti:
Toki sieltä saamani tiedot ei paljasta ketään henkilöä/ yhtäkään tapausta yksittäisenä keissinä. Niin tarkkaan tutkielmaan en tosiaankaan aijo ryhtyä, mihin tarvitaan eettisen valjokunnan lupa ko tutkimukselle.
Tiedän itse tapaturma-asemalla työskentelevänä, mitä siellä suurinpiirtein kirjataan ja mihin. Toki ne tiedot siintä vihosta aika ajoin siirretään tietokoneelle. Mutta siinä keskellä "verimerta" ei kukaan pyöri tietokone kourassa kirjaamassa onko jollain tennarit jalassa vai motskarisaappaat.
Ja se tieto, mitä sieltä saan, jos saan niin on joka tapauksessa aika ylimalkaista. Enkä usko, että siellä kirjataan aivan kaikkia yksityiskohtia ylös...eli millanen prätkä ja millanen ajoasu, tms.
Mutta toi tuntuma, mikä siellä vuosien mittaan on tullut itselle niin pitänee aika paljon paikkaansa...Ja jokusen prätkäkaverin siellä sentään olen urani aikana kuiteskin nähnyt.Ei siinä enää katsella olkoon päällä mitä tahansa.
Ihmishenkiä yritetään pelastaa, jos vaan voidaan.
Samat sanat,jokunen prätkäilijä on vuosien saatossa tullut nähtyä,ei aina niin kaunista katseltavaa.
Sekä ikävä kyllä, yksi motoristi ystävä on saatettu viimeiselle matkalle viime kesän aikana. - Brank-Kari
Kokeilaan kirjoitti:
Toki sieltä saamani tiedot ei paljasta ketään henkilöä/ yhtäkään tapausta yksittäisenä keissinä. Niin tarkkaan tutkielmaan en tosiaankaan aijo ryhtyä, mihin tarvitaan eettisen valjokunnan lupa ko tutkimukselle.
Tiedän itse tapaturma-asemalla työskentelevänä, mitä siellä suurinpiirtein kirjataan ja mihin. Toki ne tiedot siintä vihosta aika ajoin siirretään tietokoneelle. Mutta siinä keskellä "verimerta" ei kukaan pyöri tietokone kourassa kirjaamassa onko jollain tennarit jalassa vai motskarisaappaat.
Ja se tieto, mitä sieltä saan, jos saan niin on joka tapauksessa aika ylimalkaista. Enkä usko, että siellä kirjataan aivan kaikkia yksityiskohtia ylös...eli millanen prätkä ja millanen ajoasu, tms.
Mutta toi tuntuma, mikä siellä vuosien mittaan on tullut itselle niin pitänee aika paljon paikkaansa...Ja jokusen prätkäkaverin siellä sentään olen urani aikana kuiteskin nähnyt.Eipä tule montaakaan kertaa potilastietoihin kirjattua: Ajoi Z-600 Ninja pyörällä. Tällä kun ei ole mitään tekemisä hoidon kannalta kanssa. Kaikkea sitä kuulee, kun vanhaksi elää!
- Fuulaa!
Brank-Kari kirjoitti:
Eipä tule montaakaan kertaa potilastietoihin kirjattua: Ajoi Z-600 Ninja pyörällä. Tällä kun ei ole mitään tekemisä hoidon kannalta kanssa. Kaikkea sitä kuulee, kun vanhaksi elää!
Ihan fuulaa koko tilastojuttu. Sitäpaitsi ei hoitohenkilökunnalla edes riitä aina taito tai tieto saati kiinnostus moiseen pyörien kirjaamiseen. Ja eihän sitä pyörää sinne lanssiin nosteta eikä anneta hoitoa. Henkilön hoitaminenhan on pääasia.
Fuulaa! kirjoitti:
Ihan fuulaa koko tilastojuttu. Sitäpaitsi ei hoitohenkilökunnalla edes riitä aina taito tai tieto saati kiinnostus moiseen pyörien kirjaamiseen. Ja eihän sitä pyörää sinne lanssiin nosteta eikä anneta hoitoa. Henkilön hoitaminenhan on pääasia.
Oletteko käyneet ea-kurssin? Oliko opettamassa ambulanssihenkilökuntaa?
- Todellinen tilanne tapaturm...
Fuulaa! kirjoitti:
Ihan fuulaa koko tilastojuttu. Sitäpaitsi ei hoitohenkilökunnalla edes riitä aina taito tai tieto saati kiinnostus moiseen pyörien kirjaamiseen. Ja eihän sitä pyörää sinne lanssiin nosteta eikä anneta hoitoa. Henkilön hoitaminenhan on pääasia.
Ambulanssi/Medi-Heli soittaa tapaturma-asemalle ja ilmoittaa: "Moottoripyörö suistunut tieltä (ajanut eteen kääntymeen auton kylkeen), arvioitu nopeus (tai tiedossa oleva), kuskin ikä, sukupuoli ja vammat sekä arvioitu saapumisaika."
Traumatiimi (sisältäen 3-7 eri erikoisalan lääkäriä ja avustavan hoitohenkilökunnan) on paikalla 10 minuuttia ennen potilaan saapumista ensiapuhuoneessa.
Potilas tulee... Vastaava ambulanssilääkäri antaa tilanneraportin: "Kertoo potilaan yleistilan heidän saapuessaan tapaturmapaikalle, matkan aikana ja saavuttaessa tapaturma-asemalle. Samalla hän kertoo vammamekanismin, kulkuneuvon laadun ja nopeuden sekä joissain tapauksissa prätkän kunnon, jos se on erityisen pahasti vaurioitunut(vammaenergian arvioimiseksi)."
Me paikan päällä olevat voimme itse todeta, millaiset ajovarusteet potilaalla on päällään.
Kaikki moottoripyöräilijän suojavarusteet tulevat potilaan mukana tapaturma-asemalle. Prätkä itse jää tietysti pöpelillöön.
Tietenkään näitä varusteita ja prätkän tyyppiä ei kirjata siihen traumapotilasrekisteriin... ne kirjaa sitten joku muu taho (poliisi tai vakuutusyhtiö). Me emme niillä tiedoilla tee enää tuon vammaenergian arvioimisprosessin jälkeen yhtikäs mitään vaan keskitymme kaverin hengen pelastamiseen.
P.S. Meitsillä 16v:n kokenus ja näkemys ko mestasta. Silti itsellä supersportti.
Repikää siintä... Todellinen tilanne tapaturm... kirjoitti:
Ambulanssi/Medi-Heli soittaa tapaturma-asemalle ja ilmoittaa: "Moottoripyörö suistunut tieltä (ajanut eteen kääntymeen auton kylkeen), arvioitu nopeus (tai tiedossa oleva), kuskin ikä, sukupuoli ja vammat sekä arvioitu saapumisaika."
Traumatiimi (sisältäen 3-7 eri erikoisalan lääkäriä ja avustavan hoitohenkilökunnan) on paikalla 10 minuuttia ennen potilaan saapumista ensiapuhuoneessa.
Potilas tulee... Vastaava ambulanssilääkäri antaa tilanneraportin: "Kertoo potilaan yleistilan heidän saapuessaan tapaturmapaikalle, matkan aikana ja saavuttaessa tapaturma-asemalle. Samalla hän kertoo vammamekanismin, kulkuneuvon laadun ja nopeuden sekä joissain tapauksissa prätkän kunnon, jos se on erityisen pahasti vaurioitunut(vammaenergian arvioimiseksi)."
Me paikan päällä olevat voimme itse todeta, millaiset ajovarusteet potilaalla on päällään.
Kaikki moottoripyöräilijän suojavarusteet tulevat potilaan mukana tapaturma-asemalle. Prätkä itse jää tietysti pöpelillöön.
Tietenkään näitä varusteita ja prätkän tyyppiä ei kirjata siihen traumapotilasrekisteriin... ne kirjaa sitten joku muu taho (poliisi tai vakuutusyhtiö). Me emme niillä tiedoilla tee enää tuon vammaenergian arvioimisprosessin jälkeen yhtikäs mitään vaan keskitymme kaverin hengen pelastamiseen.
P.S. Meitsillä 16v:n kokenus ja näkemys ko mestasta. Silti itsellä supersportti.
Repikää siintä...Noin se suunnilleen on mullekin opetettu niillä viidellä kurssilla, joihin olen osallistunut. Nyt on kyllä taas ea ruosteessa. Sitä pitäisi treenata, jotta sen tarvittaessa osaisi. Jos ei osaa, älä koske!
- käytäntö on vaan ihan eri asia
prätkällä_pitkälle kirjoitti:
Noin se suunnilleen on mullekin opetettu niillä viidellä kurssilla, joihin olen osallistunut. Nyt on kyllä taas ea ruosteessa. Sitä pitäisi treenata, jotta sen tarvittaessa osaisi. Jos ei osaa, älä koske!
Joo kyllähän niillä ea kursseilla voipi käydä mitelloja sitomassa ja puhaltelemassa Anne nuken suuta.
Mutta taitas aika monelta ea kurssin käyneeltä jäädä tekohengitys antamati, kun kaverin aivot valuu sieraimista ja suusta ulos. Mutta tostakin tilanteesta kaveri on vielä pelastettavissa oikealla ja ripeällä toiminnalla.
By to way... Moni kaveri on halvaantunu vain siksi, että joku innokas ea kurssin käynyt on mennyt näyttämään taitojaan ja jeesaamaan onnettomuuden uhria...että homma täytyy hallita sit kunnolla.
- Kawasaki S2
mielestäni mikään "Leskentekijä" ollut. Huonohan se oli ajaa ja kokoisekseen tehokaskin. Samoin viissatanen mutta aitona leskentekijänä pidän yhä seiskapuolikasta jossa em. ominaisuuksien lisäksi korostui aivan älytön keulimistaipumus. Sitä ei tarvinnut reuhtoa pystyyn vaan aivan normaalissakin kiihdytyksessä keula vaan keveni kummasti. Mutta kyllähän juuri tuo H2 on vielä näin aikuisenakin taas mielessä, palanen 70-luvun hulluinta moottoripyöräkulttuuria. Jos vain onnistuisi löytämään aidon ja alkuperäisen niin...
- Kra
Kawasaki S2 kirjoitti:
mielestäni mikään "Leskentekijä" ollut. Huonohan se oli ajaa ja kokoisekseen tehokaskin. Samoin viissatanen mutta aitona leskentekijänä pidän yhä seiskapuolikasta jossa em. ominaisuuksien lisäksi korostui aivan älytön keulimistaipumus. Sitä ei tarvinnut reuhtoa pystyyn vaan aivan normaalissakin kiihdytyksessä keula vaan keveni kummasti. Mutta kyllähän juuri tuo H2 on vielä näin aikuisenakin taas mielessä, palanen 70-luvun hulluinta moottoripyöräkulttuuria. Jos vain onnistuisi löytämään aidon ja alkuperäisen niin...
Kyseleppä täältä!
http://www.japsirauta.fi/
- Mika_
Alussa tulee lyhyt Foxin mainos.
http://www.myfoxatlanta.com/myfox/pages/Home/Detail?contentId=1362188&version=1&locale=EN-US&layoutCode=VSTY&pageId=1.1.1
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1023539
- 623197
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342694- 812479
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422134- 962096
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501742Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221720- 121706