millon varaatte pentunne

supu

Eli missä vaiheessa olette varanneet pennun? Ennen astutusta jo? Tiineyden varmistuessa sanallinen sopimus? Milloin käytte valkkaamassa pentueesta sen omanne? Siis että minkäikäisiä pennut ovat tuolloin. Maksatteko sillon varausmaksun?
Eli kiinnostaa yleiset varaus-käytännöt sakemannipiireissä.

16

1475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      yleensä varaus tehdään pentuen synnytyä.Varausmaksukin maksetaan yleensä kun pennut ovat 4-6 viikon ikäisiä. riippuu tietenkin kasvattajasta.Pentujahan voi käydä kattomassa 2viikon ikäisenä jo.Sekin riippuu kasvattajasta milloin esim antaa.. ym.ym.

    • E.A

      Mahtaa olla monenkinlaisia käytäntöjä.
      Kyseessä on kuitenkin kahden välinen kauppa, eli välttämättä se myyjä ei myy kaikille ja siihen hänellä on täysi oikeus, jos on vara valita pentujen omistajat.

      Pentua voi "varata" jo silloin kun kuulee aiotun yhdistelmän eli ilmaista kiinnostuksensa.

      Pentueesta ei välttämtättä "itse" pääse edes valkkaamaan omaansa mikäli kasvattaja on asiansaosaava hän osaa valita pennun kullekin ostajaehdokkaalle, kun jututtaa ihmistä, parempaa jälkeä siitä silloin syntyy.

      Pentuja ja sitä kasvattajaa mielestäni pitäisikin käydä jututtamassa jo ennen luovutusikää eli siinä kun pennut ovat noin neljä-viisiviikkoisia ja hyväksyä sekin tosiasia, jos ei laatikosta löydy sitä omalle tuntuvaa, ei synkkaa kasvattajan kanssa (hänenkin apuaan tarvitaan monenlaisessa myöhemmin) tai ettei kasvattaja myy ostajaehdokkaalle. Oikeastaan vasta silloin, kun kasvattaja hyväksyy varausmaksun pennusta voi ostajaehdokas luottaa siihen että hän sen pennun saa k.o. pentueesta.

      • amityville

        kuten jo aikaisemmassa viestissä kerrotiinkin.
        Minä tiedustelin asiaa, kun pennut olivat jo syntyneet. Tarkoituksella etsin kennelin pentuvälityksen kautta jo syntyneitä. Soitin kasvattajalle ja tiedustelin varauskäytännöstä ja menimme katsomaan pentua. Tässäkin tapauksessa oli suurin osa pennuista jo varattu ja minä sain muutamasta vapaasta sen tytön. Ja tyttöpentua halusinkin.Ihan vastasyntyneestä en hauvavauvaani päässyt valitsemaan, mutta onnistuin saamaan aivan ihanan ja terveen pennun. Meillä jo monta yhteistä ihanaa vuotta koirani kanssa takana.Onnea pennun etsintään!!Ne pienet palleroiset kyllä kömpii heti sydämeen, kun ekan kerran näet pennut.=)


      • booM
        amityville kirjoitti:

        kuten jo aikaisemmassa viestissä kerrotiinkin.
        Minä tiedustelin asiaa, kun pennut olivat jo syntyneet. Tarkoituksella etsin kennelin pentuvälityksen kautta jo syntyneitä. Soitin kasvattajalle ja tiedustelin varauskäytännöstä ja menimme katsomaan pentua. Tässäkin tapauksessa oli suurin osa pennuista jo varattu ja minä sain muutamasta vapaasta sen tytön. Ja tyttöpentua halusinkin.Ihan vastasyntyneestä en hauvavauvaani päässyt valitsemaan, mutta onnistuin saamaan aivan ihanan ja terveen pennun. Meillä jo monta yhteistä ihanaa vuotta koirani kanssa takana.Onnea pennun etsintään!!Ne pienet palleroiset kyllä kömpii heti sydämeen, kun ekan kerran näet pennut.=)

        Valikoin ensin kasvattajan, siinäpä työtä oli.
        Sen jälkeen, kun totesin tehneeni oikean valinnan, annoin hänelle pitkän "toivomuslistan" millainen koiran tulee olla. (sukupuoli, paino, väri, vietin määrä, koiran juoksunopeus, oppimisnopeus, käyttövalioksi tuloikä, mahdolliset korvausvaateeni, jos kriteerit eivät toteudu, jne..) Kumma kyllä kasvattaja muutti timpuktuun, niin ainakin minulle kerrottiin.

        No ei, kyllä kasvattajan valitsin, ja annoin hänelle täydet valtuudet katsoa minulle pentu, olimme jo tässä vaiheessa niin tuttuja, että luotin häneen ja hän tiesi mitä haluan.


    • funfun

      tapauksessa pyysin kasvattajaa valitsemaan pennun minulle, sillä hän on pentujen kanssa tekemisissä päivittäin ja tuntee ne parhaiten.
      Itse en ihan pariviikkoista menisi vielä katsomaan vaan antaisin emälle vauvanhoitorauhan vielä siinä vaiheessa ja en kyllä osaisi niin pienestä vielä valitakaan. Asia erikseen jos on enemmän kokemuta.

    • Me otettii yhteyttä kasvattajaa ja kasvattaja halus tavata meidät ennen pentujen syntymää. Käytii kasvattajan luona kahvilla ja se kyseli millasta on aateltu ja mitä tahotaa ja milalsen koiran meille uskaltaa antaa. Sit käytii uudestaa kun pennut oli 4 viikkosia ja sillo maksettii varaus maksu ja kasvataja valikoi meille pennun ja hyvän valikoikii. Tosin meidän siloiset toiveet ja nykynen toiminta aika eriä. Koska kotikoiraa vaa tahottii, ja nyt vähä touhuttu kaikkee koiran kaa. Kiitokset vaan kasvattajalle ihanasta koirasta ja viikon päästä tavataan.

    • supu

      Joo no itse ajattelin että eka kattelen omasta mielestä "hyviä" kasvattajia joille on tulossa pentue/pentueita, otan sitten heihin yhteyttä, kerron toiveistani ja ehkäpä käyn tapaamassa. Aion pyytää kasvattajaa valitsemaan tai ainakin ehdottamaan itselleni parhaiten sopivaa pentua.
      Katotaan sitten kenen kanssa synkkaa parhaiten ja noin.
      Mielelläni en maksaisi varausmaksua pennusta ennen kuin se on kolme-neljä viikkoinen... Että siitä jo näkisi edes vähän millainen koiruli on tulossa. Mutta luotan kyllä kasvattajaan tässä asiassa.
      Lähinnä juuri tuota hain takaa, että eihän ole tapana varata pentua (maksu) jo sen ollessa ihan pieni... Että saa sen omansa vaikka odottaisi vähän pitempäänkin. Ei tarvi pelätä että pennut menee ennen kuin ite huomaakaan :D

    • m-li

      Meillä on pennun ottaminen ajankohtaista parin vuoden päästä ja jo nyt olen ollut yhteydessä vanhaan, tuttuun kasvattajaan ja hänen kauttaan muutamiin muihin kasvattajiin, joilla voisi olla suunnitteilla sellaisesta yhdistelmästä pentuja, joka minulle sopisi. Itse olen niin onnellisessa asemassa, että tunnen muutamia omasta mielestäni erittäin hyviä kasvattajia niin hyvin, että nämä kasvattajat osaavat sanoa, onko ko. yhdistelmästä mahdollisesti tulossa jotain sellaista, mitä tarvitsen. Hyvä kasvattajahan sanoo suoraan senkin, jos ko. yhdistelmä soveltuu paremmin johonkin muuhun toimintaan kuin siihen, mihin ostajaehdokas koiraansa hakee. Pitkällä harkinnalla ja tutkinnalla on siis koiria ostettu. Hyviä yhdistelmiä tietysti on saatavilla melkein koko ajan, mutta toisaalta hopusta ei mitään hyötyäkään ole. Erityisesti ihmettelen joskus niitä ihmisiä, jotka ovat ottaneet ensimmäisen pentunsa ja kun se on alta vuoden ikäinen, halutaan jo toista koiraa.

    • amityville

      olette supu löytäneet pennun?

      • supu

        Saattaishan niitä löytää vaan kun ei vielä ole taloudellinen tilanne suotuisa pennulle :) kyselen vaan kaikkee jo valmiiksi suurta hetkeä varten :D vuoden parin päästä olis toiveissa saada se oma naskalihammas ;)


      • amityville
        supu kirjoitti:

        Saattaishan niitä löytää vaan kun ei vielä ole taloudellinen tilanne suotuisa pennulle :) kyselen vaan kaikkee jo valmiiksi suurta hetkeä varten :D vuoden parin päästä olis toiveissa saada se oma naskalihammas ;)

        ihan hyvä että olet ottanut taloudellisenkin puolen huomioon.=) Se on kyllä aivan mahtava fiilis kun sitten vihdoin saa sen oman hauvavauvan kotiin. Ne on kertakaikkiaan hurmaavia isoine korvineen ja tohveleineen=)
        Voisin sanoa, että palkitsee varmasti odottelun!
        Mulla meni muutama yökin valvoessa silloin kun sain tuon oman koira tytön. En malttanut nukkua kun haltioituneena seurasin pikkusen touhuja. Ja olihan sillä reppanalla vielä ikäväkin syntymä kotiinsa. Koitin sitten köllötellä siinä lattialla koiran pedillä rapsuttelemassa ja juttelemassa koiralle.Pian se sitten jo olikin kotiutunut ja malttoi nukkua kaikessa rauhassa.
        Ja varmaan toiset koirat joita oli omani lisäksi kaksi helpottivat jollain tavalla pennun sopeutumista.Oli ne kyllä vähän mustiksia alkuun.
        Mutta juu,innostun aina höpisemään omista kokemuksista.Ei muuta kun lykkyä tykö!=)


      • supu
        amityville kirjoitti:

        ihan hyvä että olet ottanut taloudellisenkin puolen huomioon.=) Se on kyllä aivan mahtava fiilis kun sitten vihdoin saa sen oman hauvavauvan kotiin. Ne on kertakaikkiaan hurmaavia isoine korvineen ja tohveleineen=)
        Voisin sanoa, että palkitsee varmasti odottelun!
        Mulla meni muutama yökin valvoessa silloin kun sain tuon oman koira tytön. En malttanut nukkua kun haltioituneena seurasin pikkusen touhuja. Ja olihan sillä reppanalla vielä ikäväkin syntymä kotiinsa. Koitin sitten köllötellä siinä lattialla koiran pedillä rapsuttelemassa ja juttelemassa koiralle.Pian se sitten jo olikin kotiutunut ja malttoi nukkua kaikessa rauhassa.
        Ja varmaan toiset koirat joita oli omani lisäksi kaksi helpottivat jollain tavalla pennun sopeutumista.Oli ne kyllä vähän mustiksia alkuun.
        Mutta juu,innostun aina höpisemään omista kokemuksista.Ei muuta kun lykkyä tykö!=)

        Aiemmin ollut jo kaks sakemannia, joten tiedän kuinka ihania osaavat olla :D nyt on vaan pitempi tauko ollut tässä... Mutta mukava kun jotkut jaksaa jutustella :D täällä missä asun ei pahemmin sakemanni ihmisiä ole... :P Täytyy netissä viettää aikaa x)
        Olis kiva jutella sun kanssas enempiki, vaihdella kokemuksia :)


      • amityville
        supu kirjoitti:

        Aiemmin ollut jo kaks sakemannia, joten tiedän kuinka ihania osaavat olla :D nyt on vaan pitempi tauko ollut tässä... Mutta mukava kun jotkut jaksaa jutustella :D täällä missä asun ei pahemmin sakemanni ihmisiä ole... :P Täytyy netissä viettää aikaa x)
        Olis kiva jutella sun kanssas enempiki, vaihdella kokemuksia :)

        sinä tiiätkii miten ihania ovat=) Minä olen tässä välillä jo ehtinyt miettiä että otanko lemmikkejä enään, sitten kun niistä aika jättää.Mitä toivottavasti ei tapahdu vielä pitkään aikaan. Toi lemmikistä luopuminen on aina niin vaikeeta,että siksi on käynyt tuollaistakin mielessä. Kiva että joku(sinä supu) vielä haluaa jutskata enemmänkin mun kanssani. Olenhan jo onnistunut suututtamaan muutamat täälä=( Nyt tarvii lähteä vielä ilta ulkoilulle koiran kanssa,kattelee nappisilmä ihan sen näköisenä että ulos olisi nyt päästävä.Palaillaan asiaa!=)


      • supu
        amityville kirjoitti:

        sinä tiiätkii miten ihania ovat=) Minä olen tässä välillä jo ehtinyt miettiä että otanko lemmikkejä enään, sitten kun niistä aika jättää.Mitä toivottavasti ei tapahdu vielä pitkään aikaan. Toi lemmikistä luopuminen on aina niin vaikeeta,että siksi on käynyt tuollaistakin mielessä. Kiva että joku(sinä supu) vielä haluaa jutskata enemmänkin mun kanssani. Olenhan jo onnistunut suututtamaan muutamat täälä=( Nyt tarvii lähteä vielä ilta ulkoilulle koiran kanssa,kattelee nappisilmä ihan sen näköisenä että ulos olisi nyt päästävä.Palaillaan asiaa!=)

        Mähän haluan jutella kaikkien sakemanni ihmisten kanssa :D Täällä netissäkin saa usein helposti tosi väärän kuvan ihmisistä. Ja aika usein asiat otetaan tosi mustavalkoisesti... En tiä sitten että onko täällä niin helppo sanoa asiat kärkkäästi vai miks :) vaikka kyllä musta pitääkin puuttua moniin asioihin tiukasti, mut useimmiten se yliampuminen vaan pahentaa asiaa :/
        Ja vaikkei sitten tuliskaan niin kauheen hyvin toimeen jonkun kanssa, tai mielipiteet eriää kovasti, niin voi siltä toiselta kuitenkin ehkä oppia jotain :D että siks haluun kyllä jutella monien koiraihmisten kanssa :)
        mut joo, kaikki ketä kiinnostaa keskustella asiallisesti saksapeista niin mailailtaisko tai meseiltäiskö?
        Meni aika ohi aiheen, sori ;P


      • amityville
        supu kirjoitti:

        Mähän haluan jutella kaikkien sakemanni ihmisten kanssa :D Täällä netissäkin saa usein helposti tosi väärän kuvan ihmisistä. Ja aika usein asiat otetaan tosi mustavalkoisesti... En tiä sitten että onko täällä niin helppo sanoa asiat kärkkäästi vai miks :) vaikka kyllä musta pitääkin puuttua moniin asioihin tiukasti, mut useimmiten se yliampuminen vaan pahentaa asiaa :/
        Ja vaikkei sitten tuliskaan niin kauheen hyvin toimeen jonkun kanssa, tai mielipiteet eriää kovasti, niin voi siltä toiselta kuitenkin ehkä oppia jotain :D että siks haluun kyllä jutella monien koiraihmisten kanssa :)
        mut joo, kaikki ketä kiinnostaa keskustella asiallisesti saksapeista niin mailailtaisko tai meseiltäiskö?
        Meni aika ohi aiheen, sori ;P

        täälä helposti ymmärtää toisensa väärin ja tulee auottua päätään asioista jotka itseä vaivaavat tai mihin on törmännyt. Ja kärpäsestä tulee äkkiä härkänen. Mullakin on kyllä noi eläinsuojelu asiat niin päällimmäisenä etten aina tahdo nähdä muuta kuin ne ihmiset, jotka niitä eläimiään pitää jonkin sortin lyömäkapulana tai muuten mitättöminä.Ja helposti tulee lumipallo efekti, kun törmää kymmen kuntaan sadasta jotka antavat huonoa mainosta oikeasti asiallisista toimista.

        Vaikka eihän se tarkoita että koko puu olisi pilalla jos sielä muutama mätä omena roikkuu oksilla. Ihmetyttää vaan välillä miten hyvin jotkut osaa peitellä oikeita kasvojaan =/

        No mutta kivempiin aiheisiin, ihaniin karvaisiin kavereihemme koiriin!!! Niistä jaksaa kyllä jutella vaikka yötä myöten, mulla vaan vanhanaikainen modeemilanka, joten tulee kalliiksi!Kuinkas pääsisi meilailemaan sulle supu?
        Näissä sähköisissä viestimissä mulle vielä paljon opittavaa, mutta harjotellaan =)


      • supu
        amityville kirjoitti:

        täälä helposti ymmärtää toisensa väärin ja tulee auottua päätään asioista jotka itseä vaivaavat tai mihin on törmännyt. Ja kärpäsestä tulee äkkiä härkänen. Mullakin on kyllä noi eläinsuojelu asiat niin päällimmäisenä etten aina tahdo nähdä muuta kuin ne ihmiset, jotka niitä eläimiään pitää jonkin sortin lyömäkapulana tai muuten mitättöminä.Ja helposti tulee lumipallo efekti, kun törmää kymmen kuntaan sadasta jotka antavat huonoa mainosta oikeasti asiallisista toimista.

        Vaikka eihän se tarkoita että koko puu olisi pilalla jos sielä muutama mätä omena roikkuu oksilla. Ihmetyttää vaan välillä miten hyvin jotkut osaa peitellä oikeita kasvojaan =/

        No mutta kivempiin aiheisiin, ihaniin karvaisiin kavereihemme koiriin!!! Niistä jaksaa kyllä jutella vaikka yötä myöten, mulla vaan vanhanaikainen modeemilanka, joten tulee kalliiksi!Kuinkas pääsisi meilailemaan sulle supu?
        Näissä sähköisissä viestimissä mulle vielä paljon opittavaa, mutta harjotellaan =)

        Mulle voi mailata (laittaa sähköpostia siis :)) osoitteeseen [email protected].
        Liitteitä en availe, viruksien varalta.
        Asiallista postia saa siis laitella tuonne :)
        Meillä onneks on tämmönen kiva laajakaista että saa rauhassa nörtteillä koneella niin paljon ku jaksaa :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      155
      3482
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      98
      2333
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2164
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      127
      2075
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1829
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1475
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      102
      1294
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      29
      1275
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1140
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1029
    Aihe