Kissalla sokeritauti

Kissatäärä

Onko kenelläkään kokemuksia kissan sokeritaudista. Kissani on yli 16 vuotias ja sokeriarvo oli 12.5. Myös munuaisten toimintakyky on heikentynyt. :(

28

9487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaanuli

      Heippa

      Mun kissalla todettiin sokeritauti viime keväänä. On kahdeksanvuotias kolli. Vrensokeri oli tuolloin 15. Nykyään hoidetaan kisua piikittämällä sekä ruokavaliolla. Alussa koko sairaus pelotti, mutta nyt sen kanssa on tottunut elämään. Tuntuu myös, että kissa elää ihan täsysipainoista elämää. Viimeviikolla oltiin kontrollissa ja saatiin kuulla, että sairaus on hallinassa.

      • kissanomistaja

        olen pahoillani puolestasi..mutta mielestäni on jo korkea aika nukutta sitä paremmalle puolelle kun antaa kissaraukkaa kärsiä.itellään on ollut sokeritautinen kissa. kissalla on paremmat oltavat nyt kun ei kärsi enään..ja niin tekisin toistekin jos kohdalle tulee


      • Jaanuli
        kissanomistaja kirjoitti:

        olen pahoillani puolestasi..mutta mielestäni on jo korkea aika nukutta sitä paremmalle puolelle kun antaa kissaraukkaa kärsiä.itellään on ollut sokeritautinen kissa. kissalla on paremmat oltavat nyt kun ei kärsi enään..ja niin tekisin toistekin jos kohdalle tulee

        Heippa vielä!
        Juu, älä lopettamisia mieti pelkän sokeritaudin vuoksi, jos kissasi muutoin voi hyvin. Kissa ei sokeritaudista kärsi sairauden ollessa hallinnassa. Tsemppiä!!!!


      • Kissatäärä
        kissanomistaja kirjoitti:

        olen pahoillani puolestasi..mutta mielestäni on jo korkea aika nukutta sitä paremmalle puolelle kun antaa kissaraukkaa kärsiä.itellään on ollut sokeritautinen kissa. kissalla on paremmat oltavat nyt kun ei kärsi enään..ja niin tekisin toistekin jos kohdalle tulee

        Tähän ratkaisuun päädyin, vaikka tuntuu tosi pahalta. Kissan lääkitseminen ei tuntunut kissan itsensä kannalta hyvältä ratkaisulta pitkän ja hyvän elämän päätteeksi. Varsinkin kun meidän kissalle lääkkeiden antaminen on ollut vaikeaa. ( johtunee varmaan enemmän emännästä kuin kissasta ). Vaikka lääkitys ja ruokavalio olisi aloitettukin niin sehän ei tätä kissaa olisi parantanut eikä nuorentanut. Että näin.


    • Amalia

      Jos kissasi on pirteä ja selvästi nauttii elämästään, ei kannata lopettaa, niinkuin tuo yksi neuvoi. kissaa voi hoitaa ja lääkitä, niinhän yleensä tehdään, jos diabetes iskee. kissa jatkaa elämäänsä niinkuin ennen sairastumistaan. Munuaisista sen verran, että tiedäthän ettei ruuassa saa olla yhtään suolaa, ja rasvat pois, myös on olemassa tähän tarkoitettuja ruokia joita voi ostaa eläinlääkäriltä.

      • jipiionkoväärin

        Suolaa? Fosfori eikös se ole? Suola on natriumkloridia. Polykystisessä ainakin fosforin saanti on oltava minimissä.
        Natriumia, kaliumia, kalsiumia- kolme pakollista, mutta suolaa ei tietenkään tahallisesti, eli lisättyä suolaa.
        Munuaispotilas: fosfaattien saantirajoitus. Kertoisiko joku mitä natriumin kanssa fosforilla on tekoa näissä jutuissa, joku eläinhoitoihminen. kiitos jo etukäteen- minulla on pk munuaistautia poteva kissa, olikohan hoito-ohjeet oikeita joita sain.


    • Amper

      Minunkin kissallani, 12 vuotta, todettiin juuri diabetes. Arvo 30 ja lääkkeet esiin. Kissan munuaiset olivat puhtaat ja hoito puree ja kissa on pirteä ja iloinen. Antaa ihan helposti pistää insuliininkin. Katsoin ensin miten kaikki lähtee sujumaan ja nyt olen iloinen etten päättänyt kissani elämää. Se voi hyvin.

    • hoitopaikka...

      Jos aiot diabeetikko-kissasi kanssa jatkaa, niin varmista heti alussa, että sinulla on todella lyhyellä varoitusajalla hoitopaikka kissallesi pistostaitoisine henkilöineen.

      Ja lyhyellä varoitusajalla tarkoitan ihan muutamaa tuntia, koskapa normaalistihan kissa joutuu kaksi kertaa vuorokaudessa säännöllisesti (12 h välein) annettavan insuliinipistoksen varaan.

      Jos haluat kissasi elävän sitä hyvää elämää, niin tuosta ei sitten laisteta yhtään, eikä missään tilanteessa.

      Ja jos todella haluat kissallesi mahdollisimman hyvää diabetesaikaa, niin opettelet myös itse mittaamaan kisultasi verensokeriarvoja pikamittarilla sekä säätämään insuliinimääriä arvojen perusteella. Silloin voidaan puhua kissa-diabeetikon hyvästä hoidosta.

      • Jaanuli

        Me emme ole kissallamme itse verensokereita mitanneet. Lääkäri sanoi sen olevan "turhaa", koska pitkäaikaisen fruktosamiinimittaukset (olikohan se nimi nyt noin?) ovat paljon tarkempia. Lääkäri piti lähinnä kissan kiusaamisena sitä, että verensokeria mitattaisiin usein. Sanoi kerran kuukaudessa olevan ok, jos niin haluaa, mutta ei joka päivä tms. Me ollaan käyty tuossa "pitkän aikavälin kontollissa" ja tauti pysynyt hyvin hallinnassa.

        Pistämisestä ja hoitopaikasta vielä... meillä kissa saa pistoksen vain kerran päivässä. Hoitopaikka oli helppo löytää, koska pistäminen on helppoa, eikä kissa siitä kärsi. Kissan sairastuessa kuvittelin sairauden ja sen hoidon paljon pelottavammaksi. Se on totta, että säännöllisyys, ruokavaliosta huolehtiminen ja kissan voinnin seuraaminen on ensiarvoisen tärkeää.


      • Jaanuli
        Jaanuli kirjoitti:

        Me emme ole kissallamme itse verensokereita mitanneet. Lääkäri sanoi sen olevan "turhaa", koska pitkäaikaisen fruktosamiinimittaukset (olikohan se nimi nyt noin?) ovat paljon tarkempia. Lääkäri piti lähinnä kissan kiusaamisena sitä, että verensokeria mitattaisiin usein. Sanoi kerran kuukaudessa olevan ok, jos niin haluaa, mutta ei joka päivä tms. Me ollaan käyty tuossa "pitkän aikavälin kontollissa" ja tauti pysynyt hyvin hallinnassa.

        Pistämisestä ja hoitopaikasta vielä... meillä kissa saa pistoksen vain kerran päivässä. Hoitopaikka oli helppo löytää, koska pistäminen on helppoa, eikä kissa siitä kärsi. Kissan sairastuessa kuvittelin sairauden ja sen hoidon paljon pelottavammaksi. Se on totta, että säännöllisyys, ruokavaliosta huolehtiminen ja kissan voinnin seuraaminen on ensiarvoisen tärkeää.

        Jatkoa edelliseen... :)
        Niin sairauden toteaminen oli emännälle varsinainen shokki. Mutta hyvin on sairauden kanssa elämä sujunut. Kertaakaan ei ole tullut mieleen, että kissan voisi sen takia lopettaa. Jokainen tekee kuitenkin omat ratkaisunsa omista syistään, mutta on hyvä tietää, että sairauden kanssa eläminen ei ole mahdotonta.


      • kertoo vain
        Jaanuli kirjoitti:

        Me emme ole kissallamme itse verensokereita mitanneet. Lääkäri sanoi sen olevan "turhaa", koska pitkäaikaisen fruktosamiinimittaukset (olikohan se nimi nyt noin?) ovat paljon tarkempia. Lääkäri piti lähinnä kissan kiusaamisena sitä, että verensokeria mitattaisiin usein. Sanoi kerran kuukaudessa olevan ok, jos niin haluaa, mutta ei joka päivä tms. Me ollaan käyty tuossa "pitkän aikavälin kontollissa" ja tauti pysynyt hyvin hallinnassa.

        Pistämisestä ja hoitopaikasta vielä... meillä kissa saa pistoksen vain kerran päivässä. Hoitopaikka oli helppo löytää, koska pistäminen on helppoa, eikä kissa siitä kärsi. Kissan sairastuessa kuvittelin sairauden ja sen hoidon paljon pelottavammaksi. Se on totta, että säännöllisyys, ruokavaliosta huolehtiminen ja kissan voinnin seuraaminen on ensiarvoisen tärkeää.

        Se pitkäaikainen mittaus kertoo vain keskimääräisen verensokeritason eli ei kerro mitään esim. päivittäisistä verensokerin vaihteluista, jotka kissa kyllä voinnissaan tuntee, muttei osaa kertoa meille.

        Ja kuten ihmisilläkin, ei pitkäaikainen verensokeritaso kerro varsinaisesta hyvästä hoitotasapainosta, koske hetkittäisten verensokeriarvojen hajonta voi olla melkoistakin. Ihminen osaa kertoa, että nyt on sokerit korkealla tai matalalla, mutta kissa ei. Siis kissan elämä ei ole ideaalia, vaan vain keskiverrosti hyvää, jos se riittää emännälle/isännälle, niin hyvä on...

        Myöskin insuliinin pistäminen kahdesti vuorokaudessa tasoittaa selvästi verensokereiden vaihtelua, jolloin kissan olo on parempi, kunhan se oikea annoskoko on löydetty.

        Hienoa, että teillä on löytynyt hyviä hoitajia, joilta saat apua todella nopeastikin, jos tarve vaatii.


      • Jaanuli
        kertoo vain kirjoitti:

        Se pitkäaikainen mittaus kertoo vain keskimääräisen verensokeritason eli ei kerro mitään esim. päivittäisistä verensokerin vaihteluista, jotka kissa kyllä voinnissaan tuntee, muttei osaa kertoa meille.

        Ja kuten ihmisilläkin, ei pitkäaikainen verensokeritaso kerro varsinaisesta hyvästä hoitotasapainosta, koske hetkittäisten verensokeriarvojen hajonta voi olla melkoistakin. Ihminen osaa kertoa, että nyt on sokerit korkealla tai matalalla, mutta kissa ei. Siis kissan elämä ei ole ideaalia, vaan vain keskiverrosti hyvää, jos se riittää emännälle/isännälle, niin hyvä on...

        Myöskin insuliinin pistäminen kahdesti vuorokaudessa tasoittaa selvästi verensokereiden vaihtelua, jolloin kissan olo on parempi, kunhan se oikea annoskoko on löydetty.

        Hienoa, että teillä on löytynyt hyviä hoitajia, joilta saat apua todella nopeastikin, jos tarve vaatii.

        Olen tästä paljon keskustellut eläinlääkärin kanssa, koska haluan tarjota kissalleni parasta mahdollista hoitoa. Kysyin, mitä mieltä hän siitä olisi, koska jos se kissan kannalta paras vaihtoehto, sen ehdottomasti tekisin. Tämä lääkäri oli sitä mieltä että kissalle päivittäinen mittaus ei ole hyväksi vaan ennemminkin "rääkkäystä". Hän sanoi pitkäaikaisen mittauksen olevan kissan kannalta parempi. Päivittäiset arvot kun saattavat heilahdella syystä jos toisesta. Keskustelimme siitä, että jos esimerkiksi kerran kuussa mittaisin itse tms. On totta, että päivittäinen mittaus antaisi tarkemman arvon, mutta kissani vuoksi en siihen rumbaan lähde. Ennemmin käytän kissaani useammin eläinlääkärin pakeilla, jotta hoito tapahtuu oikein.

        Kissan kuntoa ja olemusta seuraamme kuitenkin aktiivisesti.Olemme saaneet ohjeen itse lisäillä / vähentää yksiköitä yhdellä jos näyttää siltä, että kissa juo enemmän, on väsyneempi tms.

        Insuliinin määrästä vielä... kissani saa melko vähän insuliinia päivässä. oliskohan siksikin, että olemme saaneet ohjeeksi pistää vain kerran päivässä. "Potilaat" niin erilaisia.


      • keroo vain
        Jaanuli kirjoitti:

        Olen tästä paljon keskustellut eläinlääkärin kanssa, koska haluan tarjota kissalleni parasta mahdollista hoitoa. Kysyin, mitä mieltä hän siitä olisi, koska jos se kissan kannalta paras vaihtoehto, sen ehdottomasti tekisin. Tämä lääkäri oli sitä mieltä että kissalle päivittäinen mittaus ei ole hyväksi vaan ennemminkin "rääkkäystä". Hän sanoi pitkäaikaisen mittauksen olevan kissan kannalta parempi. Päivittäiset arvot kun saattavat heilahdella syystä jos toisesta. Keskustelimme siitä, että jos esimerkiksi kerran kuussa mittaisin itse tms. On totta, että päivittäinen mittaus antaisi tarkemman arvon, mutta kissani vuoksi en siihen rumbaan lähde. Ennemmin käytän kissaani useammin eläinlääkärin pakeilla, jotta hoito tapahtuu oikein.

        Kissan kuntoa ja olemusta seuraamme kuitenkin aktiivisesti.Olemme saaneet ohjeen itse lisäillä / vähentää yksiköitä yhdellä jos näyttää siltä, että kissa juo enemmän, on väsyneempi tms.

        Insuliinin määrästä vielä... kissani saa melko vähän insuliinia päivässä. oliskohan siksikin, että olemme saaneet ohjeeksi pistää vain kerran päivässä. "Potilaat" niin erilaisia.

        Näinhän se on, että yksilöitä ovat :) Omalla kissallani vuorokausiannos on 2 yksikköä, mutta se siis pistetään kahdessa erässä eli yksikkö kerrallaan tasaisen vaikutuksen aikaansaamiseksi.

        Tämä oli oman eläinlääkärini hoito-ohje. Vasta jos määrä tuosta vielä pienenisi, tulisi harkintaan vain kerran vuorokaudessa pistäminen, koska tuota pienempää annosta on jo vaikea ampullasta ruiskuun ottaa.

        Mitä insuliinia teillä on käytössä? Meillä käytetään Lantusta, joka on myös ihmisillä käytössä. Sitä kuulemma moni eläinlääkäri nykyisin suosittelee. Tosin sekään ei ole täysin tasainen vaikutukseltaan, joten kahdella pistoksella huippuvaikutus vähän tasaantuu.


      • Jaanuli
        keroo vain kirjoitti:

        Näinhän se on, että yksilöitä ovat :) Omalla kissallani vuorokausiannos on 2 yksikköä, mutta se siis pistetään kahdessa erässä eli yksikkö kerrallaan tasaisen vaikutuksen aikaansaamiseksi.

        Tämä oli oman eläinlääkärini hoito-ohje. Vasta jos määrä tuosta vielä pienenisi, tulisi harkintaan vain kerran vuorokaudessa pistäminen, koska tuota pienempää annosta on jo vaikea ampullasta ruiskuun ottaa.

        Mitä insuliinia teillä on käytössä? Meillä käytetään Lantusta, joka on myös ihmisillä käytössä. Sitä kuulemma moni eläinlääkäri nykyisin suosittelee. Tosin sekään ei ole täysin tasainen vaikutukseltaan, joten kahdella pistoksella huippuvaikutus vähän tasaantuu.

        Heippa
        Meillä käytössä Protaphane. Myös ilmeisesti ihmisten käytössä oleva (?). Kolmea yksikköä annetaan tällä hetkellä. Kahdesta pistämiskerrasta eläinlääkäri ei ole maininnutkaan...

        Miten kissasi on voinut? Koska sokeritauti on todettu? Onko kissasi iäkäs? Ylipainoinen?
        Mittaatko itse verensokeria päivittäin ja onko kissasi hyvin tottunut siihen? Vaihteleeko päivän annokset paljonkin?

        Meidän kissa sairastui viime keväänä. Kyseessä siis 8-vuotias kolli ja massaakin on :(
        Shokki oli emännälle sairastuminen tuolloin ja itseänikin syytin monet kerrat. Itselle sokeritauti oli melko vieras sairaus, joten oli melko pelottavaa alkaa hoitamaan kissaa. Varsinkin kun tiesi, kuinka tärkeää on säännöllisyys jne. Enää ei kissaa voi jättää kovin pitkäksi aikaa yksin jne.

        Koska sairaus melko vieras asia oli, olemme luottaneet melkoisesti lääkäriin. Ilmeisesti kuitenkin eri lääkäreillä erilaisia mielipiteitä sairauden hoidosta. Ihan pyörällä päästäni :) Omalle kissalle, kun kuitenkin haluaisi sitä parasta.


      • kertoo vain
        Jaanuli kirjoitti:

        Heippa
        Meillä käytössä Protaphane. Myös ilmeisesti ihmisten käytössä oleva (?). Kolmea yksikköä annetaan tällä hetkellä. Kahdesta pistämiskerrasta eläinlääkäri ei ole maininnutkaan...

        Miten kissasi on voinut? Koska sokeritauti on todettu? Onko kissasi iäkäs? Ylipainoinen?
        Mittaatko itse verensokeria päivittäin ja onko kissasi hyvin tottunut siihen? Vaihteleeko päivän annokset paljonkin?

        Meidän kissa sairastui viime keväänä. Kyseessä siis 8-vuotias kolli ja massaakin on :(
        Shokki oli emännälle sairastuminen tuolloin ja itseänikin syytin monet kerrat. Itselle sokeritauti oli melko vieras sairaus, joten oli melko pelottavaa alkaa hoitamaan kissaa. Varsinkin kun tiesi, kuinka tärkeää on säännöllisyys jne. Enää ei kissaa voi jättää kovin pitkäksi aikaa yksin jne.

        Koska sairaus melko vieras asia oli, olemme luottaneet melkoisesti lääkäriin. Ilmeisesti kuitenkin eri lääkäreillä erilaisia mielipiteitä sairauden hoidosta. Ihan pyörällä päästäni :) Omalle kissalle, kun kuitenkin haluaisi sitä parasta.

        No mulla sattuu olemaan jonkin verran tietoa noista insuliineista "ihmis-diabeetikoiden" hoidossa.

        Tuo Protaphane on sellainen vähän vanhempi insuliini, jonka vaikutus ei kestä ainakaan ihmisillä koko vuorokautta (eli joutuvat pistämään kahdesti, jos muuten käytössä ateriainsuliinina pikainsuliini). Ja toisaalta Protaphanen vaikutuskäyrässä on selkelä huippuvaikus, joka siis tekee verensokeritasosta pomppivamman.

        Tuon insuliinin tilanne on tullut käyttöön mm. tuo Lantus (josta kerroin) ja sen vaikutus on selvästi pidempi ihmisillä kuin Protaphanen (eli yleisesti yksi pistos vuorokaudessa riittää). Samoin Lantuksen vaikutus on tasaisempi eli ei ole noita huippukohtia.

        Mun eläinlääkäri perusteli Lantuksellakin kahta pistosta sillä, että kissoilla on nopea aineenvaihdunta, etenkin koskien insuliinia. Ohessa muuten yksi linkki koskien kissojen diabetesta:
        http://www.felina.fi/artikkelit/kissa_artikkelit/artikkeli_1.html
        Ja sanottakoon, että mun kissani hoito ei tapahdu tuossa, mutta hyvin paljon tuota samaa meidän eläinlääkärimme on selittänyt.

        Mun kissa on jo iäkäs eli lähentelee 15 vuotta. Niin ja esim. ylipainoa ei ole koskaan ollut. Ja tämän vuoden diagnooseja on. Enkä itse mittaa verensokeria, eläinlääkärini vaan kertoi, että jotkut mittaavat ja saavat näin sokeritasapainon todella hyväksi. Kuulemma mittaavat yleisemmin korvalehdestä.


      • Jaanuli
        kertoo vain kirjoitti:

        No mulla sattuu olemaan jonkin verran tietoa noista insuliineista "ihmis-diabeetikoiden" hoidossa.

        Tuo Protaphane on sellainen vähän vanhempi insuliini, jonka vaikutus ei kestä ainakaan ihmisillä koko vuorokautta (eli joutuvat pistämään kahdesti, jos muuten käytössä ateriainsuliinina pikainsuliini). Ja toisaalta Protaphanen vaikutuskäyrässä on selkelä huippuvaikus, joka siis tekee verensokeritasosta pomppivamman.

        Tuon insuliinin tilanne on tullut käyttöön mm. tuo Lantus (josta kerroin) ja sen vaikutus on selvästi pidempi ihmisillä kuin Protaphanen (eli yleisesti yksi pistos vuorokaudessa riittää). Samoin Lantuksen vaikutus on tasaisempi eli ei ole noita huippukohtia.

        Mun eläinlääkäri perusteli Lantuksellakin kahta pistosta sillä, että kissoilla on nopea aineenvaihdunta, etenkin koskien insuliinia. Ohessa muuten yksi linkki koskien kissojen diabetesta:
        http://www.felina.fi/artikkelit/kissa_artikkelit/artikkeli_1.html
        Ja sanottakoon, että mun kissani hoito ei tapahdu tuossa, mutta hyvin paljon tuota samaa meidän eläinlääkärimme on selittänyt.

        Mun kissa on jo iäkäs eli lähentelee 15 vuotta. Niin ja esim. ylipainoa ei ole koskaan ollut. Ja tämän vuoden diagnooseja on. Enkä itse mittaa verensokeria, eläinlääkärini vaan kertoi, että jotkut mittaavat ja saavat näin sokeritasapainon todella hyväksi. Kuulemma mittaavat yleisemmin korvalehdestä.

        Kiitoksia vastauksesta :) Lisäinformaatio ei ikinä pahitteeksi.

        Eläinkääkärien koulukunnassa näköjään eroavaisuuksia piisaa... Mutta hyvä tietää. Osaa ensi kerralla kyseenalaistaa ja kysellä enemmän.


      • Jaanuli
        kertoo vain kirjoitti:

        No mulla sattuu olemaan jonkin verran tietoa noista insuliineista "ihmis-diabeetikoiden" hoidossa.

        Tuo Protaphane on sellainen vähän vanhempi insuliini, jonka vaikutus ei kestä ainakaan ihmisillä koko vuorokautta (eli joutuvat pistämään kahdesti, jos muuten käytössä ateriainsuliinina pikainsuliini). Ja toisaalta Protaphanen vaikutuskäyrässä on selkelä huippuvaikus, joka siis tekee verensokeritasosta pomppivamman.

        Tuon insuliinin tilanne on tullut käyttöön mm. tuo Lantus (josta kerroin) ja sen vaikutus on selvästi pidempi ihmisillä kuin Protaphanen (eli yleisesti yksi pistos vuorokaudessa riittää). Samoin Lantuksen vaikutus on tasaisempi eli ei ole noita huippukohtia.

        Mun eläinlääkäri perusteli Lantuksellakin kahta pistosta sillä, että kissoilla on nopea aineenvaihdunta, etenkin koskien insuliinia. Ohessa muuten yksi linkki koskien kissojen diabetesta:
        http://www.felina.fi/artikkelit/kissa_artikkelit/artikkeli_1.html
        Ja sanottakoon, että mun kissani hoito ei tapahdu tuossa, mutta hyvin paljon tuota samaa meidän eläinlääkärimme on selittänyt.

        Mun kissa on jo iäkäs eli lähentelee 15 vuotta. Niin ja esim. ylipainoa ei ole koskaan ollut. Ja tämän vuoden diagnooseja on. Enkä itse mittaa verensokeria, eläinlääkärini vaan kertoi, että jotkut mittaavat ja saavat näin sokeritasapainon todella hyväksi. Kuulemma mittaavat yleisemmin korvalehdestä.

        Sitä vielä halusin kysellä, että onko kissasi sairastumisesta miten kauan? Itse kovasti sairauden alkuvaiheessa sitä mietin, että kuinka paljon elinikä keskimäärin lyhenee sairaudesta johtuen. Joissakin kun on kerrottu keskimääräisen eliniän olevan n. 2,5 vuotta, toisissa sen ei katsota vaikuttavan, jos hoito tasapainossa.


      • keroo vain
        Jaanuli kirjoitti:

        Sitä vielä halusin kysellä, että onko kissasi sairastumisesta miten kauan? Itse kovasti sairauden alkuvaiheessa sitä mietin, että kuinka paljon elinikä keskimäärin lyhenee sairaudesta johtuen. Joissakin kun on kerrottu keskimääräisen eliniän olevan n. 2,5 vuotta, toisissa sen ei katsota vaikuttavan, jos hoito tasapainossa.

        Juu, siis tämän vuoden tapaus on täälläkin.

        Kyllähän diabetes tietenkin vähän elinikää lyhentää, mutta tosiaan mitä paremmin hoito on kunnossa, siis miten tasaisena se verensokeri pysyy, sitä paremmin kissa voi. Ja kyllähän tuon tasaisuuden pitäisi olla ideaali myös esim. päivän sisällä (ei pelkästään se muutaman viikon keskiarvo), jos ajatellaan, että tilanne olisi ihan se paras mahdollinen - eli terveen kissan tilannetta matkiva.

        Minusta sun kannattaisi kysellä eläinlääkäriltäsi noista insuliineista. Nimittäin tuo Protaphane ei minusta tosiaan anna sitä tasaisinta vaikutusta - ei ainakaan yhtenä pistoksena päivässä. Mutta tää on tietenkin vain mun oma mielipiteeni.

        Tsemppiä sinulle ja kisullesi jatkoon... Toivotaan, että teillä kaikki menee hyvin ja vielä pitkään saatte nauttia toistenne seurasta.


      • Jaanuli
        keroo vain kirjoitti:

        Juu, siis tämän vuoden tapaus on täälläkin.

        Kyllähän diabetes tietenkin vähän elinikää lyhentää, mutta tosiaan mitä paremmin hoito on kunnossa, siis miten tasaisena se verensokeri pysyy, sitä paremmin kissa voi. Ja kyllähän tuon tasaisuuden pitäisi olla ideaali myös esim. päivän sisällä (ei pelkästään se muutaman viikon keskiarvo), jos ajatellaan, että tilanne olisi ihan se paras mahdollinen - eli terveen kissan tilannetta matkiva.

        Minusta sun kannattaisi kysellä eläinlääkäriltäsi noista insuliineista. Nimittäin tuo Protaphane ei minusta tosiaan anna sitä tasaisinta vaikutusta - ei ainakaan yhtenä pistoksena päivässä. Mutta tää on tietenkin vain mun oma mielipiteeni.

        Tsemppiä sinulle ja kisullesi jatkoon... Toivotaan, että teillä kaikki menee hyvin ja vielä pitkään saatte nauttia toistenne seurasta.

        Hyviä jatkoja myös teille :)


      • diabeteskissa
        keroo vain kirjoitti:

        Juu, siis tämän vuoden tapaus on täälläkin.

        Kyllähän diabetes tietenkin vähän elinikää lyhentää, mutta tosiaan mitä paremmin hoito on kunnossa, siis miten tasaisena se verensokeri pysyy, sitä paremmin kissa voi. Ja kyllähän tuon tasaisuuden pitäisi olla ideaali myös esim. päivän sisällä (ei pelkästään se muutaman viikon keskiarvo), jos ajatellaan, että tilanne olisi ihan se paras mahdollinen - eli terveen kissan tilannetta matkiva.

        Minusta sun kannattaisi kysellä eläinlääkäriltäsi noista insuliineista. Nimittäin tuo Protaphane ei minusta tosiaan anna sitä tasaisinta vaikutusta - ei ainakaan yhtenä pistoksena päivässä. Mutta tää on tietenkin vain mun oma mielipiteeni.

        Tsemppiä sinulle ja kisullesi jatkoon... Toivotaan, että teillä kaikki menee hyvin ja vielä pitkään saatte nauttia toistenne seurasta.

        Protaphane on aina kahdesti vrk annosteltava insuliini. Meillä se on ollut alusta asti (yli vuoden) käytössä. 6yks.aamuin illoin ja sokerit pysyy siinä 7-8 nurkilla. Olen mitannut sokerin 2-3krt/vko ja käymme pitkäaikaissokerimittauksessa 4kk välein. Näyttää keskiarvon pitkältä aikaväliltä. Tavoite on alle 10. Meillä oli viimeksi 7.6. Mikä on lähes terveen kissan arvo. Kirjoitinkin meistä "diabeteskissa"-nimimerkillä tuonne ketjuun 😊


      • Anonyymi

        Kuules nyt: väärää tietoa annat. Ihminen eli lemmikinomistaja ei säädä verensokeriarvoja eli lääkitystä mitenkään, vaan vain lääkäri. Kun annetaan esim. 2IU aamuin illoin Caninsulinia, niin se pitää vaikka verensokerimittari kotona kertoisi mitä. Sä et annosta vaihtele omin päin. Se tehdään kontrollissa lääkärissä sokerikäyrän tarkastelun jälkeen.


    • Diabeteskissa

      Meillä 12v kissalla todettiin vuosi sitten diabetes. Viikon verran oli pissapaakut isompia. Verensokeri oli 12 kun todettiin ja otettiin hyvin laajat verikokeet. Muut arvot olivat aivan normaaleja.
      Kisalla on Protafan ihmisteninsuliini käytössä. Hoito puri alusta asti kohtuu hyvin. Annosta nostettiin pikkuhiljaa ja on nyt vakiintunut ja menee 6yks./2krt vrk. Insuliinikynä käytössä ja 0.8mm neulat kynässä.
      Kissa on niin tottunut pistoksiin, että tulee aamulla itse pöydälle, antaa pistää todella hyvin. Samoin illalla kun alan ruokaa antamaan, hyppää pöydälle odottamaan pistosta. Tärkeää on pistää kynän neula ns. pohjaan asti eli niin, että pistos varmasti menee nahan alle.
      Kissa ei pistoksesta ole moksiskaan. Nykyään sokerit 7-8 välillä ja kissa voi hyvin. Leikkii, syö ja juo normaalisti.
      Mikäli diagnoosi vain diabetes, kannattaa ainakin yrittää hoitaa. Meillä ehti kissa laihtua kilon ja sai sen takaisin 2vko pistosten aloittamisesta takaisin. Ihmisten insuliinit ja kynällä pistos on paras vaihtoehto. Annos on tarkka ja kynän neula pieni ja helppo pistää.
      Tällä hetkellä kissa elää täyspäiväistä kissanelämää virkeänä ja kuin ennen sairautta. En ole päivääkään katunut hoidon aloittamista.
      Verensokeria mittaan 2-3krt/vko. Siitäkään kissa ei ole moksiskaan. Itse mittaan sokerin korvan sisäsivusta ohimon puolelta, josta saa helpolla pikkutipan. Käytössä ihmisten sokerimittari ja "reittämiseen" kynä jossa säädetään neulan lävistämä syvyys.
      Tsemppiä kaikille diabeteskissojen hoitoon. Hyvällä hoidolla kissalla on vielä mahdollisesti vuosia jäljellä hyvää kissan elämää 😊

      • Rapukissa

        Meilläkin 12-vuotiaalla kissalla todettiin diabetes. Lisääntynyt juominen ja pissaaminen ihmetyttivät ja verikokeissa todettiin korkeat sokeriarvot. Kissalla oli myös ylipainoa.
        Hoito aloitettiin laihduttamalla erityisruuilla ja pienemmillä annoksilla.
        Insuliinia, Lantusta, pistettiin aluksi 3 annosta/2krt vrk.
        Kissa ei ollut moksiskaan pistoksista, kun ruuan yhteydessä annoimme lääkkeen.
        Neulahan on niin ohut, että se tuskin huomaa sitä ja alkoi tuntua, että se oikein odotti pistoksia. Varmaan olokin parantui lääkkeen myötä.

        Meidän kissa laihtui normaalipainoon noin vuodessa, insuliinia vähennettiin laihtumisen myötä, kun sokeriarvotkin paranivat ja lopulta laihduttamisen ja ruokavalion muutoksen seurauksena, diabetes parani ja insuliini lopetettiin kokonaan.

        Kaikille niille tiedoksi, jotka ehdottavat kissan lopettamista diabeteksen takia - älkää edes harkitko!

        Tsemppiä vain hoitoon, vaatii vähän kärsivällisyyttä, mutta se palkitaan, kuten meilläkin kävi!


      • Ongelmakissa

        Mitä ruokia syötit laihdutuksen aikana, siis ton vuoden aikana?


      • Rapukissa

        Hei,
        syötin Royal Caninin Ultra Light märkäruokaa pusseissa (vaalean sininen etiketti, saa eläinkaupasta) ja lääkäriasemalta samoin Royal Caninin kuivaruokaa Satiety Support (vihreä etiketti) . Näitä kumpiakin saa muuten verkkokaupoistakin.
        Eläinlääkäri laski suositusannokset ja sen mukaan annoimme ruokaa.
        Harvakseltaan jotakin herkkunaksuja.
        Meidän toinen kissakin oppi syömään laihdutusraksuja, eikä tehnyt pahaa senkään kiloille :).


      • Ongelmakissa

        Kiitos tiedosta :)


    • Anonyymi

      Moips! Jos joku täällä vielä aktiivisena näitä lukee ja osaa auttaa kuuntelisin mielelläni. Meidän kissalla todettiin viime viikolla diapetes. Kissamme on n. 19vuotta ja diapetes oli 2tyypin. Äitin väittää, että kissa käyttäytyisi normaalia käytöstä kummalisemmin. Ajattelin, että voisiko tuo "outo" käytös johtua vain siitä, että diapetes lääke tekee sen? Kissa on ainakin ollut väsynyt äitini mukaan. Itse siis en näe kissaa yhtä usein kuin äitini. Äitini siis elää kissan kanssa. Voisiko siis vain tämä "outo" käytös johtua siitä, että kissan keho väsyy lääkkestää näin alkuvaiheessa. Pelkään, että kissamme pitäisi lopettaa. Äitin sanoi minulle juuri tänään aamulla, että kissamme on jo vanha ja se saatetaan viedä piikille. Kysyin syytä, äitin sanoi, että kissa on ollut viimeaikoina paljon väsyneempi. Olen yrittänyt etsiä tietoa kaikkialta. Mutta en ole löytänyt henkilöä, jolla olisi sama tilanne kissan kanssa. Kissa kuitenkin juo, syö ja käy normaalisti vessassa. Toiv joku osaisi auttaa ison huoleni kanssa! Kiitos ❤️😫

    • Anonyymi

      Mullakin kissa oli alussa väsynyt mutta johtui diabeetista ja kun arvot olivat korkeita yli 20 jatkuvasti lääkinnästä huolimatta. Vaihedettiin Lantus solos star kynään ja arvot alkoivat laskea. Olen hoitanut kissaani jo yli 4 vuotta ja otan päivittäin verensokeriarvon korvan lehdestä eikä kissa siitä tunnu kärsivän. Kissa menee itse odottamaan hoitopöydälle mittaamista ja sitten annan ruuan ja vähän myöhemmin pistän insuliinia. Hoito vaatii sitoutumista mutta olen siihen sitoutunut.Kissallani on ollut laihdutusruuat elänlääkäriltä ja on laihtunut4kg.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe