Harvat meistä pääsee eläkkeelle ihan terveinä.

soilike

Mutta nyt elämä jatkuu mieluisten harrastusten ja muutenkin oman halun mukaisena.
On aikaa matkustella , harrastaa , solmia uusia suhteita ja tehdä kaikkea sitä mihin ennen ei ollut mahdollisuuksia

Yli 80 v on elämän haluisia vanhuksi, mutta myös niitä, joita pidetään elossa niin kauan kuin vimeinenkin elämänkipinää pilkahtaa
Siinä vaiheessa ei enää itse pysty päätämään mitään elämästään

Olen miettinyt , onko tämä elämättömän vaippaelämän tarpeellisuus uskonnollisen etiikan vaatimaa ,vai tarvitaanko sitä terveydenhoidon työllisyyden takaamiseksi

24

1564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Anu*

ei ole aika ajatella eläkettä, tuota masentavaa (tässä vaiheessa) asiaa. Onneksi olen vielä "nuori" ihminen, vasta vähän yli viisikymppinen ja työaikaa on parhaassa tapauksessa jopa tapauksessa 17 vuotta.

Mutta haluaisin jäädä eläkkeelle noin 60-62 vuotiaana, terveenä, pirteänä ja elinvoimaisena.
      No, unelmoida voi.

• sinihelmikki

Itse jäin 56-vuotiaana osa-aikaiselle, 63 1/2 v eläkkeelle suht.koht. terveenä. Miehen kuolema heilautti verenpaineen ylös, nyt lääkkeillä hallinnassa.. Juon alkoholia kohtuullisesti, en tupakoi, liikun, syön monipuolisesti (liikaa!). Painoa alan pudotella pikkuhiljaa, olen syönyt suruuni. Hyviä työpäiviä, on jotain, mitä odottaa

• Muutokset terveydessä saattavat tapahtua yllättävän nopeasti.
        Itse lopetin säännöllisessä työssä käymisen 53v.
        Lyhenevät ja harvenevat pätkätkin 58v.
        Nyt, kohta 63v, terveyteni ja kuntoni on vielä hyvä.

Kuitenkin, olen läheltä seurannut erästä ystävääni joka myös päätti kytkeä vapaalle ennenaikaisesti, 52-vuotiaana.
        Järjestelyaikana, aiemmin todella terveelle ihmiselle ilmestyi teoriassakin parantamaton sairaus joka jossain määrin rajoittaa olemista, harrastuksia ja matkailua.

Viestini on ettei kannata laskea kovin pitkälle tulevaisuuteen luottaen omaan terveyteensä.
        Todennäköisyydet ja mahdollisuudet eivät välttämättä kohtaa.

Itse olen omaan, varhaiseen ratkaisuuni tyytyväinen. Toisinkin olisi voinut käydä ja huomisesta en tiedä.

Älkää eläkö SITKU- elämää!

• Anu.1
        laiska-lasse kirjoitti:

Muutokset terveydessä saattavat tapahtua yllättävän nopeasti.
        Itse lopetin säännöllisessä työssä käymisen 53v.
        Lyhenevät ja harvenevat pätkätkin 58v.
        Nyt, kohta 63v, terveyteni ja kuntoni on vielä hyvä.

Kuitenkin, olen läheltä seurannut erästä ystävääni joka myös päätti kytkeä vapaalle ennenaikaisesti, 52-vuotiaana.
        Järjestelyaikana, aiemmin todella terveelle ihmiselle ilmestyi teoriassakin parantamaton sairaus joka jossain määrin rajoittaa olemista, harrastuksia ja matkailua.

Viestini on ettei kannata laskea kovin pitkälle tulevaisuuteen luottaen omaan terveyteensä.
        Todennäköisyydet ja mahdollisuudet eivät välttämättä kohtaa.

Itse olen omaan, varhaiseen ratkaisuuni tyytyväinen. Toisinkin olisi voinut käydä ja huomisesta en tiedä.

Älkää eläkö SITKU- elämää!

Minä olen jäänyt eläkkeelle kohta 15 vuotta sitten, sairaseläkkeellä olin jo 50 kun sydän alkoi reistailemaan.

Mutta kyllä se kohtuudella on mennyt tämä aika,
        tein pikku hiljaa mitä pystyin ja sitten se alkoikin varsinainen eläke.

Olisi se varmaan mukavampi jos olisi vielä hyvässä kunnossa kun eläkkeelle jää, ehtisi jotain siitä sitten nauttiakkin.

• unelmoida

Mutta ,kato ettei käy kuin minulle.Sairaus iski kun salama kirkkaalta taivaalta.Luulin ,että minulla terveellä ihmisellä olis työelämää vielä jäljellä mutta toisin kävi...

• kun jää

Mitä väliä sillä on miksi vapaa-aikaa kutsutaan?
      Onko eläkkeellä, työttömänä vai pitääkö omaa lomaa?

Pelata varman päälle ja lopettaa töissä käymisen ajoissa ja terveenä = terveenä "eläkkeellä"!
      Missä muodossa ja mistä elämisen edellytykset tulevat, on toisarvoinen asia.
      Eläke, työttömyyskorvaus, sijoitusten tuotto tai säästöjen syöminen!

Yleisintä tuntuu olevan tapa tuijottaa ikärajoihin ja "kytätä" eläkettä.
      Voi pyhä pulivari! Mitä väliä sillä on mistä lähteestä ne vaihdon välineet tulevat?
      Enemmän tai vähemmän!

Päästä eläkkeelle >< lähteä eläkkeelle!
      Hieman eri sävy!
      Jättäytyä työttömäksi = eräs ratkaisu "eläköitymiseen"!

• sopivalla

alalla, jotta voi haaveilla elääkkeellä oloa vastaavalla ajalla työttömänä. Nyt ei rakekennusalan miehet saa lepäillä edes talveä työttömänä.

• sopivalla kirjoitti:

alalla, jotta voi haaveilla elääkkeellä oloa vastaavalla ajalla työttömänä. Nyt ei rakekennusalan miehet saa lepäillä edes talveä työttömänä.

Kokemukseni perusteella Espanjassa on aika hyvin suojassa työllistymiseltä.
        3kk menee rattoisasti.
        Niitä ei kiinnosta pätkääkään ns. hakijan ammatillinen kokemus tai muukaan.
        1kk töissä kotimaassa ja uusiksi!

• Reino

...hänen saada lähteä tästä maailmasta, kun itse sitä pyytää.

Isäni eli 93 vuotta ja halusi kuolla. Rullatuoliin sidottuna palvelutalossa lääketokkuraisena kusivaipoissa terveyskeskuksen vuodeosaston muovitetussa vuoteessa hän kärsi.

Menehtyi, kun yritti rullatuolista omin avuin vuoteelleen. Putosi lattialle ja teloi itseään ja menehtyi sen takia kahden päivän kuluttua.

Kävin muutaman kerran pitkän matkan takaa häntä tervehtimässä. Joka kerta huomautin hoitajille, että kyllä iltapäivällä pitäisi edellisen yön kusivaipat olla jo vaihdettu.

Melkein tulivat nämä rasitetut hoitajat silmille. "Kyllä tänne tullaan kusivaippoja haistelemaan".

Mitähän tästä pitäisi ajatella?

Itse olen päässyt eläkkeelle, en terveenä, mutta kuitenkin "terveenä".

• mutta &quot;terveenä&quot;

Hienosti sanot! Tuosta viisauden olen minäkin löytänyt. Kroonisesti sairaanakin voi tuntea itsensä terveeksi, kunhan vain hyväksyy uuden tilanteen eikä uppoa sairauteensa.

Tuollaista isäsi kärsimystä tuntuu kauhealta ajatellakin. Pitäisi olla oikeus päättää omasta kuolemastaan. Ehkä meille se suodaankin, jos ei hoitajiakaan ole.

terveisin tuo seuraavan viestin "eläkkeelle joutunut" :)

• päättää
        mutta &quot;terveenä&quot; kirjoitti:

Hienosti sanot! Tuosta viisauden olen minäkin löytänyt. Kroonisesti sairaanakin voi tuntea itsensä terveeksi, kunhan vain hyväksyy uuden tilanteen eikä uppoa sairauteensa.

Tuollaista isäsi kärsimystä tuntuu kauhealta ajatellakin. Pitäisi olla oikeus päättää omasta kuolemastaan. Ehkä meille se suodaankin, jos ei hoitajiakaan ole.

terveisin tuo seuraavan viestin "eläkkeelle joutunut" :)

omasta kuolemastaan. Laki ei salli. Lääkärien tehtävä on suojella elämää, laadulla ei ole merkitystä, kun han elämä jatkuu.

• Mauni

Jos olisi parempi hoito, mutta useimmat kai lääkitään siihen kuntoon, ettei he pysty kunnolla edes valittamaan??
        Taitavat olla politikkojemme salaisia kudutuskammioita nämä vanhusten hoitolat??
        Rahaa riittää kyllä maailman toisen supervallan paskanpuhdistuksiin ja tulliasemien rahoituksiin, vaikka valtiolla olisi rahaa ostaa koko Suomi?
        Nytkin ilmoittivat, että Venäjä nostaa sotilasmenojaan 10-20%?? Me autamme sitä sortoponnisteluissa rahoilla jotka kuuluisi vanhusten hoitoon, vai mitä???

• voi joutua

Ei ollut lainkaan kivaa joutua 54 vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle työstä, joka oli juuri sitä mitä halusi tehdä. Sen lisäksi että sairauden vuoksi oli jo pitänyt luopua monesta rakkaasta harrastuksesta ja niiden kautta tulleista ystävistä ja tuttavista, piti luopua myös työyhteisön sosiaalisista kontakteista. Talouskin notkahti monta pykälää alemmaksi. Tuossa luopumispyörteessä avioliiton kulissitkin romahtivat lopullisesti. Mutta todelliset ystävät ja läheiset ihmiset jäivät..

Uusi elämä on rakentunut vähitellen, mutta sopeutumista, kärsivällisyyttä, kekseliäisyyttä ja kykyä kääntää asiat positiivisiksi on tarvittu - ja lisäksi niitä ystäviä!

• kuun

alussa alkaa työttömyyseläke, näin papereissa luki. Eilen vietin synttäreitä ja oikeastaan voi sanoa, että terveenä voin aloittaa eläke aikani. Nyt vain tutkailemaan mitä kaikkea kivaa voi tehdä hiukan edullisemmin ;-).

• No, aikaahan olisi mutta se talouspuoli rajoittaa kun
        on joutunut jäämään"putkeen" ja sitä kautta työttö-
        myyseläkkeelle. Milläs sitä matkustaa, kun rahat riittää juuri ja juuri elämiseen(tai siis hengissä
        pysymiseen).Saahan sitä ilmaiseksi lenkkeillä ja
        hoitaa kuntoa, mutta siinäpä se sitten onkin.

• todella!

Kaltaisiasi kohtaloita lienee runsaasti.
        Ikäviä sinänsä.

Itse suunnittelin ja toteutin "vetäytymiseni" palkkatyöstä 50-vuotiaana.
        Mikäli kohdalleni olisi tullut todellinen, elämääni rajoittava sairaus, olisin taatusti katkera.

Vetäytymiseni suunnitelmallisuuteen kuului tietenkin ymmärrys tulojen tippumisesta alle puoleen aiemmasta.
        Onneksi vaimo osallistui suunnitteluunja toteutukseen.

Toivon vilpittömästi voimia ja kestävyyttä tuleville vuosillesi!

• valinnat
        M-Magia kirjoitti:

No, aikaahan olisi mutta se talouspuoli rajoittaa kun
        on joutunut jäämään"putkeen" ja sitä kautta työttö-
        myyseläkkeelle. Milläs sitä matkustaa, kun rahat riittää juuri ja juuri elämiseen(tai siis hengissä
        pysymiseen).Saahan sitä ilmaiseksi lenkkeillä ja
        hoitaa kuntoa, mutta siinäpä se sitten onkin.

Vaimoni älysi aikoinaan mennä kanssani naimisiin ja myös hoitaa parisuhteemme kunnolla.

Nyt, vajaan 700E:n nettoeläkkeellä hän matkustelee kanssani ja yksikseen muutaman kuukauden vuodessa.
        Käyttää kyllä rahaa järkevästi.

Tosin minä osallistun lystiin pienellä työttömyyseläkkeelläni. Yhteinen tili ja rinnakkaiset luottokortit.
        Itse tiedät ettei työttömyyseläke voi olla kummoinenkaan.

Töissä ollessani sain joslus palkkaakin ja jotain jäi kuluttamatta joten lukuisten työttömyysvuosien jälkeen tämä "eläke" on aivan riittävä lisä.

Ps. "Putken" valitsin itse ja onnistuin temppuilemaan työttömyyskauteni ilman työkkärin "toimeksiantoja".

Lenkkeilyn asemesta käyn, matkojen välillä, kuntosalilla 5 - 6 krt/viikko.
        En voi lenkkeillä koska nenän vuoksi on pakko hengittää suun kautta ja seurauksena on röörien tulehdus.
        Onneksi Espanjassa meikäläisetkin eläkeläiset saavat maksuttoman terveydenhuollon ja reseptilääkkeet, missään vaiheessa rahaa käyttämättä.
        Asuminen, syöminen ja varsinkin juopottelu on halpaa.

• Eukko1

Ensinnäkin raha määrää aika paljon, miten eläkepäiväs vietät, jos haluaa matkustella, harrastaa sitä sun tätä ja tapailla ystäviä usein. Mikään näistä ei suju vähillä rahoilla tai peräti ilman rahaa. Kaikkien eläkkeet eivät ole suuret nyt eivätkä kaikkien tulevienkaan eläkeläsiten eläkkeet tule sallimaan kuin aika niukkaa elämää kalliissa Suomessa.

Vaipuako silti epätoivoon? Ei suinkaan, elämänhalu on toisille lahja, toisille harjoittelun tulos. Tämän logiikan mukaan rahallakaan ei toisaalta saa vireyttä ja elämänhalua. Matkustella sillä voi, tavata ystäviä ja harrastaa, mutta ilman intoa kaikki on vain "puuhastelua, jotta aika kuluisi". Näkeehän näitä kaikkeen kyllästyneitä matkoilla kohtuuullisen usein, yhtä usein kuin elävässä elämässäkin missä tahansa.

Miten elämäänsä suhtautuu, määräytyy jo varhain. Sen voi ottaa seikkailuna tai suorituksena. Viimeksi mainittu on tylsempää. Kyllä me tämän valinnan itse teemme, vaikka suurin osa ihmisistä syyttää elämänsä vaikeuksista muita ihmisiä ja salaperäsitä tekijää "...mut kun" eli olisi voinut, mut kun...
      Sit kun ja mut kun-asenteet pitävät ne omaksuneet katkerina koko elämänsä ajan, koska aina on jokin este olla tekemättä tai yritämättä. Ne mahdollistavat myös valtavan kateuden niitä kohtaan, joiden elämässä ei ole mutkuja ja sitkuja.

Olen aina ollut sitä mieltä, että armomurha pitäisi sallia, jos henkilö itse on sellaisen toivomuksen täysjärkisenä esittänyt tai esittää. Elämän ylläpitäminen olosuhteissa, joissa vain kärsitään eikä toivoa paremmasta enää ole, on epäinhimillistä. Oli vanha tai nuori. Mittarit siis hallitsevat sitä, miten elämänhalua ja
      -kykyä arvotetaan. Jos sydän lyö ja keuhkot toimivat, on elettävä vaikka kituen. Kaipa tässä suhteessa lainsäädäntö perustuu pohjimmiltaan kristilliseen etiikkaan, vaikka seuraukset ovat paradoksaaliset.

• *Anu*

realisoimaan omaisuutta jos tulee tiukkaa eläkkeellä. Monethan myyvät asuntonsa, menevät vuokralle ja näin jää rahaa löysemmin käyttöön. Minusta se on hyvä idea. Miksi jälkeläisille (jos niitä yleensä on), täytyisi jättää mitään, jokainenhan on itse markkansa/euronsa tienannut niin ne voi myös käyttää itse.

• itsekäs
        *Anu* kirjoitti:

realisoimaan omaisuutta jos tulee tiukkaa eläkkeellä. Monethan myyvät asuntonsa, menevät vuokralle ja näin jää rahaa löysemmin käyttöön. Minusta se on hyvä idea. Miksi jälkeläisille (jos niitä yleensä on), täytyisi jättää mitään, jokainenhan on itse markkansa/euronsa tienannut niin ne voi myös käyttää itse.

En omista muuta kuin halvan kerrostalo-osakkeen, matkustan niin paljon kuin tekee mieli halvoilla äkkilähtömatkoilla.
        Haaveilen vakavasti sairastuessani pystyväni muuttamaan Hollantiin, jossa laki on toinen.

• kuluttua

Suomessakin ovat hoitokäytännöt muuttuneet pakon edessä. Ikävää, ettei tänä päivänä voida kuunnella ihmisen omia toiveita. Alistutaan vain lääkärien ja huonoa omaatuntoa potevien lasten tahtoon.Lääkärit ovat selkärangattomia antaessaan vastuun omaisille, jotka eivät tule laitokseen vaippaa vaihtamaan ja syöttämään.

• sinihelmikki

Yksi työtoverini sanoi kerran, että ihailee minua, koska olen uskaltanut elää. Minulla on tosiaan ollut melko epätavallinen elämä, esim. etäavioliitto, tosi onnellinen, mikä päättyi kaverin yhtäkkiseen kuolemaan. Meillä kahdenkeskistä aikaa oli ennen vakiintumista, seurustelimme ennen lasten syntymistä 12 v. Tuona aikana meillä oli sopimus: jos parempi löytyy, siitä vaan. Eli elimme vähän nurin päin, eläkkeellä emme ehtineet olla yhdessä. Tosin vähän enemmän kuin työuran ollessa aktiivisimmillaan, koska olin onneksi osa-aikaisella.Nyt katselen mielenkiinnolla, mitä elämä vielä tarjoaa.Voi sitten muistella, jos joutuu vuoteenomaksi. Isäni eli lähes 93-vuotiaaksi, mistä 38 v toisita riippuvaisena.Hän pysyi henkisesti virkeänä, koska luki paljon. Äitini uupui häntä hoitaessaan Omaishoitajien asemaa pitäisi parantaa vielä nykypäivänäkin. Kannatan myös armomurhaa tietyin edellytyksin. Luulen, että oma rakkaani olisi tehnyt itselleen jotain, jos olisi vakavasti loukkaantunut sen sijaan, että menehtyi silmänräpäyksessä.

• tuhkaksi

Juuri noin!
        Otsikko ja nimimerkki kertovat asenteeni.
        Hoitotestamentin olen tehnyt.

Rahasta. Kyse on valinnoista. Pitemmän ja lyhyemmän tähtäyksen.
        Hyvin kuitenkin menee kun ei tuijota mainoksiin eikä vertaa ympäristöön.
        Omat, oikeat tarpeet, ovat kuitenkin aika vähäiset.

Sitku/mutku ajatteluun olen itsekin sortunut.
        Tarpelliinen suunnittelu on hyväksi. Kuvittelu kohtalon määräämisestä on harhaa.

Kaikki meni täysin "putkeen" kumppanin terveyttä lukuun ottamatta.
        Onneksi olemme ehtineet elää mieltymyksiemme mukaisesti mutta, taloudellisista mahdollisuuksista riippumatta, luonto (terveys) asetti rajoituksensa.

Ihmettelen noiden viimeisten eläke%:n jahtaajien ajatusmaailmaa!
        Mihin ne aikovat rahansa käyttää!
        Veikko Lavi jo lauloi "lähestyy maa".

• Mauni

Moni taipua saa..
      Nämä laulun sanat tuli mieleen otsikostasi:))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      234
      3915
    2. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      46
      2547
    3. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1800
    4. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      99
      1671
    5. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      106
      1664
    6. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      16
      1479
    7. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      47
      1469
    8. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      169
      1410
    9. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      129
      1153
    10. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1132
    Aihe