Olemme ensi vuonna rakentamassa hirsitaloa mansardikatolla. Yläkerta tosin tulee kevytrakenteisena, koska lähes kaikki "asiantuntijat" niin suosittelivat. Onko jollain kokemusta ylös asti hirsisestä mansardikattotalosta? Omamme tulee lamellihirrestä 202x220 mm. Onko kenelläkään omakohtaista tietoa Honkakartano-nimisestä hirsitalofirmasta? Yritämme epätoivoisesti valita useasta "hyvästä" tarjouksesta sen meille sopivimman. Hyviä vinkkejä valintaan otetaan vastaan.
Mansardikattoinen hirsitalo
18
7149
Vastaukset
- Rauno Kangas
...asiantuntijoilla tuskin tarkoitatte meitä tämän ryhmän keskustelijoita - mehän ei tiedetä juuri mistään juuri mitään ;-D
Eli onko nuo asiantuntijat hirsitalomyyjiä?
Jos ovat, niin kannattaa muistaa, että he ovat asiantuntiijuudestaan huolimatta "puolueellisia" asiantuntijoita, ja perustelevat kevytpäätyjä sujuvasti monilla argumenteilla (painumat ja lämmöneristävyys lienevät tärkeimmät)mutta unohtavat kertoa sen, että yksi tärkeimmistä syistä tyryttää sitä kevytpäätyä on sen kevytpäädyn edullisuus hirsitalotehtaan näkövinkkelistä. Hirsi on hiton paljon kalliimpaa kuin rankarakenne - ja kustannuseroa tasoittava rantarakenteen työläys kalahtaa useimmiten asiakkaan nilkkaan...
Itsekin jotain hirsirakentamisesta tietävänä (useita vuosia hirsitalotehtaan tuotepäällikkönä ja sittemmin myyntipäällikkönä toimineena sekä nyttemmin myös hirsitaloja suunnittelevana) tahtoisin kertoa, ettei teknisessä mielessä ole mitään estettä tehdä mansardikattoisen talon yläpäätyjä hirrestä - ja tuloksena olis sen jälkeen "aito hirsitalo", jonka jälleenmyyntiarvokin nousee samassa suhteessa kuin hirsipaketin hinta. Kaikki hirren painumiseen liittyvät ongelmat on hallittavissa.
Yksittäisiä talotoimittajia olen - alalla itsekin toimivana - pyrkinyt bälttelemään, mutta olen haistelevinani (ja Honkakartanoa hieman tuntevana) että Honkakartano olis tehnyt sulle nimenomaan sen tarjouksen, jossa hirret menee ylös asti - osunko oikeaan?
Salatiedettä tässä ei ole: hirren dimenssio on just se, mitä Hionkakartano käyttää ja tiedän Honkakartanon tekevän melkoisen herkästi hirsipäätyjä.
Olipa ylösasti hirrestä tarjonneen firman nimi mikä tahansa honka-alkuinen (kaikkihan ne melkein alkaa niin) tai ei, niin vinkkinä kehottaisin sua kysymään, suostuisko ne hirrestä ylösasti tarjoavat tekemään "kevytpäätyjä" - vaikkaukseni on, että suostuvat ja vieläpä ovat valmiita tiputtamaan hintaakin sen vuoksi, mikä toteutuessaan todistaisi sinulle, että hirrestä ylös asti tehden tulee arvokkaampi - oikea hirsitalo.- jaksa jauhaa
Paskaa. Jotkut ne vaan jaksaa veivata samaa levyä. Koita nyt herra herra isoherra herra myyntipäällikköherra tajuta että se on ihan sama miten sen yläpäätyn tekee.
Sen voi toki tehdä yksi aineisena ja vaikka sen kanssa on enemmän ongelmia painumisien ym.vuoksi.
Mutta sen voi tehdä myös ristikoilla jolloin säästytään monelta jälkisäädöllä. Ja hirsirakenteille tyypillisiltä elämisiltä.
Valmiin talon kokonaisarvoon tai jälleenmyyntiarvoon kummallakaan ratkaisulla ei ole käytännön merkitystä muutoin kuin kaltaisillasi junteilla joilla on usein kaikenlaisia päähän pinttymiä. Kuten nyt esim. tuo ristikkorakenne fobia.
Anna asiakkaan päättää. - Rauno Kangas
jaksa jauhaa kirjoitti:
Paskaa. Jotkut ne vaan jaksaa veivata samaa levyä. Koita nyt herra herra isoherra herra myyntipäällikköherra tajuta että se on ihan sama miten sen yläpäätyn tekee.
Sen voi toki tehdä yksi aineisena ja vaikka sen kanssa on enemmän ongelmia painumisien ym.vuoksi.
Mutta sen voi tehdä myös ristikoilla jolloin säästytään monelta jälkisäädöllä. Ja hirsirakenteille tyypillisiltä elämisiltä.
Valmiin talon kokonaisarvoon tai jälleenmyyntiarvoon kummallakaan ratkaisulla ei ole käytännön merkitystä muutoin kuin kaltaisillasi junteilla joilla on usein kaikenlaisia päähän pinttymiä. Kuten nyt esim. tuo ristikkorakenne fobia.
Anna asiakkaan päättää....että toit asiantuntevasti esiin nuo vastakkaiset argumentit ;-D
Nyt asiakkalla on kummankinsuuntaista informaatiota helpottamassa ratkaisun tekemistä - tai vaikeuttamassa sitä.
Mulla itselläni ei ole mitään sitä vastaan, että asiakas päätyy valitsemaan painumattoman rakenteen, kun en ole tuossa tarjouskisassa lainkaan mukana ja saan leipäni "panumattomia ei-hirsitaloja" suunnittelemalla. Sulla mahtoi - reaktiosi kiihkeydestä päätellen - olla sisällä yksi niistä "kevytpääty" -tarjouksista ;-D - jauhaa
Rauno Kangas kirjoitti:
...että toit asiantuntevasti esiin nuo vastakkaiset argumentit ;-D
Nyt asiakkalla on kummankinsuuntaista informaatiota helpottamassa ratkaisun tekemistä - tai vaikeuttamassa sitä.
Mulla itselläni ei ole mitään sitä vastaan, että asiakas päätyy valitsemaan painumattoman rakenteen, kun en ole tuossa tarjouskisassa lainkaan mukana ja saan leipäni "panumattomia ei-hirsitaloja" suunnittelemalla. Sulla mahtoi - reaktiosi kiihkeydestä päätellen - olla sisällä yksi niistä "kevytpääty" -tarjouksista ;-DVaikea on uskoa ettei teitillä herra isoherralla herra myyntipäällikköisoherralla olisi mitään sitä vartaan,että päädyt tehdään miten vain asiakas haluaa.
Kovin tuossa on herra isoherran toimesta viime-aikoina kohistu päätyrakenteesta sen yksiaineisuuden autuudesta ja muiden fuskaamisfunktioista.
Aika niiloylivainioa tuossa saa olla,että osaa juttusi muulla tavalla tulkita.
Mun juttuni perustuu katsos asiakas lähtöisyyteen.Teen hommani sen mukaan mitä asiakkaat haluaa,en siis sen mukaan mitä itse haluan.
Tuosta nimenomaisesta kysymyksestä eli päätyrakenteesta keskustellaan ja haluttaessa teen miten vaan tai haluttessa annan tarjouksen molemmilla vaihtoehdoilla jolloin asiakas päättää omista lähtökohdistaan miten tehdään olkoon ne lähtökohdat siis mitä hyvänsä.
Olisit yrittänyt joskus kuunnella sitä asiakasta ja mitä se haluaa niin ehkä sunkaan ei olisi tarvinnut lähteä niistä herra isoherra herra suurimyyntipäällikkö tehtävistä. - Rauno Kangas
jauhaa kirjoitti:
Vaikea on uskoa ettei teitillä herra isoherralla herra myyntipäällikköisoherralla olisi mitään sitä vartaan,että päädyt tehdään miten vain asiakas haluaa.
Kovin tuossa on herra isoherran toimesta viime-aikoina kohistu päätyrakenteesta sen yksiaineisuuden autuudesta ja muiden fuskaamisfunktioista.
Aika niiloylivainioa tuossa saa olla,että osaa juttusi muulla tavalla tulkita.
Mun juttuni perustuu katsos asiakas lähtöisyyteen.Teen hommani sen mukaan mitä asiakkaat haluaa,en siis sen mukaan mitä itse haluan.
Tuosta nimenomaisesta kysymyksestä eli päätyrakenteesta keskustellaan ja haluttaessa teen miten vaan tai haluttessa annan tarjouksen molemmilla vaihtoehdoilla jolloin asiakas päättää omista lähtökohdistaan miten tehdään olkoon ne lähtökohdat siis mitä hyvänsä.
Olisit yrittänyt joskus kuunnella sitä asiakasta ja mitä se haluaa niin ehkä sunkaan ei olisi tarvinnut lähteä niistä herra isoherra herra suurimyyntipäällikkö tehtävistä....tuosta asiakaslähtöisyydestä, josta olen kanssasi siinä mielessä samaa mieltä, että asiakas viime kädessä ihan itse päättää, mikä on yläpäädyn rakenne. Meidän asiantuntijoiden tehtävä tässä keskustelussa on ollut antaa kysyjälle tietoon kaikki tärkeimmät valintakriteerit, mikä on suurinpiirtein toteutunutkin yhteistyömme tuloksena - minä kerroin hirsipäädyistä ja sinä niistä muista.
Mitä myyntipäällikköuraani tulee, se päättyi myynnin ollessa selvässä kasvussa ja omasta vapaasta tahdostani. - tarjousviidakossa
Rauno Kangas kirjoitti:
...tuosta asiakaslähtöisyydestä, josta olen kanssasi siinä mielessä samaa mieltä, että asiakas viime kädessä ihan itse päättää, mikä on yläpäädyn rakenne. Meidän asiantuntijoiden tehtävä tässä keskustelussa on ollut antaa kysyjälle tietoon kaikki tärkeimmät valintakriteerit, mikä on suurinpiirtein toteutunutkin yhteistyömme tuloksena - minä kerroin hirsipäädyistä ja sinä niistä muista.
Mitä myyntipäällikköuraani tulee, se päättyi myynnin ollessa selvässä kasvussa ja omasta vapaasta tahdostani.joita molemmat vastanneet olette omalla tavallanne antaneet. Ehkä olisi kuitenkin kaikkien edun mukaista, jos keskustelu pysyisi asiallisena. Koska minulla on selvästi hirsipuolen oikeita asiantuntijoita tarjolla, kertokaapa vielä mikä selittää eri hirsifirmojen valtavat hintaerot toimitushinnoissa. olen pyytänyt saman sisällön mukaan tarjouksia yli kymmeneltä eri firmalta ja hintaerot ovat käsittämättömät. Kyseessä on siis lamellihirsi 202x220.
Meitä huolestuttaa myös hirsikehikon pystytyksessä vastuu- ja takuukysymykset. Kuka on vastuussa, mikäli jotain menee pieleen, eikä pystytyksessä ole mukana talotoimittajan valtuuttamaa pystytysporukkaa? Vastaava mestarimme tähdentää, että pystytysporukan tulisi ehdottomasti tulla talofirmasta. Mielipiteitä?
Entäs sitten maksuehdot: Tuntuu hurjalta, että maksat esim 85 % summasta ennenkuin olet mitään saanutkaan. Ostetaan kuin sika säkissä ja toivotaan parasta, vai? - Rauno Kangas
tarjousviidakossa kirjoitti:
joita molemmat vastanneet olette omalla tavallanne antaneet. Ehkä olisi kuitenkin kaikkien edun mukaista, jos keskustelu pysyisi asiallisena. Koska minulla on selvästi hirsipuolen oikeita asiantuntijoita tarjolla, kertokaapa vielä mikä selittää eri hirsifirmojen valtavat hintaerot toimitushinnoissa. olen pyytänyt saman sisällön mukaan tarjouksia yli kymmeneltä eri firmalta ja hintaerot ovat käsittämättömät. Kyseessä on siis lamellihirsi 202x220.
Meitä huolestuttaa myös hirsikehikon pystytyksessä vastuu- ja takuukysymykset. Kuka on vastuussa, mikäli jotain menee pieleen, eikä pystytyksessä ole mukana talotoimittajan valtuuttamaa pystytysporukkaa? Vastaava mestarimme tähdentää, että pystytysporukan tulisi ehdottomasti tulla talofirmasta. Mielipiteitä?
Entäs sitten maksuehdot: Tuntuu hurjalta, että maksat esim 85 % summasta ennenkuin olet mitään saanutkaan. Ostetaan kuin sika säkissä ja toivotaan parasta, vai?...kuulostavat aina joltain muulta kuin hinnaneroilta. Itse aikoinaan opetin hirsitaloedustajia epäilemää aina kun hinnanero ylitti 10 %, ettei talo, sisältö tai tavaran laatu ole samalta planeetalta.
Vaikka rakentamisessa menee nyt lujaa, niin vielä ei ole firmojen katteet ryöstäytyneet sellaiselle tasolle, että hinnanasetantaerot selittäisivät merkittäviä hinnaneroja. Tietysti aina väliin osuu hazardeja - vedätystä - onnenongintaa, mutta en usko sitä kovinkaan yleiseksi ilmiöksi.
Laadullisista kysymyksistä sen verran, että täytyy olla valtavanerilaiset laatulajitteluohjeet, että esimerkikis hirren menekki saatais nousemaan 10...15 % vertailutasosta, muttei se ihan tavatonta ole.
Veikkaan siis, että "valtavat hinnanerot" saavat luonnollisen selityksen, kunhan vielä kerran lahlaatte paperit suurennuslasin kanssa läpi.
Samansisältöinen tarjouspyyntö ei ole synnyymi samansisältöiselle tarjoukselle. Joskus näkee niinkin härskejä vedätyksiä, että rakennuslupatasoisista kuvitskin mennään vähentämään yksi varvi huonekorkeudesta - kun se hirsi on niin perhanan kallista. tarjoukset pitää siis käydä tarkasti läpi - erityisesti hirsihommissa.
Asennuksen vastuu on tietysti sen asennuksen sulle myyneellä firmalla. Jos asennuksen myy talofirma, voi sen asentaa kuka tahansa, ja vastuu on talofirman. Jos taas asennus tulee suoraan asentajilta, on takuiden kanssa tilanne radikaalisti eri, muttei välttämättä merkittävästi huonompi kuin talotehtaankaan vastuulla ollessaan.
Asentajien taustojen selvittäminen on aina paikallaan. Mulla esimerkiksi (silloin kun teen esim. rakennuttamishommia) katsoa kaikkien yhteistyökumppaneitteni taustat aina luottokelpoisuusluokitusta myöten - vara on viisautta eikä vahingon enne.
Erityisesti hirsibisneksessä ennakkomaksut ovat merkittäviä - vähintään kolmanneksen joutuu pulittamaan ennen kuin saa palikkaakaan. Asialle on kaksi luonnollista selitystä. Pelkästään hirsikehikko vastaa noin 1/3 tyypillisen hirsitalopaketin kustannuksista ja hirret on totaalisesti "pilalla" heti kun niihin yksikään kolo kylkeen tehdään - niitä ei voi enää taloudellisesti järkevällä tavalla hyödyntää muualla - ennakkomaksuilla siis torjutaan talotehtaan "luottotappioriskiä". Toisaalta hirsitalot sitoo valtavasti rahaa ja vielä muutama vuosi sitten monet hirsitalovalmistajat oli huonossa taloudellisessa jamassa, niiden taseet ei kestäis rahoittaa merkittävää varastoa ilman asiakkaiden rahoja. Siksi on aivan älyttömän tärkeetä vaatia ja saada kuluttajansuojalain mukaiset turvaavat vakuudet kaikille ennakkoomn maksetuille erille ja vahtia lisäksi, että ne vakuudet on voimassa riittävän pitkään. Ainakin vielä muutama vuosi sitten tätä lakia hirsitalotehtaat rikkoi sumeilematta - räikeimpänä esimerkkinä Rosendahlin konkka, jossa hirsitaloasiakkaat menettivät euroja miljoonamäärin. - jatkaa ja jauhaa
joita molemmat vastanneet olette omalla tavallanne antaneet. Ehkä olisi kuitenkin kaikkien edun mukaista, jos keskustelu pysyisi asiallisena. Koska minulla on selvästi hirsipuolen oikeita asiantuntijoita tarjolla, kertokaapa vielä mikä selittää eri hirsifirmojen valtavat hintaerot toimitushinnoissa. olen pyytänyt saman sisällön mukaan tarjouksia yli kymmeneltä eri firmalta ja hintaerot ovat käsittämättömät. Kyseessä on siis lamellihirsi 202x220.
Entäs sitten maksuehdot: Tuntuu hurjalta, että maksat esim 85 % summasta ennenkuin olet mitään saanutkaan. Ostetaan kuin sika säkissä ja toivotaan parasta, vai?Hinta-erot tulee pääasiassa markkinatalouden lainalaisuuksista joita on kilometrin pituinen lista riippuen halutusta tarkastelutavasta ja tarkkuudesta.
Syitä on esim. Imago,brandi,tuotteistaminen jne eli tuotteen merkin tuoma imago lisä ja arvo.
Esim. honka,kontio jne. voi myydä vastaava tuotetta kovemmalla hinnalla kuin takahikiä hirsipaja ky. Vaikka itse tuote olisikin täysin vastaava.
Sen lisäksi toiminta-aste.Jos firmalla on tilauskirjat täynnä niin uusia otetaan vain jos fyrkkaa tulee hyvin/helposti/nopeasti.
Tämä funktio selittää myös mahdolliset takuu ongelmat jos semmoisien kanssa joudutaan painimaan.
Muita syitä voi olla vastaan otetun ja annetun tarjouspyynnön luonne. Jos tarjouspyyntö on lähetetty sataan paikkaan sitoutumisaste ja tosissaan otto aste voi olla ongelma.
Eli suomeksi tyhmiin kysymyksiin tyhmä vastaus.
Ylimalkaisiin tarjouspyyntöihin ylimalkainen tarjous ja jos on kiire niin ei sitäkään tai kohtelias ilmoitus tuotantokapasiteetin täyskäytöstä.
Myös valtiovallan toiminpiteet voi vaikuttaa asiaan eli jos töitä on ja lisää otetaan niin jonkun ne pitää silti tehdä eli yleensä tietää ylitöitä. Mieti omasta päivätyöstäsi paljonko saat palkkaa kun teet työtäsi vaikka 4h illassa ylimääräistä. Siihen kun lisäät samassa suhteessa työnantajan sivukulut ja muut kulut ja lasket yhteen yksi plus yksi,eli kuka sen laskun lopulta maksaa.
Tärkein syy on kuitenkin tuo jo alussakin sivuttu syy eli markkina-arvo.Tuotetta myydään siihen hintaan kun se menee kaupaksi.Tyhmää on myydä halvemmalla jos kalliimpanakin kelpaa. Tämä on yrittämisen ja markkinatalouden pääperiaate.
Tässä nyt muutama aluksi asioita pohtimaan.
Vastuu kysymykset ei ole yksioikoisia koska lähtökohtia ei ole määrätty. Pääsääntöisesti jos työ teetetään ns. kuitilla niin siitä vastaa se joka kuitin kirjoittaa tai sopimuksen allekirjoittaa riippuen tietenkin sopimuksen sisällöstä.
Pystyttäjän ei tarvi olla talotehtaan hyväksymä,kunhan se pystytetään oikein ja talotehtaan ohjeiden mukaan. Talotehtaat voi halutessaan suositella omia pystyttäjiään ja yleensä niin tekevätkin koska yhteistyö voi olla pitkien aikojen kuluessa muodustunut ja hyvin toimivaa. Pakollista se ei missään nimessä ole. Hirsirakentaminen ei ole kvanttifysiikkaa. Siitä suoriutuu kuka vaan joka työtä on tehnyt.
Itse suosittelen ottamaan hyvämaineisia ammattitaitoisia rakennusmiehiä jonka kanssa tulee hyvin toimeen. Jos semmoisia vielä löytyy suvusta/ystäväpiiristä/sosiaalisista verkostoista niin ilman muuta niitä.
En suosittele 85% etumaksua ilman erikoisjärjestelyjä esim. pankkitakausta. Yleensä maksut toimitusten edetessä. Eli maksut useammassa vaiheessa aina työn edetessä johonkin vaiheeseen. - huhuh ja vielä huhhuh
Kaikki ne itseään asiantuntijoiksi nimittävät..
Fakta on se, että kevytpäätyä tarjotaan asiakkaalle siksi, että se on teknisesti tässä tapauksessa parempi ratkaisu.
Menemättä kovin syvälle yksityiskohtiin on vastajiirien, painumien, elämisen , päädyn tiivistämisen yms. seikkojen vuoksi suositeltavaa tehdä yläkerta kevytrakenteisena.
Toki sen voi tehdä hirrestä, mutta siinä on omia ns. kommervenkkeja. - Rauno Kangas
huhuh ja vielä huhhuh kirjoitti:
Kaikki ne itseään asiantuntijoiksi nimittävät..
Fakta on se, että kevytpäätyä tarjotaan asiakkaalle siksi, että se on teknisesti tässä tapauksessa parempi ratkaisu.
Menemättä kovin syvälle yksityiskohtiin on vastajiirien, painumien, elämisen , päädyn tiivistämisen yms. seikkojen vuoksi suositeltavaa tehdä yläkerta kevytrakenteisena.
Toki sen voi tehdä hirrestä, mutta siinä on omia ns. kommervenkkeja....asiantuntijoista omaa niin heikon ammatillisen itsetunnon, että piiloutuvat nimimerkin taa - tasan ei käy onnenlahjat ;-D
- sitä mieltä
Entäs sitten maksuehdot: Tuntuu hurjalta, että maksat esim 85 % summasta ennenkuin olet mitään saanutkaan. Ostetaan kuin sika säkissä ja toivotaan parasta, vai?Että tässä vaiheessa olisi asiansa osaavalla ammattitaitoisella vastaavalla työnjohtajalla/pääsuunnittelijalla paikka auki. Hänellä (pitäisi)riittää ammattitaito vertailla eri pakettien hintoja ja paketin sisältöä. Tässä vaiheessa hän myös voi vielä vaikuttaa tehtäviin ratkaisuihin joilla voi säästää isojakin summia selvää rahaa lopputuloksesta tinkimättä, niin ja jos taloa olet tekemässä niin ko henkilö on hankittava joka tapauksessa. Miksei siis jo tässä vaiheessa?
- edellisessä
Rauno Kangas kirjoitti:
...asiantuntijoista omaa niin heikon ammatillisen itsetunnon, että piiloutuvat nimimerkin taa - tasan ei käy onnenlahjat ;-D
viestissä julkituodut tosiseikat, äläkä saivartele.
Vai onko niin että "Rauno Kangas" on vietissäsi ainoa fakta, siitäkö se kenkä puristaa? - Rauno Kangas
edellisessä kirjoitti:
viestissä julkituodut tosiseikat, äläkä saivartele.
Vai onko niin että "Rauno Kangas" on vietissäsi ainoa fakta, siitäkö se kenkä puristaa?...ole tähän mennessä selvinnyt, että esittämäsi "tosiseikat" ovat vain osatotuus. Yläpäätyjen tekemiselle hirrestä löytyy omat puoltavat argumenttinsa ja lopputulos riippuu täysin siitä, mitä argumenttia rakennuttaja minkäkin verran painottaa. Ja nuo argumentit kumpaankin suuntaan on pääosin jo tuolla aiempana käsitellyt, joten en käy niitä tässä toistelemaan.
- tituleeraa
Rauno Kangas kirjoitti:
...ole tähän mennessä selvinnyt, että esittämäsi "tosiseikat" ovat vain osatotuus. Yläpäätyjen tekemiselle hirrestä löytyy omat puoltavat argumenttinsa ja lopputulos riippuu täysin siitä, mitä argumenttia rakennuttaja minkäkin verran painottaa. Ja nuo argumentit kumpaankin suuntaan on pääosin jo tuolla aiempana käsitellyt, joten en käy niitä tässä toistelemaan.
suotta itseäsi ammattilaiseksi tällä alalla.
Nuo höpinät kantavista palkeista ,säätöjaloista yms. kevytpäätyrakenteessa osoittavat, ettet tiedä asiasta yhtään mitään.
Luulet kyllä, muttet tiedä. - Mökkiä vailla
Entäs sitten maksuehdot: Tuntuu hurjalta, että maksat esim 85 % summasta ennenkuin olet mitään saanutkaan. Ostetaan kuin sika säkissä ja toivotaan parasta, vai?Moikka
Kerroit hakeneesi hirsitalo firmoilta paljon tarjouksia. Voisitko pistää minullekin infoa halvimmista tarjouksista. Siis firmojen nimet.
En viitsi maksaa turhasta minäkään.
Kiitos etukäteen.
- Hirsitalotehtaan suunnittelija
Tee hyvä mies kehikko vain "tasakertaan" sillä yläkerran painumat mansardikatossa ovat todella vaikeasti hallittavissa, jos kattoon tulee iso vastaharja. Jos katto on ihan suoraa jöötiä niin silloin ei ongelmat ole niin suuria.
Teknisesti ajatellen kaksikerroksisen hirsitalon yläkerta pitäisi aina tehdä runkorakenteisena. Tällöin vältytään ikäviltä jälkisäädöiltä, painumilta, kattolistojen korjauksilta jne.
Olen suunnitellut satoja moderneja hirsitaloja ja tämä on minun henkilökohtainen mielipiteeni rakennesuunnittelijana, ilman mitään talotehtaan taka-ajatuksia.- Rauno Kangas
...ikäviä jälkisäätöjä riittää myös pelkästään tasakertaan hirrestä tehdyissä taloissa. Kantavat väliseinät ja pilari-palkki-linjat kun nykyään tehdään pääsääntöisesti painumattomina, niin niiden yläpäähän tulee painumasäätöruuvi poikineen - ja tietysti osa niistä jää (saunaosaston kohdalla useimmiten) alaslaskujen sisään piiloon => unohtuu säätää.
Sen verran olen samaa mieltä, että tuo poikkiharja on suunnittelulle jonkinmoinen haaste, jos yläkerran seinät on hirrestä, mutta eikös tämä juttu alkanut kysymyksellä mansardikattoisesta talossa, jossa taas ei ole yhtä suuria ongelmia jiireissä?
- talon nähnyt
Oletko kysynyt tarjousta Vaaran aihkitaloilta. Heillä on Tervolassa täyshirsinen mansardikattoinen talo.
http://www.aihkitalot.fi/aihki.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275