Masennus?

Bumble-B

Turhauttaa. Olo on yksinäinen tämän kaiken kurjuuden keskellä. Tuntuu epäreilulta että mies voi ja pystyy jatkamaan elämäänsä tuosta noin vain harrastuksineen, töineen kaikkineen ja itse joudun keskenmenon jälkeen riutumaan kotona kipeänä ja vuotavana, ilman minkäänlaista kontaktia muihin ihmisiin paitsi omiin vanhempiin silloin tällöin, heidän hössötystäkään ei koko aikaa jaksa.. Kaikki ystävät on päivisin töissä, samoin mies. Istun kotona ja mietin asioita, kääntelen ja vääntelen mielessäni niin että tuntuu että sydän pakahtuu ja kurkkua kuristaa ja pää halkeaa. Tänään yritin vähän liikkua enemmän ja sain niin kovia supistusmaisia kipuja että jouduin makaamaan monta tuntia ja vieläkin vatsa on arka. Mihinkään en voi mennä kun en jaksa olla kauaa pystyssä ja saan heti runsaampia vuotoja ja kipuja. Tuntuu niin epäreilulta kun mies käy treeneissä ja näkee päivittäin töissä ihmisiä ja on menossa firman pikkujouluihin. Meillä ei sellaisia töissä edes järjestetä sitten kun töihin vihdoin pääsen. Enkä edes tiedä miten jaksan töissä. Tunnen itseni niin vähäjärkiseksi kun ainoa juttukaveri on kissa jolle sössötän kuin pienelle vauvalle ja sitten vain itken ja olen kiukkiunen kaiket illat. Ja miehen työpäivät on alkaneet venymään ja siitäkin heti kuvittelen ettei se halua tulla kotiin tänne kurjuuteen vaan töissä on parempi olla. :(

Onko muista tuntunut samalta keskenmenon jälkeen? Onko nämä ajatukset normaaleja? Onko teille tullut totaalinen kyllästymisen tunne, mikään ei huvita eikä kiinnosta eikä mikään tunnu olevan hyvin? Oletteko tunteneet itsenne pohjattoman yksinäiseksi ja turhaksi keskenmenon jälkeen?

8

3796

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunteen

ainakin minulle.Oman keskenmenoni jälkeen sain myös kokea sen että mies ja nainen kokee asian niin kovin eri tavoin.Minua valaistiin asiasta myös sairaalassa .Hoitaja varoitti että mies käy asian eri tavoin läpi,mutta se ei tarkoita sitä etteikö hän surisi..Minä kävin asiaa läpi lähinnä itkemällä ja itkemällä.Sain kunnon sairasloman ,kun vauva oli vielä kaiken lisäks vielä vuosia toivottu .Olin aika romahduspisteessä.Mutta siitä se sitten alkoi hiljalleen menemään eteenpäin.Minä olin pitkään hirvittävän kateellinen odottaville äideille.
      Kannattaa antaa itselleen aikaa ja olla armollinen kaikille tunteilleen.Keskenmenostani tulee keväällä kaksi vuotta ja vieläkin joskus kun asiaa aattelee ,tulee haikea olo.Voimia ja haleja sinulle..

• löö

Ensiksikin haluan sanoa pahoittelut tapahtuneesta. Koin itse keskenmenon n. 1kk sitten ..mutta raskaus oli vasta 7 vkolla.

Olo on varmasti turhautunut mutta sitäpä se taitaa olla jokaisella sairaslomalla..tuntee itsensä aivan "hylkiöksi", jos joutuu vain kököttämään kotona eikä oikein pysty mitään tekemään. Älä kuitenkaan syyllistä miestäsi asiasta ..valitettavasti luonto on sen niin miettinyt, että naisen kaikki on "kärsittävä" fyysisesti ..miehelläsi on varmasti ollut henkisesti aivan hirveää ja tämä on yksi hänen tapansa päästä ylitse: tehdä jotain. Aivan kuten itsekin sanoit, että kaipaisit liikuntaa ja tekemistä. Joten nyt otat päivän kerrallaan ja soittelet vaikka kavereille päivän mittaan, käyt kävelyllä aluksi lyhyitä matkoja ja pikku hiljaa pidempiä, lue kirjaa, kokkaile ..aivan mitä tahansa, koska sillä tavoin saat elämään jotain muutakin sisältöä. Itsensä tutkiskelu on hyvästä mutta liika on liikaa ja itsesääli on vielä hirveämpää. Ajattelet, että tämä on nyt elämää ja se on kestettävä, kaikki mikä ei tapa vahvistaa.

• Bumble-B

Olet kyllä oikeassa joka tavalla ja kun järjellä ajattelen niin ajattelen ihan juuri noin. Mutta kun se järjen ääni on suurimman osan ajasta kateissa... Eikä tilannetta helpota se jos mies sanoo että "ei se tilannetta auta jos me istutaan sohvalla illat pitkät ja kärsitään yhdessä". Kai se sitten niin on että mun pitää istua sohvalla kärsimässä ja hän saa purkaa tunteensa harrastuksiin ja unohtaa sitä kautta nopeammin... Se tuntuu vaan niin epäreilulta etten itse voi purkaa omaa tuskaani mitenkään muuten! :(

• omalla tavallaan
        Bumble-B kirjoitti:

Olet kyllä oikeassa joka tavalla ja kun järjellä ajattelen niin ajattelen ihan juuri noin. Mutta kun se järjen ääni on suurimman osan ajasta kateissa... Eikä tilannetta helpota se jos mies sanoo että "ei se tilannetta auta jos me istutaan sohvalla illat pitkät ja kärsitään yhdessä". Kai se sitten niin on että mun pitää istua sohvalla kärsimässä ja hän saa purkaa tunteensa harrastuksiin ja unohtaa sitä kautta nopeammin... Se tuntuu vaan niin epäreilulta etten itse voi purkaa omaa tuskaani mitenkään muuten! :(

Minulla on kanssa menossa keskenmeno paraillaan. Todettiin 7 viikolla tuulimunaksi, mutta koska vuoto alkoi odotellaan, että tulee itse ulos.
        Olemme olleet kahdessa IVF hoidossa joten jälleen uusi pettymys oli kummallekkin aika kova paikka ja pelot siitä, että joutuisin sairaalaan oli myös miehelleni kova paikka. Toivottavasti tähän ei jouduta ja hcg arvot laskee ajallaan.

Minä olen ollut vain 2 pv:tä sairaslomalla mikä ehkä on auttanut tilannetta, vaikka työssäkin tuntuu hassulta käydä. Mieheni käy kanssa kovasti urheilemassa iltaisin, mutta uskon että se on hänen ainoa tapansa purkaa stressiään ja se hänelle on pakko suoda. Tietysti minua kanssa harmittaa etten pääse hänen mukaansa nyt, mutta kyllähän tämä vaihe kuitenkin jossain vaiheessa ohi menee. Minä puran stressiäni lukemalla näitä palstoja ja mieheni urheilemalla. Jokaisella on oma tapansa surun työstämiseen ja jos rakastat miestäsi niin suot tämän hänelle.

• Möksö

Voi miten kauheaa. Tiedän miten ne keskenmenot koettelee,mutta en edes väitä tietäväni miltä tuntuu keskenmeno noin myöhäisillä raskausviikoilla. Olen pahoillani. Enkä voi ymmärttää tätä maailman epäreiluutta. Olen jostain syystä aina lueskellut näitä sinun juttujasi ja muistan miten sinullakin oli alussa keskenmenopelkoja ja kirjoiteltiinkin hiljattain niistä minun epämääräisistä vuodoista, jotka myöhemmin vahvistui keskenmenoksi.

Itsellänikin tuntui siltä, ettei mies tuntunut juurikaan surevan niitä keskenmenoja, mutta on totta,että miehet suree erilailla. Silloin sitä ehkä tuijotteli vain omaan napaan ja omaan kurjuuteen. En usko,että miehesi suree yhtään vähempää, kuin sinäkään. Naiselle se kärsimys on henkistä sekä fyysistä ja kait sitä kautta konkreettisempaa!Surekaa yhdessä ja surekaa erikseen...ajan kanssa!Paljon voimia kummallekin! Ja kirjoittele myös tänne aina, kun siltä tuntuu...se auttaa!

• Tällainen vastaus

Hei!

Olen Bumple-B seurannut sinua täällä palstoilla ja ajattelin kantaa korteni kekoon.Suuret pahoitteluni sinulle!

Itsellä 2 alkuraskauden keskenmenoa jo ennen viikkoa 10. Ensimmäisen jälkeen tunsin aika samallalailla kuin sinä. Olen vaan varoittava esimerkki siitä, miten kaikki voi mennä pieleen:

Keskenmenon jälkeen surin ja paljon. Laitoin kaikki toiveeni uuteen vauvaan ja odotin saavani hänet pian. Tuli talvi ja kevät, en ollut tullut raskaaksi. Jouduin käymään uudelleen kaikki tunteet. Päätin tehdä nyt kaikkea muuta (töitä, koulua), että saan ajatukset muualle vauvoista. Kesä meni ja päätin kesän lopussa, että vielä lisää muuta tekemistä. Vauvat liikaa mielessä.

Syksyllä romahdin. Diagnoosi masennustila ja työuupumus. 2kk sairasloma ja passitus psykologille. Päässä oli liikaa ajatuksia, jotka eivät päässeet purkautumaan.

Minusta, iloisesta ja energisestä ihmisestä, oli tullut kävelevä haamu.

Anna itsellesi aikaa. Jos se vaatii töistä poisoloa, tee niin. Sun elämäsi on nyt tärkein. Se, että pääset jaloillesi. Se ei tapahdu heti. Itse suosittelen myös ammatti-apua.

Nyt voin hyvin. Ensi viikolla palaan töihin. Vahvempana. Vauva ei enää määrittele elämääni, minä teen sen itse. Tulee, jos tulee.

*Halaus*

• Meillä "harjoiteltiin" ensin kahdella ulkopuolisella.

Sen jälkeen sain 12 viikolla keskenmenon, raskaudesta olin jo ehtinyt kertoa lapselle, äidille, työnantajalle.

Saikkutodistukseen pyysin lääkärin kirjoittamaan diagnoosin selvällä suomella, vähän lääkäri ihmetteli, mutta en halunnut selitellä työmaalla mitään asian tiimoilta.

Tyttö oli kotona, kun tulin polilta, pakko sille tietysti oli selittää, mitä oli tapahtunut kun äiti tulee tippa linssissä kotiin "töistä". Onneksi tyttö oli 12, eli ymmärsi käytännössä riittävästi tilanteesta, ettei tarvinnut ruveta aasta asti selittämään.

Äidin kommentti oli, että onneksi meni kesken, ei tuollaisen miehen kanssa kannata lapsia suunnitella.

Tämän jälkeen meillä syötiin kuukausikaupalla eineksiä kertakäyttöastioista, en vaan jaksanut tehdä töitten jälkeen mitään jos jostain pääsi helpommalla.

Enkelin isä osti itselleen asunnon ja tietysti muutti sinne, ehkä otti liian koville - lapsirakas mies kun on?

Meillä ei koskaan ole yhdessä käsitelty näitä asioita, ja mikä ehkä oudointa, saman miehen kanssa vielä yksi 6 viikon keskenmeno.

Ei tämä nyt ollut mikään järkevä vastaus, kunhan kirjoitin mitä mielessä pyörii.

Ehkä se mies on töissä myöhään, koska töissä työt vie mukanaan ja muutamaksi hetkeksi unohtaa mitä kotona on tapahtunut?

Jaksuja:)

• Hajalla

Ihan normaaleja tunteita varmasti sulla raskaan kokemuksen jälkeen. Miehet eivät (ainakaan yleensä kai) koe keskenmenoa samalla tavalla, kuin itse. Heillä on helpompi jatkaa omaa arkeaan, koska keskenmeno koskettaa heitä ihan eri tavalla. Toivottavasti saat sun mieheltä kuitenkin tukea, kun on kotona. Mikään muu ei ole mulla itsellä auttanut noihin ahdistuneisiin, surullisiin ja vihaisiin tunteisiin, kuin se, että olen pukenut ne sanoiksi. Se ahdistus ei poistu minnekkään, jos sitä ei millään keinoin saa purettua. Siksi on tärkeää, että huudat, räyhäät, itket, sössötät, raivoat. Mitä vaan, kunhan et vaan anna kaiken kasautua sisällesi. Onko sulla ketään hyvää ystävää, jonka voisit ottaa omaksi tukihenkilöksi vaikeina hetkinä? Jolle voisit soittaa, pyytää käymään. Tai jonka kanssa voisit mennä vaikka jonnekin kahville tai jotain? Itselläni on tuo 2,5v ikäinen poika seurana, joten ei ehdi niin paljon miettimään kaikkea tapahtunutta. Olen vielä sairaslomalla ja töihin paluu pelottaa. En voi muuta, kuin toivoa sulle jaksamista surun keskelle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6565
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      83
      1235
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      81
      915
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe