Näkökulma tämäkin

avautuja

Haapavedellä koko ikäni asunneena olen tullut siihen tulokseen että suurimmat syyt mitkä tekevät tästä paikasta ankean ulkopuolisten silmissä ovat: Kateus ja lestadiolaisuus.
Ihmiset ovat hirveän kateellisia toisilleen ja kyyläävät mitä naapurit ja tuttavat tekevät, ja auta armias jos nämä huomaavat jonkun keksineen/saaneen tilaisuuden parempaan elämään niin heti yritetään lyödä kapuloita rattaisiin ja estää mahdollinen useamman ihmiseen vaikuttava hyödyke sillä asenteella "että jos minä en tuosta hyödy niin ei kyllä muutkaan"

Ei mitään lestadiolaisuutta vastaan, mutta useimmat uskon edustajat elävät niin siinä omassa maailmassa etteivät tiedä/eivätkä halua tietää toisenlaisesta elämästä. Yrittävät olla kaveria mutta kun oman lahkon edustajat saapuvat paikalle niin käytös muuttuu heti koppavaksi ei-lestadiolaista kohtaan...yritäppä olla tällaisten ihmisten kans tekemisessä kun ei tiedä mitä mieltä toinen todellisuudessa on.

Mutta kun ei näitä ongelmia pahemmin ajattele, niin kyllä tämä Haapavesi on keskivertoa parempi paikka elää :)

38

1836

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanahoillisuus jakanu

ihimisiä vuohiin ja lampaisiin, tottahan se näkyy se suuri juopa.

• Kun minä perheineni

aikoinaan sille alueelle tulin, oli meillä suuret odotukset. Halusimme uskoa, että voisimme rakentaa jopa koko tulevaisuutemme sinne. Ensimmäisenä paikkakunnalletutustumispäivänä kävi ilmi, että meidän tietoja sosiaaliturvatunnuksineen oli annettu edelleen täysin asiaankuulumattomille. Siitä heräsi melkoisen epämiellyttävä olo jo ennen varsinaista muuttoa.
      Myöhemmin sain tietää, että alueelle muuttaneiden oli mahdotonta saada minkäänlaista asemaa paikallisten keskuudessa ja muualta muuttaneita mitätöitiin joka paikassa ja joka asiassa. Myös se, että paikallisille ihmisille oli ominaista valehdella, puukottaa selkään, jättää sovituista asioista kiinnipitäminen, törkeän utelias toisten asioihin ja alueelle tunkeutuminen jne. tuntui oudolta. Helsingissä ja kohtalaisen huipulla aina olleena olen tottunut siihen, että ihmiset ovat avoimia, selkään ei puukoteta ja kertapuhe riittää sopimuksiin. Tästä lähtökohdasta arvioiden koin melkoisesti vierautta paikallisten keskellä. Minut pelasti ennenkaikkea se, että minun pääsääntöinen elämä oli edelleen etelässä.
      Tutustuin yhteen lestadiolaispäättäjään ja yhteen keskustalaispäättäjään sekä erääseen kohtalaisen merkittävään virkamieheen, joita kaikkia arvostan edelleenkin. Kaikkien muiden päättäjien toiminta on minulle kauhistus ja niitä päättäjiä oli paljon ja jokaisesta yhteiskuntaluokasta ja ammattikunnasta!!!
      Ymmärrän, että te paikalliset koette toisin: Te osaatte sen oman puhetyylinne, osaatte toimia sen kieroilun, valehtelun, ilkeyden ja vääntämisen kanssa ja toimitte, varmaankin hyvässä uskossa, aivan oman lakinne mukaan. Suomen laki ei varmasti kaikkia toimianne tue. Uskon, että paikallisella on siellä hyvä olla, mutta jos paikkakunta tahtoo menestyä, sen täytyy pystyä ottamaan vastaan muualta muuttaneita ja kunnioittaa muidenkin mielipiteitä. Sitä te ette valitettavasti ulkopuolisten silmin osaa lainkaan! Se merkitsee alueen hidasta kuolemaa...

• etelän varis,(mökkiläinen)

aivan samanlaista se on kuule kaikissa sielläpäin olevissa pikkukunnissa.Ei kantsi välittää . Painaa menemään vaan omaan tahtiin . Minä olen huomannut että kun tekee vain omat asiat niinkuin parhaaksi näkee niin kyllä se paikallinen kantaväestö pikkusen aikaa ihmettelee ja muorit lyö reiteensä ,mutta kyllä ne pikkuhiljaa sitten oppivat tavoillekkin, ja huolehtimaa vain omista asioistaan.

• niin monen

kokemus samansuuntanenku sulla

• tulokas...
        niin monen kirjoitti:

Kenenkähän kirjoituksia nuo kaksi vuodatusta oikein ovat ja mikä niiden tarkoitus on? Meidän perhe on muuttanut työn perässä Haapavedelle jo vuosia sitten, emmekä ole kokeneet minkäänlaista syrjintää ns. kantaväestön tai muidenkaan taholta. Meillä on täällä paljon ystäviä ja olemme monessa mukana. Taitaa olla , että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

• Toisten ehdoilla
        etelän varis,(mökkiläinen) kirjoitti:

aivan samanlaista se on kuule kaikissa sielläpäin olevissa pikkukunnissa.Ei kantsi välittää . Painaa menemään vaan omaan tahtiin . Minä olen huomannut että kun tekee vain omat asiat niinkuin parhaaksi näkee niin kyllä se paikallinen kantaväestö pikkusen aikaa ihmettelee ja muorit lyö reiteensä ,mutta kyllä ne pikkuhiljaa sitten oppivat tavoillekkin, ja huolehtimaa vain omista asioistaan.

ei vanha varis opi elämään ja olet oikeassa siinäkin, että kyllä nämä piirteet ovat erityisesti pikkupaikkakuntien piirteitä. Isolla paikkakunnalla on pakko kuulostella ympäristöä ja jokaisen on etsittävä omat piirinsä. Vaihtoehtoja löytyy ja jokaiselle paikalle on aina tulijoita! Kaikkea hyvää sinulle!

• että.......
        tulokas... kirjoitti:

Kenenkähän kirjoituksia nuo kaksi vuodatusta oikein ovat ja mikä niiden tarkoitus on? Meidän perhe on muuttanut työn perässä Haapavedelle jo vuosia sitten, emmekä ole kokeneet minkäänlaista syrjintää ns. kantaväestön tai muidenkaan taholta. Meillä on täällä paljon ystäviä ja olemme monessa mukana. Taitaa olla , että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

todellakin on itsestään kiinni , miten paikkakunnalla otetaan vastaan. Itse olen aikaisemmin asunut etelässä pienesä kunnassa ja nyt sitten täällä Haapavedellä .Olen saanut asiallista kohtelua aina täällä käydessä , ja nyt kun muutimme tänne ,,,,olen tykästynyt paikkaan , luontoon ja ihmiset ovat mukavia .Että tälläisiäkin kokemuksia:)

• VASURI-NUORI.
        että....... kirjoitti:

todellakin on itsestään kiinni , miten paikkakunnalla otetaan vastaan. Itse olen aikaisemmin asunut etelässä pienesä kunnassa ja nyt sitten täällä Haapavedellä .Olen saanut asiallista kohtelua aina täällä käydessä , ja nyt kun muutimme tänne ,,,,olen tykästynyt paikkaan , luontoon ja ihmiset ovat mukavia .Että tälläisiäkin kokemuksia:)

me vasurit saatettaan huuruissa
        höpötellä välillä mitä sattuu.
        ei kannate ottaa tosissaan....

• tulin minäkin
        niin monen kirjoitti:

Tunnen monta pariskuntaa, jotka ovat tulleet tänne muualta ja ovat viihtyneet erittäin hyvin. Ihmettelen noita paria edellistä negatiivistä kirjoitusta.

• ei kukaan
        VASURI-NUORI. kirjoitti:

me vasurit saatettaan huuruissa
        höpötellä välillä mitä sattuu.
        ei kannate ottaa tosissaan....

tosissaan otakkaa

• naivin
        tulin minäkin kirjoitti:

Tunnen monta pariskuntaa, jotka ovat tulleet tänne muualta ja ovat viihtyneet erittäin hyvin. Ihmettelen noita paria edellistä negatiivistä kirjoitusta.

sorttinen

• kun tuo
        tulin minäkin kirjoitti:

monta ei ole kovin paljon,sillä ei edes pientä muuttotappiota korjata voitoksi.Jos pyydettäiskin kaikki elämäänsä kyllästyneet tänne,löytyskö kaikille työtä ja kortteeri.Sopeutuminen kävis helposti,vai

• tulin minäkin kirjoitti:

Muualta muuttanut voi edes aatella,että kyläläiset tanssivat hänen pillinsä mukaan,vaan kyllä paikkakunnalle tulevan on hyväksyttävä paikallisten säännöt,mentävä siihen mukaan.Tottakai isosta kaupungista muuttanut kokee melkoisen shokin näille pikkupaikkakunnille muuton myötä,mitä nopeampaa löytää paikkakunnan hyvät puolet,tutustuu muihin ihmisiin sen helpompaan.Kaikkihan ei sopeudu siihen koskaan,tehneet elämänsä virheen,josta ei voi syyttää paikallisia asukkaita.(Ei Haapavetinen,mutta monilla pikkukylillä asunut.)

• minä...
        naivin kirjoitti:

sorttinen

Onko paha asia, että viihtyy Haapavedellä?

• jotka voisivat valaista sinua
        tulokas... kirjoitti:

sokeudessasi! Paitsi, että eivät voi...

• minä...
        jotka voisivat valaista sinua kirjoitti:

sokeudessasi! Paitsi, että eivät voi...

En väitä, että kaikki viihtyisivät millään paikkakunnalla. Ikävä, jos sinulla on vaikeaa. Minulla ei onneksi ole. Pyri sinäkin löytämään elämästäsi edes pieniä valopilkkuja. Uskon sen helpottavan oloasi.
        Hyvää yötä ja parempaa huomista! toiv. minä

• lässyn
        minä... kirjoitti:

En väitä, että kaikki viihtyisivät millään paikkakunnalla. Ikävä, jos sinulla on vaikeaa. Minulla ei onneksi ole. Pyri sinäkin löytämään elämästäsi edes pieniä valopilkkuja. Uskon sen helpottavan oloasi.

en kaipaa toivotuksiasi, elämäni on todennäköisesti parempaa kuin sinun: suomut putoavat vielä sinunkin silmistäsi. kauniita unia.

• ne paikallisten
        kerbiili62 kirjoitti:

Muualta muuttanut voi edes aatella,että kyläläiset tanssivat hänen pillinsä mukaan,vaan kyllä paikkakunnalle tulevan on hyväksyttävä paikallisten säännöt,mentävä siihen mukaan.Tottakai isosta kaupungista muuttanut kokee melkoisen shokin näille pikkupaikkakunnille muuton myötä,mitä nopeampaa löytää paikkakunnan hyvät puolet,tutustuu muihin ihmisiin sen helpompaan.Kaikkihan ei sopeudu siihen koskaan,tehneet elämänsä virheen,josta ei voi syyttää paikallisia asukkaita.(Ei Haapavetinen,mutta monilla pikkukylillä asunut.)

säännöt joihin pitäis sopeutua. älä unta nää. kyllä mallit haetaan aivan muualta ku haapaveeltä.

• ne paikallisten kirjoitti:

säännöt joihin pitäis sopeutua. älä unta nää. kyllä mallit haetaan aivan muualta ku haapaveeltä.

Se nyt ole se yleinen kanssakäyminen,anna arvo toisellekin niin voit sen itsekkin saada.En tunne Haapavetisten sääntöjä niin tarkkaan,mut täälä Pohjois-Pohjanmaalla ihmiset niin pirun uteliaita,että tahtovat tietää toisten asiat paljon paremmin kuin itse.Tämäkö sua ahistaa,anna mennä toisesta korvasta sisään,toisesta ulos,paskanpuhujiahan on maailma täynnä.Lessuthan nyt on ongelma sinänsä,mut asuu täälä muutama oikea uskoinenkin.Pakko tähän on sopeutua,jos näissä tuppukylissä meinaa asua,vaatiihan se tehokkaat suodattimet.Ja onhan täällä sentään hyvätkin puolensa.

• sinulle se on
        minä... kirjoitti:

oikea paikka! Tunnut hyvin sopeutuvan niihin aiempiin määrityksiin!

• asukas
        minä... kirjoitti:

Ei ole väärin asua ja viihtyä Haapavedellä! Terkkuja kaikille!

• jotkut
        asukas kirjoitti:

Ei ole väärin asua ja viihtyä Haapavedellä! Terkkuja kaikille!

saa, toiset taas ei.

• joku asiaa
        kerbiili62 kirjoitti:

Se nyt ole se yleinen kanssakäyminen,anna arvo toisellekin niin voit sen itsekkin saada.En tunne Haapavetisten sääntöjä niin tarkkaan,mut täälä Pohjois-Pohjanmaalla ihmiset niin pirun uteliaita,että tahtovat tietää toisten asiat paljon paremmin kuin itse.Tämäkö sua ahistaa,anna mennä toisesta korvasta sisään,toisesta ulos,paskanpuhujiahan on maailma täynnä.Lessuthan nyt on ongelma sinänsä,mut asuu täälä muutama oikea uskoinenkin.Pakko tähän on sopeutua,jos näissä tuppukylissä meinaa asua,vaatiihan se tehokkaat suodattimet.Ja onhan täällä sentään hyvätkin puolensa.

suodattimia kannattaa vaihtaa vähän usiammin, että henki kulukee!

• kerro asioitasi...
        kerbiili62 kirjoitti:

Ikäänkuin kaikki asiat kuuluisivat kaikille.

• kerro asioitasi... kirjoitti:

Ikäänkuin kaikki asiat kuuluisivat kaikille.

Asiat ei Haapavetisiä mahda hirveästi lämmittää,koska en asu paikkakunnalla.Tottahan toki tulee aika tiheästi käytyä sielläkin,nakkaan aina joskus muutaman viestin täältä sivummalta.Nämä sopeutumis asiat koskettavat samallalailla kaikkia alueemme paikkakuntia.Suvaitsevaisuus kunniaan!!

• joka paikassa niin,
        ne paikallisten kirjoitti:

että maassa maan tavalla!
        Et voi mennä miillekään paikkakunnalle opettamaan käytösmalleja, vaikka ne mielestäsi itselläsi olisivatkin paremmat!
        Ota lisäksi huomioon, että vastasit viestiin, jonka kirjoitti ei-haapavetinen!

• Hyvin onnistuu
        joka paikassa niin, kirjoitti:

Et voi mennä miillekään paikkakunnalle opettamaan käytösmalleja, vaikka ne mielestäsi itselläsi olisivatkin paremmat!

kun on hyvä tyyli ja hyvät tavat. Haapavesi on korpikylä ja täällä on omanlaistansa, siitä ei kannata mallia ottaa.

• tunnettu siitä, että
        joka paikassa niin, kirjoitti:

siellä on suhteellisestiottaen maan eniten ennenaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä olevia ja heistä suurin osa on mielenterveyskuntoutujia, alue myös tunnetaan geneettisesti taantuneesta väestöstä sukurutsat ym taakkana, niikuin siellä muutaman kymmenen kilometrin sisällä on, niin turha sinne on ulkoa mitään oppia tuoda, kaikki tulijat vaan opettelemaan teidän malleja! Lääketieteelliset, terveydenhoidolliset, perheneuvolan ja sosiaalitoimiston sekä koulutoimen ja poliisin näytöt puhuvat toista totuutta, mutta kun ne eivät ole aivan kaikkien silmille avattavia tietoja, niin alueella ei ole mitään opittavaa! Ylpeästi vaan nenä pystyssä niin, että sateella hukkuu, eikun eteenpän! On älykästä touhua lintukodossa!!!

• HHR
        tunnettu siitä, että kirjoitti:

siellä on suhteellisestiottaen maan eniten ennenaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä olevia ja heistä suurin osa on mielenterveyskuntoutujia, alue myös tunnetaan geneettisesti taantuneesta väestöstä sukurutsat ym taakkana, niikuin siellä muutaman kymmenen kilometrin sisällä on, niin turha sinne on ulkoa mitään oppia tuoda, kaikki tulijat vaan opettelemaan teidän malleja! Lääketieteelliset, terveydenhoidolliset, perheneuvolan ja sosiaalitoimiston sekä koulutoimen ja poliisin näytöt puhuvat toista totuutta, mutta kun ne eivät ole aivan kaikkien silmille avattavia tietoja, niin alueella ei ole mitään opittavaa! Ylpeästi vaan nenä pystyssä niin, että sateella hukkuu, eikun eteenpän! On älykästä touhua lintukodossa!!!

Kyllä tänne Haapavedelle on tullut paljon väkeä muualta Suomesta viime vuosikymmenten aikana.
        Haapavesi on teollistunut ja täällä mm. toisen asteen oppilaitoksia. Näihin on tullut toimihenkilöitä, opettajia ja jopa johtajia etupäässä muualta. Olet ilmeisesti muuttanut täältä joskus 50- tai 60-luvulla ja kirjoituksistasi päätellen ajattelet kehityksen täällä pysähtyneen sille tasolle. Valitan, olet väärässä. Haapavesi on vireä ja kehittynyt maalaiskaupunki Oulun Eteläisessä. Terevetuloa tutustumaan!

• Olen muuttanut sieltä
        HHR kirjoitti:

Kyllä tänne Haapavedelle on tullut paljon väkeä muualta Suomesta viime vuosikymmenten aikana.
        Haapavesi on teollistunut ja täällä mm. toisen asteen oppilaitoksia. Näihin on tullut toimihenkilöitä, opettajia ja jopa johtajia etupäässä muualta. Olet ilmeisesti muuttanut täältä joskus 50- tai 60-luvulla ja kirjoituksistasi päätellen ajattelet kehityksen täällä pysähtyneen sille tasolle. Valitan, olet väärässä. Haapavesi on vireä ja kehittynyt maalaiskaupunki Oulun Eteläisessä. Terevetuloa tutustumaan!

tämän vuosituhannen puolella ja tilastot ovat täysin selkeät. Ilmeisesti kaikki muut sen ymmärtävät paitsi paikalliset!

• tilasto on
        tunnettu siitä, että kirjoitti:

luettavissa?

• niin ymmärrät paremmin
        tilasto on kirjoitti:

luettavissa?

omaa kysymystäsi. Muutama vuosi sitten julkaistiin joitakin väitöskirjoja asian tiimoilta! Tosin alueena oli, kuten aiemmin sanoin, kymmenien kilometrien(=

• tääksepäin
        niin ymmärrät paremmin kirjoitti:

omaa kysymystäsi. Muutama vuosi sitten julkaistiin joitakin väitöskirjoja asian tiimoilta! Tosin alueena oli, kuten aiemmin sanoin, kymmenien kilometrien(=

lukea, siellähän on henk. koht. mielipiteitä!
        Jos jotain googlettamalla löytyis, olis varmenpaa!

• ja kehittynyt
        HHR kirjoitti:

ei pidä liioitella,toivotaan että olis kehittyvä.Merkkejä eteenpäin menosta on esim.lisää kauppoja.Ei ostovoimattomaan kuntaan myymälöitä tehdä,vaan hyvin tarkkojen laskelmien perusteella.Ja saadaanhan me asua ja viihtyä Haapavedellä.Käydään silloin tällöin vauhtia ottamassa vähän kauempaa.

• mielipiteitä, vaan
        tääksepäin kirjoitti:

lukea, siellähän on henk. koht. mielipiteitä!
        Jos jotain googlettamalla löytyis, olis varmenpaa!

selkeä selitys siitä, keiden kaikkien käsissä tällaiset tiedot ovat. Googletin parilla eri hakusanalla ja löysin tiedot kyllä sitäkin kautta. Tosin alaa tuntemattomalle eivät ehkä kaikki olennaiset jatko-avaimet löydy. Valitettavasti en sattuneesta syystä voi selventää asiaa tämän enempää. Kuitenkin jokainen sanani on oikeaksi todistettavissa ja dokumentit löytyvät myös netistä! Hyvää jatkoa! Silmät avoimena etsivä löytää! Kaikki vain eivät yksinkertaisesti uskalla löytää, vaan heille kelpaa älyllisesti haasteeton ajatus "ei ole mitään faktaa".

• kelpaa älyllisesti
        mielipiteitä, vaan kirjoitti:

selkeä selitys siitä, keiden kaikkien käsissä tällaiset tiedot ovat. Googletin parilla eri hakusanalla ja löysin tiedot kyllä sitäkin kautta. Tosin alaa tuntemattomalle eivät ehkä kaikki olennaiset jatko-avaimet löydy. Valitettavasti en sattuneesta syystä voi selventää asiaa tämän enempää. Kuitenkin jokainen sanani on oikeaksi todistettavissa ja dokumentit löytyvät myös netistä! Hyvää jatkoa! Silmät avoimena etsivä löytää! Kaikki vain eivät yksinkertaisesti uskalla löytää, vaan heille kelpaa älyllisesti haasteeton ajatus "ei ole mitään faktaa".

haasteeton toteamus, ettet sattuneesta syystä voi selventää asiaa tämän enempää! Emmehän me ehkä osata myöskään Googlea käyttää!

No sen verran osataan, että jokainen väitteesi on todistettavissa, jos ei vääräksi, niin ainakin liioitelluksi!

• perisuomalainen synti ja sitten lestadiolaisuudessa ei ole mitään tuollaista mitä sanot,sillä minun juttusilla saa olla isokin lauma niitä,niin puheet eivät muutu miksikään.
      Kun tulee toimeen kaikkien ihmisten kanssa,niin ei tule minkäänlisia ongelmia.

• monneen junnaan...

Suurin osa on ystävällisiä ja hyvää tahtovia ih-
      misiä. Sitten on näitä, joilla oma kenkä puristaa,
      ja kyttäävät muiden elämää ja kadehtivat.
      Paikallislehti voisi tehdä gallupin asiasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4380
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      138
      4119
    3. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3766
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      118
      3703
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      34
      3567
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      74
      3403
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      92
      2970
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2845
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2666
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2374
    Aihe