Matkahuollon eläkeläisalennus

Mikä neuvoksi

Käykö passi todisteeksi iästä vai tarvitaanko henkilöllisyystodisteeksi henkilökortti

22

3040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tinnun

      eläkkeen saaja 59v. Kuvallinen kelakortti, missä takapuolella on maininta eläkkeensaaja..
      Haetaan kelantoimistosta 2kpl. passikuvia ja 15€ rahaa mukaan, tulee postissa 2viikossa..
      Mikäköhän mahtaa nykyään olla virallinen eläkeikä, kun saa töissä vääntää 68v:si??
      Kelankortti on ainakin varmavalinta, ikävää vaan ettei kukaan vielä vaatinut näyttämään sitä, junassa eikä matkahuollossa, uskovat pelkän pärstänperusteella jo, että olen eläkkeensaaja..
      Hmmm. hö..

      • ´tinnun..

        kuvallinen kelakortti maksaa 25€ ja yksi passikuva riittää..
        Aijai, tinnun muisti pätkii..


    • työeläkekortti

      Mulla on työeläkekortti.
      Olen varhaiseläkkeellä ja kortti on riittävä myös henkilöllisyyden todistan.

      • väärässä??

        Mie olen jäämässä 63 vuotiaana varhennetulle vanhuuseläkkeelle, ja minulle sanottiin, etten saa juna- bussimatkoista alennusta. Vasta varsinaisena eläkeläisenä, eli 65 v. saisi ko. alennukset.


      • tinnun...

        työeläkekortti ei riitä todistamaan henkilöllisyyttäsi, jos sen joku kelpuuttaa johtunee sinun rehellisestä olemuksestasi..
        Ei myöskään kelan kuvallinenkortti ole niinsanottu virallinen henkilöllisyyden todistaja..
        Virallisia on ainoastaan:
        Passi
        Ajokortti
        Kuvallinen henkilökortti (myönnetty v.1996
        jälkeen muistaakseni)


      • varhennetulle?
        väärässä?? kirjoitti:

        Mie olen jäämässä 63 vuotiaana varhennetulle vanhuuseläkkeelle, ja minulle sanottiin, etten saa juna- bussimatkoista alennusta. Vasta varsinaisena eläkeläisenä, eli 65 v. saisi ko. alennukset.

        Nykyisin pääsee jo tavalliselle vanhuuseläkkeellekin 63-vuotiaana!


      • jäät
        väärässä?? kirjoitti:

        Mie olen jäämässä 63 vuotiaana varhennetulle vanhuuseläkkeelle, ja minulle sanottiin, etten saa juna- bussimatkoista alennusta. Vasta varsinaisena eläkeläisenä, eli 65 v. saisi ko. alennukset.

        eläkkeelle, niin saat alennukset, kuka niitä silloin maksaakin, kelahan ei niitä maksa..


      • varhennetulle
        varhennetulle? kirjoitti:

        Nykyisin pääsee jo tavalliselle vanhuuseläkkeellekin 63-vuotiaana!

        Virallinen (työkohtainen) eläkeikäni on 64,5 v.
        Eläkehakemuksessani on ruksi ruudussa:varhennettu vanhuuseläke.


      • Tiedän ja käytän
        tinnun... kirjoitti:

        työeläkekortti ei riitä todistamaan henkilöllisyyttäsi, jos sen joku kelpuuttaa johtunee sinun rehellisestä olemuksestasi..
        Ei myöskään kelan kuvallinenkortti ole niinsanottu virallinen henkilöllisyyden todistaja..
        Virallisia on ainoastaan:
        Passi
        Ajokortti
        Kuvallinen henkilökortti (myönnetty v.1996
        jälkeen muistaakseni)

        Varma_Sampo lähetti minulle TYÖELÄKEKORTIN jonka kääntöpuolella lukee:

        TÄMÄN KORTIN OMISTAJA ON TYÖELÄKKEELLÄ

        Alennuksia voi saada esittämällä tämän kortin ja kuvallisen henkilötodistuksen.

        FINNAIR. VR. MATKAHUOLTO. AIR BOTNIA. VIKING LINE.

        Ennen kortin haltuuni saamista hain VR alennuskortin , (eläkepäätös oikeutti siihen) jossa valokuva ja se riittää yksinkin todistamaan alennusoikeuteni, mutta nyt mukanani myös eläkekortti ja aina alennus myönnetään.


      • Anna*
        tinnun... kirjoitti:

        työeläkekortti ei riitä todistamaan henkilöllisyyttäsi, jos sen joku kelpuuttaa johtunee sinun rehellisestä olemuksestasi..
        Ei myöskään kelan kuvallinenkortti ole niinsanottu virallinen henkilöllisyyden todistaja..
        Virallisia on ainoastaan:
        Passi
        Ajokortti
        Kuvallinen henkilökortti (myönnetty v.1996
        jälkeen muistaakseni)

        Ajokortti ei ole virallinen henkilökortti. Jos siellä on 20-vuotiaana otettu kuva, on jo vähän vaikea päätellä tämän ikäisistä, oisko tuo sama ihminen.


      • tinnun...
        Anna* kirjoitti:

        Ajokortti ei ole virallinen henkilökortti. Jos siellä on 20-vuotiaana otettu kuva, on jo vähän vaikea päätellä tämän ikäisistä, oisko tuo sama ihminen.

        se on viranomaisen myöntämä, minulla on voimassa v.2017, annettu 17.06.1976..
        hyvässä kunnossa oleva pahvinen, kuvakin on nitojalla kiinnitetty, leima näkyy hyvin...kelpas ratsiassa viime kesänä.. niin se vaan on piirteet säilyy..ammatti-ihmiset katsos osaavat homman..
        Mieti 10vuotiaalle otettu passi on voimassa 10v.


    • katriina64

      Olen matkustanut rautateillä, ja matkalippua ostaessani esitän vain työeläkekortin ja saan 50% alennusta. Sama Finnairilla, sekä uskoakseni pitemmilä bussimatkoillakin.
      Kortissahan on painettuna nimi ja syntymäaika. Muuta henkilöllisyystodistusta ei ole kysytty, mutta senkinhän voi sitten kysyttäessä esittää.
      Onhan huijaamisen mahdollisuus toki olemassa, eli voi käyttää jonkun toisen korttia. Tosin lippua ostavan ulkonäkö kertoo useimmiten, että eläkeikäinenhän tuo matkalle lähtevä on.
      Tosin melko nuorenakin päästään joskus eläkkeelle, ainakin sairaseläkkeelle, jos on todettu työkyvyttömäksi. Ikä ei siis ratkaise, vaan todistettava eläkkeellä olo.

      • tinnun

        mutta, jos on aihetta epäillä on oltava virallinen todistus henkilöllisyydestä, nämä paprut ei riitä siihen..


      • sitroen.
        tinnun kirjoitti:

        mutta, jos on aihetta epäillä on oltava virallinen todistus henkilöllisyydestä, nämä paprut ei riitä siihen..

        eläkkeelle, saat eläkevakuutusyhtiöltäsi (esim. työ)eläkekortin. Sillä saat alennukset. Jos saat...


      • työeläkekorttia
        sitroen. kirjoitti:

        eläkkeelle, saat eläkevakuutusyhtiöltäsi (esim. työ)eläkekortin. Sillä saat alennukset. Jos saat...

        hakea, minä en ole saanut kyseistä korttia vakuutusyhtiöni on Tapiola.Työeläkkeeni on niin iso, että se kattaa koko eläkkeen.


      • ainakin sain
        työeläkekorttia kirjoitti:

        hakea, minä en ole saanut kyseistä korttia vakuutusyhtiöni on Tapiola.Työeläkkeeni on niin iso, että se kattaa koko eläkkeen.

        hakematta ja Tapiola maksaa eläkkeeni. En sitten muista, olisiko hakemuksessa ollut kysymys, että haluaako työeläkekortin. Jos on, niin olen vastannut kyllä. Ei se työeläkekortti päätöksen kanssa tullut, vaan jonkin verran myöhemmin. Minä tosin saan pikkuisen myös kansaneläkettä, mutta ei sen pitäisi asiaan vaikuttaa. Vain Helsingin bussiliikenteessä. Jos ei saa kansaneläkettä, ei saa myöskään alennusta. Minä saan muistaakseni 25 %. Piti käydä Kelalta hakemassa todistus siitä, päätös ei riittänyt. Työeläkekortilla taas ei ole mitään tekemistä Helsingin liikenteessä.


      • myös*
        ainakin sain kirjoitti:

        hakematta ja Tapiola maksaa eläkkeeni. En sitten muista, olisiko hakemuksessa ollut kysymys, että haluaako työeläkekortin. Jos on, niin olen vastannut kyllä. Ei se työeläkekortti päätöksen kanssa tullut, vaan jonkin verran myöhemmin. Minä tosin saan pikkuisen myös kansaneläkettä, mutta ei sen pitäisi asiaan vaikuttaa. Vain Helsingin bussiliikenteessä. Jos ei saa kansaneläkettä, ei saa myöskään alennusta. Minä saan muistaakseni 25 %. Piti käydä Kelalta hakemassa todistus siitä, päätös ei riittänyt. Työeläkekortilla taas ei ole mitään tekemistä Helsingin liikenteessä.

        viime kuussa työeläkekortin Varmalta joka maksaa eläkkeeni, matkustin junalla lipusta sain 50 % alennuksen, esitin kortin ja ajokortin.

        Kortti tuli hiukan myöhemmin kuin eläkepäätös. Kannattaa kysyä jos ei ole saanut voi olla postissa hukkunutkin.


      • netissä
        myös* kirjoitti:

        viime kuussa työeläkekortin Varmalta joka maksaa eläkkeeni, matkustin junalla lipusta sain 50 % alennuksen, esitin kortin ja ajokortin.

        Kortti tuli hiukan myöhemmin kuin eläkepäätös. Kannattaa kysyä jos ei ole saanut voi olla postissa hukkunutkin.

        Vakutusyhtiöllä on netissä valmis anomuskaavake omilla sivuillaan.


      • katriina64
        netissä kirjoitti:

        Vakutusyhtiöllä on netissä valmis anomuskaavake omilla sivuillaan.

        Nuo kortit ovat kaikki samaa kokoa. Pistin nippuun, niinkuin korttipakan ja kaikki pankki, kirjasto ja etukortit ovat noita vahvalla muovilla päällystettyjä kortteja.
        Kyllä sen esittäessään antavat alennusta VR, Finnair, Matkahuolto, Air Botnia ja Viking Line.
        Jos lipunmyyjä tahtoo nähdä vielä vakuuttavampaa näyttöä eläkeläisyydestä, niin ajokortin voi esittää, tai jos on passi, tai kelakortti mukana.
        Minulta ei ole kyllä koskaan kysyttty.
        Junassa on mukava matkustaa nykyisin. Kiskot eivät "kolka" ja vaihteita ei huomaakaan.
        Tuo suuri alennus on todella hieno eläkeläisetu.


    • apina

      Linkkuriin= onnikkaan 30% alennusta ja junaan 50% vaikken ole kuin työttömyyseläkkeellä oleva 61v Sitten 65 v saakin jo 60% junaan. Valokuvaa ei ole kuin aikoinaan ajokorttiin laitettu. Sitä ei ole kysyneet kuin virkaintoisimmat onnikkakuskit. Eivät tarkista naamaa vaan syntymäajan. Junassa tarjosin eläkekorttia nähtäväksi ei edes vilkaistu. Senhän näki jo matkalipusta ,että oli alennusta. Rohkeasti vain ko kortti mukaan,kun menee ostaan lippuja. Alennukset kuuluu meille ei se ole mikään armonpulla eikä köyhänavustus. Multa kysyttiin onko tulossa alennusta ja kortista otettiin tievot ylös ja sain hyvän ja kohteliaan käytökset nuorelta meiheltä Raahessa.

    • Jos oikein tarkkaan otetaan, ei ajokorttikaan ole *virallinen* henkilökortti. Onneksi kelpaa.

      Alle 65 vuotiaiden tulee todistaa virallisella eläkekortilla olevansa eläkkeellä saadakseen alennuksen. Jollei parempaa ole, antaa KELA sellaisen A4 todisteen.

      PS juna on edukkaampi kuin Linja-auto ja Finnairkin on yllättävän suosiollinen

      • Pakkakunnossa

        Yhdellä kortilla selviää aika pitkälle, Kelan kuvallinen, siinä on maininta takapuolella eläkkeensaaja ja kaikki alennukset mitä firmat ja laitokset antaa eläkkeensaajalle saa tällä kortilla..
        Apteekissahan kelakortti on välttämätön, pankit, posti ja useat kaupparyhmittymät on hyväksyneet kuvallisen kelakortin henkilöllisyyden varmentajaksi, miksi pakata korttipakkaa, kun selviää ydelläkin..no maksaahan se kokonaista 25€

        Ajokortti on virallinen henkilöllisyyden todistukseen kelpaava paperi, koska viranomainen on sen hyväksynyt, niin on passi kuin henkilökorttikin..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe