sony vai canon

digijärkkäri

Mielipiteitä kaivataan (asiallisia sellaisia);

Tarkoitus on hankkia digijärkkäri, mutta valinta on vaikeaa...

Tällä hetkellä on vaakakupissa Sonyn a 100 ja canonin eos 400D.

Kertokaapa mielipiteitänne, kumpi on parempi vai jokin muu kamera??? Mielipiteitä tosin on varmasti yhtä monta kuin käyttäjääkin, mutta silti odotan joitain kommentteja... ;o)

22

2596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikonisti

Ilman muuta kannattaa hankkia noista kahdesta Sony, mutta harkitse myös Nikonia.

• samantapaiset

keskustelut, joten kannattaa katsella edellisiä juttuja. Toki itse valitsisin ilman muuta Canonin. Soni on vielä tulokas ja rungossa oleva vakain on ongelmallinen ratkaisu sillon, kun se herkkänä laitteena sökähtää. Soni on kyllä varteeotettava vaihtoehto videopuolella. Canonilla löytyy hyvät lasivaihtoehdot. Jos teet kaupat tämän vuoden puolella Canonista, saat monien digirunkojen mukana ylimääräisen (kamerakappiaasta riippumattoman) alennusvihkon moniin Canonin tuotteisiin kaupan päälle. Tietenkin, jos haluat upotta rahaa enemmän valitse Nikon d80 ja siihen huomattavasti kalliimmat lasit ja tulos ei todellakaan ole sen parempi. Tietenkin voisihan sitä pienellä lisäpanoksella hankkia Canon 30d:n ja siihen hyvät kakkulat, niin pääsisi ammattimaiseen kuvaamiseen halvimmalla ja turvallisimmalla tavalla. Vai mitä "nikonistit".

• Työkseen kuvaava

Upota himppa enemmän rahaa ja ota laatuvehje:Nikon D80.Kuvanlaatu aivastuksen parempi , kuin Canon 400;ssa, mutta etsimen ja käytettävyyden osalta pieksää Canonin 6-0.

• Canoniitilla

Hyvin on canoniitti opetellut ulkoa yhtiön jenkeissä käyttämän ja Suomessa aika vieraan markkinointitaktiikan, jossa kilpailijoita mollataan ihan surutta ja keinoja kaihtamatta; jopa täysin virheelliset väitteet (=valehtelu) ja tieteellisiksi ja puoluettomiksi raporteiksi naamioidut teknologiavertailut ovat ihan OK.

Jos oman kameran saa näyttämään hyvältä vaihtoehdolta vain julistamalla muut paskoiksi ... onko se sittenkään niin hyvä? Etenkin, jos pysytään hintaluokassa. Aika säälittävää, jos "ylivoimaa" alkaa löytyä vasta sitten, kun vertailuparina ollut runko vaihdetaan puolet kalliimpaan ja objektiivit 10 kertaa kalliimpiin.

• höhö höhö
        Canoniitilla kirjoitti:

Hyvin on canoniitti opetellut ulkoa yhtiön jenkeissä käyttämän ja Suomessa aika vieraan markkinointitaktiikan, jossa kilpailijoita mollataan ihan surutta ja keinoja kaihtamatta; jopa täysin virheelliset väitteet (=valehtelu) ja tieteellisiksi ja puoluettomiksi raporteiksi naamioidut teknologiavertailut ovat ihan OK.

Jos oman kameran saa näyttämään hyvältä vaihtoehdolta vain julistamalla muut paskoiksi ... onko se sittenkään niin hyvä? Etenkin, jos pysytään hintaluokassa. Aika säälittävää, jos "ylivoimaa" alkaa löytyä vasta sitten, kun vertailuparina ollut runko vaihdetaan puolet kalliimpaan ja objektiivit 10 kertaa kalliimpiin.

Älä nyt vedä herneitä suotta nenään .....

• kenneth

jep jep....
        Mihinköhän toi väite sonyn kuvanvakaimen "sökähtäminen" perustuu?
        Kyllä sonyn rungon laatu on parempi kuin esim. canon eos 400d:n

Sonyyn, nikoniin ja canoniin saa laseja tamronilta ja sigmalta, kun myös omia.
        Se, että nikonin laatu lasit ovat hieman kalliimpia, kuin canonin l-sarjan lasit, en silti kutsuisi eroa merkittäväksi.
        Harvemmin aloittaja tunkee heti parasta nokallensa, joten optiikasta tässä valinnassa ei ole kyse.
        Kaikilla uusilla kameroilla saa varmasti hyviä kuvia, enemmän kyse käyttäjästä kameran takana.

Sinällänsä mielenkiintoista, että koet nikon d80 kalliiksi, mutta yleisesti parisataa d80 kalliimpi 30d onkin "halvin ja turvallisin" tapa päästä ammattimaiseen kuvaamiseen mielestäsi.

Ihan niin kuin d80 ei tarjoisi sitä samaa, paremmalla ergonomialla. Tämän erinomaiset arvostelut todistavat. Parisataa halvemmalla kuin 30d.

En kiistä, ettei 30d olisi hyvä kamera, ja canonin osaavan asioitansa. Olisi kuitenkaan mukavaa jos tuollaiset väitteet perustuisivat johonkin oikeaa argumenttiin.

Tämän juupas eipäs keskustelun ohessa, totean keskustelun aloittajalle, että käy kokeilemassa mikä itsestä tuntuu parhaimmalle.

• Can.
        kenneth kirjoitti:

jep jep....
        Mihinköhän toi väite sonyn kuvanvakaimen "sökähtäminen" perustuu?
        Kyllä sonyn rungon laatu on parempi kuin esim. canon eos 400d:n

Sonyyn, nikoniin ja canoniin saa laseja tamronilta ja sigmalta, kun myös omia.
        Se, että nikonin laatu lasit ovat hieman kalliimpia, kuin canonin l-sarjan lasit, en silti kutsuisi eroa merkittäväksi.
        Harvemmin aloittaja tunkee heti parasta nokallensa, joten optiikasta tässä valinnassa ei ole kyse.
        Kaikilla uusilla kameroilla saa varmasti hyviä kuvia, enemmän kyse käyttäjästä kameran takana.

Sinällänsä mielenkiintoista, että koet nikon d80 kalliiksi, mutta yleisesti parisataa d80 kalliimpi 30d onkin "halvin ja turvallisin" tapa päästä ammattimaiseen kuvaamiseen mielestäsi.

Ihan niin kuin d80 ei tarjoisi sitä samaa, paremmalla ergonomialla. Tämän erinomaiset arvostelut todistavat. Parisataa halvemmalla kuin 30d.

En kiistä, ettei 30d olisi hyvä kamera, ja canonin osaavan asioitansa. Olisi kuitenkaan mukavaa jos tuollaiset väitteet perustuisivat johonkin oikeaa argumenttiin.

Tämän juupas eipäs keskustelun ohessa, totean keskustelun aloittajalle, että käy kokeilemassa mikä itsestä tuntuu parhaimmalle.

Tämä on todettu tässä ja monessa muussa viestiketjussa;mene kameraliikkeisiin ja kokeile kutakin mallia, ja ota se mikä sinusta itsestäsi parhaalta tuntuu.

Jos itse olisin valitsemassa , niin kallistuisin tuohon Nikonin D80;een.
        Tuo Nikoni on todettu (testattu) monessa suomalaisessa lehdessä kilpailijoitaan etevämmäksi.

• Pölyäjä
        Can. kirjoitti:

Tämä on todettu tässä ja monessa muussa viestiketjussa;mene kameraliikkeisiin ja kokeile kutakin mallia, ja ota se mikä sinusta itsestäsi parhaalta tuntuu.

Jos itse olisin valitsemassa , niin kallistuisin tuohon Nikonin D80;een.
        Tuo Nikoni on todettu (testattu) monessa suomalaisessa lehdessä kilpailijoitaan etevämmäksi.

Nikon d80 on varmasti oiva kamera, mutta miten suurta arvoa kannattaa antaa automaattiselle pölynpoistolle, joka d80:stä puuttuu.

• Kyllästynyt
        Pölyäjä kirjoitti:

Nikon d80 on varmasti oiva kamera, mutta miten suurta arvoa kannattaa antaa automaattiselle pölynpoistolle, joka d80:stä puuttuu.

Aina täällä sama laulu. Canonin omistajat haukkuu Nikonin ja toisin päin. Ja kellään ei ole mitään kokemusta toisesta merkistä. Itse omistan Canonin ja en todellakaan hauku Nikonia koska se on kamerana varmasti tosi hyvä. Molemmat merkit tekee loistokameroita. Eikö tämä iänikuinen taistelu vois jo loppua. Keskustellaan asiallisesti ilman haukkumisia. Kiitos!!!!

• Pölyäjä
        Kyllästynyt kirjoitti:

Aina täällä sama laulu. Canonin omistajat haukkuu Nikonin ja toisin päin. Ja kellään ei ole mitään kokemusta toisesta merkistä. Itse omistan Canonin ja en todellakaan hauku Nikonia koska se on kamerana varmasti tosi hyvä. Molemmat merkit tekee loistokameroita. Eikö tämä iänikuinen taistelu vois jo loppua. Keskustellaan asiallisesti ilman haukkumisia. Kiitos!!!!

Minä en ole haukkunut mitään merkkiä ja kysyin tosissaan, että mitä arvoa tuolle pölynpoistolle kannattaa antaa. Asia kiinnostaa minua siksi, että olen itse vasta ostamassa digijärkkäriä.

• kenneth
        Pölyäjä kirjoitti:

Minä en ole haukkunut mitään merkkiä ja kysyin tosissaan, että mitä arvoa tuolle pölynpoistolle kannattaa antaa. Asia kiinnostaa minua siksi, että olen itse vasta ostamassa digijärkkäriä.

Tiedustelit pölynpoiston toimivuudesta, canon eos 400d kohdalle en osaa asiasta sanoa mitään.
        Mutta alphan ei ainakaan toimi hirveän hyvin, ainakaan siskoni omistamassa yksilössä.

Kyseisessä kamerassa ei ole kuin yksi tamronin lasi ja sitä ei ole irroitettu koskaan, eli ainoastaan kiinnittäessä on voinut pölyä päästä sisään. Silti kamerassa näkyy pölypallero kennossa, ja sitä onnetonta pölynpoisto ei ole saannut poistettua kolmenkuukauden aikana.
        Voi olla yksilötapaus, mutta ei ainakaan vakuuta..

• Kyllästynyt
        Pölyäjä kirjoitti:

Sori en tarkoittanut että sä olisit haukkunut toisia merkkejä. Laitoin viestin väärään viestiketjuun.

• Pölyäjä
        Kyllästynyt kirjoitti:

Sori en tarkoittanut että sä olisit haukkunut toisia merkkejä. Laitoin viestin väärään viestiketjuun.

Sattuuhan sitä.

• vais

kykenetkö elämässäsi päättämään muistakaan asioista ? Canon on täällä eikä valittamisia laitteesta löydy, tekee minkä lupaa ja hyvin. Koska hintakin on mukavempi kuin kilpailijoilla, kannattaa jo siitäkin erosta säästyneet rahat laittaa 8 gigaseen muistikorttiin, jalustaan, laukkuun yms.

• aloittanut

kykenen päättämään asioista, erittäin hyvinkin!! Kommentteja kaipailin, kokemuksia yms. näistä kameroista. Ja taisin pyytää asiallisia kommentteja, joita melko vähän tuli loppujen lopuksi. Täällä taitaa pyöriä hyvin "tietäväistä" porukkaa, joka todellisuudessa ei osaa kuitenkaan antaa vinkkejä ja neuvoja niitä kysyville. Tämä ilmiö on havaittavissa monissa viestiketjuissa(tosin muutamia hyviä tekstejä olen lukenut).

• Tuoreessa digikuva lehdessä oli kameroiden vertailu ja jos siihen on uskominen, niin 400D voitti arvostelun ja sony oli hyvänä kolmosena.
      Toiminnoiltaan A100 on kulemma hidas ja äänekäs ja tarkennus pisteitä voi olla vaikea nähdä etsimessä, testikuvassa iho on sinertävää ja kontrasti on heikkoa (varjoisat alueet jäävät helposti liian tummiksi).

Ite ottaisin Canonin. Objektiiveissakin joutuu lähes poikkeuksetta turvautumaan tamroniin, tokinaan ja sigmaan, joilta kyllä saa myös kohtuu laatuisia laseja, mutta nekin maksavat.
      Sonyn omista hyvistä laseista on turha unelmoida ja tuntuvat hieman ylihinnoitetuilta, esim. 70-200mm f/2.8 maksaa 2600e, kun taas Canon 70-200mm F2.8L USM IS maksaa vain 1900e ja on varmaa laatua?

• digikuva

lehti on allekirjoittaneen mielestä surkein kameralehti mitä maa päällään kantaa, mutta tuon äänekkyyden, ja mielestäni kameran hieman kömpelön tarkennuspisteiden toiminnan voin kyllä omien kokemusteni perusteella vahvistaa.

• valinnanvapaus

Kannattaa muuten Canonistinkin katsella Sigman, Tamronin ja Tokinan valokoimia, koska Canonin kittilasissa ovat sekä polttovälialue että piirto joukon vaatimattomimmat. Kameratesteissä taas arvosanat menevät yleensä enemmänkin mahd. hyvää objektiivia (esim. kiinteäpolttovälinen 50 mm) käyttäen otettujen kuvien mukaan, mutta sehän ei yhtään lämmitä, jos alkuun pitäisi tulla toimeen sillä pullonpohjalla, jonka kanssa 10 megaa menee hukkaan.

Vaikkapa n. 350 e hintainen Sigman 17-70 tarjoaisi paremman valovoiman, piirron ja laajemman polttovälialueen. Jos tähän päälle pitäisi vielä saada vakaajakin, on Canonin kanssa lirissä, se heikkovalovoimaisinkin vaihtoehto, 17-85, kustantaa reilut 600 euroa.

Sigmaa suosittelisin myös Sonyyn päätyvälle, piirron pitäisi olla hieman parempi myös Sonyn kittiin verrattuna ja valovoimassakin on eroa.

Telepuolella, jossa vakaaja alkaa olla jo kovasti tarpeellinen, etenkin puhuttaessa ei-niin-hirmu-hyvällä-valovoimalla-varustetuista objektiiveista, siis

• pilkkua
        valinnanvapaus kirjoitti:

Kannattaa muuten Canonistinkin katsella Sigman, Tamronin ja Tokinan valokoimia, koska Canonin kittilasissa ovat sekä polttovälialue että piirto joukon vaatimattomimmat. Kameratesteissä taas arvosanat menevät yleensä enemmänkin mahd. hyvää objektiivia (esim. kiinteäpolttovälinen 50 mm) käyttäen otettujen kuvien mukaan, mutta sehän ei yhtään lämmitä, jos alkuun pitäisi tulla toimeen sillä pullonpohjalla, jonka kanssa 10 megaa menee hukkaan.

Vaikkapa n. 350 e hintainen Sigman 17-70 tarjoaisi paremman valovoiman, piirron ja laajemman polttovälialueen. Jos tähän päälle pitäisi vielä saada vakaajakin, on Canonin kanssa lirissä, se heikkovalovoimaisinkin vaihtoehto, 17-85, kustantaa reilut 600 euroa.

Sigmaa suosittelisin myös Sonyyn päätyvälle, piirron pitäisi olla hieman parempi myös Sonyn kittiin verrattuna ja valovoimassakin on eroa.

Telepuolella, jossa vakaaja alkaa olla jo kovasti tarpeellinen, etenkin puhuttaessa ei-niin-hirmu-hyvällä-valovoimalla-varustetuista objektiiveista, siis

siis Sonyn kitti on f/3,5-5,6 eikä 4,5

• Canon-uskovainen

Aika yksisilmäistä Canonin ylistystä. Millä perusteella esimerkiksi väität Sonyn optiikoita ylihintaisiksi. Oletko päässyt vertaamaan. Tuskinpa Canonin optiikat maailman huippua kuitenkaan edustavat, eivät edes L-sarjalaiset.

• jos noista pitäisi valita

Kysyttiin mielipidettä ja vastaan Canon.

Itselläni on ollut 4kpl ja osa on vieläkin Canon merkkisiä järjestelmäkameroita: FTb, F1, AE-1 ja 350D ja tyytyväinen olen ollut kaikkiin runkoihin.

Ei muita perusteluita minulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      46
      5269
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      51
      1730
    3. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      133
      1700
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1619
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1335
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1230
    7. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      24
      1160
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1077
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1028
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      877
    Aihe