Voisitteko kokeneet auttaa?
Minulla on ollut koiria (pennusta saakka) ja yleensä kaikki mennyt hienosti.Nyt on taas pentu ainoa koira, ja se on todella energinen. Aina ollut samaa rotua, ollut 4kpl ennen eikä ongelmia, henkistä aktiviteettia on ollut samalla lailla. Pentu vain riehuu, vaikka käy pitkillä lenkeillä, tekee etsimistehtäviä ja saa aktiviteettileluja vaikka kuinka. Laitan aina sen omaan karsinaansa jos käy liikakierroksilla mutta jatkaa siellä riehuntaa samalla tavalla.
Kohta kaikki paikat rikki ja koira kanssa kun on isoa rotua eikä kai lonkat kestä. Terve on, tohtori totesi että näin on. Mitä tekisitte? Olen ottanut lelut poiskin mutta meno kahta pahempaa!
Hullu pentu ?
9
673
Vastaukset
ylivilkas,kokemusta on =(valitettavasti.
Millä saa loppumaan,ei kai millään.Ei ainakaan aktivoida,ei riehuta leikkiessä,huomioidaan koiraa silloin kuin itse halutaan,oletko koittanut sulkea hetkeksi vessaan,toiseen huoneeseen ym,ihan vaan hetkeksi?Joillakin toimii hyvin.omalla kohdalla ko koira on 4v,ei rauhoittumisen merkkejä ollenkaan.Lonkat kestää,pentu itse tietää koska ei enää jaksa liikkua,mutta eipä se paljoa lohduta.Tuntuu tämä ylivilkkaus olevan nykyään iso kiusa,liekkö koiria liikaa pidetään ilman työtä vai mikä on syy?- Jotka vetävät
Sen kuonolleen jos alkaa riehua. Esim. lenkit takajalkojen kautta kaulan alta pantaan. Joka hyppy vetäisee kuonon lattiaan.- Ota myös ruokavaliosta selvää.
Yksi ajanmittaan tehoava keino on se, kun alkaa riehua hylkää se heti yksinään. Ja kun rauhoittuu, kehu heti ja anna makupala.
Se tehoaa parhaiten kun sillä on näläkä.- Yhtä Hullu
Jos laitan tuommoset valjaat niin melko varmasti tappaa itsensä niihin. Ei passaa, huomioimattomuutta on kokeiltu kanssa. Tuntuu ettei olekaan hyvä emo koiralle kun se kokoajan riehuu. Enkö anna tarpeeksi huomiota tai osaa keksiä aktiviteettia sille? :(
- Muu auta
Yhtä Hullu kirjoitti:
Jos laitan tuommoset valjaat niin melko varmasti tappaa itsensä niihin. Ei passaa, huomioimattomuutta on kokeiltu kanssa. Tuntuu ettei olekaan hyvä emo koiralle kun se kokoajan riehuu. Enkö anna tarpeeksi huomiota tai osaa keksiä aktiviteettia sille? :(
Kuin joka kerta jäinen vesisaavillinen niskaan, kun se riehuu. Eiköhän kymmenennen saavillisen jälkeen jo ainakin yritä karkuun, kun näkee sinun saavia kantavan.hehe.
- arvot.
Kokeile tihentää koiran ruokintaa. Pieni annos 6- 7 kertaa pävässä, tasaisin väliajoin. Koira voi rauhoittua.
Koirien, etenkin nuorten koirien verensokeriarvot vaihtelevat rajusti vuorokauden eri aikoina. Yleensä aineenvaihtunta ja umpieristys tasaantuvat viimeistään, kun koiran luusto on kehittynyt täysin, lopulliseen kokoonsa; sen jälkeen eläin alkaa kehittää lihaksistoaan. Lopulliseen täysikasvuisuuteen kuluu pitkä aika. Koiraa ei myöskään kannattaisi, eikä oikein saisikaan kastroida, ts leikata, ennenkuin se on täysin täysikasvuinen lihaksistonsakin osalta. Mikäli hormonitoiminta muuttuu ennen täysikasvuisuutta leikkauksen tai onnettomuuden takia jää koira "kitukasvuiseksi" ja tulee todennäköisesti kärsimään puutteellisen lihaksiston ja virheellisten liikeratojen aiheuttamista kulumista nivelissä ja tukirangassa. Siis malta.
Äärimmäiset tapaukset saattavat edellyttää äärimmäisiä toimia.
http://www.youtube.com/watch?v=cG-GB84SL_w&mode=related&search=- Yhtä Hullu
Olen töissä 9h päivässä eli ei tosiaan onnistu.
- juttu.
Yhtä Hullu kirjoitti:
Olen töissä 9h päivässä eli ei tosiaan onnistu.
Millaiset syömätavat koirallasi on?
Yleensähän koira kyllä syö kaiken näkyvissä olevan aika pian, joten ehkä sapuskan jättämisen yrityksellä ei liene onnistumisen mahdollisuutta.
Jos koira saa ruokaa ennen töihin menoasi, ehtii käsvava koira kuluttaa sen enrgia määrn yhdeksässä tunnissa, eritoten mikäli sapuska on koiranruokapurkkien hiilihydraatti mössöä. Saadessaan sitten ruokaa, se tulee erityisen energiseksi tyhjien energiavarastojen täydennyttyä. Klassinen tapaus.
Todella kovan fyysisen suorituksen jälkeen näin käy aikuiselle ihmisellekin. Urheilija tulee tilaan, jota kutsutaan hiilihydraatti humalaksi.
Ehdottaisin koiralle annettavan ennen työhönlähtöä, ja muutenkin, hitaasti sulavaa, pitkään energiaa antavaa ravintoa. Käytännössä lihaa, eikä kovin pieneksi jauhettuna. Totuttamalla vähitellen koirasi syömään reippaan annoksen lihaa ennen työhönlähtöäsi, saisi koira melko hyvin tasaista energiaa noinkin pitkän poisso- olo jakson aikana. Palattuasi kotiin uusi liha- annos ja hieman myöhemmin hiilihydraattipitoista ruokaa, jonka laadussa huomioisit ravintoarvot, hivenaineet ja sen sellaiset.
Yleisesti ottaen energisyys on hyväksi, niin koirille kuin ihmisillekin.
Elämäni aikana menossa jo neljäs koira eli vauvasta asti talossa on joku koira ollut. Nykyinen suursnautseri on jo yhdeksän vuotias ja edelleen se jaksaa riehua. Pentuna kun se tuli taloon oli meno suorastaan hysteeristä. Lopulta koira oli pistettävä pesuhuoneeseen yöt nukkumaan kun rasavilli jaksoi yötkin vaikka yksin teijata ja riehua. Muuten koira on oikein tottelevainen ja pennusta pitäen ollut ToKo:ssa ynms. mutta edelleen saa hepuli kohtauksia. Toisaalta tämä antanut koiralle persoonallisen olemuksen.
- molossi
No eipä ole ensimmäinen ylivilkas "tenava";).Noista saa yleensä melkoisia harrastustykkejä,kun saa vaan suunnattua tuon tarmon haluttuun toimintaan.
Minulla on noitten kanssa omanlainen linja,aika sama tosin kuin muutenkin.
Eli kun pentu ei ole ihan pikkuinen,niin ruvetaan huomiota säännöstelemään.Huomio tulee,kun itse haluan ja teen aloituksen.
Sitten aloitetaan säännölliset tottelevaisuuskoulutukset,pennun kanssa tietenkin leikin varjolla.Niitä sitten pyydetään,esim.kun haluan alkaa leikkiä koiran kanssa.Aivotoiminta myös väsyttää.Joku aivotoimintaa antava harrastus olisi hyvä myös tottelevaisuuden lisäksi keksiä esim.jälki tai haku.Jälki tosin on enemmän rauhoittavaa vielä.
Säännöllisyys on tärkeää.
Sitten opetetaan kunnolla ei-sana.Eli tarvittaessa kielletään,mutta aina tilalle sitten se,miten halutaan toimia.
Riehua kyllä meillä saa niinpaljon kun sielu sietää,mutta ei mitään hampaisiin oteta,mitä ei saa.Useinhan noi ylivilkkaat sitten painaa ympärikämppää tai pihalla yksinään lelujensa kanssa,jos ei kaveria saa.
Rajuja palloleikkejä ym.kiihdyttäviä tehdään aina vaan koulutuksen yhteydessä,ei muuten.
Tuhot eliminoidaan siten,että aina kun ollaan pois,niin pentu on rajoitetussa tilassa,joka on sille itselle turvallinen,eikä siellä ole mitään ihmeellistä tuhottavaa.
Sitten jos/kun saa noita hurjia hepuleita,ettei pysty esim.illalla rauhoittumaan,niin ei muuta kuin sylihoitoa ja samalla tulee opiskeltua sitä rauhoittumistakin aktiivisesti tulevaisuutta ajatellen.
Pitkät lenkit ei välttämättä väsytä lainkaan,kasvattaa vain kuntoa ja sitä kautta lisää virtaa.Isoilla raskailla niitä ei voi edes vielä pahemmin pentuna paljon tehdä.
Itse taidan kulua nihin ihmisiin,että jos kohalle osuisi rauhallinen pentu,niin kiikuttaisin sen varmaan lääkäriin,kun epäilisin ettei se ole terve :=)
Sen verran kun on meikäläisen kohdalle siunaantunut noita viiropääpentuja :O))))
Sydämentykytyksiä noit tosin on aiheuttaneet,kun saa pelätä,että mikähän paikka sitä kohtapuolin vauhdissa irtoaa...
Minä ajatelen asian näin,kun kohdalle osuu tuollainen,ei hullu vaan hiton elämäniloinen :O))))
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.359714- 415294
- 434973
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk2033821- 133333
- 443138
- 312906
- 442573
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise692542- 562453