Kiinalaisten ravintoloiden kana?

joonatan

Kiinnostaisi tietää jos jollain on kokemusta miten kiinalaisissa ravintoloissa suomessa tehdään esim. Sweet and Sour kana annoksessa oleva kana? Ongelma on siinä että kotiin kun ostat mitä paloja tahansa niin niissä on kaikenlaisia kalvoja ja nirhuja mukana, mutta kiinalaisissa ravintoloissa ei ikinä. Onko joku tukku joka tuo valmista "virheetöntä" kanapalaa suomeen? Toinen juttu on miten ne sen valmistaa. En tarkoita nyt uppopaistettua vaan ihan sellaista normaalia ei ruskistunutta kanaa se kun on niin mureaa ettei mitään rajaa. Itse kun pannulla paistelen niin kumistahan siitä tulee. Onko se kenties joku höyrystys systeemi miten se tehdään? Sairaan hyvää on ollut, mutta miten tuohon pääsee kotioloissa?

31

26610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruokaneuvonantaja

      "Ongelma on siinä että kotiin kun ostat mitä paloja tahansa niin niissä on kaikenlaisia kalvoja ja nirhuja mukana, mutta kiinalaisissa ravintoloissa ei ikinä."

      Osta rintafileitä ja suikaloi itse. Muista suikaloida syiden poikki.

      Sama ohje sopii myös muilla lihasuikaleille - osta isompi kimpale ja suikaloi itse. Valmiit suikaleet on ties mitä jätepaloja jänteineen ja kalvoineen.

      Saattaa jopa tulla halvemmaksikin eikä vie paljoa aikaa.

    • !!!

      Minäkin olen ihmetellyt, miten kiinalaisissa ravintoloissa osataan valmistaa kananliha niin ennen kaikkea MEHEVÄKSI (siis myös rintaliha), eli ei ollenkaan sellaiseksi kuivaksi styroksiksi, kuten itse valmistama broilerin rintaliha aina muodostuu. Olenkin lopettanut rintalihan syömisen kotioloissa, ja keskityn pelkkiin koipiin ja siipiin.
      Tuon "neuvonantajan" neuvo ei nyt ollenkaan selitä tätä mehevyysmysteeriä, sillä vaikka ostaisi minkälaisen kokonaisen rintapalan, sen liha tulee aina yhtä kuivaksi.
      Epäilen, että kiinalaisissa käytetään oikeaa kanaa eikä "broileria", joka minusta on lähinnä ongelmajätettä.
      Toinen kikka lienee nopea wokkaus, niin että liha ei ehdi kuivua sisältä, vaan se jätetään muheaksi. Myös tuolla parjatulla natriumglutamaatilla (maku- eli mureutussuola eli MSG) saattaa olla jotakin osuutta asiaan.

      • ruokaneuvonantaja

        "Tuon "neuvonantajan" neuvo ei nyt ollenkaan selitä tätä mehevyysmysteeriä, sillä vaikka ostaisi minkälaisen kokonaisen rintapalan, sen liha tulee aina yhtä kuivaksi."

        Minulla se onnistuu. Ei pidä paistaa liikaa. Mikä tahansa kuivuu liian kauan paistettaessa, mikä on yleensäkin hyvin yleistä amatööriruoanlaittajilla.

        "Toinen kikka lienee nopea wokkaus, niin että liha ei ehdi kuivua sisältä, vaan se jätetään muheaksi."

        No - keksithän sinä sen! Onnittelut!


      • Anonyymi

        joko pehmentävät soodalla tai etikalla tai kananmunan valkuaisella... ei ole mitään raketti tiedettä


      • Anonyymi

        soodalla ja etikalla saat Kanada ja lihasta mureata ja toiset mureuttaa ananaksella ( tuore ananas)


      • Anonyymi

        ?? Ja niin se tyhmyys tiivistyi


    • kiinis

      Veikkaisin että suurin rooli on kuitenkin lihan marinoinnilla. Itse mietin aikoinaan, että miten naudanlihakin on kiinalaisissa usein niin pehmeää ja marinoimalla ohjeiden mukaan (etikkaa, maissitärkkelystä jne.) sain lihasta samanlaista kuin ravintolassa.

      • pikku kokki

        ei niis o käytetty yhtään etikkaa tai maissitärkkelystä...


      • perustelematon
        pikku kokki kirjoitti:

        ei niis o käytetty yhtään etikkaa tai maissitärkkelystä...

        väite!


      • Semmoista

        Marinadi on se ”salaisuus” lihan mehevyyteen...maissitärkelyksen/ruokasoodan käyttö ,ohjeita löytyy netistä kuinka tämä tehdään ja tulee juurikin samanlaista kuin kiinalaisissa ravintoloissa


    • kumikana

      Kannattaa tosiaan ostaa rintafileitä ja suikaloida/kuutioida itse, paljon parempaa.

      Kotona kanasta tulee monella todella helposti kumista siitä syystä, että sitä kypsennetään liian kauan. Kananpalat (ei siis koko rinta esim.) kypsyvät parissa minuutissa, niitä ei missään nimessä saa haudutella missään kastikkeessa. Itse teen näin: kuumennan rasvan pannussa, isken sinne kananpalat, paistan ihan minuutin, pari niin että pinta on paistettu. Sitten nappaan ne pannulta pois, ja laitan pannussa loppukastikkeen, mitä siihen nyt sitten tuleekin. Kun muu soosi on valmis, nakkaan kananpalat takaisin kastikkeeseen, kuumennan minuutin verran. Se on siinä, ja mureaa kuin mikä!

      Käytän myös usein kiinalaista tapaa (jonka ansiosta liha on niin mureaa kiinalaisissa ravintoloissa!), eli "marinoin" lihanpaloja jonkin aikaa esim. maissi- tai tapiokatärkkelyksessä ennen paistamista. Sitä siis vain hieman ripotellaan lihojen joukkoon ja sekoitetaan. A vot!

      Maissitärkkelystä saa ihan ruokakaupasta, tapiokasellaista (tätä kiinalaisystäväni käyttää!) saa ainakin etnisistä kaupoista, esim. ViiVoan Helsingissä.

      • err

        Onko se maissitärkkelys mitä käytät jauhoa?


      • mitä yrität kirjoittaa
        err kirjoitti:

        Onko se maissitärkkelys mitä käytät jauhoa?

        Yritä muotoilla uudestaan tuo kirjoituksesi, niin että siitä saa jotakin tolkkua.
        Kahdella pilkulla päästäisiin jo pitkälle:
        "Onko (se) maissitärkkelys, mitä käytät, jauhoa?" Paremminkin voi muotoilla, mutta tässä noudatettiin vain pienimmän vaivan periaatetta.
        Otsikkoasi ja nimimerkkiäsi saat sitten kehitellä ihan itse.


      • Anonyymi
        err kirjoitti:

        Onko se maissitärkkelys mitä käytät jauhoa?

        ei voi olla totta ette kai te tuohon usko.... ei se maissitärkkelys yksinään mitään ihmettä tee liha tai kanan lihalle


    • jotta lihasta

      tulee hyvää ja mehevää. Wokkaus on pikapaistamista, jossa öljyä tulee olla riittävästi ja pannun savuta. Pinta kiinni kuumalla pannulla ja mehut pysyy kyllä sisällä. Mausteet voi jokainen pohtia itse. Hyvää Joulua!

      • vastailee!

        Itse olen rafloissa töissä monen monta vuotta ja voin kertoa, että kotioloissa ruuan valmistus ei maistu yhtä hyvälle kuin rafloissa. Teknisesti ohje menee näin: Suikaloi rintafileestä suikaleita oikea oppisesti eli syiden mukaan(itse en ole huomannut eroja leikkaus tavoissa), huuhtele, kippaa syvä astiaan, lorauta öljyä, perunaj. tai maissijauhoa mutta mieluummin perunajauhoata, suolaa ja ehkä sokeriakin vähäsen, ripaus e621, pippuria(?), ja sitten (salaista) ruokasoodaata joka mureuttaa lihan kuin lihan. Eli siis se sooda mureuttaa vaikka naudan ulkopaistin(rafloissa väitämme, että lihamme on ulkofileestä) sisäfileen tyyppiseksi. Paljonko sitä pitää laittaa niin se riippuu kuikna isosta satsista on kyse mutta alkajaisiksi aloittaisin puoli teelusikalla 2-3hengen satsille. Antaa seistä ainakin muutama tunti. Ruskistus menee rafloissa näin: wokki puolilleen öljyä, kuumennetaan se kuumaksi jonka jälkeen lihat wokkiin ruskistumaan(puoli kypsä) ja loppu varmaankin osaatte jo...


      • vastailee! kirjoitti:

        Itse olen rafloissa töissä monen monta vuotta ja voin kertoa, että kotioloissa ruuan valmistus ei maistu yhtä hyvälle kuin rafloissa. Teknisesti ohje menee näin: Suikaloi rintafileestä suikaleita oikea oppisesti eli syiden mukaan(itse en ole huomannut eroja leikkaus tavoissa), huuhtele, kippaa syvä astiaan, lorauta öljyä, perunaj. tai maissijauhoa mutta mieluummin perunajauhoata, suolaa ja ehkä sokeriakin vähäsen, ripaus e621, pippuria(?), ja sitten (salaista) ruokasoodaata joka mureuttaa lihan kuin lihan. Eli siis se sooda mureuttaa vaikka naudan ulkopaistin(rafloissa väitämme, että lihamme on ulkofileestä) sisäfileen tyyppiseksi. Paljonko sitä pitää laittaa niin se riippuu kuikna isosta satsista on kyse mutta alkajaisiksi aloittaisin puoli teelusikalla 2-3hengen satsille. Antaa seistä ainakin muutama tunti. Ruskistus menee rafloissa näin: wokki puolilleen öljyä, kuumennetaan se kuumaksi jonka jälkeen lihat wokkiin ruskistumaan(puoli kypsä) ja loppu varmaankin osaatte jo...

        Netissä oli ohje että käyttää lihasuikaleita 10min kananmunaseoksessa joka menee jotenkin näin, annoskoko 400g lihaa:

        1 kananmunan valkuainen
        3 rkl vettä
        vähän soijaa
        jotain muuta... en jaksa muistaa :D

        ja nuo pitää paistaa kovalla lämmöllä öljyssä. Kokeilin paistaa tuon setin voissa ja tein ilman soijaa ja limetin kanssa kilon lihaan, mureus ei muuttunut miksikään. Eikä limetti tuonut hyvää makua, kalaan se voisi jopa sopia kyllä öljypaistolla.


    • Ahoy!

      Kuulkaas! Ahoy!

      Kiinalaisissa ravintoloissa murean kanan ja naudanlihan salaisuus on,että ne keitetään ennen kuin wokataan!
      Ne esikeitetään ja sitten annoslihat wokataan ja kuumennetaan uudestaan ennen tarjoilua,siksi ne on niin mehevän mureita. Pelkkä wokkaus jättää aina sitkeäksi.

      • genuiini

        Marinadissa on ruokasoodaa. Se pehmentää lihan rakenteen, joten saat mureaa vaikka kulmapaistista.


    • stadinfriidu

      Eikö ne käytäkään rotanlihaa, joka on kuulema mureampaa (ja halvempaa) kuin kana?

      • Takumaku

        Ruokasooda on se mitä kiinalaisissa ravintoloissa käytetään jotta saadaan suussa sulavaa kanaa ja muitakin lihoja. Itse ollut kiinalaisessa ravintolassa josku opettelemassa näitä niksejä.


      • halavallamenee
        Takumaku kirjoitti:

        Ruokasooda on se mitä kiinalaisissa ravintoloissa käytetään jotta saadaan suussa sulavaa kanaa ja muitakin lihoja. Itse ollut kiinalaisessa ravintolassa josku opettelemassa näitä niksejä.

        Ruokasoodaa ja natriumglutamaattia niin vaikka rotasta saadaan maittavaa wokkin kautta käännettynä - best taste like chicken fastfood for you!

        Ruokasooda on se aines, mitä aloittelija etsi - mutta onko se "suussasulavaa" tai edes "syötävää" jää taas kunkin kirjoittajan arvioitavaksi - itse kyllä käyttäisin vain tuoreita raaka-aineita hyvin maustettuna ja valmistettuina ilman mitään kemikaalien käyttöä ruoanlaitossa.

        Hyvälaatuinen kanan rintafilee on mureaa ilman kikkailua - se ei tarvitse mitään käsittelyä muuta kuin pannulle ja on hyvää.

        Kinkit taas väärentävät kaiken ajatuksissa olevan ja sitäkin ihmeellisemmän, joten söisin vain kotimaista kanaa ja jättäisin puhdistusaineiden kanssa pelaamisen kinkeille. Pahinta on, että kiinalaiset väärennökset ovat saavuttaneet jopa suomalaiset sairaalat ja eräässä näistä löydettiin "einiinalkuperäistä" lääkettä syövän hoitoon - varmaan potilaille ja omaisille helpottava tieto.

        Kuten aina - "raha ratkaisee" kuten irvivä hyväihminen aikoinaan lauleskeli.


      • Anonyymi
        halavallamenee kirjoitti:

        Ruokasoodaa ja natriumglutamaattia niin vaikka rotasta saadaan maittavaa wokkin kautta käännettynä - best taste like chicken fastfood for you!

        Ruokasooda on se aines, mitä aloittelija etsi - mutta onko se "suussasulavaa" tai edes "syötävää" jää taas kunkin kirjoittajan arvioitavaksi - itse kyllä käyttäisin vain tuoreita raaka-aineita hyvin maustettuna ja valmistettuina ilman mitään kemikaalien käyttöä ruoanlaitossa.

        Hyvälaatuinen kanan rintafilee on mureaa ilman kikkailua - se ei tarvitse mitään käsittelyä muuta kuin pannulle ja on hyvää.

        Kinkit taas väärentävät kaiken ajatuksissa olevan ja sitäkin ihmeellisemmän, joten söisin vain kotimaista kanaa ja jättäisin puhdistusaineiden kanssa pelaamisen kinkeille. Pahinta on, että kiinalaiset väärennökset ovat saavuttaneet jopa suomalaiset sairaalat ja eräässä näistä löydettiin "einiinalkuperäistä" lääkettä syövän hoitoon - varmaan potilaille ja omaisille helpottava tieto.

        Kuten aina - "raha ratkaisee" kuten irvivä hyväihminen aikoinaan lauleskeli.

        Suomessa ei valitettavasti normaali kansalainen saa kaupasta mitään hyvää kanaa tai lihaa..... jokainen pakattu tuote sisältää jonkun asteen lisä aineen. Kana on hyvä esimerkki kun avaat vokuumuoakjsukset ne haisee eli kana säilytyksessä tapahtunut lämmön liiallinen nousu ja kana on vanhaa..... jos pyyhkimällä hajua ei saa pois on tuote pilaantunut. Ja kotona jääkaappi lämpötila tulisi olla 0 jolloin tiskiltä ostetut tuotteet säilyvät hieman pidempään. Tämä pätee ainoastaan biihin kauppoihin jossa vaihtuvuus on suuri eli paljon asiakkaita jolloin tuote ei pääse huononemaan ja ostat oikeasti tuoretta ja hyvää . Kiinalaiset käyttävät soodaa,etikkaa ja valmis kastikkeita ym ja kiinalainen ruoka ei ole niin terveellinen mitä moni luulee.... suola %liian suuri pikkulapsille tarjottavaksi......


      • Anonyymi
        Takumaku kirjoitti:

        Ruokasooda on se mitä kiinalaisissa ravintoloissa käytetään jotta saadaan suussa sulavaa kanaa ja muitakin lihoja. Itse ollut kiinalaisessa ravintolassa josku opettelemassa näitä niksejä.

        Minä saan broilerista ja nimenomaan rintafileistä ja ohutleikkeistä mureaa ihan ilman marinointia. Maustan suolalla (merisuola) ja vastajauhetulla mustapippurilla sitten vehnäjauhotan sen jälkeen kananmuinassa kastelen ja lopuksi pankokorppujauhotan. Paistan oliiviöljyssä sopivan kypsäksi en kuivaksi. Reilu oliiviöljy.


    • abcdefghijklmnop

      jos ei ole mureutus suolaa (voi tilata useimmista mauste netti kaupoista.tai soodaa. tai suolavedessä liotettuna. etikka ja ananaksella voi myös mureuttaa.kiinalainen kana on oikeastaan hengenvaarallinen kenellä on korkea veren paine ,suola prosentti on taivaassa...... j kiinalainen ruoka ei aina ole niin terveellinen..... ja jos friteeraa ensin ja sen jälkeen heittää kastikkeeseen saa aika lähelle kiinalaista kanaa.....

      • Anonyymi

        neuvosi ovat suhteellisen oikein mutta kiinalainen ravintola laatu ei ole se mitä laki säätelee mutta nyky suomalainen on kädetön keittiössä ja mielii valmis ruokaa.
        Minä kuulun näihin dinosaueuksiin kun teen lähes kaiken itse.... meillä ei paljon valmis eineksiä näy .


    • abcdefghijklmnopq

      muistakaa vaikka kana olisikin murea on tärkeätä muistaa että kiinalainen käyttää paljon soijakastikkeita

    • Munanvalkuvaista

      Munanvalkuaista ku vispitteä ja siin puolj tuntija marinoip sitä kananlihoa, nii tuloo paistais yle pehmijätä, kiinalaisiilt meä ole sen tulnain tietämeä.

      • Anonyymi

        sooda ja etikalla teet parempaa loppu tulosta.


    • huolestunutturkulainen

      on ainakin turussa varmaankin toripulua koska kukaan ei osannut vielä selittää mihin ne on kadonnut

    • Anonyymi

      Perin hassu kysymys miten kana tehdään. Viljelijä kasvattaa kanan ja myy sen teurastamolle . Ei kanaa mitenkään tehdä. Kana syntyy hedelmöittyneestä kananmunasta, kun kana ensin sen hautoo....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe