Rungon lyhennys

.-.-.-.

Rungon lyhennys akselivälistä 4900mm -> 3200mm
-autossa hyd.ohjaava taka-akseli ja ilmajousitus.

Onko suuri / kallis projekti ?
Entäs muutoskatsastus ?



Tälläisestä ( eli konttialustasta tehtäisiin vetoauto)

http://www.mascus.fi/thumbnailmaker2.asp?pic=/productimages/edcadd3028a2464b9e0a9a370dce1e3a.jpg&width=500

tehdään tälläinen

http://www.mascus.fi/thumbnailmaker2.asp?pic=/productimages/2d8c741c6ed346c4b03608449c95daa4.jpg&width=500

( kuvat viitteellisiä )

18

6523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *katsastaja*

      kunhan vain on asianmukaisesti lyhennetty, ei "kotikonstein"

    • Junior-Trucker

      Eiköhän tuohonkin pidä olla valtuutettu korjaamo, mikä saa työn tehdä. Tai siis eihän työssä sinänsä mitään kovin ihmeellistä ole, mutta rungon katkaisu/hitsaus vaatii varmasti jonkinlaisen luokka-pätevyyden runkorakenteiden muokkaamiseen. Joissain (ainakin) Scanioissa on pystynyt akselivälin lyhentämään myös jousten korvakkeita siirtämällä, ja tietysti kardaania lyhentämällä. Tuossa tapauksessa on kuitenkin aika selvää, että takapään kannattaa antaa olla sellaisena pakettina kun se on, ja rungosta vaan pala pois välistä. Mutta kyllähän noita hommia jonkin verran tehdään, eli ei tuo nyt tosiaan mikään ihme homma ole...onkin sitten toinen juttu, että tuleeko halvemmaksi hankkia kerrasta sopiva auto...mutta tuota on kenenkään tietämättä ja näkemättä aika turha lähteä kommentoimaan...

    • lyhentämistäkin

      Emme ala moiseen touhuun toista kertaa. Maksoi kuitenkin niin paljon, että se raha kannattaa laittaa parempaan autoon satsaamiseen. Ja konttivehkeillä on hyvä kysyntä, joten en alkaisi lyhentää.

      • Scan-Auto

        Muutamaan uuteen sen takia että tehdas ei pystynyt toimittamaan lyhytrunkoisia.Kustannus meni toimittajan piikkiin.Asiakkaalle olisi tullut kohtuuttoman iso lasku.Työ ei ole ammattimiehelle vaikea,mutta siinä menee aikaa.
        En lähtisi käytettyyn tekemään tätä hommaa.


    • 144veturi

      Lyhennettiin aikoinaan kapelliauto rekkaveturiksi, mutta olisi kannattanut ajaa auto vaihtoon. Se pajakustannus olisi kannattanut väiirahaksi auton vaihtoon. Konttiautoa ei kannata lyhentää.

    • lyhentävälle

      Ei taida tuota kannattaa alkaa lyhentää. Tuskin on kyseessä mikään loppuun ajettu vehe, joten tuo kannattaa myydä.

      • 12e480

        n. 3000e


      • *:*:*:*
        12e480 kirjoitti:

        n. 3000e

        nyt niin paljolta tunnu...

        mutta hommaa vissiin riittää :/

        Mietintään asia....


      • Tekevät
        *:*:*:* kirjoitti:

        nyt niin paljolta tunnu...

        mutta hommaa vissiin riittää :/

        Mietintään asia....

        Soita Ränttiän Koneelle Porin suuntaan ja kysy. Lyhensivät serkun 4-sarjan Scanian varsin sopivaan hintaan, en muista mitä oli mut ei paha hinta.


      • shasjh
        12e480 kirjoitti:

        n. 3000e

        ite maksoin ammattipajalla 8000 alv

        143 scania ( eikä edes kääntyvää teliä )


      • Diesel-fani
        shasjh kirjoitti:

        ite maksoin ammattipajalla 8000 alv

        143 scania ( eikä edes kääntyvää teliä )

        Hinnasta päätellellen ei ainakaan ammattimies sattunut työtäsi tekemään tai tuntiveloitus oli aivan kohtuuton. Tuo 3000 € on mielestäni oikea hintaluokka. Ammattipaja ei muuten aina ole merkkikorjaamo. Hitsaustaito ei hyvälläkään autonasentajalla välttämättä ole kummoinenkaan. Se on tullut jopa käytännössä todistettua. Kääntyvän telin putket saattavat olla paineistetut ja paineistukseen ei kaikilla ole välineitä. Paineistuksen voi tehdä eripaikassa kuin muut työt.


    • rungon lyhennys

      Vieläköhän pitää olla kyseinen malli tyyppikatsastettuna kyseisellä akselivälillä uutena että käytetystä voi lyhentämällä sellaisen tehdä, ennen oli ainakin todella tarkka mutta ihana eu on voinut näitä asioita helpottaa . Onkohan uutta Volvoa mahdollista ostaa kääntyvällä telillä rekkaveturina kun ovat yleensä mielestäni pitkä alustaisia mitä on liikenteessä nähnyt.

      • Helpommalla päsee kun lyhentää tehtaan omiin mittoihin, eli pienempi paperisota.

        Se mitä tuohon lyhentämiseen tulee niin itse lyhentäminen ei ole mikään erikoisempi asia.
        Mutta kun ruvetaan sijoittelemaan niitä tavaroita sinne takaisin (ilmasäiliöt, ilmaventiilit ja sähköosat jne.) siinä se hauskuus alkaakin kun pitkärunkosen tavarat yritetään saada lyhyeen akseliväliin, onhan ne samat tavarat lyhyessäkin akselivälissä mutta ne on tehty tehtaalla valmiiksi, esim. 10-16mm ilmaputket on taivutettu 90-360 asteen mutkille valmiiksi. Suorasta putkesta sitä on hankala tehdä pienessä tilassa.


    • onnistuu

      Rälläkkä vaan soimaan.. Eikä volvossa siellä rungon välissä mitään paineilmasäiliöitä ole.. Eikä paljon mitään vettiileitä.. Tankin ehkä joutuu vaihtaa lyhemmäks jos siinä on vakio tankki.. Putket voi ain katkaista ja liittää.. Sähköjohdot kiepille vaan jos vaikka seuraava omistaja haluu jatkaa takas..

    • Lyhentäjä

      Jos täältä pitää kysellä volvon rungon lyhennys neuvoja, kannattaa unohtaa koko juttu. Kyllä oikeeta tietoo saat kun käännyt volvo konsernin puoleen. Sieltä saat ihan ilmatteeks ohjeet hommasta ja kuinka se täytyy tehdä. Niin, Pittää olla heidän kanssa asiat kunnossa. Ei kukaan hommaa ilmatteeks tee. Hommana ei ihmeellinen, mut vastuun otto maksaa. Tiiän kun oon runkoja lyhennelly. Lyhennyksen saa tehdä kukavaan kunhan volvo hyväksyy sen.

      • Diesel-fani

        Minusta tuolle vastuunotolle ei paljoakaan tule hintaa, kun tekee työn kunnolla. Toisekseen ei siinä mitään Volvon lausuntoja tarvita, kun muuten pystyy näyttämään toteen, että valmistajan ohjeita on noudatettu. Tiiän, kun ollaan akselivälimuutoksia satoja tehneet. Suuri osa akselivälimuutoksista on muuten merkkiorganisaatioiden teettämiä. Toisekseen merkkiorganissatiosta tiedon saaminen ei aina ole helppoa. Ei paljoakaan aikaa, kun erään merkin automyyjä kyseli tietoa, kun ei oman merkin organisaatiosta saanut tietoa.


    • pup

      Mielestäni ei kannata tuossa tapauksessa koska noita vetoautoja kyllä löytyy pilvin pimein käytettyinä.
      Mutta muuten rungonlyhennys yleensä kannattaa jos löytää hyvän yksilön. Myös 3-akselisesta 4-akseliseen yleensä kannattaa koska 4-akselisia ei ole oikein valtavasti tarjolla. Lyhennyksen saa tehdä kuka vaan(ainakin Volvoihin ja Scanioihin muista en tiedä) jos tekee kunnolla (niinkuin pykälät määrää). Ainoastaan muutostyön tarkastuspöytäkirjan teko pitää tehdä jossain jossa siihen on luvat, katsatusasemilla ei ole luvat siihen koska laki tulkitsee niitä jääviksi.
      Scaniaan ei lisäakselikaan ole sen kummosempi asia, MUTTA VOLVOn lisäakselin asennus tai (jos vain suostuvat) tarkastus saa tehdä ainoastaan VTA(saaneet aikoinaan jonkun he**etin patentin siihen). Nykyään ei tarvitse pysyä missään tyyppihyväksytyissä mitoissa vaan sitä voi anoa lupaa muihinkin mittoihin valmistajalta(tehtiin aikoinaan Suomen ensimmäinen 4,4 akselivälillä oleva Scania, jonkun verran paperityötä mutta ei ollut edes kallista alle 500 mummonmarkkaa muistelisin).
      Just viime viikolla otin selvää näistä asioista koska meillä on ajankohtaista hommata 4-akselinen auto.

      • Diesel-fani

        Nykyään poikkeuslupa maksaa 340 egee (Jos ei vuoden vaihteesa noussut)eikä sisällä alvia joten en voi sitä halvaksi kehua. Silloin kun haettu akseliväli sopii tehtaan lyhimmän ja pisimmän akselivälin väliin niin sen saanti on rutiinia, muutoin pitää olla valmistajan edustajan lausunto. Joten siinä kehumassasi 4,4 metrisessä Scaniassa ei ole ollut mitään erikoista. Volvo on tainnut tehdä silloisen tunturiauton kanssa jotain lehmän kauppoja, josta ovat myöhemmin itsekin saaneet kärsiä. Ainakin jossain vaiheessa esimerkiksi Sisuun sai puoleen hintaan 4. akselin Volvoon verrattuna.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3266
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1838
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1539
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1146
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe