ostin itselleni

tilivihkon

joka sentti ylös
ei lastenlapsille tuhlata valtoimenaan

7

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjailusi tuloksia?

      Kulutustutkimukseen perustuvat perusosan laskennalliset perusteet yksin asuvan henkilön osalta ovat vuoden 2003 tasossa seuraavat:

      Ravintomenot 48 % = 179,96 €

      Vaate- ja jalkinemenot 7 % = 26,24 €

      Informaatiomenot (lehti, TV, puhelimen käyttömenot) 19 % = 71,24 €

      Vähäiset terveydenhuoltomenot 3 % = 11,25 €

      Muut jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot*) 23 % =86,23 €

      yhteensä 100 % = 374,92 €

      • ihmettelen todella

        Missäköhän tämä tilastohenkilö asuu, kuusen allako?
        Ja nämä vähäiset terveydenhoitomeno kyllä naurattaa. Lääkäri kirjoittaa jokaiselle eläkeläiselle jolla vielä henki pihisee ne pakolliset kolesteroli ja veranpainelääkkeet. Minullekin , verenpaine 145 / 85, kolesteroli 5,7. Voin kuulemma paremmin kun syön ne lääkkeet, en voi.


    • ylös

      Olen pitänyt kirjaa monta vuotta, laitan kaikki muistamani menot ja tulot ruutuvihkoon päivittäin. En tunnustaudu nuukaksi, mutta on mukava joskus vertailla esim. ruokamenoja v. 2003 - 2006. Ei vihko varmaan auta säästämään, kaik männöö mikä tullookin!

    • pihi-liisa

      Kannatan lämpimästi, oli se sitten ruutuvihko tai ohjelma. Minulla on koneella Excel taulukko minne kirjaan päivittäin kaikki menot. Viimeiselle sivulle olen tänä vuonna myös kirjannut muutamien tärkeiden päivittäistuotteiden hinnat.
      Kirjanpito auttaa kyllä seuraamaan rahavirtoja, jos nyt rahavirroista voi puhua kun on kyseessä eläkeläinen. Mielenkiintoista siinäkin mielessä, että näkee miten kulut ja kulutustottumukset ovat muuttuneet, näin vuoden lopulla voi katsella minne ne rahat oikeasti menikään.
      Valitettavasti onnistuin hävittämään vanhoja tilitietoja kun vuosi sitten vaihdoin koneen. Vertailuaineistoa on enää vuodelta 2000 ja 2002, silloin hyvin erilaisia koska mieheni vielä eli ja olin itse työelämässä. Tarkoitus on säilyttää tiedot jälkipolville, heistä voi olla hyvinkin mielenkiintoista kymmenen vuoden kuluttua. Kunhan mummi vaan muistaa ohjelmien muuttuessa päivittää tiedot aina välillä, että ovat lukukelpoisia myöhemminkin.

      • Hei! Minäkin pistän tähän lusikkani...Olen jo monet kymmenent vuodet pitänyt kirjaa menoistani..Ainakin tiedän ,mihin ovat rahat menneet,ettei tarvitse kuunlopulla ihmeteellä,että mihin joutuivat..Samalla voi tarkkailla,,mihin turhaan pistää ja missä voi säästää...Kirjoitan tavalliseen ruutuvihkoon...
        Viivaan lokerot: Laskut..ruokamenot..vaateostokset..
        talous- ja pesuaineet..matkat ja virk.m.--vierastar-
        joamiset ja viemiset...sekalaiset..yhteensä..On selvää ja kaikki on muistissa..Mies välillä kiusasi,
        Onko nyt WC-paperit varmasti muistissa hehhee...
        Siitä tulee tapa,,ei osaa olla,jos ei joka ilta kirjaa päivän menoja ylös..Suosittelen sitä tapaa lapsenlapsille ja hyvin on mennyt viesti perille.
        Näin eläkeläisenä varsinkin,,kun on vähän rahaa käytettävissä..on ihan hyvä ajatus tämä.Mukavaa joulunvalmisteluaikaa! Terveisin Irkku


      • Liian harvassa
        irkku-37 kirjoitti:

        Hei! Minäkin pistän tähän lusikkani...Olen jo monet kymmenent vuodet pitänyt kirjaa menoistani..Ainakin tiedän ,mihin ovat rahat menneet,ettei tarvitse kuunlopulla ihmeteellä,että mihin joutuivat..Samalla voi tarkkailla,,mihin turhaan pistää ja missä voi säästää...Kirjoitan tavalliseen ruutuvihkoon...
        Viivaan lokerot: Laskut..ruokamenot..vaateostokset..
        talous- ja pesuaineet..matkat ja virk.m.--vierastar-
        joamiset ja viemiset...sekalaiset..yhteensä..On selvää ja kaikki on muistissa..Mies välillä kiusasi,
        Onko nyt WC-paperit varmasti muistissa hehhee...
        Siitä tulee tapa,,ei osaa olla,jos ei joka ilta kirjaa päivän menoja ylös..Suosittelen sitä tapaa lapsenlapsille ja hyvin on mennyt viesti perille.
        Näin eläkeläisenä varsinkin,,kun on vähän rahaa käytettävissä..on ihan hyvä ajatus tämä.Mukavaa joulunvalmisteluaikaa! Terveisin Irkku

        Minulla ei juuri koskaan ole käteistä rahaa. Siksi maksankin aina pankkikortilla. Sen seurauksena on sitten pankin sivulla aina ajantasainen kirjanpito. Päivämäärä, kauppa ja maksettu summa. - Ei tietenkään yksilöitynä, mutta kun ostaa lähes aina suurin piirtein samoja asioita, niin näkee kuitenkin jotain suuntaa-antavaa hyvin yksinkertaisella tavalla.


      • tinnun
        Liian harvassa kirjoitti:

        Minulla ei juuri koskaan ole käteistä rahaa. Siksi maksankin aina pankkikortilla. Sen seurauksena on sitten pankin sivulla aina ajantasainen kirjanpito. Päivämäärä, kauppa ja maksettu summa. - Ei tietenkään yksilöitynä, mutta kun ostaa lähes aina suurin piirtein samoja asioita, niin näkee kuitenkin jotain suuntaa-antavaa hyvin yksinkertaisella tavalla.

        pitää kirjanpitoa, minulla on vihko ja sivun keskellä viiva, muut menot ja ruokamenot jaetaan, ruokamenot on kaikki mitä ruokakaupasta ostan, muut menot on yhtiövastike, sähkö, vakuutus, vaatteet meikit, kampaajat ym..
        kuunlopussa lasken menot ja tulot, ja no jäi miinukselle, mutta seuraava kuu tuottaakin plussaa, ikinä ei tule yllätyksenä sähkö, vakuutuus ym.. maksut.
        ..Olen hemmetin huono kuluttaja, en osaa tehdä heräteostoksia, ostan jos tarvitsen, minua ei mainokset saa ostamaan, eikä tarjoukset, eikä kirppikset, ei, ei, ei......ei mikään muu, kun puute, edellinen meni rikki, uusi tilalle, ja se saa maksaa, "köyhän ei kannata ostaa halpaa" on minun mottoni..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      177
      3938
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      113
      2569
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2204
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2165
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      49
      1869
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1485
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1351
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1322
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1160
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe