yksin jouluaatto kotona, pelottaa

äitipuoli

Monellako on tulossa eron takia yksinäinen joulu?
Itsellä ensimmäinen ilman lapsia ja miestä.
Sukulaiset vaatii heille mutta en oi mennä sinne itkemään ja katsomaan muiden perinteitä kun omat on kaikki hajalla.Ystävät pyytää heille mutta en voi kun en kestä katsoo heidän perhejouluja.
Mitä sinkkuna voin tehdä?Onko ainut keino olla kotona itkemässä itseni uneen?Voihan sitä tietty kirjoitella netissä ja kuunnella musiikkia,seuraava päivä on jo helpompi kun lapset tulee jo kotiin.Isä kun menee uuden perheen luo ja on tehnyt velvollisuutensa, omien lastensa joulun suhteen.Sinun, minun ja meidän lapset,hankalat jakaa, kun kaikki yhtä rakkaita.joulun toivotuksiin on raskasta vastata, olsi kiva kun kukaan ei niitä toivottelisi nyt.onneksi on van kerran vuodessa.

27

2028

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen samassa tilanteessa kuin sinä,ainut eroavaisuus vaan on jotta en ole nyt eronnut.
      Minusta joulu on yksinäiselle ihmiselle vähän sellaista"vaarallista" aikaa.Jouluna tulee sellainen surullinen olo ja sitä mietiskelee kaikenlaista,ei sitä oikein osaa sukulaisten kanssa nauttia tuosta joulusta.

• kallis

muistan kun itse erosin, niin itkin jokaisena juhlapyhänä kun perinteet tulvivat mieleen.Surin surut pois ja seuraava vuosi oli jo paljon helpompaa.Anna itsellesi aikaa ja surut on surtava pois.Tsemppiä sul!

• äitipuoli

KIITOS, niinhän ne on surtava, ja sit taas päivä paistaa.Juuri nyt ei tunnu siltä kun kaikki vaan tohkottaa sitä joulua, kaikilla kiire ja kukaan ei huomaa että on niitä joilla ei ole.

• piudi

...on todella kova koettelemus kaikille,joilla kohdallaan yksinäisyyttä tai jostain syystä erilainen,kuin se tuttu tapa viettää sitä. Jouluun satsataan niin paljon odotuksia,ja tuntuu,ettei ole mitään mieltä missään,jos vuoden ns. kohokohta ei tunnu hyvältä. En osaa antaa muuta neuvoa,kuin koita tehdä olosi mahdollisimman siedettäväksi. Suunnittele esim. seuraavan vuoden vastaanottamista lasten kanssa. Tee siitä jotain spesiaalia. Lähetän Sinulle voimia ja halauksia. Tsemppiä .

• Eeonnut

Siitä on jo 9 Joulua kun perheemme oli yhdessä.

Olin oikea Jouluihminen,teimme aina lasten kanssa Joulua ja X-miehelle Joulu oli myöskin tärkeä.
      Siis vietimme ja teimme juhlaa kaikilla mausteilla ja herkuilla.

Nyt lapseni asuvat kaukana ja ovat omien perheittensä kanssa ja minä vietän Joulua omien vanhempieni kanssa.

En ole siis yksin, mutta Joulu on edelleen minulle vaikea,en pääse irti entisistä Jouluista.

Kaikki muut juhlat menee jo ihan hyvin, mutta Joulu.....apua ! Ei tähän totu kait koskaan,paitsi jos löytäisi vielä elämänkumppanin ?

Mutta toivotan alkuperäiselle voimia ja jaksamista
      Jouluun ..... mutta neuvoja en valitettavasti osaa Sinulle antaa, kun en tunne Sinua.

T:Nainen 50

• Juhlista Raadollisin

Koska se on perhejuhla. Olen kohtalotoverisi myöskin ja odotan vain tammikuuta,jotta moinen juhla on taas kerran pois päiväjärjestyksestä.

Kamalaa touhotusta kaikkialla, töissä, kaupoissa....se tunkee eteen koko ajan ja oma ilo Joulusta on poissa.

Siis toivon jaksamista myöskin Sinulle, et ole ainoa yksinäinen Joulun viettäjä, se on varmaa !!

• kaunista

joulua, toivotan.
      Paljon kynttilöitä palamaan, jokainen kynttilä rakkaalle, klassista musiikkia ja sitten kirja.
      Joulu on rauhoittumista, hiljennyt hetkeksi itsellesi ja vain itsellesi, hemmotellen : )

Lapsettomana sinkkuna odotan ja nautin tästä aaton olotilasta, olen hiljaa ja nautin, en välitä mistään muusta kuin itsestäni ja lahjaksi olen saanut itseltäni jotakin luxusta, esim. kalliin parfyymin. : )

• Animus

Ihminen on loppupelissä tässä elämässä täysin yksin. Kaikki on "lainassa" vain.
      Ei yksinäisessä joulussa oo mitään pahaa, päinvastoin. Mutta seuraavaa (lapsellista) joulua en suosittele suunnittelemaan ja siihen juhlapyhää tuhlaamaan...

Käy saunassa (kylvyssä/suihkussa), pukeudu siihen kaikkein ihanammalta tuntuvaan silitettyyn(flanelli)pyjamaan, ota lasi punaviiniä ja valmista jouluateria itselles. Syö se kynttilänvalossa, ota toinen lasi viiniä. Laita kynttilöitä lisää ja sammuta kirkkaat valot koko kodista. Nauti hiljaisuudesta, tuoksuista ja tunnelmasta. Ihaile kaunista koristeltua kotia. Katso ehdoton lempielokuvasi, juo samalla viiniä ja syö hyviä konvehteja. Mene ajoissa nukkumaan, sillä huomenna tulee jo lapset ja hulina alkaa ;)

Kertakaikkisen ihanalta jouluaatolta toi musta kuullostaa :D

• helgertti

tässä jutussa oli pointti. näin asia juuri on, kaiken pohjana on se että pystyy olemaan yksin. ei yksin oleminen oo itkun aihe. korkeintaan opit itsestäsi uusia asioita. nyt sulla on täydellinen mahdollisuus keskittyä vain itseesi, ei lapsiin eikä keneenkään muuhun. tuota vain itsellesi hyvää oloa ja nauti! =) ihanaa joulua!

• lemnaminor

Omalta kohdalta olen myös valinnut joulun viettämisen sukulaisten kanssa. Kun isä on päälle 80-vuotias ja äiti 76-vuotias, niin ei tiedä, koska on viimeinen yhteinen joulu. Vaikka vaikuttavatkin porskuttavan vielä pitkään :). Toisaalta saattaa yksi vanhimmista ystävistäni tulla viettämään joulua samaan syssyyn.

• vähemmän viiniä......;)

susta ehkä kuullostaa,mutta kysymys olikin aika pitkälle juuri yksinäisyydestä yms. joten .........................................

• Animus
        vähemmän viiniä......;) kirjoitti:

susta ehkä kuullostaa,mutta kysymys olikin aika pitkälle juuri yksinäisyydestä yms. joten .........................................

...etkö sä sitten osaa olla yksin?

• tuffe

Varsinaista jouluaattoa vietän lasteni kanssa 23. pv. Silloin tuodaan kuusi sisälle, syödään jouluruokaa ja annan omat, ja minun sukulaisten antamat lahjat. Joten varsinainen aatto on kuin joulupäivä minulle, ja aion nauttia siitä täysillä :) Suunnittelen jopa yhden hengen juhlamenyy, kaikkia herkkuja mistä lapset ei välitä.. eipä tarvi kerrankin kuulla sitä YÄK kun istahtaa ruokapöytään :)

Hyvä ystävä on antanut mulle jopa muutama leffa mitä katella, muutoin se aika on niin kortilla ettei pahemmin ehdi.. Käyn lenkillä, saunassa, heitän kaikki aikataulut nurkkaan. Eipä tarvi nukuttaa ketään, ei vahtia syömisiä tai kuunnella tappeluja :))

• tulossa eka joulu

tavallaan erossa perheestä. Yhdessä kyllä vietetään exän ja lasten kanssa. Mutta samanlaista ei tule olemaan. Ex-kälyllä pitäisi joulua viettää. Pelottaa vaan se miten teennäistä tulee (ehkä) olemaan. Täytyy vain ottaa se asenne että joulu on kuitenkin ihan kiva juttu, ja ex-kälyn kanssa juttu luistaa joten kyllä yhden illan kestää vaikka päällään seisten. Tosin lapset on tulevan joulun ja pyhät isällään, se vähän hirvitää näin ensikertalaista. Mutta kun olen tähän asti elämässäni selvinnyt niin selviän varmasti myös tästäkin. Niin kuin kaikki samassa tilanteessa kanssani olevat. Ja oikeesti, uskomatonta kyllä, kynttilöiden tunnelma auttaa.

• kuten minunkin

Meitä on varmasti lukemattomia yksinäisiä jotka olemme tämän joulun ja edellisiäkin jouluja yksin, syitäkin on lukemattomia.
      Todella hyvää neuvoa en osaa antaa koska nyt on minullakin tiedossa se yksinäinen joulu, lopetin seurustelun pari kuukautta sitten enkä ole ainakaan vielä löytänyt ketään seurakseni. Olen ehkä vaativa koska en enää seurustele "onhan joku" periaatteella ja etsien samalla "parempaa" vaan olen vaikka ilman kunnes löytyy todella mieluinen.
      Vuosien varrella on mennyt pari joulua ns. seurustellessa vaikka oikeasti kaksi yksinäistä vain etsi seuraa yksinäisyyteen eikä molemminpuolista yhteenkuuluvuutta ollut.
      Edellämainitunlaista olotilaa elää tälläkin hetkellä hyvin moni meistä, -ehkä juuri sinunkin olotilasi on sitä. Muuan tuttavani eli toistakymmentä vuotta kunnes havaitsi asian oikean laidan ja erosi viettäen sen yksinäisen joulunsa mutta heräten todellisuuteen.

• kuten minunkin

Meitä on varmasti lukemattomia yksinäisiä jotka olemme tämän joulun ja edellisiäkin jouluja yksin, syitäkin on lukemattomia.
      Todella hyvää neuvoa en osaa antaa koska nyt on minullakin tiedossa se yksinäinen joulu, lopetin seurustelun pari kuukautta sitten enkä ole ainakaan vielä löytänyt ketään seurakseni. Olen ehkä vaativa koska en enää seurustele "onhan joku" periaatteella ja etsien samalla "parempaa" vaan olen vaikka ilman kunnes löytyy todella mieluinen.
      Vuosien varrella on mennyt pari joulua ns. seurustellessa vaikka oikeasti kaksi yksinäistä vain etsi seuraa yksinäisyyteen eikä molemminpuolista yhteenkuuluvuutta ollut.
      Edellämainitunlaista olotilaa elää tälläkin hetkellä hyvin moni meistä, -ehkä juuri sinunkin olotilasi on sitä. Muuan tuttavani eli toistakymmentä vuotta kunnes havaitsi asian oikean laidan ja erosi viettäen sen yksinäisen joulunsa mutta heräten todellisuuteen.

Halaus sinulle, voimaa

• williboi

Juo jouluna itsesi tolkuttomaan humalaan ja huudata stereoita...Ole kerrankin vapaa ja tee mitä haluat. EI tarvitse sinun ketään palvella..surffaa vaikka täällä netissä, et ole koskaan yksin !

• --------

...Muista ottaa puhelin seinästä ja sulkea kännykkä! Ettei "lohduttajat" pääse häiritsemään!

• se lähtee

Laita verhot eteen,ettet näe muiden ikkunoiden joulukoristeita..hemmottele itseäsi..ehkä hyvällä viinillä tms..vuokraa muutama mieleisesi elokuva..( äläkä katso jouluisia tv-ohjelmia)syö arkista ruokaa...kännyt kiinni eli tee pyhistä mahdollisimman arkiset ja ulkoile itsesi rättiväsyneeksi...

• MysNa

Uusi tilanne, jouluaatto yksin. Olet saanut paljon hyviä vastauksia ja vinkkejä miten
      selvitä aatosta yksin. Kuten huomasit on meitä monta, jotka ovat olleet vastaavassa tilanteessa
      ja siitä todella voi nauttia kuten yllä hienosti kuvataan.

Jos kuitenkin alkaa ahdistaa voit miettiä miten paljon on niitä, jotka todella pelkäävät jouluaattona.
      Muutama äiti/isä juoksee taas lapsi kainalossa turvakotiin tai naapuriin hullua humalaista pakoon.
      Jotkut eivät ehdi tai uskalla lähteä pakoon ja taas tulee turpaan. Muutama koti palaa jne.

On myös paljon ihmisiä, jotka eivät vietä pelkästään aattoa yksin, vaan koko joulun ja vielä loppiaisenkin…

Tai sitten unohdat kokonaan, että on jouluaatto. Et kuuntele joululauluja, etkä katso televisiosta
      jouluohjelmia, et sytytä edes kynttilöitä. Katsot vaikka seikkailuelokuvan, menet nukkumaan
      ja alat viettää joulua vasta seuraavana päivänä lastesi palatessa kotiin.

Hyvin se menee - Sinullakin :)

• äitipuoli

totta tuokin.
        Aina löytyy niitä joilla on paremmin ja myös niitä joilla on huonommin.

Se vaan kun ittellä on mieli maassa ei paljon lohduta että jollain on vielä huonommin.

Kyllä se tästä kokeilen vaikka kaikkia hienoja neuvoja joita olen saanut.
        Ensi vuona on uusi joulu ja sitten jo tilanne toinen.
        Kaikille kohtalo tovereille hyviä loppuvuoden hetkiä ja parempaa tulevaa vuotta.
        Ajattelen kaikkia yksinäisiä joulun viettäjiä
        ja jos voisin pyytäisin kylään,ette ole siis yksin

• niisku-myy46

ja toivon, että myös sinun kohdallasi ensimmäinen joulu on se pahin. Sitten alkaa helpottaa.

En osaa neuvoa, miten jouluaattosi sujuu kivuttomammin. Auttaako ajatus, ettet ole yksin. On monia, jotka, syystä tai toisesta, eivät saa enää/koskaan sitä idylliä, jota meille syötetään.

Miten viime joulusi meni? Jos se oli riitaisa ja itkuinen, niin ehkä nyt on sittenkin paremmin? Katsos, kun on käynyt tarpeeksi pohjalla, on ainut suunta sieltä vain ylöspäin.

Ajatuksilla sinua kannattelen...*halaus*

• äitipuoli

Jouluni ovat olleet tähän sakka hyviä hetkiä lukuunottamatta anopin kyräilyä ja kyttäämistä.sitä en nyt halua joten valitsin yksinäisen joulun.Meillä ei ollut koskaan riitaa tms. muuta keljua jouluna eikä ennen tai jälkeen.sovussa erottiin miehen kanssa ja tykkään kun ei tarvitse elää enään siinä teenäisessä suku joulussa, jossa kaikki tehdään niinkuin viimevuonakin ja ei tykätty ja hyväksytty uusia perinteitä joita omaan kotiini toin.

Nyt rakennan ne uudet taas uuden pienen perheeni kanssa kunhan tämä pahin joulu on ohi.

KIITOS halauksestasi koin sen..........

• Katti47

Mikä siinä pelottaa? olet parhaassa seurassa yksin.On hyvä olla joskus yksin. Varsinkin kun tietää että joku on tulossa kuitenkin.Saatlapset kotiin.Meitä on kuule paljon jotka ovat lapsettomia tai muuten yksin.Aina.Ei tule kukaan joulun jälkeenkään.Minä en ole onneton sinkku.Nyt on aika nauttia niistä hyvistä asioista joita on parisuhteessa kaivannut.Mutta joulu herättää aina haikeuden.Lapsettomalta yksinäiseltä naisihmiseltä odotetaan kovasti lahjoja ja muistamista.Rahat vaan ei riitä jos muistettavia on paljon ja tulot pienet.Villasukat ei oikein riitä enää nykyään lapsosille.Lämmintä joulun odotusta sinulle.Hyvä kirja,kynttilät ja hiljaisuus. Mitä muuta jouluun tarvii? No tietysti lempi ruuat.Tieto että ne lapset ovat olemassa ja tulevat.

• Sinnekkin~~~~~~~~~~

No ei ole erosta kysymys. On vain tällainen lapseton pariskunta joka aina on roikkunut muitten jouluissa.

Veetutti aikanaan kun ajoi räntäsateessa peili jäällä 1000 km sukuloimaan. Aattona kolmessa perheessä viemässä lahjoja, aina tuli taloudellisestikkin takkiin kun sai jonkin rihkaman itse ja penikoille oli ostanut kalliit kirjat. Rennietä kului.

Nyt mamman kaa kaksin ens vuoteen. On kinkku ja rosollia, videoita varattuna kun ei kuuluta kirkkoon, kaitpa Disneyltä näkyy piirrettyjä aattona. Sitäpaitsi ortodoksipalvelus on tooosi kiva katella ja kuunnella :)Muovikuusi, tulia, puhelin ja internetti.

Pitää lukea jokin paksu kirja. Waltarit on kahlattu monesti, pitää vissiin käydä Dostojevskien kimppuun taas vaihteeksi.

Parempi olla kaupungissa hulinapäivät. Täällä on hiljaista ja rauhallista. Sitten vuoden vaihduttua mökille ja "sukuloimaan". Se on rasite, pakollinen kuitenkin. Haha, perintöjen toivossa.

Ei yksin oleminen ole välttämättä paha asia. Saa olla itsekseen. Ja kuunnella hyvää musaa ja syödä mitä haluaa. Varmaan sulla on ikävä entisiä jouluja, mutta HOX! Ne oli ennen, nyt on nyt.

Onhan niitä isommissa kaupungeissa kaikenlaisia aattoja yksinäisillekin. Kuulostaa vähän teennäisiltä. Baariin voi mennä, ne ei ole aiki kovin pitkään. Vapaaehtoistyö... No nämät on niitä hätävaroja jos ei viihdy yksikseen.

Joulu on veetutuksen aikaa monelle.

=DW=

• marimint48

Olen sun kanssa samassa tilanteessa ja yksinäinen joulu tuntuu pahalta, mutta olen yrittänyt kovettaa itseäni pois joulun tunnelmasta.Erosin vuosi sitten ja poika oli isällään kesälomalla pari viikkoa ja se aika oli "helvetillistä " vaikka olin suunnitellut tekeväni vaikka mitä.Siitä " viisastuneena" valmistaudun yksinäiseen jouluun kuin pidennettyyn viikonloppuun ja hemmottelen itseäni , katselen leffoja ja luen yms.Mutta sukuloimaan en lähde ainakaan aattona , tunteet liian pinnassa .On parempi olla yksin kotona ja nauttia erilaisesta , rauhallisesta joulusta , tai unohtaa joulu kokonaan.Tämä on vaikeaa ,mutta kun päästään tämän eka joulun yli luulen , että tästä selvinneenä selviämme mistä vain.
      Elämä tuo mukanaan muutoksia , kuten meille monelle yksinäisen joulun , otetaan se vastaan elämän asettamana haasteena . Hyvää Joulua kaikille

• loda

Olen yksin.Mutta koska haluan niin. Poikaystävä lähti valmiiseen joulupäytään ja oma perhe illastaa toisaalla yhdessä. Minä istun ja makoilen yksikseni. En halua täyteen taloon täpötäyteen ruokapöytään. Tavoitan ehkä ensimmäistä kertaa oman Joulurauhani?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      349
      2997
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1463
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1292
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1291
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1235
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1037
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      931
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      837
    Aihe