millainen ol i sota-ajan joulu

kerro mulle

Kerro mulle sota-ajan joulusta.

5

1065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fanni

      Joulupukin muistan kahtena jouluna. Ensin pukilla kaasunaamari, oli melkoinen pettymys lapsille. Usko joulupukkiin horjui. Toisen kerran pukilla Anna W:n nappikengät ja kimeä ääni.
      Tuvan pitkä pöytä jatkettiin ja pöytään istuutui neljä perhettä, lähes 20 henkeä. Ruokaa oli kaikille heille talossa asuville runsaan keskisuomalaisesti. Lapset viihtyivät karjalaisessa seurassa. Lahjaröykkiöt "eivät olleet muotia". Sain nykyistä kissalakkia muistuttavan lakin, jossa sivut porontaljaa. Sitä yritettiin lahjaksi hankkia, mitä kulloinkin tarvittiin.

    • Oli joulut aika ankeita..olin pikkutyttö silloin..Asuimme Helsingissä ja ruokaa oli niukasti saatavilla..ainoa ,mitä muistan erikoista oli ,tanskalaiset omenat..niitä sai kai kilon verran..
      niistä tehtiin uuniomenoita..maistui hyvältä..Oli kinkun korvikkeena sianliharulla..perunaa ja lanttu- ja porkkanalaatikkoa.,,jälkiruokana ne omenat..Lahjaksi sai jotain vaatetta..villahousut..
      sukkia tai lapasia..Kerran sain värityskirjan ja
      puuvärikynät..Nuket olivat sellaisia..kaupassa
      myytiin irtopäitä ja itse tehtiin se nuken vartalo ja neulottiin pää paikalleen...Ei ole mitään mielikuvaa siitä,sainko karamelliä..Joulukuusi oli
      ja siihen tehtiin itse koristeita..kreppipaperista
      steariinilla kovetettiin,että kellot pysyivät muodossaan..lippunauhoja oli myös..Joku tuttu oli joulupukkina,,vanhassa takissa ja jossain karvalakissa.,,Mieheni oli kotoisin maalta..kertoi .että oli ruokaa enemmän ja lipeäkalaa valmistivat itse siitä kuivatusta kalasta..En tiedä miten,,kun
      en ole koskaan nähnyt..Ei ne ruuat olleet mitenkään kaksisia,,mutta pullaa leivottiin kyllä myös..Muistan,etten tykännyt mistään,mitä syötiin,,paitsi ne omenat ja pulla.Muistan,,että usein join vettä,jokaisen suupalan päälle, että sain alas...Tällaista tuli mieleen.Moi! t.Irkku

      • oli itse kasvatetusta possusta saatu kinkku pöydässä. Se oli ollut hyvin kiva possu. Joka päivä koulusta tultuani menin laulamaan sille ja se piti laulustani. Liekö ainut sellainen. Isä tuprutti saunan takana kasvattamaansa kessua ja lipeäkala oli liotettu pehmeäksi muistaakseni koivuntuhkasta tehdyssä lipeässä. Maalla ei ollut sähköjä, elettiin karbidilampun valossa. Kuusi oli ja suomenlippuketju koristi sitä. Oli siinä edellisiltä vuosilta jääneitä kynttilänpätkiä, mutta niitä ei poltettu kuin hetki. Piti säästää siltä varalta, että seuraavakin joulu olisi puutteen aikaa. Pukki kävi isän takki nurinpäin yllään ja sain lahjaksi essun, joka oli tehty isän loppuun kuluneen paidan ehjistä kohdista. Veljestä ei ollut kuulunut mitään pitkään aikaan ja se painosti joulun viettoa. Rintama oli niin lähellä, että tykkien jytinä muistutti koko ajan sodasta.
        Tokko Irkku oli saanut karamellejä. Ainakin ainut herkku, jota minä sain, oli mehujauhe. Sormet nuolaistiin kosteiksi, työnnettiin jauhepussiin ja vaaleanpunainen jauhe takertui sormiin nautittavaksi.


      • pääsky sama 65
        kaijakaukama kirjoitti:

        oli itse kasvatetusta possusta saatu kinkku pöydässä. Se oli ollut hyvin kiva possu. Joka päivä koulusta tultuani menin laulamaan sille ja se piti laulustani. Liekö ainut sellainen. Isä tuprutti saunan takana kasvattamaansa kessua ja lipeäkala oli liotettu pehmeäksi muistaakseni koivuntuhkasta tehdyssä lipeässä. Maalla ei ollut sähköjä, elettiin karbidilampun valossa. Kuusi oli ja suomenlippuketju koristi sitä. Oli siinä edellisiltä vuosilta jääneitä kynttilänpätkiä, mutta niitä ei poltettu kuin hetki. Piti säästää siltä varalta, että seuraavakin joulu olisi puutteen aikaa. Pukki kävi isän takki nurinpäin yllään ja sain lahjaksi essun, joka oli tehty isän loppuun kuluneen paidan ehjistä kohdista. Veljestä ei ollut kuulunut mitään pitkään aikaan ja se painosti joulun viettoa. Rintama oli niin lähellä, että tykkien jytinä muistutti koko ajan sodasta.
        Tokko Irkku oli saanut karamellejä. Ainakin ainut herkku, jota minä sain, oli mehujauhe. Sormet nuolaistiin kosteiksi, työnnettiin jauhepussiin ja vaaleanpunainen jauhe takertui sormiin nautittavaksi.

        tiedän vain sodan jälkeiset joulut.Surullisia kun talon miehet olivat kaatuneet.

        Kaiken varjosti suru.Tätini myös sotaleski tuli meille tyttönsä kanssa viettämään joulua.Vanha ukko meidän ukko yritti olla isänä myös tyttärensä lapsille joita oli viisi.

        Joilla oli miehet kaatuneet sota-ajan jälkeen alkoi suruaika ja pulaaika.kun ei ollut työmiestä.


    • fiiuliN

      Kahdeksan jouluahan ehdin ennen talvisotaa Karjalassa viettää, mutta joulut ovat kaikonneet mielestä.
      Muistan ainoastaan kuusen jonka isä itse koristeli , koristeista en muista muuta kuin äidin saama lasipalloinen värikäs ketju.
      Ei meilä varmaankaan joulua sen ihmeemmin vietetty.

      Talvisodanvuonna - 39, muistaisin että olimme joulun Kiikan kirkossa pakolaisretkueessa.

      Muistelen tosiaankin ettei meillä joulua oikein koskaan vietetty.
      Mutta vuonna -44 olimme evakossa Joutsassa ja minä kuljeskelin ulkona ihmetellen kun ei kavereita näkynyt keskustassa.
      Poikkesin yhden tyttöystäväni luo, ja heillä vietettiin jonkunlaista joulua, oli kuusikin.
      Senjälkeiset joulunikin olivat ainoastaan koulun kuusijuhlat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4730
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      276
      2844
    3. 134
      1737
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      209
      1437
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1421
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1176
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1144
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1099
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1077
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe