Onkos siitä mitään haittaa jos kytkee kaikki talon sähköt vikavirtasuojien kautta?
kaikki sähköt vikavirtasuojan takaa?
23
15035
Vastaukset
- hyvä vitsi
Jos olisi tilanne, että yhden vvsk:n takana on koko talon sähköistys olisi pikkuisen ikävä ja aikaavievä homma selvittää mistä syystä se laukesi.
- raksaaja--sh
Tällä hetkellä nuita on kaksi joiden takana tusina sulaketta. Mutta mietin vaan että miksei nuita ei-enään-kamalan-kalliita laitteita käytetä "jokatökkelissä".
- öörr
Eipä ole kunhan käytät useita vikavirtasuojakytkimiä eikä yhtä kaikkeen
- Esim. pakastinta ei kannata
laittaa eikä tärkeitä LVI-laitteita.
- säkäri
En tiedä onko siitä sen suurempaa haittaa, että niitä joutuu vähän useammin käydä kääntelee ylös, ja aika ajoin pitäisi painaa testipainiketta, jota tuskin juuri ketään tekee.
Mutta sen tiedän että ensi vuoden aikana tulee voimaan uusi määräys, jonka mukaan jokainen uusi asennettu pistorasia pitää laittaa vikavirtasuojan taakse.
Koskee siis ainakin uudisrakennuksia, vanhoihin lisäyksistä en tiedä.- niitä
jääkaapin ja pakastimen lähtöjä ei varusteta VVS:lla
- näet in
Koita niin näet in äksön. Veikkaisin,että viimeistään noin viikon päästä kiroat systeemin kun kyllästyt jatkuvasti kuittailemaan niitä. Esim. Hauskoja aamuherätyksiä voi olla tiedossa kun poltin on sammunut yön aikana kun jossakin ei lähelläkään poltinta oli jännitepiikki.
- in äksön
Lukuunottamatta jääkaappia ja pakastinta on koko tönö yhden kolmivaiheisen vikavirtavahdin takana.
Neljän vuoden aikana on kaksi laukaisua: pesukoneen vastus ja lohkolämmittimen roikka vesilammikossa.
Vian haku on helppoa: Laukaisun jälkeen kaikki automaatit "alas", VVSK:n kuittaus ja yksi kerrallaan automaatit ylös, missä laukeaa, siinä ryhmässä on vika.
- tere
kaikki navetat ja pihatot laitetaan vikavirran alle, usein tuntuu vaan olevan 300mA(ei aina) vikavirtasuoja kun useita ryhmiä suojataan.
- olla omakotitalossakin
Yksi 3v 300mA suojaamaan palovahingoilta koko taloa. Sitten muutama yksittäinen suojaamaan pistorasioita.
Liioitella ei kannata. Kiinteästi asennettaviin laitteisiin ei kannata laittaa 30mA vikavirtasuojaa. Siinä ei ole mitään järkeä. Turhia laukaisuja tulee vaan.
Standardin mukaan tärkeiden laitteiden käyttövarmuus täytyy myös toteuttaa.
LVI- jne. laitteiden reistaillessa lomamatkan aikana saattaa tulla ongelmia, kun talo tulvii. Eikö se ole jo sama antaa sen talon palaa, jos muka sähköpaloilta liioitellusti suojaa, kuntalo on veden vallassa.
Se 300mA riittää suojaamaan sähköpaloilta ja se ei laukea niin herkästi. - kolmesatanen
olla omakotitalossakin kirjoitti:
Yksi 3v 300mA suojaamaan palovahingoilta koko taloa. Sitten muutama yksittäinen suojaamaan pistorasioita.
Liioitella ei kannata. Kiinteästi asennettaviin laitteisiin ei kannata laittaa 30mA vikavirtasuojaa. Siinä ei ole mitään järkeä. Turhia laukaisuja tulee vaan.
Standardin mukaan tärkeiden laitteiden käyttövarmuus täytyy myös toteuttaa.
LVI- jne. laitteiden reistaillessa lomamatkan aikana saattaa tulla ongelmia, kun talo tulvii. Eikö se ole jo sama antaa sen talon palaa, jos muka sähköpaloilta liioitellusti suojaa, kuntalo on veden vallassa.
Se 300mA riittää suojaamaan sähköpaloilta ja se ei laukea niin herkästi.on melko pieni vvs palosuojaukseen. Eikö muutenkin ole keskustelu päällä nostaa noita arvoja.
Ei ole kovin kivan jos palosuojaus toimii ja kämppä jäätyy.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun vahinkoja käy. Kuivaamot palosuojataan tuolla 300mA:n VVS:llä ja mikä pirulainen sitten jäähdyttää tuhatasteiset kattilat, kun sähkö on poikki. Kattilahuoneen kaikki asennukset ja laitteet on kerrasta menetetty, kun jäähdytys ei toimi. - joita olen nähnyt
kolmesatanen kirjoitti:
on melko pieni vvs palosuojaukseen. Eikö muutenkin ole keskustelu päällä nostaa noita arvoja.
Ei ole kovin kivan jos palosuojaus toimii ja kämppä jäätyy.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun vahinkoja käy. Kuivaamot palosuojataan tuolla 300mA:n VVS:llä ja mikä pirulainen sitten jäähdyttää tuhatasteiset kattilat, kun sähkö on poikki. Kattilahuoneen kaikki asennukset ja laitteet on kerrasta menetetty, kun jäähdytys ei toimi.on juuri em. mukaisia.
Missään ei ole suunniteltu, että lisättäisiin saman 30mA ryhmä taakse enemmän piuhoja ja ryhmiä.
Se on ihan päin vastoin. Olet käsittänyt väärin.
Eli yksi 300mA koko systeemiin ja useampi 30mA niihin ryhmiin, mihin on tarvis. Ja missään nimessä saman 30mA perään ei suositella laitettavan liikaa ryhmiä. Mitä enemmän niin sen herkemmin laukeaa omia aikojaan.
Jatkossa laitetaan useampi 30mA ryhmä, kun esim. kaikki pistorasiat tulee pakolliseksi suojata sillä. - ei ymmarrä?
joita olen nähnyt kirjoitti:
on juuri em. mukaisia.
Missään ei ole suunniteltu, että lisättäisiin saman 30mA ryhmä taakse enemmän piuhoja ja ryhmiä.
Eli yksi 300mA koko systeemiin ja useampi 30mA niihin ryhmiin, mihin on tarvis. Ja missään nimessä saman 30mA perään ei suositella laitettavan liikaa ryhmiä. Mitä enemmän niin sen herkemmin laukeaa omia aikojaan.
Jatkossa laitetaan useampi 30mA ryhmä, kun esim. kaikki pistorasiat tulee pakolliseksi suojata sillä.En ihan pysy perässä...
Kuinkas moni tietää kokemuksesta että selektiivinen suojaus toimii jos 300 ja 30 milliset VVS:t peräkkäin?
Väärät kompovalinnat, tai sitten sattumien kautta minulla ei ole tuollaiset ratkaisut olleet kovin selektiivisiä. - ST-korteissa ja
ei ymmarrä? kirjoitti:
En ihan pysy perässä...
Kuinkas moni tietää kokemuksesta että selektiivinen suojaus toimii jos 300 ja 30 milliset VVS:t peräkkäin?
Väärät kompovalinnat, tai sitten sattumien kautta minulla ei ole tuollaiset ratkaisut olleet kovin selektiivisiä.on niitä nähty oppikirjoissakin.
Etpä sinä tiedä paljoa selektiivisyydestä.
300mA erilliset 30mA on myös valmiina joissakin vakiokeskuksissa.
Mutta onneksi sinä tiedät paremmin asiat kuin ST-kortiston laativat insinöörit ja keskusvalmistajien suunnittelijat.
Mutta vitsi vitsinä kysymykseesi vastaus on:
Sinä. - että jatketaan
ST-korteissa ja kirjoitti:
on niitä nähty oppikirjoissakin.
Etpä sinä tiedä paljoa selektiivisyydestä.
300mA erilliset 30mA on myös valmiina joissakin vakiokeskuksissa.
Mutta onneksi sinä tiedät paremmin asiat kuin ST-kortiston laativat insinöörit ja keskusvalmistajien suunnittelijat.
Mutta vitsi vitsinä kysymykseesi vastaus on:
Sinä.En mielestäni ottanut tähän osaamisasiaan kantaa, vaan kyselin käytännön kokemuksia, joten kiitos kun jatkat asialinjalla, sillä täällä on muitakin kuin teitä ammattilaisia, (johon toivoakseni minut laskenet).
Tietääkseni tuollainen vvsuojaus ei ole vielä kovin tavallinen okt-sektorilla, koska tuo on vielä suositusasteella.
En ole kuullut viitteitä että olisi tuolla 300millisellä tulossa pakolliseksi.
Valitettavasti en myöskään osaa kommentoida selektiivisyysosaamisprovoon, mutten usko tuon kovin haittaavan. Kokemani vikatilanteissa vuotovirta on tuon kolmesatasen yli ja molemmat laukovat samanaikaisesti, jos ovat peräkkäin.
Lopullinen kyssäri lieneekin: miksi peräkkäin?
Mikä lienee vakuutusyhtiöiden kanta tällaiseen palosuojaukseen sähkölämmitystaloissa - ei varmaan kovin myönteinen, mutta ken tietää?? - väärin
joita olen nähnyt kirjoitti:
on juuri em. mukaisia.
Jatkossa laitetaan useampi 30mA ryhmä, kun esim. kaikki pistorasiat tulee pakolliseksi suojata sillä.kun laittaisit suojat peräkkäin. Niitähän käytetään yleisesti rinnakkain tarpeen mukaan.
- että on ihan yleinen
että jatketaan kirjoitti:
En mielestäni ottanut tähän osaamisasiaan kantaa, vaan kyselin käytännön kokemuksia, joten kiitos kun jatkat asialinjalla, sillä täällä on muitakin kuin teitä ammattilaisia, (johon toivoakseni minut laskenet).
Tietääkseni tuollainen vvsuojaus ei ole vielä kovin tavallinen okt-sektorilla, koska tuo on vielä suositusasteella.
En ole kuullut viitteitä että olisi tuolla 300millisellä tulossa pakolliseksi.
Valitettavasti en myöskään osaa kommentoida selektiivisyysosaamisprovoon, mutten usko tuon kovin haittaavan. Kokemani vikatilanteissa vuotovirta on tuon kolmesatasen yli ja molemmat laukovat samanaikaisesti, jos ovat peräkkäin.
Lopullinen kyssäri lieneekin: miksi peräkkäin?
Mikä lienee vakuutusyhtiöiden kanta tällaiseen palosuojaukseen sähkölämmitystaloissa - ei varmaan kovin myönteinen, mutta ken tietää??suositus ollut sähköalan kirjallisuudessa laittaa yksi 300mA ja sitten ne erikseen ne 30mA tarvittaviin ryhmiin. Näin niitä esimerkkiratkaisuja silloin, kun tämä koko vvsk homma tuli esille joskus muinoin.
Ajat muuttuu ja käytäntö on ollut varmaankin toinen. Omakotitaloihin tarkoitetuissa vakiokeskuksissa taitaa olla yleisintapa se, että on yksi 3v 30mA laitettu silleen, että siitä on tarkoitus ollut ottaa ulkopistorasiat, märäntilan pistorasiat ja vaikkapa kylpyhuoneen lattialämmitys. Se on kait se yleisin tyyli ollut. Vanhoihin keskuksiin on vain lisätty tarvittavat 1v 30mA.
Siitä en tiedä onko se 300mA tulossa pakolliseksi tuolleen, kuin mainitsin. En usko. Se on ollut suositus ja neuvo, miten talo kannattaisi suojata. Ne 30mA kuten itse sanoit tulee lisääntymään ja pakolliseksi muihinkin kuin nyt jo pakollisiin tapauksiin. Veikkaan, että tulee uudet vakiokeskusmallit ja muut ohjeet, joilla se on helppo toteuttaa jatkossa. Sitä en tiedä onko niissä sitten sitä 300mA mukana. Sehän on turha, jos laittaa vaikka useampia 3v 30mA, joista voi ottaa erikseen ryhmät. Enpä tiedä millaisia on tulossa.
Se on kait ollut vaan palosuojaus yleisesti se 300mA ja se suojaa tavallaan sitten koko talon. Siis muutkin kuin erikseen 30mA suojatut.
Se 300mA voi myös laueta tietty ennen kuin se 30mA, jos luonnollista vuotovirtaa on paljon. Eli paljon kaapelimetrejä kiinni keskuksessa,..
Mutta onhan se kuitenkin kymmenkertainen virta mikä kärsii vuotaa. Noissa 300mA taitaa olla ihan samalla tavalla kuin 30mA vehkeissä sellaisia yksilöitä, mitkä laukeaa paljon pienemmällä kuin on leimattu.
Eli tuollainen 300mA kannattaa ainakin testivaiheessa testata, ettei se laukea vaikkapa jo puolella leimatusta arvosta. Jos se laukeaa liian herkästi, niin siitähän seuraa hämminkiä, kun koko talo on pimeenä. En minä sitä 300mA sen kummemmin itse suosittele, kun itselläni ei ole ja muukin kokemus siitä on kirjallisuudesta.
Joo ei nämä mun ohjeet ole raamatusta. Olen nähnyt vain sellaisia. Nuo sinun esittämät asiat on ihan ok. En tässä halua kiistellä. Mukava on keskustella kuitenkin aiheesta. Joku tietää varmaan enemmän kuin minä, varsinkin tulevista määräyksistä. Se on vaan tämä suomi24 yleinen negatiivinen keskustelusävy, joka vetää joskus mukaansa. Tapana on yleensä vittuilla. Mutta parempi on keskustella positiivisessa sävyssä. Kiitos sinulle, kun tavallaan muistutit minua asiasta. Se on vähän kuin ennen, että opettajan piti laittaa poika ojennukseen. - olen--
väärin kirjoitti:
kun laittaisit suojat peräkkäin. Niitähän käytetään yleisesti rinnakkain tarpeen mukaan.
Sivuan alkuperäisaiheesta...
Jos muistan oikein, niin palosuojauksessa pitäisi kaikki asennukset vikavirtasuojata ja vvs olisi sitten esimerkiksi pääkytkimen jälkeen. Taitaa olla jossain muodossa myös kirjallisuudessa, sillä uskoisin keskuksen luettava asennuksiin. Olen usein törmännyt palovaarallisissa tiloissa juuri pääkytkimen jälkeen asennettuun vikavirtasuojaan.
Tuolloin on hiukka hankala asentaa suojia rinnakkain, vaikka käytönnössä minäkin suosisin mieluummin tuollaisia ratkaisuja. Jos 300mA suojaa palolta niin miksei 30mA, mutta se jako/ryhmäkeskusten vuotovikojen havaitseminen...
Tietojeni mukaan OKT-kohteissa palosuojaus ei ole pakollista ( - vielä), mutta pakollista palovaarallisissa tiloissa, kotieläintiloissa jne jne.
Tukesilla on tätä aihetta sivuava dokumentti: http://www.tukes.fi/sahko_ja_hissit/sahkopeto/sahkoiset_paloriskit.pdf
- Huono juttu jos on
A) lämmittimet (kiuas, käyttövesivaraaja, uuni yms.) vuotavat helposti sen verran että laukovat vikavirtaa ihan tuhraan.
B) ei ole kiva jos valaistusta on vikavirran takana, koska sähköiskun saatuaan olisi kiva nähdä mihin hortoilee
C) ylläri voi olla melko ikävä jos Thaimaan matkan aikana lauenneen vikavirran takia talosta puuttuu talvella lämmitys tai kesällä pakastin ja jääkaappi on sullanneet
-> Eli vikavirran taakse vain pistorasioita ja vain sellaisia joissa käytetään käyttötoimenpiteenä työkaluja yms.
Itse laitoin kolme vikavirtasuojaa (ulkopistorasiat, autotalli ja keittiön pistorasiat jotain muita pistorasioita)- väännät !!
Meillä on 9 vikavirtasuojaa talossa ja tallista löytyy 3 lisää. Saa aikamoinen vikasuma tulla jotta talon lämmityksen kaikki 5 vikavirtasuojaa hajoisivat samalla kertaa.
Ei kai kukaan hullu pistä kaikkia yhden vikavirtasuojan taakse. Jos on varaa tehdä omakotimökki, kai sitä varaa on ostaa 100e:lla vikavirtasuojiakin?
- vuotovirta
Sinuna miettisin tarkkaan mitä laittaa vikavirtasuojan taakse. Laitteet ikääntyy ja vuotovirrat lisääntyy ajan mittaan. Silloin tulee ongelmia jos on paljon ryhmiä asennettu vikavirtasuojien taakse. Joudut johdottamaan keskusta uudelleen.
Sisäpistorasioihin saa ostettua myöhemminkin irrallisia vikavirtasuojia jos tarvitsee.
Itse laitoin vain pakolliset ryhmät vvs:n taakse (kosteat tilat sekä ulkoryhmät). Ulkopistorasioiden kanssa tulee ongelmia jos jatkojohto ei ole suoraan kaupan hyllylltä. Niissä on sen verran vuotovirtaa, että lyö suojan pois päältä.
Myös kaikki LVI -laitteet ilman vvs:ää niin säästyy monelta murheelta pitemmällä aikavälillä. - _mieltä_
Olen samaa mieltä yllä olevien kirjottajien kanssa.
Eli jos olet jotenkin mukana valitsemassa jotain vikavirtasuojia keskukseesi niin olen samaa mieltä
yllä olevien kanssa.Mutta jos vaan ite teet niin tee miten huvittaa. - Arska_vaan
ei kannata ... sähkövehkeet vanhenee ja vikavirran takana olevilla pistorasioilla ei tee enää mitään joten laita vaan ns. pakolliset vikavirralle niin pääset paljon helpommalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."652252Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2222127- 1191441
Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj171196En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711190- 1041061
Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102959Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73949Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78899Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933875