Kaikki eivät ihan tajuakaan, miten...

hyvässä maassa me suomalaiset saamme elää.

Tuon ajatuksen kuulin joulun juhlien aikaan.

Oletko samaa mieltä?

61

2835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katriina64

      Suomi on rauhallinen maa - meillä ei ole pahemmin terrorisminkaan pelkoa, sillä päättäjämme ovat hoitaneet ulkopoliittiset suhteet hyvin - neutraalilla tavalla.
      Olemme säästyneet myöskin pahimmilta luonnon katastrofeilta. Puhdasta luontoa riittää ja sosiaaliset olot ovat samaa luokkaa kuin länsimaisissa hyvinvointivaltioissa yleensä. Keskitasoa paremmat jopa. Kaikilla on mahdollisuus opiskella ja väittäisinpä, että tekevälle löytyy työtäkin. Suuret ikäluokat eläköityvät ja työpaikkoja vapautuu. Suomalaiset naiset ovat tasa-arvoisia miesten kanssa, jopa ammatin valinnassa nainen pystyy hakeutumaan papiksi, poliisiksi, sotilaaksikin.
      Suomi on siis hyvä maa, mutta kuten otsikossasi sanoit, "kaikki eivät ihan tajuakaan" ja siksi kannattaisi useiden pysähtyä ajattelemaan kuinka toisinkin voisi olla. Ottaa vaikkapa vertailukohteeksi joku kehitysmaa, tai islamilainen valtio ja uskallanpa sanoa, että olen mieluummin suomalainen kuin vaikkapa amerikkalainen.

      • onkin oleskellut kaksi vuotta ulkomailla, toisen niistä USA:ssa, ja hän jatkoi: "Jos pahinta Suomessa on räntäsade joskus, niin pienistä sitä valitetaan!"

        Itsekin uskon sopeutuneeni mm. vuodenaikojen vaihteluun niin hyvin täällä Pohjolassa, että varmaan kaipaisin syvää pimeää joulun alla, jos tropiikissa tai subtropiikissa eläisin. Syvän joulunaluspimeyden taustaa vasten jouluvalot ihastuttavat, ja sitten tammi-helmikuun huikaisevankirkkaat hanget, sininen taivas ja kevääseen kääntyvä vuosi: mikä elämysten rikkaus ja täyteys!
        Suomi armas synnyinmaa!


      • Atolfia
        satu kirjoitti:

        onkin oleskellut kaksi vuotta ulkomailla, toisen niistä USA:ssa, ja hän jatkoi: "Jos pahinta Suomessa on räntäsade joskus, niin pienistä sitä valitetaan!"

        Itsekin uskon sopeutuneeni mm. vuodenaikojen vaihteluun niin hyvin täällä Pohjolassa, että varmaan kaipaisin syvää pimeää joulun alla, jos tropiikissa tai subtropiikissa eläisin. Syvän joulunaluspimeyden taustaa vasten jouluvalot ihastuttavat, ja sitten tammi-helmikuun huikaisevankirkkaat hanget, sininen taivas ja kevääseen kääntyvä vuosi: mikä elämysten rikkaus ja täyteys!
        Suomi armas synnyinmaa!

        lehdestä eräästä pariskunnasta, jotka ovat asuneet monessa maassa. Työn puitteissa joutuneet kiertämään ja nyt ovat asettuneet Keravalle omaan taloonsa.
        He sanoivat haastattelussa, että ei tee enää mieli kiertämään, täällä on niin hyvä asua.

        Aina kun tuollaiseen toteamukseen törmää, täytyy vain myönnellä. Ei sitä edes tule ajatelleeksi jokapäiväisessä elämässä, ennenkuin joku sen taas lausahtaa.


      • mummix
        Atolfia kirjoitti:

        lehdestä eräästä pariskunnasta, jotka ovat asuneet monessa maassa. Työn puitteissa joutuneet kiertämään ja nyt ovat asettuneet Keravalle omaan taloonsa.
        He sanoivat haastattelussa, että ei tee enää mieli kiertämään, täällä on niin hyvä asua.

        Aina kun tuollaiseen toteamukseen törmää, täytyy vain myönnellä. Ei sitä edes tule ajatelleeksi jokapäiväisessä elämässä, ennenkuin joku sen taas lausahtaa.

        monet sellaiset hyvät puolet, jotka olemassaoloomme vaikuttavat.

        Huomaamme ne vasta, kun niitä ei enää ole.

        Siksi ulkomaanmatkatkin ovat välillä hyväksi,

        ne herättelevät huomaamaan juuri niitä puolia.


    • On hyvä vain

      Maa on ihan hyvä , VAIN asukkaat pilaavat sen.

      • niiku esi merkin

        siitä, miten asukkaat pilaavat tämän maan.
        Tavallisen tallaajan siis on syytä lähteä tästä maasta pilaamasta hyvää maata. Onko osviittaa siitä minne muualle kuin maan alle koiranputkea kasvamaan?
        Kiittää etukäteen!


      • ravinnoksi
        niiku esi merkin kirjoitti:

        siitä, miten asukkaat pilaavat tämän maan.
        Tavallisen tallaajan siis on syytä lähteä tästä maasta pilaamasta hyvää maata. Onko osviittaa siitä minne muualle kuin maan alle koiranputkea kasvamaan?
        Kiittää etukäteen!

        Siinä oikea osoite Suomalaisille ,ravimmoksi
        koiranputkelle. Mietippäs itseäsi SYÖT ja siitä
        teet lämpimän paskan pönttöön ,huuhtelet sen
        8-10 litralla vettä. Mitä hyötyä siis Sinusta
        tai minusta??????


    • angi

      Suomesta...
      Olen aina kehunut Suomea ja kehoittanut naapureitani käymään lomillaan Suomessa. Kun lapset olivat pieniä otimme mukaan Ruotsalaislapsia olemme sillä konstin saaneet paljon Suomenmyönteisiä ihmisiä kasvatettua.

      • Monet ystävistäni, jotka ovat lyhyemmän tai pidemmän ajan asuneet ulkomailla, sanovat, että rakkaus kotimaahan lisääntyy siellä koko ajan.

        Suomessa on paljon sellaista hyvää, jota pidämme itsestäänselvyytenä.


      • Angi *
        satu kirjoitti:

        Monet ystävistäni, jotka ovat lyhyemmän tai pidemmän ajan asuneet ulkomailla, sanovat, että rakkaus kotimaahan lisääntyy siellä koko ajan.

        Suomessa on paljon sellaista hyvää, jota pidämme itsestäänselvyytenä.

        Olen asunut täällä yli 40 vuotta. Minulla on Suomesta huonoja muistoja myös mutta ne ovat ihmisistä eikä maasta itsestään. Suomi on kaunis maa sinisinejärvineen. Tampere josta olen kotoisin on aivan ihastuttava kaupuki, vaikka sieltä on poissa talo jossa asuin lapsena. Kaikki leikkipaikat ovat jäljellä puistot sun muut. Olen käynyt siellä melkein joka kesä ja välillä talvellakin. Nyt aivan muutaman vuoden aikana on käynyt niin että on vuosi jäänyt väliin käymisen kanssa vaikka äitikin elää vielä. Olen tullut vanhemmiten mukavuutta rakastavaksi eli jos saisin oman sängyn mukaani niin voisin käydä useimminkin.


    • sinihelmikki

      Suomessa on ollut hyvä elää. Lasten päivähoito, koulu ja opiskelu on ollut hyvin järjestettynä. Nyt sinkkuna voisin asua muuallakin esim. vuoden eri maissa niin voisin vertailla. Aloittaisin Ruotsista ja Englannista. Olen varautunut siihen, että lapseni voivat asettua minne tahansa. Niin olisin itsekin, mutta rakastuin suomalaiseen, ihanaan mieheen.

    • Aarre

      Luulen, että itselleni Suomi on paras maa, koska en osaa vieraita kieliä. Siispä vastaan että on.

      Ei tämä Suomi kuitenkaan mitenkään valmis ole. Mutta en menetä epätoivoani vanhusten hoidon suhteen. Olen tulemaisillani ikään, jossa tulen tarvitsemaan vanhusten hoitoa.

      • sitroen.

        hyvä, ihmiset vain pääsääntöisesti pelkkiä k***iä. Varsinkin kaikki, joilla on vähänkään valtaa missään suhteessa.


    • Likka321

      Lasten asemaa Suomessa olen paljon miettinyt pienten lastenlasteni kautta. Ensimmäisen, 8-vuotiaan kuusijuhla oli ihan perinteinen tonttuleikkeineen, seimikuvaelmineen, Enkeli taivaan -virsineen.Tyttösemme esitti Mariaa ja saimme vielä 23.12. uuden lapsenlapsen ,eli tämä joulu on ollut erityisen herkistävä. Suomessa koulutus on laadukasta ja ns. ilmaista, äitiyshuolto korkeatasoista ja kaikkien saatavilla.Mutta säilyykö esim. kristillinen perinne kouluissa, nyt on jo maahanmuuttajaoppilaiden takia muutettu käytäntöjä.Käykö äitiyshuollolle kuten vanhustenhoidolle. Miten me kansakuntana huolehdimme avuttomista, pienimmistä ja vanhimmista, minusta se on kansan sivistyksen ja arvojen mittari.Toivotan onnea, iloa ja terveyttä vuodelle 2007!

      • sitroen.

        kirjoitti Likka321.
        Kokemukseni perusteella olen jyrkästi eri mieltä. Lapsi on Suomessa vain ja ainoastaan äidin rahakone, jota saa kohdella miten haluaa. Ei ole lapsella vähäisintäkään turvaa mielivallalle, sorrolle eikä kidutukselle. Lait meillä kyllä on hyviä, mutta niitä ei noudateta. Virkailijoita on enemmän kuin riittävästi, mutta mitään he eivät tee asioille. Se palkka kun juoksee muutenkin.
        Et usko sinäkään että näin on, kun ei ole kohdallesi sattunut. Minä uskon jo.


      • mukanasi
        sitroen. kirjoitti:

        kirjoitti Likka321.
        Kokemukseni perusteella olen jyrkästi eri mieltä. Lapsi on Suomessa vain ja ainoastaan äidin rahakone, jota saa kohdella miten haluaa. Ei ole lapsella vähäisintäkään turvaa mielivallalle, sorrolle eikä kidutukselle. Lait meillä kyllä on hyviä, mutta niitä ei noudateta. Virkailijoita on enemmän kuin riittävästi, mutta mitään he eivät tee asioille. Se palkka kun juoksee muutenkin.
        Et usko sinäkään että näin on, kun ei ole kohdallesi sattunut. Minä uskon jo.

        Kerrohan nyt tarkemmin! Mistä on kysymys?

        Kyllä jokainen äiti lapsen parasta yrittää.


    • saan olla suomalainen.Koska täällä on taspuolisempaa uskonto,ilmasto,kulttuuri ja sosiaalinen ihmisten auttaminen.

      On kyllä menossa huonompaan suuntaan.koska meillä on kerjäläisiäkin.Vaikka ne ei näy mutta hakeutuvat ruokajonoihin.

      Ihmisillä on enemmän yksinäisyyttä ja vanhukset ja lapset ikävöivät läheisiään päivät pitkät.

      • joka saa olla suomessa

        EI VOI KUN OLLA KIITOLLINEN TÄSTÄ KOTOMAASTA.
        OMA VANHA ÄITINI JOKA VALITTAA AIKA USEIN MONESTA,
        NIIN SANON HÄNELLE ET ON LÄMMINTÄ,RUOKAA,TERVEYTTÄKIN ET VOI LIIKKUA JA NÄHDÄ
        KUULLA OLLA VAPAASSA MAASSA YM.
        TÄTÄ KAIKKEE PITÄÄ VÄLILLÄ MUISTUTTAA ITSELLE JA PYSÄHTYY AATTELEE....
        KUN ON KAIKKI HYVIN NIIN TAHTOO UNEHTUU ASIAT...

        HYVÄÄ UUTTAVUOTTA KAIKILLE.


      • kiitos kotimaalle
        joka saa olla suomessa kirjoitti:

        EI VOI KUN OLLA KIITOLLINEN TÄSTÄ KOTOMAASTA.
        OMA VANHA ÄITINI JOKA VALITTAA AIKA USEIN MONESTA,
        NIIN SANON HÄNELLE ET ON LÄMMINTÄ,RUOKAA,TERVEYTTÄKIN ET VOI LIIKKUA JA NÄHDÄ
        KUULLA OLLA VAPAASSA MAASSA YM.
        TÄTÄ KAIKKEE PITÄÄ VÄLILLÄ MUISTUTTAA ITSELLE JA PYSÄHTYY AATTELEE....
        KUN ON KAIKKI HYVIN NIIN TAHTOO UNEHTUU ASIAT...

        HYVÄÄ UUTTAVUOTTA KAIKILLE.

        pitää elää nauttien hyvinvoinnista.
        Joskin olen työtön ja tuskin työtä saan ikäni takia mutta saanhan päivärahaa noin 500e kuussa-verot 24% mutta se tässä on hyvä että säästin työssä ollessa että pärjään eläkeikään asti.

        Jos kaikki on näin hyvin kuin nyt täällä.Onneksi veroja olen maksanu vuosikymmeniä enkä tunne olevani luuseri.


      • monta vuotta

        huonompaan suuntaan, lamavuosista lähtien. Kutsutko kerjäläisiksi ihmisiä, jotka pienien tulojensa takia seisovat leipäjonossa? Aika rumasti sanottu tässä tasa-arvojen maassa.

        Syy ei aina ole suoraan "kerjääjään" oma vika, työelämässä vallitsee ikärasismi ja päiväraha voi olla se alin mahdollinen, voi olla suuret sairauskulut. Joku on irtisanottu tuotannollisten ja taloudellisten syiden takia, siis työt menneet esim. Kiinaan.

        Eräs ministeri taas avasi ison suunsa näin vaalien alla, että sosiaaliturvaa pitää uudistaa ajan tasalle. Enpä usko sen uudistuksen tuovan juurikaan muutosta tulonsiirroille nytkään. Elikkä pienituloisella ei ole yhtään sen enempää rahaa käytössä elantoonsa.


      • monta vuotta kirjoitti:

        huonompaan suuntaan, lamavuosista lähtien. Kutsutko kerjäläisiksi ihmisiä, jotka pienien tulojensa takia seisovat leipäjonossa? Aika rumasti sanottu tässä tasa-arvojen maassa.

        Syy ei aina ole suoraan "kerjääjään" oma vika, työelämässä vallitsee ikärasismi ja päiväraha voi olla se alin mahdollinen, voi olla suuret sairauskulut. Joku on irtisanottu tuotannollisten ja taloudellisten syiden takia, siis työt menneet esim. Kiinaan.

        Eräs ministeri taas avasi ison suunsa näin vaalien alla, että sosiaaliturvaa pitää uudistaa ajan tasalle. Enpä usko sen uudistuksen tuovan juurikaan muutosta tulonsiirroille nytkään. Elikkä pienituloisella ei ole yhtään sen enempää rahaa käytössä elantoonsa.

        mutta sillä sanalla haluaisin herätellä päättäjiä ja niitä jotka käärivät voitot ansiottomasti.Että jouku jää ilman kun toisille jaetaan toistenkin osuudet.

        Minne ne rahat menee kun kunnissa pitää kaikkia palveluja supistaa.Terveyspalvelut ja lääkärit isoihin keskuksiin.Pienissä kunnissa muutenkin vähenneet.
        Kohta pohjoisen maaseutu on ihmisistä puhdas.
        Nyt on tullut paljon ulkomaalaisia nekin kaupunkeihin ahtautuu joissa ei ole omille nuorille asuntoja.Maaseudulle asuttamaan ne ulkomaalaiset.

        Uimassa juuri ajattelin että tämäkin on hieno asia että saadaan talvella uida.
        Kulttuuritalo mahtavan suuri ja
        kaikenlaista siellä esitystä.Näin eläkeläisellä on palvelut joihin varat riittää.


      • kerjäläinen
        pääsky kirjoitti:

        mutta sillä sanalla haluaisin herätellä päättäjiä ja niitä jotka käärivät voitot ansiottomasti.Että jouku jää ilman kun toisille jaetaan toistenkin osuudet.

        Minne ne rahat menee kun kunnissa pitää kaikkia palveluja supistaa.Terveyspalvelut ja lääkärit isoihin keskuksiin.Pienissä kunnissa muutenkin vähenneet.
        Kohta pohjoisen maaseutu on ihmisistä puhdas.
        Nyt on tullut paljon ulkomaalaisia nekin kaupunkeihin ahtautuu joissa ei ole omille nuorille asuntoja.Maaseudulle asuttamaan ne ulkomaalaiset.

        Uimassa juuri ajattelin että tämäkin on hieno asia että saadaan talvella uida.
        Kulttuuritalo mahtavan suuri ja
        kaikenlaista siellä esitystä.Näin eläkeläisellä on palvelut joihin varat riittää.

        pilkata muita ja tuntea itsensä paremmaksi.


      • päivärahasta 24% veroa!
        kiitos kotimaalle kirjoitti:

        pitää elää nauttien hyvinvoinnista.
        Joskin olen työtön ja tuskin työtä saan ikäni takia mutta saanhan päivärahaa noin 500e kuussa-verot 24% mutta se tässä on hyvä että säästin työssä ollessa että pärjään eläkeikään asti.

        Jos kaikki on näin hyvin kuin nyt täällä.Onneksi veroja olen maksanu vuosikymmeniä enkä tunne olevani luuseri.

        Kaiken huippu! Järjetöntä, toisella kädellä annetaan ja toisella otetaan.Tähän on sossujen sosialisoinnilla tultu!
        Eihän tulla summalla pärjäisi millään, onneksi huomasit työssä ollessasi säästää pahan päivän varalle.


      • kerjäläinen kirjoitti:

        pilkata muita ja tuntea itsensä paremmaksi.

        sanoi miten vain.Eikö saisi edes huomauttaa että kaikilla ei ole hyvin.Ulkomailla kyllä puhutte kerjäläisistä mutta jos omassa maassa on yhtä huonosti se ei ole mitään.
        Täällä ei voi asua kadulla paleltuu.ja se jo on kerjäläisen asemassa,jos ei ole asuntoa.

        Aateleppa itse jos makoilisit kaikki kirjat ja vehkeet vieressä pihoilla ja teillä.Ei ole muuta kotia.
        Paljonko on kodittomia.Ihmisarvosta siinä on kysymys.


      • päivärahasta 24% veroa! kirjoitti:

        Kaiken huippu! Järjetöntä, toisella kädellä annetaan ja toisella otetaan.Tähän on sossujen sosialisoinnilla tultu!
        Eihän tulla summalla pärjäisi millään, onneksi huomasit työssä ollessasi säästää pahan päivän varalle.

        500e.Toisen kaverin kanssa kun asuu niin sillä pitää olla suurempi tulo,yhdessä eläen.Muuten joutuu soiaaliluukulle.Asumis ja puhelin kustannukset ei riitä.Eikä puhelimetta voi hoitaa asioitaan.


      • revi siitä
        päivärahasta 24% veroa! kirjoitti:

        Kaiken huippu! Järjetöntä, toisella kädellä annetaan ja toisella otetaan.Tähän on sossujen sosialisoinnilla tultu!
        Eihän tulla summalla pärjäisi millään, onneksi huomasit työssä ollessasi säästää pahan päivän varalle.

        virheen että säästin pienenkodin ja nyt en saa työtä ikäni takia mistään.
        Kun on velaton koti en saa mitään avustuksia eli 500e-24% veroa,olen myös ajatellute että eroan kirkosta niin sekin helpottas,jäis se veroraha itselle.
        En tiedä mitä tekisin mutta kun elämiseen jää kuukaudessa 100 euroa niin olen varmaan hyvinvoiva tässä yhteiskunnassa jossa minua hyljeksitään kaiken päälle ikäni takia?


      • sinihelmikki
        revi siitä kirjoitti:

        virheen että säästin pienenkodin ja nyt en saa työtä ikäni takia mistään.
        Kun on velaton koti en saa mitään avustuksia eli 500e-24% veroa,olen myös ajatellute että eroan kirkosta niin sekin helpottas,jäis se veroraha itselle.
        En tiedä mitä tekisin mutta kun elämiseen jää kuukaudessa 100 euroa niin olen varmaan hyvinvoiva tässä yhteiskunnassa jossa minua hyljeksitään kaiken päälle ikäni takia?

        sitä vaihtoehtoa, että myisit kotisi (tunnesyistä varmaan vaikeaa) ja saisit rahaa elämiseen. Meillähän ei noita vuosia ole niin hirveästi edessäpäin. Olen sanonut lapsilleni, että autan heidät elämisen alkuun, ovat saaneet opiskella ja ovat kelpo kansalaisia. Mitään perintöä minulla ei ole velvollisuus jättää, aion elää itsekin. Sivusta seuranneena ole nähnyt, että monet henkilöt, jotka eivät mitään omista, elävät aineellisest melko hyvin, vaikka eivät käy töissä. Jotenkin nurinkurin on asiat menny.


      • Klaara K.
        revi siitä kirjoitti:

        virheen että säästin pienenkodin ja nyt en saa työtä ikäni takia mistään.
        Kun on velaton koti en saa mitään avustuksia eli 500e-24% veroa,olen myös ajatellute että eroan kirkosta niin sekin helpottas,jäis se veroraha itselle.
        En tiedä mitä tekisin mutta kun elämiseen jää kuukaudessa 100 euroa niin olen varmaan hyvinvoiva tässä yhteiskunnassa jossa minua hyljeksitään kaiken päälle ikäni takia?

        Kyllähän Suomi on hyvä maa globaalisti ajatellen mutta just tämä verotushomma,olen ihan äimänä että pienestä eläkkeestä maksan 27% veroa,en ymmärrä yhtään!Minulla ei ole säästöjä koska tuosta pienestä palkasta koulutin lapseni(erosin aikanaan,mies ei osallistunut lasten arkeen,vain pienet elatusmaksut) niin että saivat paremmat lähtökohdat kuin itse aikoinani.Sairastuminen vuosia sitten vei ne vähäisetkin pennit joita oli säästössä,mitään apua en ole koskaan saanut mistään.Että kitkutellaan nyt sitten,saa nähdä miten mummon käy.Mutta toki kotimaani on mahtava!


      • uzma-m
        pääsky kirjoitti:

        mutta sillä sanalla haluaisin herätellä päättäjiä ja niitä jotka käärivät voitot ansiottomasti.Että jouku jää ilman kun toisille jaetaan toistenkin osuudet.

        Minne ne rahat menee kun kunnissa pitää kaikkia palveluja supistaa.Terveyspalvelut ja lääkärit isoihin keskuksiin.Pienissä kunnissa muutenkin vähenneet.
        Kohta pohjoisen maaseutu on ihmisistä puhdas.
        Nyt on tullut paljon ulkomaalaisia nekin kaupunkeihin ahtautuu joissa ei ole omille nuorille asuntoja.Maaseudulle asuttamaan ne ulkomaalaiset.

        Uimassa juuri ajattelin että tämäkin on hieno asia että saadaan talvella uida.
        Kulttuuritalo mahtavan suuri ja
        kaikenlaista siellä esitystä.Näin eläkeläisellä on palvelut joihin varat riittää.

        siella maaseudulla tekis,kukas niille maata antais kynnettavaksi,vai tyottomana istusivat pienen kunnan sosiaali tuella?
        Keta nama ulkomaalaiset ovat,ei kannata laittaa kaikkia maahan muuttajia samaan nippuun.


      • PellePeloton
        uzma-m kirjoitti:

        siella maaseudulla tekis,kukas niille maata antais kynnettavaksi,vai tyottomana istusivat pienen kunnan sosiaali tuella?
        Keta nama ulkomaalaiset ovat,ei kannata laittaa kaikkia maahan muuttajia samaan nippuun.

        ...paljon hyviä, ahkeria ja yrittäviä maahanmuuttajia. Mistä tahansa työnsä löytävät. Ihan esimerkiksi meille, paljasjalkaisille kitisijöille sopisivat. Mutta paljon on myös niitä, jotka pienten kuntien sosiaalivaroja syövät tekemättä mitään hyödyllistä.
        Kaikenlaisia on maahanmuuttajissa, niinkuin meissäkin alkuperäisissä. Mitää nei voi yleistää.

        Terkut Sulle uzma-m! t. Pelle


      • uzma-m
        PellePeloton kirjoitti:

        ...paljon hyviä, ahkeria ja yrittäviä maahanmuuttajia. Mistä tahansa työnsä löytävät. Ihan esimerkiksi meille, paljasjalkaisille kitisijöille sopisivat. Mutta paljon on myös niitä, jotka pienten kuntien sosiaalivaroja syövät tekemättä mitään hyödyllistä.
        Kaikenlaisia on maahanmuuttajissa, niinkuin meissäkin alkuperäisissä. Mitää nei voi yleistää.

        Terkut Sulle uzma-m! t. Pelle

        yleistamisesta on omakohtainen kokemus,kerran Hesassa ajelimme raitsikalla ja eras humalainen heitti kolikoita miehelleni ja olipa hyva ettei miheni ymmarratanyt suomea ja mina hapesin silmat paastani, olin aina sinisilmaisesti uskonut ettei Suomessa olla rasisteja,miehellani muuten oli diplomaatti passi oli juuri ottanut osaa kansainvaliseen konferenssiin.


    • Muutkin maat hyviä

      Monessako maassa olet asunut tai edes oleskellut pidempään voidaksesi vertaille paremmuutta?

      • sanoma, ja se oli lähinnä toteamus luonnon katastrofien vähyyteen Suomessa, ei talouteen tai EU:in.

        Maapallo on suotuisassa kohdassa Aurinkoon nähden, Merkurius ja Venus ovat liian kuumassa, liian lähellä, Maa sopivassa ja Mars jo taas liiankin kylmällä radalla.

        Ja maapallolla täällä Pohjolassa on suotuisat olosuhteet sikäli, ettei ole suuria luonnonmullistuksia, tsunameita, järistyksiä, tulivuorenpurkauksia, joista saamme melkein jatkuvasti muualta tietoa.

        "Jos on joskus räntäsadetta, niin kyllä se on pieni syy valittaa", sanoi tuo lukuisia kertoja ulkomailla käynyt ja pari vuotta asunutkin henkilö.

        Tuon mainitsinkin avauksessani, ja luulin ilman muuta sen johdattavan keskustelun tähän suuntaan.

        Mutta all right, toki voitte keskustella noista talousasioista, vaikka niistä on kyllä täällä jo enemmän aikaisemmin ollutkin ketjuja. :)


      • HelmiinaN
        satu kirjoitti:

        sanoma, ja se oli lähinnä toteamus luonnon katastrofien vähyyteen Suomessa, ei talouteen tai EU:in.

        Maapallo on suotuisassa kohdassa Aurinkoon nähden, Merkurius ja Venus ovat liian kuumassa, liian lähellä, Maa sopivassa ja Mars jo taas liiankin kylmällä radalla.

        Ja maapallolla täällä Pohjolassa on suotuisat olosuhteet sikäli, ettei ole suuria luonnonmullistuksia, tsunameita, järistyksiä, tulivuorenpurkauksia, joista saamme melkein jatkuvasti muualta tietoa.

        "Jos on joskus räntäsadetta, niin kyllä se on pieni syy valittaa", sanoi tuo lukuisia kertoja ulkomailla käynyt ja pari vuotta asunutkin henkilö.

        Tuon mainitsinkin avauksessani, ja luulin ilman muuta sen johdattavan keskustelun tähän suuntaan.

        Mutta all right, toki voitte keskustella noista talousasioista, vaikka niistä on kyllä täällä jo enemmän aikaisemmin ollutkin ketjuja. :)

        paljon hirmuisempia kuin täällä meillä.


      • HelmiinaN kirjoitti:

        paljon hirmuisempia kuin täällä meillä.

        "Hirmumyrskyt" riepottelevat jo eteläistä Ruotsiakin. Muutaman vuoden päästä ne yltävät jo lounaisrannikollekin.

        Biskajan lahden myrskyt ovat pahentuneet tilastojen mukaan 20 vuodessa. Pyörremyrskyt ovat tähän asti kolunneet isojen mantereiden itärannikoita, mutta maapallon lämpenemisen myötä tullevat myös itärannoille.
        -valitettavasti-


      • sinihelmikki
        vaarivaari kirjoitti:

        "Hirmumyrskyt" riepottelevat jo eteläistä Ruotsiakin. Muutaman vuoden päästä ne yltävät jo lounaisrannikollekin.

        Biskajan lahden myrskyt ovat pahentuneet tilastojen mukaan 20 vuodessa. Pyörremyrskyt ovat tähän asti kolunneet isojen mantereiden itärannikoita, mutta maapallon lämpenemisen myötä tullevat myös itärannoille.
        -valitettavasti-

        miksi meillä myönnetään rakennuslupia esim. jokien rannoille pehmeille maille. Kyllä Suomessa löytyy parempia rakennuspaikkoja.


    • revi siitä

      että en tajua miten hyvässä maassa asun.
      Mutta väärin tein,olis pitäny elää alusta asti kädestä suuhun niin olis nyt varaa muuhun!Jopa syömiseen..

      • sinihelmikki

        "kädestä suuhun". Järkevästi eläen olisin vanhapiikavuosinani ottanut lainan ja ostanut oman asunnon. Vaan enpäs tehnytkään niin,asuin vuokralla, ostin auton ja matkustelin. Minulla oli huimia seikkailuja, mitä muistella sitten, kun makaan pakettina jossakin. Autoin myös vanhempiani paljon tuolloin, joten edesvastuuton en ollut. Tuntui aina kivalta, kun lentokone laskeutui Suomeen. Tuolloin minulla oli mahdollisuus perustaa perhe ulkomailla, mutta en kuvitellutkaan muuttavani pois Suomesta. Löysin ihanan suomalaisen miehen, asuin edelleen vuokralla kädestä suuhun. Suomi on muuttunut siten, että vuokralla asuminen on todellinen vaihtoehto, yhdessä vaiheessa vuokra-asunnot olivat kiven alla. Kiitos mieheni asumiseni on toistaiseksi turvattu. Ellei olisi, voisin vaikka katsella eri paikkakuntia ja muuttaa paikasta toiseen. Pääkaupunkiseutu ei viehätä, koska siellä on niin kallista.


      • revi siitä
        sinihelmikki kirjoitti:

        "kädestä suuhun". Järkevästi eläen olisin vanhapiikavuosinani ottanut lainan ja ostanut oman asunnon. Vaan enpäs tehnytkään niin,asuin vuokralla, ostin auton ja matkustelin. Minulla oli huimia seikkailuja, mitä muistella sitten, kun makaan pakettina jossakin. Autoin myös vanhempiani paljon tuolloin, joten edesvastuuton en ollut. Tuntui aina kivalta, kun lentokone laskeutui Suomeen. Tuolloin minulla oli mahdollisuus perustaa perhe ulkomailla, mutta en kuvitellutkaan muuttavani pois Suomesta. Löysin ihanan suomalaisen miehen, asuin edelleen vuokralla kädestä suuhun. Suomi on muuttunut siten, että vuokralla asuminen on todellinen vaihtoehto, yhdessä vaiheessa vuokra-asunnot olivat kiven alla. Kiitos mieheni asumiseni on toistaiseksi turvattu. Ellei olisi, voisin vaikka katsella eri paikkakuntia ja muuttaa paikasta toiseen. Pääkaupunkiseutu ei viehätä, koska siellä on niin kallista.

        olenkin ajatellut että elämästä pitää myös nauttia eikä kököttää pienessä omistusasunnossa "vedellä ja leivällä"
        Kyllä se tästä ja: hyvää uutta vuotta kaikille!
        "jos alkas revittelemään ja todella":)


    • Nimetön

      Mitä enemmän olen maailmaa kiertänyt, niin sitä enemmän eri mieltä asiasta olen. Kurjinta on kun laskeutuu Helsinki-Vantaalle jossakin kesäisessä maassa vietetyn muutaman viikon jälkeen myöhäissyksyn tai alkutalven loskaiseen hämärään. Kyllä sen kestää kun tietää, että jonkin ajan kuluttua uusi matka odottaa.

      • sinihelmikki

        esim. vuoden jossakin muussa maassa, niin voisit verrata arkea? Matkathan ovat poikkeus. Missä maassa asuisit mieluiten, oletko tutustunut sen maan asukkaisiin ?


      • jeeärkoo
        sinihelmikki kirjoitti:

        esim. vuoden jossakin muussa maassa, niin voisit verrata arkea? Matkathan ovat poikkeus. Missä maassa asuisit mieluiten, oletko tutustunut sen maan asukkaisiin ?

        Kyllä, olen asunut lähes kymmenen vuotta muissakin maissa kuin Suomessa. Lisäksi olen viettänyt pisimillään joissakin maissa yhtäjaksoisesti muutamia kuukausia, joita en katso asumiseksi ko. maassa. Kyllä pohjaa vertailulle on, kohteita on kymmeniä.
        En Suomen kevättä ja kesää muuhun vaihtaisi, mutta pimeimmän syksyn ja talven oleskelisin vaikkapa Uudessa-Seelanissa, jossa olen viettänyt niin pitkiä aikoja, että voin sanoa tutustuneeni paikallisiin asukkaisiin. Kyllä joukkoon muitakin maita kuuluu, esim. Chile.


      • jäädäksesi?
        jeeärkoo kirjoitti:

        Kyllä, olen asunut lähes kymmenen vuotta muissakin maissa kuin Suomessa. Lisäksi olen viettänyt pisimillään joissakin maissa yhtäjaksoisesti muutamia kuukausia, joita en katso asumiseksi ko. maassa. Kyllä pohjaa vertailulle on, kohteita on kymmeniä.
        En Suomen kevättä ja kesää muuhun vaihtaisi, mutta pimeimmän syksyn ja talven oleskelisin vaikkapa Uudessa-Seelanissa, jossa olen viettänyt niin pitkiä aikoja, että voin sanoa tutustuneeni paikallisiin asukkaisiin. Kyllä joukkoon muitakin maita kuuluu, esim. Chile.

        -Entä ihmisesi?

        -Kulkevatko mukanasi, vai vaihdatko vaimoa niinkuin mustalainen hevosta?

        - Olsiko tässä perussyy paikan vaihtamiseen alvariinsa?


      • Oletko jäädäkseni , asunut
        jäädäksesi? kirjoitti:

        -Entä ihmisesi?

        -Kulkevatko mukanasi, vai vaihdatko vaimoa niinkuin mustalainen hevosta?

        - Olsiko tässä perussyy paikan vaihtamiseen alvariinsa?

        misään mualla kun suomessa?

        Nähtävästi et...

        Olet vaan saanut sen "aivopesun" jonka jokainen suomessa saa jo kansakoulussa.

        Niin tarkoitan sitä into isämaalisuutta jota jo koulussa opetetiin, sillon kun minäkin olin nuori.

        Minä olen asunut yli 50 vuotta pois suomesta , vaikka käynkin melkeen joka kesä suomessa niin takasin en muuttaisi missään tapaiksessa.

        Koska olen huomanut visiitilläni kunka paljon huonompi minun olis asua suomessa.

        Muuten se laulu jossa sanotaan jotain näin raukat vaan menkööt merten taa, on minun mielessäni pikku virhe.

        Raukat on jääneet kotoisten "lihapatojensa " viereen.

        Minulla sellaisia ei ollut suomessa , mutta katsopas kummaa nyt on...

        Ei se suomessa syntyminen mikään lottovoitto ole,vaikka niin koitetaan suomalaisia hämätä.

        Uskonto ja into isämaalisuus on typerää, sillä köyhä kansa saadaan helposti orjan asemaan.

        Et ole varmaan sitä huomannut....

        Onnea vaan suomelle ja siellä asuville.


      • jeeärkoo
        jäädäksesi? kirjoitti:

        -Entä ihmisesi?

        -Kulkevatko mukanasi, vai vaihdatko vaimoa niinkuin mustalainen hevosta?

        - Olsiko tässä perussyy paikan vaihtamiseen alvariinsa?

        Jos ihmisilläni tarkoitat perhettäni, niin joka kerta kun olen asunut ulkomailla, niin (sama) perhe on mukana kulkenut ja vaimokin on edelleen sama ja on ollut lähes neljäkymentä vuotta. Vertaus mustalaisen hevosen vaihtamiseen on asiaton ja loukkaava, mutta sikäli oikeaan osunut, että tuskinpa mustalaisetkaan nykyään niin kovin paljon ja usein hevosiaan vaihtelevat.

        Joka paikassa olemme viihtyneet hyvin; ja minä myös työssäni. Parin kuukauden kuluttua sitä tulee täyteen neljäkymmentä vuotta ja se työ on perussyy siihen, että olen niin monessa paikassa asunut tai oleskellut.

        Näinkin yksinkertaista se voi olla.

        Oikein viihtyisää Uutta Vuotta!


      • sinihelmikki
        Oletko jäädäkseni , asunut kirjoitti:

        misään mualla kun suomessa?

        Nähtävästi et...

        Olet vaan saanut sen "aivopesun" jonka jokainen suomessa saa jo kansakoulussa.

        Niin tarkoitan sitä into isämaalisuutta jota jo koulussa opetetiin, sillon kun minäkin olin nuori.

        Minä olen asunut yli 50 vuotta pois suomesta , vaikka käynkin melkeen joka kesä suomessa niin takasin en muuttaisi missään tapaiksessa.

        Koska olen huomanut visiitilläni kunka paljon huonompi minun olis asua suomessa.

        Muuten se laulu jossa sanotaan jotain näin raukat vaan menkööt merten taa, on minun mielessäni pikku virhe.

        Raukat on jääneet kotoisten "lihapatojensa " viereen.

        Minulla sellaisia ei ollut suomessa , mutta katsopas kummaa nyt on...

        Ei se suomessa syntyminen mikään lottovoitto ole,vaikka niin koitetaan suomalaisia hämätä.

        Uskonto ja into isämaalisuus on typerää, sillä köyhä kansa saadaan helposti orjan asemaan.

        Et ole varmaan sitä huomannut....

        Onnea vaan suomelle ja siellä asuville.

        asuinsija voi löytyä muualtakin. Mutta kielitaito on edellytyksenä sille, että voi nauttia olostaan. Jos nyt olisin koululainen, opiskelisin kieliä vieläkin innokkaammin kuin aikoinani. Aamulla tuli kansalaisopiston ohjelma. Ajattelin verestää saksan kielen taitoani, tuota kieltä en lukion jälkeen ole käyttänyt.


      • Kysymyksiähän
        jeeärkoo kirjoitti:

        Jos ihmisilläni tarkoitat perhettäni, niin joka kerta kun olen asunut ulkomailla, niin (sama) perhe on mukana kulkenut ja vaimokin on edelleen sama ja on ollut lähes neljäkymentä vuotta. Vertaus mustalaisen hevosen vaihtamiseen on asiaton ja loukkaava, mutta sikäli oikeaan osunut, että tuskinpa mustalaisetkaan nykyään niin kovin paljon ja usein hevosiaan vaihtelevat.

        Joka paikassa olemme viihtyneet hyvin; ja minä myös työssäni. Parin kuukauden kuluttua sitä tulee täyteen neljäkymmentä vuotta ja se työ on perussyy siihen, että olen niin monessa paikassa asunut tai oleskellut.

        Näinkin yksinkertaista se voi olla.

        Oikein viihtyisää Uutta Vuotta!

        ne olivat

        kiinnostavan asian selvittämiseksi! :)))

        Olen iloinen, että olette hyvin pärjänneet!

        Onne uudelle vuodelle! :))))))


      • Kiinnostaisi
        Kysymyksiähän kirjoitti:

        ne olivat

        kiinnostavan asian selvittämiseksi! :)))

        Olen iloinen, että olette hyvin pärjänneet!

        Onne uudelle vuodelle! :))))))

        kovasti!


      • jeeärkoo
        Kiinnostaisi kirjoitti:

        kovasti!

        Kuten on jo tullut mainittua, niin aikamoista matkustelua se on, mutta pidän työstäni ja...puulta se maistuu.


      • suvun sukulainen
        jeeärkoo kirjoitti:

        Kuten on jo tullut mainittua, niin aikamoista matkustelua se on, mutta pidän työstäni ja...puulta se maistuu.

        asunut milloin Kaukoidässä, viimeksi jenkeissä jne.

        Hänkään ei ole pahemmin valittanut.


      • merimona1
        jeeärkoo kirjoitti:

        Kyllä, olen asunut lähes kymmenen vuotta muissakin maissa kuin Suomessa. Lisäksi olen viettänyt pisimillään joissakin maissa yhtäjaksoisesti muutamia kuukausia, joita en katso asumiseksi ko. maassa. Kyllä pohjaa vertailulle on, kohteita on kymmeniä.
        En Suomen kevättä ja kesää muuhun vaihtaisi, mutta pimeimmän syksyn ja talven oleskelisin vaikkapa Uudessa-Seelanissa, jossa olen viettänyt niin pitkiä aikoja, että voin sanoa tutustuneeni paikallisiin asukkaisiin. Kyllä joukkoon muitakin maita kuuluu, esim. Chile.

        Eikö kuitenkin ole arvokas asia tämä meidän demokraattinen järjestelmämme. Saa matkustaa, saa muuttaa vaikka pysyvästi ulkomaille. Työvoiman liikkuvuus onkin EU- maissa aika suurta.
        Viime syksynä ollessamme Kuubassa lomalla ihastuin siihen Karibian lämpöön, samettisiin tummiin iltoihin, missä ihmiset köyhyydestään huolimatta tanssivat, nauroivat ja lauloivat.
        Heillä vaan ei ole vapautta matkustaa pois maastaan. Passia ei saa ja monet niistä, jotka ovat yrittäneet lautalla, tai jollain veneen tapaisella päästä melko lähellä olevaan Floridaan, ovat surkeine aluksineen uponneet
        meren pohjaan.
        Minustakin parhaita asioita maassamme ovat nuo neljä vuodenaikaa. Eihän kevät tuntuisikaan niin ihanalta, ellei se aina saapuisi pimeän talven jälkeen.


      • Joskus Kanadassa
        merimona1 kirjoitti:

        Eikö kuitenkin ole arvokas asia tämä meidän demokraattinen järjestelmämme. Saa matkustaa, saa muuttaa vaikka pysyvästi ulkomaille. Työvoiman liikkuvuus onkin EU- maissa aika suurta.
        Viime syksynä ollessamme Kuubassa lomalla ihastuin siihen Karibian lämpöön, samettisiin tummiin iltoihin, missä ihmiset köyhyydestään huolimatta tanssivat, nauroivat ja lauloivat.
        Heillä vaan ei ole vapautta matkustaa pois maastaan. Passia ei saa ja monet niistä, jotka ovat yrittäneet lautalla, tai jollain veneen tapaisella päästä melko lähellä olevaan Floridaan, ovat surkeine aluksineen uponneet
        meren pohjaan.
        Minustakin parhaita asioita maassamme ovat nuo neljä vuodenaikaa. Eihän kevät tuntuisikaan niin ihanalta, ellei se aina saapuisi pimeän talven jälkeen.

        Kyllähän neljä vuodenaikaa, kun ne vielä poikkeavat niin paljon toisistaan kuin Suomessa tekevät, jaksottavat vuoden mukavasti.
        Kun kerran kehuin asiaa Timminsissä, Ontariossa, niin eräs paikallisista totesi lakonisesti, että onhan heilläkin neljä vuodenaikaa; June, July, August and winter.


      • kertokaa minulle
        jeeärkoo kirjoitti:

        Kuten on jo tullut mainittua, niin aikamoista matkustelua se on, mutta pidän työstäni ja...puulta se maistuu.

        on klobalisaatio?


      • katriina64
        Joskus Kanadassa kirjoitti:

        Kyllähän neljä vuodenaikaa, kun ne vielä poikkeavat niin paljon toisistaan kuin Suomessa tekevät, jaksottavat vuoden mukavasti.
        Kun kerran kehuin asiaa Timminsissä, Ontariossa, niin eräs paikallisista totesi lakonisesti, että onhan heilläkin neljä vuodenaikaa; June, July, August and winter.

        Muistin vaan huvittuneena, kun noista kesäkuukausista mainitsit, kuinka poikani sanoi kun hakeutui opettajakoulutukseen ja häneltä kysyttiin, että miksi "teknokraatti" humanistiseen : "Syynä, - kesä, heinä ja elo."
        Eli pitkä loma-aika.


      • katriina64 kirjoitti:

        Muistin vaan huvittuneena, kun noista kesäkuukausista mainitsit, kuinka poikani sanoi kun hakeutui opettajakoulutukseen ja häneltä kysyttiin, että miksi "teknokraatti" humanistiseen : "Syynä, - kesä, heinä ja elo."
        Eli pitkä loma-aika.

        Ja onhan näissä ihmettelemistä: tammikuun 4. päivä ja kiva pyörälenkki sateessa! Säähän on vain pukeutumiskysymys! core-tex-puku on mainio pyöräillessä. Silti: kun aurinko pääsi viime viikolla läpi ja valaisi maailman, kyllä ilo ponnahti pintaan täälläkin!

        Monet ovat kuitenkin puhuneet tässä ketjussa taloudellisista asioista, ja niiden kohdalla olen kyllä myöskin muiden kanssa samoilla linjoilla: korjattavaa olisi paljon. Meidän eläkkeemme ovat olleet pitkään jyrsittävinä valtion taholta, joku sanoikin tuolla, että ikäänkuin lama jatkuisi!
        Ja toisaalta tuollaisia 50 000 000 euron palkkioita suurten palkkojen lisäksi Liliuksille tasavallan helpoimmasta duunista. Eihän tämä mene oikein.


      • Pelle1Peloton
        katriina64 kirjoitti:

        Muistin vaan huvittuneena, kun noista kesäkuukausista mainitsit, kuinka poikani sanoi kun hakeutui opettajakoulutukseen ja häneltä kysyttiin, että miksi "teknokraatti" humanistiseen : "Syynä, - kesä, heinä ja elo."
        Eli pitkä loma-aika.

        ...nykyään se on: 1/2kesä-, heinä-, ja muutama päivä elokuusta, se loma opettajilla, ihan niin kuin muillakin työntekijöillä. Opiskelijoilla voi olla toisin.


      • sinihelmikki
        Pelle1Peloton kirjoitti:

        ...nykyään se on: 1/2kesä-, heinä-, ja muutama päivä elokuusta, se loma opettajilla, ihan niin kuin muillakin työntekijöillä. Opiskelijoilla voi olla toisin.

        edelliseen. On monenlaisia opettajia. Kun aloitin urani minulla oli lomaa 52 arkipivää vuodessa lauantai mukaan lukien. Lopetettuani työn minulla ei ollut lomaa lainkaan, vain oppilaatonta aikaa. Kokonaistyöajassa opettajan loma määräytyy kuten kellä tahansa. Pitkään työelämässä olleilla lomaa on monella yhtä paljon kuin opettajilla. Moni opettaja käyttää oppilaatonta aikaa opiskeluun, mikä on verrattavissa työhön. Se etu opettajana olemisesta oli, että sai loman samaan aikaan kuin lapset. Minulle sillä oli suuri merkitys, sillä ei ollut mummoja ja muita sukulaisia. Nykyään näkyy lehtien mukaan tuottavan ongelmia se, että eri kunnissa lomat on eri aikaan.


      • PasiM
        satu kirjoitti:

        Ja onhan näissä ihmettelemistä: tammikuun 4. päivä ja kiva pyörälenkki sateessa! Säähän on vain pukeutumiskysymys! core-tex-puku on mainio pyöräillessä. Silti: kun aurinko pääsi viime viikolla läpi ja valaisi maailman, kyllä ilo ponnahti pintaan täälläkin!

        Monet ovat kuitenkin puhuneet tässä ketjussa taloudellisista asioista, ja niiden kohdalla olen kyllä myöskin muiden kanssa samoilla linjoilla: korjattavaa olisi paljon. Meidän eläkkeemme ovat olleet pitkään jyrsittävinä valtion taholta, joku sanoikin tuolla, että ikäänkuin lama jatkuisi!
        Ja toisaalta tuollaisia 50 000 000 euron palkkioita suurten palkkojen lisäksi Liliuksille tasavallan helpoimmasta duunista. Eihän tämä mene oikein.

        sekä säiden suhteen että eläkkeiden.

        Säälle emme voi mitään, miksi siis sitä valitella jatkuvasti, sekin masentaa muita. Asiat, joille ei voi mitään, on paras hyväksyä sekä tehdä niistä paras mahdollinen. Jos nyt jo murehdimme kevään ja kesän säitä, ketä se hyödyttää? Mitä se muuttaa?

        Eläkkeet ovat tosiaan olleet valtion nakerrettavina koko ajan, emmekö voi mitään?


      • totista touhua
        PasiM kirjoitti:

        sekä säiden suhteen että eläkkeiden.

        Säälle emme voi mitään, miksi siis sitä valitella jatkuvasti, sekin masentaa muita. Asiat, joille ei voi mitään, on paras hyväksyä sekä tehdä niistä paras mahdollinen. Jos nyt jo murehdimme kevään ja kesän säitä, ketä se hyödyttää? Mitä se muuttaa?

        Eläkkeet ovat tosiaan olleet valtion nakerrettavina koko ajan, emmekö voi mitään?

        mistään mutta tässä maassa pitää valittaa,muuten aletaan kadehtimaan tai pidetään hulluna.


      • voisimme vaikuttaa,
        PasiM kirjoitti:

        sekä säiden suhteen että eläkkeiden.

        Säälle emme voi mitään, miksi siis sitä valitella jatkuvasti, sekin masentaa muita. Asiat, joille ei voi mitään, on paras hyväksyä sekä tehdä niistä paras mahdollinen. Jos nyt jo murehdimme kevään ja kesän säitä, ketä se hyödyttää? Mitä se muuttaa?

        Eläkkeet ovat tosiaan olleet valtion nakerrettavina koko ajan, emmekö voi mitään?

        jos olisi yksimielisyyttä eläkeväen keskuudessa.

        Mutta joillekin puolueiden kätyreille on tärkeätä

        lyödä heti yhteisymmärrys rikki, esim. jonkun pienpuolueen

        äänestys.

        Ja juuri nuo kätyrit valittelevat säätä alituiseen.

        Tyhjänpuhumisella meidät pidetään 'ruodussa'.

        Säällehän emme voi mitään, hyväksykäämme se siis.


    • tonttu

      kuulin että ei pukkikaan tajua kun oli tajukankaalla :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1130
    Aihe