Tiedustelen kokemksia suomalaisen huonokuntoisen tai kadonneen ajokortin uusinnasta ulkomailla asuvien tilanteessa.
Takavuosina ajokorttitoimiston erään henkilön mukaan ulkomailla asuvalle ei voida uusia suomalaista ajokorttia, vaan hänen tulee tällaisessa tapauksessa hakea asuinmaansa vastaavaa ajokorttia.
Tarkempaa selvitystä en saanut siihen miksi suomalaisen kortin uusinta toiseen suomalaiseen ei olisi mahdollista. Kyse on toisesta EU-maasta. Voisi olettaa riittävän liitteeksi hakemukseen asuninmaan antama todistus siitä, ettei korttia ole hyllytetty tai muita vastaavia asiaan mahdollisesti vaikuttavia rikkeitä.
Onko muilla ulkomailla asuvilla aiheesta kokemusta?
Suomalaisen ajokortin uusinta
9
3505
Vastaukset
- Matkamies
Jos olet residenssinä siellä kyseisesä maassa (Euroopassa), niin silloin sinun täytyy anoa uutta korttia kyseisestä maasta. Suomesta sitä et saa muuten, kun muuttamalla kirjasi tänne. Kortin uusimista sikäläisessä maassa helpottaisi, jos olisit "rekisteröinyt" suomalaisen korttisi aikoinaan. Nyt joudut pyytämään AKElta suomesta todistuksen kortistasi.
- Expat°
Teknisesti ajokortin vaihtaminen paikalliseen ("antiikkiseen-pinkki-lakanaan") toimii ongelmitta, vaan en mielelläni luopuisi suomalaisesta, kun se nykyisten sääntöjen mukaan pysyy voimassa myös uudessa EU-asuinmaassa voimassaoloaikansa loppuun saakka.
Erityisesti kiinnostaa mihin ko. asetus perustuu, sillä se vaikuttaa kovin epäjohdonmukaiselta. Asuinmaasta on helppo toimittaa todistus rikkeettömyydestä ja ajokortin oikeudellisuudesta.
Nykyisen ajokortin voi pitää voimatta kuitenkaan, Suomen kansalaisena, vaihtaa sitä suomalaiseen vastaavaan / samanluokkaiseen ajokorttiin ajankohtaisella valokuvalla varustettuna.
Kuvio vaikuttaa varsin epäloogiselta. - koskaan kovin
Expat° kirjoitti:
Teknisesti ajokortin vaihtaminen paikalliseen ("antiikkiseen-pinkki-lakanaan") toimii ongelmitta, vaan en mielelläni luopuisi suomalaisesta, kun se nykyisten sääntöjen mukaan pysyy voimassa myös uudessa EU-asuinmaassa voimassaoloaikansa loppuun saakka.
Erityisesti kiinnostaa mihin ko. asetus perustuu, sillä se vaikuttaa kovin epäjohdonmukaiselta. Asuinmaasta on helppo toimittaa todistus rikkeettömyydestä ja ajokortin oikeudellisuudesta.
Nykyisen ajokortin voi pitää voimatta kuitenkaan, Suomen kansalaisena, vaihtaa sitä suomalaiseen vastaavaan / samanluokkaiseen ajokorttiin ajankohtaisella valokuvalla varustettuna.
Kuvio vaikuttaa varsin epäloogiselta.loogista kun ollaan tekemisissä viranomaisten kanssa.
Oma ajokortti hukkaantui vuonna 2005 ja siitä asti minulla on uuden (eurooppalaisen) kohdemaan ajokortti. Voimassaoloaika uudelle kortille on 10 v kun se vanhalle kortille olisi ollut 32 v.
Tässäkin tapauksessa on toimittu _suomalaisten_ ohjeiden mukaisesti.
Huomaa että suomalaisen ajokortin numero on sinun henkilötunnuksesi! Se numero tulee liitteeksi uuteen ajokorttiisi - halusit tai et.
Missä muussa maassa dokumentin numero on sama kuin haltijan henkilötunnus? Olisiko ollut muinaisessa DDR:ssä?
Henkilökohtaisesti olen ihan tyytyväinen uuteen ajokorttiin, henkilökorttiin ja eurooppalaisen sairasvakuutuskorttiin. En kaipaa yhtään suomalaista "isoveli valvoo" dokumenttia enää. Mitä hyötyä suomalaisesta ajokortista olisi? - Expat°
koskaan kovin kirjoitti:
loogista kun ollaan tekemisissä viranomaisten kanssa.
Oma ajokortti hukkaantui vuonna 2005 ja siitä asti minulla on uuden (eurooppalaisen) kohdemaan ajokortti. Voimassaoloaika uudelle kortille on 10 v kun se vanhalle kortille olisi ollut 32 v.
Tässäkin tapauksessa on toimittu _suomalaisten_ ohjeiden mukaisesti.
Huomaa että suomalaisen ajokortin numero on sinun henkilötunnuksesi! Se numero tulee liitteeksi uuteen ajokorttiisi - halusit tai et.
Missä muussa maassa dokumentin numero on sama kuin haltijan henkilötunnus? Olisiko ollut muinaisessa DDR:ssä?
Henkilökohtaisesti olen ihan tyytyväinen uuteen ajokorttiin, henkilökorttiin ja eurooppalaisen sairasvakuutuskorttiin. En kaipaa yhtään suomalaista "isoveli valvoo" dokumenttia enää. Mitä hyötyä suomalaisesta ajokortista olisi?Asetukset, säännöt ja käytännöt vaihtelevat paljon maasta toiseen. Monella maalla on omat "kummallisuutensakin" ulkopuolisen silmin katsottuna. Oman kokemukseni mukaan Suomessa asiat toimivat kokonaisuudessaan pikemminkin hyvin, verrattuna moniin muihin maihin. Tietysti toivomisen varaa aina löytyy tilanteista riippuen.
Metsästelin hieman netissä tietoa ajokorttiasiohin liittyen ja kävi ilmi, että 27.03.2006 Euroopan 25 ovat päässeet jonkinasteiseen sopimukseen tulevasta yhteisllä säännöillä toimivasta EU-ajokortista. Joskin mm. niiden myöntämisen ehdoista ja pois ottamisen yhteisistä säännöistä ei tullut vielä yhteisymmärrystä.
Maiden tulee laittaa laki käytäntöön 2012 alkaen, jolloin esimerkiksi kadonneen tai varastetun kortin tilalle tulee automaattisesti EU-ajokortti. Vanhat kortit kuitenkin pysyvät rinnalla vuoteen 2032 asti, joka on yhtenäistymisen takaraja.
Tulevat yhtenäiset EU-ajokortit ovat voimassa kymmenen vuotta, sama kaikissa maissa, joskin se saattaa kuulema vielä muuttua 15-vuodeksi todellisuudessa.
Yhteisen sopimuksen suuria vastustajia olivat Saksa, Itävalta ja Ranska (Belgia?) joissa ajokortti on elinikäinen.
Ilmeisesti vain (?) Hollannissa on kymmenen vuoden kortti ja onkin ollut puhetta miten siellä toimivat "pitkät" toisen EU-maan ajokortit, jotka ylittävät tuon ajan. Tässä suhteessa asetukset ja tulkinnat eivät kuulema ole yksiselitteisiä. Maan sisäinen laki ja EU-laki / sopimus ovat keskenään ristiriidassa.
Tälä hetkellä EU'sa on 110 erilaista ajokorttia omine ehtoineen, jotka ovat kuitenkin toimivia kaikissa EU-maissa. Vuosittain Eu-teillä kuolee 40000 henkilöä. Uuden asetuksen tarkoituksena on myös hillitä ajokortti-turismia, kun kuivuneen kortin tilalle haetaan kortti toisesta EU-maasta.
Sen ansiosta, että suomalaisen ajokortin numerona on henkilötunnus, se toimii Suomessa myös henkilökorttina, jolloin korttien päällekkäisyyttä / lukumäärä voi halutessaan rajoittaa. Mielestäni siltä osin asia on pikemminkin toimiva. Tietenkään ulkomailla asuessa siitä ei siellä ole etua.
Ps. Hakuni tuloksena kävi ilmi ettei Suomi ole ainoa maa joka ei uusi kansallista ajokorttia maasta poismuuttaneille. - koskaan kovin
Expat° kirjoitti:
Asetukset, säännöt ja käytännöt vaihtelevat paljon maasta toiseen. Monella maalla on omat "kummallisuutensakin" ulkopuolisen silmin katsottuna. Oman kokemukseni mukaan Suomessa asiat toimivat kokonaisuudessaan pikemminkin hyvin, verrattuna moniin muihin maihin. Tietysti toivomisen varaa aina löytyy tilanteista riippuen.
Metsästelin hieman netissä tietoa ajokorttiasiohin liittyen ja kävi ilmi, että 27.03.2006 Euroopan 25 ovat päässeet jonkinasteiseen sopimukseen tulevasta yhteisllä säännöillä toimivasta EU-ajokortista. Joskin mm. niiden myöntämisen ehdoista ja pois ottamisen yhteisistä säännöistä ei tullut vielä yhteisymmärrystä.
Maiden tulee laittaa laki käytäntöön 2012 alkaen, jolloin esimerkiksi kadonneen tai varastetun kortin tilalle tulee automaattisesti EU-ajokortti. Vanhat kortit kuitenkin pysyvät rinnalla vuoteen 2032 asti, joka on yhtenäistymisen takaraja.
Tulevat yhtenäiset EU-ajokortit ovat voimassa kymmenen vuotta, sama kaikissa maissa, joskin se saattaa kuulema vielä muuttua 15-vuodeksi todellisuudessa.
Yhteisen sopimuksen suuria vastustajia olivat Saksa, Itävalta ja Ranska (Belgia?) joissa ajokortti on elinikäinen.
Ilmeisesti vain (?) Hollannissa on kymmenen vuoden kortti ja onkin ollut puhetta miten siellä toimivat "pitkät" toisen EU-maan ajokortit, jotka ylittävät tuon ajan. Tässä suhteessa asetukset ja tulkinnat eivät kuulema ole yksiselitteisiä. Maan sisäinen laki ja EU-laki / sopimus ovat keskenään ristiriidassa.
Tälä hetkellä EU'sa on 110 erilaista ajokorttia omine ehtoineen, jotka ovat kuitenkin toimivia kaikissa EU-maissa. Vuosittain Eu-teillä kuolee 40000 henkilöä. Uuden asetuksen tarkoituksena on myös hillitä ajokortti-turismia, kun kuivuneen kortin tilalle haetaan kortti toisesta EU-maasta.
Sen ansiosta, että suomalaisen ajokortin numerona on henkilötunnus, se toimii Suomessa myös henkilökorttina, jolloin korttien päällekkäisyyttä / lukumäärä voi halutessaan rajoittaa. Mielestäni siltä osin asia on pikemminkin toimiva. Tietenkään ulkomailla asuessa siitä ei siellä ole etua.
Ps. Hakuni tuloksena kävi ilmi ettei Suomi ole ainoa maa joka ei uusi kansallista ajokorttia maasta poismuuttaneille.Onnea vain ajokorttiasiaan. Olisihan se kätevää jos sosiaaliturvatunnus vaikka tatuoitaisiin otsaan jokaiselle suomalaiselle jo synnyinsairaalassa ja kontrollia lisättäisiin muutenkin kaikilla tasoilla ja tahojen toimesta voimakkaasti ja aukottomasti täydellisen yhteiskunnan toivossa.
En vain jaksa uskoa siihen yhtään. Suomalaisen viranomaisen mielivaltaisuus ja ylivomaisuus hallintoalamaista kohtaan on saannut minut luopumaan kaikesta suomalaiseen yhteiskuntaan kuuluvasta mahdollisimman täydellisesti. Vain kansalaisuus on jäljellä ja siitäkin luopuisin ihan mielelläni. - Ihmettelen minä
Expat° kirjoitti:
Asetukset, säännöt ja käytännöt vaihtelevat paljon maasta toiseen. Monella maalla on omat "kummallisuutensakin" ulkopuolisen silmin katsottuna. Oman kokemukseni mukaan Suomessa asiat toimivat kokonaisuudessaan pikemminkin hyvin, verrattuna moniin muihin maihin. Tietysti toivomisen varaa aina löytyy tilanteista riippuen.
Metsästelin hieman netissä tietoa ajokorttiasiohin liittyen ja kävi ilmi, että 27.03.2006 Euroopan 25 ovat päässeet jonkinasteiseen sopimukseen tulevasta yhteisllä säännöillä toimivasta EU-ajokortista. Joskin mm. niiden myöntämisen ehdoista ja pois ottamisen yhteisistä säännöistä ei tullut vielä yhteisymmärrystä.
Maiden tulee laittaa laki käytäntöön 2012 alkaen, jolloin esimerkiksi kadonneen tai varastetun kortin tilalle tulee automaattisesti EU-ajokortti. Vanhat kortit kuitenkin pysyvät rinnalla vuoteen 2032 asti, joka on yhtenäistymisen takaraja.
Tulevat yhtenäiset EU-ajokortit ovat voimassa kymmenen vuotta, sama kaikissa maissa, joskin se saattaa kuulema vielä muuttua 15-vuodeksi todellisuudessa.
Yhteisen sopimuksen suuria vastustajia olivat Saksa, Itävalta ja Ranska (Belgia?) joissa ajokortti on elinikäinen.
Ilmeisesti vain (?) Hollannissa on kymmenen vuoden kortti ja onkin ollut puhetta miten siellä toimivat "pitkät" toisen EU-maan ajokortit, jotka ylittävät tuon ajan. Tässä suhteessa asetukset ja tulkinnat eivät kuulema ole yksiselitteisiä. Maan sisäinen laki ja EU-laki / sopimus ovat keskenään ristiriidassa.
Tälä hetkellä EU'sa on 110 erilaista ajokorttia omine ehtoineen, jotka ovat kuitenkin toimivia kaikissa EU-maissa. Vuosittain Eu-teillä kuolee 40000 henkilöä. Uuden asetuksen tarkoituksena on myös hillitä ajokortti-turismia, kun kuivuneen kortin tilalle haetaan kortti toisesta EU-maasta.
Sen ansiosta, että suomalaisen ajokortin numerona on henkilötunnus, se toimii Suomessa myös henkilökorttina, jolloin korttien päällekkäisyyttä / lukumäärä voi halutessaan rajoittaa. Mielestäni siltä osin asia on pikemminkin toimiva. Tietenkään ulkomailla asuessa siitä ei siellä ole etua.
Ps. Hakuni tuloksena kävi ilmi ettei Suomi ole ainoa maa joka ei uusi kansallista ajokorttia maasta poismuuttaneille.Tullessani Ranskaan jo vuosikausia sitten, jouduin vaihtamaan kortin ranskalaiseen "ikuiseen" korttiin ja antamaan suomalaisen kortin pantiksi. Eipä tuo vaihto ole haitannut, koska ranskalainen kortti käy joka paikassa muutenkin. Ei se sen rumempi tai kauniimpi ole kuin entinen suomalainenkaan.
- Voi uusia
Ajokortin ilman autokoulua jos vanhenemisesta on vähemmän kuin 2 vuotta.
Ulkomaalaisen kortin pitää olla voimassa halutessaan kortin suomesta tai sitten autokoulun kautta. Eikä päivääkään saa myöhästyä. Tuli koettua tuokin asia. - voihan kele
Hukkasin Suomi EU-ajokorttini ja olen ollut vuoden alusta kirjoilla Virossa, mistä saan uuden ajokortin kadonneen tilalle?
Suomesta? niin mistä poliisilaitoksesta ja taas jos Virosta niin miten menettelen. - maan_tavoin
kele, Virosta, silla olet siella kirjoilla.
Ja Hollanti ei todellakaan ole ainoa maa jossa on vain 10 vuoden kortteja jaossa. Nimen vaihdon myota jouduin minakin vaihtamaan suomalaisen ajokortin joka olisi ollut voimassa viela 40 vuotta eteenpain irlantilaiseen, jossa on 10 vuoden voimassaoloaika.
Sen jalkeen kun muutin USAan, taalla ei suoraan saa vaihdettua (joten pidetaan se EU-kortti sitten vaikka parin vuoden paasta menee umpeen) sita paikalliseen, eli inssi ja sen jalkeen paikallinen kortti. Joka taitaa olla perati 6 vuotta voimassa kerrallaan, eli kyllahan nuo rahastavat kortista moneen kertaan kun sita noin usein saa uusia...
Suomessa ei onneksi ole autovirastot VIELA keksineet alkaa rahastaa ajokorteista 10 vuoden valein.
Passien muutto 10:sta 5 vuoteen tuplasi paitsi niista tulevan kertakulun myos kulut sikali etta nyt joutuu suomalaisia passeja uusimaan 5 vuoden valein. EU:n biopassi on aika heikko tekosyy voimassaolon muutokseen, silla esim. saksalaisilla on 10 vuotta voimassa olevat (ja kauniimmat) vastaavanlaiset biopassit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus54009Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va872072Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J50856- 47784
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?184738Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va34738Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35732Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119715- 35674
Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?
Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97127648