VERENPAINEESTA

Leikkauksessa...

Eli milloin on sellainen raja verenpaineella leikkauksessa että se on jo hengenvaarallisen alhaalla?
Kun en löydä tietoa mistään vai enkö sitten osaa oikeilla hakusanoilla hakea..

10

6686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja

      Siihen vaikuttaa niin moni asia, nukutus/puudutus, perussairaudet, ikä, toimenpiteen vaihe... Esim. heti nukutuksen jälkeen ennen kuin leikkaus on alkanut, verenpaine useimmiten laskee. Jos olet terve, kestät helposti reilusti alle sadan yläpaineen. Verenpainetta saadaan leikkauksen aikana nostettua nesteytyksellä, verenpainetta nostavalla lääkkeellä, trendelenburgin asennolla (pääpuoli alas), unen syvyyttä keventämällä, ym.
      Itse lääkitsen verenpainetta nuorella, terveellä ihmisellä siinä vaiheessa kun yläpaine alkaa roikkua alle 70:ssä. Mutta kuten sanoin, se on niin yksilöllistä.
      Toivottavasti sait edes jotakin selkoa tästä vastauksesta.

      • anehoituri

        Riippuu paljon myös potilaan lähtöpaineesta. Samoin teen eli jos yläpaine alkaa olla alle 70, niin lääkitsen. Seuraan kyllä koko ajan keskipaineitakin, mielellään yli 60 keskipaineita pidän.


      • laparoskopia..
        anehoituri kirjoitti:

        Riippuu paljon myös potilaan lähtöpaineesta. Samoin teen eli jos yläpaine alkaa olla alle 70, niin lääkitsen. Seuraan kyllä koko ajan keskipaineitakin, mielellään yli 60 keskipaineita pidän.

        joku aika sitten ja kertomuksesta luin ( tosin niin sekaisin vielä toimenpiteestä etten tarkkaan muista ) että oli vaikeuksia verenpaineen kanssa.
        Normaali verenpaine mulla 90/60. Äkkinäisiä nousuja ei voi tehdä, menee melkein taju, niin huippaa. Ikää 39v.
        En sitten tiedä olenko riskinukutettava tuon verenpaineen vuoksi; toivottavasti ei tarvitsisi koskaan enää nukuttaa...


      • anehoituri
        laparoskopia.. kirjoitti:

        joku aika sitten ja kertomuksesta luin ( tosin niin sekaisin vielä toimenpiteestä etten tarkkaan muista ) että oli vaikeuksia verenpaineen kanssa.
        Normaali verenpaine mulla 90/60. Äkkinäisiä nousuja ei voi tehdä, menee melkein taju, niin huippaa. Ikää 39v.
        En sitten tiedä olenko riskinukutettava tuon verenpaineen vuoksi; toivottavasti ei tarvitsisi koskaan enää nukuttaa...

        Nukutushan on omalla tavallaan aina riski. Mutta jos olet muuten terve, niin matalat verenpaineet on hoidettavissa eikä nukutusta siitä syystä tarvitse pelätä. Yleensä verenpainetta nostavaa lääkettä annetaan kerta-annoksina tarvittaessa, mutta jos verenpaine roikkuu koko ajan liian matalalla, voidaan infuusiopumpun tai tippalaskurin avulla laittaa menemään jatkuvana infuusiona painetta nostavaa.


      • kirjoittaa
        anehoituri kirjoitti:

        Nukutushan on omalla tavallaan aina riski. Mutta jos olet muuten terve, niin matalat verenpaineet on hoidettavissa eikä nukutusta siitä syystä tarvitse pelätä. Yleensä verenpainetta nostavaa lääkettä annetaan kerta-annoksina tarvittaessa, mutta jos verenpaine roikkuu koko ajan liian matalalla, voidaan infuusiopumpun tai tippalaskurin avulla laittaa menemään jatkuvana infuusiona painetta nostavaa.

        eli tein tuon ensimmäisen kysymyksen ja eka vastaaja kyseli ikää ja mm.miten leikkaus tehtiin...
        Olin sektiossa ja puudutettuna rinnan kohdalta alaspäin.
        Normaali verenpaine 120/80 tienoilla.
        Sektion aikana se kuitenkin tippui 90/40 ja minulle kerrottiin että annetaan lääkettä.
        Eli oliko tuo nyt sitten jo liian alhaalla...?


      • vielä kertoa..
        kirjoittaa kirjoitti:

        eli tein tuon ensimmäisen kysymyksen ja eka vastaaja kyseli ikää ja mm.miten leikkaus tehtiin...
        Olin sektiossa ja puudutettuna rinnan kohdalta alaspäin.
        Normaali verenpaine 120/80 tienoilla.
        Sektion aikana se kuitenkin tippui 90/40 ja minulle kerrottiin että annetaan lääkettä.
        Eli oliko tuo nyt sitten jo liian alhaalla...?

        eli ikäni oli silloin 32v.


      • hoitaja
        vielä kertoa.. kirjoitti:

        eli ikäni oli silloin 32v.

        Sektio on aivan omanlaisensa leikkaus, koska tällöin on kyseessä myös syntyvän lapsen hyvinvointi. Verenpaineesi ei sinällään ollut liian matala, olisit kestänyt sen aivan hyvin. Mutta koska matala verenpaine heikentää istukkaverenkiertoa ja tätä kautta huonontaa sikiön vointia, on suositeltavaa että sektion yhteydessä verenpainetta ei päästetä laskemaan yli 10% lähtöpaineesta.
        Raskaana olevalla spinaalipuudutus nousee ylös, kuten sanoit rintojen tasalle, sillä iso kohtu aiheuttaa painetta selkäydinkanavaan ja vaikuttaa spinaalipuudutuksen leviämiseen.
        t. naistentautien leikkaussalin hoitaja


      • puudutus
        vielä kertoa.. kirjoitti:

        eli ikäni oli silloin 32v.

        Sektio on aivan omanlaisensa leikkaus, koska tällöin on kyseessä myös syntyvän lapsen hyvinvointi. Verenpaineesi ei sinällään ollut liian matala, olisit kestänyt sen aivan hyvin. Mutta koska matala verenpaine heikentää istukkaverenkiertoa ja tätä kautta huonontaa sikiön vointia, on suositeltavaa että sektion yhteydessä verenpainetta ei päästetä laskemaan yli 10% lähtöpaineesta.
        Raskaana olevalla spinaalipuudutus nousee ylös, kuten sanoit rintojen tasalle, sillä iso kohtu aiheuttaa painetta selkäydinkanavaan ja vaikuttaa spinaalipuudutuksen leviämiseen.
        t. naistentautien leikkaussalin hoitaja


      • alapaine 20
        laparoskopia.. kirjoitti:

        joku aika sitten ja kertomuksesta luin ( tosin niin sekaisin vielä toimenpiteestä etten tarkkaan muista ) että oli vaikeuksia verenpaineen kanssa.
        Normaali verenpaine mulla 90/60. Äkkinäisiä nousuja ei voi tehdä, menee melkein taju, niin huippaa. Ikää 39v.
        En sitten tiedä olenko riskinukutettava tuon verenpaineen vuoksi; toivottavasti ei tarvitsisi koskaan enää nukuttaa...

        Mulla on verenpainetauti, eli alapaine on 100, yläpaine on ok, siellä 125...

        Mutta mulla poistettiin umppari tässä 21.2 - 06 tähystämällä ja mulla alapaine - näin vain anestesia raportista - oli 20 ja leikkauksen olis pitäny kestää 20 minuuttia, mulla kesti tunti! Herääminen oli tuskallista ja hidasta. 40 ollessa alapaineen osastolla nestettä annettiin nopeana tippana 3 litraa, viimein alkoi nousta lähelle 60: ntä ja sittemmin on palautunut ennalleen eli 100:n luokille. En tiedä, onko normaalia, että ne laskee noin. Ja mä olen riski nukutettava, sillä mulla on synnynnäinen sydän vika ( reikä kammioiden väliseinässä ) ja vaikea astma. Voisko joku anehoituri ehkes kommentoida?


    • 1909090

      Päiväkirurginen, nukutuksessa tehty pieni rutiinileikkaus, jonka (nukutuksesta herättyä) yläpaine 190, ala 90, syke 90. Nyt lähes 10t heräämisen jälkeen yläp 155-160, ala ok 80, mutta leposyke aina vaan 85-90.
      Onko ok yli 60:lle miehelle, jonka terveys ja kunto ok ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      274
      3020
    2. 201
      2866
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      70
      2454
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      218
      1929
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1368
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1317
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1202
    Aihe