Olen tilanteessa, jossa odotan rintasyöpäleikkausta. Pitäisi vain osata sanoa, tehdäänkö säästävä leikkaus vai poistetaanko koko rinta. Tilanteeni on kuulemma siinä rajoilla..
Toisaalta haluaisin olla varmempi, että syöpä on pois, toisaalta haluaisin pitää rintani.
Mietin vain minkänäköinen rinnasta edes jää, jos siitä lohmaistaan iso osa pois. Olisiko parempi antaa leikata kaikki, ja käyttää proteesia, kuin epämuodostunut rinta ja pelko siitä että siihen jäi syöpäsoluja..
Miten tälläisenkään asian muka voisi osata itse päättää?
Koko rinta vai säästävä leikkaus
48
14147
Vastaukset
- zbbzbz
Minulla oli osapoisto, esitin lääkärille koko
poistoa, mutta ei suostunut tekemään sitä.
Jos lääkäri oli epävarma, minä ainakinajattelisin
koko poistoa ja sitten vähän aikaa prtyeesi ja myöhemmin ehkä tram-rinta. Siihen vaikuttaa ikäkin,
minä en kyllä viitsisi enää tässä iässä uudenrinnan tekemiseen vaan ottaisin proteesin.
Mutta nuorelle ihmiselle uusi rinta voisi sopia.
luulen että se on iso toimenpide...- rinnaton, mutta onnellinen
Minulle lääkäri esitti osapoistoa,sanoin heti että se otetaan pois kokonaan.Hän soitti vielä kotiin,leikkausta edeltävänä päivänä ja sanoi että ovat lääkäreiden kanssa pohtineet ja minulle sopisi tuo osapoisto.
Olin vain samalla kannalla että kokonaan pois ja lääkäri hyväksyi asian.
Kun oli leikattu niin lääkäri tuli sängyn viereen ja sanoin että oli hyvä että poistetiin kokonaan,koska imusolmukkeissakin oli syöpää ja nyt saatiin kaikki pois.
Olinpa helpottunut kun pidin pääni.
En ole hankkinut uutta rintaa, käytän rintsikoissa 'silokoonirintaa',olen siihen tyytyväinen. - mietinnässä
rinnaton, mutta onnellinen kirjoitti:
Minulle lääkäri esitti osapoistoa,sanoin heti että se otetaan pois kokonaan.Hän soitti vielä kotiin,leikkausta edeltävänä päivänä ja sanoi että ovat lääkäreiden kanssa pohtineet ja minulle sopisi tuo osapoisto.
Olin vain samalla kannalla että kokonaan pois ja lääkäri hyväksyi asian.
Kun oli leikattu niin lääkäri tuli sängyn viereen ja sanoin että oli hyvä että poistetiin kokonaan,koska imusolmukkeissakin oli syöpää ja nyt saatiin kaikki pois.
Olinpa helpottunut kun pidin pääni.
En ole hankkinut uutta rintaa, käytän rintsikoissa 'silokoonirintaa',olen siihen tyytyväinen.Pystyvätkö lääkärit jo leikkauksen aikana näkemään, onko imusolmukkeissa syöpää ja päättämään kainalon tyhjentämisen laajuudesta siinä vaiheessa?
Vai pitääkö odottaa että näytteet tutkitaan taas patologin toimesta ja leikataan uudestaan, jos jotain löytyy?
Sehän on kamalaa jos heti perään leikataan uudestaan.. - mietinnässä
mietinnässä kirjoitti:
Pystyvätkö lääkärit jo leikkauksen aikana näkemään, onko imusolmukkeissa syöpää ja päättämään kainalon tyhjentämisen laajuudesta siinä vaiheessa?
Vai pitääkö odottaa että näytteet tutkitaan taas patologin toimesta ja leikataan uudestaan, jos jotain löytyy?
Sehän on kamalaa jos heti perään leikataan uudestaan..Minulle siis tehdään vartijaimusolmuketesti ennen leikkausta... Mietin vain että pystyykö lääkärit tutkimaan sen vartijan jo leikkauksen aikana niin, ettei kainaloa tarvi välttämättä kaivella enempää, jos vartija on puhdas.
Keuhkot minulla oli puhtaat ja papereistani lunttasin odotellessa tutkimusta, että syöpäni on in situ tyypin tiehytperäinen karsinooma.. Tai siis siltä se vaikuttaa ennen leikkausta.
Kirurgi puhui yli 90 % selviytymisprosentista nykypäivän rintasyövissä, toisaalta tätä palstaa kun lukee, niin saa käsityksen että levinneisyys ja uusiminen on yleistä? Vai kirjoitteleeko tänne ihmiset lähinnä silloin kun tilanne on akuutti (kuten minulle)? Jatkavatko parantuneet elämäänsä eivätkä pahemmin palstoille enää kurki?
Tällä hetkellä tuntuu ettei elämään mahdu muuta kuin syöpä :( - Leikattu
mietinnässä kirjoitti:
Pystyvätkö lääkärit jo leikkauksen aikana näkemään, onko imusolmukkeissa syöpää ja päättämään kainalon tyhjentämisen laajuudesta siinä vaiheessa?
Sehän on kamalaa jos heti perään leikataan uudestaan..Minulle tehtiin leikkaus (en nyt muista nimeä, joku vartijaimusolmukejuttu tai jotain sinnepäin). Idea oli kuitenkin se, että leikkauksen aikana käytettiin jotakin radioaktiivista ainetta, joka hakeutuu elimistössä sinne missä niitä syöpäsoluja on, esim. imusolmukkeisiin. Leikkausaika piteni ehkä 15-30 min kun odotettiin aineen vaikutusta. Sitten kuulemma katsottinn Geiger-mittarilla mihin aine on kulkeutunut ja leikkaus eteni sen mukaan. Ihan hyvä juttu, että tällaistakin on olemassa.
Minulla syöpä oli kyhmyn lisäksi yhdessä imusolmukkeessa. Varmuuden vuoksi kainalosta poistettin niitä kuitenkin 12 kpl eli noin puolet kokonaismäärästä. Alkuaikoina kädessä esiintyi ajoittain tunnottomuutta, mutta nyt muutaman vuoden kuluttua on kaikki ok. Jumppa, esim. pallon tms. puristelu nyrkissä auttaa tähän. Nyt molemmat kädet toimivat samalla tavoin. - mietinnässä
Leikattu kirjoitti:
Minulle tehtiin leikkaus (en nyt muista nimeä, joku vartijaimusolmukejuttu tai jotain sinnepäin). Idea oli kuitenkin se, että leikkauksen aikana käytettiin jotakin radioaktiivista ainetta, joka hakeutuu elimistössä sinne missä niitä syöpäsoluja on, esim. imusolmukkeisiin. Leikkausaika piteni ehkä 15-30 min kun odotettiin aineen vaikutusta. Sitten kuulemma katsottinn Geiger-mittarilla mihin aine on kulkeutunut ja leikkaus eteni sen mukaan. Ihan hyvä juttu, että tällaistakin on olemassa.
Minulla syöpä oli kyhmyn lisäksi yhdessä imusolmukkeessa. Varmuuden vuoksi kainalosta poistettin niitä kuitenkin 12 kpl eli noin puolet kokonaismäärästä. Alkuaikoina kädessä esiintyi ajoittain tunnottomuutta, mutta nyt muutaman vuoden kuluttua on kaikki ok. Jumppa, esim. pallon tms. puristelu nyrkissä auttaa tähän. Nyt molemmat kädet toimivat samalla tavoin.Taitaa olla vähän kehittynyt sekin systeemi. Omahoitaja selitti, että rintaan laitetaan varjoainetta ensimmäiseksi leikkausaamuna ja sitten kuvataan röntgenillä. Kuvasta näkee mihin solmukkeeseen imunesteet rinnasta ensimmäisenä kulkeutuu. Sen perusteella tutkitaan kyseinen imusolmuke/solmukkeet, mutta ilmeisesti sitten juuri leikkauksen aikana. Toivottavasti, ettei tarvi aukoa uudelleen haavoja.
No, täytyy kysyä siltä kirurgilta tarkemmin, kun hän maanantaina soittaa..
- syklaami
Päätin heti kun sain tietää pattini olevan syöpä että koko rinta pois ja en ole katunut.Minullakin on silikooni proteesi ja en ole ajatellut teettää uutta rintaa tilalle.Silikooni proteesi on kuin oikea rinta rintaliiveissä,heiluu ja eläytyy kehon liikkeisiin samalla lailla kuin leikkaamaton rinta.Itse valitsin näin koska en olisi pystynyt elämään sen tiedon kanssa että mitä jos rintaan jäisikin syöpäkasvainta.Tsemppiä sinulle päätöksen tekoon.
- mietinnässä
Vähän samoilla linjoilla olen itsekin, kun ajatusta olen pyöritellyt, että kokonaan pois ja proteesi liiveihin. On varmaan tosiaan ulospäin aivan luonnollisen näköinen.
En usko että pitäisin leikellystä rinnastani kuitenkaan, se vain muistuttaisi syövästä ja saisi pelkäämään, jos sinne sittenkin on jäänyt jotain.
Kirurgille jo sanoinkin, että henki on rintaa tärkeämpi, mutta he pohtivat kokouksessaan vielä tilannettani ja kirurgi soittaa minulle sen jälkeen.
Tosin olen jo aika varma siitä, että haluan koko rinnan pois.
Muutos tulee tietty olemaan suuri, koska rintani ovat kokoa C.. Ikävää miettiä tälläisiä, mutta toisaalta ihmisiltä amputoidaan raajojakin, nyt on kyse 'vain' rinnasta.
Muut varmasti hyväksyvät minut yksirintaisenakin, mutta toivottavasti opin itsekin hyväksymään... Olen suhteellisen nuori vielä, vai toisaalta onko sitä vielä kiintyneempi vartaloonsa, mitä kauemmin sen kanssa on elänyt? - syklaami
mietinnässä kirjoitti:
Vähän samoilla linjoilla olen itsekin, kun ajatusta olen pyöritellyt, että kokonaan pois ja proteesi liiveihin. On varmaan tosiaan ulospäin aivan luonnollisen näköinen.
En usko että pitäisin leikellystä rinnastani kuitenkaan, se vain muistuttaisi syövästä ja saisi pelkäämään, jos sinne sittenkin on jäänyt jotain.
Kirurgille jo sanoinkin, että henki on rintaa tärkeämpi, mutta he pohtivat kokouksessaan vielä tilannettani ja kirurgi soittaa minulle sen jälkeen.
Muutos tulee tietty olemaan suuri, koska rintani ovat kokoa C.. Ikävää miettiä tälläisiä, mutta toisaalta ihmisiltä amputoidaan raajojakin, nyt on kyse 'vain' rinnasta.
Muut varmasti hyväksyvät minut yksirintaisenakin, mutta toivottavasti opin itsekin hyväksymään... Olen suhteellisen nuori vielä, vai toisaalta onko sitä vielä kiintyneempi vartaloonsa, mitä kauemmin sen kanssa on elänyt?Niin siinähän sitä onkin että itse hyväksyy itsensä rinta puolena.Mieheni ja lapseni ovat täysin hyväksyneet minut tällaisena,itse vaan ajattelee päässään että on jotenkin erinlainen kuin ennen,vaikka ihan sama äiti ja puoliso on kun ennenkin.Minäkin ajattelin että elämä vai yks tissi,no elämähän vei voiton.Itsekin olen kokoa d,mutta hyvin on toiminut proteesi.
mietinnässä kirjoitti:
Muut varmasti hyväksyvät minut yksirintaisenakin, mutta toivottavasti opin itsekin hyväksymään... Olen suhteellisen nuori vielä, vai toisaalta onko sitä vielä kiintyneempi vartaloonsa, mitä kauemmin sen kanssa on elänyt?En usko, että se on iästä kiinni.Luulen että toiset ajattelevat järjellä ja toiset tunteella.Mielestäni lääkärin ei yksin saa antaa päättää tätä asiaa, koska on liian usein sattunut että on sitten täytynytkin poistaa se rinta kokonaan ja mikä pahempaa osapoiston jälkeen on ilmaantunut etäpesäkkeitä ja silloin onkin jo vähän vakavampi juttu.Nuorella ihmisellä ei ole tietenkään vielä kaikkiin asioihin kokemuksellista näkemystä, jotenka sen ymmärtää, että tunnepuoli vaikuttaa vahvemmin.Se on hyvä, että on tällainen palsta josta voi saada erilaisia näkemyksiä, kunhan sitten, muistaa että on se oma päätös sitten millainen tahansa, niin tällä hetkellä nykyisen oman päätöksen mukaan on elettävä eteenpäin... Rintaliiviproteesien kanssa tulee hyvin toimeen, ainakin minä tulen , kunhan vain viitsin laittaa ne matkaan.Mutta rinnattomana kun on niin valtavan kevyt olo....arkena.
- Toispuolinen
Minulta poistettiin toinen rinta. Ei ollut mahdollisuutta edes valita rintojen koosta ja kasvaimen sijainnista johtuen.
Hyvin olen pärjännyt ilman toista rintaakin. Tietenkin se on aluksi järkytys, mutta kokonaisutta ajatellen yksi rinta (sormi tai jalka tai mikä tahansa, kuulo, jne.) sinne tai tänne mitä siitä sitten, kun voi muuten elää ihan täysipainoista elämää.
Korjausleikkausta en ole vielä pohtinut.
Tähän ei ole olemassa vakioreseptiä, vaan jokainen tapaus on erilainen ja jokainen tekee oman ratkaisunsa harkintansa mukaan. Tietysti ratkaisuun vaikuttavat esim. elämäntilanne ja ikä.- rinnaton ,mutta onnellinen
Samaan huoneeseen minun kanssani tuli kaksi naista,joille oli tehty osapoisto,toiselle puolivuotta sitten ja toisella oli kaksi vuotta väliä. Nyt molemmilta jouduttiin leikkaamaan sama rinta kokonaan pois.
Silloin ajattelin että kamalaa tulla puolenvuoden päästä uudelleen leikkauttamaan rinta pois.
Mutta sinä itse päätät mitä sinun rinnallesi tehdään..eikä kukaan muu.
Tsemppiä ja halauksia Sinulle päätökseesi. - mietinnässä
rinnaton ,mutta onnellinen kirjoitti:
Samaan huoneeseen minun kanssani tuli kaksi naista,joille oli tehty osapoisto,toiselle puolivuotta sitten ja toisella oli kaksi vuotta väliä. Nyt molemmilta jouduttiin leikkaamaan sama rinta kokonaan pois.
Silloin ajattelin että kamalaa tulla puolenvuoden päästä uudelleen leikkauttamaan rinta pois.
Mutta sinä itse päätät mitä sinun rinnallesi tehdään..eikä kukaan muu.
Tsemppiä ja halauksia Sinulle päätökseesi.Tsemppauksesta ja yhä vahvemmin alan kallistua koko rinnan poiston puoleen..
Se on varmempi tapa, sanoi kirurgi, lisäksi hän sanoi, että jos tehdään osapoisto, pitää antaa sädehoitoa. Tosin voihan se olla että sitä annetaan jokatapauksessa, ihan varmuudeksi. Näin olen ymmärtänyt, että nykyään hoidetaan laaja-alaisesti, vaikka syöpä olisi paikallinenkin.
Mutta eiköhän nämä asiat vielä selviä tässä alkuvuoden mittaan. Luulenpa, että tissipuolena tulen minäkin kulkemaan, tarkoitus olisi vielä täällä vuosikymmeniä tallata :) - Loistava.polku
mietinnässä kirjoitti:
Tsemppauksesta ja yhä vahvemmin alan kallistua koko rinnan poiston puoleen..
Se on varmempi tapa, sanoi kirurgi, lisäksi hän sanoi, että jos tehdään osapoisto, pitää antaa sädehoitoa. Tosin voihan se olla että sitä annetaan jokatapauksessa, ihan varmuudeksi. Näin olen ymmärtänyt, että nykyään hoidetaan laaja-alaisesti, vaikka syöpä olisi paikallinenkin.
Mutta eiköhän nämä asiat vielä selviä tässä alkuvuoden mittaan. Luulenpa, että tissipuolena tulen minäkin kulkemaan, tarkoitus olisi vielä täällä vuosikymmeniä tallata :)Minä annoin päätäntävallan täysin kirurgille - vasta leikkauksessahan näkyy, mikä tilanne todella on. Optimistisena hän päätyi osapoistoon - ja parin vuoden päästä olin sitten leikkauttamassa loppujakin pois.
Mutta sehän ei suinkaan tarkoita mitään toispuolisuutta - useimmiten uusi rinta entisen tilalle pyritään rakentamaan jo samassa leikkauksessa. Itse sain kolme kuukautta "lykkäystä", koska olin juuri aloittamassa uudessa työpaikassa enkä halunnut pitkää sairaslomaa. - rinnaton ,mutta onnellinen
mietinnässä kirjoitti:
Mutta eiköhän nämä asiat vielä selviä tässä alkuvuoden mittaan. Luulenpa, että tissipuolena tulen minäkin kulkemaan, tarkoitus olisi vielä täällä vuosikymmeniä tallata :)Kyllä minä sain kaikki sytostaatit ja sädehoidot,vaikka rinta poistettiinkin,nyt syön vielä 5 vuotta hormoonipillereitä.
Hoidotkin ovat jokaisella niin erilaiset,toiset saa ja toiset ei.
Ystävältäni leikattiin 7 vuoden jälkeen kokonaan pois..oli tehty osaleikkaus...eikä hän saanut mitään muuta kuin hormoonipillerit 5 vuodeksi. - ehdit myöhemminkin
mietinnässä kirjoitti:
Mutta eiköhän nämä asiat vielä selviä tässä alkuvuoden mittaan. Luulenpa, että tissipuolena tulen minäkin kulkemaan, tarkoitus olisi vielä täällä vuosikymmeniä tallata :)Aivan ensiksi, kuuntele vain itseäsi, että miltä sinusta tuntuu. Haluatko elää ilman rintaa vai... Itse halusin ehdottomasti vain osapoiston ja jälkeen päin ajatellen olen siitä ratkaisusta hyvin onnellinen. En tarvitse mitään proteesia, koska rinta pieneni vain niin vähän.
Itse en jäänyt miettimään, että uusiiko nyt helpommin vai ei, koska kontrolleissa kuitenkin käyn. Kyllä se mammografiassa sitten näkyy, jos.... Ja näyttääpä se uusivan, vaikka olisi koko rinta poistettu.
Minulle annettiin sädehoitoja. Siitä ei tullut mitään ongelmia. Töissä kävin samalla. - ehdit hyöhemminkin
ehdit myöhemminkin kirjoitti:
Aivan ensiksi, kuuntele vain itseäsi, että miltä sinusta tuntuu. Haluatko elää ilman rintaa vai... Itse halusin ehdottomasti vain osapoiston ja jälkeen päin ajatellen olen siitä ratkaisusta hyvin onnellinen. En tarvitse mitään proteesia, koska rinta pieneni vain niin vähän.
Itse en jäänyt miettimään, että uusiiko nyt helpommin vai ei, koska kontrolleissa kuitenkin käyn. Kyllä se mammografiassa sitten näkyy, jos.... Ja näyttääpä se uusivan, vaikka olisi koko rinta poistettu.
Minulle annettiin sädehoitoja. Siitä ei tullut mitään ongelmia. Töissä kävin samalla.Niin lisään vielä,
että minulle se oli niin selvä asia, että vain osapoisto, jos lääkäri katsoo, että se riittää. En edes miettinyt muita vaihtoehtoja.
En kysellyt muiden mielipiteitä koko asiasta. Katsoin, että se on minun henkilökohtainen valintani. Jos uusii, niin uusii.... Kaikki me joskus kuollaan.
Eli älä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa vaan mieti itse sydämessäsi, että miltä sinusta tuntuu. Päätös on sinun ja itse siitä sitten vastaat. Itse en ole ainakaan katunut.
- rintsari
Jokaisellahan on eri lähtötilanne, eikä kukaan voi mennä sanomaan mikä on oikea ratkaisu, mutta olen kyllä sitä mieltä, että jos syöpää on rinnassa, olisi viisasta poistaa se kokonaan. Niin monella uusinut osapoiston jälkeen.
- viestistä,jonka
luin ,että joillekin on annettu myös sädehoidot,vaikka rinta on kokonaan poistettu.Minulta poistettiin rinta,ainakin Meilahden syöpäklinikalla sanottiin,että sädetystä ei tarvita,jos koko rinta poistetaan. Minulla oli kainalon imusolmukkeissa 12/2 syöpää,miten on ,onko nyt varmaa, ettei sädetystä olisi tarvittu sinnekin?????
- ehdottomasti!
Jos vain elämäsi on sinulle tärkeä!'
Sitten jää huoli siitä uusiiko se paikallisesti.
Korjausleikkauksiakin tehdään paremmin koko poistoihin ja saat toisenkin korjattua siinä samalla.
Mutta osapoistoista jää aina riski suurempi leviämiseen. - Syäpäläinen
viestistä,jonka kirjoitti:
luin ,että joillekin on annettu myös sädehoidot,vaikka rinta on kokonaan poistettu.Minulta poistettiin rinta,ainakin Meilahden syöpäklinikalla sanottiin,että sädetystä ei tarvita,jos koko rinta poistetaan. Minulla oli kainalon imusolmukkeissa 12/2 syöpää,miten on ,onko nyt varmaa, ettei sädetystä olisi tarvittu sinnekin?????
Onko tosiaankin noin, että sädetystä on vähennetty viimeaikoina?
No nämä nykyiset hoidot ovatkin tehokkampia kuin vanhat.
Johtuisiko se siitä? - sädehoito
Syäpäläinen kirjoitti:
Onko tosiaankin noin, että sädetystä on vähennetty viimeaikoina?
No nämä nykyiset hoidot ovatkin tehokkampia kuin vanhat.
Johtuisiko se siitä?osastolla ,kun olin hakemassa aikaa sädehoitoon,lääkäri sanoi,ettei sädehoitoa tarvita,koska koko rinta on poistettu. Hän sanoi (muistaakseni)Amerikkalaisen tutkimuksen osoittaneen,ettei tälläisissa tapauksissa sädehoidosta ole mitään hyötyä....
- rintsari
sädehoito kirjoitti:
osastolla ,kun olin hakemassa aikaa sädehoitoon,lääkäri sanoi,ettei sädehoitoa tarvita,koska koko rinta on poistettu. Hän sanoi (muistaakseni)Amerikkalaisen tutkimuksen osoittaneen,ettei tälläisissa tapauksissa sädehoidosta ole mitään hyötyä....
Minä en saanut kuin sytostaatit, koska rinta osapoiston jälkeen poistettiin kokonaan ja tehtiin uusi samantein. Tosin kainalosta ei löytynyt mitään ja oli gradus 1:sta. Varmaan tapauskohtaista. Luulisi kyllä sädetettävän, jos kainalosta löytyy syöpäsoluja?
- tätä
rintsari kirjoitti:
Minä en saanut kuin sytostaatit, koska rinta osapoiston jälkeen poistettiin kokonaan ja tehtiin uusi samantein. Tosin kainalosta ei löytynyt mitään ja oli gradus 1:sta. Varmaan tapauskohtaista. Luulisi kyllä sädetettävän, jos kainalosta löytyy syöpäsoluja?
miettinyt,ja aioi vielä kysellä,kunhan käyn seuraavassa kontrollissa.Minulla oli kainaloon levinnyt syöpä,gradus2. ja sain vain stytot ja 5v.lääkitys.Jos sädetyksestä ei ole hyötyä,tarkoittaneenko että jos uusii,niin uusii sädetyksestä huolimatta.??
- mietinnässä
tätä kirjoitti:
miettinyt,ja aioi vielä kysellä,kunhan käyn seuraavassa kontrollissa.Minulla oli kainaloon levinnyt syöpä,gradus2. ja sain vain stytot ja 5v.lääkitys.Jos sädetyksestä ei ole hyötyä,tarkoittaneenko että jos uusii,niin uusii sädetyksestä huolimatta.??
Noniin, nyt vasta onkin mietittävää.
Soittivat ja suosittavat osapoistoa, osapoiston lisäksi sytot ja sädehoito. Koko kainalo tyhjätään varmuuden vuoksi.
Jos itse haluan että koko rinta poistetaan, se poistetaan, ja sädehoito jää pois. Säästävät siinä, sanoi soittanut lääkäri.
Toisaalta sain nyt mahdollisuuden pitää rintani, sekä sen lisäksi ylimääräinen varmistus sädehoidolla..
Tietty jos leikkauksen aikana osoittautuu, että koko rinta pitää poistaa, se poistetaan.
Toisaaltahan tämä on kai hyvä uutinen. On tässä onneksi aikaa asiaa vielä miettiä.. - mutta älä loukkaannu
mietinnässä kirjoitti:
Noniin, nyt vasta onkin mietittävää.
Soittivat ja suosittavat osapoistoa, osapoiston lisäksi sytot ja sädehoito. Koko kainalo tyhjätään varmuuden vuoksi.
Jos itse haluan että koko rinta poistetaan, se poistetaan, ja sädehoito jää pois. Säästävät siinä, sanoi soittanut lääkäri.
Toisaalta sain nyt mahdollisuuden pitää rintani, sekä sen lisäksi ylimääräinen varmistus sädehoidolla..
Tietty jos leikkauksen aikana osoittautuu, että koko rinta pitää poistaa, se poistetaan.
Toisaaltahan tämä on kai hyvä uutinen. On tässä onneksi aikaa asiaa vielä miettiä..jos sanon sinulle sen, että ei ole ollenkaan huono asia jos poistavat koko rinnan.
Tiedän valtavasti näitä uusinta leikkauksia osapoiston jälkeen.
Mutta luota vaan lääkäriisi, mutta lääkäritkin yrittävät rinnan säästää osaksi senkin tähden kun luulevat sen olevan potilaalle tärkeän.
Mutta mieti asiaa rauhassa ja hyvä tietohan toi oli sinänsä että vain osapoistoa suositellaan. Mutta sinä kuitenkin päätät! - mietinnässä
mutta älä loukkaannu kirjoitti:
jos sanon sinulle sen, että ei ole ollenkaan huono asia jos poistavat koko rinnan.
Tiedän valtavasti näitä uusinta leikkauksia osapoiston jälkeen.
Mutta luota vaan lääkäriisi, mutta lääkäritkin yrittävät rinnan säästää osaksi senkin tähden kun luulevat sen olevan potilaalle tärkeän.
Mutta mieti asiaa rauhassa ja hyvä tietohan toi oli sinänsä että vain osapoistoa suositellaan. Mutta sinä kuitenkin päätät!..tietenkään loukkaannu. Ja ainahan sekin on mahdollista, että leikkauksen aikana ilmenee kuitenkin jotain "uutta" ja herään ilman rintaa. Kaikkeen on varauduttava.
Mutta tosiaan, maallikkona en kai muuta voi kuin luottaa lääkäreihin, jos he ovat sitä mieltä, että osapoisto on ok sädehoidon kanssa, niin kai se on siitä lähdettävä.. Jos tilanne muuttuu, se muuttuu, mutta siihen on kai varauduttava tästä lähtien koko elämän ajan.
Sen nämä kokemukset ovat osoittaneet, että koskaan ei voi tietää mitä nurkan takaa tulee. Vaikka luulet olevasi elämäsi kunnossa, niin saatat kuulla sairastavasi syöpää! Päivä kerrallaan, sanottiin jossain oppaassa, eihän tässä muuta voi. Päivä ja tilanne kerrallaan, sen mukaan sitten mennään.
Nyt kuitenkin jo vähän helpottaa, leikkaus on ensi viikolla ja tiedän alustavasti miten minua hoidetaan. Mahdollisesti saan pitää rintanikin, ainakin toistaiseksi. Enemmän huolettaa tuo kainalon tyhjäys, miten se vaikuttaa käden toimintaan. No kuntoutusta varmasti vaatii. Vaikka voisihan se onnettomuudessakin vioittua, sitä vain luulee että kaikki mikä johtuu syövästä on sata kertaa pahempaa kuin mikään muu! - Edellinen
mietinnässä kirjoitti:
..tietenkään loukkaannu. Ja ainahan sekin on mahdollista, että leikkauksen aikana ilmenee kuitenkin jotain "uutta" ja herään ilman rintaa. Kaikkeen on varauduttava.
Mutta tosiaan, maallikkona en kai muuta voi kuin luottaa lääkäreihin, jos he ovat sitä mieltä, että osapoisto on ok sädehoidon kanssa, niin kai se on siitä lähdettävä.. Jos tilanne muuttuu, se muuttuu, mutta siihen on kai varauduttava tästä lähtien koko elämän ajan.
Sen nämä kokemukset ovat osoittaneet, että koskaan ei voi tietää mitä nurkan takaa tulee. Vaikka luulet olevasi elämäsi kunnossa, niin saatat kuulla sairastavasi syöpää! Päivä kerrallaan, sanottiin jossain oppaassa, eihän tässä muuta voi. Päivä ja tilanne kerrallaan, sen mukaan sitten mennään.
Nyt kuitenkin jo vähän helpottaa, leikkaus on ensi viikolla ja tiedän alustavasti miten minua hoidetaan. Mahdollisesti saan pitää rintanikin, ainakin toistaiseksi. Enemmän huolettaa tuo kainalon tyhjäys, miten se vaikuttaa käden toimintaan. No kuntoutusta varmasti vaatii. Vaikka voisihan se onnettomuudessakin vioittua, sitä vain luulee että kaikki mikä johtuu syövästä on sata kertaa pahempaa kuin mikään muu!Suomessa olet hyvissä käsissä.
Meillä hoidetaan rintasyöpää hyvin. Itsellänni on myös kainalo tyhjennetty, mutta ei ole ollut ainakaan vielä suurempia ongelmia sen kanssa.
Ulkoile ja syö terveellisesti, että jaksat toipua leikkauksestasi!
Kaikkea hyvää sinulle ja tulehhan kertomaan sitten kuulumisiasi!
Jossakin vastineessasi kirjoitit "lunttasin odotellessa tutkimusta, että syöpäni on in situ tyypin tiehytperäinen karsinooma.. Tai siis siltä se vaikuttaa ennen leikkausta."
Jos niin, ennuste on todella hyvä pelkällä segmenttiresektiolla, toki riippuu maligniteetin koosta myös, tai onko useissa tiehyeissä.
Omalla kohdallani: löydös mikrokalkkeja,(kuvassa siis kuin kärpäsenpaskoja lapsen pikkurillinkynnen kokoisella alueella), ei todennettavia kyhmyjä; neulanäytettä ei voitu ottaa, joten koepala lankamerkkauksen jälkeen leikkauksella. Kirurgi oli melko varma, että kaikki saatiin pois jo sillä otoksella, alue muistaakseni 0.6-0,8 mm.
Patologin lausunto: varmistamaton todennäköinen alkava tiehyensisäinen syopä (DCIS).- ok.
Halusivat kuitenkin varmistaa tilanteen; olin kohonneen verenpaineen (paniikki) takia heräämössä odottelemassa uutta operaatiota, kun kir. tuli ja kysyi, että poistetaanko kaikki!!!! No ei!!! Eli uusi resektio, loppujen lopuksi n. 6x3 sentin alue, "syvyyttä" en tiedä. Itse asiassa sekin turha, koska ei löytynyt minkäänlaisia poikkeamia kudoksessa.
DCIS on siitä "kiitollinen", ettei se lähetä etäpesäkkeitä, toki on mahdotonta siinäkään ennustaa, etteikö jossain muussakin tiehyessä voisi olla löydös, mutta kontrollikäynnit puolivuosittain sen varsin näyttävät.
Sädehoitoa sain sen normaalin 5 pv/6 viikon ajan ja kaikki ainakin nyt ok.
Et kerro ikääsi, mutta sinuna voisin kuitenkin kallistua osapoistoon, jos jotain sitten myöhemmin ilmenee, niin sitten totaalinen poisto, valinta on kuitenkin omasi
Voimia, ainakin minulla vaikeudet olivat "nupissa" itse asian sulattamisessa, eli itku oli herkässä, kuin itse rinnassa- mietinnässä
No itselläni ultran perusteella kasvaimen koko on 2-3 cm, joten ihan millään pikku lohmaisulla sitä ei saa pois. Jäljelle jätettävästä rinnasta tulisi eri kokoinen kuin terveestä.. Muita löydöksiä ei rinnassa tutkimuksissa löytynyt, eikä kainalossa näy etäpesäkkeitä. Näin siis ennen leikkausta, totuushan voi olla toinen sitten kun leikkaavat ja tutkivat. Täytynee kuunnella lääkäreiden kantaa, onhan tässä vielä reilu viikko ennen leikkausta aikaa miettiä..
Yhtä piinaa tämä kuitenkin on, helpottaako tämä sitten kun syöpä on leikattu pois ja kotiuttavatko ne todella nykyään sairaalasta jo seuraavana päivänä, vaikka koko rinta olisi poistettu? Dreenin kanssa sitten itse joutuu pulaamaan. Pelkään jo koko leikkausta ja sen jälkeistä kipua sen takia.. Tämä syövän aiheuttama stressi on saanut minunkin verenpaineeni kokoamaan järkkyihin lukemiin.. Koska sitä voi taas alkaa elämään ilman huolta?
Jos saa sytostaatteja, lähteekö hiukset kaikilta, lähteekö ripset ja kulmakarvatkin? Entä muut ihokarvat?
Miten te kestätte tai olette kestäneet kaiken tämän? Pää hajoaa... - rintsari
mietinnässä kirjoitti:
No itselläni ultran perusteella kasvaimen koko on 2-3 cm, joten ihan millään pikku lohmaisulla sitä ei saa pois. Jäljelle jätettävästä rinnasta tulisi eri kokoinen kuin terveestä.. Muita löydöksiä ei rinnassa tutkimuksissa löytynyt, eikä kainalossa näy etäpesäkkeitä. Näin siis ennen leikkausta, totuushan voi olla toinen sitten kun leikkaavat ja tutkivat. Täytynee kuunnella lääkäreiden kantaa, onhan tässä vielä reilu viikko ennen leikkausta aikaa miettiä..
Yhtä piinaa tämä kuitenkin on, helpottaako tämä sitten kun syöpä on leikattu pois ja kotiuttavatko ne todella nykyään sairaalasta jo seuraavana päivänä, vaikka koko rinta olisi poistettu? Dreenin kanssa sitten itse joutuu pulaamaan. Pelkään jo koko leikkausta ja sen jälkeistä kipua sen takia.. Tämä syövän aiheuttama stressi on saanut minunkin verenpaineeni kokoamaan järkkyihin lukemiin.. Koska sitä voi taas alkaa elämään ilman huolta?
Jos saa sytostaatteja, lähteekö hiukset kaikilta, lähteekö ripset ja kulmakarvatkin? Entä muut ihokarvat?
Miten te kestätte tai olette kestäneet kaiken tämän? Pää hajoaa...Ymmärrän, että vaikea päätös. Laita lapulle ylös mitä pitää lääkäriltä kysyä. Itse ainakin unohdin kysymykset, jos ei ollut lapulla.
Minulla meni niin, että ensin otettiin 1,5 cm:n kokoinen patti reunamarginaalilla pois ja parin viikon kuluttua tuli patologin vastaus, jossa todettiin leikatun patin reuna-alueilla, jossa olisi pitänyt olla tervettä kudosta, syövän esiastetta.
Piti päättää, että leikataanko lisää vai leikataanko kokonaan pois tai kokonaan pois ja uusi rinta tilalle. Teki mieli sanoa, että ihan vaikka koko pää pois ei niin kauheasti väliä enää.
Lääkäri suositteli ikäni puolesta ja syövän rauhallisuuden vuoksi jälkimmäistä, johon sitten itsekin päädyin. Ei kannata kipuja pelätä. Lääkkeet on olemassa kipuihin. Itselläni ei ollut vasta kuin TRAM-leikkauksesta suurempia kipuja vatsan seudulle.
Kaikista sytoista ei lähde hiukset, minulla oli 6xCEF, joka aiheutti hiusten lähdön vähitellen. Joillakin lähtee nopeasti. Ripset eivät lähteneet, eikä kulmakarvat.
Nyt tuntuu vaikealta pitkään, mutta huomaat, että asian kanssa oppii elämään, eikä elämässä enää mitkään pikkujutut hetkauta. Tsemppiä. - syklaami
mietinnässä kirjoitti:
Miten te kestätte tai olette kestäneet kaiken tämän? Pää hajoaa...Voikohan sitä koskaan enää elää ilman huolta ja pelkoa,kun on yhden kerran ollut syöpä niin miksei tulisi toisenkin kerran.Minulla kasvaimen koko noin 4cm ja imusolmukkeissa 4/9 oli syöpää.Koko rinta pois ja nyt olen saanut 3xtaxotere herceptin ja 3xcef hoidon,seuraavaksi 25kertaa sädehoitoa.Minut leikattiin keskiviikkona ja perjantaina olin jo kotona,kipeä en ollut missään leikkaus vaiheessa.Käsikin toimii kuten ennen jos ei jopa paremmin kuin ennen leikkausta.Minun kohdalla kävi näin että herceptin ja taxotere ohensi jonkin verran hiuksia jacef hoidon aikana oheni vielä lisää mutta kaikki hiukset ei lähtenyt.Ripset ja kulmakarvat ikävä kyllä lähti kaikki pois.Huomasin myös eräänä iltana että käsi ja jalka karvat on lähteny.Minä olen kestänyt tämän taudin suurella tukiverkon avustuksella ja ystävien tuella sekä perheeni tuella,ja suurta osaa näyttelee huumori joskus jopa musta huumori.Olen pakottanut itseni ajattelemaan myös näin että se on leikattu pois niin sitä ei ole enää minussa.Lääkäri sanoi minulle että hän uskoo sillä olevan suurempi prosenttiluku että tämä tauti ei uusi kuin että uusisi,ja minähän uskon lääkäriä.Itselläni pyöri samat asiat päässä kuin sinulla,kysele,etsi tietoa,vaikkakin minulle tieto lisäs tuskaa.Sinulle oikein paljon voima haleja ja tsemppi rutistus,kyllä se siitä lutviutuu.
- Leikattu ja hoidettu
mietinnässä kirjoitti:
Miten te kestätte tai olette kestäneet kaiken tämän? Pää hajoaa...Minulla kasvain oli noin 2 cm. Leikattiin ja sairaalassa olin yhden yön yli. Kipuja ei tarvitse pelätä. Sairaslomalla olin 5 viikkoa. Sen jälkeen lisätutkimuksia, onko mahdollisesti kuitenkin levinnyt johonkin. Onneksi ei löytynyt mitään. Varmuuden vuoksi sain kuitenkin hoidot uusimisen ehkäisyyn: sytot, sädehoito ja hormonihoito. Sytoja kävin saamassa poliklinikalla 6 kertaa kolmen viikon välein. Hiukset lähti, samoin kuin muukoin karvoitus, mutta onneksi ne kasvavat takaisin. Näinhän ei aina kuitenkaan tarvitse olla, sillä vaikutus riippuu siitä minkälaista lääkitystä käytetään ja sitäpaitsi jokainen reagoi hoitoihin eri tavoin. Kynnet ja ripset säilyivät.
Sen jälkeen seurasi sädehoitojakso, 5 viikkoa jokaisena arkipäivänä, ja lopuksi hormonilääkitys.
Yleisesti ottaen luulisin, että useimmiten tilanne helpottaa leikkauksen ja tutkimusten jälkeen. Epätietoisuus on kamalinta. Kun sitten on selvillä missä mennään, niin on se ikäänkuin puolet koko jutusta, kun tietää että saa hyvää hoitoa ja asiat etenevät osaavissa käsissä, vaikkakin kuukausiahan tuohon kaikkeen saattaa kulua.
Tsemppiä ja voimia Sinulle. - mietinnässä
Leikattu ja hoidettu kirjoitti:
Minulla kasvain oli noin 2 cm. Leikattiin ja sairaalassa olin yhden yön yli. Kipuja ei tarvitse pelätä. Sairaslomalla olin 5 viikkoa. Sen jälkeen lisätutkimuksia, onko mahdollisesti kuitenkin levinnyt johonkin. Onneksi ei löytynyt mitään. Varmuuden vuoksi sain kuitenkin hoidot uusimisen ehkäisyyn: sytot, sädehoito ja hormonihoito. Sytoja kävin saamassa poliklinikalla 6 kertaa kolmen viikon välein. Hiukset lähti, samoin kuin muukoin karvoitus, mutta onneksi ne kasvavat takaisin. Näinhän ei aina kuitenkaan tarvitse olla, sillä vaikutus riippuu siitä minkälaista lääkitystä käytetään ja sitäpaitsi jokainen reagoi hoitoihin eri tavoin. Kynnet ja ripset säilyivät.
Sen jälkeen seurasi sädehoitojakso, 5 viikkoa jokaisena arkipäivänä, ja lopuksi hormonilääkitys.
Yleisesti ottaen luulisin, että useimmiten tilanne helpottaa leikkauksen ja tutkimusten jälkeen. Epätietoisuus on kamalinta. Kun sitten on selvillä missä mennään, niin on se ikäänkuin puolet koko jutusta, kun tietää että saa hyvää hoitoa ja asiat etenevät osaavissa käsissä, vaikkakin kuukausiahan tuohon kaikkeen saattaa kulua.
Tsemppiä ja voimia Sinulle.Todellakin, eilen soitin eräälle ystävälleni jolla on ollut eri tyypin syöpä, joka vielä uusi. Siitä huolimatta hän on tehnyt kolme lasta kaiken sen jälkeen ja hengissä.
Hän sanoi jotenkin kivasti, yksi rinta on pieni hinta siitä että saa elää.. Näinhän se taitaa olla, minusta tuntuu että en kestäisi katsella jäljellä olevaa rintaa ja ajatella joka kerta, muhiiko siellä syöpä.. Tämä siis minun kohdallani, koska kasvaimeni on sen verran iso. Ymmärrän hyvin, että pienellä leikkauksella selviävät haluavat pitää rintansa.
Toisaalta mietin, rinta vai se että saan nähdä lapseni kasvavan.. Ei siinä ole mitään miettimistä. Ystäväni sanoi myös, ettei minun loppuviimein tarvi sitä edes päättää, kyllä lääkärit sen asian loppuviimein päättävät. Kyselen tänään vielä ja jos selviytymisprosentti on yhtään suurempi koko rinnan poistaneilla, niin tervemenoa! - Faktatietoa
mietinnässä kirjoitti:
Todellakin, eilen soitin eräälle ystävälleni jolla on ollut eri tyypin syöpä, joka vielä uusi. Siitä huolimatta hän on tehnyt kolme lasta kaiken sen jälkeen ja hengissä.
Hän sanoi jotenkin kivasti, yksi rinta on pieni hinta siitä että saa elää.. Näinhän se taitaa olla, minusta tuntuu että en kestäisi katsella jäljellä olevaa rintaa ja ajatella joka kerta, muhiiko siellä syöpä.. Tämä siis minun kohdallani, koska kasvaimeni on sen verran iso. Ymmärrän hyvin, että pienellä leikkauksella selviävät haluavat pitää rintansa.
Toisaalta mietin, rinta vai se että saan nähdä lapseni kasvavan.. Ei siinä ole mitään miettimistä. Ystäväni sanoi myös, ettei minun loppuviimein tarvi sitä edes päättää, kyllä lääkärit sen asian loppuviimein päättävät. Kyselen tänään vielä ja jos selviytymisprosentti on yhtään suurempi koko rinnan poistaneilla, niin tervemenoa!Vartijaimusolmuketutkimus säästää turhalta kainalontyhjennykseltä
Helsingin yliopistossa valmistunut väitöstutkimus osoittaa, että niin sanottu vartijaimusolmukebiopsia on luotettava tapa tutkia, onko rintasyöpä levinnyt imusolmukkeisiin. Vartijaimusolmukebiopsiaan ei myöskään liity hankalaa yläraajan turvotusta tai tuntohäiriöitä, jotka ovat tavallisia seurauksia silloin, kun kainalon kaikki imusolmukkeet poistetaan.
Vartijaimusolmuke on se imusolmuke, johon syöpäsolut ensimmäiseksi leviävät varsinaisesta syöpäkasvaimesta, ja rintasyövässä se on lähes aina kainalossa. Vartijaimusolmuke voidaan paikallistaa ruiskuttamalla kasvaimeen radioaktiivista ainetta, joka kulkeutuu imunestekierron mukana vartijaimusolmukkeeseen, ja kuvaamalla gammakameralla niin sanottu imusolmukekartta. Patologi tutkii vartijaimusolmukkeen leikkauksen aikana, ja jos siinä ei ole syöpäsoluja, muut kainalon imusolmukkeet voidaan säästää.
Aikaisemmin kaikille rintasyöpäpotilaille tehtiin kaikkien kainaloimusolmukkeiden poisto. Nykyään rintasyöpä diagnosoidaan yhä useammin niin varhain, ettei syöpä ole vielä levinnyt imusolmukkeisiin. Jos vanhaa käytäntöä jatketaan, yhä useammalle potilaalle tehdään turhaan kainalontyhjennys.
Lähde: savotta helsinki.fi - Ei arvailuja
Faktatietoa kirjoitti:
Vartijaimusolmuketutkimus säästää turhalta kainalontyhjennykseltä
Helsingin yliopistossa valmistunut väitöstutkimus osoittaa, että niin sanottu vartijaimusolmukebiopsia on luotettava tapa tutkia, onko rintasyöpä levinnyt imusolmukkeisiin. Vartijaimusolmukebiopsiaan ei myöskään liity hankalaa yläraajan turvotusta tai tuntohäiriöitä, jotka ovat tavallisia seurauksia silloin, kun kainalon kaikki imusolmukkeet poistetaan.
Vartijaimusolmuke on se imusolmuke, johon syöpäsolut ensimmäiseksi leviävät varsinaisesta syöpäkasvaimesta, ja rintasyövässä se on lähes aina kainalossa. Vartijaimusolmuke voidaan paikallistaa ruiskuttamalla kasvaimeen radioaktiivista ainetta, joka kulkeutuu imunestekierron mukana vartijaimusolmukkeeseen, ja kuvaamalla gammakameralla niin sanottu imusolmukekartta. Patologi tutkii vartijaimusolmukkeen leikkauksen aikana, ja jos siinä ei ole syöpäsoluja, muut kainalon imusolmukkeet voidaan säästää.
Aikaisemmin kaikille rintasyöpäpotilaille tehtiin kaikkien kainaloimusolmukkeiden poisto. Nykyään rintasyöpä diagnosoidaan yhä useammin niin varhain, ettei syöpä ole vielä levinnyt imusolmukkeisiin. Jos vanhaa käytäntöä jatketaan, yhä useammalle potilaalle tehdään turhaan kainalontyhjennys.
Lähde: savotta helsinki.fiMilloin säästävä?
Säästävä rintakirurgia sädehoitoon yhdistettynä on yhtä tehokas kuin rinnan poisto. Rintasyövän kirurgisen hoidon tulisi olla rinnan säästävä aina kun mahdollista. Rinnan säästävä leikkaus voidaan käytännössä tehdä, jos pienissä tai keskisuurissa rinnoissa on alle 3 sentin suuruinen kasvain. Rinnan poistoa suositellaan silloin, kun kasvaimen läpimitta on suuri rinnan kokoon nähden eikä leikkausta edeltävää hoitoa anneta, rinnassa on tulehduksellinen rintasyöpä tai rinnassa on useita kasvainalueita etäällä toisistaan. Poisto on hoitomenetelmänä myös silloin, jos potilaalle ei jostakin syystä voida antaa säästävän leikkauksen edellyttämää sädehoitoa tai hän itse toivoo rinnan poistamista, vaikka säästävä menetelmä olisikin mahdollinen.
Rintojen poistamista syövän ehkäisemiseksi ei suositeta. Se on kuitenkin mahdollista, jos potilaalla on suvussa runsaasti rintasyöpää ja hän itse haluaa leikkausta. Rinta voidaan rakentaa uudelleen jo leikkauksen yhteydessä tai vasta myöhemmin. Tämän leikkauksen tekee yleensä plastiikkakirurgi. Joskus korjausleikkaus tehdään jo rinnan poiston yhteydessä.
Lähde:Käypähoito.fi/Tiivistelmät potilaille Ei arvailuja kirjoitti:
Milloin säästävä?
Säästävä rintakirurgia sädehoitoon yhdistettynä on yhtä tehokas kuin rinnan poisto. Rintasyövän kirurgisen hoidon tulisi olla rinnan säästävä aina kun mahdollista. Rinnan säästävä leikkaus voidaan käytännössä tehdä, jos pienissä tai keskisuurissa rinnoissa on alle 3 sentin suuruinen kasvain. Rinnan poistoa suositellaan silloin, kun kasvaimen läpimitta on suuri rinnan kokoon nähden eikä leikkausta edeltävää hoitoa anneta, rinnassa on tulehduksellinen rintasyöpä tai rinnassa on useita kasvainalueita etäällä toisistaan. Poisto on hoitomenetelmänä myös silloin, jos potilaalle ei jostakin syystä voida antaa säästävän leikkauksen edellyttämää sädehoitoa tai hän itse toivoo rinnan poistamista, vaikka säästävä menetelmä olisikin mahdollinen.
Rintojen poistamista syövän ehkäisemiseksi ei suositeta. Se on kuitenkin mahdollista, jos potilaalla on suvussa runsaasti rintasyöpää ja hän itse haluaa leikkausta. Rinta voidaan rakentaa uudelleen jo leikkauksen yhteydessä tai vasta myöhemmin. Tämän leikkauksen tekee yleensä plastiikkakirurgi. Joskus korjausleikkaus tehdään jo rinnan poiston yhteydessä.
Lähde:Käypähoito.fi/Tiivistelmät potilailleJust viime viikolla erään tuttavani kanssa juttelin , jolle oli tehty muutama vuosi sitten osapoisto.Hän oli apeana, koska katos kummaa selkärankaan oli ilmaantunut pesäke, joka hoidettiin sädehoidolla ja maksassa on myös etäpesäke.Maksa-arvot ovat koholla, joten hän saa vain viikottain lievemmän sytostaatti kuurin.Ei voi antaa vahvempaa, ennekuin maksa-arvot laskevat...toivottavasti laskevat.... Lääkäritkin ovat vain ihmisiä ja syöpäsairauden kokeneena huomasin myös sen , että itse pitää olla aika varma ja ajatella järjellä enemmän kuin tunteella, vaikka ei olekaan lääkäri.Olis aina hyvä jos kainaloon ei olisi tullut vielä etäpesäkkeitä, niin ei tarvitsisi poistaa niitä imusolmukkeita, koska silloin ei olisi vaaraa siitä käden turvotusongelmasta.Eihän kaikille tule mitään haittoja vaikka imusolmukkeet on kainalosta viety, mutta toisille vaan tulee.Mielestäni on tärkeämpää että imusolmukkeet säästyvät, vaikka koko rinta otettaisiinkin pois.-Tulin siihen johtopäätökseen, että potilasparan pitäisi ymmärtää sama kuin lääkärinkin, vaikka joutuu vielä ajattelemaan oman elämänsä jatkoa yms. Se mitä lääkäri suosittelee, on mielestäni eri juttu, kuin mitä lääketieteellisesti on pakko tehdä tai mitä ei voi tehdä..Ei se lääkäri tunne sitä miltä sinun puserosi alla tuntuu hän on vain muilta kuullut.On ihan toinen juttu kun asia tulee omalle kohdalle, niin minä ainakin ottaisin niin paljon varman päälle kuin se tässä elämässä on mahdollista, jos yleensä on .....tulisi leikkauksiakin mahdollisimman vähän .....ja yhteiskunnalle syövänhoitokuluja vähemmän....
- mietinnässä
seija1944 kirjoitti:
Just viime viikolla erään tuttavani kanssa juttelin , jolle oli tehty muutama vuosi sitten osapoisto.Hän oli apeana, koska katos kummaa selkärankaan oli ilmaantunut pesäke, joka hoidettiin sädehoidolla ja maksassa on myös etäpesäke.Maksa-arvot ovat koholla, joten hän saa vain viikottain lievemmän sytostaatti kuurin.Ei voi antaa vahvempaa, ennekuin maksa-arvot laskevat...toivottavasti laskevat.... Lääkäritkin ovat vain ihmisiä ja syöpäsairauden kokeneena huomasin myös sen , että itse pitää olla aika varma ja ajatella järjellä enemmän kuin tunteella, vaikka ei olekaan lääkäri.Olis aina hyvä jos kainaloon ei olisi tullut vielä etäpesäkkeitä, niin ei tarvitsisi poistaa niitä imusolmukkeita, koska silloin ei olisi vaaraa siitä käden turvotusongelmasta.Eihän kaikille tule mitään haittoja vaikka imusolmukkeet on kainalosta viety, mutta toisille vaan tulee.Mielestäni on tärkeämpää että imusolmukkeet säästyvät, vaikka koko rinta otettaisiinkin pois.-Tulin siihen johtopäätökseen, että potilasparan pitäisi ymmärtää sama kuin lääkärinkin, vaikka joutuu vielä ajattelemaan oman elämänsä jatkoa yms. Se mitä lääkäri suosittelee, on mielestäni eri juttu, kuin mitä lääketieteellisesti on pakko tehdä tai mitä ei voi tehdä..Ei se lääkäri tunne sitä miltä sinun puserosi alla tuntuu hän on vain muilta kuullut.On ihan toinen juttu kun asia tulee omalle kohdalle, niin minä ainakin ottaisin niin paljon varman päälle kuin se tässä elämässä on mahdollista, jos yleensä on .....tulisi leikkauksiakin mahdollisimman vähän .....ja yhteiskunnalle syövänhoitokuluja vähemmän....
Kainaloni tyhjätään joka tapauksessa, vietiin sitten osa rintaa tai koko rinta. Lopullisen päätöksen jätän kirurgille. Leikkauspöydällähän se lopullinen totuus vasta valkenee.
Rinnan säästävä leikkaus yhdistettynä sädehoitoon on yhtä tehokas kuin koko rinnan poisto, näin minulle on lääkäri kertonut, eloonjäämiseen leikkaustavalla ei ole todettu olevan merkitystä. Sen sijaan kainaloevakuaation jälkeen leviämisriski on 5% pienempi kuin vain osin tyhjätyn kainalon ollessa kysessä.
En minä voi itse tietää sen paremmin, juttelen kirurgin kanssa vielä ennen leikkausta. Olen ymmärtänyt, että vaikka toivoisin osapoistoa, he poistavat koko rinnan jos näkevät sen aiheelliseksi.. - tietysti
mietinnässä kirjoitti:
Kainaloni tyhjätään joka tapauksessa, vietiin sitten osa rintaa tai koko rinta. Lopullisen päätöksen jätän kirurgille. Leikkauspöydällähän se lopullinen totuus vasta valkenee.
Rinnan säästävä leikkaus yhdistettynä sädehoitoon on yhtä tehokas kuin koko rinnan poisto, näin minulle on lääkäri kertonut, eloonjäämiseen leikkaustavalla ei ole todettu olevan merkitystä. Sen sijaan kainaloevakuaation jälkeen leviämisriski on 5% pienempi kuin vain osin tyhjätyn kainalon ollessa kysessä.
En minä voi itse tietää sen paremmin, juttelen kirurgin kanssa vielä ennen leikkausta. Olen ymmärtänyt, että vaikka toivoisin osapoistoa, he poistavat koko rinnan jos näkevät sen aiheelliseksi.."Säästävä leikkaus yhdistettynä sädehoitoon", kyllä lääkärit tietävät. Niin tehtiin minulle ja hengissä olen vielä kymmenen vuoden jälkeen.
Kyllä se kaikki on niin kova shokki, että pääset vähän helpommalla, kun viedään vain pala rinnasta. Ehtiihän sen sitten myöhemminkin, jos sattuisi uusimaan.
Tsemppiä ja voimia sinulle!
Luin nämä kaikki kirjoitukset, ja päätin pistää oman tarinaversioni mukaan. Minulla oli 2 cm kasvain ja olin sitä mieltä , että heti koko rinta pois. Kainalosta poistettiin 34 imusolmuketta, joista 3 syöpää. Minulla oli D koon rinnat ja hartiasärkyä.Jo kuukausi leikkauksesta olin sitä mieltä, että harmi kun en huomannut kysyä, että olisinko saanut toisenkin rinnan pois.Se on harmillinen roikkuva rötkäle tuossa roikkumassa.Hikoillessa menee iho rikki alta ja sitä saa parannella kauan.Ehdotettiin rinnan pienennystä. Minä sanoin, että ei.Lääkäri sanoi, että onhan se rinnan poisto helpompi leikkaus, kuin pienennys.Pidin lujasti kiinni, siitä miten itse asian koen.Vuosi sitten sain toisenkin rinnan pois ja nyt olen tosi onnellinen. Silloin kun menen juhlimaan, niin laitan ne rintaliivit joissa on silikooniproteesi ja hyvin pyyhkii. En kyllä antaisi lääkärin käsiin täysin sitä, etää osapoisto vai kokonaan pois. Ongelmaksi muodostuu se jäljellejäävä rinta. Ihan hyvin pärjää niinkin, että toinen rinta kokonaan pois ja toisessa rintaliivi silikooni. Eteen tulee tietenkin se, kun menet uimahalliin niin ei sinne oikein viitsis mennä yhdellä rinnalla.Minä saan pitää uimapuvun päällä saunassa ja pesutiloissa kun minulla on se merkki jonka kanssa se onnistuu.Niitä saa syöpäyhdistyksesta. Että tämmönen tapaus..
- Yksi tissinen
enkä ole moksiskaan. Eivät naiset ole sanoneet mitään. Kerran siellä oli toinen nainen jolta myös oli leikattu rinta. Naureskelimme, että täällähän on kohtalotoverikin. Käyn sellaisessa uimahallissa jossa on naistenpäivät eli sinne ei silloin pääse miehiä. Saa uida alasti. En tarvitse siellä uimapukua laisinkaan. Ja hyvin menee. Äidilleni tehtiin aikanaan säästävä leikkaus ja aika pian hänet sitten haudattiinkin. Itse VAADIN koko rinnan poistoa. Ja sehän tehtiin. kyllä tuolla jäljellä olevalla tissilläkin pärjää. ;-) Ei elämä ole yhdestä "roikusta" kiinni.
Yksi tissinen kirjoitti:
enkä ole moksiskaan. Eivät naiset ole sanoneet mitään. Kerran siellä oli toinen nainen jolta myös oli leikattu rinta. Naureskelimme, että täällähän on kohtalotoverikin. Käyn sellaisessa uimahallissa jossa on naistenpäivät eli sinne ei silloin pääse miehiä. Saa uida alasti. En tarvitse siellä uimapukua laisinkaan. Ja hyvin menee. Äidilleni tehtiin aikanaan säästävä leikkaus ja aika pian hänet sitten haudattiinkin. Itse VAADIN koko rinnan poistoa. Ja sehän tehtiin. kyllä tuolla jäljellä olevalla tissilläkin pärjää. ;-) Ei elämä ole yhdestä "roikusta" kiinni.
Noinhan sitä pitäisikin ottaa asiat luonnollisesti.Itsekin ajattelin rintojen poiston jälkeen noin, mutta sitten kuitenkin vetäydyin sen uimapuvun suojaan.En tiedä mikä minuun vaikutti, vaikka en ole mikään arka tyyppi.-Vuosi sitten kun toinen rintani poistettiin, niin vaikka olin itse halunnut sitä ja lääkäri sanoi, että siihen on lääketieteelliset perusteetkin saada se pois, niin kuitenkin jouduin käymään läpi täydellisen luovutuksen se rinnan suhteen.Ei tämä ollut tunne juttu, vaan järjen päätös.Kun olin saanut sen pois vuosi sitten, niin tuntui, että tämä syöpä on nyt loppuun käyty. En ole hetkeäkään katunut päätöstäni. Tänäpäivänä kun näkee isorintaisen naisen, niin melkein ahdistaa! Sain niin tarpeekseni niistä D kokoisista rinnoista.
- justiina
Itselläni oli molemmissa rinnoissa, toisessa kaksi ja toisessa yksi kasvain. Lääkärien mielestä toinen , jossa oli useampi kasvain piti poistaa kokonaan ja imusolmukkeet sen puolen kainalosta.
Toista rintaa mietittiin kovasti mitä tehdään osa- vai kokonaan pois. yksi lääkäri ajatteli ,että olisi hyvä poistaa sekin, koska toisessa oli jo kaksi kasvainta. Myöhemmin voisi tulla kuitenkin toiseen vielä uudestaan vaikka sitä kuinka sädetettäisiin ja leikattaisiin. Mahdollisuus olisi , että sinne kuitenkin johonkin jäisi syöpäsoluja muhimaan. Mutta kun sitä ei voi tietää kukaan uusiutuuko vai ei sanoi lääkäri. Koko poisto olisi viisainta, tuumasi lääkäri. mutta antoi mahdollisuuden osapoistoonkin.
Tapasin vielä toisenkin lääkärin, joka tunnusteli myös rintaani ja tokaisi heti tämä kasvain on niin iso , että kannattaisi poistaa koko rinta myös.
Niin molemmat rinnat poistettiin ja toisesta kainalosta imusolmukkeet. 5 viikon kuluttua oli jälkitarkastus ja patologi olikin löytynyt toisen kainalon ensin leikkauksen yhteydessä puhtaasta vartijasta jotain ja niin jouduin lisäleikkaukseen ,toinenkin kainalo tyhjättiin imusolmukkeista.
Nyt odottelen jatkohoitoon pääsyä.
Molemmpien rintojen leikkaus oli tosi raskas fyysisesti ja psyykkisesti.
Myöhemmin leikattu kainalo on tosi kosketusarka kainalosta kyynärtaipeeseen.
Että semmosta stooria- ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Parin viikon päästä olisi leikkaus, mutta en kyllä anna koko rintaani viedä. En millään. Enkä antaisi osaakaan viedä, mutta on pakko. Tämä on piinallista odottaa leikkausta. itse minä sanoin, että vain rinnan osa poisto. Pitää rukoilla, että ei kasvain uusiutuisi. Senhän piti olla hyvälaatuinen, ainakin niiden mukaan, kun otettiin koepalat. Järkytys oli sanoinkuvaamaton, kun ilmoitettiinkin toisin. Tämä on nyt ihan hirveää piinaa.
- enää ei mietitytä
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:
Parin viikon päästä olisi leikkaus, mutta en kyllä anna koko rintaani viedä. En millään. Enkä antaisi osaakaan viedä, mutta on pakko. Tämä on piinallista odottaa leikkausta. itse minä sanoin, että vain rinnan osa poisto. Pitää rukoilla, että ei kasvain uusiutuisi. Senhän piti olla hyvälaatuinen, ainakin niiden mukaan, kun otettiin koepalat. Järkytys oli sanoinkuvaamaton, kun ilmoitettiinkin toisin. Tämä on nyt ihan hirveää piinaa.
Osallistuin tuohon viestiketjuun reilu kolme vuotta sitten. Minulle tehtiin säästävä leikkaus ja kainalon tyhjäys, sain sytot ja säteet ja hormonihoidon.
Kainalo tyhjättiin, mutta ei sieltä syöpää löytynyt. Välillä kainalo kiristelee, mutta ei ole käsi turvotellut onneksi. Syöpä ei ole uusiutunut ja minulla on edelleen kaksi rintaa, toisessa tietty on nyt arpi.
Minun kohdallani osapoisto oli siis oikea ratkaisu. - murheellinen...
enää ei mietitytä kirjoitti:
Osallistuin tuohon viestiketjuun reilu kolme vuotta sitten. Minulle tehtiin säästävä leikkaus ja kainalon tyhjäys, sain sytot ja säteet ja hormonihoidon.
Kainalo tyhjättiin, mutta ei sieltä syöpää löytynyt. Välillä kainalo kiristelee, mutta ei ole käsi turvotellut onneksi. Syöpä ei ole uusiutunut ja minulla on edelleen kaksi rintaa, toisessa tietty on nyt arpi.
Minun kohdallani osapoisto oli siis oikea ratkaisu.Menen huomenna rintasyöpäleikkaukseen. Viime yön valvoin. Olen itkenyt päivisin ja öisin sen jälkeen, kun sain tietää patin olevan syöpää. Olen huutanut, rukoillut jumalaa apuun. Miksi minä? Asiasta en ole vielä puhunut kenellekkään. Vieläkin rukoilen ja toivon, että se ei sittenkään olisi totta. Mielessä käy, menenkö leikkaukseen. Selviäisinkö? Tämä on ollut niin raskasta, voimat loppuu. Tekisi mieli juosta pakoon kaikkea. Uskoa, että se oli pahaa unta. Unta, jota ei ikinä halua nähdä. Olen laihtunutkin viikossa viisi kiloa. Tänään , huomista suurella pelolla odotan ja se on elämäni rankin aika. Suunnaton vapina ja pelko päällä nytkin.
- tautinen
murheellinen... kirjoitti:
Menen huomenna rintasyöpäleikkaukseen. Viime yön valvoin. Olen itkenyt päivisin ja öisin sen jälkeen, kun sain tietää patin olevan syöpää. Olen huutanut, rukoillut jumalaa apuun. Miksi minä? Asiasta en ole vielä puhunut kenellekkään. Vieläkin rukoilen ja toivon, että se ei sittenkään olisi totta. Mielessä käy, menenkö leikkaukseen. Selviäisinkö? Tämä on ollut niin raskasta, voimat loppuu. Tekisi mieli juosta pakoon kaikkea. Uskoa, että se oli pahaa unta. Unta, jota ei ikinä halua nähdä. Olen laihtunutkin viikossa viisi kiloa. Tänään , huomista suurella pelolla odotan ja se on elämäni rankin aika. Suunnaton vapina ja pelko päällä nytkin.
Hei "mieli maassa"
Ymmärrän sinua hyvin, sillä olin alku vuodesta samassa tilanteessa ja pelkäsin juuri sitä leikkausta eniten ja hoitoja yms.
Nyt kuitenkin olen leikkauksen kokenut: oli helppo, ei kipuja ja hoitona vain viiden vuoden aromataasiestäjälääkitys, josta vähän sivuoireita.
Silti ajattelen syöpää joka aamu, että eikö se ollutkaan unta ja taas elän lääkärin mielestä "terveenä" uuden päivän.
Tsemppiä ja voimia ja haleja.
t.tautinen - Laihduin 20 kg
murheellinen... kirjoitti:
Menen huomenna rintasyöpäleikkaukseen. Viime yön valvoin. Olen itkenyt päivisin ja öisin sen jälkeen, kun sain tietää patin olevan syöpää. Olen huutanut, rukoillut jumalaa apuun. Miksi minä? Asiasta en ole vielä puhunut kenellekkään. Vieläkin rukoilen ja toivon, että se ei sittenkään olisi totta. Mielessä käy, menenkö leikkaukseen. Selviäisinkö? Tämä on ollut niin raskasta, voimat loppuu. Tekisi mieli juosta pakoon kaikkea. Uskoa, että se oli pahaa unta. Unta, jota ei ikinä halua nähdä. Olen laihtunutkin viikossa viisi kiloa. Tänään , huomista suurella pelolla odotan ja se on elämäni rankin aika. Suunnaton vapina ja pelko päällä nytkin.
Kerro ihmeessä asiasta tutuillesi, se helpottaa.On myös olemassa vertaistukijoita.Rintasyövästä kyllä selviää, nykyaikaiset hoitomuodot ovat tehokkaita. Tulet tapaamaan kohtalontovereita, jotka käyvät läpi samoja mullistuksia elämässään.
Minulla oli ärhäkkä rintasyöpä, joka oli levinnyt kainalon imusolmukkeisiin saakka, sain hoidot täydellisen rinnanpoiston jälkeen ja nyt kolme vuotta on kulunut ja olen yhä terve.
Suurin ongelma syöpäleikkauksen jälkeen olivat työkaverit, jotka huomaamattaan puhuivat usein syöpään kuolleista huomioimatta sitä, kuinka arka aihe minulle oli. Ennen leikkaukseen menoa yritin sinnitellä työssä sen väliviikon, joka toteamisesta oli leikkaukseen. Jaksoin kaksi päivää ja nostin kytkintä, menin luontoon, syksy kun oli ja sienestin ja patikoin, sieltä sain voimia ja en enää peljännyt.
Sinä selviät kyllä, tuo on normaali shokkireaktio ennen leikkausta.Sinulla on varmasti suojelusenkeli mukana, kun rukoilet ja moni muukin rukoilee puolestasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753597
- 622694
- 812637
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582418Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1922353Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2572184- 431922
- 441769
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151491EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491418