Olen tässä jo pidemmän aikaa ravintola-alalla työskennelleenä ja koulutusta seuranneena kummastellut restonomeja. Suuri osa ammattikorkeaan hakevista restonomiopiskelijoista on täysin ummikoita itse alan suhteen. Opiskelijat tulevat kenties suoraan lukiosta ja miettivät, että "hei, olis kiva opiskella restonomiksi". Eräs tuttu opiskelee alaa, ja ei hänestä ole ollenkaan kummallista, ettei hän tiedä esim oluista tai viineistä yhtään mitään. Asia erikseen ovat sitten alan ammattikoulun käyneet.
Miten ihmeessä tällainen henkilö, jolla ei ole alan kokemusta ennestään, voi valmistuessaan työllistyä? Koulun muutama työharjoittelu ei koskaan korvaa esim kokkina hankittua tietotaitoa! En voi käsittää, miten ilman alan aiempaa työkokemusta olevia edes otetaan kyseiseen koulutukseen, kun työllistyminen on mahdotonta ilman laajempaa ammattitaitoa.
Entäs sitten, kun tällainen vihreä restonomi laitetaan kentälle töihin, ja hänen tietotaitonsa alasta ei pärjää alkuunkaan vaikkapa vuosia tarjoilijana toimineen tietotaidolle? Voi olla uskottavuus aika hakusessa, kun rivibaarimikko osaa satoja drinkkejä tai tarjoilija tekee erikoiskahvit paremmin, kuin esimies.
Turhat restonomit.
65
15341
Vastaukset
- sulla...
ainakin meillä lukiopohjaiset käyvät tuhottoman määrän kursseja perusruuanvalmistuksesta, johon kuuluu sekä ravintola- että suurtalouspuolen ruuanvalmistusta.
Useimmat restonomiopiskelijat ovat hankkineet työkokemusta mm. ravintoloista/baareista/lounasruokaloista viikonlopputöinä/kesätöinä.
Viini-drinksu-olut tietous hankitaan vapaasti valittavilla opinnoilla.
Periaatteessa esimiehen ei ole pakko tehdä duunia. Se kuuluu mm. sinulle. Esimiehesi laskee sinulle työtunnit, hoitaa palkanmaksua, hankkii sinulle edellytykset työskennellä mm. tilaamalla raaka-aineet, suunnittelemalla ruokalistaa jne jne jne.
"Eräs tuttu opiskelee alaa".
Mahdollisesti ensimmäistä vuotta?
Restonomikoulutukseen kuuluu suorittaa mm. alkoholipassi joka meinaa sitä, että tiedot viineistä-drinkeistä ja oluista hankitaan jossain vaiheessa koulutusta. Ei välttämättä ihan heti ensimmäisessä jaksossa.
Mutta se on taas vapaasti valittava kurssi, eikä sitä ole _pakko_ hallita, mutta jokainen kunnianhimoinen restonomiopiskelija sen kyllä käy suorittamassa.- ...
Ainakin meillä päin jotkut viinikurssit on pakollisia, peruskurssi kaikille ruokapuolen opiskelijoille ja jatkokurssi niille, ketkä suuntautuvat salin puolelle...
- tarjoilija&opiskelija
... kirjoitti:
Ainakin meillä päin jotkut viinikurssit on pakollisia, peruskurssi kaikille ruokapuolen opiskelijoille ja jatkokurssi niille, ketkä suuntautuvat salin puolelle...
Löytyy heitä, joita ei kertakaikkiaan ja suoraan sanoen kiinnosta opetella viineistä, drinkeistä, oluista, ruoasta, tapakulttuurista yhtään enempää kuin on pakko. Osa opettelee asiat kurssin ja tentin ajaksi, ja sitten aktiivisesti pyrkii unohtamaan oppimansa. Alan töitä tehdään sen verran kuin on tutkinnon puitteissa pakko, ja luulo / haave on, että kun on restonomin paperit taskussa niin sitten sitä onkin valmis hotellinjohtaja jonka ei tarvitse käsiään liata eikä oikeastaan tehdä muuta kuin edustaa.
Ihan aiheesta voi kysyä, miksi he opiskelevat alaa.
Sitten on heitä, jotka työskentelevät alalla koko ajan restonomiopintojensa ohessa, haluavat oppia mahdollisimman laajasti ja monipuolisesti alan käytännön töitä, ahmivat vapaa-aikanaan aihepiirin kirjallisuutta ja tahtovat omaksua myös koulutuksensa tarjoamat opit kunnolla hyödyntääkseen niitä työssään.
Heitä löytyy sekä amis- että lukiopohjalla opiskelevista.
Yleistäminen ei kannata tässäkään tapauksessa. Restonomeja on laidasta laitaan. Ihan niinkuin mitä tahansa muidenkin tutkintojen suorittajia. - päällikkö minäkin
vai ei tarvitse tehdä duunia... Kyllä esimiehen pitää nykyaikana olla todellinen "joka paikan höylä". Itse pyöritän miljoonan euron liikevaihtoa n. 10 työntekijää ja minun on osattava kaikki työtehtävät. Välillä tuntuukin, että on talolla kallispalkkainen huoltomies kun lamppuja vaihtelen. Esimies on esimerkki, joten kyllä minun pitää pystyä tekemään työt hyvin ja tarttumaan toimeen joka työssä kun tarve vaatii.
Nykyaikana kaikki esimiehet tekevät myös ns. suorittavaa vuoroa osan työajastaan. Toimistossa istuskellaan sitten "vapaa-ajalla" kun työaika on loppu mutta työt ei...
Koulutus on aina hyvästä on se titteli mikä vaan mutta kokemus on kaiken a ja o ravintola-alalla. Näin se vaan menee. Toivottavasti teille ei opeteta, että pääsette heti koulusta "suuriksi johtajiksi" koska sinne huipulle pääsee harva. Tsemppiä kuitenkin opiskeluun. - esimies
Vai ei periaatteessa esimiehen tarvitse tehdä työtä? Varmaan teoriassa menee noin.
Itse olen ollut yli 20 vuotta esimiesasemassa ravintola-alalla. Töitä on saanut/joutunut tehdä salissa. Aputarjoilijana, tarjoilijana, baarimikkona. Siinä sivussa sitten ne esimiehelle tarkoitetut tehtävät.
Meillä on restonomeja ihan "vaan" tarjoilijoina, ketään heistä ei ole palkattu suoraan koulunpenkiltä. Restonomikoulutuksesta huolimatta ovat hyviä tarjoilijoita, teoriapuolta silmälläpitäen ylikoulutettuja.
Näkemykseni on, että restonomeja koulutetaan liikaa, ravintola-alalla tarvitaan (moni)osaajia ei paperinpyörittäjiä. - kokkipoju
tarjoilija&opiskelija kirjoitti:
Löytyy heitä, joita ei kertakaikkiaan ja suoraan sanoen kiinnosta opetella viineistä, drinkeistä, oluista, ruoasta, tapakulttuurista yhtään enempää kuin on pakko. Osa opettelee asiat kurssin ja tentin ajaksi, ja sitten aktiivisesti pyrkii unohtamaan oppimansa. Alan töitä tehdään sen verran kuin on tutkinnon puitteissa pakko, ja luulo / haave on, että kun on restonomin paperit taskussa niin sitten sitä onkin valmis hotellinjohtaja jonka ei tarvitse käsiään liata eikä oikeastaan tehdä muuta kuin edustaa.
Ihan aiheesta voi kysyä, miksi he opiskelevat alaa.
Sitten on heitä, jotka työskentelevät alalla koko ajan restonomiopintojensa ohessa, haluavat oppia mahdollisimman laajasti ja monipuolisesti alan käytännön töitä, ahmivat vapaa-aikanaan aihepiirin kirjallisuutta ja tahtovat omaksua myös koulutuksensa tarjoamat opit kunnolla hyödyntääkseen niitä työssään.
Heitä löytyy sekä amis- että lukiopohjalla opiskelevista.
Yleistäminen ei kannata tässäkään tapauksessa. Restonomeja on laidasta laitaan. Ihan niinkuin mitä tahansa muidenkin tutkintojen suorittajia.Itse olen juuri päättämässä lukio-opintojani ja siinä sivussa on tullut tehtyä nelisen vuotta ravintola-alan töitä neljässä erityylisessä paikassa.
Haaveena tosiaan on päästä amk:hon restonomiopiskelijaksi ja tulevaisuudessa tehdä töitä keittiöpäällikkönä.
Olen samaa mieltä siitä, että lukio- j amispohjalta tulevat ovat hieman eriarvoisessa asemassa mutta työelämä tarvitsee myös niitä teoriaa opiskelleita. Kuten kaikissa opinnoissa, oma innostus ja motivaatio määrittävät tosiaan pitkälti miten tulevaisuus sujuu.
Kukaan ei minuakaan ole tullut kotoa töihin hakemaan. Nyt tälläkin hetkellä minua kysellään moneen paikkaan töihin mutta täytyy sanoa, että opiskelut on hoidettava ensin.
Itse olen onnellisessa asemassa, että olen käynyt nelisen vuotta elämän ammattikoulua ravintolakeittiöissä ja pitopalvelutoiminnassa, jossa on todellakin nähnyt sen tv-kokkailun kääntöpuolen. silti haluan sitä työtä tehdä!
- suppadeverdi
Restomonin koulutuksen tarkoitus on tuottaa hotelli ja ravintola-alalle henkilöitä joiden pääasialllinen tehtävä esimiehenä on saada organisaatio ja henkilökunta toteuttamaan omistajien tahtoa ja liikeidean mukaista toimintaa. Restanomin ei siis oletetakaan olevan läheskään yhtä ammatitaitoinen ja rutinoitunut tarjoilia kuin hänen alaisena toimiva tarjoilia jne. restonimit siis ovat omistajien ja korkeimman johdot ns. "työkaluja" joiden tehtäviin liikeidean mukaisen toiminnan takaamisen lisäksi kuuluu työpaikasta riippuen muutamia ns. perushallinollisia tehtäviä ja vastuita.
- Been there, done that
Vai että semmoista nykyään....
Eiköhän se ole niin, että esimiehenä toimivan pitäisi hallita ala edes jollakin tapaa.
Esim. kiista- ja ristiriitatilanteissa on juuri esimies, jonka kuuluu ottaa hanskat ja ohjat käteen. Vaikka on niitä kuulemma sellaisiakin ollut, että muistiinpanoja on tehty elävistä tilanteista. eläköön suomen koulutuslaitos kaikkine pösilöineen! - todellakin.
Ammattinimike on siis restonomi! Ei restomoni, restanomi eikä restonimi, kuten kirjoitit!
Ja tarjoilija on myös ammattinimike, ei tarjoilia!
- Hannu K.
Puhut varmasti ihan asiaa, mutta todellisuudessa epäasiaa. Sinun mielestäsi ihmisen joka valmistuu restonomiksi, tulisi jo koulun penkiltä saavuttuaan hallita ala kuten monta vuotta työskennelleet. Osaako sinun mielestäsi vastavalmistunut kokki alansa kaikki kiemurat? Osaako hän toimia yhtä hyvin kuin neljä vuotta kokkina tominut?
On varmasti totta, että kokkikoulun käynyt ja myöhemmin restonomiksi opiskellut osaa paremmin keittiön asiat ja tuntee viinit. Mutta restonomin on tarkoitus toimia esimiehenä. Tähän tehtävään ei pelkkä keittojen ja kastikkeiden tunteminen riitä. Lukiolla aloittanut ja sitten restonomiksi opiskellut osaa varmasti paremmin vaikkapa kirjallisiin tarjouspyyntöihin vastaamisen kieliopillisesti oikein ja esim. asiakkaiden kanssa keskustelun vieraalla kielellä. Onkin aivan turha alkaa arvottamaan kumpi on pohjakoulutuksena arvokkaampi: lukio, vai kokkikoulu. Uskon että molemmista löytyy omat vahvuutensa.
Vastaisin vielä kommenttiisi että rivibaarimikko osaa työnsä paremmin kuin esimiehenä toimiva restonomi. Asia varmastikin on näin, sitä tuskin kukaan edes epäilee. Esimiehen rooli työyhteisössä on kuitenkin eri kun mainitsemasi rivibaarimikon. Esimiehen ei edes tarvitse osata drinkkejä, vaan hänellä on sitä varten palkattua henkilökuntaa. Toki perusteet on hyvä hallita, mutta ei välttämättä käytännön toteutusta. Minä itse johdan ammatikseni myyntiä, enkä likimainkaan ole yhtä hyvä myymään kuin parhaat myyntineuvottelijani. Tiedän ja tunnen perusteet, mutten ikinä pärjäisi esim. myyntikilpailussa. Minun ei tarvitse, minun tehtävänkuvani yrityksessä on toinen.- huimaa
Voi herran jestas mitä tietämättömyyttä!
Ei tarvitse osata........!
Aivan samalla tavalla ammattikorkeakoulut tuottavat insinöörejä , jotka eivät osaa työtason tehtäviä. Mitä niillle tehdään työpaikoilla? Nauretaan ja pilkataan selän takana.
Leiki sinä vain johtajaa, jonka ei tarvitse osata-et näköjään tiedä todellisuudesta yhtään mitään! - Nimetön......
Tämähän tässä juuri olikin pointtina. Minusta esimies on henkilö, jonka pitäisi kyetä työskentelemään missä tahansa hommassa ravintolassa, jossa on töissä. Kun on kiire, ei kukaan voi sanoa, että "minäpä olenkin teidän esimies, niin menenpä tuonne toimistoon tekemään paperihommia sillä aikaa, kun yritätte saada kaikille ruoat pöytään ja pitää asiakkaat tyytyväisenä". Yllä joku mainitsi osuvasti "Periaatteessa esimiehen ei ole pakko tehdä duunia. Se kuuluu mm. sinulle." Toivottavasti tämä ei ole yleinen asenne alaa opiskelevilla! Kiireisessä paikassa ei kukaan voi välttyä "tavallisilta töiltä". Oli sitten kyseessä keittiömestari, ravintolapäällikkö tai vaikka hotellinjohtaja. Jokainen heistäkin joskus saattaa hoitaa hotellinsisäänkirjausta, blokkaamista, pyyhkiä pöytiä tai muuta vastaavaa. Asenteella, jossa esimies laittaa "alemmat" tekemään kaiken perustyön ja itse pyörittää papereita, tekee hän hallaa itselleen ja koko yritykselle.
Pointtihan oli se, että restonomi-nimikkeellä valmistuneet eivät työllisty. Restonomiksi opiskelevia valmistuu vuosittain satoja jokaisesta ammattikorkeakoulusta, mutta tällä alalla ei ole tarvetta henkilöille, jotka osaavat pyöritellä papereita. Monet tavalliset tarjoilijat kohoavat vähitellen vuoropäälliköksi helpommin kuin koulun penkiltä tulleet restonomit. On helpompi antaa perusasiat osaavalle lisää vastuuta, kuin päästää puikkoihin joku, joka ei tiedä perusasioitakaan kunnolla. Totuushan on, hyvät opiskelevat restonomit, että ette tule löytämään koulutustanne vastaavaa työtä ilman kunnollista työkokemusta alalta. Että tervetuloa tarjoilemaan/ kokkaamaan/ vääntämään drinkkejä, kun valmistutte.
Jos minulla olisi vaihtoehtoina valita yritykseeni vuoropäällikkö kolmesta 24-vuotiaasta henkilöstä:
1. On opiskellut ammattikoulussa tarjoilijaksi ja valmistunut 19 vuotiaana. Sen jälkeen työskennellyt eri ravintoloissa ja kahviloissa sekä saanut myös vuoropäällikön kokemusta.
2. On opiskellut tarjoilijaksi ja jatkanut restonomiksi, tehnyt töitä vuoden ennen opintojen aloittamista ja valmistunut juuri, tehnyt töitä opiskelujen ajan.
3. On opiskellut lukiossa ja valmistunut juuri restonomiksi. Pitänyt välivuoden ja työskennellyt kaupan kassalla ennen opintojen aloittamista. Työkokemusta alalta on koulun työharjoittelut ja tehnyt töitä opiskelujen toisen ja kolmannen opiskeluvuoden ajan.
Näistä henkilöistä valitsisin luultavastikin numero ykkösen, tai mahdollisesti kakkosen. Jos joku tarjoilijanpohjakoulutuksella on kohonnut korkealle, se kertoo suuresta motivaatiosta ja osaamisesta. Numero kolmosen kaltaisia hakijoita minulla on kymmeniä, eikä kukaan erotu kummemmin toisistaan.
"Koulutus on aina hyvästä on se titteli mikä vaan mutta kokemus on kaiken a ja o ravintola-alalla. Näin se vaan menee. Toivottavasti teille ei opeteta, että pääsette heti koulusta "suuriksi johtajiksi" koska sinne huipulle pääsee harva." Tässä totuuden sanoja. Ylimielisyys, jota ylemmässä lainauksessa viljeltiin, ei lopultakaan kyllä johda kovin pitkälle. - Hannu K.
Nimetön...... kirjoitti:
Tämähän tässä juuri olikin pointtina. Minusta esimies on henkilö, jonka pitäisi kyetä työskentelemään missä tahansa hommassa ravintolassa, jossa on töissä. Kun on kiire, ei kukaan voi sanoa, että "minäpä olenkin teidän esimies, niin menenpä tuonne toimistoon tekemään paperihommia sillä aikaa, kun yritätte saada kaikille ruoat pöytään ja pitää asiakkaat tyytyväisenä". Yllä joku mainitsi osuvasti "Periaatteessa esimiehen ei ole pakko tehdä duunia. Se kuuluu mm. sinulle." Toivottavasti tämä ei ole yleinen asenne alaa opiskelevilla! Kiireisessä paikassa ei kukaan voi välttyä "tavallisilta töiltä". Oli sitten kyseessä keittiömestari, ravintolapäällikkö tai vaikka hotellinjohtaja. Jokainen heistäkin joskus saattaa hoitaa hotellinsisäänkirjausta, blokkaamista, pyyhkiä pöytiä tai muuta vastaavaa. Asenteella, jossa esimies laittaa "alemmat" tekemään kaiken perustyön ja itse pyörittää papereita, tekee hän hallaa itselleen ja koko yritykselle.
Pointtihan oli se, että restonomi-nimikkeellä valmistuneet eivät työllisty. Restonomiksi opiskelevia valmistuu vuosittain satoja jokaisesta ammattikorkeakoulusta, mutta tällä alalla ei ole tarvetta henkilöille, jotka osaavat pyöritellä papereita. Monet tavalliset tarjoilijat kohoavat vähitellen vuoropäälliköksi helpommin kuin koulun penkiltä tulleet restonomit. On helpompi antaa perusasiat osaavalle lisää vastuuta, kuin päästää puikkoihin joku, joka ei tiedä perusasioitakaan kunnolla. Totuushan on, hyvät opiskelevat restonomit, että ette tule löytämään koulutustanne vastaavaa työtä ilman kunnollista työkokemusta alalta. Että tervetuloa tarjoilemaan/ kokkaamaan/ vääntämään drinkkejä, kun valmistutte.
Jos minulla olisi vaihtoehtoina valita yritykseeni vuoropäällikkö kolmesta 24-vuotiaasta henkilöstä:
1. On opiskellut ammattikoulussa tarjoilijaksi ja valmistunut 19 vuotiaana. Sen jälkeen työskennellyt eri ravintoloissa ja kahviloissa sekä saanut myös vuoropäällikön kokemusta.
2. On opiskellut tarjoilijaksi ja jatkanut restonomiksi, tehnyt töitä vuoden ennen opintojen aloittamista ja valmistunut juuri, tehnyt töitä opiskelujen ajan.
3. On opiskellut lukiossa ja valmistunut juuri restonomiksi. Pitänyt välivuoden ja työskennellyt kaupan kassalla ennen opintojen aloittamista. Työkokemusta alalta on koulun työharjoittelut ja tehnyt töitä opiskelujen toisen ja kolmannen opiskeluvuoden ajan.
Näistä henkilöistä valitsisin luultavastikin numero ykkösen, tai mahdollisesti kakkosen. Jos joku tarjoilijanpohjakoulutuksella on kohonnut korkealle, se kertoo suuresta motivaatiosta ja osaamisesta. Numero kolmosen kaltaisia hakijoita minulla on kymmeniä, eikä kukaan erotu kummemmin toisistaan.
"Koulutus on aina hyvästä on se titteli mikä vaan mutta kokemus on kaiken a ja o ravintola-alalla. Näin se vaan menee. Toivottavasti teille ei opeteta, että pääsette heti koulusta "suuriksi johtajiksi" koska sinne huipulle pääsee harva." Tässä totuuden sanoja. Ylimielisyys, jota ylemmässä lainauksessa viljeltiin, ei lopultakaan kyllä johda kovin pitkälle.Puhut edelleen samasta asiasta, eli täysin asian vierestä. On turha saarnata kuinka tärkeää työkokemus on työssä toimimiselle. Kyllä me kaikki tiedämme että kokemus on tärkeää, ei tästä edes keskustella.
Se mistä keskustelua käydään on se, että onko restonomi turha nimike työmarkkinoilla. En siis todellakaan väitä että koulun penkiltä valmistunut restonomi olisi sopiva esimies ravintolaan tai hotelliin. Se MITÄ VÄITÄN on, että jos katsotaan tilanne sinun esimerkkejäsi käyttäen:
1. Henkilö joka on viisi vuotta toiminut tarjoilijana ja jolla on ravintola-alan perustutkinto.
2. Henkilö joka on viisi vuotta toiminut tarjoilijana ja jolla on restonomin ammattikorkeakoulututkinto.
Näistä ihmistyypeistä oli siis kyse. Näistä minä palkkaisin henkilön nro.2. Ravintola-ala on varmasti yksi korkeampaa koulutusta vieroksuvista aloista, kuten esim.rakennusteollisuus. Tämän kaltaisilla aloilla työskentelee paljon ja tarkoitan PALJON ihmisiä, joiden koulutustausta ei ole kansakoulua tai korkeintaan oppikoulua korkeampi. Alalla on paljon myös suorittavan tason ammattitutkinnon, eli ammattikoulun käyneitä. On tyypillistä, että alalle muodostuu yleinen näkemys "ei täällä mitään lukutoukkia kaivata, tämä on TYÖTÄ".
Onneksi maailma muuttuu. Ravintolat ja hotellit muuttuvat muuttuvan yhteiskunnan vaikutuksesta. Yhä enemmän työpaikoilla aletaan kiinnittää huomiota työvuorosuunnitteluun, työhyvinvointiin, koulutukseen, kehityskeskusteiluihin ja urakehitykseen. Nämä olivat vain esimerkkejä asiakokonaisuuksista, joista ravintolan lähi-esimiehen tulee olla tietoinen ja osata asiansa.
Sinun näkökulmasi on jatkuvasti, että perustyö on tärkeintä. Ehkä näin vielä jossain on, mutta toivottavasti nyky esimiehiltä vaaditaan huomattavasti enemmän. Itse en haluaisi olla tarjoilija-koulutuksen saaneen alainen, jolta puuttuu vuorovaikutus-, yhteistyö- ja sosiaaliset taidot. Ihminen joka ei tunne työehtosopimusta, työlainsäädäntöä ja jolta ei löydy motivaatiota henkilöstönsä kehittämiseen. Kaikkea ei tietenkään tarvitse hallita täysin, mutta näitä taitoja on silti esimieheltä löydyttävä.
Ja kuten itse sanoin, että vaikka myyntiä johdan, en ole siinä yhtä hyvä kuin alaiseni. Luuletko että Jorma Ollila osaa koota kännykän? Luuletko että hän on siinä alaisiaan parempi? Kärjistetty esimerkki, mutta kuvastaa samaa asiaa. Ala pitää siis tuntea (kuten J.Ollila varmaan tuntee), mutta kaikkia käytännön toimenpiteitä ei silti välttämättä tarvitse hallita.
Ja lopuksi sanon, että lopeta tuo viljelu kielenkäytössäsi jossa puhut "alemmista" ja "ylemmistä". Se kuvastaa hyvin että sinä et ole lukenut johtamisen teoriaa sivuakaan. Työyhteisö on tasavertainen tai ainakin sen tulisi olla. Ei siellä ole kenenkään syytä tuntea ylemmyyttä tai alemmuutta. Joku kertoo mitä tehdään ja toiset tekevät. Tähän on turha alkaa vetämään mitään luokkajakoja väliin. Orja-aikakausi on jo ohitse, herää!! - Nimetön...
Hannu K. kirjoitti:
Puhut edelleen samasta asiasta, eli täysin asian vierestä. On turha saarnata kuinka tärkeää työkokemus on työssä toimimiselle. Kyllä me kaikki tiedämme että kokemus on tärkeää, ei tästä edes keskustella.
Se mistä keskustelua käydään on se, että onko restonomi turha nimike työmarkkinoilla. En siis todellakaan väitä että koulun penkiltä valmistunut restonomi olisi sopiva esimies ravintolaan tai hotelliin. Se MITÄ VÄITÄN on, että jos katsotaan tilanne sinun esimerkkejäsi käyttäen:
1. Henkilö joka on viisi vuotta toiminut tarjoilijana ja jolla on ravintola-alan perustutkinto.
2. Henkilö joka on viisi vuotta toiminut tarjoilijana ja jolla on restonomin ammattikorkeakoulututkinto.
Näistä ihmistyypeistä oli siis kyse. Näistä minä palkkaisin henkilön nro.2. Ravintola-ala on varmasti yksi korkeampaa koulutusta vieroksuvista aloista, kuten esim.rakennusteollisuus. Tämän kaltaisilla aloilla työskentelee paljon ja tarkoitan PALJON ihmisiä, joiden koulutustausta ei ole kansakoulua tai korkeintaan oppikoulua korkeampi. Alalla on paljon myös suorittavan tason ammattitutkinnon, eli ammattikoulun käyneitä. On tyypillistä, että alalle muodostuu yleinen näkemys "ei täällä mitään lukutoukkia kaivata, tämä on TYÖTÄ".
Onneksi maailma muuttuu. Ravintolat ja hotellit muuttuvat muuttuvan yhteiskunnan vaikutuksesta. Yhä enemmän työpaikoilla aletaan kiinnittää huomiota työvuorosuunnitteluun, työhyvinvointiin, koulutukseen, kehityskeskusteiluihin ja urakehitykseen. Nämä olivat vain esimerkkejä asiakokonaisuuksista, joista ravintolan lähi-esimiehen tulee olla tietoinen ja osata asiansa.
Sinun näkökulmasi on jatkuvasti, että perustyö on tärkeintä. Ehkä näin vielä jossain on, mutta toivottavasti nyky esimiehiltä vaaditaan huomattavasti enemmän. Itse en haluaisi olla tarjoilija-koulutuksen saaneen alainen, jolta puuttuu vuorovaikutus-, yhteistyö- ja sosiaaliset taidot. Ihminen joka ei tunne työehtosopimusta, työlainsäädäntöä ja jolta ei löydy motivaatiota henkilöstönsä kehittämiseen. Kaikkea ei tietenkään tarvitse hallita täysin, mutta näitä taitoja on silti esimieheltä löydyttävä.
Ja kuten itse sanoin, että vaikka myyntiä johdan, en ole siinä yhtä hyvä kuin alaiseni. Luuletko että Jorma Ollila osaa koota kännykän? Luuletko että hän on siinä alaisiaan parempi? Kärjistetty esimerkki, mutta kuvastaa samaa asiaa. Ala pitää siis tuntea (kuten J.Ollila varmaan tuntee), mutta kaikkia käytännön toimenpiteitä ei silti välttämättä tarvitse hallita.
Ja lopuksi sanon, että lopeta tuo viljelu kielenkäytössäsi jossa puhut "alemmista" ja "ylemmistä". Se kuvastaa hyvin että sinä et ole lukenut johtamisen teoriaa sivuakaan. Työyhteisö on tasavertainen tai ainakin sen tulisi olla. Ei siellä ole kenenkään syytä tuntea ylemmyyttä tai alemmuutta. Joku kertoo mitä tehdään ja toiset tekevät. Tähän on turha alkaa vetämään mitään luokkajakoja väliin. Orja-aikakausi on jo ohitse, herää!!..vaivautunut lukemaan edellisen tekstini, olisit huomannut, että pohjasin muiden teksteistä ottamiini lainauksiin. Kuten eräs henkilö ylempänä keskustelussa väitti, ettei esimiehen tarvitse välttämättä tehdä "töitä" vaan hän laittaa "minun kaltaiseni" niitä tekemään. Siitähän tämä kaikki oli kiinni, minusta blokkarit, baarimikot, kokit, keittiöapulaiset, vuotopäälliköt, pikkolot jnejne ovat kaikki saman arvoisia. Kun taas tämä ylempi kommentoija väitti hieman toisella tavalla. Siihen pohjasin, ei ollut oma mielipiteeni. Mielestäni on käsittämätöntä, että joku restonomiksi opiskeleva voi ajatella ylempänä mainitulla tavalla.
- okok
Nimetön... kirjoitti:
..vaivautunut lukemaan edellisen tekstini, olisit huomannut, että pohjasin muiden teksteistä ottamiini lainauksiin. Kuten eräs henkilö ylempänä keskustelussa väitti, ettei esimiehen tarvitse välttämättä tehdä "töitä" vaan hän laittaa "minun kaltaiseni" niitä tekemään. Siitähän tämä kaikki oli kiinni, minusta blokkarit, baarimikot, kokit, keittiöapulaiset, vuotopäälliköt, pikkolot jnejne ovat kaikki saman arvoisia. Kun taas tämä ylempi kommentoija väitti hieman toisella tavalla. Siihen pohjasin, ei ollut oma mielipiteeni. Mielestäni on käsittämätöntä, että joku restonomiksi opiskeleva voi ajatella ylempänä mainitulla tavalla.
Puhuttii viinien tuntemuksesta ja siitä kuka tarvitsee niitä tuntea:No riippuu ravintolasta ja liikeideasta--siis jos ravintola markkinoi ja profiloituu viinin harrastajien raVintolaksi niin tietenkin kaikkilla pitää olla hyvä viiniteitämys.Monessa muussa tapauksessa kuitenkin riittää että henkikökunta tuntee ravintolan viinit.
Kokemuksella taas on monesti enemmän hyötyä keittiön puolella, salin puolella tilanne taas jälleen riippu ravintolasta ja liikeideasta eli jossain ravintolassa riittää se, että salihenkilökunta tuntee ruokalistan ja liikeidean mukaisen palvelukonseptin sekä omaa aimo annoksen aitoa positiivista palveluasennetta.Ravintolassa salin puolella olevat eivät tarvitse tuntea kuin yrityksen viinit,yhden kulloinkin käytössä olevan servetti taitoksen sekä liikeidean mukaisen kattaus ja tarjoilu tavan / konseptin. - siis esimiehenä
istua toimistossa, surffailla netissä ja räkiä kattoon? Esimiehen duuni on ihan aikuisten oikeasti koiran virka. Oikea esimies/nainen on rivissä mukana, ja lyö kädet paskaan siinä missä rivimikkokin.
- kohta-DI
huimaa kirjoitti:
Voi herran jestas mitä tietämättömyyttä!
Ei tarvitse osata........!
Aivan samalla tavalla ammattikorkeakoulut tuottavat insinöörejä , jotka eivät osaa työtason tehtäviä. Mitä niillle tehdään työpaikoilla? Nauretaan ja pilkataan selän takana.
Leiki sinä vain johtajaa, jonka ei tarvitse osata-et näköjään tiedä todellisuudesta yhtään mitään!En ole ammattikorkeakoulu-insinööri vaan Tty:ltä pian valmistuva, mutta kertoillaanpa silti.
"Aivan samalla tavalla ammattikorkeakoulut tuottavat insinöörejä , jotka eivät osaa työtason tehtäviä. Mitä niillle tehdään työpaikoilla? Nauretaan ja pilkataan selän takana. "
Paljastit vaan kertomalla tuo, että todellakaan tiedä asiasta oikeastaan mitään. Ehkäpä insinöörille pajan perusreiskat naureskelee, mutta totuus on lähinnä, että kateellisiahan nämä pitkälti ovat.
Kyllähän sitä minullekkin aina kesätöissä on "vittuiltu" kun en osaa hitsata tai muuta, mutta totuus on, että hitsaamaan oppii kohtuullisesti viikossa.
Kuitenkin jos minun hommiani laitettaisiin perushitsarireiska tekemään tuotekehitykseen vastaavan työtaidon saavuttaminen veisi vuosia.
Ei käytäntö ainakaan konesuunnittelussa vie pitkällekkään.
On hallittava lujuusoppi(ei opi kuin laskemalla, ei käytännöntöillä oo paskankaa väliä, ei mitoiteta mututuntumalla).
On hallittava materiaalikustannusten laskenta (nämäkin on laskettava, ei käytännöntatsilla)
On hallittava mekaniikkasuunnittelua (tätä oppii ehkä jonkun verran käytännössä, mutta loppujen lopuksi koulussa opetettu tieto _paljon_ tärkeämpää)
On myös osattava käyttää ohjelmatyökaluja, tätäkään ei juuri perusasentajan töissä opi.
Tuo logiikkasi ei ainakaan insinöörialalle sovi.
Niin ja en koe olevani mitenkään hitsareita "ylempänä", teen vain eri hommaa. - Hannu K.
siis esimiehenä kirjoitti:
istua toimistossa, surffailla netissä ja räkiä kattoon? Esimiehen duuni on ihan aikuisten oikeasti koiran virka. Oikea esimies/nainen on rivissä mukana, ja lyö kädet paskaan siinä missä rivimikkokin.
Onpa sinulla erikoinen kuva esimiehen työstä! EI, se ei todellakaan ole kattoon räkimistä ja toimistolla vain istumista. Ei se tosin ole samaa työtä kuin mitä alaiseni tekevät, koska miksi ihmeessä muuten koko esimiehen virkaa olisi olemassa?!
Ehkä tässä ajattelutavassa on se syy, miksi minä olen myyntipäällikkö ja sinä et. Siihen näyttää olevan syynsä. - Nimetön
Hannu K. kirjoitti:
Onpa sinulla erikoinen kuva esimiehen työstä! EI, se ei todellakaan ole kattoon räkimistä ja toimistolla vain istumista. Ei se tosin ole samaa työtä kuin mitä alaiseni tekevät, koska miksi ihmeessä muuten koko esimiehen virkaa olisi olemassa?!
Ehkä tässä ajattelutavassa on se syy, miksi minä olen myyntipäällikkö ja sinä et. Siihen näyttää olevan syynsä.On totta, että en ole myyntipiällysmiäs, vaan 800as.paikkasen ravintolan vuoropäällikkö 26v. Vailla päiväkään "alan koulutusta", homma on kivaa, alaisten kunnioits ansaittu, mutta toimistossa en vanhene. Ilman -omi päätteitäkin voi siis pärjätä.
- kaii
kohta-DI kirjoitti:
En ole ammattikorkeakoulu-insinööri vaan Tty:ltä pian valmistuva, mutta kertoillaanpa silti.
"Aivan samalla tavalla ammattikorkeakoulut tuottavat insinöörejä , jotka eivät osaa työtason tehtäviä. Mitä niillle tehdään työpaikoilla? Nauretaan ja pilkataan selän takana. "
Paljastit vaan kertomalla tuo, että todellakaan tiedä asiasta oikeastaan mitään. Ehkäpä insinöörille pajan perusreiskat naureskelee, mutta totuus on lähinnä, että kateellisiahan nämä pitkälti ovat.
Kyllähän sitä minullekkin aina kesätöissä on "vittuiltu" kun en osaa hitsata tai muuta, mutta totuus on, että hitsaamaan oppii kohtuullisesti viikossa.
Kuitenkin jos minun hommiani laitettaisiin perushitsarireiska tekemään tuotekehitykseen vastaavan työtaidon saavuttaminen veisi vuosia.
On hallittava lujuusoppi(ei opi kuin laskemalla, ei käytännöntöillä oo paskankaa väliä, ei mitoiteta mututuntumalla).
On hallittava materiaalikustannusten laskenta (nämäkin on laskettava, ei käytännöntatsilla)
On hallittava mekaniikkasuunnittelua (tätä oppii ehkä jonkun verran käytännössä, mutta loppujen lopuksi koulussa opetettu tieto _paljon_ tärkeämpää)
On myös osattava käyttää ohjelmatyökaluja, tätäkään ei juuri perusasentajan töissä opi.
Niin ja en koe olevani mitenkään hitsareita "ylempänä", teen vain eri hommaa.Erittäin hyvä palaute! Näin se on useamman eri ammattialan näkökulmasta ja onneksi keikkien ei edelleenkään tarvitse osata kaikkea!
- sunlaisia
johtajia on , mainiota ,,,kirjoitit "ei tarvitse osata " siitä vaan johtamaan ,,, kivastihan tää homma hoituu,,,,1 tekijälle 3 johtajalle,,,,kun niin raskaan vastuun kerran jaksat kantaa,,,,johtajana ,,,siis 20v alalla olleena mä leikin duunissani näitten "ei tarvitse osata " TOSI johtajien kanssa ,,,,et silleen
- linja
kohta-DI kirjoitti:
En ole ammattikorkeakoulu-insinööri vaan Tty:ltä pian valmistuva, mutta kertoillaanpa silti.
Niin ja en koe olevani mitenkään hitsareita "ylempänä", teen vain eri hommaa.onkin ravintola ,,,eikä insinööri tutkinnon käyneelle,,, elintarvike elää koko elinkaarensa ajan. metalli ei ,,,se ei homehdu ,,,,teräs ja alumiini samassa varastossa eivät pilaannuta toisiaan . kuten jotkut vihannekset/hedelmät keskenään samassa kylmiössä. ,,,,,,no kun on kouluja käynyt ei nää enää alas asti
- Ruiskaunokki
Hannu K. kirjoitti:
Ehkä tässä ajattelutavassa on se syy, miksi minä olen myyntipäällikkö ja sinä et. Siihen näyttää olevan syynsä.Juuri näin!!! Restonomihan on saanut esimieskoulutuksen, eikä restonomin ole pakko osata työtä juurikaan käytännössä, teoria riittänee...
Toísaalta itse haluaisin löytää töitä ja pian. Olen valmis aloittamaan jopa suorittavan tason töistä, mutta kun niitä töitä haet, on työnanatajan vastaus yhtä kuin ylikoulutettu. Kun taas haet myyntisihteerin tms. tehtävää, on työnantajan vastaus yhtä kuin alikoulutettu. Eli niin tai näin, mikään ei ole hyvin. Olisi kiva tietää, mistä Suomen maassa restonomit oikeasti saavat töitä, vai saavatko mistään? - ei-restonomi
Ruiskaunokki kirjoitti:
Juuri näin!!! Restonomihan on saanut esimieskoulutuksen, eikä restonomin ole pakko osata työtä juurikaan käytännössä, teoria riittänee...
Toísaalta itse haluaisin löytää töitä ja pian. Olen valmis aloittamaan jopa suorittavan tason töistä, mutta kun niitä töitä haet, on työnanatajan vastaus yhtä kuin ylikoulutettu. Kun taas haet myyntisihteerin tms. tehtävää, on työnantajan vastaus yhtä kuin alikoulutettu. Eli niin tai näin, mikään ei ole hyvin. Olisi kiva tietää, mistä Suomen maassa restonomit oikeasti saavat töitä, vai saavatko mistään?En tunne yhtään työtöntä restonomia. Ehkä se sitten johtuu siitä, että kaikki tuntemani restonomit (heitä on yli kymmenen) ovat olleet alan töissä jo opiskeluaikanaan. Siis tarjoilijana / kokkina / baarimikkona, ja monet ovat jo opintojensa loppuvaiheessa vuoropäälliköitä.
Missä päin Suomea ja mistä koulusta olet valmistunut? Millainen työkokemus sinulla on? - Ruiskaunokki
ei-restonomi kirjoitti:
En tunne yhtään työtöntä restonomia. Ehkä se sitten johtuu siitä, että kaikki tuntemani restonomit (heitä on yli kymmenen) ovat olleet alan töissä jo opiskeluaikanaan. Siis tarjoilijana / kokkina / baarimikkona, ja monet ovat jo opintojensa loppuvaiheessa vuoropäälliköitä.
Missä päin Suomea ja mistä koulusta olet valmistunut? Millainen työkokemus sinulla on?Tunnen myös restonomeja runsaasti. Heistä yksikään ei tee alan töitä, vaikka työkokemusta löytyy alalta. Samoin itselläni. Sitä tietää olevansa hyvä työntekijä ja osaavansa asioita, mutta musta ongelma on jo siinä, kun et pääse mihinkään näyttämään taitojasi ja kykyjäsi.
Toisaalta täällä Länsi-Suomessa matkailu on vielä lapsen kengissä, mutta itse olen töitä hakenut suuremmistakin keskuksista ja juuri niistä paikoista, jonne matkailu Suomessa keskittyy.
Surullista! - ei-restonomi
Ruiskaunokki kirjoitti:
Tunnen myös restonomeja runsaasti. Heistä yksikään ei tee alan töitä, vaikka työkokemusta löytyy alalta. Samoin itselläni. Sitä tietää olevansa hyvä työntekijä ja osaavansa asioita, mutta musta ongelma on jo siinä, kun et pääse mihinkään näyttämään taitojasi ja kykyjäsi.
Toisaalta täällä Länsi-Suomessa matkailu on vielä lapsen kengissä, mutta itse olen töitä hakenut suuremmistakin keskuksista ja juuri niistä paikoista, jonne matkailu Suomessa keskittyy.
Surullista!Matkailupuolen paikkoja onkin todella vähän suhteutettuna alan opiskelupaikkoihin.
Mielestäni vastavalmistunut restonomi ei kuitenkaan ole ylikoulutettu esim tarjoilijan työhön, vaan se on erittäin tyypillinen aloituspesti juuri siinä vaiheessa. Aika outoa jos joku työnantaja on sitä mieltä että tuore restonomi on ylikoulutettu tarjoilijaksi - olisi hyvillään että saa käytännössä valmista esimiespotentiaalia taloon. Kyllähän sitä nimittäin nopeasti etenee kun on tutkinto ja asenne kohdallaan.
Länsi-Suomen tilannetta en tunne, joten paha kommentoida, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla on ravintola-alalla sellainen työvoimapula että duunia luulisi löytyvän kaikille halukkaille. - 214, 2007
Nimetön...... kirjoitti:
"Koulutus on aina hyvästä on se titteli mikä vaan mutta kokemus on kaiken a ja o ravintola-alalla. Näin se vaan menee. Toivottavasti teille ei opeteta, että pääsette heti koulusta "suuriksi johtajiksi" koska sinne huipulle pääsee harva." Tässä totuuden sanoja. Ylimielisyys, jota ylemmässä lainauksessa viljeltiin, ei lopultakaan kyllä johda kovin pitkälle.Samaa ihmettelen minäkin. Mistä syntyy harhakuva, että restonomit pääsisivät automaattisesti alan (edes operatiivisiin) liikkeenjohtotehtäviin, pois käytännön asiakasrajapinnasta?
Itse olen tehnyt aikanaan 5v töitä ravintola-alalla, kolmessa hyvin erityyppisessä ravintolassa (fast, casual (johon sisältyi myös baarityö), ja FD). Opiskelin samalla kaupallisen tiedekorkeakoulututkinnon ja tähtäsin valmistuttuani nimenomaan ravintola-alan paperinpyörityshommiin. Into alalle syntyi alun perin nimenomaan opintoja edeltäneenä välivuotena Hesellä burgeria vääntäessä. Olen suorittanut mm. WSET Advanced -viinitutkinnon (ja jatkoportaille olisi edelleen poltetta!) ja hallitsen suurimman osan FD-ravintolan salitarjoiluprosesseista, vaikken ole sen enempää tarjoilijaksi kuin restonomiksikaan koulutettu. Motivaatio käytännön työssä on opettanut. Banketti on oikeastaan ainoa, mitä en ole tehnyt lainkaan.
Mieheni valmistui ravintolapuolen restonomiksi. Hän oli työskennellyt koko opiskeluajan tarjoilijan, baarimikon, vuoropäällikön sekä ravintolapäällikön sijaisen tehtävissä kahden eri ravintolayrityksen neljässä eri toimipaikassa. Viimeiset liki kolme vuotta esimiehenä. Myöskään yrityksissä, joissa hän on työskennellyt, ei pelkkiä papereita pyöritä yksikään tuore restonomi. Ne oikeasti isot pomot tulevat pääsääntöisesti kauppakorkeasta tms, toinen reitti ylenemiseen on duunarista pykälä kerrallaan.
Joka ikinen vuoropäällikkö niistä joiden kanssa kumpikaan meistä on yhteensä yli 10 ravintolatyövuoden aikana tehnyt toitä, ei ole voinut pestä käsiään käytännön työstä. Ravintolapäällikkönä se jo onnistuu monissa paikoissa, mutta kukaan realiteeteista mitään tajuava tuore restonomi ei kuvittele pääsevänsä ravintolapäälliköksi kuin korkeintaan Subwaylle mikäli riittävää track recordia ei valmistuessa jo löydy. Toisaalta enpä kyllä tunne montaakaan restonomia, joka ei olisi sitä työkokemusta hankkinut koko opiskeluaikansa. Pk-seudulla on pakko jo toimeentulonkin takia, en tiedä mikä on tilanne muualla Suomessa.
Ja ihan off topic - suosittelen raakaa käytännön työtä kaikille opiskelijoille alasta riippumatta. Se opettaa tervettä nöyryyttä ja kanssaihmisten kunnioitusta.
- Yksi niistä
Tämän kirjoituksen mukaan ei kannattaisi "lähettää" opiskelijoita mihinkään ammattikorkeakouluun tai yliopistoon lukioista, koska amitsulaiset osaavat hommat paremmin. (vrt. esim. autoinsinööri, restonomi yms.) Minä olen kuitenkin eri mieltä: kyllä teoriaakin tarvitaan, ei pelkästään käytäntöä!
Terveisin
paperihommin, ei drinksujen sekoittamiseen, valmistunut Restonomi tuleva KTM- talousjohtaja
Koulutuksen ja myös kokemuksen hyöty varsinkin kaupan ja palvelualojen osalta painottuu lähinnä koulutetun ja kokeneen henkilön itsensä eduksi.
Yksittäisessä yrityksessä koulutusta ja kokemusta arvostetaan ainoastaan silloin kun ollaan faktaa pohjaantuen todettu että kyseissessä yrityksessä ja olemassa olevassa tehtävässä työntekijän koulutus,monipuolinen osaaminen sekä kokemus tuottaa yritykselle tyytyväisempiä asikkaita ja lisämyyntiä siten että se kyseisen henkilön palkka ja muut kulut huomioiden on yritykselle taloudellisesti hyvin tuottavaa. Eli nykyaikan ei ole perusteltua arvostaa recrytoidessa henkilön monipuolista osaamista ja kokemusta ,jos siitä ei ole olemassa olevan tehtävän sisällön ja liikeidean kannalta todettu tuovan yritykselle enemmän tulosta viimeisen viivan alle. Koulutus,kokemus ja monipuolinen osaaminen on henkilölle itselleen kylläkin tarpeellinen , koska hän tämän vuoksi voi tarkoituksen mukainen ja sopiva työntekijä hyvin moniin erillisiin liikeideoihin perustuviin yrityksiin eli hänellä teoriassa on menemmän tosiasiallisia työmahdollisuuksia ravintola,kaupan ja palvelualla. Restanomit on myös osoittautuneen erinomaisiksi työtekijöiksi ja esimiehiksi hotelli ja ravintola-alan ulkopuolella esim:kaupan ja myyntialan yrityksissä. - unohtui...
... ravintola-ala vain nyt sattuu olemaan sellainen ala, jossa on HYVIN vähän puhtaasti paperihommia, jos vertaa esim. teollisuuteen ja kauppaan.
Ja sellaiset paperihommat, jotka eivät edellytä vankkaa kokemusta käytännön työstä voit hoitaakin vaikka KTM:n koulutuksella (esim. talouspäällikkö). - valmistunut restonomi
unohtui... kirjoitti:
... ravintola-ala vain nyt sattuu olemaan sellainen ala, jossa on HYVIN vähän puhtaasti paperihommia, jos vertaa esim. teollisuuteen ja kauppaan.
Ja sellaiset paperihommat, jotka eivät edellytä vankkaa kokemusta käytännön työstä voit hoitaakin vaikka KTM:n koulutuksella (esim. talouspäällikkö).itse olen haagasta vuosi sitten valmistunut ja omasta puolestani voin sanoa, että nykyään ainakin Haagaan pääsee huomattavasti helpommin kuin vielä silloin kuin itse sisälle pääsin(2002). Aikaisemmin piti olla työkokemusta alalta vähintään se puoli vuotta mikäli halusi sisälle. Nykyisin riittää, että on joskus jotain duunia tehnyt. Omalla luokallani kaikillä oli alan kokemusta jo koulua aloitettaessa, vaikka kaikki olivatkin yo- pohjalta. Koulun aikana en myöskään tuntenut ketään joka ei olisi ollut alalla töissä koulun ohella. Nykyään harvalla on aikaisempaa kokemusta ja koulun ohellakaan ei samalla tavalla työskennellä kuin aikaisemmin.Sinänsä sääli...
Totuus on kuitenkin se, että tällä alalla voi ylös päin päästä vain niitä lautasia kantamalla ja bisseä laskemalla. - henkilöstökonsultti
talousjohtaja kirjoitti:
Koulutuksen ja myös kokemuksen hyöty varsinkin kaupan ja palvelualojen osalta painottuu lähinnä koulutetun ja kokeneen henkilön itsensä eduksi.
Yksittäisessä yrityksessä koulutusta ja kokemusta arvostetaan ainoastaan silloin kun ollaan faktaa pohjaantuen todettu että kyseissessä yrityksessä ja olemassa olevassa tehtävässä työntekijän koulutus,monipuolinen osaaminen sekä kokemus tuottaa yritykselle tyytyväisempiä asikkaita ja lisämyyntiä siten että se kyseisen henkilön palkka ja muut kulut huomioiden on yritykselle taloudellisesti hyvin tuottavaa. Eli nykyaikan ei ole perusteltua arvostaa recrytoidessa henkilön monipuolista osaamista ja kokemusta ,jos siitä ei ole olemassa olevan tehtävän sisällön ja liikeidean kannalta todettu tuovan yritykselle enemmän tulosta viimeisen viivan alle. Koulutus,kokemus ja monipuolinen osaaminen on henkilölle itselleen kylläkin tarpeellinen , koska hän tämän vuoksi voi tarkoituksen mukainen ja sopiva työntekijä hyvin moniin erillisiin liikeideoihin perustuviin yrityksiin eli hänellä teoriassa on menemmän tosiasiallisia työmahdollisuuksia ravintola,kaupan ja palvelualla. Restanomit on myös osoittautuneen erinomaisiksi työtekijöiksi ja esimiehiksi hotelli ja ravintola-alan ulkopuolella esim:kaupan ja myyntialan yrityksissä.Arvoisa herra Talousjohtaja, pahoittelen etukäteen kirjoitustani, sillä uskon sen herättävän sinussa ristiriitaisia mielipiteitä. Näkemyksenne koulutuksen ja kokemuksen tuomasta kompetenssista yrityksen potentiaalisena työnhakijalla, on vähintäänkin omituinen. Puhutte tuloksesta viivan alla ja osaamisesta joka siihen johtaa. Samalla toisessa lauseessa väitätte että osaaminen, joka on koulutuksella ja kokemuksella hankittua on ainoastaan työnhakijan etu. Puheesta voisi siis vetää tiivistyksen, että tulos yrityksen viivan alla on vain työntekijän etu?! Omituista puhetta herra Talousjohtaja! Te jos kuka varmasti tiedätte että asia on toisin.
On myös enemmän kuin outoa, että näette osaamisen tänä päivänä noin suppeasti. 2000-luvun johtaminen, jonka yhtenä tukipilarina on ollut osaamisen johtaminen, ei voi olla noin kapeaa. Ehkäpä teidän yrityksessä, oi arvoisa herra Talousjohtaja, olisi syytä laajentaa näkemystä siitä mitä osaamisella tarkoitetaan. Jos omaa osaamista taas tähän ei löydy, on meitä henkilöstökonsulttiyrityksiä jo useita täällä Suomen maassa.
Kiittäen ajastanne, herra Talousjohtaja. - Haagalainen
valmistunut restonomi kirjoitti:
itse olen haagasta vuosi sitten valmistunut ja omasta puolestani voin sanoa, että nykyään ainakin Haagaan pääsee huomattavasti helpommin kuin vielä silloin kuin itse sisälle pääsin(2002). Aikaisemmin piti olla työkokemusta alalta vähintään se puoli vuotta mikäli halusi sisälle. Nykyisin riittää, että on joskus jotain duunia tehnyt. Omalla luokallani kaikillä oli alan kokemusta jo koulua aloitettaessa, vaikka kaikki olivatkin yo- pohjalta. Koulun aikana en myöskään tuntenut ketään joka ei olisi ollut alalla töissä koulun ohella. Nykyään harvalla on aikaisempaa kokemusta ja koulun ohellakaan ei samalla tavalla työskennellä kuin aikaisemmin.Sinänsä sääli...
Totuus on kuitenkin se, että tällä alalla voi ylös päin päästä vain niitä lautasia kantamalla ja bisseä laskemalla.Tietoa vai arvauksia? Sanoisin että toinen vaihtoehto, puhut kyllä ihan mitä sattuu ton työkokemuksen ja opiskeluaikana työskentelyn suhteen. T:nykyinen Haagan opiskelija
- rotissööri
tämä on ikuinen noidankattila; et pääse töihin, kun ei ole koulutusta ja ei kannata kouluttautua, kun ei ole kokemusta
- tsögemesu
olen seurannut "restonomibuumia"huolestuneena,että mitähän tapahtuu kun k.o.koulutettuja tulee kentälle.itse en ainakaan ala heille enää opettamaan alan alkeita.pitkän urani aikana olen nähnyt kaikenlaista kotkotusta mutta tämä alkaa olemaan huippu.restelsi ja rossot sais kouluttaa itse "monitoimiosaajansa".kyllä ottaa pattiin nuorten harhauttaminen ja opintovuosien hukkaan meno.
- tiskinoomi
-keittiöpäälikkö vastaa keittiöstä
-ravintolapäälikkö salista
-hotellipäälikkö hotellista
kaikki vastuussa tekemisistään johdolle,joten
mihin väliin mahtuu restonomi?- kaii
restonomi=ravintolapäällikkö
restonomi=ruokapalvelupäällikkö jne... jne..
- kaii
Tavallaan olet oikeassa MUTTA nykyään työ elämässä ( onneksi ) ei yhden ihmisen tarvitse tietää ja osata kaikesta kaikkea. Tiimityö jossa on sellainen porukka että löytyy vahvuudet jokaisesta eri osa-alueesta on erit hyvä. Ole ylpeä itsestäsi sinun tarvitseekin olla kenttätyössä parempi kuin esimiehesi koska esimiehelläsi on numerot ja narut hyppysissään. Näin pitää olla että tiimi toimii ja tulosta tulee.
- vielä suurtalouskokki
Tuli vain mieleeni kun joku tuossa kirjoitti että kenet 3 vaihtoehdoista ottais työhön, niin siitä tässä ihan tosielämän esimerkki. Hain kokin paikkaa ja haastattelussa kävi päällikön mukaan 4 ehdokasta, (minä niistä yksi) Minä olin ainut joka oli vajaan vuosi sitten valmistunut ammattikoulusta ja 3 restonomia. Arvatkaa kuka paikan sai? MINÄ! Perusteluna oli se että minä en todennäköisemmin lähde heti pois kyseisestä paikasta, kuin nämä restonomit. Heidän ammattiylpeys ei anna periksi tehdä pelkästään kokin hommaa.. No en minä heitä soimaa, samalla alalla tässä jokatapauksessa ollaan ja ehkä minäkin joskus tulen olemaan restonomi, mutta jalat maassa oleva semmoinen.. Eniten tosin kyllä arvostan restonomeja jotka ovat lähteneet ammattikorkeaan ammattikoulupohjalta, koska heillä on se tieto-taito siellä pohjalla paremmin kuin suoraan lukiosta lähteneet..Näin se vaan on..
- saapas
"Eniten tosin kyllä arvostan restonomeja jotka ovat lähteneet ammattikorkeaan ammattikoulupohjalta..."
Heh heh! Aika yllätys, kun itse olet ammattikoulun käynyt. Jos olisit käynyt lukion, olisit päinvastaista mieltä. - vielä suurtalouskokki
saapas kirjoitti:
"Eniten tosin kyllä arvostan restonomeja jotka ovat lähteneet ammattikorkeaan ammattikoulupohjalta..."
Heh heh! Aika yllätys, kun itse olet ammattikoulun käynyt. Jos olisit käynyt lukion, olisit päinvastaista mieltä.taas tää ikuinen oravanpyörä, kumpi on parempi amatsu vai lukio?? et tainnut lukea tekstiä ihan ajatuksella läpi..?? niin että AMMATTIKOULUN KÄYNEELLÄ ON SE TIETO/TAITO SIELLÄ POHJALLA!!! kun taas lukion käyneellä sitä ei ole. kaikki vain ei arvosta sitä kädentaitoa, enemmänkin sitä lukiossa tarvittaa lukupäätä. tässä se nähdään, no makuasioista ei voi kiistellä.
"Aika yllätys, kun itse olet ammattikoulun käynyt. Jos olisit käynyt lukion, olisit päinvastaista mieltä."
-Niinpä.. tai no mikäpä yllätys se voi olla, vaikka olisin lukion käynyt niin silti tietäisin että amatsun käyneellä on se tieto-taito siellä pohjalla.
Ja vielä kaikista paras lähtökohta on niillä jotka suorittivat yhdistelmäopinnot.. ammatti ja lakki samalla iskulla kouraan! Se on ehdottomasti parempi vaihtoehto pelkälle amatsulle tai lukiolle.. eikö vain? - saapas
vielä suurtalouskokki kirjoitti:
taas tää ikuinen oravanpyörä, kumpi on parempi amatsu vai lukio?? et tainnut lukea tekstiä ihan ajatuksella läpi..?? niin että AMMATTIKOULUN KÄYNEELLÄ ON SE TIETO/TAITO SIELLÄ POHJALLA!!! kun taas lukion käyneellä sitä ei ole. kaikki vain ei arvosta sitä kädentaitoa, enemmänkin sitä lukiossa tarvittaa lukupäätä. tässä se nähdään, no makuasioista ei voi kiistellä.
"Aika yllätys, kun itse olet ammattikoulun käynyt. Jos olisit käynyt lukion, olisit päinvastaista mieltä."
-Niinpä.. tai no mikäpä yllätys se voi olla, vaikka olisin lukion käynyt niin silti tietäisin että amatsun käyneellä on se tieto-taito siellä pohjalla.
Ja vielä kaikista paras lähtökohta on niillä jotka suorittivat yhdistelmäopinnot.. ammatti ja lakki samalla iskulla kouraan! Se on ehdottomasti parempi vaihtoehto pelkälle amatsulle tai lukiolle.. eikö vain?"AMMATTIKOULUN KÄYNEELLÄ ON SE TIETO/TAITO SIELLÄ POHJALLA!!!"
Niin mikä tietotaito? Ja lukion käyneellä ei ole vai? Lukiossa on istuttu 3-4 vuotta ja syöty purkkaa ja juotu kahvia?
Eiköhän se edelleenkin ole niin että MOLEMMILLA on sitä tietotaitoa, mutta se vain suuntautuu eri kohteisiin. Amiksen käynyt osaa pitää soppakauhaa oikein kädessä, mutta tällainen lukion käynyt osaa kirjoittaa sanan "tietotaito" oikein ilman kauttaviivaa.
Turha lähteä spekuloimaan kumpi on parempi pohja esim. restonomikoulutukselle. Molemmissa on omat etunsa ja monenlaisia taitoja tulevassa ammatissa tarvitsee. - vielä suurtalouskokki
saapas kirjoitti:
"AMMATTIKOULUN KÄYNEELLÄ ON SE TIETO/TAITO SIELLÄ POHJALLA!!!"
Niin mikä tietotaito? Ja lukion käyneellä ei ole vai? Lukiossa on istuttu 3-4 vuotta ja syöty purkkaa ja juotu kahvia?
Eiköhän se edelleenkin ole niin että MOLEMMILLA on sitä tietotaitoa, mutta se vain suuntautuu eri kohteisiin. Amiksen käynyt osaa pitää soppakauhaa oikein kädessä, mutta tällainen lukion käynyt osaa kirjoittaa sanan "tietotaito" oikein ilman kauttaviivaa.
Turha lähteä spekuloimaan kumpi on parempi pohja esim. restonomikoulutukselle. Molemmissa on omat etunsa ja monenlaisia taitoja tulevassa ammatissa tarvitsee."Niin mikä tietotaito? Ja lukion käyneellä ei ole vai?"
Valaistaanpas asiaa..
Eli kysyit mikä tieto/taito? Niin lukiossa ei mielestäni kuulemani mukaan ei opeteta elintarvikehygieniaa/lainsäädäntöä tai miten suurennat ohjeen 100 annoksesta 1000 annokseen tai omavalvontaa tai miten valmistat esim.palapaistin oikeaoppisesti tai paljonko sisälämpötilan pitää olla jotta ruoka on varmasti kypsää.. taidosta sen verran että sk.kokki pystyy valmistamaan hyvää ja ravitsevaa ruokaa monelle ihmiselle aiheuttamalla tälle ruokamyrkytystä. tässä muutama esimerkki, listaa voisin jatkaa kyllä loputtomasti.. eli tämmöistä tieto-taitoa tarkoitin.
Vai onko sinulle lukiossa opetettu näitä asioita? - saapas
vielä suurtalouskokki kirjoitti:
"Niin mikä tietotaito? Ja lukion käyneellä ei ole vai?"
Valaistaanpas asiaa..
Eli kysyit mikä tieto/taito? Niin lukiossa ei mielestäni kuulemani mukaan ei opeteta elintarvikehygieniaa/lainsäädäntöä tai miten suurennat ohjeen 100 annoksesta 1000 annokseen tai omavalvontaa tai miten valmistat esim.palapaistin oikeaoppisesti tai paljonko sisälämpötilan pitää olla jotta ruoka on varmasti kypsää.. taidosta sen verran että sk.kokki pystyy valmistamaan hyvää ja ravitsevaa ruokaa monelle ihmiselle aiheuttamalla tälle ruokamyrkytystä. tässä muutama esimerkki, listaa voisin jatkaa kyllä loputtomasti.. eli tämmöistä tieto-taitoa tarkoitin.
Vai onko sinulle lukiossa opetettu näitä asioita?Ei ole opetettu, mutta et vieläkään tajunnut. Väännetään siis rautalangasta. Onko sinulle opetettu ruotsia, englantia ja saksaa? Jos on, niin kuinka paljon? Arvaisin että tulen toimeen vieraalla kielellä sinua paremmin. Onko sinulle opetettu ilmaisutaitoa? Osaatko vetää isolle porukalle palaverin esimerkiksi työpäivän päätteeksi? Jos niin kuinka hyvin? Onko sinulle opetettu psykologiaa? Osaatko tunnistaa henkisen rasituksen merkkejä työympäristöstäsi ja tiedätkö miten niihin tulisi esimiehenä reagoida? Tässä muutama esimerkki, listaa voisin jatkaa kyllä loputtomasti. Eli tällaista tietotaitoa minä tarkoitin.
Vai satuitko kenties kuvittelemaan, että pelkällä kastikkeen oikeaoppisella suurentamisella sinusta tulee loistava esimies ja työyhteisösi veturi? Toivottavasti et sentään kuvitellut... - no huh huh!!
Tuossa lueskelin nim.merkkien vielä suurtalouskokki ja saappaan välistä keskustelua. Täytyy myöntää että makeat naurut kyllä tuli!! :) Kyllä huomaa kuinka erilaiset lähtökohdat ja mietteet on lukion pohjalta ja amatsu pohjalta lähteneillä restonomilla. Oletteko edes käyneet ammattikorkeakoulua? Taisi unohtua se asia että mitähän siellä tulee opittua lukion tai amatsun lisäksi. Vai tappelitteko kummalla on paremmat lähtökohdat? Sehän on sanomattakin ihan selvää..
- tarjoilijatar
saapas kirjoitti:
Ei ole opetettu, mutta et vieläkään tajunnut. Väännetään siis rautalangasta. Onko sinulle opetettu ruotsia, englantia ja saksaa? Jos on, niin kuinka paljon? Arvaisin että tulen toimeen vieraalla kielellä sinua paremmin. Onko sinulle opetettu ilmaisutaitoa? Osaatko vetää isolle porukalle palaverin esimerkiksi työpäivän päätteeksi? Jos niin kuinka hyvin? Onko sinulle opetettu psykologiaa? Osaatko tunnistaa henkisen rasituksen merkkejä työympäristöstäsi ja tiedätkö miten niihin tulisi esimiehenä reagoida? Tässä muutama esimerkki, listaa voisin jatkaa kyllä loputtomasti. Eli tällaista tietotaitoa minä tarkoitin.
Vai satuitko kenties kuvittelemaan, että pelkällä kastikkeen oikeaoppisella suurentamisella sinusta tulee loistava esimies ja työyhteisösi veturi? Toivottavasti et sentään kuvitellut...Minäpä se osaankin molemmat! Hävetkää! Itse en lähde opiskelemaan restonomiksi vielä pariin vuoteen, mutta sitten kun koulun penkki taas maittaa niin sanonpa, että minulla on pohjalla lukio, tarjoiljan ammattitutkinto, sekä pari vuotta tiivistä työkokemusta kentältä. Tietty nämäkään eivät takaa minulle varmasti johtajan paikkaa, mutta en epäile, etteivätkö edistäisi niitä huomattavasti ;)
- köökkerska
...olin eräällä alan oppilaitoksella keittiöesimiehenä. Oppilaat kävivät suurkeittiöllä harjoittelemassa. Amiksen ekaluokkalaisetkin tiesivät perusasioita paremmin, kuin monta vuotta vanhemmat restonomi-oppilaat.(luulisi jo iänkin tuovan jotain tietoa ja käytännön viisautta...?)
Viisaita lukiolaisia, joopa joo !
Aloittaja varmaankin tarkoittaa samaa kuin minä, että yleissivistävä koulutus ei paljon auta varsinaisessa käytännön työssä/ tai sen ymmärtämisessä. Itse en pidä näitä näitä "tittelipäälliköitä" juuri minään, koska eihän toisten työtä voi organisoida oikealla ja inhimillisellä tavalla vain teorian perusteella: Hyvän päällikön on täytynyt tehdä ihan niitä ruohonjuuritason hommiakin, ja siten tuntea oma alansa (alaistensa työ), jotta sitä voisi käytännöllisesti suunnitella ja johtaa !! Vai kehtaako joku olla eri mieltä? Jos on, niin aletaan vaan palkata ravintola-alalle jonkun toisen alan esimiehiä, mitäs sen väliä, jos pelkkä johtaminen riittää ??? - loppuviilaus
Itse ravintolanomistajana palkkaan kokemusta omaavia työntekijöitä - koulusta suoraan tulevat restonomit ovat todellisisa riippakiviä - teoriaa on pää pullollaan vaan sitä oikeata tekemisen meininkiä ei tahdo löytyä kuin vasta vuosien harjoittelun jälkeen ja siihen odotteluun ei ole knelläkään varaa.
Osa´restonomeista huomaa käytännön kokemuksen puuttuessa jo uransa alkumeteillä siinä oikeassa työssä olevansa täysin väärällä alalla.
Ehdottomasti olen sitä mieltä, että harjoitteluaika pitäisi olla pakollista jo ennen kouluun menoa .. eli se nisseaika takaisin.
Johtamisasemassa olevan henkilön täytyy tietää ja osata alaistensa työt - miten muuten voisi töitä johtaa?
Täysin turhanaikainen ammattinimike - ravintola-ala on nimenomaisesti kokemusperäinen ammatti, jota täydennetään opinnoilla aina matkan varrella.- Dumb Ass
Taas yksi aasi kirjoittaa aiheesta "kumpi on tärkeämpää, restonomin koulutus vaiko työkokemus?"
Hyvänä ravintolaihmisenä voisi pitää sellaista, joka osaa erottaa jyvän akanasta. Aasina voi pitää ihmistä, joka toistuvista oikaisuista huolimatta puhuu asian vierestä, eli epäasiaa. Kukaan ei ole keskustelun aikana yhdessäkään viestissä väittänyt että restonomin koulutus olisi merkityksellisempää kuin pitkä työkokemus alalta. SILTI aasi hokee "hoo-hii" ja jatkaa asian vierestä puhumista.
Jos vielä kerran tarttuisin suitsista ja ohjaisin oikealle polulle. Mutta tämä olkoon viimeinen kertani kun ohjaan. "Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia" sanoo jo sananlaskukin.
Me emme täällä väitä etteikö kokemus ole tärkeää. Me väitämme että samalla kokemuksella ja korkeammalla koulutuksella pääsee elämässä pidemmälle, kuin samalla kokemuksella ja alemmalla koulutuksella.
- typsykkä
Niinpä niin...olen täysin samaa mieltä! Itsekin 12 vuotta tarjoilijana ollut olen joutunut kokemaan ihan käsittämättömiä päiviä näiden oikeesti urpojen kanssa....kannattais olla alalla ainakin 5 vuotta ennenkun tulee sähläämään ja pilaamaan muidenkin työfiiliksen..oikeesti pliiiiisss.....mutta ei se taida auttaa,yritetään vaan me kestää ja kouluttaa näitä ressukka restonomeja...;)
- Ravintolapäällikkö
Nythän on niin, että ravintola-alakin on muuttunut ja tulee muuttumaan. Enää ei riitä pelkkä kohellus liikeideaa toteuttaessa, nykyään vaaditaan oikeita liikkeenjohdollisia taitoja. Näitä taitoja ei tarjoilija/kokkikoulussa opeteta, niitä opetetaan Restonomeille. Toki ymmärrän, ettei vuoropäällikön työssä paljon paperihommat paina, sehän onkin vähän niinkuin työnjohtajan työtä: olet itse remmissä mukana tiimin keskellä. Vastuu työvuoron sujumisesta on harteillasi muttet mitään strategista johtamista saa harjoittaa, sitä tekevät ylemmät.
Paperihommia tai miksi niitä nyt kukakin haluaa nimittää riittää esimiehelle/päällikölle aivan riittämiin. On raportointia, seurantaa, suunnittelua, näitä ei tehdä yhdessä sekunnissa mutta jos ne jättää tekemättä koko homma kaatuu kaaokseen. Lisäksi tulevat henkilöstöjohtamisen haasteet, niihinkin suttaantuu aikaa kummasti.
Olen itse aikuisrestonomi mutta lukion käynyt, aikuisiän olen ravintola-alalla ollut. Restonomin tutkinto antoi minulle hurjan paljon työkaluja päällikön tehtävien hoitamiseen, pelkällä tarjoilijan työkokemuksella en pystyisi tätä esimiehen toimenkuvaani näin hyvin toteuttamaan. Ymmärrän toki alaisteni työt, pystyn tarvittaessa sijaistamaan heistä jokaisen, keskusteluun haluaisin lisätä vielä tämänkin: kukaan alaisistani ei pystyisi tekemään kaikkia minun toimenkuvaan kuuluvaa.
- ~Minnis
Tätä ketjua lukiessa, näin toukokuussa valmistuvana restonomina, täytyy kyllä sanoa, että onneksi en ole suuntautunut ravintola-alle. Ei kaikkia restonomeja drinksut ja ravintola-annosten vääntäminen kiinnosta (vaikka monet sille alalle päätyvät ja jäävätkin)!
Itse olen lähtenyt restonomikoulutukseen pohjalla talouskoulu, datanomi, lukio kiinnostus ruuanvalmistukseen ja omasta mielestäni tiedän asioista paljon (en tietenkään kaikkea). Olen koko opiskelujeni ajan lukenut ammattikirjallisuutta, koettanut löytää tulevaa työuraani tukevat kesätyö- ja harjoitteluapaikat ja koettanut ottaa itse selvää, mitä siellä työelämässä tarvitaan. Olen myös toiminut yhden kesän työnjohdon sijaisena, joten näin, mitä se työ todella on. En löytänyt yhtään tehtävää, mitä restonomi ei olisi osannut tai pystynyt opettelemaan. Tässä työpaikassa oli tosin myös huonoja kokemuksia restonomeista, mutta minulla oli kuulemma ihan erilainen meininki.
Itsestähän se on kiinni, millainen restonomi valmistuu. On minunkin luokalla ihmisiä, jotka eivät kolmantena vuonna tiedä jotain täysin perusasiaa esim. ruuanvalmistuksesta. He eivät ole tienneet sitä koulutuksen alussa eivätkä koulutuksen kolmantena vuonna. Kuulemma tarjoilijoiksi he ovat menossakin... - törmään usein
Joo olen ammattini puitteissa törmännyt usein kyseisiin tapauksiin tiedän itse 39 vuotta alalla olleena .... ja sitten näitä 2 viikon kurssilaisia... restonomeja jotka ei tiedä käytännöstä hevon paskaaa vaan luulevat....ja vittuilee kun kokemuksen kautta omaat asiakas psykologian ja tilanne tajun.. olen törmännyt jopa esimiehiin jotka ei voi sietää sitä että menet heidän yli ihan asenteella ja jo pelkällä olemisella ... kun et nöyrry ja kunnioita sitä että ovat restonomeja ja ravintola pääliköitä.tai vuoro päälliköitä eli titteleitä joilla ei ole asiakas palvelun kanssa mitään tekemistä..
olen ystävällinen ja omaan kokemusta mutta sitä ei siedetä joissain paikoissa, sen vuoksi olen joissain ravintoloissa ja välitys firmoissa joutunut ns. mustalle listalle koska olen oma itseni ja teen ratkaisut oman itseni kautta tietysti kuunnellen toistakin osa puolta ja heidän työ tapojaan ja tykkään palvelu alasta...tietysti ei voi yleistää..ja joskus vaikuttaa pärstä kerroinkin.. mutta kokeneet ja vähän muutkin jotka niin tunnette älkää myykö itseänne halvalla.. onneksi on joissain paikoissa työn ilon tuntua, ja jotka myös arvostavat sitä että osaa palvella..
Mielestäni keittiön ja salipuolen omaavana olen ylpeä osaamisestani..eli asiakas palvelu kunniaan.. ja sanon että palvelu alaan ei opiskella siihen synnytään!
Työn iloa!- mary_
Taidat olla katkera, kun itse olet jumittanut ravintolaan ikuisuudeksi töihin etkä pääse ilman koulutusta esimiestehtäviin. Restonomikoulutus kestää normaalisti 3,5-4 vuotta. Monilla on esim. kokin koulutus ja jos ei ole, harjoittelujaksoilla saa käytännön kokemusta ja tietysti työelämässä. On varmasti aina niitä, jotka eivät todellakaan tiedä mistään mitään, mutta näinhän on joka alalla näitä tyyppejä. Ja näin lopuksi, kyllä olen itsekin restonomi, mutta en aio tulevaisuudessa työskennellä ravintolassa. Sekin huomio tähän, että restonomeja valmistuu hyvin erilaisista linjoilta ja voi työllistyä erilaisiin tehtäviin.Ei ainoastaan ravintolaan, niin kuin tässä keskustelussa monet ovat ymmärtäneet.
- sama kuin ed.
Ja vielä lisäys, tekstistäsi oli hyvin vaikeaa saada selkoa, kun lähes kaikki yhdyssanat oli kirjoitettu erikseen.
- jepjep.
Kyllä se taitaa ihan koulustakin riippua miten paljon esimerkiksi viinitietoutta opetetaan. Esimerkiksi omassa koulussani, jossa hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohtoa opiskelen, on ensimmäisen vuoden opiskelijoille pakollisena koulun ulkopuolinen WSET 1-tason kurssi. Sen jälkeen, jos suuntautuu ravintolan johtamiseen, seuraa WSETin 2-tason kurssi myöskin pakollisena.
Restonomien taidothan ovat myös hyvin pitkälle riippuvaisia heistä itsestään... Kyllä tiedän opiskelijoita, jotka eivät välttämättä ole kauhean kiinnostuneita oppimaan perusasioita alalta, mutta kuvittelevat silti jotenkin maagisesti saavan pomon paikan pelkillä restonomin papereilla. Vastaavasti on ihmisiä, jotka aktiivisesti hakevat lisää tietoa ja kokemusta niin, että kun ne tutkintopaperit on kourassa niin ei enää tarvitse lähteä pohtimaan että mitenkäs sitä perushommaa käytännössä tehdäänkään...
Itselläni haaveena joskus koulun ja mahdollisten jatko-opintojen ja riittävän käytännön kokemuksen jälkeen ryhtyä yrittäjäksi, siinä haaveessa ainakin riittää kannustinta opiskella niin teoria- kuin käytännöntaitojakin ;) - restopisk
restonomi -nimike ei nykyään enää tarkoita suoraan ravintola-alaa. Itsekin opiskelen restonomiksi ja koulutuksellani ei ole mitään tekemistä juuri ravintola-alaan. Toki siihen voi suuntautua mutta vaihtoehtojaa on myös muita, kuten elintarvikeala ja toimitilapalvelut. Toki itselläni on 6 vuoden työkokemus kokin, tajoilijan ja baarimikon hommista, ja kokemus toimii hyvänä pohjana opinnoille mutta ei ole pakollista tässä koulutusohjelmassa.
Hyvää Joulun odotusta kaikille!!- enrestonom
en tahdo lytätä tai mitään mutta jokainen tapaamani restonomi on sanonut koulutuksensa olleen ylimitoitettu alan töihin, joukossa on ollut niin hotellityöntekijöitä, matkailualaa, ravintolaa, myös ravintolapäällikön työtä tehneet ovat sanoneet että liian pitkään olivat koulunpenkillä, siis teoria ei kohtaa käytäntöä.
mikäs siinä, eräässä työpaikassa minimikoulutustaso paikkaan oli restonomi ja juttelin ko. paikan saaneen henkilön kanssa niin sanoi että 60-70% ajasta kuluu kahvin vääntämiseen ja voileipien kokoamiseen yms.
eniten hyötyä on kieltenopiskelusta ja sitä suosittelenkin kaikille. vähintään saksa, venäjä tai ranska pitäisi mennä A1 tasoisesti että on näyttöä.
monessa paikassa tosiaan naureskellaan suoraan että jaaha restonomi ja arvostavat jopa enemmän tarjoilijan koulutusta vastaavaa työkokemusta. sanokaa vanhanaikseksi heitä mutta he tekevät eniten tulosta, nimim. tietoa on.
joku sanoi myös että tasa-arvo vallitsee, ei ole ylempiarvoisia. tottakai tasa-arvo on kiva ja silleen mutta onhan ravintolassa oltava se jolle ei vittuilla. - since 1976
enrestonom kirjoitti:
en tahdo lytätä tai mitään mutta jokainen tapaamani restonomi on sanonut koulutuksensa olleen ylimitoitettu alan töihin, joukossa on ollut niin hotellityöntekijöitä, matkailualaa, ravintolaa, myös ravintolapäällikön työtä tehneet ovat sanoneet että liian pitkään olivat koulunpenkillä, siis teoria ei kohtaa käytäntöä.
mikäs siinä, eräässä työpaikassa minimikoulutustaso paikkaan oli restonomi ja juttelin ko. paikan saaneen henkilön kanssa niin sanoi että 60-70% ajasta kuluu kahvin vääntämiseen ja voileipien kokoamiseen yms.
eniten hyötyä on kieltenopiskelusta ja sitä suosittelenkin kaikille. vähintään saksa, venäjä tai ranska pitäisi mennä A1 tasoisesti että on näyttöä.
monessa paikassa tosiaan naureskellaan suoraan että jaaha restonomi ja arvostavat jopa enemmän tarjoilijan koulutusta vastaavaa työkokemusta. sanokaa vanhanaikseksi heitä mutta he tekevät eniten tulosta, nimim. tietoa on.
joku sanoi myös että tasa-arvo vallitsee, ei ole ylempiarvoisia. tottakai tasa-arvo on kiva ja silleen mutta onhan ravintolassa oltava se jolle ei vittuilla.Jo ennen restonomi- koulutusta oli Hotelli- ja ravintolaopistossa (nyk. Haaga Instituutti) esimies- ja liikkeenjohdon linjat. Työn ohessa opiskeleville mm. työnjohdon ja keskijohdon täydennyskoulutukset.
Jälkimmäisiin hakeuduttiin työkokemuksen mukaan. Edellisiin vaadittiin (muistaakseni?) yo ja lyhyt harjoittelu.
Kouluissa annetaan valmiudet työskennellä kunkin elinkeinon eri tehtävissä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikista tulisi juuri sen alan ammattilaisia. Työ tekijäänsä opettaa, onneksi. Jossain vaiheessa jokainen huomaa kyllä mikä on kunkin oma "juttu".
Olen ohjannut kymmeniä ravintolakouluharjoittelijoita, aistinut heidän nälkänsä olla valmiita ja osaavia. Tässä viestiketjussa on ilmennyt paljon samaa. Siihen vaivaan auttaa valitettavasti vain aika.
Ravintolatoimialalla, kuten kaikilla muillakin, tarvitaan joka työssä osaajia: tekijöitä, delegoijia, vastuunkantajia, puurtajia, johtajia, älykköjä ja innoittajia.
Tärkeintä on toimiva, tekemisessään onnistuva työryhmä: Silloin asiakkailla kuin henkilökunnallakin on hyvä olla. Siihen auttaa kannattava liiketoiminta ja kannustava johtaminen. Asiakaspalvelussa työviihtyvyys näkyy asiakkaalle. Sen on oltava aitoa ja se luo perustan koko asiakaspalvelutyölle.
Rutiinit, prosessit ja vuorovaikutus on oltava kunnossa koko palveluketjussa. Siihen tarvitaan omat osaajansa ja tekijänsä.
Oikea peruskoulutus, työkokemus ja sitä tukeva oikea täydentävä jatkokoulutus, vastuun ottaminen ja sen antaminen näiden osaamisien mukaisesti, ovat kaiken ryhmätyönteon onnistumisen edellytykset.
Auktoriteetti on aina ansaittava. Sitä ei saa kuviteltuna yliviisautena tittelien kylkiäisenä. Tämänhän me kaikki työssä käyvät olemme omalla tavallamme joutuneet kokemaan. - Hohhoi.
since 1976 kirjoitti:
Jo ennen restonomi- koulutusta oli Hotelli- ja ravintolaopistossa (nyk. Haaga Instituutti) esimies- ja liikkeenjohdon linjat. Työn ohessa opiskeleville mm. työnjohdon ja keskijohdon täydennyskoulutukset.
Jälkimmäisiin hakeuduttiin työkokemuksen mukaan. Edellisiin vaadittiin (muistaakseni?) yo ja lyhyt harjoittelu.
Kouluissa annetaan valmiudet työskennellä kunkin elinkeinon eri tehtävissä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikista tulisi juuri sen alan ammattilaisia. Työ tekijäänsä opettaa, onneksi. Jossain vaiheessa jokainen huomaa kyllä mikä on kunkin oma "juttu".
Olen ohjannut kymmeniä ravintolakouluharjoittelijoita, aistinut heidän nälkänsä olla valmiita ja osaavia. Tässä viestiketjussa on ilmennyt paljon samaa. Siihen vaivaan auttaa valitettavasti vain aika.
Ravintolatoimialalla, kuten kaikilla muillakin, tarvitaan joka työssä osaajia: tekijöitä, delegoijia, vastuunkantajia, puurtajia, johtajia, älykköjä ja innoittajia.
Tärkeintä on toimiva, tekemisessään onnistuva työryhmä: Silloin asiakkailla kuin henkilökunnallakin on hyvä olla. Siihen auttaa kannattava liiketoiminta ja kannustava johtaminen. Asiakaspalvelussa työviihtyvyys näkyy asiakkaalle. Sen on oltava aitoa ja se luo perustan koko asiakaspalvelutyölle.
Rutiinit, prosessit ja vuorovaikutus on oltava kunnossa koko palveluketjussa. Siihen tarvitaan omat osaajansa ja tekijänsä.
Oikea peruskoulutus, työkokemus ja sitä tukeva oikea täydentävä jatkokoulutus, vastuun ottaminen ja sen antaminen näiden osaamisien mukaisesti, ovat kaiken ryhmätyönteon onnistumisen edellytykset.
Auktoriteetti on aina ansaittava. Sitä ei saa kuviteltuna yliviisautena tittelien kylkiäisenä. Tämänhän me kaikki työssä käyvät olemme omalla tavallamme joutuneet kokemaan.ALKUPERÄISELLE: PS. Restonomi voi työskennellä yhtälailla myös matkailun puolella tai hotellissa, joten mihin hän silloin varsinaisesti tarvitsisi keittiöosaamista? Hyvähän siitä on toki jotain tietää koska yleensä yhteistyötä on jonkinasteisesti ruokapuolen kanssa, mutta jos siellä ei työskentele niin aika perustason tietoisuus siitä puolesta riittää -ja tuskimpa kellään sitä syntyessään on.
- RestoJNS
Hohhoi. kirjoitti:
ALKUPERÄISELLE: PS. Restonomi voi työskennellä yhtälailla myös matkailun puolella tai hotellissa, joten mihin hän silloin varsinaisesti tarvitsisi keittiöosaamista? Hyvähän siitä on toki jotain tietää koska yleensä yhteistyötä on jonkinasteisesti ruokapuolen kanssa, mutta jos siellä ei työskentele niin aika perustason tietoisuus siitä puolesta riittää -ja tuskimpa kellään sitä syntyessään on.
Ensin: Olen samaa mieltä Hohhoin kanssa, restonomi ei ole sama kuin ravintola-alan työntekijä. Meitä on todella monella eri erikoistumisalalla.
Ja toiseksi: Voi herran jestas, että pitää kaikista asioista alkaa jurputtamaan :D :D :D :D :D Tunnen noin sata restonomiopiskelijaa ja heistä ei kukaan väitä osaavansa valmistuttuaan tarjoilla paremmin kuin joku ,joka on jo 5 vuotta työtä tehnyt. Mutta varmasti meistä lähes kaikki voi väittää osaavansa tehdä esimerkiksi markkinointisuunnitelman paremmin. MUTTA mielestäni jokaisella työpaikalla tarvitaan kaikentaustaisia ihmisiä, jotta tulos olisi paras mahdollinen!
- miesmina
Sehän on näin että Restonomi (AMK)- tutkinto on sitä esseitten, referaattien sun muitten kirjallisten tuotosten väänätmistä. Se nimenomaan VALMENTAA esimies-, asiantuntija-, konsultointi- ja koulutustehtäviin.
- työnarsismi
Ravintola-alalla pärjää pystymetsästä revittynä, työ tekijäänsä opettaa. Amiksilla nousee kusi päähän ja muutamat ovat olevinaan seuraavia Jumalasta kun ovat laskeneet ensimmäisen tuopin hanaolutta tai nähneet suuren johtajan lounastavan. Ravintolan henkilökunta on palkattu palvelemaan asikkaita, miksi se unohtuu?
Asiakkaille pitää antaa "koskemattomuus ja rauha ", itseään liki tyrkyttävä henkilökunta on rasittava tunnelman ja tilanteen pilaaja. Pöydässä tulee vierailla näkymättömästi asiakasta häiritsemättä. Luuletko itseään täynnä olevan narsistin vetävän asiakkaita baarin täyteen? Muutamat kokit samoin, mutta asikkaan onneksi he pysyvät kyökissä näkymättömissä.
Asiakkaat menevät ravintolaan tyydyttämään omia tarpeitaan, eivät pönkittämään henkilökunnan egoa.
Ammattiylpeyden tilalle on noussut minäylpeys. Jessule kun löydätte kummallisia leukimisen aiheita. Onko kukaan ennen törmännyt näin suureen määrään itsestään ylpeitä kokkeja ja tarjoilijoita?
Kaikilla aloilla törmää samaan vääntöön koulutettujen ja kouluttamattomien työntekijöiden keskinäisestä paremmuskamppailusta. Kouluttautuneita harmittaa kulutetut vuodet ja toinen on saanut saman työn "ilmaiseksi". Kouluttautumaton voi olla monta kertaa sopivampi alalle. Ei ole harvinaista joutua kiusatuksi ja työyhteisöstä eristetyksi yhden ilkeän johtamana sen takia, että on edennyt samaan ilman koulutusta.
Esimiestehtäviin voi edetä työllä ilman ainutta koulupäivää. Tai monen vuoden pomotusoppi ei takaa pomon tehtävää. Luonne ratkaisee paljon. On kaikille inhottavaa työskennellä yliminätyyppien kanssa. - ei palkan tähden
Tutkinnot eivät nosta palkkaa ravintola-alalla. Ilman koulutustakaan, kaljanlaskija pääsee paremmille palkoille vuorotyön ansiosta kuin säännöllistä päivätyötä viikonloppuvapailla kyllästetty ravintolan paperityöläinen.
- restonomi
Kaikki restonomit eivät tähtääkään ravintola-alalle. Suuri osa opiskelevista aikoo suunnata matkailusektorille hommiin. Siis matkanjärjestäjille, liikenneyhtiöihin, ohjelmapalveluyrityksiin jne. On yleistä, että restonomi opiskeluaikana työskentelee ravintolassa / baarissa, mutta tavoitteena ei ole niihin hommiin jäädä juurikin siitä syystä, että ravintolatyöhön riittäisi ammattikoulututkinto. Ne ketkä ravintola-alalle suuntaavat ovatkin sitten niitä, jotka ovat ammattikoulupohjalta ammattikorkeaan päässeet tai useamman vuoden alalla työskennelleet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123970MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822071Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5491647Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin861323Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671107Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331038Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt215909Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3828