Hyvät ja huonot luodit?

Jopi

Kertokaapa kokemuksia hyvistä ja huonoista suurriistaluodeista. Perustelut lisäisivät kokemusten arvoa.
Entäpä suurriistaluodin nopeudet m/s?

Otaksun tällä palstalla vierailevilla olevan käyttökelpoista tietoa kymmenistätuhansista riistalaukauksista, joista saadut kokemukset ovat arvokasta osviittaa.

12

1491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..toimii hyvin cal.308 alle 150m matkoilla tai miksei jonkin verran kauempaakin..onhan noita luotitestejä monissa alan lehdissä. Sakon Hammerheadit on kyllä aivan paskoja, koska vaippa ja lyijysydän eivät pysy yhdessä etenkään luuosuman jälkeen.

    • Megaa

      Lapuan Mega ei petä koskaan, ja on kohtuhintainen. Ihan äskettäin oli artikkeli Ruotsalaisessa jahtilehdessä noista kupariluodeista, ja testaaja asetoimittaja väittii siinä ihan samaa, kuin minäkin olen niistä nähnyt, että toimivat hyvin aseissa, missä niille saadaan riittävän kova lähtönopeus, se on se ratkaiseva että se laajenee riittävästi, muutoin toimii kuin kokovaippa, eikä revi tarpeeksi.Lähtönopeuden pitää olla tuolla 900m pinnassa, että se on hyväksyttävää sen toiminta.

    • Ahti Jahtimies

      Muistaakseni viime vuonna oli todella hyvä artikkeli Metsästäjässä luodeista ja patruunoista.

      Noin yleisesti esitettyyn kysymykseen, minkä teet, ei voi kukaan oikein vastata.

      Pitäisi tietää olosuhteista, aseestasi, saaliseläimestä (siitä usein riippuvat käytetyt ampumamatkat) jne.

      Osa vastauksista näkyykin olevan sitä "nettihopottajien" touhua. Joillekin kuulemma maksetaan tuotepalkintoja, että istuvat netissä jankuttamassa jonkun tuotteen erinomaisuutta.

      Minun hirveni ovat kaikki kaatuneet hammerheadeilla ilman ongelmia.

    • ..Kokeile naturalista,jos ei toimi, vaihda lyijypaskoihin, jolloin saat mukavaa pikkukivaa jauhelihan sekaan :)... varsinkin surkeista hammerheadeista...lyijyllisistä esim: rws,nosler partition, oryx, bear claw, ovat jo rakenteeltaan kestävämpiä, jos pitää lyijyllä ampua.
      Ovat tietenkin hintavampia,mutta suurriistapatruunat ovat aivan väärä paikka säästää muutamaa hassua euroa.

      • Ahti Jahtimies

        Olen minä kaikenlaisia välineurheilijoita nähnyt ja kuullut. Mutta tuo sinun homma kuulostaa jo vähän komponenteista kasatulta. Kun ampuu kohdalleen, niin hirvi kuolee erittäin hyvin ja ongelmitta hammerheadilla ja sitä edeltäneillä lyijyluodeilla. Kun ampuu sinne sydämeen tai hieman etäämpää keuhkoihin, niin luoti leviää ihan oikein ja ainoat irtoavat luun ja lyijyn sirut ovat vähäarvoisissa kylkipaloissa. Ihan sama, millä luodilla ampuu, jos paisteille tai lapaluuhun ampuu. Sinne ei pidä hirveä katsos ampua.


    • liikettä...

      Käytän 308:ssa Naturalista. Jokainen luoti mikä on hirvestä kaivettu on laajentunut kuin oppikirjassa.

      Eivät ne vanhanaikaiset lyijyluoditkaan huonoja ole, mutta niillä täytyisi ampua niitä "ysinringin" osumia, luihin ne pakkaavat hajoamaan.

      • Megaa

        Nimenomaan ei toimi 308:ssa. Tekee jiian vähän tuhoa. Pakomatka tuplaantuu.


      • mutta.
        Megaa kirjoitti:

        Nimenomaan ei toimi 308:ssa. Tekee jiian vähän tuhoa. Pakomatka tuplaantuu.

        Mikä piru niitä teidän otuksia vaivaa? Kyllä meikäläiselle jokainen on niijannut oikein kauniisti. Alle 50-metriä ja siinä on ollut. Kokemuksesta puhun, en mitenkään voi moittia.


    • Eikös noista ole ollut alan lehdis ja hirvimiehille pitäs iso kaliberiset aseet olla et lihan laatu paranis, pakomatkat lyhenis ja risukot ei haittais niin paljoo.

    • ja noin lyijy sydämmisil ei tee mitää. Aina niitä jämiä saa kaivella vaikka mistä. Pitäs lailla kieltää me ainakii nopeissa aseissa.

    • ja luodit

      Minusta kaikki luodit on hyviä paitsi ne huonot.

      • srhjsryj

        melkein voisi yleistää että kallit on hyviä ja halvat huonoja. on tietenkin poikkeuksiakin, kuten mega, jota pidän halpana luotina. naturalis on toiminut hyvin eikä jätä jälkeensä lyijyjämiä. ja se pysyy kasassa myös luuosumissa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe