Sakemanni kerrostaloon?

-m-

Niin, eli onko kokemusta saksanpaimenkoirasta kerrostalossa?

Asunto olisi kolmio, vajaa 70 neliötä, ja molemmat olemme päivätyössä ajalla n. 7-17 välillä. Illalla olisi aikaa lenkkeillä pitkiäkin lenkkejä ja lisäksi olisin itse innostunut mm. tokosta ja muista koulutuksista.

Mutta tämä kerrostaloasuminen vähän arveluttaa..talossamme on kyllä runsaasti koiranomistajia, joten ehkä mahtuisi vielä yksi koira lisää taloon!

Onko sakemannit kuinka herkkiä haukkumaan naapureita yksinollessaan? Lähinnä juuri tämä haukkumisjuttu mietityttää..

16

2627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan koiran

      muu elämä.Paljon liikuntaa,paljon koulutusta,paljon virikkeitä,paljon rakkautta...niin eiköhän se onnistu.Ihanintahan se olisi asua ok-talossa,mutta kaikki ei asu ja koira joka on onnellinen on sitä missä tahansa.Monasti kt-taossa asuva koira saa enemmän liikuntaa kuin koira joka on vain tarhassa tai käy pissillä pihalla.

    • sManni

      ja ei hauku, MUTTA oltiin sen pentu-aika melkein aina kotona. En osaa sanoa rupeaako haukkumaan mutta löytyy siihenkin sitten tarvittaessa konsteja jos sikseen käy. Aikaa ja puuhaa kaikki koirat tarvii.

    • Meillä kans saku tyttö kerrostalossa ja ihan hyvin menny eikä haukkuminen oo ollu ongelma. Meil kyl pentuna oli melkee aina toinen kotona ja pientä eroahdistusta oli kun yksin, mut nopeesti se meni ohi. Ja liikuntaa varmaan kerrotalos saa enempi kun ulkona tarhas.

      • okt ja tarha

        "Ja liikuntaa varmaan kerrotalos saa enempi kun ulkona tarhas. "

        Mahdollista jonkun koiran omistajan kohdalla, mutta tuskinpa todennäköistä. Meillä koirat ulkona 24 h /vrk, ellei ole todella kylmä tai muuten järkyttävän huono keli (lämmitetyt kopit löytyy kyllä). Kun olemme töissä (klo 7-17 noin), koirat tarhoissa (molemmilla omat, pinta-alaa lie n. 30 m2/tarha), kun olemme kotona, ovat irti pihalla. Kun tullaan töistä, lähdetään lenkille (tunti-kaksi) ja joka ikinen päivä treenataan jotain, kotosalla tottista tai hakua viikolla. Viikonloppuisin sitten lenkkeillään enemmän, sellainen 3-5 h /päivä ja lisäksi käydään ohjatuissa treeneissä. Jos asuisin kerrostalossa, en pystyisi tätä koirilleni tarjoamaan. paitsi, että läkähtyisivät sisälle ja karva olisi ohut/huono, tulisivat varmaan hulluiksi.


    • pil

      miksei ne koirat siinä mee niin kuin muissakin asunnoissa ja jos pentuna jo tulevat niin oppivat siihen että ääniä kuuluu rapusta ja oppivat siihen heti,ei tarvi jokaista naksahdusta haukahtaa.
      Itse en voisi kuvitellakkaan asuvani kerrostalossa ,anoppini asuu ja koirat ilmoittaa heti ylimääräisistä äänistä,siinä sitten selitellen miksi ja miksi ne haukkuvat..naapureilla palais hermot varmasti heti

      • -m-

        Joo..näin vähän ajattelinkin. Että kun jo pentuna koira tottuu kerrostaloon, niin se ei ehkä niin herkästi hauku jokaista ääntä.

        Kokemusta vaan koirasta (ei saksanpaimenkoira), joka oli meillä hoidossa muutaman päivän, ja oli kokoajan kyttäämässä ulko-ovella, jos kuului käytävästä jotain ääntä. Etenkin tiedettiin, milloin postinjakaja kävi aamuyöllä (vaikkei meille mitään jakanutkaan..) :) Mutta tämä koira asuukin omakotitalossa ja ei ole tottunut kerrostaloasumiseen..

        Kiitos vain positiivisista kommenteista..ehkäpä pitäisi alkaa harkita koiran ottamista ihan tosissaan. Kun koiraihmisiä kuitenkin molemmat ollaan ja ollut aina puhetta, että "sitten joskus kun asutaan omakotitalossa", niin hommataan koira..mutta ehkäpä sen voisi ottaa jo aikaisemminkin.


    • Riva

      4 oli yhtäaikaa ja 5 pentuetta kasvatettu kerrostalossa.Ei mitään ongelmia.Pennut oppi yhtä nopeesti sisäsiistiksi kun nyt ok-taloon tullut pentu.Eivät hauku kun opettaa ettei saa haukkua.

    • meillä ollut kerrostalossa.

      Eli ihan ok menee. Ei sen enempää haukkuneet
      kuin ok-talossa tai rivarissakaan asuessa.
      Ovikellon soidessa kyllä ihan joka asumismuodossa.
      Teidän tapauksessanne tuo yksinoloaika 7-17 on kyllä pennulle liian pitkä, joten siihen teidän pitäisi pentuajaksi löytää joku ratkaisu.

      • -m-

        Joo..eli jos nyt koiraa oikeasti aletaan ottamaan (eli vielä toistaiseksi harkinnan alla), niin pentu tottakai otettas silleen, että on vähintään toisella lomaa silloin useampi viikko putkeen. Esim. kesällä jos on lähes kuukausikin vapaata.

        Ja toisella meistä on hyvinkin liukuva työaika mahdollista, joten ei tuo yksinoloaika ihan noin pitkään käytännössä olisi. Ja mulla taas vuorotyö, ja vuoroja on mahdollista sumplia suuntaan ja toiseen..

        Mutta, tämä nyt tosiaan vielä ihan ajatuksen asteella..ihan positiivista kuitenkin kuulla, että kerrostalossakin sakemannin kanssa eläminen kuulostaisi ihan mahdolliselta :)


    • myy myös kerrostaloon

      Hänen mielestään koirat eivät lenkkeile sisällä vai ulkona. Jotenka on aivan sama sisäkoiralle onko se kerrostalossa vai omakotitalossa. Tietenkin turkin ja ihon kannalta olisi parasta olla ulkona, mutta edes omakotitalossa se ei ole aina mahdollista.

    • Saku*3

      Mainiosti onnistuu asuminen kerrostalossa...ja minä kuulun siihen ryhmään et sakun kans mielestäni voi asua yksiössä, kaksiossa, vaikka koirankopissa ja missä vain sillä siellä sisällähän EI tehdä muuta kuin levätään.
      Kaikki aktiviteetti tapahtuu ulkona!
      Nuori saku on aikasta riehakas(on sairas jos ei näin ole, minun mielestäni) ja kaipaa toimintaa. Pelkät remmilenkit ei tukahduta tätä järjetöntä toiminnan halua...niinpä vapaana juokseminen erilaisissa maastoissa on parasta liikuntaa, kesällä uiminen tietenkin ja talvella lumileikit. Siihen sitten tottista ja vaikka hakuja tai jälkeä...(tai viestiä, agilitya, suojelua, jne.) ja koiruus on varmasti tyytyväinen.

      Minä asuin pitkään koirineni kerrostalossa ja mikäs siellä oli asuissa. Ei nää hauku ääniä, mut toisinaan kyllä muuten ovat kova äänisiä...esim. kun tulen töistä saattaa riemun kiljahdukset olla kova äänisiä...mut kyllähän maailmaan ääntä mahtuu =)
      Toinen on tietysti tuo ovikellolle haukkuminen...mut sekään ei mielestäni ole ongelma(kieltää vaan niin loppuu, mut meillä saavat ovikellolle haukkua)
      Kyllä se saku siellä kerrostalossa menee siinä missä kaikki muutkin rodut ;)

    • Jaana vaan

      Sakun kanssa kerrostalossa voisi asua. Ihan samoilla linjoilla kun useampi muukin tässä ketjussa,ulkona ne harrasteet yms. tehdään ja sisällä sitten huilataan. Eikä kerrostalossa ole mahdotonta sisälläkään tehdä pieniä harjotteita,joista ei vallan ääntä aiheudu normaalia elämää enempää.

      Meillä joskus aikoinaan asuttiin muutama kuukausi rivarissa,postilaatikko oven pielessä ja silloinen sesse haukkui joka kerta posti paten pystyyn! Näin posteljooni meille kertoi.Itse olimme kuka töissä ja kuka koulussa siihen kellon lyömään.
      Ei nähtävästi tykännyt laskuista,joita sinne saattoi tulla muutama liikaa ;)Ja ovikello oli myös koiran "laukaisija".Nyt meillä ovikelloon ei ehdi koskea, kun koira ilmoittaa jonkun tulleen pihaan.Onneksi vain ilmoittaa ja asumme maalla,joten naapuri ei siitä suivaannu.

      • Intoa riittää

        Asuin itse pitkän aikaa kahden saksanpaimenkoiran kanssa kerrostalossa eikä mitään ongelmia tullut. Aamulla kierrettiin pitkä lenkki ja usein tehtiin tottiksiakin ja illalla töiden jälkeen lenkkeiltiin taas ja lisäksi treenattiin paljon (purut/jälki). Koirat oli heti pennusta alkaen pitkiä päiviä yksin ja tottuivat siihen, että päivällä nukutaan. Enemmän niitä olisi rassannut, jos joku olisi käynyt päivällä pissattamassa ja sitten lähtenyt kuin että saivat nukkua päivän putkeen. Mulla koirat eivät haukkuneet kerrostalon ääniä. Kaverilla haukkui koira ja se hommasi sille haukkupannan, joka auttoikin ja naapurisopu säilyi :)


      • Jaana vaan
        Intoa riittää kirjoitti:

        Asuin itse pitkän aikaa kahden saksanpaimenkoiran kanssa kerrostalossa eikä mitään ongelmia tullut. Aamulla kierrettiin pitkä lenkki ja usein tehtiin tottiksiakin ja illalla töiden jälkeen lenkkeiltiin taas ja lisäksi treenattiin paljon (purut/jälki). Koirat oli heti pennusta alkaen pitkiä päiviä yksin ja tottuivat siihen, että päivällä nukutaan. Enemmän niitä olisi rassannut, jos joku olisi käynyt päivällä pissattamassa ja sitten lähtenyt kuin että saivat nukkua päivän putkeen. Mulla koirat eivät haukkuneet kerrostalon ääniä. Kaverilla haukkui koira ja se hommasi sille haukkupannan, joka auttoikin ja naapurisopu säilyi :)

        sakun kanssa voi asua kerrostalossa,siinä missä muuallakin. Meillä mun lapsuudessani oli seropi 15 vuotta kerrostalossa asuessamme ja koskaan ei tullut ongelmia. Päivät nukkui rauhassa kun ihmiset olivat velvollisuuksiaan suorittamassa. Ja illalla käveltiin koko perhe koiran kanssa muutaman tunnin lenkki.

        Jos nyt asuisin kerrostalossa,niin ihan samalla tavalla uskaltaisin ottaa sessuni mukaan asumaan.Koirat ovat hyviä sopeutumaan elinympäristöönsä.:)Ehkä mulla itsellä menisi kauemmin oppia elämään kerrostalossa,kuin koirallani ;)nyt en taas vuosiin ole asunut edes taajamassa.

        Viestiketjun aloittajalle kysymys,joko olet koiran hommannut?


      • -m-
        Jaana vaan kirjoitti:

        sakun kanssa voi asua kerrostalossa,siinä missä muuallakin. Meillä mun lapsuudessani oli seropi 15 vuotta kerrostalossa asuessamme ja koskaan ei tullut ongelmia. Päivät nukkui rauhassa kun ihmiset olivat velvollisuuksiaan suorittamassa. Ja illalla käveltiin koko perhe koiran kanssa muutaman tunnin lenkki.

        Jos nyt asuisin kerrostalossa,niin ihan samalla tavalla uskaltaisin ottaa sessuni mukaan asumaan.Koirat ovat hyviä sopeutumaan elinympäristöönsä.:)Ehkä mulla itsellä menisi kauemmin oppia elämään kerrostalossa,kuin koirallani ;)nyt en taas vuosiin ole asunut edes taajamassa.

        Viestiketjun aloittajalle kysymys,joko olet koiran hommannut?

        Niin, kuten jo tuossa aikaisemminkin jo mainitsin, koiran hankinta on vasta harkinnan alla.

        Aikaisintaan ehkä ensi kesänä :)


      • Jaana vaan
        -m- kirjoitti:

        Niin, kuten jo tuossa aikaisemminkin jo mainitsin, koiran hankinta on vasta harkinnan alla.

        Aikaisintaan ehkä ensi kesänä :)

        se on ajankohtaista,niin siihen mennessä oletkin jo ehtinyt asiaa ajattelemaan kaikin puolin! =)
        Loma aikaan se hyvä puoli ottaa koira,että on sitten enemmän aikaa tutustua koiran kanssa toisiinsa ja kotiin yms.=)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe