Nykyään kiusaamisesta on tullut hirveä ns juttu. Siihen pitää toki suhtautua asiaan tarvittavalla vakavuudella. Mutta säälittävän useesti juttu saa aivan käsittämättömät kulissit. Ja kiusaaja saa puoliksi mielikuvituksellisenkin rankaistuksen varsinkin ylä asteella.Ei henkinen kiusaaminen ole mielestäni mitenkään kovin vakavaa. Eihän se tunnu muussa kun oma tunnossa mutta aika heikko ihmisen omatunto pitää olla että Lukee jokaisen itseään arvostelevan kommentin haukkumiseksi. Ei noin vaan pitää ajatella järjellä toiset käyttää jo puhumiskielenä.. kovempaa kielenkäyttöjä ja kirosanoja sun muita. Joten kannattaa miettiä mikä on kiusaamista ja mikä oma luulosi siitä että sinua kiusataan.
Kiusaaminen on suhteellista.
6
760
Vastaukset
- Ritari-90
Olen kanssasi peräti noin 12 prosenttisesti samaa mieltä...
1. Se on LOISTAVA juttu, eikä mikään "hirveä", että kiusaamiseen nykyisin on alettu kiinnittää enemmän huomiota ja puhumaan avoimemmin.
2. Vakavuus-asiasta olen samaa mieltä.
3. "Käsittämättömät kulissit"..."Puoliksi mielikuvituksellinen ranKaistus"... "Henkinen kiusaaminen...EI VAKAVAA?!?!?"
Kuule, onko sinua itseäsi kenties koskaan kiusattu. Vai onko tämä jonkinlaista puolustusta kiusaajille, kenties itsellesi? Tai ehkä olet kiusattu, joka tulee tänne uhoamaan, että "mitäpä tuosta vaikka mua haukutaan, ei se haittaa, oon kovaluonteinen ja vahva!" Ihan tiedoksesi, useimpien mielestä henkinen kiusaaminen on PAHEMPAA kuin fyysinen kiusaaminen, ja kokemuksesta tiedän, että pienikin ilkeä kommentti voi jäädä kiusaamaan ja kummittelemaan kiusatun mieleen!
4. "Kiusaaminen... tuntuu omatunnossa??" Ehkä hait sanaa "itsetunto"? No, toivottavasti se kiusaaminen ainakin kiusaajan omatunnossa pistelee... No, on totta, että vahvaitsetuntoisiin ihmisiin eivät ihan pienet piikittelyt tehoa, mutta oletko tullut ajatelleeksi, että juuri kiusaamallahan se itsetunto murennetaan? Se on ainakin varmaa, että kenenkään itsetunto ei kohoa kiusaamisesta... Hassua, senhän nimenomaan pitäisi nousta. Kiusaamallahan kiusaaja todistaa, että kiusattu on ylempänä kuin hän. USEIMMITEN kiusaajalla menee paskemmin kuin kiusatulla. On poikkeuksiakin, mutta huonosti ainakin päänupissa, jos ei muualla.
5. Hmm, ehkä tosiaan kannattaa miettiä mikä on kiusaamista ja mikä ei. (Jälleen kokemuksesta) tiedän, että etenkin pojat voivat puhua toisilleen ilkeän tuntoisesti ja karkeasti tarkoittamatta mitään pahaa.
jarno_japi_jarspis_jaajo, mielestäni olisi ollut parempi jos olisit pitänyt omana tietonasina nämä sangen... hmm... OMAPERÄISET mielipiteesi.
Et selvästikään tiedä mitään kiusaamisesta (etkä suomen kieliopista).Olen realisti ... olen totaalikieltäytyjä katson tätä mailmaa ilman mitään laseja. Kyllähän kiusaaminen saa nykyään kulissit väkisinkin varsinkin kouluissa. Sehän on ihan arkipäivää nykyään. ei siinä pitäisi mitään ihmeellistä olla. Sinulle tämä viesti taisi olla vähän liikaa. Tai sitten olet yksi näistä sankareista jota on kiusattu jo pidempään ja yrität purkaa pahaa oloasi tänne. Muttta eikös tämä ole vähän väärä paikka tälläseen. Koska tämä on keskustelu palsta. Mutta pyydän anteeksi. Koska olen herrasmies joka sanoo nopeasti kiitos näkemiin ..
- Ritari-90
jarno-japi-jarspis-jaajo kirjoitti:
Olen realisti ... olen totaalikieltäytyjä katson tätä mailmaa ilman mitään laseja. Kyllähän kiusaaminen saa nykyään kulissit väkisinkin varsinkin kouluissa. Sehän on ihan arkipäivää nykyään. ei siinä pitäisi mitään ihmeellistä olla. Sinulle tämä viesti taisi olla vähän liikaa. Tai sitten olet yksi näistä sankareista jota on kiusattu jo pidempään ja yrität purkaa pahaa oloasi tänne. Muttta eikös tämä ole vähän väärä paikka tälläseen. Koska tämä on keskustelu palsta. Mutta pyydän anteeksi. Koska olen herrasmies joka sanoo nopeasti kiitos näkemiin ..
Enpä nyt koskaan mitenkään sankarimaisesti ole käyttäytynyt, jos nyt en roistomaisestikaan. Enkä minäkään tätä maailmaa mitenkään lasien läpi katso. Tuli tässä mieleeni, että kenties koulujemme tilanteet ovat aivan erilaiset. Sen kuitenkin tiedän, että meidän koulussamme kiusaamista on vähätelty, ei liioiteltu. Ja onko sinusta todella HUONO asia, jos sitä vähän liioiteltaisiinkin? Pilaisiko se sinun elämäsi? Tuskin, mutta jonkun toisen elämän se voisi pelastaa.
Minua todella on kiusattu kauan, jotain 5-6 viimeistä vuotta. Nyt tänä vuonna, lukion alettua, se loppui. Ilmeisesti nämä "ah-niin-iloiset-ja-riehakkaat-pojat" ovat päättäneet suksia amikseen. No en jää heitä kyyneleet silmissä ikävöimään. Mutta en kanna myöskään heille kaunaa, vain inhoa. Pitäkööt kaikin mokomin yllä loistavaa elämäntyyliään, joka ennemmin tai myöhemmin johtaa heidät jonnekin perin syvälle, ei se minua haittaa.
Vaan tiedätkö, oloni on loistava! Koulu menee hyvin, kavereita on, kiusaajia ei, tytöt osoittavat kiinnostustaan. Miksi ihmeessä oloni olisi huono? Ja viestini oli objektiivinen kannanotto, EI mikään "pahanolonpurku".
- Daider
Kaikki arvostelu ei ole kiusaamista ja kaikki kiusaaminen ei ole arvostelua.
Henkisellä kiusaamisella tarkoitetaan yleensä eristämistä muusta porukasta, perätöntä juoruilua, haukkumista, toisen teoille/sanoille nauramista (laughing at you, not with you) ja muutenkin vittumaista käytöstä.
Henkisen kiusaamisen vakavuutta on vaikea tajuta, jos itse ei ole ollut sen kohteena. - kenties
Mitä on kiusaaminen? Kiusaaminen on pienimuotoista nännännännäntasoista härnäämistä.
Asia erikseen on henkinen ja fyysinen väkivalta mitä koulussakin esiintyy riittämiin. - tube
Kiusaaminen loppuisi jos vaan rohkeasti sanoisi kiusaajalle suorat sanat tai vetäis niin kovaa turpaan että oppis.. Jos jotakuta kiusataan nii, kylmästi turpaan vaan :D :D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1252048
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221420Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631151Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett111069Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti101017- 87928
- 80809
- 17787
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16731Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107671