Taekwondo itsepuolustuslajina?

kuurtamo

Voisiko joku valaista taekwondo:n itsepuolustus aspektia?
Se nyt on selvää,että taekwondo on kontaktilaji mutta kun mennään kadulle,niin voiko taekwondoa pitää myös ip-lajina?
Mihin tarkoitukseen laji on alunperin kehitetty?
Harjoitellaanko seuroissa ip-juttuja/lukkoja/heittoja/kuristuksia/irroittautumisia/veitsitorjuntoja?

Onko ip-lajina jujutsun tai krav magan tasolla?

85

8636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bjj-km

      Tae Kwon do on nykyisin lähes pelkkä kilpalaji, silloin kun Hwang toi laji suomeen 1979 opetti hän myöskin itsepuolustusta, mutta nykyisin se on matsilaji ja ne korkeat potkut eivät ole itsepuolustusta.

      Treenasin Tkd:tä lajin alkuaikoina ja mielstäni se on nykysin aivan toinen laji, kuin silloin, itse harjoittelen Krav magaa ja kerran viikossa Bjj:tä, Maga on itsepuolustusta isolla IILLÄ ja toimivaa, Bjj:ssä on kiva kuntomielessä vääntää matossa.

      • Pelo

        Nykyiset päähänpotkut ovat tehokkaita mutta niitä ei kannata oikeissa tilanteissa tehdä.on kunkin oma valinta mitä oikeissa tilanteissa tekee.Taekwondossa(ainakin omassa seurassani)harjoitellaan oikeiden tilanteiden itsepuolustusta sekä kovia kuntoreenejäkin on että jaksaa taistella kadulla eikä väsähdä ja jää hakattavaksi.nopeuttakin harjoitellaan.jos on tarpeaksi paljon harjoitellut taekwondoa,on jo niin nopea ettei vastustaja ehdi ottaa jalasta kiinni tai pyyhkäistä päähänpotkun aikana


    • jotain turhaa

      Silloin, kun minä 12 vuotta sitten treenasin ei kilpaseurassa, niin meille opetettiin kahdenlaisia itsepuolustustekniikoita. Ja niistä oikeasti toimivat olivat ns. kovat tekniikat, joilla tapetaan vastustaja( ei mitään käyttöä itsepuolustuksessa). Ja sitten olivat pehmeät tekniikat, joista jokainen tiesi, etteivät ne toimisi( ei mitään käyttöä itsepuolustuksessa).
      Itseasiassa ne ihme kunfu-tyyliset torjunnat, joilla ei paljain käsin tapellessa tee mitään, ovat asetorjuntoja, eli samoja kuin escrimassa(keppi-/veitsitaistelu), tämän kuulin kaverilta joka on harrasstelut lajeja yhteensä 15 vuotta(kwondoa, magaa ja escrimaa). Ikävä kyllä valmentajatkaan eivät tiedä, mitä niitten omituisten perustekniikkatorjuntojen tarkoitoitus on, joten ei asetta vastaan puolustautumista ei harjoitella.
      Eli valitse jokin muu laji. Itseäsi et opi puolustamaan kwondossa.

      • 6^:)

        Voiko veitsellä ryystää soppaa suuhunsa?
        Todennäköisesti ei, joten ota lusikka avuksi.

        Ei se ole niin vaikeaa potkuvoittoisessa lajissa treenata myös ip-tekniikoita, mitä olen nähnyt muutaman kerran tässä vuosien varrella nähnyt tapahtuvan. Toki TKD-harjoitteisiin on otettu enemmän potkuja, mutta ip-aspektia löytyy. Pitkälti ohjaajista kiinni, kuinka paljon.


      • taekwon-doin
        6^:) kirjoitti:

        Voiko veitsellä ryystää soppaa suuhunsa?
        Todennäköisesti ei, joten ota lusikka avuksi.

        Ei se ole niin vaikeaa potkuvoittoisessa lajissa treenata myös ip-tekniikoita, mitä olen nähnyt muutaman kerran tässä vuosien varrella nähnyt tapahtuvan. Toki TKD-harjoitteisiin on otettu enemmän potkuja, mutta ip-aspektia löytyy. Pitkälti ohjaajista kiinni, kuinka paljon.

        Ainaki meillä itf-tkd:ssä harjotellaan aika paljon ip-harjotuksia, mutta kyllä suurin osa on silti liikesarjojen jyystämistä.


      • Pelo

        taekwondossa oppii tarpeeksi itsepuolustusta ja tekniikoita.jos olisit edes jaksanut taekwondoa,niin uskon että olisit toista mieltä.!!!!!!!!!!!


    • JJVM

      Taekwondosta kuten kaikesta muustakin kamppailu-urheilusta voi olla hyötyä itsepuolustustilanteissa, mutta jos itsensä puolustaminen/suojelu on se mitä haluaa treenata kannattaa harkita mielummin senshidoa, krav magaa tai defendoa.

      Hwangin muuttaessa suomeen hän halusi opettaa itsepuolustustekniikoita, koska taekwondo miellettiin itsepuolustukseksi. Hän ohjeisti myös palkkaamiaan opettajia opettamaan joitain itsepuolustustekniikoita. Koreassa taekwondo on lähes täysin kamppailu-urheilua.
      SUomessa taekwondoon on niiltä ajoilta jäänyt joku kumma jäänne jossa halutaant aekwondon olevan jotain erityistä katujen tilanteisiin sopivaa itsensäpuolustamiseen optimaalista touhua vaikka näin ei ole. Itsepuolustustekniikat ovat pääsääntöisesti päälle liimattuja ja muista lajeista lainattuja.
      Jos harrastaa taekwondoa ja treenaa ahkerasti, niin hyvistä refleksestiä sekä nopeista liikkeistä voi hyvinkin olla hyötyä itsepuolustuksessa, mutta varsinaisesti taekwondo ei ole itsepuolustustilanteessa parhaimmillaan. Parhaimmillaan se on isoissa halleissa Olympialaisten tai MM-kisojen aikaan. =)

      • Hosin

        Hwangeilla on kyllä paljon tietoa kaikista eri itsepuolustuslajeista, eikös ne osaa sen Hoi Jeon soolin ja Han Moo don tekniikat kanssa?
        Aika helpon näköisesti ne teki rannekaadon ja pyöritteli isoa vastustajaa näytöksessä.

        Muistan lukeneeni että Hwangi on opettanut Usan merijalkaväkeä ja on kaksinkertainen Korean mestari.


      • JJVM
        Hosin kirjoitti:

        Hwangeilla on kyllä paljon tietoa kaikista eri itsepuolustuslajeista, eikös ne osaa sen Hoi Jeon soolin ja Han Moo don tekniikat kanssa?
        Aika helpon näköisesti ne teki rannekaadon ja pyöritteli isoa vastustajaa näytöksessä.

        Muistan lukeneeni että Hwangi on opettanut Usan merijalkaväkeä ja on kaksinkertainen Korean mestari.

        Korean mestaruuksi,, Hwangin tiedoilla ja merijalkaväen (tai edes Bruce Leen) opettamisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että onko taekwondo paras mahdollinen laji itsepuolustuksen kannalta.


      • pallopöö

        se saattaa tietenkin olla sun mielipitees...no. ihan sama


      • JJVM
        pallopöö kirjoitti:

        se saattaa tietenkin olla sun mielipitees...no. ihan sama

        Niin ja mikäs se sun mielipitees on? Ja Mikä on kukkiwonin ja ITF:n totuus?


      • Pallopöö
        JJVM kirjoitti:

        Niin ja mikäs se sun mielipitees on? Ja Mikä on kukkiwonin ja ITF:n totuus?

        mitään totuutta.ainoa seikka miksi olen taekwondossa on että opin itsepuolustusta.


    • Pelo

      Taekwondo päihittää kadulla satanolla ihmisen joka ei harrasta mitään, mutta se riippuu ihan ihmisestä pärjääkö hän kadulla toisien lajien edustajille ja asein varustetuille vastustajille

      • skOh

        Tiedoks teille ketkä täällä nyt puhutte "Tae Kwon Dosta", että Whangin tuoma WTF Tae Kwon Do ei ole Tae Kwon Doa, eikä sen pohjalta ole mitään syytä luoda mielipidettä lajista.


      • JJVM
        skOh kirjoitti:

        Tiedoks teille ketkä täällä nyt puhutte "Tae Kwon Dosta", että Whangin tuoma WTF Tae Kwon Do ei ole Tae Kwon Doa, eikä sen pohjalta ole mitään syytä luoda mielipidettä lajista.

        MItäs se Hwangin tuoma taekwondo sitten on?
        Se ei ainakaan ole Juche aivopesuun tarkoitettua pumppaamista...


      • skOh
        JJVM kirjoitti:

        MItäs se Hwangin tuoma taekwondo sitten on?
        Se ei ainakaan ole Juche aivopesuun tarkoitettua pumppaamista...

        Normaali yhteinen piirre kaikilla WTF harrastajilla ettei tiedä lajin historiasta paskaaka :D Opiskele apina niin tiedät mitä se Whangin tuoma urheilu on


      • JJVM
        skOh kirjoitti:

        Normaali yhteinen piirre kaikilla WTF harrastajilla ettei tiedä lajin historiasta paskaaka :D Opiskele apina niin tiedät mitä se Whangin tuoma urheilu on

        Kyllähän tässä on opiskeltu. Opiskeltu molempien puolien tarinoita ja opiskeltu muutakin. Ja kato. Mä enemmänkin treenaan ja löydän "totuuteni" sitä kautta kun juche propagandasta ja aivopesusta.

        Mutta onhan se kiva kun uskoo ja luottaa... hahahah


      • skOh
        JJVM kirjoitti:

        Kyllähän tässä on opiskeltu. Opiskeltu molempien puolien tarinoita ja opiskeltu muutakin. Ja kato. Mä enemmänkin treenaan ja löydän "totuuteni" sitä kautta kun juche propagandasta ja aivopesusta.

        Mutta onhan se kiva kun uskoo ja luottaa... hahahah

        Et selvästikään ole opiskellu


      • skOh
        JJVM kirjoitti:

        Kyllähän tässä on opiskeltu. Opiskeltu molempien puolien tarinoita ja opiskeltu muutakin. Ja kato. Mä enemmänkin treenaan ja löydän "totuuteni" sitä kautta kun juche propagandasta ja aivopesusta.

        Mutta onhan se kiva kun uskoo ja luottaa... hahahah

        Ja noiden liittojen, kuten lajinki historia on historiaa, ei versioita eikä mielipiteitä. Ja niistä et ole perillä.

        Ja jos treenaat WTF liitossa, et mitään totuutta sieltä löydä


      • JJVM
        skOh kirjoitti:

        Ja noiden liittojen, kuten lajinki historia on historiaa, ei versioita eikä mielipiteitä. Ja niistä et ole perillä.

        Ja jos treenaat WTF liitossa, et mitään totuutta sieltä löydä

        MÄ en treenaa missään liitossa mä treenaan seurassa. TOsin meidän seura toimii tiettyjen liittojen alaisuudessa.
        Sun pitäis varmaan perehtyä ihan oikeeseen tutkittuun historiaan ennen kun rupeet hirveesti huuteleen mitään.
        Mä veikkaan, että mä oon treenannu kamppailulajeja (joista suurimman ajan taekwondoa) kauemmin kun sun isäs on tiennyt sun olemassaolosta joten ihan oikeesti. Mennäänpä itseemme ja tutkitaan itse niitä kääröjä ja tullaan sen jälkeen vasta johtopäätöksiin.

        Se on kato kun on elänyt ja nähnyt vähän enemmän niin helpompi tehdä johtopäätöksiä ja löytää ne aidot asiat sieltä järkyttävän paskaläjän alta. Suosittelen sullekkin.


      • Pelo
        skOh kirjoitti:

        Tiedoks teille ketkä täällä nyt puhutte "Tae Kwon Dosta", että Whangin tuoma WTF Tae Kwon Do ei ole Tae Kwon Doa, eikä sen pohjalta ole mitään syytä luoda mielipidettä lajista.

        oon wtf taekwondo tyyppi ja oon sitä mieltä että puhut paskaa.oot vaan lopettanu taekwondon koska et jaksa ite harrastaa sitä.jos tietäisit jotain tkd:stä niin tietäisit että sillä on vahvat ip piirteet.Älä yleistä omaa taekwondon historian tietoo kaikkiin wtf:läisiin!!!


      • Poolopaita
        skOh kirjoitti:

        Tiedoks teille ketkä täällä nyt puhutte "Tae Kwon Dosta", että Whangin tuoma WTF Tae Kwon Do ei ole Tae Kwon Doa, eikä sen pohjalta ole mitään syytä luoda mielipidettä lajista.

        harrastappa wtf taekwondoa vähän aikaa ja ala sitte tekeen johtopäätöksiä omalta kannaltas.älä tuu näille sivuille tekeen noita vanhoja tkd vitsejä vaan mee paskanpuhumispalstalle jauhaan!


      • Pelo
        skOh kirjoitti:

        Ja noiden liittojen, kuten lajinki historia on historiaa, ei versioita eikä mielipiteitä. Ja niistä et ole perillä.

        Ja jos treenaat WTF liitossa, et mitään totuutta sieltä löydä

        mistä sää sitte luulet totuuden löytäväs.älä puhu läpee päähäs ennen ku oot perillä asioista


      • skOh
        Poolopaita kirjoitti:

        harrastappa wtf taekwondoa vähän aikaa ja ala sitte tekeen johtopäätöksiä omalta kannaltas.älä tuu näille sivuille tekeen noita vanhoja tkd vitsejä vaan mee paskanpuhumispalstalle jauhaan!

        Kyllä jälleen kerran WTF-luopiot näytti kyntensä :D Huhhuh mitä skeidaa, kuten koko WTF-liitto


      • skOh
        skOh kirjoitti:

        Kyllä jälleen kerran WTF-luopiot näytti kyntensä :D Huhhuh mitä skeidaa, kuten koko WTF-liitto

        Eli mikäs näistä asioista ei ole totta, joutunette suruksenne ja vaivaksenne tutustumaan lajiin, jos haluatte vastata, ja sen historiaan, mutta vastatkaa:

        1.Choi perusti, kehitti, loi Tae Kwon Don. Kun laji sai nimensä, se oli yksi laji yhden liiton alla. Se oli sama, mikä on nykyinen ITF-liiton edustama Tae Kwon Do.

        2.WTF-tyyli synty vasta sen jälkeen, kun Choi erotettiin liitosta.

        3. Choi erotettiin poliittisista syistä Pohjois- ja Etelä-Koren välien vuoksi. Ironista sinänsä, että koko laji edustaa suurelta osin filosofialtaan Koreoiden yhdistymistä. Tai edusti silloin, nykyisin vain ITF.

        Te ette saa totuutta toiseksi vaikka kuinka surkeat poraatte. WTF on urheilua, ITF on kamppailulaji.


      • Fenris_1
        skOh kirjoitti:

        Eli mikäs näistä asioista ei ole totta, joutunette suruksenne ja vaivaksenne tutustumaan lajiin, jos haluatte vastata, ja sen historiaan, mutta vastatkaa:

        1.Choi perusti, kehitti, loi Tae Kwon Don. Kun laji sai nimensä, se oli yksi laji yhden liiton alla. Se oli sama, mikä on nykyinen ITF-liiton edustama Tae Kwon Do.

        2.WTF-tyyli synty vasta sen jälkeen, kun Choi erotettiin liitosta.

        3. Choi erotettiin poliittisista syistä Pohjois- ja Etelä-Koren välien vuoksi. Ironista sinänsä, että koko laji edustaa suurelta osin filosofialtaan Koreoiden yhdistymistä. Tai edusti silloin, nykyisin vain ITF.

        Te ette saa totuutta toiseksi vaikka kuinka surkeat poraatte. WTF on urheilua, ITF on kamppailulaji.

        Pidä seura jossa treenaat omana tietonasi jotta et häpäise seuraasi ja opettajaasi.
        Juuhan??
        Ja kun seuraavan kerran menet sinne alkeiskurssin reeneihin niin annahan valmentajallesi linkki tänne ja pyydä häntä vetämään sinua pataan.

        Nimim. 6 vuotta ITF-TKD:ta treenannut.


      • skOh
        Fenris_1 kirjoitti:

        Pidä seura jossa treenaat omana tietonasi jotta et häpäise seuraasi ja opettajaasi.
        Juuhan??
        Ja kun seuraavan kerran menet sinne alkeiskurssin reeneihin niin annahan valmentajallesi linkki tänne ja pyydä häntä vetämään sinua pataan.

        Nimim. 6 vuotta ITF-TKD:ta treenannut.

        Ja vastasit kysymyksiin miten? Tuollainen turha parkuminen edustaa sitä kuuluisaa tietämättömyyttä


      • skOh
        Fenris_1 kirjoitti:

        Pidä seura jossa treenaat omana tietonasi jotta et häpäise seuraasi ja opettajaasi.
        Juuhan??
        Ja kun seuraavan kerran menet sinne alkeiskurssin reeneihin niin annahan valmentajallesi linkki tänne ja pyydä häntä vetämään sinua pataan.

        Nimim. 6 vuotta ITF-TKD:ta treenannut.

        Mikähän tarve teillä on tyrkyttää tuota kuinka kauan olette reenannu sen sijaan että ottaisitte mitenkään historiaan kantaa? :D

        Mitähän se kertoo sinusta?
        Minä: "Näin kävi"
        Sinä: "Nii mut mä oonki reenannu 6 vuotta"
        Minä: "OK:D"


      • skOh
        skOh kirjoitti:

        Mikähän tarve teillä on tyrkyttää tuota kuinka kauan olette reenannu sen sijaan että ottaisitte mitenkään historiaan kantaa? :D

        Mitähän se kertoo sinusta?
        Minä: "Näin kävi"
        Sinä: "Nii mut mä oonki reenannu 6 vuotta"
        Minä: "OK:D"

        Ja mitenkähän yks mies leimaa jonkun seuran tai valmentajan? :D Valmentajasta vinkki valittiin Suomen parhaaksi 2004. Ite kylläkin vaihdoin lajia noin 6 vuotta sitten, TKD:ssä suoritin vain kolmanteen kupiin


      • Fenris_1
        skOh kirjoitti:

        Mikähän tarve teillä on tyrkyttää tuota kuinka kauan olette reenannu sen sijaan että ottaisitte mitenkään historiaan kantaa? :D

        Mitähän se kertoo sinusta?
        Minä: "Näin kävi"
        Sinä: "Nii mut mä oonki reenannu 6 vuotta"
        Minä: "OK:D"

        ...että teidän "tosiuskovaisten" kanssa ei paljon kannata keskustella. Kun kerran olette saaneet Oikean Sanoman, oli se sitten Raamatusta tai Choin ensyklopediasta niin siinä on teidän jumalainen ilmoituksenne josta ei sovi livetä.

        Henkilönpalvonta on persiistä ja syvältä, sano... Tuskinpa olet 6 vuotta sitten vaihtanut lajia, Han Moo Do taitaa olla ainoa porukka suomessa joka ottaa vastaan ja graduoi vaippaikäisiä (niin kauan kun raha liikkuu)


      • vastauksia
        skOh kirjoitti:

        Eli mikäs näistä asioista ei ole totta, joutunette suruksenne ja vaivaksenne tutustumaan lajiin, jos haluatte vastata, ja sen historiaan, mutta vastatkaa:

        1.Choi perusti, kehitti, loi Tae Kwon Don. Kun laji sai nimensä, se oli yksi laji yhden liiton alla. Se oli sama, mikä on nykyinen ITF-liiton edustama Tae Kwon Do.

        2.WTF-tyyli synty vasta sen jälkeen, kun Choi erotettiin liitosta.

        3. Choi erotettiin poliittisista syistä Pohjois- ja Etelä-Koren välien vuoksi. Ironista sinänsä, että koko laji edustaa suurelta osin filosofialtaan Koreoiden yhdistymistä. Tai edusti silloin, nykyisin vain ITF.

        Te ette saa totuutta toiseksi vaikka kuinka surkeat poraatte. WTF on urheilua, ITF on kamppailulaji.

        Pistänpä mukaan myös linkit wikiin jossa laajemmat artikkelit aiheesta... Ei sillä, hukkaanhan ne menevät koska teille 'tosiuskovaisille' kelpaa vain se ylhäältä päin syötetty Ainoa Oikea Totuus(tm).

        1.Choi perusti, kehitti, loi Tae Kwon Don. Kun laji sai nimensä, se oli yksi laji yhden liiton alla. Se oli sama, mikä on nykyinen ITF-liiton edustama Tae Kwon Do.
        ------

        Choi perusti, kehitti ja loi Oh Do Kwan -nimisen tyylisuunnan yhdessä Nam Tae Heen ja Han Cha Kyon kanssa osaksi Korean armeijan fyysistä koulutusta. Nam toimi varsinaisena pääkouluttajana, Choi puolestaan toi mukaan poliittisen vaikutusvaltansa armeijan piirissä.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Oh_Do_Kwan

        Tae Kwon Do puolestaan on nimi joka Choin ajamana valittiin yhteiseksi nimeksi jonka alle korealaiset kamppaililajikoulut (Kwan) yhdistettäisiin. Oh Do Kwan ei ollut sen enempää ensimmäinen kuin ainoakaan näistä tyylisuunnista.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Kwans


        2.WTF-tyyli synty vasta sen jälkeen, kun Choi erotettiin liitosta.
        ------------------------

        WTF ei ole 'tyyli' vaan kilpailuliitto joka hoitaa Kukkikwonin alaisuudessa toimivien Taekwon-Do koulujen (ts. Kwanien) kilpailutoimintaa. WTF-liitto on perustettu -72, eli Choin lähdön jälkeen.


        3. Choi erotettiin poliittisista syistä Pohjois- ja Etelä-Koren välien vuoksi. Ironista sinänsä, että koko laji edustaa suurelta osin filosofialtaan Koreoiden yhdistymistä. Tai edusti silloin, nykyisin vain ITF.
        --------------------

        Choi oli kiistelty persoona joka oli tuon tuostakin napit vastakkain muiden Kwanien päämiesten kanssa. Choin lähdön syistä on varmasti olemassa montakin mielipidettä, mutta koska (kuten yllä todettu) Taekwon-Don synty ei (nimeä lukuunottamatta) ole yksin hänen työtään hänen lähtönsä syyt ovat epärelevantteja tälle keskustelulle.


      • skOh
        Fenris_1 kirjoitti:

        ...että teidän "tosiuskovaisten" kanssa ei paljon kannata keskustella. Kun kerran olette saaneet Oikean Sanoman, oli se sitten Raamatusta tai Choin ensyklopediasta niin siinä on teidän jumalainen ilmoituksenne josta ei sovi livetä.

        Henkilönpalvonta on persiistä ja syvältä, sano... Tuskinpa olet 6 vuotta sitten vaihtanut lajia, Han Moo Do taitaa olla ainoa porukka suomessa joka ottaa vastaan ja graduoi vaippaikäisiä (niin kauan kun raha liikkuu)

        Kyllä vain. On se kumma kuinka teillä 'aikuisilla' tosimiehillä on tapana kääntää keskustelu toisen parjaamisen asiasisällön sijaan :) Mainioita esimerkkejä ootte kaikille.

        Ja se vaatii pikkasen enemmän ku wikipedian, mitä kaikki kakarat nykyään käyttää lähteenään, että noista tapahtumista voi kokonaiskuvaa luoda.

        Ja selkein vastaus sinulle kaikessa viisaudessas löytyy siitä, että vertaappa huvikses muinasia lajeja minkä pohjalta moderni taekwondo on kehitetty taekwondoon. Wtf on niistä _helvetin_ kaukana, siinä missä Itf noudattaa samaa linjaa kaikin puolin.

        Mitä henkilöpalvontaan tulee, kuten olet jo näyttänyt, vedät hatusta omia parjauksias, koska missäänhän en ole mitään henkilönpalvontaa harrastanu.

        Choi oli kiistanalasessa asemassa pelkästään sen takia, koska halusi levittää lajia pohjoseen. Noudattaa sitä periaatetta millä taekwondon filosofiaki luotiin. Ja siitä syystä hänet erotettiin. Wtf-seurat on tunnettu läpi historian rahastamisesta ja taekwondon syntyhistorian pimentämisestä. Juuripa rahastuksen takia moni seura vaihtoi Figretin 'alle' Itf puolelle 70- ja 80-luvulla Suomessa.

        Eli typerän lapsellisen päänaukomisen ja parjaamisen sijaan koetappa keskittyä aiheeseen arvon suurmestari :D


      • skOh
        vastauksia kirjoitti:

        Pistänpä mukaan myös linkit wikiin jossa laajemmat artikkelit aiheesta... Ei sillä, hukkaanhan ne menevät koska teille 'tosiuskovaisille' kelpaa vain se ylhäältä päin syötetty Ainoa Oikea Totuus(tm).

        1.Choi perusti, kehitti, loi Tae Kwon Don. Kun laji sai nimensä, se oli yksi laji yhden liiton alla. Se oli sama, mikä on nykyinen ITF-liiton edustama Tae Kwon Do.
        ------

        Choi perusti, kehitti ja loi Oh Do Kwan -nimisen tyylisuunnan yhdessä Nam Tae Heen ja Han Cha Kyon kanssa osaksi Korean armeijan fyysistä koulutusta. Nam toimi varsinaisena pääkouluttajana, Choi puolestaan toi mukaan poliittisen vaikutusvaltansa armeijan piirissä.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Oh_Do_Kwan

        Tae Kwon Do puolestaan on nimi joka Choin ajamana valittiin yhteiseksi nimeksi jonka alle korealaiset kamppaililajikoulut (Kwan) yhdistettäisiin. Oh Do Kwan ei ollut sen enempää ensimmäinen kuin ainoakaan näistä tyylisuunnista.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Kwans


        2.WTF-tyyli synty vasta sen jälkeen, kun Choi erotettiin liitosta.
        ------------------------

        WTF ei ole 'tyyli' vaan kilpailuliitto joka hoitaa Kukkikwonin alaisuudessa toimivien Taekwon-Do koulujen (ts. Kwanien) kilpailutoimintaa. WTF-liitto on perustettu -72, eli Choin lähdön jälkeen.


        3. Choi erotettiin poliittisista syistä Pohjois- ja Etelä-Koren välien vuoksi. Ironista sinänsä, että koko laji edustaa suurelta osin filosofialtaan Koreoiden yhdistymistä. Tai edusti silloin, nykyisin vain ITF.
        --------------------

        Choi oli kiistelty persoona joka oli tuon tuostakin napit vastakkain muiden Kwanien päämiesten kanssa. Choin lähdön syistä on varmasti olemassa montakin mielipidettä, mutta koska (kuten yllä todettu) Taekwon-Don synty ei (nimeä lukuunottamatta) ole yksin hänen työtään hänen lähtönsä syyt ovat epärelevantteja tälle keskustelulle.

        Ja samalla kun liitot yhdistettiin, yhdistettiin säännöt, ja sääntöjen mukaan keskitettiin tekniikat ja sarjat, eli synty Tae Kwon Do modernissa muodossaan.


      • Fenris_1
        skOh kirjoitti:

        Kyllä vain. On se kumma kuinka teillä 'aikuisilla' tosimiehillä on tapana kääntää keskustelu toisen parjaamisen asiasisällön sijaan :) Mainioita esimerkkejä ootte kaikille.

        Ja se vaatii pikkasen enemmän ku wikipedian, mitä kaikki kakarat nykyään käyttää lähteenään, että noista tapahtumista voi kokonaiskuvaa luoda.

        Ja selkein vastaus sinulle kaikessa viisaudessas löytyy siitä, että vertaappa huvikses muinasia lajeja minkä pohjalta moderni taekwondo on kehitetty taekwondoon. Wtf on niistä _helvetin_ kaukana, siinä missä Itf noudattaa samaa linjaa kaikin puolin.

        Mitä henkilöpalvontaan tulee, kuten olet jo näyttänyt, vedät hatusta omia parjauksias, koska missäänhän en ole mitään henkilönpalvontaa harrastanu.

        Choi oli kiistanalasessa asemassa pelkästään sen takia, koska halusi levittää lajia pohjoseen. Noudattaa sitä periaatetta millä taekwondon filosofiaki luotiin. Ja siitä syystä hänet erotettiin. Wtf-seurat on tunnettu läpi historian rahastamisesta ja taekwondon syntyhistorian pimentämisestä. Juuripa rahastuksen takia moni seura vaihtoi Figretin 'alle' Itf puolelle 70- ja 80-luvulla Suomessa.

        Eli typerän lapsellisen päänaukomisen ja parjaamisen sijaan koetappa keskittyä aiheeseen arvon suurmestari :D

        Kyllä vain. On se kumma kuinka teillä 'aikuisilla' tosimiehillä on tapana kääntää keskustelu toisen parjaamisen asiasisällön sijaan :) Mainioita esimerkkejä ootte kaikille.
        ----------------------

        Kyse ei ole parjaamisesta vaan havainnoista joita olen tehnyt tähänastisten kirjoitustesi pohjalta. Muistuttaa muuten kovasti uskonnollista hurmosta...


        Ja se vaatii pikkasen enemmän ku wikipedian, mitä kaikki kakarat nykyään käyttää lähteenään, että noista tapahtumista voi kokonaiskuvaa luoda.
        -----------------
        Eli kuten edellä ennustin niin sinulle kelpaa vain ja ainoastaan se "ainoa oikea totuus" joka sinulle on opetettu... vaihtoehtoista parempaa lähdettä et sitten viitsi tarjota?
        Wikipedia ei tietenkään ole täydellinen mutta alle vuosi sitten rankattiin asiasisältönsä virheettömyydessä samalle tasolle Ensyclopedia Britannican kanssa.
        Son vain hyvä että lapset lukevat wikiä, saattavat vaikka oppia jotain.


        Ja selkein vastaus sinulle kaikessa viisaudessas löytyy siitä, että vertaappa huvikses muinasia lajeja minkä pohjalta moderni taekwondo on kehitetty taekwondoon. Wtf on niistä _helvetin_ kaukana, siinä missä Itf noudattaa samaa linjaa kaikin puolin.
        ------------------
        Muinaisia? Ei se Karate nyt niin muinaista ole, sielläkin on homma kehittynyt muutamien viime vuosisatojen aikana.
        Et kai sentään poika raukka ota todesta niitä "suora jatkumo 4000 vuoden takaa" joilla 75% nykypäivän kamppailulajeista mainostaa itseään?


        Mitä henkilöpalvontaan tulee, kuten olet jo näyttänyt, vedät hatusta omia parjauksias, koska missäänhän en ole mitään henkilönpalvontaa harrastanu.
        -----------------
        ...mutta siltikin sinulle Choi on Messias jonka versioita tapahtuneesta ei missään yhteydessä sovi kiistää. Edes silloin kun hän väittää kehittäneensä yksinoikeudella lajin jonka luomisessa oli mukana monia muitakin mestareita...
        (Choi ei kehittänyt omin päin edes Oh Do Kwania)


        Choi oli kiistanalasessa asemassa pelkästään sen takia, koska halusi levittää lajia pohjoseen.
        ---------------------
        ...ja siksi että halusi esiintyä miehenä joka kehitti lajin omin päin, muiden Kwanien mestarit eivät oikein tykänneet. Choi saattoi vain moneen kertaan kävellä muiden ohitse poliittisen vaikutusvaltansa vuoksi (kenraali, lähettiläs jne...)


        Noudattaa sitä periaatetta millä taekwondon filosofiaki luotiin. Ja siitä syystä hänet erotettiin. Wtf-seurat on tunnettu läpi historian rahastamisesta ja taekwondon syntyhistorian pimentämisestä. Juuripa rahastuksen takia moni seura vaihtoi Figretin 'alle' Itf puolelle 70- ja 80-luvulla Suomessa.
        ----------------
        Hwangin ongelmat täällä suomessa eivät varmaankaan liity mitenkään Taekwondon syntyyn.


        Eli typerän lapsellisen päänaukomisen ja parjaamisen sijaan koetappa keskittyä aiheeseen arvon suurmestari :D
        ----------------
        Koko ajan... sinulle vain ei tunnu kelpaavan kuin se Choin bibliasta luettu julistus.


      • skOh
        Fenris_1 kirjoitti:

        Kyllä vain. On se kumma kuinka teillä 'aikuisilla' tosimiehillä on tapana kääntää keskustelu toisen parjaamisen asiasisällön sijaan :) Mainioita esimerkkejä ootte kaikille.
        ----------------------

        Kyse ei ole parjaamisesta vaan havainnoista joita olen tehnyt tähänastisten kirjoitustesi pohjalta. Muistuttaa muuten kovasti uskonnollista hurmosta...


        Ja se vaatii pikkasen enemmän ku wikipedian, mitä kaikki kakarat nykyään käyttää lähteenään, että noista tapahtumista voi kokonaiskuvaa luoda.
        -----------------
        Eli kuten edellä ennustin niin sinulle kelpaa vain ja ainoastaan se "ainoa oikea totuus" joka sinulle on opetettu... vaihtoehtoista parempaa lähdettä et sitten viitsi tarjota?
        Wikipedia ei tietenkään ole täydellinen mutta alle vuosi sitten rankattiin asiasisältönsä virheettömyydessä samalle tasolle Ensyclopedia Britannican kanssa.
        Son vain hyvä että lapset lukevat wikiä, saattavat vaikka oppia jotain.


        Ja selkein vastaus sinulle kaikessa viisaudessas löytyy siitä, että vertaappa huvikses muinasia lajeja minkä pohjalta moderni taekwondo on kehitetty taekwondoon. Wtf on niistä _helvetin_ kaukana, siinä missä Itf noudattaa samaa linjaa kaikin puolin.
        ------------------
        Muinaisia? Ei se Karate nyt niin muinaista ole, sielläkin on homma kehittynyt muutamien viime vuosisatojen aikana.
        Et kai sentään poika raukka ota todesta niitä "suora jatkumo 4000 vuoden takaa" joilla 75% nykypäivän kamppailulajeista mainostaa itseään?


        Mitä henkilöpalvontaan tulee, kuten olet jo näyttänyt, vedät hatusta omia parjauksias, koska missäänhän en ole mitään henkilönpalvontaa harrastanu.
        -----------------
        ...mutta siltikin sinulle Choi on Messias jonka versioita tapahtuneesta ei missään yhteydessä sovi kiistää. Edes silloin kun hän väittää kehittäneensä yksinoikeudella lajin jonka luomisessa oli mukana monia muitakin mestareita...
        (Choi ei kehittänyt omin päin edes Oh Do Kwania)


        Choi oli kiistanalasessa asemassa pelkästään sen takia, koska halusi levittää lajia pohjoseen.
        ---------------------
        ...ja siksi että halusi esiintyä miehenä joka kehitti lajin omin päin, muiden Kwanien mestarit eivät oikein tykänneet. Choi saattoi vain moneen kertaan kävellä muiden ohitse poliittisen vaikutusvaltansa vuoksi (kenraali, lähettiläs jne...)


        Noudattaa sitä periaatetta millä taekwondon filosofiaki luotiin. Ja siitä syystä hänet erotettiin. Wtf-seurat on tunnettu läpi historian rahastamisesta ja taekwondon syntyhistorian pimentämisestä. Juuripa rahastuksen takia moni seura vaihtoi Figretin 'alle' Itf puolelle 70- ja 80-luvulla Suomessa.
        ----------------
        Hwangin ongelmat täällä suomessa eivät varmaankaan liity mitenkään Taekwondon syntyyn.


        Eli typerän lapsellisen päänaukomisen ja parjaamisen sijaan koetappa keskittyä aiheeseen arvon suurmestari :D
        ----------------
        Koko ajan... sinulle vain ei tunnu kelpaavan kuin se Choin bibliasta luettu julistus.

        Etkä edelleenkää ymmärrä, että on kyse liittojen eroista ja siitä, että Choin kehittämä laji ja alkuperänen Kwanien liitto, kuten vanhat Kwanit, missä myös ITF on sitä taekwondoa siinä missä WTF ei ole.

        Voit hyvin arvon suurmestari jatkaa tuota ad hominem parjaamista, kertoo sinusta kaiken tarvittavan :D

        Ja edelleenkään WTF ei ole taekwondoa, ei vaikka taekwondoksi lasketaanki kaikki vanhat Kwanit. WTF:stä tuli liiton hajoamisen myötä populääri-ilmiö, jonka ohessa liiton alaset seurat muokkaantu voimakkaasti _kaikkien_ muiden koulukuntien tyylistä ja perinteistä. Siitä tehtiin urheilua ja showta, ja sitä faktaa ei muuta mikään. Ja WTF-seurojen rahastus ei ole mikään Whangin ongelma, vaan ympäri maailmaa havaittu ja todettu ilmiö. Ja viimeinen mihin mitään lajia tulee koskaan käyttää on oma taloudellinen etu.

        Mitä wikipediaan tulee, suosittelen että pitäydyt kirjoissa. Sellanen parikymmentä kirjaa aiheesta antaa aika hyvän keskilinjan kaikille tapahtumille.

        Muinaisia, tarkoittaen ( tietysti ) wharang doa, soo bak giitä, tae kyonia jne. Tuollanen vääristeli kertoo siitä kuuluisasta tietämättömyydestä, edelleen.

        Eli lähteitä arvon suurmestarille, että luepas vaikkapa Virpirannan, Parkin, Leen ja Leppäniemen kirjallisuutta.

        Ja edelleenkään, en ole lukenut yhtään Choin omia julistuksia, vaan historiaa aiheesta, suosittelen kovasti.
        Eli jos minulle kelpaisi vain Choin julistus, se olisi täysin oikeutettua käyttäytyä lapsellisesti ja parjata :D OK! Arvon mestari. Täytyy pitää mielessä


      • Fenris_1
        skOh kirjoitti:

        Eli mikäs näistä asioista ei ole totta, joutunette suruksenne ja vaivaksenne tutustumaan lajiin, jos haluatte vastata, ja sen historiaan, mutta vastatkaa:

        1.Choi perusti, kehitti, loi Tae Kwon Don. Kun laji sai nimensä, se oli yksi laji yhden liiton alla. Se oli sama, mikä on nykyinen ITF-liiton edustama Tae Kwon Do.

        2.WTF-tyyli synty vasta sen jälkeen, kun Choi erotettiin liitosta.

        3. Choi erotettiin poliittisista syistä Pohjois- ja Etelä-Koren välien vuoksi. Ironista sinänsä, että koko laji edustaa suurelta osin filosofialtaan Koreoiden yhdistymistä. Tai edusti silloin, nykyisin vain ITF.

        Te ette saa totuutta toiseksi vaikka kuinka surkeat poraatte. WTF on urheilua, ITF on kamppailulaji.

        3. Choi erotettiin poliittisista syistä Pohjois- ja Etelä-Koren välien vuoksi. Ironista sinänsä, että koko laji edustaa suurelta osin filosofialtaan Koreoiden yhdistymistä. Tai edusti silloin, nykyisin vain ITF.

        -------------------
        Choin lähdössä oli todellakin kyse 'Poliittisista syistä', mutta ei todellakaan lajin sisäisestä politiikasta muiden kwanien taholta. (ajatus siitä että joukko kamppaililajien opettajia pystyisi karkoittamaan evp-kenraalin maasta on yhtä absurdi kuin väite että suomen nyrkkeilyliitto pystyisi karkoittamaan nyrkkeilijöita maasta)

        Ihan rehellistä paskapuhetta on myöskin väitteesi että Choin karkoituksessa olisi ollut kyse Taekwon-do:n levittämisestä Pohjois-Koreaan, Choin maanpako nimittäin alkoi 1971 ja pohjois-koreaan Taekwon-do levisi vasta 1980.

        "The year 1980 was indeed an unforgettable one for the father of Taekwon-Do, both for himself and the future of his art. He and 15 of his students, including his son Choi Joong Hwa, made a monumental trip to the Democratic People’s Republic of Korea. This was the first time Taekwon-Do was introduced to the people of North Korea, Choi’s birth place."

        Choi itse on haastattelussa kertonut maanpakonsa syyksi Korean sotilasvallankaappauksen ja sitä seuranneen poliittisen ilmapiirin.
        Choi oli aikanaan ollut armeijan komentoketjussa vanhempi upseeri valtaannouseeseen kernraali Parkiin nähden, ja Park koki mm. Choin uhkatekijänä valtaannousunsa jälkeen.
        Choi itse on kertonut näistä tapahtumista mm. antamassaan haastattelussa
        (Taekwondo Times 1/2000)

        Jompi kumpi teistä siis joko puhuu asioista joista ei tiedä/ymmärrä mitään, tai sitten valehtelee... minun vetoni kohdistuu kyllä sinuun.



        http://www.geocities.com/tkd_unknown/54.html


      • Fenris_1
        skOh kirjoitti:

        Etkä edelleenkää ymmärrä, että on kyse liittojen eroista ja siitä, että Choin kehittämä laji ja alkuperänen Kwanien liitto, kuten vanhat Kwanit, missä myös ITF on sitä taekwondoa siinä missä WTF ei ole.

        Voit hyvin arvon suurmestari jatkaa tuota ad hominem parjaamista, kertoo sinusta kaiken tarvittavan :D

        Ja edelleenkään WTF ei ole taekwondoa, ei vaikka taekwondoksi lasketaanki kaikki vanhat Kwanit. WTF:stä tuli liiton hajoamisen myötä populääri-ilmiö, jonka ohessa liiton alaset seurat muokkaantu voimakkaasti _kaikkien_ muiden koulukuntien tyylistä ja perinteistä. Siitä tehtiin urheilua ja showta, ja sitä faktaa ei muuta mikään. Ja WTF-seurojen rahastus ei ole mikään Whangin ongelma, vaan ympäri maailmaa havaittu ja todettu ilmiö. Ja viimeinen mihin mitään lajia tulee koskaan käyttää on oma taloudellinen etu.

        Mitä wikipediaan tulee, suosittelen että pitäydyt kirjoissa. Sellanen parikymmentä kirjaa aiheesta antaa aika hyvän keskilinjan kaikille tapahtumille.

        Muinaisia, tarkoittaen ( tietysti ) wharang doa, soo bak giitä, tae kyonia jne. Tuollanen vääristeli kertoo siitä kuuluisasta tietämättömyydestä, edelleen.

        Eli lähteitä arvon suurmestarille, että luepas vaikkapa Virpirannan, Parkin, Leen ja Leppäniemen kirjallisuutta.

        Ja edelleenkään, en ole lukenut yhtään Choin omia julistuksia, vaan historiaa aiheesta, suosittelen kovasti.
        Eli jos minulle kelpaisi vain Choin julistus, se olisi täysin oikeutettua käyttäytyä lapsellisesti ja parjata :D OK! Arvon mestari. Täytyy pitää mielessä

        Etkä edelleenkää ymmärrä, että on kyse liittojen eroista ja siitä, että Choin kehittämä laji ja alkuperänen Kwanien liitto, kuten vanhat Kwanit, missä myös ITF on sitä taekwondoa siinä missä WTF ei ole.
        -------------------

        Sinulla vissiin tuottaa tuo luetun ymmärtäminen vaikeuksia, johan minä kerran totesin että WTF on _kisaorganisaatio_ eikä sillä ole mitään tekemistä lajiopetuksen kanssa.
        Kyseinen kisaorganisaatio puolestaan kelpuuttaa toiminnassaan kukkiwonin (World Taekwondo Headquaters) sertifioimat vyöarvot. Joka puolestaan edustaa näitä vanhoja Kwaneja.



        Voit hyvin arvon suurmestari jatkaa tuota ad hominem parjaamista, kertoo sinusta kaiken tarvittavan :D
        --------------------


        Löysit sitten hienon termin sivistyssanakirjasta???
        Kun ottaa huomioon miten itse nimittelet täällä ihmisiä pettureiksi, luopioiksi ja rahastajiksi niin sinun ei juurikaan kannattaisi syytellä muita Ad Hominemin käytöstä.


        Ja edelleenkään WTF ei ole taekwondoa, ei vaikka taekwondoksi lasketaanki kaikki vanhat Kwanit. WTF:stä tuli liiton hajoamisen myötä populääri-ilmiö, jonka ohessa liiton alaset seurat muokkaantu voimakkaasti _kaikkien_ muiden koulukuntien tyylistä ja perinteistä. Siitä tehtiin urheilua ja showta, ja sitä faktaa ei muuta mikään.
        -----------------


        Sinulla on vissiin tarjota jotain painavaa lähdeaineistoa tukemaan noita 'faktojasi'??? Anna tulla, yllätä minut ja koko foorumin lukijakunta ja esitä edes jotain mikä muistuttaisi edes etäisesti katsomisen arvoista lähdettä.


        Ja WTF-seurojen rahastus ei ole mikään Whangin ongelma, vaan ympäri maailmaa havaittu ja todettu ilmiö. Ja viimeinen mihin mitään lajia tulee koskaan käyttää on oma taloudellinen etu.
        ----------------

        Sinulla on varmaan tuostakin lyödä kofaa faktaa pöytään, vaikkapa jonkinlainen vertaileva tutkimus Kukki- ja ITF -seurojen hintaeroista?


        Mitä wikipediaan tulee, suosittelen että pitäydyt kirjoissa. Sellanen parikymmentä kirjaa aiheesta antaa aika hyvän keskilinjan kaikille tapahtumille.
        -------------

        Jos nyt olet elämäsi aikana lukenut pariakymmentä kirjaa yhtään mistään... No laitahan nyt muutaman Kovaa Faktaa sisältävän opuksen nimet kirjoittajat pöytään niin katsotaan.


        Muinaisia, tarkoittaen ( tietysti ) wharang doa, soo bak giitä, tae kyonia jne. Tuollanen vääristeli kertoo siitä kuuluisasta tietämättömyydestä, edelleen.
        -------------

        Siis tarkoitat näitä myyttisiä lajeja joiden perillisiä useimmat Korealaiset lajit väittävät olevansa? Sorry vain jos särjen unelmasi mutta mitään todellisia opettaja-oppilas -lineageja ei ole olemassa, Taekwon-Don ehdottomasti keskeisin vaikuttaja on ollut Japanin kautta 1900 -luvun alkupuolella välittyneet Karate -opit. Huolimatta siitä että "tosiuskovaiset" haluavat nähdä joissain vanhoissa seinämaalauksissa 'taekwon-do -tekniikoita'
        Historiantutkimuksellisessa mielessä nuo väitteet ovat suunnilleen yhtä vahvalla pohjalla kuin "tieteellinen kreationismi" ja "intelligent desing" -teoriat.



        Eli lähteitä arvon suurmestarille, että luepas vaikkapa Virpirannan, Parkin, Leen ja Leppäniemen kirjallisuutta.
        -----------

        Arvon asiantuntijan tietämys varmaan riittää kunnon lähdeviitteiden antamiseen sen sijaan että heitellään muutamia sekalaisia sukunimiä ilman kontekstia.


      • kehäsakki
        Fenris_1 kirjoitti:

        3. Choi erotettiin poliittisista syistä Pohjois- ja Etelä-Koren välien vuoksi. Ironista sinänsä, että koko laji edustaa suurelta osin filosofialtaan Koreoiden yhdistymistä. Tai edusti silloin, nykyisin vain ITF.

        -------------------
        Choin lähdössä oli todellakin kyse 'Poliittisista syistä', mutta ei todellakaan lajin sisäisestä politiikasta muiden kwanien taholta. (ajatus siitä että joukko kamppaililajien opettajia pystyisi karkoittamaan evp-kenraalin maasta on yhtä absurdi kuin väite että suomen nyrkkeilyliitto pystyisi karkoittamaan nyrkkeilijöita maasta)

        Ihan rehellistä paskapuhetta on myöskin väitteesi että Choin karkoituksessa olisi ollut kyse Taekwon-do:n levittämisestä Pohjois-Koreaan, Choin maanpako nimittäin alkoi 1971 ja pohjois-koreaan Taekwon-do levisi vasta 1980.

        "The year 1980 was indeed an unforgettable one for the father of Taekwon-Do, both for himself and the future of his art. He and 15 of his students, including his son Choi Joong Hwa, made a monumental trip to the Democratic People’s Republic of Korea. This was the first time Taekwon-Do was introduced to the people of North Korea, Choi’s birth place."

        Choi itse on haastattelussa kertonut maanpakonsa syyksi Korean sotilasvallankaappauksen ja sitä seuranneen poliittisen ilmapiirin.
        Choi oli aikanaan ollut armeijan komentoketjussa vanhempi upseeri valtaannouseeseen kernraali Parkiin nähden, ja Park koki mm. Choin uhkatekijänä valtaannousunsa jälkeen.
        Choi itse on kertonut näistä tapahtumista mm. antamassaan haastattelussa
        (Taekwondo Times 1/2000)

        Jompi kumpi teistä siis joko puhuu asioista joista ei tiedä/ymmärrä mitään, tai sitten valehtelee... minun vetoni kohdistuu kyllä sinuun.



        http://www.geocities.com/tkd_unknown/54.html

        Kaiken uhon alta löytyy ihan mielenkiintoista dialogia, viitteineen päivineen. Pitänee kiittää Fenristä ja skOhia, tai keitä te nyt olittekaan.

        Tosiaan, jos saisi vielä karsittua tuon turhan kinastelun maun pois niin tätähän voisi kutsua jo melkein keskustelupalstaksi. Harvinaisia hetkiä täällä suomi24-sivustolla.


      • skOh
        Fenris_1 kirjoitti:

        Etkä edelleenkää ymmärrä, että on kyse liittojen eroista ja siitä, että Choin kehittämä laji ja alkuperänen Kwanien liitto, kuten vanhat Kwanit, missä myös ITF on sitä taekwondoa siinä missä WTF ei ole.
        -------------------

        Sinulla vissiin tuottaa tuo luetun ymmärtäminen vaikeuksia, johan minä kerran totesin että WTF on _kisaorganisaatio_ eikä sillä ole mitään tekemistä lajiopetuksen kanssa.
        Kyseinen kisaorganisaatio puolestaan kelpuuttaa toiminnassaan kukkiwonin (World Taekwondo Headquaters) sertifioimat vyöarvot. Joka puolestaan edustaa näitä vanhoja Kwaneja.



        Voit hyvin arvon suurmestari jatkaa tuota ad hominem parjaamista, kertoo sinusta kaiken tarvittavan :D
        --------------------


        Löysit sitten hienon termin sivistyssanakirjasta???
        Kun ottaa huomioon miten itse nimittelet täällä ihmisiä pettureiksi, luopioiksi ja rahastajiksi niin sinun ei juurikaan kannattaisi syytellä muita Ad Hominemin käytöstä.


        Ja edelleenkään WTF ei ole taekwondoa, ei vaikka taekwondoksi lasketaanki kaikki vanhat Kwanit. WTF:stä tuli liiton hajoamisen myötä populääri-ilmiö, jonka ohessa liiton alaset seurat muokkaantu voimakkaasti _kaikkien_ muiden koulukuntien tyylistä ja perinteistä. Siitä tehtiin urheilua ja showta, ja sitä faktaa ei muuta mikään.
        -----------------


        Sinulla on vissiin tarjota jotain painavaa lähdeaineistoa tukemaan noita 'faktojasi'??? Anna tulla, yllätä minut ja koko foorumin lukijakunta ja esitä edes jotain mikä muistuttaisi edes etäisesti katsomisen arvoista lähdettä.


        Ja WTF-seurojen rahastus ei ole mikään Whangin ongelma, vaan ympäri maailmaa havaittu ja todettu ilmiö. Ja viimeinen mihin mitään lajia tulee koskaan käyttää on oma taloudellinen etu.
        ----------------

        Sinulla on varmaan tuostakin lyödä kofaa faktaa pöytään, vaikkapa jonkinlainen vertaileva tutkimus Kukki- ja ITF -seurojen hintaeroista?


        Mitä wikipediaan tulee, suosittelen että pitäydyt kirjoissa. Sellanen parikymmentä kirjaa aiheesta antaa aika hyvän keskilinjan kaikille tapahtumille.
        -------------

        Jos nyt olet elämäsi aikana lukenut pariakymmentä kirjaa yhtään mistään... No laitahan nyt muutaman Kovaa Faktaa sisältävän opuksen nimet kirjoittajat pöytään niin katsotaan.


        Muinaisia, tarkoittaen ( tietysti ) wharang doa, soo bak giitä, tae kyonia jne. Tuollanen vääristeli kertoo siitä kuuluisasta tietämättömyydestä, edelleen.
        -------------

        Siis tarkoitat näitä myyttisiä lajeja joiden perillisiä useimmat Korealaiset lajit väittävät olevansa? Sorry vain jos särjen unelmasi mutta mitään todellisia opettaja-oppilas -lineageja ei ole olemassa, Taekwon-Don ehdottomasti keskeisin vaikuttaja on ollut Japanin kautta 1900 -luvun alkupuolella välittyneet Karate -opit. Huolimatta siitä että "tosiuskovaiset" haluavat nähdä joissain vanhoissa seinämaalauksissa 'taekwon-do -tekniikoita'
        Historiantutkimuksellisessa mielessä nuo väitteet ovat suunnilleen yhtä vahvalla pohjalla kuin "tieteellinen kreationismi" ja "intelligent desing" -teoriat.



        Eli lähteitä arvon suurmestarille, että luepas vaikkapa Virpirannan, Parkin, Leen ja Leppäniemen kirjallisuutta.
        -----------

        Arvon asiantuntijan tietämys varmaan riittää kunnon lähdeviitteiden antamiseen sen sijaan että heitellään muutamia sekalaisia sukunimiä ilman kontekstia.

        "Sinulla vissiin tuottaa tuo luetun ymmärtäminen vaikeuksia, johan minä kerran totesin että WTF on _kisaorganisaatio_ eikä sillä ole mitään tekemistä lajiopetuksen kanssa."

        Jos toteat väärin luetun ymmärtämisellä ei ole asian kans mitään tekemistä :D

        WTF on liitto, jollo on säännöstö, jonka kautta sillä on kaikkea tekemistä lajiopetuksen kanssa.

        "Kyseinen kisaorganisaatio puolestaan kelpuuttaa toiminnassaan kukkiwonin (World Taekwondo Headquaters) sertifioimat vyöarvot. Joka puolestaan edustaa näitä vanhoja Kwaneja."

        Se edustaa niitä Kwaneja, jotka lähtivät WTF-remmiin mukaan.

        "Löysit sitten hienon termin sivistyssanakirjasta???
        Kun ottaa huomioon miten itse nimittelet täällä ihmisiä pettureiksi, luopioiksi ja rahastajiksi niin sinun ei juurikaan kannattaisi syytellä muita Ad Hominemin käytöstä."

        En tienny että vielä on niin sivistymättömiä ihmisiä joille tuo on sivistyssana :D

        "Sinulla on vissiin tarjota jotain painavaa lähdeaineistoa tukemaan noita 'faktojasi'??? Anna tulla, yllätä minut ja koko foorumin lukijakunta ja esitä edes jotain mikä muistuttaisi edes etäisesti katsomisen arvoista lähdettä."

        Katos kun nuo nettilinkit ei edelleenkää ole lähteitä muille ku nykypäivän nettikoviksille. Jos et ole kirjallisuutta koskaan lukenu, se on oma harmis ja häpees. Laitoin sukunimiä, koska kirjastosta on helppo niiden avulla selata teoksia, lainata ja lukea.

        "Sinulla on varmaan tuostakin lyödä kofaa faktaa pöytään, vaikkapa jonkinlainen vertaileva tutkimus Kukki- ja ITF -seurojen hintaeroista?"

        Miten sellanen vertailu tuohon liittyy? Ja faktaa on koko liiton euroopan historia täynnä.

        "Jos nyt olet elämäsi aikana lukenut pariakymmentä kirjaa yhtään mistään... No laitahan nyt muutaman Kovaa Faktaa sisältävän opuksen nimet kirjoittajat pöytään niin katsotaan."

        Ja asiassa ei tietty voi pysyä vaa henkilötasolle taas :D Arvon suurmestari näyttää taas esimerkkiä :D

        "Siis tarkoitat näitä myyttisiä lajeja joiden perillisiä useimmat Korealaiset lajit väittävät olevansa?"

        Tarkotan juurikin niitä lajeja, joilla oli suuri vaikutus taekwondon kehitykseen.

        "orry vain jos särjen unelmasi mutta mitään todellisia opettaja-oppilas -lineageja ei ole olemassa, Taekwon-Don ehdottomasti keskeisin vaikuttaja on ollut Japanin kautta 1900 -luvun alkupuolella välittyneet Karate -opit."

        Ja keneltähän lähtösin? :D

        "Arvon asiantuntijan tietämys varmaan riittää kunnon lähdeviitteiden antamiseen sen sijaan että heitellään muutamia sekalaisia sukunimiä ilman kontekstia."

        Kuten nähty, sulle wikipedia on se raamattu. Jos ei kirjallisuus kelpaa ni turhaan poraat :D

        Pistä ne aikasemmat sukunimet ylös ja mee sinne kirjastoon.

        Oot aika tyypillinen, luulisin ~-89 syntyny trendimestari, jonka poraamista ei kyllä jaksa millään kattoa :D Suosittelen lämpimästi että perehdy aiheeseen joskus ni ymmärrät vähä paremmin :D


      • skOh
        Fenris_1 kirjoitti:

        3. Choi erotettiin poliittisista syistä Pohjois- ja Etelä-Koren välien vuoksi. Ironista sinänsä, että koko laji edustaa suurelta osin filosofialtaan Koreoiden yhdistymistä. Tai edusti silloin, nykyisin vain ITF.

        -------------------
        Choin lähdössä oli todellakin kyse 'Poliittisista syistä', mutta ei todellakaan lajin sisäisestä politiikasta muiden kwanien taholta. (ajatus siitä että joukko kamppaililajien opettajia pystyisi karkoittamaan evp-kenraalin maasta on yhtä absurdi kuin väite että suomen nyrkkeilyliitto pystyisi karkoittamaan nyrkkeilijöita maasta)

        Ihan rehellistä paskapuhetta on myöskin väitteesi että Choin karkoituksessa olisi ollut kyse Taekwon-do:n levittämisestä Pohjois-Koreaan, Choin maanpako nimittäin alkoi 1971 ja pohjois-koreaan Taekwon-do levisi vasta 1980.

        "The year 1980 was indeed an unforgettable one for the father of Taekwon-Do, both for himself and the future of his art. He and 15 of his students, including his son Choi Joong Hwa, made a monumental trip to the Democratic People’s Republic of Korea. This was the first time Taekwon-Do was introduced to the people of North Korea, Choi’s birth place."

        Choi itse on haastattelussa kertonut maanpakonsa syyksi Korean sotilasvallankaappauksen ja sitä seuranneen poliittisen ilmapiirin.
        Choi oli aikanaan ollut armeijan komentoketjussa vanhempi upseeri valtaannouseeseen kernraali Parkiin nähden, ja Park koki mm. Choin uhkatekijänä valtaannousunsa jälkeen.
        Choi itse on kertonut näistä tapahtumista mm. antamassaan haastattelussa
        (Taekwondo Times 1/2000)

        Jompi kumpi teistä siis joko puhuu asioista joista ei tiedä/ymmärrä mitään, tai sitten valehtelee... minun vetoni kohdistuu kyllä sinuun.



        http://www.geocities.com/tkd_unknown/54.html

        Kova varmuus mestarilla :D

        1. Ei ne mestarit sitä maasta karkottanu, vaan erotti liitosta? Niinku alunperinkin sanoin :D

        "Ihan rehellistä paskapuhetta on myöskin väitteesi että Choin karkoituksessa olisi ollut kyse Taekwon-do:n levittämisestä Pohjois-Koreaan, Choin maanpako nimittäin alkoi 1971 ja pohjois-koreaan Taekwon-do levisi vasta 1980."

        Siis, kuinkahan selvästi pitää ilmasta: Sukset meni ristiin halusta levittää pohjoseen. Halusta Levittää Pohjoseen. Käsitätkö?

        Ja että levis pohjoseen 1980? Kumma homma kun Choilla oli siellä jo liitto ja seura 70-luvun alussa :D

        "Choi itse on haastattelussa kertonut maanpakonsa syyksi Korean sotilasvallankaappauksen ja sitä seuranneen poliittisen ilmapiirin.
        Choi oli aikanaan ollut armeijan komentoketjussa vanhempi upseeri valtaannouseeseen kernraali Parkiin nähden, ja Park koki mm. Choin uhkatekijänä valtaannousunsa jälkeen."

        Näinpä, ja Parkin ja Choin sukset meni ristiin _halusta_ _levittää_ _lajia_ _pohjoseen_ alunperin.


      • Fenris_1
        skOh kirjoitti:

        Kova varmuus mestarilla :D

        1. Ei ne mestarit sitä maasta karkottanu, vaan erotti liitosta? Niinku alunperinkin sanoin :D

        "Ihan rehellistä paskapuhetta on myöskin väitteesi että Choin karkoituksessa olisi ollut kyse Taekwon-do:n levittämisestä Pohjois-Koreaan, Choin maanpako nimittäin alkoi 1971 ja pohjois-koreaan Taekwon-do levisi vasta 1980."

        Siis, kuinkahan selvästi pitää ilmasta: Sukset meni ristiin halusta levittää pohjoseen. Halusta Levittää Pohjoseen. Käsitätkö?

        Ja että levis pohjoseen 1980? Kumma homma kun Choilla oli siellä jo liitto ja seura 70-luvun alussa :D

        "Choi itse on haastattelussa kertonut maanpakonsa syyksi Korean sotilasvallankaappauksen ja sitä seuranneen poliittisen ilmapiirin.
        Choi oli aikanaan ollut armeijan komentoketjussa vanhempi upseeri valtaannouseeseen kernraali Parkiin nähden, ja Park koki mm. Choin uhkatekijänä valtaannousunsa jälkeen."

        Näinpä, ja Parkin ja Choin sukset meni ristiin _halusta_ _levittää_ _lajia_ _pohjoseen_ alunperin.

        "Siis, kuinkahan selvästi pitää ilmasta: Sukset meni ristiin halusta levittää pohjoseen. Halusta Levittää Pohjoseen. Käsitätkö?

        Ja että levis pohjoseen 1980? Kumma homma kun Choilla oli siellä jo liitto ja seura 70-luvun alussa :D"

        ---------------------
        Siis muuallakin kuin sinun kuvitelmissasi?
        Kyllä ihan ITF:n virallisenkin historiikin mukaan ensimmäinen reissu lajin levittämiseksi pohjoiseen tapahtui 1980.
        Se laittamani tekstikappale on napattu ITF:n omilta sivuilta, kumpi siis valehtelee ITF vai sinä?



        Näinpä, ja Parkin ja Choin sukset meni ristiin _halusta_ _levittää_ _lajia_ _pohjoseen_ alunperin.
        ----------------

        No nyt olet jo naurettava. Etelä korean koko sisäpolitiikka ei pyöri yhden kamppailulajin ympärillä. Choin maanpaon syyt olivat huomattavasti isompia kuin kina jostain oikeudesta esiintyä Taekwon-do:n perustajana... Kuten sanottua Choilla oli merkittävästi poliittista vaikutusvaltaa yhtenä Korean armeijan kenraaleista.
        Pistetään nyt tähän pidempi lainaus, vaikka hukkaan tuo menee kun sinua kiinnostaa vain se sinulle jossain aivopesulassa syötetty roska... Mistä lie peräisin, ei ainakaan ITF:n virallisesta historiikista jossa sinun salaliittoteorioitasi ei tueta puolella lauseella.
        Mainitsemassani artikkelissa Choi kertoo mm:

        Kys: 1961 olit osallisena sotilaskaappauksessa joka syrjäytti hallituksen ja asetti myöhemmin kenraali Park, Chung Hee:n presidentiksi. Mitkä tekijät johtivat myöhemmin välienne etääntymiseen?

        Choi: Aluksi, anna minun tuoda esille suhteeni Parkiin; minä olin yksi Korean armeijan 110 perustajasta. Kenraali Park oli siis komentoketjussa nuorempi upseeri ja puhutteli minua aina 'sir'.
        Syy että olin mukana tässä coup d'etatissa oli se, että kuulin armeijan ylipäällikön, kenraali Chang Do Youngin johtavan operaatiota. Myöhemmin havaitsin että Park ainoastaan käytti Changin nimeä saadakseen joukkojen tuen kaappaukselleen. Kaappauksen onnistuttua Park syytti Changia vastavallankumoukselliseksi ja tämä pakeni yhdysvaltoihin.
        Alkujaan Park oli luvannut palata armeijan palvelukseen kaappauksen toteuduttua, todellisuudessa hän suunnitteli jo nousua presidentiksi. Kehoitin Parkia noudattamaan lupaustaan jolloin Korean kansa olisi kunnioittanut häntä ikuisesti mutta sen sijaan hän pakotti minut eroamaan ja lähetti minut malesiaan...
        //snipattu pois puoli sivua epäolennaista historiaa Choin malesian ajoista//

        Kys: Kenraali Choi, esitän teille henkilökohtaisen ja vaikean kysymyksen: mitkä tekijät johtivat lähtöönne Koreasta?

        Choi: Hänen toiseen virkakauteensa mennessä Parkin poliittinen vaikutusvalta oli kasvanut. Poliittinen ilmapiiri sai minut uskomaan että mikäli jään koreaan, joidun joko poistumiskieltoon tai vankilaan. Olin nähnyt mitä hänen poliittisille vastustajilleen tapahtui.


        Artikkelissa Choi myös kertoo Taekwon-Do:n levittämisestä pohjois-koreaan ja mainitsee vuodeksi 1982, eli vielä kaksi vuotta myöhemmin kuin itse muistelin. (luottakaamme tässä asiassa hänen sanaansa)
        Joten olet joko valehtelija tai harhainen jos väität Taekwondoa olleen P-Koreassa 70-luvun alussa.


      • Jizk
        skOh kirjoitti:

        "Sinulla vissiin tuottaa tuo luetun ymmärtäminen vaikeuksia, johan minä kerran totesin että WTF on _kisaorganisaatio_ eikä sillä ole mitään tekemistä lajiopetuksen kanssa."

        Jos toteat väärin luetun ymmärtämisellä ei ole asian kans mitään tekemistä :D

        WTF on liitto, jollo on säännöstö, jonka kautta sillä on kaikkea tekemistä lajiopetuksen kanssa.

        "Kyseinen kisaorganisaatio puolestaan kelpuuttaa toiminnassaan kukkiwonin (World Taekwondo Headquaters) sertifioimat vyöarvot. Joka puolestaan edustaa näitä vanhoja Kwaneja."

        Se edustaa niitä Kwaneja, jotka lähtivät WTF-remmiin mukaan.

        "Löysit sitten hienon termin sivistyssanakirjasta???
        Kun ottaa huomioon miten itse nimittelet täällä ihmisiä pettureiksi, luopioiksi ja rahastajiksi niin sinun ei juurikaan kannattaisi syytellä muita Ad Hominemin käytöstä."

        En tienny että vielä on niin sivistymättömiä ihmisiä joille tuo on sivistyssana :D

        "Sinulla on vissiin tarjota jotain painavaa lähdeaineistoa tukemaan noita 'faktojasi'??? Anna tulla, yllätä minut ja koko foorumin lukijakunta ja esitä edes jotain mikä muistuttaisi edes etäisesti katsomisen arvoista lähdettä."

        Katos kun nuo nettilinkit ei edelleenkää ole lähteitä muille ku nykypäivän nettikoviksille. Jos et ole kirjallisuutta koskaan lukenu, se on oma harmis ja häpees. Laitoin sukunimiä, koska kirjastosta on helppo niiden avulla selata teoksia, lainata ja lukea.

        "Sinulla on varmaan tuostakin lyödä kofaa faktaa pöytään, vaikkapa jonkinlainen vertaileva tutkimus Kukki- ja ITF -seurojen hintaeroista?"

        Miten sellanen vertailu tuohon liittyy? Ja faktaa on koko liiton euroopan historia täynnä.

        "Jos nyt olet elämäsi aikana lukenut pariakymmentä kirjaa yhtään mistään... No laitahan nyt muutaman Kovaa Faktaa sisältävän opuksen nimet kirjoittajat pöytään niin katsotaan."

        Ja asiassa ei tietty voi pysyä vaa henkilötasolle taas :D Arvon suurmestari näyttää taas esimerkkiä :D

        "Siis tarkoitat näitä myyttisiä lajeja joiden perillisiä useimmat Korealaiset lajit väittävät olevansa?"

        Tarkotan juurikin niitä lajeja, joilla oli suuri vaikutus taekwondon kehitykseen.

        "orry vain jos särjen unelmasi mutta mitään todellisia opettaja-oppilas -lineageja ei ole olemassa, Taekwon-Don ehdottomasti keskeisin vaikuttaja on ollut Japanin kautta 1900 -luvun alkupuolella välittyneet Karate -opit."

        Ja keneltähän lähtösin? :D

        "Arvon asiantuntijan tietämys varmaan riittää kunnon lähdeviitteiden antamiseen sen sijaan että heitellään muutamia sekalaisia sukunimiä ilman kontekstia."

        Kuten nähty, sulle wikipedia on se raamattu. Jos ei kirjallisuus kelpaa ni turhaan poraat :D

        Pistä ne aikasemmat sukunimet ylös ja mee sinne kirjastoon.

        Oot aika tyypillinen, luulisin ~-89 syntyny trendimestari, jonka poraamista ei kyllä jaksa millään kattoa :D Suosittelen lämpimästi että perehdy aiheeseen joskus ni ymmärrät vähä paremmin :D

        Se että juttu on painettu paperille ja julkaistu kirjana ei tarkoita että se olisi ehdoton totuus. Esim. tieteellisten artikkeleitakin julkaistaan netissä, joten sinällään netti ei tee jutusta sen epäuskottavampaa. Wikipediaahan saa muuten kaikki muokata, ole hyvä vaan ja käy kirjoittamassa TKD:n historia uusiksi siltä osin kuin se on siellä virheellinen..

        Pari hyvää nettiviitettä muuten:
        http://tkd.stanford.edu/documents/tkd_history.pdf
        40 sivua kuivahkoa tekstiä, sitähän historia on.

        Ihan mielenkiintoinen on myös tämä artikkeli Ko-Dangin vaihtamisesta Jucheen.
        http://www.iutf-tkd.com/thesis -Mr.Dalton.html


      • Fenris_1
        skOh kirjoitti:

        "Sinulla vissiin tuottaa tuo luetun ymmärtäminen vaikeuksia, johan minä kerran totesin että WTF on _kisaorganisaatio_ eikä sillä ole mitään tekemistä lajiopetuksen kanssa."

        Jos toteat väärin luetun ymmärtämisellä ei ole asian kans mitään tekemistä :D

        WTF on liitto, jollo on säännöstö, jonka kautta sillä on kaikkea tekemistä lajiopetuksen kanssa.

        "Kyseinen kisaorganisaatio puolestaan kelpuuttaa toiminnassaan kukkiwonin (World Taekwondo Headquaters) sertifioimat vyöarvot. Joka puolestaan edustaa näitä vanhoja Kwaneja."

        Se edustaa niitä Kwaneja, jotka lähtivät WTF-remmiin mukaan.

        "Löysit sitten hienon termin sivistyssanakirjasta???
        Kun ottaa huomioon miten itse nimittelet täällä ihmisiä pettureiksi, luopioiksi ja rahastajiksi niin sinun ei juurikaan kannattaisi syytellä muita Ad Hominemin käytöstä."

        En tienny että vielä on niin sivistymättömiä ihmisiä joille tuo on sivistyssana :D

        "Sinulla on vissiin tarjota jotain painavaa lähdeaineistoa tukemaan noita 'faktojasi'??? Anna tulla, yllätä minut ja koko foorumin lukijakunta ja esitä edes jotain mikä muistuttaisi edes etäisesti katsomisen arvoista lähdettä."

        Katos kun nuo nettilinkit ei edelleenkää ole lähteitä muille ku nykypäivän nettikoviksille. Jos et ole kirjallisuutta koskaan lukenu, se on oma harmis ja häpees. Laitoin sukunimiä, koska kirjastosta on helppo niiden avulla selata teoksia, lainata ja lukea.

        "Sinulla on varmaan tuostakin lyödä kofaa faktaa pöytään, vaikkapa jonkinlainen vertaileva tutkimus Kukki- ja ITF -seurojen hintaeroista?"

        Miten sellanen vertailu tuohon liittyy? Ja faktaa on koko liiton euroopan historia täynnä.

        "Jos nyt olet elämäsi aikana lukenut pariakymmentä kirjaa yhtään mistään... No laitahan nyt muutaman Kovaa Faktaa sisältävän opuksen nimet kirjoittajat pöytään niin katsotaan."

        Ja asiassa ei tietty voi pysyä vaa henkilötasolle taas :D Arvon suurmestari näyttää taas esimerkkiä :D

        "Siis tarkoitat näitä myyttisiä lajeja joiden perillisiä useimmat Korealaiset lajit väittävät olevansa?"

        Tarkotan juurikin niitä lajeja, joilla oli suuri vaikutus taekwondon kehitykseen.

        "orry vain jos särjen unelmasi mutta mitään todellisia opettaja-oppilas -lineageja ei ole olemassa, Taekwon-Don ehdottomasti keskeisin vaikuttaja on ollut Japanin kautta 1900 -luvun alkupuolella välittyneet Karate -opit."

        Ja keneltähän lähtösin? :D

        "Arvon asiantuntijan tietämys varmaan riittää kunnon lähdeviitteiden antamiseen sen sijaan että heitellään muutamia sekalaisia sukunimiä ilman kontekstia."

        Kuten nähty, sulle wikipedia on se raamattu. Jos ei kirjallisuus kelpaa ni turhaan poraat :D

        Pistä ne aikasemmat sukunimet ylös ja mee sinne kirjastoon.

        Oot aika tyypillinen, luulisin ~-89 syntyny trendimestari, jonka poraamista ei kyllä jaksa millään kattoa :D Suosittelen lämpimästi että perehdy aiheeseen joskus ni ymmärrät vähä paremmin :D

        WTF on liitto, jollo on säännöstö, jonka kautta sillä on kaikkea tekemistä lajiopetuksen kanssa.
        -------------
        No jotain on jo mennyt perille, eilenhän WTF oli sinulle vielä ITF:stä irtaantunut tyylisuunta.
        Hyvä poika.


        Se edustaa niitä Kwaneja, jotka lähtivät WTF-remmiin mukaan.
        ---------------
        Kyllä siellä on edelleen ne yhdeksän alkuperäistä kwania edustettuna.


        En tienny että vielä on niin sivistymättömiä ihmisiä joille tuo on sivistyssana :D
        ---------------
        Sivistyssanan määritelmällä ei ole mitään tekemistä käyttäjän sivistystason kanssa. Sivistyssana on sivistyssana, käytti sitä PhD tai tavallinen amiksen käynyt autonrassaaja.


        Katos kun nuo nettilinkit ei edelleenkää ole lähteitä muille ku nykypäivän nettikoviksille.
        -----------
        Ne kelpaavat hyvin teidän nykypäivän nettipeelojen nitistämiseen. Katsos kun kirjan sivujen skannaaminen ja lähettäminen nettiin on hiukkasen turhan vaivalloista, varsinkin kun sinua ei tosiasiat kuitenkaan kiinnosta.



        Jos et ole kirjallisuutta koskaan lukenu, se on oma harmis ja häpees.
        ----------------
        Kirjallisuuttakin löytyy monen laista, yleensä harrastajien omista lajeistaan kirjoittamat historiikit ovat lähempänä kansallisromantiikan ajan runokokoelmia kuin objektiivista historiantutkimista.
        Niissä lähinnä vain julistetaan Taivaan Totena niitä Omalta Mestarilta opittuja Pyhiä Kirjoituksia joita sinäkin täällä levität. Historiallista faktaa niissä on yleensä himpun verran vähemmän kuin Dan Brownin romskuissa.


        Laitoin sukunimiä, koska kirjastosta on helppo niiden avulla selata teoksia, lainata ja lukea.
        ----------------
        Et sitten ole varmaan koskaan kirjastossa käynyt? Samalla sukunimellänimellä voi olla
        a) useita eri kirjoittajia
        b) useita saman kirjoittajan eri teoksia
        joten ennen kuin lähden pää kolmantena jalkana metsästämään jotain omasta päästäsi repäisemiäsi nimiä
        (valehtelustahan olet tuolle viereisessä ketjussa narahtanut jo muutamaan kertaan, 70-luvun alkupuolella oli allekkirjoittaneen anuksessa enemmän ITF:n väkeä kuin P-Koreassa.


        Miten sellanen vertailu tuohon liittyy? Ja faktaa on koko liiton euroopan historia täynnä.
        ----------------
        Sittenhän sinulla on helppo homma esitellä niitä faktoja niin minulle kuin mahdollisesti muillekin lukijoille.
        "Eti ite todisteet mun väitteille" -argumentti nauretaan perinteisesti ulos jokaisesta vähänkin leikkikoulun hiekkalaatikkoa tasokkaammasta keskusteluyhteisöstä.


        Jos nyt olet elämäsi aikana lukenut pariakymmentä kirjaa yhtään mistään... No laitahan nyt muutaman Kovaa Faktaa sisältävän opuksen nimet kirjoittajat pöytään niin katsotaan."

        Ja asiassa ei tietty voi pysyä vaa henkilötasolle taas :D Arvon suurmestari näyttää taas esimerkkiä :D
        ------------------
        Ihan samassa hengessähän minä haastelen kuin mitä sinä näytät harrastaneen jo hyvän aikaa ennen kuin liityin juttuun mukaan...
        Ja varsinaiseen asiaanhan jätit näppärästi vastaamatta.


        Tarkotan juurikin niitä lajeja, joilla oli suuri vaikutus taekwondon kehitykseen.
        -------------------
        Eli niitä karaten tyylisuuntia joita harrastettiin japsanin vallan aikana? Karateoppilashan Choikin oli.
        Se että väitetään jotain "suurta vaikutusta" tulleen jostain muinaisista lajeista on kansallisromanttista hölynpölyä, japanilaiset kun eivät olleet 2MS:n jälkeen entisinä miehittäjinä oikein suosiossa. 50 luvun kwanit olivat kaikki käytännössä 90% karaten tyylisuuntia joita koreassa hieman muunneltiin, ja on kehitetty siitä eteenpäin viimeiset ~60 vuotta.

        "orry vain jos särjen unelmasi mutta mitään todellisia opettaja-oppilas -lineageja ei ole olemassa, Taekwon-Don ehdottomasti keskeisin vaikuttaja on ollut Japanin kautta 1900 -luvun alkupuolella välittyneet Karate -opit."

        Ja keneltähän lähtösin? :D
        -------------------
        Se karateko? No, okinawan kautta Japaniin tullutta tietenkin, ja Koreassa niitä tyylisuuntia oli kehittynyt yhdeksän siinä vaiheessa kun komitea päätti antaa niille yhteiseksi nimeksi Taekwon-Do.


        Kuten nähty, sulle wikipedia on se raamattu. Jos ei kirjallisuus kelpaa ni turhaan poraat :D Pistä ne aikasemmat sukunimet ylös ja mee sinne kirjastoon.
        ---------------
        Ei se ole raamattu vaan tietosanakirja, mikä on tietenkin artikkelien laajuuden osalta suppean puoleinen. Artikkelien tarkkuuden on todettu sen sijaan olevan samaa tasoa sen Ensyklopedia Britannican kanssa. Netistä löytyy muutenkin ihan näppärästi yleisen tason faktaa jos vain osaa hakea, nippelitietoa tai laajempia kokonaisuuksia voi sitten tankata kirjallisuuden puolelta.
        irjallisuutta sinulla ei ole tarjota, ihan vain muutamia hihasta reväistyjä nimiä joiden perässä ei yksikään täyspäinen lähde juoksemaan.
        Esim. nimillä "Park" ja "Lee" löytyy vaikkapa Amazonista tuhansia kirjoja...


      • skOh ja Fenris_1
        skOh kirjoitti:

        "Sinulla vissiin tuottaa tuo luetun ymmärtäminen vaikeuksia, johan minä kerran totesin että WTF on _kisaorganisaatio_ eikä sillä ole mitään tekemistä lajiopetuksen kanssa."

        Jos toteat väärin luetun ymmärtämisellä ei ole asian kans mitään tekemistä :D

        WTF on liitto, jollo on säännöstö, jonka kautta sillä on kaikkea tekemistä lajiopetuksen kanssa.

        "Kyseinen kisaorganisaatio puolestaan kelpuuttaa toiminnassaan kukkiwonin (World Taekwondo Headquaters) sertifioimat vyöarvot. Joka puolestaan edustaa näitä vanhoja Kwaneja."

        Se edustaa niitä Kwaneja, jotka lähtivät WTF-remmiin mukaan.

        "Löysit sitten hienon termin sivistyssanakirjasta???
        Kun ottaa huomioon miten itse nimittelet täällä ihmisiä pettureiksi, luopioiksi ja rahastajiksi niin sinun ei juurikaan kannattaisi syytellä muita Ad Hominemin käytöstä."

        En tienny että vielä on niin sivistymättömiä ihmisiä joille tuo on sivistyssana :D

        "Sinulla on vissiin tarjota jotain painavaa lähdeaineistoa tukemaan noita 'faktojasi'??? Anna tulla, yllätä minut ja koko foorumin lukijakunta ja esitä edes jotain mikä muistuttaisi edes etäisesti katsomisen arvoista lähdettä."

        Katos kun nuo nettilinkit ei edelleenkää ole lähteitä muille ku nykypäivän nettikoviksille. Jos et ole kirjallisuutta koskaan lukenu, se on oma harmis ja häpees. Laitoin sukunimiä, koska kirjastosta on helppo niiden avulla selata teoksia, lainata ja lukea.

        "Sinulla on varmaan tuostakin lyödä kofaa faktaa pöytään, vaikkapa jonkinlainen vertaileva tutkimus Kukki- ja ITF -seurojen hintaeroista?"

        Miten sellanen vertailu tuohon liittyy? Ja faktaa on koko liiton euroopan historia täynnä.

        "Jos nyt olet elämäsi aikana lukenut pariakymmentä kirjaa yhtään mistään... No laitahan nyt muutaman Kovaa Faktaa sisältävän opuksen nimet kirjoittajat pöytään niin katsotaan."

        Ja asiassa ei tietty voi pysyä vaa henkilötasolle taas :D Arvon suurmestari näyttää taas esimerkkiä :D

        "Siis tarkoitat näitä myyttisiä lajeja joiden perillisiä useimmat Korealaiset lajit väittävät olevansa?"

        Tarkotan juurikin niitä lajeja, joilla oli suuri vaikutus taekwondon kehitykseen.

        "orry vain jos särjen unelmasi mutta mitään todellisia opettaja-oppilas -lineageja ei ole olemassa, Taekwon-Don ehdottomasti keskeisin vaikuttaja on ollut Japanin kautta 1900 -luvun alkupuolella välittyneet Karate -opit."

        Ja keneltähän lähtösin? :D

        "Arvon asiantuntijan tietämys varmaan riittää kunnon lähdeviitteiden antamiseen sen sijaan että heitellään muutamia sekalaisia sukunimiä ilman kontekstia."

        Kuten nähty, sulle wikipedia on se raamattu. Jos ei kirjallisuus kelpaa ni turhaan poraat :D

        Pistä ne aikasemmat sukunimet ylös ja mee sinne kirjastoon.

        Oot aika tyypillinen, luulisin ~-89 syntyny trendimestari, jonka poraamista ei kyllä jaksa millään kattoa :D Suosittelen lämpimästi että perehdy aiheeseen joskus ni ymmärrät vähä paremmin :D

        "Oot aika tyypillinen, luulisin ~-89 syntyny trendimestari"

        MITÄ VITTUA?!? OOTKO TOSISSAS skOh?? Fenris_1 muka 89 syntyny eli 18-19 vuotias?!?

        Etsin hausta kaiken mitä Fenris_1 on kirjottanu ja ei ole mahdollista et se olis niin vanha..

        Ne on niin 12-15 vuotiaan juttuja fenrisilä :D

        En seuraa tätä foorumia siksi että täältä löytyisi kunnon luotettavaa tietoa koska ei täältä löydy. Vaan siksi että tunnen itseni aina kymmenen vuotta kypsemmäksi täällä lueskellessani, kun ajattelen miltä se näyttäisi kun esimerkiksi skOh ja Fenris_1 juttelisivat samaan tapaan oikeasti kasvokkain

        HAHAHHAHAHAHHA :DDDDDDDD ("ma repean")


      • Pelo
        skOh kirjoitti:

        Ja mitenkähän yks mies leimaa jonkun seuran tai valmentajan? :D Valmentajasta vinkki valittiin Suomen parhaaksi 2004. Ite kylläkin vaihdoin lajia noin 6 vuotta sitten, TKD:ssä suoritin vain kolmanteen kupiin

        hahaa.et jaksanu tkd:tä kauankaa ja alat siks haukkuun.ja mitäpä yks mies eli sää voit leimata wtf:ää huonoks???


      • Poolopaita
        skOh kirjoitti:

        Kyllä vain. On se kumma kuinka teillä 'aikuisilla' tosimiehillä on tapana kääntää keskustelu toisen parjaamisen asiasisällön sijaan :) Mainioita esimerkkejä ootte kaikille.

        Ja se vaatii pikkasen enemmän ku wikipedian, mitä kaikki kakarat nykyään käyttää lähteenään, että noista tapahtumista voi kokonaiskuvaa luoda.

        Ja selkein vastaus sinulle kaikessa viisaudessas löytyy siitä, että vertaappa huvikses muinasia lajeja minkä pohjalta moderni taekwondo on kehitetty taekwondoon. Wtf on niistä _helvetin_ kaukana, siinä missä Itf noudattaa samaa linjaa kaikin puolin.

        Mitä henkilöpalvontaan tulee, kuten olet jo näyttänyt, vedät hatusta omia parjauksias, koska missäänhän en ole mitään henkilönpalvontaa harrastanu.

        Choi oli kiistanalasessa asemassa pelkästään sen takia, koska halusi levittää lajia pohjoseen. Noudattaa sitä periaatetta millä taekwondon filosofiaki luotiin. Ja siitä syystä hänet erotettiin. Wtf-seurat on tunnettu läpi historian rahastamisesta ja taekwondon syntyhistorian pimentämisestä. Juuripa rahastuksen takia moni seura vaihtoi Figretin 'alle' Itf puolelle 70- ja 80-luvulla Suomessa.

        Eli typerän lapsellisen päänaukomisen ja parjaamisen sijaan koetappa keskittyä aiheeseen arvon suurmestari :D

        säähän tässä parjaat wtf:än harrastajia


      • adfh
        Fenris_1 kirjoitti:

        Kyllä vain. On se kumma kuinka teillä 'aikuisilla' tosimiehillä on tapana kääntää keskustelu toisen parjaamisen asiasisällön sijaan :) Mainioita esimerkkejä ootte kaikille.
        ----------------------

        Kyse ei ole parjaamisesta vaan havainnoista joita olen tehnyt tähänastisten kirjoitustesi pohjalta. Muistuttaa muuten kovasti uskonnollista hurmosta...


        Ja se vaatii pikkasen enemmän ku wikipedian, mitä kaikki kakarat nykyään käyttää lähteenään, että noista tapahtumista voi kokonaiskuvaa luoda.
        -----------------
        Eli kuten edellä ennustin niin sinulle kelpaa vain ja ainoastaan se "ainoa oikea totuus" joka sinulle on opetettu... vaihtoehtoista parempaa lähdettä et sitten viitsi tarjota?
        Wikipedia ei tietenkään ole täydellinen mutta alle vuosi sitten rankattiin asiasisältönsä virheettömyydessä samalle tasolle Ensyclopedia Britannican kanssa.
        Son vain hyvä että lapset lukevat wikiä, saattavat vaikka oppia jotain.


        Ja selkein vastaus sinulle kaikessa viisaudessas löytyy siitä, että vertaappa huvikses muinasia lajeja minkä pohjalta moderni taekwondo on kehitetty taekwondoon. Wtf on niistä _helvetin_ kaukana, siinä missä Itf noudattaa samaa linjaa kaikin puolin.
        ------------------
        Muinaisia? Ei se Karate nyt niin muinaista ole, sielläkin on homma kehittynyt muutamien viime vuosisatojen aikana.
        Et kai sentään poika raukka ota todesta niitä "suora jatkumo 4000 vuoden takaa" joilla 75% nykypäivän kamppailulajeista mainostaa itseään?


        Mitä henkilöpalvontaan tulee, kuten olet jo näyttänyt, vedät hatusta omia parjauksias, koska missäänhän en ole mitään henkilönpalvontaa harrastanu.
        -----------------
        ...mutta siltikin sinulle Choi on Messias jonka versioita tapahtuneesta ei missään yhteydessä sovi kiistää. Edes silloin kun hän väittää kehittäneensä yksinoikeudella lajin jonka luomisessa oli mukana monia muitakin mestareita...
        (Choi ei kehittänyt omin päin edes Oh Do Kwania)


        Choi oli kiistanalasessa asemassa pelkästään sen takia, koska halusi levittää lajia pohjoseen.
        ---------------------
        ...ja siksi että halusi esiintyä miehenä joka kehitti lajin omin päin, muiden Kwanien mestarit eivät oikein tykänneet. Choi saattoi vain moneen kertaan kävellä muiden ohitse poliittisen vaikutusvaltansa vuoksi (kenraali, lähettiläs jne...)


        Noudattaa sitä periaatetta millä taekwondon filosofiaki luotiin. Ja siitä syystä hänet erotettiin. Wtf-seurat on tunnettu läpi historian rahastamisesta ja taekwondon syntyhistorian pimentämisestä. Juuripa rahastuksen takia moni seura vaihtoi Figretin 'alle' Itf puolelle 70- ja 80-luvulla Suomessa.
        ----------------
        Hwangin ongelmat täällä suomessa eivät varmaankaan liity mitenkään Taekwondon syntyyn.


        Eli typerän lapsellisen päänaukomisen ja parjaamisen sijaan koetappa keskittyä aiheeseen arvon suurmestari :D
        ----------------
        Koko ajan... sinulle vain ei tunnu kelpaavan kuin se Choin bibliasta luettu julistus.

        tuskin wtf on mitä luulet.älä säkin ala tolle Skoh linjalle


      • pelo
        skOh kirjoitti:

        Etkä edelleenkää ymmärrä, että on kyse liittojen eroista ja siitä, että Choin kehittämä laji ja alkuperänen Kwanien liitto, kuten vanhat Kwanit, missä myös ITF on sitä taekwondoa siinä missä WTF ei ole.

        Voit hyvin arvon suurmestari jatkaa tuota ad hominem parjaamista, kertoo sinusta kaiken tarvittavan :D

        Ja edelleenkään WTF ei ole taekwondoa, ei vaikka taekwondoksi lasketaanki kaikki vanhat Kwanit. WTF:stä tuli liiton hajoamisen myötä populääri-ilmiö, jonka ohessa liiton alaset seurat muokkaantu voimakkaasti _kaikkien_ muiden koulukuntien tyylistä ja perinteistä. Siitä tehtiin urheilua ja showta, ja sitä faktaa ei muuta mikään. Ja WTF-seurojen rahastus ei ole mikään Whangin ongelma, vaan ympäri maailmaa havaittu ja todettu ilmiö. Ja viimeinen mihin mitään lajia tulee koskaan käyttää on oma taloudellinen etu.

        Mitä wikipediaan tulee, suosittelen että pitäydyt kirjoissa. Sellanen parikymmentä kirjaa aiheesta antaa aika hyvän keskilinjan kaikille tapahtumille.

        Muinaisia, tarkoittaen ( tietysti ) wharang doa, soo bak giitä, tae kyonia jne. Tuollanen vääristeli kertoo siitä kuuluisasta tietämättömyydestä, edelleen.

        Eli lähteitä arvon suurmestarille, että luepas vaikkapa Virpirannan, Parkin, Leen ja Leppäniemen kirjallisuutta.

        Ja edelleenkään, en ole lukenut yhtään Choin omia julistuksia, vaan historiaa aiheesta, suosittelen kovasti.
        Eli jos minulle kelpaisi vain Choin julistus, se olisi täysin oikeutettua käyttäytyä lapsellisesti ja parjata :D OK! Arvon mestari. Täytyy pitää mielessä

        turha puhua wtf taekwondosta mitään ku et siitä tiiä.mikä kumma sut laittaa herjaan wtf taekwondoa?


      • Pelo
        vastauksia kirjoitti:

        Pistänpä mukaan myös linkit wikiin jossa laajemmat artikkelit aiheesta... Ei sillä, hukkaanhan ne menevät koska teille 'tosiuskovaisille' kelpaa vain se ylhäältä päin syötetty Ainoa Oikea Totuus(tm).

        1.Choi perusti, kehitti, loi Tae Kwon Don. Kun laji sai nimensä, se oli yksi laji yhden liiton alla. Se oli sama, mikä on nykyinen ITF-liiton edustama Tae Kwon Do.
        ------

        Choi perusti, kehitti ja loi Oh Do Kwan -nimisen tyylisuunnan yhdessä Nam Tae Heen ja Han Cha Kyon kanssa osaksi Korean armeijan fyysistä koulutusta. Nam toimi varsinaisena pääkouluttajana, Choi puolestaan toi mukaan poliittisen vaikutusvaltansa armeijan piirissä.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Oh_Do_Kwan

        Tae Kwon Do puolestaan on nimi joka Choin ajamana valittiin yhteiseksi nimeksi jonka alle korealaiset kamppaililajikoulut (Kwan) yhdistettäisiin. Oh Do Kwan ei ollut sen enempää ensimmäinen kuin ainoakaan näistä tyylisuunnista.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Kwans


        2.WTF-tyyli synty vasta sen jälkeen, kun Choi erotettiin liitosta.
        ------------------------

        WTF ei ole 'tyyli' vaan kilpailuliitto joka hoitaa Kukkikwonin alaisuudessa toimivien Taekwon-Do koulujen (ts. Kwanien) kilpailutoimintaa. WTF-liitto on perustettu -72, eli Choin lähdön jälkeen.


        3. Choi erotettiin poliittisista syistä Pohjois- ja Etelä-Koren välien vuoksi. Ironista sinänsä, että koko laji edustaa suurelta osin filosofialtaan Koreoiden yhdistymistä. Tai edusti silloin, nykyisin vain ITF.
        --------------------

        Choi oli kiistelty persoona joka oli tuon tuostakin napit vastakkain muiden Kwanien päämiesten kanssa. Choin lähdön syistä on varmasti olemassa montakin mielipidettä, mutta koska (kuten yllä todettu) Taekwon-Don synty ei (nimeä lukuunottamatta) ole yksin hänen työtään hänen lähtönsä syyt ovat epärelevantteja tälle keskustelulle.

        saataapi olla näinkin mutta en oo wtfÄssä sen historian tai periaatteen takia.oon tullu harjotteleen itsepuolustusta


      • Pelo
        skOh kirjoitti:

        Eli mikäs näistä asioista ei ole totta, joutunette suruksenne ja vaivaksenne tutustumaan lajiin, jos haluatte vastata, ja sen historiaan, mutta vastatkaa:

        1.Choi perusti, kehitti, loi Tae Kwon Don. Kun laji sai nimensä, se oli yksi laji yhden liiton alla. Se oli sama, mikä on nykyinen ITF-liiton edustama Tae Kwon Do.

        2.WTF-tyyli synty vasta sen jälkeen, kun Choi erotettiin liitosta.

        3. Choi erotettiin poliittisista syistä Pohjois- ja Etelä-Koren välien vuoksi. Ironista sinänsä, että koko laji edustaa suurelta osin filosofialtaan Koreoiden yhdistymistä. Tai edusti silloin, nykyisin vain ITF.

        Te ette saa totuutta toiseksi vaikka kuinka surkeat poraatte. WTF on urheilua, ITF on kamppailulaji.

        mistähän ton tiedonjyvän luulet noukkinees.ookko kenties lukenu propakandalehtiä wtfän vihaajilta.


      • Pampalo
        skOh kirjoitti:

        Eli mikäs näistä asioista ei ole totta, joutunette suruksenne ja vaivaksenne tutustumaan lajiin, jos haluatte vastata, ja sen historiaan, mutta vastatkaa:

        1.Choi perusti, kehitti, loi Tae Kwon Don. Kun laji sai nimensä, se oli yksi laji yhden liiton alla. Se oli sama, mikä on nykyinen ITF-liiton edustama Tae Kwon Do.

        2.WTF-tyyli synty vasta sen jälkeen, kun Choi erotettiin liitosta.

        3. Choi erotettiin poliittisista syistä Pohjois- ja Etelä-Koren välien vuoksi. Ironista sinänsä, että koko laji edustaa suurelta osin filosofialtaan Koreoiden yhdistymistä. Tai edusti silloin, nykyisin vain ITF.

        Te ette saa totuutta toiseksi vaikka kuinka surkeat poraatte. WTF on urheilua, ITF on kamppailulaji.

        et saa meitä wtf läisii uskomaan tota päästä keksittyä propakandaa vaikka kuinka itkisit siinä.opi harrastaan jotain muuta kun suunsoittoo näillä sivuilla


      • raflopikasso
        skOh kirjoitti:

        Eli mikäs näistä asioista ei ole totta, joutunette suruksenne ja vaivaksenne tutustumaan lajiin, jos haluatte vastata, ja sen historiaan, mutta vastatkaa:

        1.Choi perusti, kehitti, loi Tae Kwon Don. Kun laji sai nimensä, se oli yksi laji yhden liiton alla. Se oli sama, mikä on nykyinen ITF-liiton edustama Tae Kwon Do.

        2.WTF-tyyli synty vasta sen jälkeen, kun Choi erotettiin liitosta.

        3. Choi erotettiin poliittisista syistä Pohjois- ja Etelä-Koren välien vuoksi. Ironista sinänsä, että koko laji edustaa suurelta osin filosofialtaan Koreoiden yhdistymistä. Tai edusti silloin, nykyisin vain ITF.

        Te ette saa totuutta toiseksi vaikka kuinka surkeat poraatte. WTF on urheilua, ITF on kamppailulaji.

        wikipedialle.(SE alku, ei loppu)


      • raflopikasso
        kehäsakki kirjoitti:

        Kaiken uhon alta löytyy ihan mielenkiintoista dialogia, viitteineen päivineen. Pitänee kiittää Fenristä ja skOhia, tai keitä te nyt olittekaan.

        Tosiaan, jos saisi vielä karsittua tuon turhan kinastelun maun pois niin tätähän voisi kutsua jo melkein keskustelupalstaksi. Harvinaisia hetkiä täällä suomi24-sivustolla.

        wn nyt menisi hirveästi kehumaan. No ehkä sinä olet saanut jotain valaistusta noista historian kertauksista(tosin kyllä wikipedia olisi käytännöllisempi), mutta minä ainakin tunnen jo entuudestaan tkd:n historian enkä ole kuitenkaa tarvinnut sitä missään treeneissä=D

        Sitäpaitsi harjoittelen tkd:tä vain itsepuolustusta varten:)


      • raflopikasso
        skOh kirjoitti:

        Kyllä vain. On se kumma kuinka teillä 'aikuisilla' tosimiehillä on tapana kääntää keskustelu toisen parjaamisen asiasisällön sijaan :) Mainioita esimerkkejä ootte kaikille.

        Ja se vaatii pikkasen enemmän ku wikipedian, mitä kaikki kakarat nykyään käyttää lähteenään, että noista tapahtumista voi kokonaiskuvaa luoda.

        Ja selkein vastaus sinulle kaikessa viisaudessas löytyy siitä, että vertaappa huvikses muinasia lajeja minkä pohjalta moderni taekwondo on kehitetty taekwondoon. Wtf on niistä _helvetin_ kaukana, siinä missä Itf noudattaa samaa linjaa kaikin puolin.

        Mitä henkilöpalvontaan tulee, kuten olet jo näyttänyt, vedät hatusta omia parjauksias, koska missäänhän en ole mitään henkilönpalvontaa harrastanu.

        Choi oli kiistanalasessa asemassa pelkästään sen takia, koska halusi levittää lajia pohjoseen. Noudattaa sitä periaatetta millä taekwondon filosofiaki luotiin. Ja siitä syystä hänet erotettiin. Wtf-seurat on tunnettu läpi historian rahastamisesta ja taekwondon syntyhistorian pimentämisestä. Juuripa rahastuksen takia moni seura vaihtoi Figretin 'alle' Itf puolelle 70- ja 80-luvulla Suomessa.

        Eli typerän lapsellisen päänaukomisen ja parjaamisen sijaan koetappa keskittyä aiheeseen arvon suurmestari :D

        sinä olet muinaisista lajeista puhumaan?

        Et varmaan edes tiedä niistä mitään.


      • Sugoi des ne
        skOh kirjoitti:

        Normaali yhteinen piirre kaikilla WTF harrastajilla ettei tiedä lajin historiasta paskaaka :D Opiskele apina niin tiedät mitä se Whangin tuoma urheilu on

        Opettele spede kirjoittamaan ensin.

        http://www.taekwondo-loppi.fi/index.php?section=10


    • ITSEPUOLUSTUKSESSA

      Taekwondo on huono itsepuolustuksessa paitsi jos on joku 2.dan niin osaa puolustautua känniläistä renttua vastaan. Mutta urheilulajina erinomaisen hyvä! Heikkous on liikesarjoissa joita harjoitellaan sillä IP-tilanteessa pitäisi tulla liikkeet suoraan vaistosta. Kovia urheilemaan nuo taekwondokat täytyy myöntää. Ja huonoa sekin että se ei sovi kaikista mainoskikoista huolimatta edelleenkään neljäkymppisistä eteenpäin.

      • Pelo

        mee ees lajiin ja puhu sitte pelle.


      • Pelo

        pieni korjaus.kokeile lajia.taekwondon liikesarjoissa oppii nopeet refleksit.Sulla taitaa olla mielenterveysongelmia.taekwondossa just oppii kaiken vaistosta.älä luokittele taekwondoa koskaan urheilulajiksi!!!


      • bestman of yours
        Pelo kirjoitti:

        pieni korjaus.kokeile lajia.taekwondon liikesarjoissa oppii nopeet refleksit.Sulla taitaa olla mielenterveysongelmia.taekwondossa just oppii kaiken vaistosta.älä luokittele taekwondoa koskaan urheilulajiksi!!!

        osua arkaan paikkaan ;D

        Olen käynyt taekwondoa keltaiseen saakka ja sitten lähdin kun sen taso oli syvältä. Punavöiset potki huonommin kuin minä ja voitin aina painissakin. Tekniikka oli tasotonta ja aina kaikki treenas vaan niitä hyppyjä. Mustat vyöt oli ihan hyviä mutta en pitänyt niitä oikeiden mustien vöiden tasoisina :(

        Toivottavasti en lannistanut tkd -asennettasi, sillä se on erinomaista ajanvietettä. Hyvän kunnon saat ja silleen. Harjoittele potkuja paljon (24/7) niin kyllä lähtee sen verran että olet aikidon tasolla.

        Jos haluat tulla hyväksi budokaksi, niin aloita esim. Karate, odikat-taekido, judo, jkd tai
        shaolin-kungfu.

        Onnea!


      • JJVM
        Pelo kirjoitti:

        pieni korjaus.kokeile lajia.taekwondon liikesarjoissa oppii nopeet refleksit.Sulla taitaa olla mielenterveysongelmia.taekwondossa just oppii kaiken vaistosta.älä luokittele taekwondoa koskaan urheilulajiksi!!!

        Taekwondo ON urheilulaji. On se paljon muutakin, mutta se on Urheilua isolla uulla.


      • bestman of yours
        JJVM kirjoitti:

        Taekwondo ON urheilulaji. On se paljon muutakin, mutta se on Urheilua isolla uulla.

        Miksi muutenkaan se olisi olympialaisissa? :D


      • Pelo

        otappa erää mun tai muun tkd harrastajan kanssa niin näät kumpi hakkaa ja lujaa...


      • Pelo
        bestman of yours kirjoitti:

        osua arkaan paikkaan ;D

        Olen käynyt taekwondoa keltaiseen saakka ja sitten lähdin kun sen taso oli syvältä. Punavöiset potki huonommin kuin minä ja voitin aina painissakin. Tekniikka oli tasotonta ja aina kaikki treenas vaan niitä hyppyjä. Mustat vyöt oli ihan hyviä mutta en pitänyt niitä oikeiden mustien vöiden tasoisina :(

        Toivottavasti en lannistanut tkd -asennettasi, sillä se on erinomaista ajanvietettä. Hyvän kunnon saat ja silleen. Harjoittele potkuja paljon (24/7) niin kyllä lähtee sen verran että olet aikidon tasolla.

        Jos haluat tulla hyväksi budokaksi, niin aloita esim. Karate, odikat-taekido, judo, jkd tai
        shaolin-kungfu.

        Onnea!

        sää taidat tuskin tietää vielä mitään keltasella vyöllä.ja tuskin on ihan totta noi sun valhees isolla V:llä.keltasella on tavallisten perustekniikoiden jyystämistä, koska se saa just tollaset kärsimättömät tyypit kuten sä pois lajista!


      • Pelo
        bestman of yours kirjoitti:

        Miksi muutenkaan se olisi olympialaisissa? :D

        varmaan jotain vihoja tkd miehiä ja naisia vastaan.


      • pilkunjyystäjä
        bestman of yours kirjoitti:

        osua arkaan paikkaan ;D

        Olen käynyt taekwondoa keltaiseen saakka ja sitten lähdin kun sen taso oli syvältä. Punavöiset potki huonommin kuin minä ja voitin aina painissakin. Tekniikka oli tasotonta ja aina kaikki treenas vaan niitä hyppyjä. Mustat vyöt oli ihan hyviä mutta en pitänyt niitä oikeiden mustien vöiden tasoisina :(

        Toivottavasti en lannistanut tkd -asennettasi, sillä se on erinomaista ajanvietettä. Hyvän kunnon saat ja silleen. Harjoittele potkuja paljon (24/7) niin kyllä lähtee sen verran että olet aikidon tasolla.

        Jos haluat tulla hyväksi budokaksi, niin aloita esim. Karate, odikat-taekido, judo, jkd tai
        shaolin-kungfu.

        Onnea!

        Budokaksi kungfun tai jeet kune do'n harjoittelulla: milloinkas ne ovat muka BUDOlajeiksi muuttuneet? Aika kaukana Japanin maaperältä ollaan.

        Jos kellon ympäri (sic) treenaa niin muuttuu samanlaiseksi potkukoneeksi kun aikidokat? No, aikidohan on yksi maailman potkukeskeisimmistä kamppailulajeista... vai oliko tämä nyt sitä sarkasmia?

        Voitit lisäksi kaikki tkd-tyypit painissa? Ihmekö tuo kun ne kaikki treenasivat vain niitä hyppyjä. Kumma yhdistelmä, paini ja hypyt yhtä aikaa.

        Ei se seura ja sen vetäjät nyt kuitenkaan ihan huonoja ole olleet, sillä jos yhden vyökokeen välisenä aikana saa kelvottomasta potkijasta "ihan hyvän" niin saavutus se kyllä on. Kerroithan juuri että punavöiset olivat keltavöisiä huonompia (eli valkoisen tasolla) mutta mustat jo "ihan hyviä" - se on jo aikamoinen ihme että moista edistymistä saa opettaja aikaan. Punaisen jälkeenhän on se mustan vyön vuoro.

        Melkoista v****ilua tämä keskustelu on jo muutenkin joten kannoinpa korteni kekoon.


      • JJVM
        Pelo kirjoitti:

        varmaan jotain vihoja tkd miehiä ja naisia vastaan.

        Itse olen treenannut taekwondoa 16 vuotta ja olen varsin hyvin perillä mitä se on ja ei ole. =)


      • onhan
        bestman of yours kirjoitti:

        Miksi muutenkaan se olisi olympialaisissa? :D

        painikin olympialaisissa ja karatea aiotaan laittaa sinne.jos sulla on tietoo urheilusta yhtään niin tajuat että taekwondo on yhtä kovaa kuin urheilu mutta se on silti ITSEPUOLUSTUSTA varten.niin!miks muutenkaan taekwondossa opeteltais ip tekniikoita,lyöntejä yms. sellasia liikesarjoja?


      • jhglsö
        JJVM kirjoitti:

        Itse olen treenannut taekwondoa 16 vuotta ja olen varsin hyvin perillä mitä se on ja ei ole. =)

        TUSKIN OOT OLLU TKDEESSÄ NIIN PITKÄÄN.MUUTEN ET PUOLUSTAIS TOTA BESTMAN OF... TYYPPIÄ.etkä välttämättä tietäis lajista paskaakaan jos istä joskus olisit harrastanut


      • teistä
        jhglsö kirjoitti:

        TUSKIN OOT OLLU TKDEESSÄ NIIN PITKÄÄN.MUUTEN ET PUOLUSTAIS TOTA BESTMAN OF... TYYPPIÄ.etkä välttämättä tietäis lajista paskaakaan jos istä joskus olisit harrastanut

        Kukaan muutakuin suunsoittoa? Huvituneena lukaisin tämän ketjun, no itse en harrasta Korealaisia lajeja mutta tyttöni harrastaa Han Moo Do:ta ja porukka siellä on ainakin ystävällistä ja "turpiini" saisin vaikka omalta tytöltäni joka on 14 ikäinen, itse olen yli nelikymppinen.


      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl
        teistä kirjoitti:

        Kukaan muutakuin suunsoittoa? Huvituneena lukaisin tämän ketjun, no itse en harrasta Korealaisia lajeja mutta tyttöni harrastaa Han Moo Do:ta ja porukka siellä on ainakin ystävällistä ja "turpiini" saisin vaikka omalta tytöltäni joka on 14 ikäinen, itse olen yli nelikymppinen.

        Oot nelikymppinen ja sul on 14v tyttökaveri...? Onkohan nimesi esim Greus.. *lol* ?


      • konnakojootti
        MarkiisiDeFuckingÅmÅl kirjoitti:

        Oot nelikymppinen ja sul on 14v tyttökaveri...? Onkohan nimesi esim Greus.. *lol* ?

        Se sanoi tyttö, eikä tyttökaveri. Senkin urpo.


    • hjkjh

      kaikkiin viesteihin: siis mitä vittua?

      • ...

        "siis te kaikki muut ootte väärässä, se mitä MÄ olen päättänyt harrastaa on maailman paras laji" ... tää on aina tätä, oli kyse lajista hyvänsä... alkaa pikkuhuljaa jo v*tuttaa!


      • örgzslömgs
        ... kirjoitti:

        "siis te kaikki muut ootte väärässä, se mitä MÄ olen päättänyt harrastaa on maailman paras laji" ... tää on aina tätä, oli kyse lajista hyvänsä... alkaa pikkuhuljaa jo v*tuttaa!

        Zzrth hggn bllgllg lölöl tyuuuiooopp glllhhht. Ualalalal rrrrrplööp.


    • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

      ITF:ssä (joka on perinteisempi) harjoitellaan myös itsepuolustusta, WTF lienee pelkkää urheilua nykyisin...

      Mutta jos ainoa syy lajin aloittamiseen on mennä joskus kadulle baari-illan jälkeen vetään ihmisiä lättyyn... niin unohda pliis koko juttu. Unohda. Älä tuu häpäisemään ainakaan mun lajiani (ITF Taekwondo, sininen vyö)

      • dfrtytry

        Haistakaa kukkanen koko porukka. Naurettavaa kinastelua.


    • huonoa
    • Laji

      Se oli IP laji, ei ole enää. Ei niillä potkuilla sitä bodaria pysäytetä jos se kiinni ottaa! Nyrkeillä, heitoilla yms. graplingilla. Vain matalat potkut ovat itsepuolustukseen.

      Ja kun TKD kisojakin katsoo, huomaa että jokaisen potkun jälkeen ottelijoiden tasapaino on päin persettä. Kaatuu siinä väkisinkin kun toinen tulee iholle.

      • Pelo

        no mitenkäs oot meinannut heittää sellasen bodarin jos sen kiinni saat. Juuri tuollaisiin bodareihin tkd potkut parhaiten soveltuu. ei sellaisessa tilanteessa mitkään lyönnit sitä pysäytä. ja ainahan vanhat ajat ovat parempia kaikkien mielestä kuin nykyajat. tkdeessa on yhtä paljon kaikkea muutakin kuin muissa lajeissa

        P.s. Potkut ovat muuten lyöntejä voimakkaampia.


    • ip-lajina

      VÄHINTÄÄNKIN KRAV MAGAN TAI JUJUTSUN TASOLLA.
      Seuroissa harjoitellaan kaikkia noita.

      Erittäin tehokas itse puolustuslaji./TUrha muitten mussuttaa mitään).

    • wha is speed..

      Taekwondo keskittyy jalkaan, potkuun, potku nopeuteen, potku korkeuteen, potku kombinaatioihin.
      10 vuodessa jalat tulee räjähtävän nopeiksi, vatsa ja selkä lihakset erittäin kestäviksi.
      Jos tahdot itsepuolustuslajin , opiskele jotakin muuta koska TaeKwondo on hyökkäyslaji.
      Lisäksi se on vaativa laji koska vaatii erityistä omistautumista omiin tekniikoihin.

      Itsepuolustustekniikoita, otteista vapautumisia yms on toki mutta se jää pintapuoliseksi.

      Jos tahdot opiskella nopeita potkuja, tarkkoja potkuja, räjähtävää lihasvoimaa , hyppykiertopotkuja, hyppypotkuja, no tkd:ssa on omat salaisuutensa kuinka nopeutta ja tekniikkaa tehdään.

      Tavoitteet TKD:ssa on siis nopeus, notkeus, korkeat potkut ja alkeispotkut ovat lähinnä silta monimutkaisimmille potkuille. Ja kun on kysymys vahvimmista lihaksista koko kehossa, voi lopputuloksena olla tappavan tehokas taito , tai sitten ei. Ongelma on siinä että n20 vuotias on todennäköisesti jo liian kömpelö. Menee monta vuotta notkeuden, nopeuden ja tekniikan hiomiseen. Laji tulisi aloittaa nuorena.

      Sitten on tämä vatsalihaksiin ja selkälihaksiin kohdistuva treeni.
      Monet reenaa väärin joten lihaskrampit, jäykkyys, väärätekniikka hidastuttaa kehitystä.
      Samoin revähdykset, kun jäykkä potkii liian ylös.

      Esim. Punttisali massa reeni ei sovi yhteen TaeKwondon kanssa koska potkunopeus hidastuu.

      Nopeus , korkeus , kontrolli ja lukuisat potkut on TaeKwondoa.

      Tietty kisat (potkuissa) ja liikesarjoissa ja näytökset murskauksineen , itsepuolustus tekniikoineen myös mutta oleellisin ja keskeisin TKD:ssa on potku taito eli taito hyökätä. Tai tehdä hämäys-hyökkäys, comboja.

      Muut lajit usein keskittyy 'counteroimaan' eli käytetään hyökkäys hyväksi ja käännetään hyökkääjää vastaan. Esim. tartutaan jalkaan potkun jälkeen.

      Puolustuslajeiksi toimisi paremmin Jujutsu tai Judo.

      Aikaan ja vaivaan nähden 10 vuotta taekwondoa lisää kyllä nopeutta mutta erityisen hyvää puolustuslajiksi se ei ole. Kuka potkii itsepuolustukseksi hyppy kiertopotkuilla ketään päähän? En ainakaan, koska en tahdo maksajaksi. Judo, nyrkkeily parempi.

    • TKD,.,

      Hyökkäys on paras puolustus
      Kato Humanweapon taekwondosta vaikka you tubesta niin näet mitä se on.
      Jos sanot että se ei ole toimiva itsepuolustuslaji niin mitä meinaat?
      Taekwondo on oma systeeminsä, oma taitonsa.

      Tietysti jos tahdot maximaalisen nopean ja tehokkaan itsepuolustustaidon mahdollisimman helposti niin unohda taekwondo x) Taitavaksi taekwondossa kehittyminen vie paljon aikaa.

      Taekwondossa opetellaan irrottautumisia otteista, rannelukkoja, veistä vastaan, eestä ja takaa.
      Mutta erityisesti (ainakin wtf:ssä) koko touhu keskittyy tuleviin kisoihin, niihin harjoitteluun ja
      tietysti lajinäytöksiin. Murskauksiin, jne.

      Taekwondossa on paljon nopeata liikuntaa. Selkä lihakset ja vatsa vahvistuu. Loukkaantumisriski ei ole korkea.

      Salista riippuen reenit voi olla tosi kovaa urheilua.

      Omassa salissa keskityttiin kilpailuihin. Toisin sanoen reenit oli nopeuspainotteisia ja pitkä kestoista rasitusta. Paljon paljon potkua.

      Sitten vaihdoin salia ja uudessa paikassa keskittyivät enemmän itsepuolustukseen ja liikesarjaan.

      Mutta mieleenpainui pari asiaa. Ensinnäkin Taekwondo ei yritä tehdä lajistaan mitään 'taikuus' lajia vaan on tiivis tunnin harjoitus, ja siinä se. Ei mitään mietiskelyä tms huuhaata. Siinä touhutaan sen ajan , kohotetaan kuntoa, nopeutta, notkeutta ja tekniikkaa. Laadukasta reeniä siis tiiviissä paketissa.

      • Keltainen apina

        Ylläoleva kirjoittaja taitaapi olla 14- vuotias Valtteri, kohta 15, joka harrastaa Taekwondoa. Ovathan ne Tekken- tyyliset Taekwondo potkut hienoja, mutta eivät toimi tositilanteessa, ellet osaa hallita kehoasi aivan sairaan hyvin. Kuntoahan Taekwondo kohottaa hyvin, ei sen puoleen, mutta jos todella haluaa oppia puolustamaan itseään, eikä hommata vain kiinteätä kroppaa, suosittelen esim. Muay Thaita. Paljon tehokkaampi laji, ja kunto kasvaa ihan yhtä hyvin.

        Vaikka saisi jalan kuinka korkealle, se ei auta tositilanteessa.


      • =)))=)=)
        Keltainen apina kirjoitti:

        Ylläoleva kirjoittaja taitaapi olla 14- vuotias Valtteri, kohta 15, joka harrastaa Taekwondoa. Ovathan ne Tekken- tyyliset Taekwondo potkut hienoja, mutta eivät toimi tositilanteessa, ellet osaa hallita kehoasi aivan sairaan hyvin. Kuntoahan Taekwondo kohottaa hyvin, ei sen puoleen, mutta jos todella haluaa oppia puolustamaan itseään, eikä hommata vain kiinteätä kroppaa, suosittelen esim. Muay Thaita. Paljon tehokkaampi laji, ja kunto kasvaa ihan yhtä hyvin.

        Vaikka saisi jalan kuinka korkealle, se ei auta tositilanteessa.

        Mikä tässä on kun aina verrataan muay thaita taekwondoon? Miksei taekwondon harrastaja voisi osata suojata itseään ihan yhtä hyvin kuin muay thain? Ei se laji tee kenestäkään supermiestä... Kaikki pojat vaan katsovat tv.stä että veri lentää -> ne on parhaita... ja kyllä niitä lyöntejäkin tkd:ssa harjoitellaan, koittakaa jo oppia ettei niitä lajeja kannata verrata toisiinsa.


    • Anonyymi

      Taekwondo on monipuolinen laji jossa opitaan itsepuolustamaan.Itsepuolustus Taekwondossa on "yksi" pääasioista.Itsepuolustaminen Taekwondossa tapahtuu käytännössä potkuilla.Jos olette kuulleet "Poomsesta"
      niin ei,se ei ole itsepuolustustaktiikka vaan se on vain harjoittelua varten.Taekwondon itsepuolustuksessa on monia eri lyöntejä ja potkuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe