Kreationistien käännytys evokiksi onnistuu

..kun käyttää apuna paitsi Dawkinsin kirjaa niin myös - yllätys yllätys- ID-kreationstin kirjaa Icons of Evolution ja kreationistien filmiä, tiedehistoriikin ja kreationistikritiikin ohessa.

61% kääntyi kannassaan ja pääosin evoluution suuntaan.

Tästä nähdään mihin puolueettomampi käsittelyt johtaa. Tätäköhän ne kreationistit pelkää, kun eivät anna linkkilistassaan viittauksia kunnon evokki-saiteille (kuten aiemmin raportoin) ?

http://keskustelu.skepsis.fi/html/KeskusteluViesti.asp?ViestiID=226191

8

775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ant1Ev0

      "61% kääntyi kannassaan"

      61% entisiä YEC/OEC/ID:n kannattajia? Kuinka monen vuoden kokemuksella ja millä pohjalla? Jos oppilaat törmäsivät luennoilla ensimmäistä kertaan Icons of evolutioneihin ja muihin, kyseessä ei varmaankaan ollut kovin asiaan kovin syvällisesti perehtyneitä ihmisiä,joten kovin mullistavasta kääntymisestä ei varmaankaan ole kyse. Jonkun ID:n kannattajista, esim.Behe, Demski:n kääntyminen nousisi jo uutiskynnyksen yli.

      On hyvä tuoda debatin molemmat puolet esiin tasavertaisesti. Myös Dawkinsia on kritisoitu paljon, joten tätäkin kritiikkiä pitäisi tuoda esiin. Jos opetus on 10% ID/kreationismia 90% evoluutiota/anti-kreationismia, niin ollaan taas johdattelun puolella evon suuntaan. Pitäisi pystyä tuomaan mahdollisimman hyvin kaikki materiaali aiheesta(evo/kre), sikäli kuin se on mahdollista. Puuttellinen aineisto johdattelee liikaa, ID:stit ovat varsin hyvin vastanneet saamaansa kritiikkiin,mistä suurin osa ei ole edes tietoinen. Kun tuodaan ID-puoli puutteellisesti esiin, niin tottakai vasta paradigma houkuttaa enemmän. Silti vaikka kahdella ihmisellä on suunnilleen samat faktat, on toinen ID:isti ja toinen darwinisti, mikä tämän sitten selittää? Mennään varmaan pitkälle psykologian(/hengen?) maailmaan. Joku sai A.Flewinkin kääntymään teistiksi vielä vanhalla iällä.
      http://www.leestrobel.com/videos/Creator/strobelT2035.h tm

      Jokaiselle suotaneen valinnanvapaus evo/ID/joku muu mikä? Mielestäni ID:n hylkääminen ja evon hyväksyminen faktana vaatii uskonhypyn, jokainen on oman uskonratkaisunsa takana.

      Vaikenemalla kritiikki kuoliaaksi on yleensä huono tapa vakuuttaa ihmiset jonkin asian totuudenperäisyydestä. Huomattavasti Parempi lähestymistapa on ottaa annettu kritiikki vastaan ja antaa vasta-argumentit.

      Behe osaa pitää hyvin puolensa ID-debateissa:
      Is Intelligent Design Necessary for a Full Explanation for the Molecular Structure of Life?
      http://www.veritas.org/3.0_media/talks/150

      Tasokas väittely, jonka tasosta mm. tämä palsta on vielä kaukana.

      ps. Icons of evolution on ihan hyvä pätkä. Kertoo varsinkin sen, että peruskoulu/lukiokirjoissa olisi aihetta ajantasalle päivitykseen.

      • >>Myös Dawkinsia on kritisoitu paljon, joten tätäkin kritiikkiä pitäisi tuoda esiin.>Jos opetus on 10% ID/kreationismia 90% evoluutiota/anti-kreationismia, niin ollaan taas johdattelun puolella evon suuntaan. Pitäisi pystyä tuomaan mahdollisimman hyvin kaikki materiaali aiheesta(evo/kre), sikäli kuin se on mahdollista.>Puuttellinen aineisto johdattelee liikaa, ID:stit ovat varsin hyvin vastanneet saamaansa kritiikkiin,mistä suurin osa ei ole edes tietoinen.>Kun tuodaan ID-puoli puutteellisesti esiin, niin tottakai vasta paradigma houkuttaa enemmän.>Silti vaikka kahdella ihmisellä on suunnilleen samat faktat, on toinen ID:isti ja toinen darwinisti, mikä tämän sitten selittää? Mennään varmaan pitkälle psykologian(/hengen?) maailmaan.>Jokaiselle suotaneen valinnanvapaus evo/ID/joku muu mikä? Mielestäni ID:n hylkääminen ja evon hyväksyminen faktana vaatii uskonhypyn, jokainen on oman uskonratkaisunsa takana. >Vaikeamalla kritiikki kuoliaaksi on yleensä huono tapa vakuuttaa ihmiset jonkin asian totuudenperäisyydestä. Huomattavasti Parempi lähestymistapa on ottaa annettu kritiikki vastaan ja antaa vasta argumentit.>Behe osaa pitää hyvin puolensa ID-debateissa:
        Is Intelligent Design Necessary for a Full Explanation for the Molecular Structure of Life?
        http://www.veritas.org/3.0_media/talks/150 >Tasokas väittely, jonka tasosta mm. tämä palsta on vielä kaukana. >ps. Icons of evolution on ihan hyvä pätkä. Kertoo varsinkin sen, että peruskoulu/lukiokirjoissa olisi aihetta ajantasalle päivitykseen.


      • valmistelija

        ps. Icons of evolution on ihan hyvä pätkä. Kertoo varsinkin sen, että peruskoulu/lukiokirjoissa olisi aihetta ajantasalle päivitykseen.
        ----
        Kirjoittaja lienee hyvin perillä suomalaisista koulukirjoista?


      • Ant1Ev0
        illuminatus kirjoitti:

        >>Myös Dawkinsia on kritisoitu paljon, joten tätäkin kritiikkiä pitäisi tuoda esiin.>Jos opetus on 10% ID/kreationismia 90% evoluutiota/anti-kreationismia, niin ollaan taas johdattelun puolella evon suuntaan. Pitäisi pystyä tuomaan mahdollisimman hyvin kaikki materiaali aiheesta(evo/kre), sikäli kuin se on mahdollista.>Puuttellinen aineisto johdattelee liikaa, ID:stit ovat varsin hyvin vastanneet saamaansa kritiikkiin,mistä suurin osa ei ole edes tietoinen.>Kun tuodaan ID-puoli puutteellisesti esiin, niin tottakai vasta paradigma houkuttaa enemmän.>Silti vaikka kahdella ihmisellä on suunnilleen samat faktat, on toinen ID:isti ja toinen darwinisti, mikä tämän sitten selittää? Mennään varmaan pitkälle psykologian(/hengen?) maailmaan.>Jokaiselle suotaneen valinnanvapaus evo/ID/joku muu mikä? Mielestäni ID:n hylkääminen ja evon hyväksyminen faktana vaatii uskonhypyn, jokainen on oman uskonratkaisunsa takana. >Vaikeamalla kritiikki kuoliaaksi on yleensä huono tapa vakuuttaa ihmiset jonkin asian totuudenperäisyydestä. Huomattavasti Parempi lähestymistapa on ottaa annettu kritiikki vastaan ja antaa vasta argumentit.>Behe osaa pitää hyvin puolensa ID-debateissa:
        Is Intelligent Design Necessary for a Full Explanation for the Molecular Structure of Life?
        http://www.veritas.org/3.0_media/talks/150 >Tasokas väittely, jonka tasosta mm. tämä palsta on vielä kaukana. >ps. Icons of evolution on ihan hyvä pätkä. Kertoo varsinkin sen, että peruskoulu/lukiokirjoissa olisi aihetta ajantasalle päivitykseen.

        Vastaukset olivat tyypillistä anti-ID:tä fanaattisimmillaan, jotka olisin jo etukäteenkin arvannut. Mutta muutamiin:

        "Behellä sitten pyyhittiin pöytää Doverissa. Yksikään Behen keskeisistä väitteistä ei kestänyt: ei flagellaan, ei verenhyytymisjärjestelmään, eikä immuunijärjestelmään liittyen. "

        Behe pystyi hyvin puolustamaan kantaansa, jonka jokainen voi itse huomata kun lukee pöytäkirjoja. Se että oikeudenkäynti meni ID-puolelta poskelleen, onkin taas pitkälti copy-paste Jonesin ansiota. Lausuntossa oli virheitä, Behe sanoja vääristeltiin jne. Behe on vastannut kritiikkiin(google, transcripts, edellinen mp3).

        2005 Dover Trial Testimony Transcripts
        http://www.arn.org/authors/behe.html

        Ei voi kuin ihailla darwinistien totuushegemoniaa elämän alkuperäkysymyksissä, niinkuin tietäisimme jo kaiken ympäröivästä maailmasta ja tyyliä: vastaukset ensin, todisteet myöhemmin(jos tulee?)

        "No kerropas mitä virheitä esim. lukioissamme käytetyissä biologian kirjoissa on? "

        Selviää vaikka katsomalla kyseisen dokumentin
        http://www.theapologiaproject.org/media/icons_of_evolution.ram
        tai täältä:
        http://gamma.nic.fi/~shn/tekstit/lukionevop.htm


      • Ant1Ev0 kirjoitti:

        Vastaukset olivat tyypillistä anti-ID:tä fanaattisimmillaan, jotka olisin jo etukäteenkin arvannut. Mutta muutamiin:

        "Behellä sitten pyyhittiin pöytää Doverissa. Yksikään Behen keskeisistä väitteistä ei kestänyt: ei flagellaan, ei verenhyytymisjärjestelmään, eikä immuunijärjestelmään liittyen. "

        Behe pystyi hyvin puolustamaan kantaansa, jonka jokainen voi itse huomata kun lukee pöytäkirjoja. Se että oikeudenkäynti meni ID-puolelta poskelleen, onkin taas pitkälti copy-paste Jonesin ansiota. Lausuntossa oli virheitä, Behe sanoja vääristeltiin jne. Behe on vastannut kritiikkiin(google, transcripts, edellinen mp3).

        2005 Dover Trial Testimony Transcripts
        http://www.arn.org/authors/behe.html

        Ei voi kuin ihailla darwinistien totuushegemoniaa elämän alkuperäkysymyksissä, niinkuin tietäisimme jo kaiken ympäröivästä maailmasta ja tyyliä: vastaukset ensin, todisteet myöhemmin(jos tulee?)

        "No kerropas mitä virheitä esim. lukioissamme käytetyissä biologian kirjoissa on? "

        Selviää vaikka katsomalla kyseisen dokumentin
        http://www.theapologiaproject.org/media/icons_of_evolution.ram
        tai täältä:
        http://gamma.nic.fi/~shn/tekstit/lukionevop.htm

        >>Behe pystyi hyvin puolustamaan kantaansa, jonka jokainen voi itse huomata kun lukee pöytäkirjoja.>Se että oikeudenkäynti meni ID-puolelta poskelleen, onkin taas pitkälti copy-paste Jonesin ansiota. Lausuntossa oli virheitä, Behe sanoja vääristeltiin jne. Behe on vastannut kritiikkiin(google, transcripts, edellinen mp3).>Ei voi kuin ihailla darwinistien totuushegemoniaa elämän alkuperäkysymyksissä, niinkuin tietäisimme jo kaiken ympäröivästä maailmasta ja tyyliä: vastaukset ensin, todisteet myöhemmin(jos tulee?)>"No kerropas mitä virheitä esim. lukioissamme käytetyissä biologian kirjoissa on? "
        Selviää vaikka katsomalla kyseisen dokumentin http://www.theapologiaproject.org/media/icons_of_evolut ion.ram tai täältä: ttp://gamma.nic.fi/~shn/tekstit/lukionevop.htm


      • Hapkidod

        "os oppilaat törmäsivät luennoilla ensimmäistä kertaan Icons of evolutioneihin ja muihin, kyseessä ei varmaankaan ollut kovin asiaan kovin syvällisesti perehtyneitä ihmisiä"

        Eihän kreationistiksi opiskella? Lyön tässä ja nyt kivekseni vetoa että joka kolmas kreationisti ei tiedä mitä esimerkiksi evoluutio oikeasti on.


        "Icons of evolution on ihan hyvä pätkä. Kertoo varsinkin sen, että peruskoulu/lukiokirjoissa olisi aihetta ajantasalle päivitykseen."

        Niitähän päivitetään jatkuvasti. Mutta uskoakseni tässä taitaa olla se kreationistin katkeruus että biologian kirjoja ei päivitetä siihen teologiseen suuntaan mihin te haluaisitte?


      • Pitäisikö myös
        -maan ikä 6000v / 4.5 mrd v.
        -maan kiertoliike auringon ympäri
        asettaa samanlaiseen debattiin ?
        Myös koululuokissa ?
        Kreationistit toisivat ne vaihtoehtoiset "teoriansa" esille..


    • Ongelma on, että juuri siellä missä sitä tarvittaisiin, kuten USA:ssa, se julkisessa vapaassa "katukauppa"koulukäytössä todennäköisesti joutuisi "väärinkäyttäjien" käsiin elikkä käytettäisiin ihan muuhun kuin "parannukseen", tai myöskin valtava vastarinta asettaisi opet ahdinkoon.

      a)Kreationistiopet saisivat täyden vallan työntää kreationismia oppilaiden päähän "unohtaen" sen toisen puolen asiasta.
      b)Toisaalta varsinkin uskonnollisessa etelässä vanhemmat nostaisivat opesta metelin ja lemppaisivat rexin avituksella open, joka tällä reseptillä käy suoraan hyökkäykseen (tai se koetaan niin) uskovaisten lempidogmeja vastaan. Eli se koettaisiin suoraksi ateistiseksi hyökkäykseksi heidän omaa uskontoaankin vastaan (jota se Dawkinsin tapauksessa onkin tuoreessa kirjassa). Vaarallisella tulella leikkimistä se siis olisi jossain Raamattuvyöhykkeellä päin.

      Yliopistoympyröissä,valvoituissa oloissa, sitä on sen sijaan paljon helpompaa soveltaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      370
      8394
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2344
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1712
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1569
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      81
      1324
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      120
      1312
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      353
      1154
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1025
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1002
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      112
      941
    Aihe