Tulevaisuutta varten, yllättäviä menoja varten...?
Itse en oikeastaan säästä, haluan elää nyt, enkä vasta tulevaisuudessa. Koskaan ei tiedä milloin kuolema korjaa.
En nyt tarkoita että pitäisi sortua joka kuukausi mielitekoihin, vaan ihan tavallista hyvää elämää ilman kituuttamista.
MIKSI säästätte?
17
3035
Vastaukset
- Mies 35v
Pyrin säästämään joka kuukausi jonkun summan. En säästä mitään erityistä asiaa varten, no ehkä tulevaisuudessa olisi mukava olla vaikka muutama vuosi tekemättä töitä. Säästöt tuottavat minulle turvallisuuden tunnetta. Tavoite on että 10 vuoden kuluttua olisi noin 700000e omaisuus (nyt n.200k€ velaton asunto). En ainakaan omasta mielestä elä kituutamalla. Perheeseeni kuuluu minun lisäkseni vaimo ja kaksi alle kouluikäistä lasta.
- KurreOvaba
Saman suuntaista menoakuin täälläkin. Vapauttava tunne kun töihin ei "tarvitse" mennä rahan takia, vaan mielenkiinnon. Olette siis tulleet siihen tulokseen että 700ke riittää elämiseen kahdelle. Siihenhän se asettuu 5% netolla POlle.
Sitten näille tätä päivää eläville. Ei se säästäminen ole mitään on/off juttua että joko säästetään hampaat irvessä kaikki tulevat rahat tai sitten pistetään kaikki kulutukseen. Säästäminen on pitkäjänteistä ajan kanssa tehtävää suunnittelua. - Toope
Säästämisessä on mulla useita aspekteja:
- turvallisuuden luominen
- tähän liittyen varautuminen yllättäviin menoihin
- toisaalta pakko myöntää, että säästämisestä on tullut joskus myös "urheilua"= miettii pystyiskö tuon halvemmalla tekemään. Tässä on vain se vika ettei sitä kannata päästää neuroosiksi.
- tiedän toki sen ettei minusta ehkä koskaan tule taloudellisesti riippumatonta, mutta olen siihen tyytytyväinen, että mulla on jo nyt 4-5 vuoden reservit
- pörssihän taitaa nyt olla all time high. Mutta sielläkin voi vielä tehdä löytöjä, kun vaan pysyy valtavirtojen ulkopuolella. Toisaalta: mikään ei ole jännempää kuin lukea yrityksistä ja niiden tarnoista, menestymisestä ja menetyksistä.
Raha on äärimmäisen kivaa, mutta sille ei saa antaa yliotetta. Tärkeintä on elää tasapainoista elämää.
- Vakuusvaje
Ensisijainen syy on päästä vapaaksi työelämästä niin varhain, että ehtii vielä sen jälkeenkin tehdä mitä tahtoo. Toinen pätevä syy on varmistaa, ettei itselle tule jonkin yllätyksen seurauksena vakavia vaikeuksia.
En pahemmin kituuta, mutta ylijäävät rahat pistän syrjään enkä käytä niitä toisarvoisiin kohteisiin. Tavallisen palkansaajankin käsien läpi kulkee työuran aikana aivan uskomaton määrä rahaa eikä siitä paljon tarvitse lohkaista. Lisäksi sijoitukset tuottavat kohtuullisen alkupääoman kerryttyä omillaankin mukavasti, mikä edelleen nopeuttaa säästämistä.
Tähtään töistä irtautumiseen sijoitusten tuoton turvin noin 50-vuotiaana ja sittenpä määräänkin loppuikäni itse omasta ajankäytöstäni. En tiedä minkä ikäinen olet, mutta kun tuohon tavoitteeseen ei minulla enää ole pitkä matka, uskallan kyllä suositella aloittamista. Se on yli viisikymppisenä mukavampi kääntää kylkeä aamuseitsemältä kuin lähteä pakertamaan. Ja aamuja ehtii ennen virallista eläkeikää tulla tuhansia. - porukka!!
Joku tuossa mainitsi ettei rahan käyttämättä jättäminen välttämättä ole pihistämistä.
Kyse on ainoastaan järkevistä valinnoista omiin, todellisiin tarpeisiin.
Itselläni oli jo varhain sellainen "kutina kiveksissä" että haluan 50 vaiheessa itse päättää elämästäni.
Lipsahti 53:en.
Nyt 63:na olen hyvilläni ettei mennyt tuon pitemmälle.
Korkeintaan keskitason tuloilla olemme eläneet ilman tunnetta että olisimme joutuneet tinkimään mistään.
Olemme nyt 63/58 ikäisinä eläneet terveinä 10 vuotta itsellemme.
Toteutamme mielitekojamme kohtuudella.
Tietoisuus valinnan vapaudesta on ehkä parasta.
Ilmeisesti vaatimustasomme on melko alhainen koska pienillä eläkkeillä, kolmella asunnolla ja vajaan 500000E:n resursseilla sitä toteutamme.
Tuo summa kyllä vaihtelee. Saatamme köyhtyä useita tuhansia euroja yhdessä päivässä.
Myötätuntoa??!!- KurreOvaba
myötätuntoa, että samassa suunnitelmassa mennään. No tuo pelko noista tuhansien menetyksistä ja pörssipeleistä estää úseita toteuttamasta tätä suunnitelmaa. Tonnit tulee kyllä takaisin eikä päivän kahden tai kuukaudenkaan laskulla ole merkitystä jos iso kuva on kunnossa. Jos sijoittaminen ahdistaa niin pitää mennä sitten töihin ;))
- porukka!!
KurreOvaba kirjoitti:
myötätuntoa, että samassa suunnitelmassa mennään. No tuo pelko noista tuhansien menetyksistä ja pörssipeleistä estää úseita toteuttamasta tätä suunnitelmaa. Tonnit tulee kyllä takaisin eikä päivän kahden tai kuukaudenkaan laskulla ole merkitystä jos iso kuva on kunnossa. Jos sijoittaminen ahdistaa niin pitää mennä sitten töihin ;))
Heitin herjana tuon lopun.
Tietenkin tuossa tasossa tapahtuu päivittäistä sahausta.
Pääasia että suunta on oikea.
Nyt kyllä eletään sellaisia aikoja että täytyy varautua nopeisiinkin toimenpiteisiin.
Toisaalta salkku on mielestäni hyvin hajautettu ja osa osittain "suojassa".
Tietysti tarvittaessa voisi ajatella jonkun asunnon myyntiä mutta samallahan siinä menisivät vuokratulot.
Myyntitarvetta ei ole näköpiirissä.
Töistä sen verran että viimeeksi viime keväänä eräs entinen työkaverini kyseli mielenkiintoani määräaikaiselle konsultointitoimeksiannolle.
Veti ilmeestäni oikean johtopäätöksen joten minun ei tarvinnut olla edes epäkohtelias.
Jo aikanaan 53:na totuin joutilaan olotilaan niin nopeasti että jo muutaman kuukauden kuluttua ajatuskin töihin lähdöstä tuntui vastenmieliseltä.
Muutaman viikon keikan olisi vielä silloin voinut heittää mutta paranin pian siitäkin "sairaudesta".
- Paikkaan
Alushousuja !! Kyllä täällä on fantasia porukkaa ! Kukaan täysjärkinen ei täällä notku jos on rahaa vaikka vaan 100000€ ja sellasen on turha sanoo ettei ole ollut tosi itara jolla sellaset rahat mukamas ois säälittää !! Lottovoittaja on tietysti erikseen mut eihän se pari milliä moneks vuodeks riitä! Raha on tehty kiertämään ! Tolloille vaan tiedoksi !
- Vakuusvaje
Pari milliä on sellainen summa, ettei sitä tavallinen duunari ikänään tienaa. Silti ne pirulaiset vain elävät tuloillaan koko elämänsä ja ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä. Ehkä sinunkin pitäisi ottaa hieman realistisempi elämänasenne.
Minä ansaitsen 20 tuhatta vuodessa ja kulutan kymmenen. Tähän riittää oma asunto ja rauhalliset elämäntavat. Itaruutta ei tarvita, mutta ei tietysti sovi jakaa rahaa joka puolelle.
Rahaa on pikkuhiljaa kertynyt ja kun sitä on tarpeeksi, rupean huoletta viettämään noin 15 vuoden vapaata ennen virallista eläkeikää. Tietenkin voisin ylläpitää korkeampaa aineellista elintasoa jos jatkaisin työntekoa, mutta eihän siitä ehtisi töissä ollessa nauttimaan. Jos valintani sinua säälittää, niin se on oma asiasi. En sentään ole pyytämässä sinulta mitään. - KurreOvaba
No täysjärkisyydestä en tiedä, mutta 100ke ei riitä lähellekkään. Ja eihän summa muutenkaan niin kummoinen ole, varsinkaan pariskunnille. Keskipalkka Suomessa kun on 2600 ja risat niin vuodessa kaksihenkisen perheen brutto on liki 62500 euroa, netto n. 45000. Kyllä tuosta 10ke säästöön pitäisi jäädä ilman itaruutta. Jos ei jää niin johtunee kulutustottumuksista.
- porukka!!
53 - 60v välissä perheemme ( 2 hlöä ) nettotulot vaihtelivat 700 - 1600E/kk haarukassa. Ilman vuokra- ja pääomatuloja.
Miksi? Siksi että työttömyyskorvaukseni oli pieni ja vaimolla vielä pienempi.
Myös siksi että jätin korvauksia nostamatta 500pv:n "ulottuvuuden" ja matkojen vuoksi.
Karibian risteily, Dominkaanit, Mexico, Peking, Azorit, Kap Verde, kaksi Välimeren ja yksi Atlantin risteily, viikko Niilillä Euroopan matkat.
Ostimme uuden auton, plasmat, tallentavat boxit, liedet, kuivausrummut ym. ym.
Sponsoroimme lapsiamme verottajan sallimilla summilla ( 2 x 2 x 3300E/3v muuta )
Eipä olisi ollut mahdollista ilman aiempaa järkevää elämistä.
Emme säästäneet! Emme vain tunteneet tarvetta kerskakulutukseen.
60:nä, päästessäni työttömyyseläkkeelle nousivat nettotuloni noin 60%.
Tämä tollo on viimeiset 10-vuotta nauttinut elämästään ja ennen kaikkea valinnan vapaudestaan, terveenä ja omasta mielestään jopa hyväkuntoisena.
Raha kiertää sen verran kuin tarvitsemme.
Tämäkin vaihtoehto vaan viisaille tiedoksi! - Ei lapsia..
KurreOvaba kirjoitti:
No täysjärkisyydestä en tiedä, mutta 100ke ei riitä lähellekkään. Ja eihän summa muutenkaan niin kummoinen ole, varsinkaan pariskunnille. Keskipalkka Suomessa kun on 2600 ja risat niin vuodessa kaksihenkisen perheen brutto on liki 62500 euroa, netto n. 45000. Kyllä tuosta 10ke säästöön pitäisi jäädä ilman itaruutta. Jos ei jää niin johtunee kulutustottumuksista.
Niin ja molemmat töissä ilman velkaa! Onnistuu ! meillä 3 lasta emäntä kotona 200000€ velkaa oma vanha talo. Vuositulot 55000€ itsellä niin kyllä se on sentin venyttämistä että rahat riittää !
- nuorisälli
Säästöt tuo turvaa jos tulee yllättäviä menoja. Säästän kuten laihdutan: määrätietoisesti, mutta pienet lipsumiset sallitaan, huom. pienet.
- asenne
Aloin säästämään, kun kyllästyin pariin asiaan.
Ensinnäkin siihen, että palkka meni heti kun tulikin, eikä mitään jäänyt säästöön (tai jos sen satasen saikin pistettyä palkkapäivänä säästötilille, niin sen varmasti joutui ottamaan sieltä ennen seuraavaa palkkaa takaisin). Toiseksi siihen, että aina kun luin esimerkiksi matkailusta, ajattelin katkerana kuinka minulla ei olisi koskaan varaa vastaavaan. Lopulta kai tajusin, ettei varmasti olisikaan, ellen itse alkaisi tekemään asialle jotain.
Tällä hetkellä säästän toiveissani päästä muutaman vuoden päästä ulkomaille opiskelemaan. Tavoite tuntuu vielä sen verran kaukaiselta, että saattaa hyvin ehtiä muuttumaankin. Vähän maanläheisempi suunnitelma on saada jonkin verran rahaa säästöön siltä varalta että elämäntilanne ja tulot muuttuvat (saatan jäädä työttömäksi tai lähteä opiskelemaan).
En osaa säästää pelkästään säästämisen vuoksi, ja voin onneksi luottaa siihen että vanhemmat auttavat isompien hankintojen tai yllättävien menojen kanssa (jos kyse on jostain oikeasti tärkeästä, eikä mistään plasmalaajakuvadigitelkkarista). Olen myös sen verran nuori, etten osaa ajatella eläkkeelle jäämisiä tms. Taukoja työelämästä todennäköisesti tulee kuitenkin vielä eteen, joko työttömyyden merkeissä, tai jos joskus saan vakituisemman työpaikan, niin toivottavasti opinto-/vuorotteluvapaiden.
En mielestäni kituuta, mutta elän hyvää ja vähän entistä järkevämpää elämää budjetoimalla ja vertailemalla hintoja.
Ja no, jos kuolema korjaa, niin voipahan ainakin maksaa hautajaisensa. ;) Säästän tietyissä asioissa kuten kilpailuttamalla sähköä, ostamalla tarjoustuotteita sun muuta, koska haluan siirtää käyttövaroja muihin asioihin, kuten elämiseen sekä harrastuksiini.
Eipä tässä sen kummempia..- Ei vaan tee mieli tuhlata
Viimeiset pari vuotta olen ensimmäistä kertaa elämässäni ollut siinä tilanteessa että rahaa kertakaikkiaan tulee enemmän kuin sitä menee, vaikka elää täysin kitsastelematta ja toteuttaa kaikki mielitekonsa. Palkkani on nykyään varsin korkea, ja kun menin naimisiin muutti samaan asuntoon toinen jakamaan kaikki kulut, niin että yht'äkkiä käytettävän tulon määrä nousi jyrkästi.
Nykyään en kertakaikkiaan saa kuukausipalkkaani tuhlattua, vaan säästötilille siirtyy joka kuukausi vähintään 1000 euroa. Jos ryhtyisin toden teolla säästämään voisi sinne siirtyä toinenkin tonni.- lopulta---
nauttii ainakin omien vanhempien kituuttamisesta ja säästämisestä sievoiset summat.Vanhemmat elivät todella säästeliäästi ja tuntui,että aina on viimeinen penni/euro menossa.Kuinkas ollakkaa toinen heistä kutsuttiin tuonelaan ja omaisuus realisoitiin(myymällä talo ja toinen siirettiin laitoshoitoon).Meidän perillisten hämmästykseksi kuolleen omaisuus oli vajaat 400.000E ja laitoshoitoon siirretyn vajaat 200.000E.Nyt on sitten käynyt niin,että laitoshoidossa ollut vanhempi siirtyi myös tuonelaan ja molemmista on vielä perintöverot maksamatta.Taitaa verottaja jo hieroa näppejään,kun pääsee saaliiseen kiinni(on näköjään sekin yksi perillisistä)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047