isäni tupakoi ja olen jatkuvasti huolissani siitä. Isä on tupakoinut jo reilut 10 vuotta tai enemmän...Olen kuullut kaikkia että siitä saa keuhka syövän jen.. tuo on totta jotan tahtoisin auttaa isää lopettamaan. Onko vinkkejä? Saman laisia ongelmia? vastatkaa pliis!
miten saisin isän lopettamaan tupakoinin?
11
1103
Vastaukset
Kerro sille mitä sä ajattelet, ja asiaa vahvistaa jos hankit jostain esim. nikotiinilaastareita tai -purkkaa... asiaa voi auttaa jos korostat sitä että oot huolissas ja haluut vaan sen parasta. jossaino li (en muisa missä) mutta että n.80% (vai olikohan peräti90%) tupakitsijoista haluu lopettaa, joten jos viel tsemppaat sitä samalla ni mä uskon ja toivon että onnistut auttamaan :)
- VÄÄRIN!
~55 prosenttia tupakoitsijoista haluaa lopettaa.
- TIETÄJÄ xD
VÄÄRIN! kirjoitti:
~55 prosenttia tupakoitsijoista haluaa lopettaa.
SE ON SEISKYT ROSENTTII!!!!
- ...
mun isä oli tupakoinut nuoresta asti jonkun parikymmentä vuotta eikä aikomustakaan lopettaa. eräänä päivänä se tuli kauppareissulta kotiin ja kaatui lattialle kun oli saanut sydänkohtauksen. lopetti tupakoinnin heti. tietenkin tohon vaikuttaa myös muut tekijät mutta tupakointi ei ainakaan edistä asiaa. oothan sä kertonut isällesi että olet huolissasi?
- sei7
Et ole ainut. Isäni on tupakoinut noin 30 vuotta. Kerran hän lopetti, kun olin alle kymmenen, mutta se jatkui taas. Hän yritti myös vähän aika sitten lopettaa nikotiinipurukumilla, mutta ei siitäkään tullut mitään. Itsekin olen yrittänyt saada vanhempia lopettamaan ja uskon, että se on vaikeaa.
Kyse ei ole pelkästään tahdonvoimasta lopettaa tupakointia. Tupakointi kannattaa korvata jollakin muulla, koska se auttaa selkeästi paremmin. Kannattaa aloittaa vaikkapa kuntoilu tupakoinnin sijaan, esim. kun tekee mieli tupakkaa, lähtee kävelylle/lenkille/uimaan/pyöräilemään yms. Kannattaa tehdä jotakin, joka saa ajattelemaan muuta kuin tupakkaa. Eräs alkoi jauhaa purkkaa tupakan sijasta ja jäi siihen riippuvaiseksi (parempi se kuin tupakka!).
Sano, mitä ajattelet isäsi tupakoinnista. Älä pelkää hänen vastaustaan, sillä ymmärtäväinen isukki osaa kyllä ottaa kantasi huomioon. Kerro hänelle, jos yhdessä yrittäisitte lopettaa tuon riippuvuuden ja se korvattaisiin jollakin (mistä isäsi pitäisi). Tupakka kuluttaa myös paljon rahaa ja tupakka tappaa paljon ei-tupakoitsijoita. Tupakka on siis haitaksi ympäristölle ja itselleen. On myös osoitettu, että tupakka vähentää stressinsietokykyä (yksinkertaisesti tuhoaa ihmisen kokonaan).
Toivottavasti näistä oli jotakin apua. Siitä vain juttelemaan hänelle. Voit aina uhkailla, että alat polttamaan itsekin, ellei hän lopeta. - lujuutta ja uskoa
Tupakan lopettaminen tuntuu varmaan vaikealta ratkaisulta. Minun eno lopetti tupakoinin kokonaaan kun se putkahti uskoon. Hän oli polttanut noin 30-40 vuotta. Hän ei käyttänyt mitään apuja edes siihen lopettamiseen ja on ollut nyt jo pitkään kuivilla.
Äiskäkin lopetti aikoinaan ja oli 2 vuotta polttamatta, mutta alkoi polttamaan kuitenkin, vaikka oli eroon päässyt jo. EN TAJUA SITÄ VIELÄKÄÄN!- sama se
kiitos kaikille jotka on vastannut :). Olen tosiaan miettinyt kaikkea noita juttuja mutta kun en sitten millään kehtaa mennä sanomaan että "iskä olen huolissas sussta ja tupakoistasi"
muita vinkkejä? Lisää vaan! - 123
sama se kirjoitti:
kiitos kaikille jotka on vastannut :). Olen tosiaan miettinyt kaikkea noita juttuja mutta kun en sitten millään kehtaa mennä sanomaan että "iskä olen huolissas sussta ja tupakoistasi"
muita vinkkejä? Lisää vaan!Apteekista saa nikotiinipurukumien jne. lisäksi myös reseptilääkkeitä tupakoinnin lopettamiseen. Siihen tarvitsee vain lääkärin reseptin. Se lääke esim. Zypan on auttanut monella tosi hyvin. Se helpottaa pahoja vieroitusoireita, jota voi monen kymmenen tupakointivuoden jälkeen tulla. Kerro isällesi, että olisiko syytä miettiä tupakoinnin lopettamista terveyden vuoksi ja mainitse tästä lääkkeestä. Muista myös mainita, että missään iässä ei ole myöhäistä lopettaa tupakointia, koska keuhkot puhdistuu jo vuodessa tosi hyvin.
- sivusta katsonut
Ei siihen auta vaikka kuinka haluaisit sitä. Hänen on itse myös haluttava lopettaa tupakointi, joka tuon ajan jälkeen on jo vaikeata.
- -Lizz-
Mun iskä on alottanu säännöllisen tupakoinnin 14v, ja on nyt 55 siitä voi jokainen päätellä miten pitkää se on polttanu (polttaa edellee), kerran se oli 3kk polttamatta, koska sil tuli aivoverenvuoto, se selvis siitä (ONNEKS) ja sit se jatko :( Mutta se on tosi tarkka ja aina varottaa meitä tupakoinnista, äiti ei oo ees maistanu! Iskä sano, että menee rahat ja kaikki! Se haluais lopettaa, se oli sen elämän pahin virhe kuulemma
- äijä
polta sen tupakat ainaku se ostaa lisää, nii johan loppuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563111Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472881Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242689Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3521782- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193951Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810- 44809