miksi raskaskalusto käyttää paineilmajarruja..ja miksei nestejarruja niin kuin henkilöautoissa.?
paineilma
8
2162
Vastaukset
- DOT3
ja vehkeet ilamtaan ku kärri kytketään?
- VanKemppainen
Jo yksinkertaisesti siitä syystä,ettei ihmisjalan voimalla pystytä tuottamaan sellaista voimamäärää,että raskaankaluston massat olisi pysäytettävissä.
- Voima ei riitä
VanKemppainen kirjoitti:
Jo yksinkertaisesti siitä syystä,ettei ihmisjalan voimalla pystytä tuottamaan sellaista voimamäärää,että raskaankaluston massat olisi pysäytettävissä.
Sehän se on. Nestejarruissa täytyy itse painaa sitä nestettä jalalla joka liikuttaa mäntää jarruissa. Tehostimet on käytössä mutta siltikin.
Paineilmajarruissahan taas jalan liikkellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka kovaa se painautuu sitä vasten vaan siellä on joku jousi tai joku vain vastassa antamassa tuntoa polkimeen(?).
Tosin sitä en tiedä, että miksei nestejarrua voi käyttää niin että jokin moottori sitä työntää sen verran että mäntä liikkuu ja tätä moottoria polkimen säädin ohjaisi. Säästyttäisi jarruviiveltä, joka tosin nykyäänkin aika pieni alkaa uusissa vehkeissä olemaan. - VanKemppainen
Voima ei riitä kirjoitti:
Sehän se on. Nestejarruissa täytyy itse painaa sitä nestettä jalalla joka liikuttaa mäntää jarruissa. Tehostimet on käytössä mutta siltikin.
Paineilmajarruissahan taas jalan liikkellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka kovaa se painautuu sitä vasten vaan siellä on joku jousi tai joku vain vastassa antamassa tuntoa polkimeen(?).
Tosin sitä en tiedä, että miksei nestejarrua voi käyttää niin että jokin moottori sitä työntää sen verran että mäntä liikkuu ja tätä moottoria polkimen säädin ohjaisi. Säästyttäisi jarruviiveltä, joka tosin nykyäänkin aika pieni alkaa uusissa vehkeissä olemaan.Jokainen voi itse havainnollistaa jo henkilöautossakin tarvittavan poljinvoiman,jos koittaa jarruttaa autoa moottori sammuksissa(auton tietty liikkuessa :)).Jo parin polkaisun jälkeen jarrutehostin ei enää "tehosta" vaan auton jarruttaminen tapahtuu pelkän jalan lihasvoiman avulla.Voi vain kuvitella miten suuren voiman tarvitsisi raskas ajoneuvo jonka paino voi olla 50-60-kertainen henkilöautoon nähden!
- ilmata
siis miksi pitäisi nyt jos vielä valmistettaisiin nestejarrullisia yhdistelmiä?
- Aty
VanKemppainen kirjoitti:
Jokainen voi itse havainnollistaa jo henkilöautossakin tarvittavan poljinvoiman,jos koittaa jarruttaa autoa moottori sammuksissa(auton tietty liikkuessa :)).Jo parin polkaisun jälkeen jarrutehostin ei enää "tehosta" vaan auton jarruttaminen tapahtuu pelkän jalan lihasvoiman avulla.Voi vain kuvitella miten suuren voiman tarvitsisi raskas ajoneuvo jonka paino voi olla 50-60-kertainen henkilöautoon nähden!
Oli isoisällä varmaan mahtavat pohjelihakset kun n.60-70t. kokonaispainoja hillitsivät mehujarruilla 60-luvulla. Ei vaisinkaan vaan autot oli varustettu paineilma- tai alipainetehostajalla. Henkilöautoista poiketen alipainetta ei otettu tehostajan kalvolle imusarjasta vaan käytettiin erillistä pumppua joka teki painetta/alipainetta erilliseen säiliöön/säiliöihin. Näin ollen ei ollut pelkoa, että paineet loppuu heti kun moottori sammutetaan.
Nestejarrujen hyvinäpuolina oli niiden tunnokkuus ja reagointinopeus. Myös jarrujen tasaisuus eri keleillä on/oli eduksi. Tämä piti paikkansa kunhan yksikään sylinteri ei vuotanut ja nesteet eivät olleet "vesittyneet". Tämä nestejarrujen suurempi huollontarve ynnä kalliimpi rakenne varmaankin poisti ne raskaimmasta kalustosta.
Toisaaltaan olisi mielenkiintoista nähdä minkälaiset nestejarrut olisi nykyään uusilla materiaaleilla ja tekniikalla toteutettuna raskaissa yhdistelmissä.
Kyllä keskiraskaassa kalustossa on myös nestejarruja.
Tässä perustietoa ja sanastoa, katso 3.2 jarrujärjestelmä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuorma-auto
Tämä henkilöautoissa oleva poljinsylinteri on useesti auton rungossa, poljintappia painaa jarrukello.
Jarrukellon ilmanmärää säädellään taas poljinventiilillä.
Käsijarru on ilmatoiminen.- on tehty päin
helvettiä koko jarru. Saa painaa tuskaisen kovaa vaikka on paineilmajarrut.. En tiedä onkohan ne jotenkin osittain nestejarrut, mutta kyllä ne ilmakäyttöiset ovat kyllä. En tiedä onko vaan tahallaan laitettu niin jäykkä jousi siihen ettei sitä jaksa painaa.. Vai onko se jousi vai mikä se on siellä vastassa tollasessa jarrussa, kun eihän siinä ole mitään "todellista" vastusta kun ilmaventtiiliä vaan avaa.
Sen jälkeen kun ajoi FH12:ta niin meinasin lentää tuulilasista läpi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293315- 1201321
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101265- 711028
- 581021
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871006olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26957Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38921Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66900Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78855