Ihan sellaista ajattelin kysyä, että miksi kannettavaan on laitettu
1)sellainen Windowssi, joka on kolmella cd:llä
2)Tiedostojärjestelmänä fat32
3)piilokovo tyhjentämistä varten, joka estää koneen eheyttämisen.
Tuleeko siinä sitten jotain ongelmia jos laittaa "normaalin" (yhdellä cd:llä olevan) windowsin tuon entisen tilalle ja tiedostojärjestelmäksi ntfs?
miksi fat32 ja windows monella cd:llä
5
404
Vastaukset
Eihän siihen mitään estettä ole, mutta luonnollisesti joudut hakemaan netistä kaikkien oheislaitteiden ajurit ja ACER:in omat apuohjelmat jos aiot saada uuden asennuksen toimimaan samoin kuin vanhan. ACER:in omassa paketoinnissahan on mukana kaikki tämä oheissälä, joka selittää sen kolmen CD:n tarpeen.
ACER:in tapaa käyttää FAT-32:ta en aivan ymmärrä, itse olen aina konvertoinut kaikki käsieni kautta kulkeneet ACER:it NTFS:lle.- selitti että
on helppo asentaa linux windowsin rinnalle tiedä häntä
- MP33
1) No usein noissa PC koneissa tulee mukana firman omat Windows versiot joista löytyy kyseisen koneen ajurit yms. Se miksi se on kolmella levyllä onkin sitten oma juttu. Ehkei ne ajurit ole mahtuneet yhdelle tai kahdelle levylle?
2) Ainakin jossain Tietokone-lehden numerossa jossa oli kannettavien testejä oli selitetty että muutama kannettavan valmistaja käyttää FAT32 sen takia että se toimii nopeammin ja vie vähemmän tehoa kuin NTFS levyjärjestelmä.
FAT32 huonoja puolia on kylläkin se että FAT32 pirtoutuu helpommin kuin NTFS (eli joudut ajamaan FAT32:ssa useammin Scandiskia/Levyneheytystä)
3) Piilotiedostossa on palautusta varten olevia tietoja.
Voit asentaa siihen normaalin Windowsin mutta siinä tapauksessa sinun tulee ladata myös itse ajurit CD:lle tai muistitikulle. Pahimmassa tapauksessa perus Windows ei tunnista koneen levyohjainta ja parhaimmassa se ei menee heittämällä kannettavaasi.- viitaten...
Sanoit: "FAT32 huonoja puolia on kylläkin se että FAT32 pirtoutuu helpommin kuin NTFS (eli joudut ajamaan FAT32:ssa useammin Scandiskia/Levyneheytystä)"
Mutta konetta ei piilokovon takia pysty eheyttämään.
kunhan katot driverit valmiiks.
mm acerin koneissa on tuo fat32 koska asennusohjelma win98 pohjainen.
fat32 on nopeempi mut pirstaloituu käytössä eikä tue tiedostojen käyttöoikeuksia eikä yli 4gb tiedostoja
nuo piilopartitiot joita monissa koneissa nykyään ovat tarkoitettu koneen "pelastamiseen" hädän hetkellä...siihen tosin on paljon parempiakin keinoja...:)
eli itse suosittelen fat32 - ntfs
eli convert c: /fs:ntfs
ja sit tuon piilo osion poistoa esim partition magicilla...ja parhaiten winku toimii jos sen asentaa puhtaasti ilman valmistajien kikkajuttui...hakee vaan ne ajurit (tai tekee nlitellä oman ceedeen jossa omat ajurit)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as983762Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna353242- 603209
- 683029
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)682884Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.672809On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle632524Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802321- 452162
- 692158