LAPINKOIRASTA

koirakuumeinen

Tervehdys kaikki lapinkoiran omistajat.Kertoisitteko kokemuksia ja hyviä/huonoja puolia lapinkoirasta.Meillä on kova koirakuume ja lapinkoira kiinnostais.Olen myös hieman allerginen joillekin koirille.Lähinnä koirien kuola aiheuttaa kutinaa käsissä.Olisiko tähän kommentoitavaa.Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

9

1453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unelma

      Tässä muutama tosiasia lappiksesta: meillä puolivuotias lappisuros:) On ollut todi kiltti pentu, kotona kaikki huonekalut pysyneet ehjinä ja muutenkin kiva kaveri:) Rakastaa ulkona oloa, ei hauku oikeastaan ollenkaan. Urospentu kun on niin toki aina silloin tällöin kokeilee kukas tässä pomo onkaan, mutta on kuitenkin mielyttämisen haluinen, mahtava seuralainen. Lappis luonteeltaan sellainen, että viihtyy siellä missä muutkin on- ei siis viihdy yksistään tarhassa. Jos haluaa pitää kotinsa siistinä karvoista, pitänee vaihtaa toiseen rotuun, sillä jonkun verran karvaa lähtee, mutta ei mitenkään valtavasti.

      Seurakoira isolla S:llä...

    • omistajana

      Itselläni on kohta 7-vuotias lapinkoiranarttu. Oppivainen, seurallinen, ystävällinen, pehmeä, hieman arka ja vilkas luonteeltaan. Talvella on innokas ulkoilija ja lumessa peuhaaja, kesällä tykkää enimmäkseen loikoilla varjossa, ei pahemmin lenkkeilykään innosta. Huonoja puolia on vähäinen karvan variseminen jatkuvasti, ja kaksi kertaa vuodessa oikein mahdoton pölläkkä, kun vaihtuu koko muhkea kaksinkertainen turkki. Haukkumaan on myöskin aika innokas, ja ääni oikein korvia särkevän kimakka! Olen harrastanut sen kanssa tokoa ja agilitya, mutta mitään kilpailullisia tavoitteita ei kannata asettaa, sen verran laiska on liikkumaan.

    • heihuli

      Meillä kohta 2 vuotias lappalaisnarttu. Ei ole liiemmin tehnyt pahuutta, vain yhen kengänpohjallisen syönyt. Kova on leikkimään ja mukavin leikki onkin lelukorin tyhjentäminen pitkin huushollia monta kertaa päivässä. Tykkää olla ulkona. Ollaankin tehty koiralle oma pieni mäki lumesta tohon pihalle ja sen päällä se sitten makoilee, vaikka pakkasta olisikin se 30 astetta. On todellakin ihmisrakas neiti ja seurailee koko ajan (ulkona ollessaankin), mitä sisällä touhutaan. Ymmärtää paljon puhetta, kun sille vaan jaksaa puhua, niin pää kallellaan katselee silmiin ja kuuntelee.

      Ollaan pennusta asti käytetty neitiä meressä uimassa noutajakavereittensa kans, niin luulee tieten itekin olevansa jonkinsortin vesikoira ;) ja tykkää uida. Ollaan harrastettu agilityä ja tokoa sekä muutaman kerran käyty näyttelyisä. Harrastan myös koirahiihtoa. Kun vaan pikkuisen kehuu, niin korvat menee luimuun ja vauhtia tulee lisää eli on todellakin miellyttämishaluinen koira, tekee siis kaikkensa, jotta olisin tyytyväinen.

      Ja todellakin sitä karvaa lähtee ja lähteekin kunnolla tupsuttain, melkein päivittäin saa olla imuroimassa.

      Oon allerginen kissalle ja hevoselle ja jotkut koirarodutkin aiheuttaa allergiaa. Tämä lappalainen otettiin aivan pentuna ja näin olen saanut hiukan siedätyshoitoa eikä tämä aiheuta minkäänlaista allergiaa, vaikka rapsuttelenkin paljon ja "haistelen" turkkia. Täytyy kuitenkin muistaa, että jokainen allergia on erilainen eikä lapinkoiraa saa pitää ulkokoirana. Sen verran seurallinen koirarotu on kyseessä. Täytyy myös huomioida, että jos koira sairastuu, niin sen paikka ei todellakaan ole ulkona 30 asteen pakkasessa.

      Toivottavasti tästä oli nyt jotakin apua....mikäli vastasin siihen, mitä kyselit.

    • cimmamon
    • ännu

      no moikka. no minulla itselläni on 23.2 päivä 1vuoden täyttävä lapinkoira-narttu. rauhallinen on ja ihana.ilmoittaa vieraista haukkumalla,mutta on tosi ihmisystävällinen!

      • koirakuumeinen

        Kiitos kovasti kaikille mukavista viesteistä.Ja Ännun koiralle hyvää syntymäpäivää


    • innokas koiraihminen :)

      Onko lapinkoira tosiaankin laiska liikkumaan? niinkuin joku tuossa mainitsi... Harkitsin sitä rotua koska ajattelin sen olevan hyvä kaveri pitkille lenkeille ja harrastekoiraksi. Luulen että rotu olisi muuten juuri minulle sopiva :)

      • kyllä menee lenkki kuin lenkki,oma koiruuteni käy jopa hiihtolenkeillä isäni kanssa,mitä kovempi vauhti sen parempi..ja pihassa kun saa olla vapaana niin juoksee ihan miljoonaa pihaa ympäri vaikka kuinka kauan..


      • hchc
        puuhapena kirjoitti:

        kyllä menee lenkki kuin lenkki,oma koiruuteni käy jopa hiihtolenkeillä isäni kanssa,mitä kovempi vauhti sen parempi..ja pihassa kun saa olla vapaana niin juoksee ihan miljoonaa pihaa ympäri vaikka kuinka kauan..

        oli kaksi narttu lapinkoiraa. Toinen jouduttiin lopettamaan 13 vuotiaana vuonna 2003. Tämä oli luonteeltaan poikkeuksellinen: Hyvin rauhallinen, ei kiirettä mihinkään, tykkäsi leikkiä kaikkien eläinten kanssa. haukku vain kun tuli vieraita ja silloinkin vain muutama haukku, käveli aina jokin pehmolelu/sukka ym... suussa, kun tuli vieraita. Ihanteellinen koira.

        Ja toinen täyttää tänää 4.3.2007 13 vuotta. Ikäänsä nähden loistavassa kunnossa. Muutaman kerran peräpää pettänyt, eikä sen jälkeen muutamaan tuntiin liikkunut yhtään, mutta pikkuhiljaa taas verty siitä ja tällä hetkellä ei ole mitään. Kukaan kuka on nähnyt koiramme, ei usko sen olevan niin vanha, kun on todella reipas ja menee kuin vuoden kaks vanha koira lenkillä eteenpäin. Hyvä luonne, tulee toimeen ihmisten kanssa, mutta huonommin toisten koirien kanssa. Kun joutuu yksinään jäämään kotiin niin heti menee häntä kohti maata ja painuu makkariin mököttämään, mutta kun isäntä/emäntä tulee kotiin niin sitten taas riemu ylimmillään. Mahtava rotu!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2024
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1730
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1167
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      2
      1134
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      132
      1078
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      976
    Aihe