Lastentarhanopettajan työ alle 2-vuotiaiden ryhmässä?

lto Päivi

Tervehdys!
Olen koulutukseltani sosionomi ja sain lastentarhanopettajan sijaisuuden päiväkodista alle 2- vuotiaiden ryhmästä. Työt aloitan kahden viikon kuluttua ja nyt kaipaisin pikaista preppauskurssia. Minkälaisia tehtäviä lastentarhanopettaja hoitaa ryhmässä? Kertokaa hyviä käytännön vinkkejä ohjatuista toimintatuokioista, musiikista, kuvataiteesta, liikunnasta yms. Minkälainen toiminta tukee mielestänne n. 1-2-vuotiaan lapsen kehitystä mahdollisimman kokonaisvaltaisesti perushoidon ohella? Kiitos etukäteen, vastauksenne on korvaamattomia.

T: Päivi =)

34

21117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lto alle 3-v. ryhmässä

      Hei!

      Itse toimin lto:na alle 3-v. ryhmässä. OMiin töihini kuuluu, toiminnan suunnittelu yhdessä lh:n kanssa. Olemme suunnitelleet yhdessä mitä teemme seuraavalla viikolla, se on sitten vetänyt kumpi on osannut kyseisen jutun. Esim. lh on tosi hyvä lauluissa ja loruissa joten ne on ollut enemmän hänen vastuullaan. Molemmat hoidamme perustoimintoja, vaipanvaihtoa, nukuttamista, ulkoilua yms. Kannattaa jutella lastenhoitajien kanssa ja miettiä miten teille parhaiten sopii tehdä asiat. Jos et mene uuteen vasta perustettuun ryhmään niin siellä todennäköisesti osaa joku sinulle neuvoa mitä sinun työtehtäviin kuuluu, esim. paperihommapuolella. Paljon aikaahan pienten ryhmässä menee juuri siihen perushoivaan. Hyviä juttuja on juuri laulut, leikit, lorupussit yms. Piirtämisestähän tykkäävät jo reilu yks vuotiaat, samoin repimisestä ja maalaamisesta.

      Tässä nyt jotain mitä itsellä juolahti mieleen... Onnea uuteen työhön.

      • lto päivi

        Lorupussi on pakattu laukkuun=) Ja just kävin kirjastosta hakemassa ison kasan lastentarhalehtiä ja muuta lukemista josko sieltä saisi vinkkejä..aikaisempi työkokemus pitkälti nuorten parista, eikä tuon ikäisistä juurikaan mitän hajua. Vähän hirvittää, mutta eiköhän se käytäntö sitten opeta..ei vain haluaisi ihan tumpelo olla. Lähinnä mietityttää se, miten toiminnan saa onnistumaan niin pienten kanssa yhtäaikaa. Perushoiva vie tietysti suurimman osan ajasta, mutta minkälaista liikuntaa olette ryhmässänne pienokaisten kanssa harrastaneet? Ja mitkä laulut/laululeikit ovat suosikkeja?


      • vs sosionomi
        lto päivi kirjoitti:

        Lorupussi on pakattu laukkuun=) Ja just kävin kirjastosta hakemassa ison kasan lastentarhalehtiä ja muuta lukemista josko sieltä saisi vinkkejä..aikaisempi työkokemus pitkälti nuorten parista, eikä tuon ikäisistä juurikaan mitän hajua. Vähän hirvittää, mutta eiköhän se käytäntö sitten opeta..ei vain haluaisi ihan tumpelo olla. Lähinnä mietityttää se, miten toiminnan saa onnistumaan niin pienten kanssa yhtäaikaa. Perushoiva vie tietysti suurimman osan ajasta, mutta minkälaista liikuntaa olette ryhmässänne pienokaisten kanssa harrastaneet? Ja mitkä laulut/laululeikit ovat suosikkeja?

        "aikaisempi työkokemus pitkälti nuorten parista, eikä tuon ikäisistä juurikaan mitän hajua. Vähän hirvittää, mutta eiköhän se käytäntö sitten opeta.."


        Ei millään pahalla, mutta oikeasti aika surullista että sosionomit voivat toimia lastentarhaopettajina.

        Kasvastieteen kandin ei varmaan tarvitsisi täältä kysellä, mitkä asiat tukee lapsen kehitystä jne. :(

        Toivottavasti et vienyt paikkaa keneltäkään pätevältä.

        Tsemppiä töihin kuitenkin!


      • _opettaja
        vs sosionomi kirjoitti:

        "aikaisempi työkokemus pitkälti nuorten parista, eikä tuon ikäisistä juurikaan mitän hajua. Vähän hirvittää, mutta eiköhän se käytäntö sitten opeta.."


        Ei millään pahalla, mutta oikeasti aika surullista että sosionomit voivat toimia lastentarhaopettajina.

        Kasvastieteen kandin ei varmaan tarvitsisi täältä kysellä, mitkä asiat tukee lapsen kehitystä jne. :(

        Toivottavasti et vienyt paikkaa keneltäkään pätevältä.

        Tsemppiä töihin kuitenkin!

        mielestäni on todella surullista että kelpoisuusvaatimukset ovat niin väljät.Edes vastavalmistuneen LTO:n ei tarvitsisi tuollaisia täältä kysellä. Mitä pienempi lapsi, sen pätevämmän opettajan hän tarvitsee.

        Mutta avoimin mielin työhön vain, jospa selviätte porukalla!


      • lto päivi
        _opettaja kirjoitti:

        mielestäni on todella surullista että kelpoisuusvaatimukset ovat niin väljät.Edes vastavalmistuneen LTO:n ei tarvitsisi tuollaisia täältä kysellä. Mitä pienempi lapsi, sen pätevämmän opettajan hän tarvitsee.

        Mutta avoimin mielin työhön vain, jospa selviätte porukalla!

        Osasin arvata että aloittamani keskustelu saa aikaan tällaisen reaktion. Olen osittain samaa mieltä teidän kanssa siitä, että on surullista kun kelpoisuusehdot ovat niin löysät. Toisaalta pula lastentarhanopettajista on suunnaton siellä, mistä sijaisuuden sain.
        Oli aika itsekriittisesti kirjoitettu tuo, ettei minulla ole mitään hajua alle 2-vuotiaista. Tarkoitin sillä lähinnä tykokemusta. Opiskeluissani olen tottakai perehtynyt kehityspsykologiaan ja vahaiskasvatukseen yms. ja harjoittelun olen päiväkodissa suorittanut. Lisäksi minulla itsellä 3- vuotias lapsi, joten eivät ne asiat nyt niin vieraita ole. Lähinnä olen miettinyt sitä käytäntöä päiväkotimaailmassa. Miten 15 alle 2-vuotiasta lasta käyttäytyy ryhmässä ja miten laulu-, loru-, piirustus-, askartelu- ja liikuntahetket käytännössä toteutetaan. Aika paljon pienryhmätyöskentelyä uskoisin ja opetusta/kasvatusta tietysti ihan niissä perushoitotilanteissa. Avoimin mielin olen töihin lähdössä ja uskon varmasti selviytyväni!


      • pienen lapsen äiti ja opettaja
        lto päivi kirjoitti:

        Osasin arvata että aloittamani keskustelu saa aikaan tällaisen reaktion. Olen osittain samaa mieltä teidän kanssa siitä, että on surullista kun kelpoisuusehdot ovat niin löysät. Toisaalta pula lastentarhanopettajista on suunnaton siellä, mistä sijaisuuden sain.
        Oli aika itsekriittisesti kirjoitettu tuo, ettei minulla ole mitään hajua alle 2-vuotiaista. Tarkoitin sillä lähinnä tykokemusta. Opiskeluissani olen tottakai perehtynyt kehityspsykologiaan ja vahaiskasvatukseen yms. ja harjoittelun olen päiväkodissa suorittanut. Lisäksi minulla itsellä 3- vuotias lapsi, joten eivät ne asiat nyt niin vieraita ole. Lähinnä olen miettinyt sitä käytäntöä päiväkotimaailmassa. Miten 15 alle 2-vuotiasta lasta käyttäytyy ryhmässä ja miten laulu-, loru-, piirustus-, askartelu- ja liikuntahetket käytännössä toteutetaan. Aika paljon pienryhmätyöskentelyä uskoisin ja opetusta/kasvatusta tietysti ihan niissä perushoitotilanteissa. Avoimin mielin olen töihin lähdössä ja uskon varmasti selviytyväni!

        Hienoa, että olet miettinyt näitä asioita, teksteistäsi kuvastuu tunnollisuus ja rakkaus lapsiin, se on tärkeintä..näitä turhantärkeitä lto-ihmisiä on aivan liikaa, osa todellakin väärällä alalla! Ei se kirjoista kaikki tietoviisaus löydy, sydänmellään tätä työtä kuuluisi tehdä oli sitten sosionomi tai lto. Ja eikös 60op. varhaiskasvatusta ja pedagogiikkaa oikeuta lto:n työhön, ei tietenkään esiopetuskelpoisuutta anna mutta kuitenkin. Tsemppiä sinulle, uskon että lapset ovat onnekkaita kun saavat sinut :)


      • sosionomi amk/lto/eh
        vs sosionomi kirjoitti:

        "aikaisempi työkokemus pitkälti nuorten parista, eikä tuon ikäisistä juurikaan mitän hajua. Vähän hirvittää, mutta eiköhän se käytäntö sitten opeta.."


        Ei millään pahalla, mutta oikeasti aika surullista että sosionomit voivat toimia lastentarhaopettajina.

        Kasvastieteen kandin ei varmaan tarvitsisi täältä kysellä, mitkä asiat tukee lapsen kehitystä jne. :(

        Toivottavasti et vienyt paikkaa keneltäkään pätevältä.

        Tsemppiä töihin kuitenkin!

        saanut ko. koulutuksen, eli olet erikoistunut LTO:n tehtäviin. Epäilen tämän kyselijän kelpoisuutta.


      • tsippa
        _opettaja kirjoitti:

        mielestäni on todella surullista että kelpoisuusvaatimukset ovat niin väljät.Edes vastavalmistuneen LTO:n ei tarvitsisi tuollaisia täältä kysellä. Mitä pienempi lapsi, sen pätevämmän opettajan hän tarvitsee.

        Mutta avoimin mielin työhön vain, jospa selviätte porukalla!

        Tiedätkö että nykyisin ainakin allekirjoittaneen kotikaupungissa alle 3-v ryhmien ltot on yleensä jotain lähihoitajia joilla on puolen vuoden opinnot lapsi- ja nuorisopuolella... ja saavat pätevän palkkaa. Mut huono on aina huono koulutuksesta viis!!!!!!!!!!!!!!!!


    • minäkin..

      Toimin lto:na alle 3-vuotiaiden ryhmässä ja olen vastikään valmistunut sosionomi. Olen mielestäni pärjännyt hyvin, mutta siitä en kiitä koulutustani, vaan omaa kiinnostuneisuutta alaa kohtaa ja sitä kautta hankkimaani tietoa ja kokemusta. Meillä suunnittelen toiminnan yhdessä lh:n kanssa, ja pidän ns. ohjat käsissäni. Olen se, joka tietää missä mennään. Meillä toiminnot on jaettu eri päiville. Olen huomannut, että maalaus on yksi suosikkijuttu, mutta repiminen, liimailu, muovailu on kivoja juttuja, ja toimivia. Laulut on helppoja ja yksinkertaisia, kuten..bussilaulu, 5 pientä ankkaa, hämähämähäkki, pupuperhe, leipuri hiiva jne. Liikuntaa olen ottanut, ja se on ollut suunnitelmallista, ja olen käyttänyt siinä hyväksi liikuntaleikkikoulu ohjaajan koulutustani, tunteja olen hiukan helpottanut, ja näin saanut kaikille sopivan tuntimallin. Lorupussi on kovassa käytössä, samoin kuin sanasäkki ja satupussi. Kaikista eniten lapset kuitenkin tykkäävät aikuisen läsnäolosta ja yhdessä peuhaamisesta, esim. laivalaulusta, kaksi on paatissa soutajaa ja pullan leivonta lorusta. --> nämä lauluja/loruja missä aikuinen ottaa fyysistä kontaktia lapseen. Se on mielestäni tärkein juttu pienten kanssa työskennellessä, että aikuisen syliä ja läsnäoloa ei korvaa mikään muu toiminta.
      Onnea sinulle uuteen työhösi, työ tekijäänsä opettaa, niin sanotaan.

      • Turha tutkinto

        Kasvatustieteen kandin tai lapsiin ja nuoriin suuntautuvan lähihoitajan (lastenhoitajan) ei todellakaan tarvitsisi ihmetellä alan perusasioita netin keskustelupalstoilla. LTO ja LH, eli ne ihan oikeasti pätevät kasvatusalan ammattilaiset ovat sentään onneksi hieman enemmän perillä siitä, mistä päivähoidossa on kysymys. Omat lapset tai joku satunnainen kokemus nuorisosta eivät sentään riitä kasvatusalan ammattilaisen pätevyydeksi. Onneksi.


      • Kali76
        Turha tutkinto kirjoitti:

        Kasvatustieteen kandin tai lapsiin ja nuoriin suuntautuvan lähihoitajan (lastenhoitajan) ei todellakaan tarvitsisi ihmetellä alan perusasioita netin keskustelupalstoilla. LTO ja LH, eli ne ihan oikeasti pätevät kasvatusalan ammattilaiset ovat sentään onneksi hieman enemmän perillä siitä, mistä päivähoidossa on kysymys. Omat lapset tai joku satunnainen kokemus nuorisosta eivät sentään riitä kasvatusalan ammattilaisen pätevyydeksi. Onneksi.

        Musta on aivan turha mollata yhtään koulutusta, josta kuiténkin saa pätevyyden alalle. Jokainen tekee työtään omalla persoonallaan, ja minäkin tein ensin pitkään sijaisuuksia, kunnés sain vakipaikan ihan oman persoonani ja omien avujeni kautta, ja myös koulutus on ollut hyvä. En ole sosionomi vaan sosiaalialanohjaaja. Tällä hetkellä työskentelen alle 3-v ryhmässä. Tiimityö on tämän päivän juttu ryhmässä kuin ryhmässä, ja jokainen työntekijä täydentää toisiaan. Tiimityön pitää sujua. Ja muistaa arvostaa sitä lähintä työtoveria.


      • ___sosionomi
        Kali76 kirjoitti:

        Musta on aivan turha mollata yhtään koulutusta, josta kuiténkin saa pätevyyden alalle. Jokainen tekee työtään omalla persoonallaan, ja minäkin tein ensin pitkään sijaisuuksia, kunnés sain vakipaikan ihan oman persoonani ja omien avujeni kautta, ja myös koulutus on ollut hyvä. En ole sosionomi vaan sosiaalialanohjaaja. Tällä hetkellä työskentelen alle 3-v ryhmässä. Tiimityö on tämän päivän juttu ryhmässä kuin ryhmässä, ja jokainen työntekijä täydentää toisiaan. Tiimityön pitää sujua. Ja muistaa arvostaa sitä lähintä työtoveria.

        Että sosionomin koulutus antaa liian kapean koulutuksen lto:n tehtäviin, ja kun pätevyys kuitenkin on niin sitä täytyy itse hakea tietoa, esimerkiksi netistä ja muualta. kandit sun muut ovat opiskelleet tietääkseni yli kolme vuotta (?)pelkästään varhaiskasvatusta yms ja osaavat hommansa. Sosionomit opiskelevat n. 60 op varhaiskasvatusta ja pedagogiikkaa mahdolliset vapaasti valittavat, eli paljon vähemmän. Itse olen sosionomi ja pätevä lastentarhanopettaja, ja kuten meidän päiväkodissa(jossa teen sijaisuutta) sanotaan, lton:n pätevyys tulee työtä tehdessä, ei riitä että pätevyys on paperilla. lisäksi sosionomilla kannattaa olla suuntautumisvaihtoehtona toiminnalliset menetelmät, jotka antoivat vähän eväitä lasten kanssa toimimiseen.


      • kohta lto
        ___sosionomi kirjoitti:

        Että sosionomin koulutus antaa liian kapean koulutuksen lto:n tehtäviin, ja kun pätevyys kuitenkin on niin sitä täytyy itse hakea tietoa, esimerkiksi netistä ja muualta. kandit sun muut ovat opiskelleet tietääkseni yli kolme vuotta (?)pelkästään varhaiskasvatusta yms ja osaavat hommansa. Sosionomit opiskelevat n. 60 op varhaiskasvatusta ja pedagogiikkaa mahdolliset vapaasti valittavat, eli paljon vähemmän. Itse olen sosionomi ja pätevä lastentarhanopettaja, ja kuten meidän päiväkodissa(jossa teen sijaisuutta) sanotaan, lton:n pätevyys tulee työtä tehdessä, ei riitä että pätevyys on paperilla. lisäksi sosionomilla kannattaa olla suuntautumisvaihtoehtona toiminnalliset menetelmät, jotka antoivat vähän eväitä lasten kanssa toimimiseen.

        Voisin tänne laittaa kohta valmistuvan LTO:nkin näkemyksen.. Itse valmistun nyt keväällä ja olen menossa kesäksi alle 3-v ryhmään. Ja voin sanoa, että aivan samoja asioita olen miettinyt, että mitä niiden pienten lasten kanssa nyt käytännössä tehdäänkään, meillä nimittäin ollu 1 VIIKKO harjoittelua pienten ryhmässä.. Mielestäni on vain tervettä ja alkavaa ammattitaitoa, että haluaa ottaa selvää ja valmistautua työhönsä kunnolla. LTOn koulutuksessa (ainakin Tampereella) saa paljon eväitä esim. 4-5 -vuotiaiden ja esiopetusikäisten lasten kasvatukseen, mutta pienet lapset jäävät todella vähälle. Oikein hävetti kun joskus sijaisuudessa piti miettiä, että mites päin tämä vaippa nyt tuleekaan! Ei se silti tarkoita, ettei olisi sopiva työhön. Tekemällä oppii ja oma persoona on kaikkein tärkein työkalu. Ja se. että osaa hakea tietoa silloin kun on epävarma jostain!


      • skyrde
        kohta lto kirjoitti:

        Voisin tänne laittaa kohta valmistuvan LTO:nkin näkemyksen.. Itse valmistun nyt keväällä ja olen menossa kesäksi alle 3-v ryhmään. Ja voin sanoa, että aivan samoja asioita olen miettinyt, että mitä niiden pienten lasten kanssa nyt käytännössä tehdäänkään, meillä nimittäin ollu 1 VIIKKO harjoittelua pienten ryhmässä.. Mielestäni on vain tervettä ja alkavaa ammattitaitoa, että haluaa ottaa selvää ja valmistautua työhönsä kunnolla. LTOn koulutuksessa (ainakin Tampereella) saa paljon eväitä esim. 4-5 -vuotiaiden ja esiopetusikäisten lasten kasvatukseen, mutta pienet lapset jäävät todella vähälle. Oikein hävetti kun joskus sijaisuudessa piti miettiä, että mites päin tämä vaippa nyt tuleekaan! Ei se silti tarkoita, ettei olisi sopiva työhön. Tekemällä oppii ja oma persoona on kaikkein tärkein työkalu. Ja se. että osaa hakea tietoa silloin kun on epävarma jostain!

        Opiskelin yliopistossa kandiin asti 4 vuotta. Samalla tuli tehtyä paljon ylimääräisiä opintoja, kuten erikoistuttua musiikkiin ja liikuntaan. En ole vielä koskaan tehnyt sijaisuutta lastentarhassa, joten kyllähän tässä itelläkin vähän jänskättää. Kaikille omaa ammatillisuuttansa kyseenalaistaville haluan sanoa ohjeeksi sen, ettei asioita voi tehdä vaan yhdellä tavalla. Täytyy uskaltaa kokeilla.


      • toleration
        skyrde kirjoitti:

        Opiskelin yliopistossa kandiin asti 4 vuotta. Samalla tuli tehtyä paljon ylimääräisiä opintoja, kuten erikoistuttua musiikkiin ja liikuntaan. En ole vielä koskaan tehnyt sijaisuutta lastentarhassa, joten kyllähän tässä itelläkin vähän jänskättää. Kaikille omaa ammatillisuuttansa kyseenalaistaville haluan sanoa ohjeeksi sen, ettei asioita voi tehdä vaan yhdellä tavalla. Täytyy uskaltaa kokeilla.

        Olin ensin lto, mutta luin myös sosionomiksi, koska halusin turvata tulevaisuuteni ja välttää leipääntymisen yhteen työhön. Olin ensin päiväkodissa pienten puolella muutaman vuoden, sitten maahanmuuttajiin liittyvässä projektissa ja nyt palasin päivähoitoon maahanmuuttajiin liittyen.
        Minusta ammattinimikkeillä leikkiminen on turhaa - lto koulutuksesta saa hienot eväät varhaiskasvatukseen, mutta sosionomi koulutuksesta taas vastaavasti perheiden kanssa tehtävään työhön, mikä on myös tärkeä osa päivähoitoa ja kasvatuskumppanuutta. Ja olin koulutukseltani mikä vain uusissa työpaikoissa on aina uudet kujeet!! Suvaitsevaisuutta, toisen kunnioitusta ja yhteistyötä!!


      • Erkkamagister
        Turha tutkinto kirjoitti:

        Kasvatustieteen kandin tai lapsiin ja nuoriin suuntautuvan lähihoitajan (lastenhoitajan) ei todellakaan tarvitsisi ihmetellä alan perusasioita netin keskustelupalstoilla. LTO ja LH, eli ne ihan oikeasti pätevät kasvatusalan ammattilaiset ovat sentään onneksi hieman enemmän perillä siitä, mistä päivähoidossa on kysymys. Omat lapset tai joku satunnainen kokemus nuorisosta eivät sentään riitä kasvatusalan ammattilaisen pätevyydeksi. Onneksi.

        Turhempaa saa hakea!Vuosikaudet koulussa ja pyllyjä pyyhit! En paljoa kihoilis tolla paprulla.


      • Oula.
        Turha tutkinto kirjoitti:

        Kasvatustieteen kandin tai lapsiin ja nuoriin suuntautuvan lähihoitajan (lastenhoitajan) ei todellakaan tarvitsisi ihmetellä alan perusasioita netin keskustelupalstoilla. LTO ja LH, eli ne ihan oikeasti pätevät kasvatusalan ammattilaiset ovat sentään onneksi hieman enemmän perillä siitä, mistä päivähoidossa on kysymys. Omat lapset tai joku satunnainen kokemus nuorisosta eivät sentään riitä kasvatusalan ammattilaisen pätevyydeksi. Onneksi.

        Uskaltaa tunnustaa tarvitsevansa neuvoa, apua ja tätäkin tietä oppii uusia asioita!

        "Opiskelin yliopistossa kandiin asti 4 vuotta. Samalla tuli tehtyä paljon ylimääräisiä opintoja, kuten erikoistuttua musiikkiin ja liikuntaan. En ole vielä koskaan tehnyt sijaisuutta lastentarhassa, joten kyllähän tässä itelläkin vähän jänskättää..."


      • viisas valinta
        toleration kirjoitti:

        Olin ensin lto, mutta luin myös sosionomiksi, koska halusin turvata tulevaisuuteni ja välttää leipääntymisen yhteen työhön. Olin ensin päiväkodissa pienten puolella muutaman vuoden, sitten maahanmuuttajiin liittyvässä projektissa ja nyt palasin päivähoitoon maahanmuuttajiin liittyen.
        Minusta ammattinimikkeillä leikkiminen on turhaa - lto koulutuksesta saa hienot eväät varhaiskasvatukseen, mutta sosionomi koulutuksesta taas vastaavasti perheiden kanssa tehtävään työhön, mikä on myös tärkeä osa päivähoitoa ja kasvatuskumppanuutta. Ja olin koulutukseltani mikä vain uusissa työpaikoissa on aina uudet kujeet!! Suvaitsevaisuutta, toisen kunnioitusta ja yhteistyötä!!

        Varhaiskasvatukseen suuntautunut Sosionomi AMK yliopistossa suoritettu esiopettajan ped. pätevyys antaa täysin saman kelpoisuuden kaikkiin tehtäviin mihin LTO:n tutkinto. Tosin enää ei voi sosionomit tuota pätevöitymiskoulutusta suorittaa. Ilman tuota lisäkoulutustakin sosionomi on pätevä lastentarhanopeksi kaikkeen muuhun paitsi esiopettajan työhön.

        Lisäksi, ottakaa huomioon, että sosionomi voi työskennellä vaikka missä muussa työssä päiväkodin lisäksi; erityisopetuksen ohjaajana vaikka kehitysvammaisille, vanhusten parissa ohjaajan nimikkeellä, ohjaajana sosiaalitoimistossa. Ohjaajan tehtäviin voi kuulua myös esimiesvastuuta. Lto:lla ei taida olla näihin tehtäviin edes hakukelpoisuutta saati pätevyyttä. Palkat samaa tasoa tai jopa parempia kuin lto:n tehtävissä. Eli sosionomin tutkinto mahdollistaa paljon laajemmat työ- ja uramahdollisuudet.

        Missä sitten lto voi työskennellä? Niin, eipä paljon missään muualla kuin päiväkodissa.


      • nöpöpelle
        viisas valinta kirjoitti:

        Varhaiskasvatukseen suuntautunut Sosionomi AMK yliopistossa suoritettu esiopettajan ped. pätevyys antaa täysin saman kelpoisuuden kaikkiin tehtäviin mihin LTO:n tutkinto. Tosin enää ei voi sosionomit tuota pätevöitymiskoulutusta suorittaa. Ilman tuota lisäkoulutustakin sosionomi on pätevä lastentarhanopeksi kaikkeen muuhun paitsi esiopettajan työhön.

        Lisäksi, ottakaa huomioon, että sosionomi voi työskennellä vaikka missä muussa työssä päiväkodin lisäksi; erityisopetuksen ohjaajana vaikka kehitysvammaisille, vanhusten parissa ohjaajan nimikkeellä, ohjaajana sosiaalitoimistossa. Ohjaajan tehtäviin voi kuulua myös esimiesvastuuta. Lto:lla ei taida olla näihin tehtäviin edes hakukelpoisuutta saati pätevyyttä. Palkat samaa tasoa tai jopa parempia kuin lto:n tehtävissä. Eli sosionomin tutkinto mahdollistaa paljon laajemmat työ- ja uramahdollisuudet.

        Missä sitten lto voi työskennellä? Niin, eipä paljon missään muualla kuin päiväkodissa.

        On aivan eri asia se, missä voi työskennellä ja se, mihin on oikeasti (ei vain muodollisesti) pätevä. Lastentarhanopettajan tutkinto antaa aivan toisella tavalla valmiuksia päiväkodissa työskentelemiseen kuin sosionomin tutkinto. Ei ole väliä sillä missä kaikkialla voisi työskennellä, jos ei oikeasti työtään hallitse, eikä ole saanut siihen koulutuksessaan minkäänlaisia valmiuksia.

        Ja ei, en ole lastentarhanopettaja lainkaan.


      • Jacko,.
        viisas valinta kirjoitti:

        Varhaiskasvatukseen suuntautunut Sosionomi AMK yliopistossa suoritettu esiopettajan ped. pätevyys antaa täysin saman kelpoisuuden kaikkiin tehtäviin mihin LTO:n tutkinto. Tosin enää ei voi sosionomit tuota pätevöitymiskoulutusta suorittaa. Ilman tuota lisäkoulutustakin sosionomi on pätevä lastentarhanopeksi kaikkeen muuhun paitsi esiopettajan työhön.

        Lisäksi, ottakaa huomioon, että sosionomi voi työskennellä vaikka missä muussa työssä päiväkodin lisäksi; erityisopetuksen ohjaajana vaikka kehitysvammaisille, vanhusten parissa ohjaajan nimikkeellä, ohjaajana sosiaalitoimistossa. Ohjaajan tehtäviin voi kuulua myös esimiesvastuuta. Lto:lla ei taida olla näihin tehtäviin edes hakukelpoisuutta saati pätevyyttä. Palkat samaa tasoa tai jopa parempia kuin lto:n tehtävissä. Eli sosionomin tutkinto mahdollistaa paljon laajemmat työ- ja uramahdollisuudet.

        Missä sitten lto voi työskennellä? Niin, eipä paljon missään muualla kuin päiväkodissa.

        jos on valmistunut ennen vuotta 1999.Näin lukee myös laissa. Itse työskentelin 9 vuotta erityisopettajana sosionomi koulutuksella. Nyt parempipalkkaisissa esimiestehtävissä yksityisellä. Toki lomat hieman lyhyemmät.


      • tsippa
        Turha tutkinto kirjoitti:

        Kasvatustieteen kandin tai lapsiin ja nuoriin suuntautuvan lähihoitajan (lastenhoitajan) ei todellakaan tarvitsisi ihmetellä alan perusasioita netin keskustelupalstoilla. LTO ja LH, eli ne ihan oikeasti pätevät kasvatusalan ammattilaiset ovat sentään onneksi hieman enemmän perillä siitä, mistä päivähoidossa on kysymys. Omat lapset tai joku satunnainen kokemus nuorisosta eivät sentään riitä kasvatusalan ammattilaisen pätevyydeksi. Onneksi.

        Olet ilkeä ja tietämätön turkintojen sisällöistä. Kyllä sosionomikoulutukseen sisältyy enemmän varhaiskasvatuksen opintoja kuin jonkun lähihoitajan.


      • saduda
        nöpöpelle kirjoitti:

        On aivan eri asia se, missä voi työskennellä ja se, mihin on oikeasti (ei vain muodollisesti) pätevä. Lastentarhanopettajan tutkinto antaa aivan toisella tavalla valmiuksia päiväkodissa työskentelemiseen kuin sosionomin tutkinto. Ei ole väliä sillä missä kaikkialla voisi työskennellä, jos ei oikeasti työtään hallitse, eikä ole saanut siihen koulutuksessaan minkäänlaisia valmiuksia.

        Ja ei, en ole lastentarhanopettaja lainkaan.

        Mistäs tiiet että antaa?


      • Meoww
        tsippa kirjoitti:

        Olet ilkeä ja tietämätön turkintojen sisällöistä. Kyllä sosionomikoulutukseen sisältyy enemmän varhaiskasvatuksen opintoja kuin jonkun lähihoitajan.

        Eikös ole aika selvää että kyse on vain ja ainoastaan siitä mihin yksilö kykenee. Sama se on onko lähihoitaja/sosionomi/lastentarhanope. Henkilökohtainen mielipiteeni amiksista on että puolet ei varmaan osaa edes kirjoittaa suomea.(Niin kuin en minäkään hehe) LTO tyypit on turhia tärkeilijöitä, jotka luulee että omalla innostuksella ei pärjää ja uskoo että oikea ainoa koulutus on LTO PISTE! Sosionomi joka suuntautuu vanhuksiin ihan varmasti onkin vähän pihalla jossain tarhassa. Mutta jos sosionomi on varta vasten koulutautunut päämääränään lastentarha ja on motivoitunut silloin en nää mitään estettä sille etteikö LTO ja sosionomi voisi olla yhtä hyviä. Kirjoja ne siellä LTO koulutuksessa lukee. Mikäs estää ettei sosionomi voi samaa tietoa lukea itsenäisesti? Sitäpaitsi ammatti opitaan tekemällä. Se on ihan sama mitä sitä tietää, jos toimii toisin. Kaikki tietää ettei lasta lyödä. No silti joku lyö.

        Mitä nöyrempi on sitä paremmin varmasti kehittyy. Mitä enemmän tahtoo tehdä tiimityötä sitä parempi työilmapiiri on. Joka ikisestä työpaikasta löytyy se idiootti. Ihan varmasti on tyhmiö LTO:ta tai lähäreitä tai sosionomeja. Se on yksilöstä kiinni. Ei koulutuksesta. Koulutus antaa mahdollisuuden ja välineet oppia. Mutta mitä pirua te luulette että se opiskelu on? Sehän on sitä että mennään 1:llä läpi ne pari tenttiä mihin ei ehditä lukea. Mitäs oppimista se sellainen on? Sit rehvastellaan täällä että kyllä meidän koulutus ja meidän koulutus. No tuokaa ne 5:set ja 3:set pöytään ja vahva näyttö ammattitaidostanne niin ehkä jaksan uskoakin.

        Keskisttyisitte niihin lapsiin ja lakkaisitte riitelemästä että kuka on parempi. Lapsellista. Mielestäni on ihan hyvä että lastenhoitajat vähän piristää lasten päiviä. LTO:t on välillä tosi pedantteja. Sosionomeista voi helposti tulla samanlaisia.

        ja läpälää. joo niin taisin jo mainita etten osaa kirjoittaa. :]


      • dana-
        Meoww kirjoitti:

        Eikös ole aika selvää että kyse on vain ja ainoastaan siitä mihin yksilö kykenee. Sama se on onko lähihoitaja/sosionomi/lastentarhanope. Henkilökohtainen mielipiteeni amiksista on että puolet ei varmaan osaa edes kirjoittaa suomea.(Niin kuin en minäkään hehe) LTO tyypit on turhia tärkeilijöitä, jotka luulee että omalla innostuksella ei pärjää ja uskoo että oikea ainoa koulutus on LTO PISTE! Sosionomi joka suuntautuu vanhuksiin ihan varmasti onkin vähän pihalla jossain tarhassa. Mutta jos sosionomi on varta vasten koulutautunut päämääränään lastentarha ja on motivoitunut silloin en nää mitään estettä sille etteikö LTO ja sosionomi voisi olla yhtä hyviä. Kirjoja ne siellä LTO koulutuksessa lukee. Mikäs estää ettei sosionomi voi samaa tietoa lukea itsenäisesti? Sitäpaitsi ammatti opitaan tekemällä. Se on ihan sama mitä sitä tietää, jos toimii toisin. Kaikki tietää ettei lasta lyödä. No silti joku lyö.

        Mitä nöyrempi on sitä paremmin varmasti kehittyy. Mitä enemmän tahtoo tehdä tiimityötä sitä parempi työilmapiiri on. Joka ikisestä työpaikasta löytyy se idiootti. Ihan varmasti on tyhmiö LTO:ta tai lähäreitä tai sosionomeja. Se on yksilöstä kiinni. Ei koulutuksesta. Koulutus antaa mahdollisuuden ja välineet oppia. Mutta mitä pirua te luulette että se opiskelu on? Sehän on sitä että mennään 1:llä läpi ne pari tenttiä mihin ei ehditä lukea. Mitäs oppimista se sellainen on? Sit rehvastellaan täällä että kyllä meidän koulutus ja meidän koulutus. No tuokaa ne 5:set ja 3:set pöytään ja vahva näyttö ammattitaidostanne niin ehkä jaksan uskoakin.

        Keskisttyisitte niihin lapsiin ja lakkaisitte riitelemästä että kuka on parempi. Lapsellista. Mielestäni on ihan hyvä että lastenhoitajat vähän piristää lasten päiviä. LTO:t on välillä tosi pedantteja. Sosionomeista voi helposti tulla samanlaisia.

        ja läpälää. joo niin taisin jo mainita etten osaa kirjoittaa. :]

        Itse olen juuri valmistuva lastentarhanopettaja. Ystäväni valmisuu sosionomiksi samaan aikaan. Olemme molemmat sitä mieltä, että on aivan hullua, että hän saa lto:n pätevyyden pitämällä 3 kertaa ohjattua toimintaa päiväkotiharjottelussa. Hän on ihan pihalla koko työstä. Ja edelliseen viestiin sanoisin, että onhan niitäkin ketkä noita vähintään kolmosia tentistä vetää. Meidän ryhmästä todella moni on pettynyt kolmoseen. Itse ainakin olen päntännyt hulluna tietoa itseeni, jota voin sitten käytännössä hyödyntää. Että eipä ne kaikki luusereita ole.
        Siltikin olen sitä mieltä, että asiasta turha tapella, se nyt vaan menee näin. Ja tekemällä todellakin oppii. Oma kiinnostus ja halu panostaa lapsiin on kaikista tärkeintä :) Tiimityö ja oma persoona kunniaan!


      • meoww
        dana- kirjoitti:

        Itse olen juuri valmistuva lastentarhanopettaja. Ystäväni valmisuu sosionomiksi samaan aikaan. Olemme molemmat sitä mieltä, että on aivan hullua, että hän saa lto:n pätevyyden pitämällä 3 kertaa ohjattua toimintaa päiväkotiharjottelussa. Hän on ihan pihalla koko työstä. Ja edelliseen viestiin sanoisin, että onhan niitäkin ketkä noita vähintään kolmosia tentistä vetää. Meidän ryhmästä todella moni on pettynyt kolmoseen. Itse ainakin olen päntännyt hulluna tietoa itseeni, jota voin sitten käytännössä hyödyntää. Että eipä ne kaikki luusereita ole.
        Siltikin olen sitä mieltä, että asiasta turha tapella, se nyt vaan menee näin. Ja tekemällä todellakin oppii. Oma kiinnostus ja halu panostaa lapsiin on kaikista tärkeintä :) Tiimityö ja oma persoona kunniaan!

        Ratkaisuna voisi olla että koulutetaan sitten lisää niitä LTO:jia, koska nyt niistä on kuitenkin sen verta pulaa että sosionomikin kelpuutetaan. Ja edelleen painottaisin että sellainen sosionomi, joka ei lapsista ole kiinnostunut tuskin menee päiväkotiin huseeramaan. Varmasti näitäkin on, mutta murto-osa uskoisin. Ja Ilmeisesti sosionomi koulutus vaihtelee. Turussa ei saa pätevyyttä ellei ole ollut kahdessa päiväkotiharjoittelussa tehnyt lopputyön päiväkotiin liittyen.


      • milla82
        meoww kirjoitti:

        Ratkaisuna voisi olla että koulutetaan sitten lisää niitä LTO:jia, koska nyt niistä on kuitenkin sen verta pulaa että sosionomikin kelpuutetaan. Ja edelleen painottaisin että sellainen sosionomi, joka ei lapsista ole kiinnostunut tuskin menee päiväkotiin huseeramaan. Varmasti näitäkin on, mutta murto-osa uskoisin. Ja Ilmeisesti sosionomi koulutus vaihtelee. Turussa ei saa pätevyyttä ellei ole ollut kahdessa päiväkotiharjoittelussa tehnyt lopputyön päiväkotiin liittyen.

        Olen samaa mieltä kanssasi, että ehdottomasti tulisi kouluttaa lisää lastentarhanopettajia. Itse en ole alalla, mutta tuttaviani on, joten olen kuullut että pulaa on. Sosionomi otetaan monesti kuulemma ns. vain jos on pakko. Ystäväni on sosionomi ja saanut vuosia hakea töitä (siis edes sijaisuuksia) juuri sen takia että lto (yliopisto) saa paikan, koska pystyy kiertämään päiväkodissa eskariryhmässäkin. Mutta siis niitä yliopisto lto:ita lisää!


      • Äly hoi!
        milla82 kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi, että ehdottomasti tulisi kouluttaa lisää lastentarhanopettajia. Itse en ole alalla, mutta tuttaviani on, joten olen kuullut että pulaa on. Sosionomi otetaan monesti kuulemma ns. vain jos on pakko. Ystäväni on sosionomi ja saanut vuosia hakea töitä (siis edes sijaisuuksia) juuri sen takia että lto (yliopisto) saa paikan, koska pystyy kiertämään päiväkodissa eskariryhmässäkin. Mutta siis niitä yliopisto lto:ita lisää!

        lastentarhanopettajien ammattiosaamisen taso on laskenut kuin lehmänhäntä yliopistokoulutuksen myötä. Taitaa oppi olla jo niin korkealentoista, että se pyyhkii yli hilseen. Kun vanha kaarti jää 10-15 vuoden kuluttua eläkkeelle, niin suomalainen päivähoito on todellisessa kriisissä.


      • Mies61v.HKI
        Kali76 kirjoitti:

        Musta on aivan turha mollata yhtään koulutusta, josta kuiténkin saa pätevyyden alalle. Jokainen tekee työtään omalla persoonallaan, ja minäkin tein ensin pitkään sijaisuuksia, kunnés sain vakipaikan ihan oman persoonani ja omien avujeni kautta, ja myös koulutus on ollut hyvä. En ole sosionomi vaan sosiaalialanohjaaja. Tällä hetkellä työskentelen alle 3-v ryhmässä. Tiimityö on tämän päivän juttu ryhmässä kuin ryhmässä, ja jokainen työntekijä täydentää toisiaan. Tiimityön pitää sujua. Ja muistaa arvostaa sitä lähintä työtoveria.

        Miten ihmeessä minä olen pätjännyt ilman teitä, pätevia tarhan opettajia? En ole ikinä ollut lastentarhassa pienenä. Sitten lähdin 60-luvulla kansakouluun, sitten oppikouluun ja Helsingin yliopistoon. Muutaman vuoden päästä jään eläkkeelle. Olen ollut pari vuotta työttömänä atk-suunnittelijan hommista.


    • Täti

      Jopa pitkän linjan OKL:ssä koulutuksen saaneet lastentarhanopettajat kertovat rehellisesti että "pienet unohtuvat helposti" mielestä käytännön työssä. Siis opinnoista huolimatta. Nykyisin LTO:t keskittyvät esikoululaisten opetukseen, koska sosionomeilta on evätty siihen pätevyyden hankkiminen ja kuusivuotismaa on aivan eri maailma kuin 9 kk vanhan lapsen maailma tai 18 kk vanhan tai 27 kk vanhan lapsen maailma. Lisäksi perushoiotoa vaativia käsitöitä on paljon, joten moni LTO haluaa työskennellä mieluummin 3-6 vuotiaiden ryhmissä ja sosionomeille ja lastenhoitajille saa jäädä nämä käytännön arkipäivän "likaiset työt" vaipan vaihtoineen ja ruokailuineen sekä ulkoiluineen.

      Jos lasten kanssa työskennellessä jäädään jumiin muodollisiin pätevyyksiin, kärsii siinä ensimmäisenä lapset ja heidän perheensä. On pystyttävä toimimaan yli ammattikuntarajojen tiiminä, kuten edellä on joissakin kommenteissa kerrottukin. Jokainen aikuinen kantaa vahvuutensa kekoon lasten ja heidän perheidensä edun hyväksi.

      Kirjastoista löytyy kertausta varten kirjoja ja materiaalia palauttaakseen mieleen tämän ikäisten lasten maailman. Kannattaa perehtyä oman päiväkodin ja kunnan varhaiskasvatussuunnitelmiin, turvallisuusasioihin, sääntöihin yms. Byrokratiaan tulee saada perehdytys työpaikalta eli ns. paperisotaan. Sosiaaliportista saadaan lisätietoa kätevässä muodossa lastensuojelulakiin yms. asioihin - jotka nuorten kanssa työskenneltyäsi lienee jo valmiiksi vahvuutesi. Lauluja jaleikkejä oppii harjoittelemalla ja kysyvä ei tieltä eksy vaan oppii myös perushoitoa. Ei voi olettaa että jokainen valmistunut LTO tai sosionomi olisi koko elämänsä potattanut tai vaihtanut vaippoja - monella kun ei ole edes miestä tai omaa perhettäkään vielä. Sen oppii kyllä ja hajuunkin tottuu. Vaihtovaatteeita puklausten varalta mukaan ja paljon huumoria.

      Turvallisuudesta ei saisi tinkiä - mutta siitä ei saisi myöskään tulla estettä lapsen kasvulle ja kehitykselle. Kodinomaisuus pienten osastolla tulisi olla A ja O - jos minä saisin päättää. Lisäksi pienten osastolla tulisi löytyä pienen kasvuun ja kehitykseen liittyviä virikkeitä, aistein havaittavissa ja koettavissa olevia paljon. Pienenkin tulee saada harjoitella pystyynnousemista, ensiaskeliaan, maistella leluja ja materiaaleja, kiivetä (ja laskeutua) jne. Ja varoa etteivät lapset maistele toisiaan tai kovakouraisesti käsittele toisiaan (koska tutkivat toisia lapsia myös kuten ympäristöä eikä yhteisleikki suju). Muskarituokioita varten ei syliä joka lapselle ole pientenkään ryhmässä - joten luovittava on. ja varmasti on huono omatunto aikuisten määrän riittämättömyydestä jokapäiväinen omantunnon vieras. Pieni tarvii puhetta, sanoittamista, loruttelua, ihmettelyä - siinä missä isompikin. Ilmeikäs tulee osata olla eikä mikään puusta veistetty kivinaama jolla on aina mustat tai harmaat tai ruskeat tai tumansiniset vaatteet. Väriä pitää olla pientenkin elämässä!

    • Täti

      ... Täti jatkaa ...

      Päiväkotien sisustus on usein pienille kovin virikkeetön ja välillä tongin lelulaatikotkin moneen kertaan, jotta sieltä löytyisi kehitystä tukevia leluja - oikeasti. Moni kehitys tapahtuu motoriikan kautta - ja sosiaalisessa kompetenssissa - siinä ei auta edes kasvatustieteen maisterin tutkinto jos ei osaa sosiaalista vuorovaikutusta 9 kk - 3 v vanhan kanssa. Sen vuoksi soisinkin juuri sosionomeja, kasvatus- ja perhetyöhön erikoistuneita päiväkoteihin. He kun joutuvat puuttumaan joskus jopa työpaikan aikuistebn väliseen sosiaaliseen vuorovaikutukseen - koska kyseessä on lasten ja lasten perheiden etu - jopa kunnallisella puolella. Edesmenneitä päivähoidon dinosauruksia ovat ne LTO:t joille valta on noussut päähän ja lasten sekä lasten perheiden etu unohtunut.

      Päiväkoti ei ole paras paikka pienten ryhmälle - mutta ulkoisia puitteita ja henkilökunnan sisäistä halua lasten edun eteen parhaansa tekemiseksi ei voita mikään. Pieninkin tavoin voidaan yhteisellä halulla tehdä kaikki lapsen parhaan eteen pientenkin ryhmässä "laitoshoidossa". Asiat pitää vain ostaa nähdä lapsen silmin ja lapsen perheen silmin. Sosionomi, jos joku, on saanut tähän parhaan koulutuksen. Useilla sosionomeilla on lisäksi takanaan muitakin kouultuksia ja työelämän kokemuksia, kaikki eivät ole nuoria nättejä tyttöjä - jotkut ovat jo mummoikäisiäkin konkareita lasten hoidossa, lasten kasvun ja kehityksen tukemisessa sekä omaavat yhteistyötaitoja muiden aikuisten kanssa pilvin pimein.

      Työ tekijäänsä opettaa, myös päiväkotimaailmassa. Tärkeintä on muistaa lapsen etu ja lapsen perheen paras sekä avoin yhteistyö yhteen hiileen puhaltamiseksi. Paperityöt ja suunnittelutyöt kyllä sitten hoituvat (vaikka usein aika meneekin sovitun suunnitteluajan yli) . mutta jokainen lapsi on uniikki ihmisentaimi. Itse pidän siis enemmän lastentarha -nimityksestä ja tätä taimitarhaa tulee hoivata ja vaalia parhaan mukaan. Vaikeinta llienee saada nuo rahakirstujen vartijat ymmärtämään ettei pikkuisista, eikä päiväkodeissa eikä kouluissa eikä opiskelun ensimetreillä saa säästää senttiäkään - syrjäytymisen ennaltaehkäisy ja hyväksi ihmiseksi kasvun pohja luodaan ensimmäisten 25 vuoden jatkumon aikana - tärkein ikä on juuri tämä 9 kk - 6 v ikä, jolloin aistitoimintojen yhdentymistä tapahtuu en iten ja perusturvallisuuden tunne on taattava.

      • tobelto

        JOS oisikin näin: KAKSI opea, toinen sosionomi (amk) ja toinen LTO yliopisto ja sitten se lastenhoitaja...voisi olla hyvä sekoitus


    • ylleniine

      lastentarhanopetajan työksi on opetaa ja kasvatta lapsia.Teilla siellä on palkkakin hyvin-1700 euroa.Meilla eestissä saa masteropetaja 500 ja see vielä elää myös.

    • kokemusta on

      Eikös sosionomi AMK jolla on lastentarhanopettajan pätevyys , opiskele enemmän pedagogisia aineita kuin lastentarhanopettajaksi opiskeleva? Vertailkaapa opintosuunnitelmaa. Höpö puheita että kasvatustieteen kandi olisi pedagogisesti pätevämpi kuin Sosionomi Lto.n pätevyydellä. Mutta kyllähän se niin on, että työn kautta sitten oppii. Aina ei kaikki mene niinkuin teoria sanoo.

    • Perhepäivähoita paras kodinulkopuolinen hoitaja. Monet hoitajat eivät tee hyvää lapsen perusturvallisuuden kehittymiselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe