Linux vanhaan koneeseen?

kyöstikkä

Mikä Linux-versio olisi hyvä asentaa vanhaan AMD 350MHz koneeseen? Muistia on yli 300 megaa ja kiintolevy 10 gigaa. Näyttiksenä joku vanha nVidia Riva (muistaakseni 16 mb). Toimiiko esim. Ubuntu hyvin? Tähän mennessä järjestelmänä on ollut Win 98.

11

858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oiighvcr

Olen itse asentanut Ubuntun melko vastaavaan koneeseen, eikä Gnomea käyttäessä ollut paljon valittamista. Toiminta on tietysti hitaahkoa, jos vertaa uusiin laitteisiin, mutta jos sen kestää, niin kone on täysin pätevä moneen käyttöön.

Jos haluat sujuvamman järjestelmän, suosittelen Debiania ja vaikka Fluxbox-ikkunamanageria. Debian Sargessa (stable) on vanhemmat ohjelmat kuin esim. Ubuntussa, joten ne voivat toimia hieman sukkelammin. Paljonhan riippuu siitä, mitä ohjelmia käyttää. Itse käyttis toimii käytännössä missä tahansa antiikkikapineessa.

Windowseja tuon ikäisessä koneessa ei oikein voi käyttää, eivät ole turvallisia eivätkä ajan tasalla muutenkaan.

• zxcvbnm

Aloittelijan on tuha yrittää tunkea Linuxia vanhaan nuhapumppuun. Tulee vain paha mieli ja vastenmielisyys Linuxia kohtaan.

Eli kun äkspee pyörii rivakasati, toimii myös Linux hienosti.

• ikkunamanageri vaihtoehdois...

Et ole kuullut että Linuxiin voi laittaa muunkin kuin Gnomen tai KDE:n ? Tuollainen 350Mhz kone toimii rivakasti esim. FluxBoxilla eikä ominaisuuksissa häviä yhtään saXPeelle ....Oikeastaan mikä tahansa muu ikkunamanageri kuin Gnome/KDE käy hyvin tuollaiseen koneeseen... (Gnome/KDE:kin ehkä juuri ja juuri kun karsii kaikki turhat kilkkeet pois tuhlaamasta resursseja mutta se voi olla "aloittelijalle" turhan hankalaa alkuun).

• Xubuntu vois olla ok...Eli ubuntu jossa xfce ikkunamanageri...tosin on muitakin "keveitä"
      ja esim gentoolla saa eniten irti koneesta...tosin...tolla raudalla ei niitä pakettei kääntele vanha erkkikkään

• aikaa_on_

Hyvin ne paketit kääntyi kuule 66:lla penallakin. Ei siihen tarvii jäädä kyttäämään vaan antaa koneen tehdä hommansa yön aikana. Muistelen että aikanaan 386:lla meni kernelin käännössä 24 tuntia ;)

• cnyyvannzn
      • puppy-linuxille

pyörii sutjakasti kyseisessä koneessa, ubuntun jos laittaa niin hitauden kanssa ei mee kuin hermot

• Ubuntu?

...,joka on jo vanha romu (400 Mhz PII, 288 Mt RAM) Ubuntu Gnomella ja Firefoxilla. Ei toki raketti mutta toimii. Itse käytän siinä kyllä Operaa, muija ei vain ole sen kanssa sinut. Kyllä sillä OpenOfficeakin käyttää. Kone myös reitittää liikenteen verkkokorttiensa kautta muille koneille.

• -pingviini-

Tuossahan pyörii vaikka mikä.

Varavehkeessä 450MHz, 64MB ja Mandrivakin toimii KDE:n kera. Eli rohkeasti vaan kokeilemaan kaikenlaisia eri distroja.

Nyt koneessa xp...hyi hyi minua..., mutta pitihän se kokeilla miten pelittää ja pelittäähän se jos ei pahemmin räplää.

• Linux:

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      98
      3772
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      36
      3251
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      60
      3219
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3029
    5. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      68
      2894
    6. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      67
      2819
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2524
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      2321
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2168
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2162
    Aihe