Elintarvikejako?

deerjohn

Töitä kattellu ja nyt vahvana naihtoehtona olis otsikossa mainittua hommaa. Sen enempiä en hommasta tiedä ja toivoisinkin että joku osain valaista suurpiirteisesti homman luonnetta!
Onko samanlaista rahtikirjojen kanssa pelaamista kun kiitolinjan perinteinen tavaran jako? Yötyönä varmaan aika rauhallista hommaa?
Kuinka tarkkaa kuorman lajittelu ja ylipäätään?

Kiitän.

21

8240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole koskaan

      ollut jakohommissa niin kerron sinulle vähän siitä. Minulla OLI ( onneksi myin ) jakokuljetusliike Espoossa. Kuljetimme maitoa Pitäjänmäen Valiosta Espooseen. Lastausaika oli 01.30 ja lastaus kesti tonne 03.30-04.00. Sitten muuta kun rauhaliseen tieliikenteen sekaan. Muuten hyvä mutta arvaa oliko lumityöt tehty kauppojen pihoilla neljältä aamulla. Ja liukasta oli ja pimeätä, tässä tää rauhallisuus. Paikkoja oli noin 40/kuorma niin että kuormakirjoja riitti.Toinen kuorma oli vähemmän asiakkaita noin 15. Työpäivä kesti jos hyvin meni 12h mutta jos ongelmia niin helposti 16h.Viimeisenä vuonna kun minulla oli kuljetusliike niin Tammikuun ja Kesäkuun välisenä aikana oli 6 kuljettaja. Palkka maksoin 3000euroa auto kotiin firmapuhelin firmavaatteita. Kuskit sanoivat että aja itte kun on niin huono palkka. Aattelin että jos tuo 3000 ei riitä kuskille ei se riitä minullekaan joten nyt teen aivan muita hommia eikä tarvii kuulla vittuilua aamusta iltaan. Maito liikkuu edelleen mutta kuskit tekevät edelleen pitkiä päiviä että siitä vaan et kestä kun viikon tai kaksi niin olet kypsää miestä. Minä en ikinä enään kuseekkaan jakohommiin päin.

      • deerjohn

        Kyllä paha pelko iskee kyllä noita hommia kohtaan kun tuon luki...
        Mutta mutta ei kai se joka paikassa nyt ihan noin kova määrä paikkoja/kuorma? Miestähän tuo tosissaan syö!


      • maitokuski

        Valiolla on yleensä ajojärjestelijät, poislukien pitäjämäen sellainen, niin sellaisia että järjestää reitit niin että on tasapuolista autojen kesken.
        Aika homoa on tuollaiset aikataulut eli lastausaika 1:30!!! Meillä lastausaika 18:00 auto yön kotona, aamulla 4:00 matkaan, ekat paikat veemäisiä jos lumitöitä, ps. onneksi lihakuski yleensä kerkeää ajaa ennen eli lumityöt tehty ;)

        Kyllä meillä kuskit pysyy!! Siistiä hommaa moneen muuhun verrattuna. jakohommista aika kärkihommaa!! MAitorullakko painaa VAIN sen 100-200kg.
        Jos ajat esim keskoa. voi häkki painaa jopa 3-400kg!!


    • tpjakari

      Itse jaan Keskoa täysperällä. Tänään oli n. 10 tunnin päivä, pelkkää ajoa tuli 5 tuntia ja loput purkua ja lastausta yks tauko. Purkupaikkoja oli 10, joista 5 sellaisia 1-3 rullakon pudotuksia. Ihan ok hommaa, aikataulutkaan ei oo turhan tiukkoja. Päivät vaan tahtoo venyä päälle 12 tunnin. Se yhdistettynä jatkuvaan yötyöhön alkaa pikkuhiljaa syödä miestä. Talvikin vituttaa, varsinkin nää pakkaset, kun kylmäkoneet ja perälaudat reistaa koko ajan.

      Jos sellaisiin nuppihommiin pääset, että saa vähän kauemmas ajaa, maksimissaan 2 kuormaa per päivä, niin ihan kokeilemisen arvoista hommaa on. Jotain sellaista olen itsekin tässä suunnitellut. Keskustajakoon älä lähde, äläkä kärryhommiin. Turhan työlästä on.

      • Itse olen jakanut niin Keskolla kuin Valiolla, reittejä maakuntiin ja reittejä ydinkeskustaan (Helsinki).

        Keskstssa joutuu vähän väliä katkasemaan kadun, kun pienillä kaupoilla on vaan pieni takaovi mistä tavara kuljetetaan, ja autoa ei saa sivuun mihinkään, ellei jaksa roudata tavaraa puolen kilsan päästä. tunneleissakin joutuu todennäköisesti pyörähtämään, ja ahdasta on ihan joka paikassa.

        Maakunnissa on meno hieman rennompaa, ja lähes poikkeuksetta on ainakin jonkinlainen laituri. ajoa tulee paljon. tosin maakuntalinjalle on hyvin hankala päästä koska niitä on huomattavasti vähemmän tarjolla, ja yleensä semmonen kuski joka ajaa maakuntiin ei halua luopua reitistään.


      • joooo...
        jannetin82 kirjoitti:

        Itse olen jakanut niin Keskolla kuin Valiolla, reittejä maakuntiin ja reittejä ydinkeskustaan (Helsinki).

        Keskstssa joutuu vähän väliä katkasemaan kadun, kun pienillä kaupoilla on vaan pieni takaovi mistä tavara kuljetetaan, ja autoa ei saa sivuun mihinkään, ellei jaksa roudata tavaraa puolen kilsan päästä. tunneleissakin joutuu todennäköisesti pyörähtämään, ja ahdasta on ihan joka paikassa.

        Maakunnissa on meno hieman rennompaa, ja lähes poikkeuksetta on ainakin jonkinlainen laituri. ajoa tulee paljon. tosin maakuntalinjalle on hyvin hankala päästä koska niitä on huomattavasti vähemmän tarjolla, ja yleensä semmonen kuski joka ajaa maakuntiin ei halua luopua reitistään.

        Mulla on elintarvikejaosta kokemusta noin 5 vuotta, ekat 2,5 vuotta ajoin valion ajoa kaupunkialueella nupilla. Jälkimmäiset 2,5 vuotta ajanu keskoa maakuntaan täyspv:llä, ja kyllä täytyy sanoa että mieli tekis jo muita ajoja ajamaan. Varsinki nämä tavet on niin hemmetin raskaita ja jopa stressaavia ku kokoajan pitää kytätä lämpötiloja, jotka useasti ovat pielessä paskojen kylmäkoneiden takia. Kesät on sitte tietenki se tämän alan valoisa puoli. Valion tavarat ei sentään ollu ihan niin kylmänarkoja ku nämä hevit, mitä keskolla joutuu joka kuormassa kyytiin ottamaan.


      • HEVIstä
        joooo... kirjoitti:

        Mulla on elintarvikejaosta kokemusta noin 5 vuotta, ekat 2,5 vuotta ajoin valion ajoa kaupunkialueella nupilla. Jälkimmäiset 2,5 vuotta ajanu keskoa maakuntaan täyspv:llä, ja kyllä täytyy sanoa että mieli tekis jo muita ajoja ajamaan. Varsinki nämä tavet on niin hemmetin raskaita ja jopa stressaavia ku kokoajan pitää kytätä lämpötiloja, jotka useasti ovat pielessä paskojen kylmäkoneiden takia. Kesät on sitte tietenki se tämän alan valoisa puoli. Valion tavarat ei sentään ollu ihan niin kylmänarkoja ku nämä hevit, mitä keskolla joutuu joka kuormassa kyytiin ottamaan.

        Ei ne hevit niin herkkiä ole kun puhutaan. Itse olen kuskannut niitä jokusen kerran eristämättömässä kopissa ilman kylmälaitteita yli 20:n asteen pakkasessa, eikä ne salaatinlehdet mustunut niin kuin lähettäjä väitti. Tosin kyllä matkakaan ollut kuin 30 kilsaa.


      • jakeluajoon mitenkään
        HEVIstä kirjoitti:

        Ei ne hevit niin herkkiä ole kun puhutaan. Itse olen kuskannut niitä jokusen kerran eristämättömässä kopissa ilman kylmälaitteita yli 20:n asteen pakkasessa, eikä ne salaatinlehdet mustunut niin kuin lähettäjä väitti. Tosin kyllä matkakaan ollut kuin 30 kilsaa.

        mutta tuli vaan mieleen kun ent. työkaveri puhu, että oli joskus vieny kapellivehkeillä omenakuorman Hollannista Venäjälle. Pakkasta parikymmentä varjossa. Kuulemma kerran saa omena jäätyä ja sulaa eikä tunnu, näy eikä maistu mutta ei enää toiste.


      • Jakelukuljettaja
        HEVIstä kirjoitti:

        Ei ne hevit niin herkkiä ole kun puhutaan. Itse olen kuskannut niitä jokusen kerran eristämättömässä kopissa ilman kylmälaitteita yli 20:n asteen pakkasessa, eikä ne salaatinlehdet mustunut niin kuin lähettäjä väitti. Tosin kyllä matkakaan ollut kuin 30 kilsaa.

        Salaatin lehdet nuupahtavat aika nopeasti, jos lämpötila menee pakkasen puolelle. Mikäli lähettäjä ja vastaanottaja ovat vähänkään tarkkoja tavaran laadusta, niin sanomista tulee.

        Rikkinäiset kylmälaitteet ovat todellakin ainainen riesa elintarvikkeiden jakelussa. Vaikka tavara onkin kuljetusliikkeen vastuulla, eikä kuljettaja voi kylmäkoneeksi muuttua jos se kesken päivän hajoaa niin silti on jatkuvasti stressi kuorman kunnossa pysymisestä. Pakkasella sitten oma lukunsa saada ne käyntiin.

        Sanovat, että kylmälaitteiden korjaaminen on tulee nopeasti erittäin kalliiksi, kun vikojen etsintä kestää ja työtunteja kuluu. Siksi paras olisikin, että kylmäautot olisivat kohtuullisen tuoreita ja hyvinpidettyjä yksilöitä.


      • Mark00
        joooo... kirjoitti:

        Mulla on elintarvikejaosta kokemusta noin 5 vuotta, ekat 2,5 vuotta ajoin valion ajoa kaupunkialueella nupilla. Jälkimmäiset 2,5 vuotta ajanu keskoa maakuntaan täyspv:llä, ja kyllä täytyy sanoa että mieli tekis jo muita ajoja ajamaan. Varsinki nämä tavet on niin hemmetin raskaita ja jopa stressaavia ku kokoajan pitää kytätä lämpötiloja, jotka useasti ovat pielessä paskojen kylmäkoneiden takia. Kesät on sitte tietenki se tämän alan valoisa puoli. Valion tavarat ei sentään ollu ihan niin kylmänarkoja ku nämä hevit, mitä keskolla joutuu joka kuormassa kyytiin ottamaan.

        Siis ilmeisesti toi kylmäkone puhaltaa lämmintä sen minkä jaksaa talvella. (FRC koneet&korithan on luokiteltu eristämään 22 astetta maksimissaan?).

        Eikös teillä ole autoissanne lattialämmitystä kuormatilassa? Ilmeisen kallis peli hankkia vai miksei ole käytössä?


      • Mark00
        Mark00 kirjoitti:

        Siis ilmeisesti toi kylmäkone puhaltaa lämmintä sen minkä jaksaa talvella. (FRC koneet&korithan on luokiteltu eristämään 22 astetta maksimissaan?).

        Eikös teillä ole autoissanne lattialämmitystä kuormatilassa? Ilmeisen kallis peli hankkia vai miksei ole käytössä?

        Vastaan omaan kysymykseeni:

        tässä elintarvikevirasto Eviran tiedot korien lämpötilaluokituksista, jos sattuu kiinnostamaan:

        http://www.evira.fi/attachments/elintarvikkeet/valvonta_ja_yrittajat/elintarvikekuljetukset/koulutus/atp-sopimus_seka_kuljetusvalineiden_luokittelu_ja_testaus.pdf


      • tpjakari
        Mark00 kirjoitti:

        Siis ilmeisesti toi kylmäkone puhaltaa lämmintä sen minkä jaksaa talvella. (FRC koneet&korithan on luokiteltu eristämään 22 astetta maksimissaan?).

        Eikös teillä ole autoissanne lattialämmitystä kuormatilassa? Ilmeisen kallis peli hankkia vai miksei ole käytössä?

        On lattialämmitys ja kyllähän se on ahkeraan käytössäkin talvella. Mitä joku sanoi, että 20 asteen pakkasessa kuljettanut heviä eikä muka mitään paleltunut, niin paskapuhetta on. Nimenomaan ne salaatit on helvetin herkkiä paleltumaan. Kyllä kovilla pakkasilla saa olla purkaessa melko tarkkana, ettei kuormatilan lämpötila laske liian alhaiseksi. Kannattaa välillä laittaa kontin ovet kiinni kun vetelee niitä rullakoita perälaudalta kauppaan sisälle. Eikä pitää molempia peräovia auki, vain toista.


    • täysperäjakari

      Hyvää hommaa jos arvostaa niin säännöllistä 2-viikkois rupeamaa kuin ajohommissa vain voi olla. Eli tietää koska on töissä ja kuinka kauan missäkin jakolenkissä menee.

      Ja EI tarvitse nukkua missää kabiinissa paitti rauhallisina päivinä kun sattuu olee etuajas ni voi keretä vetästä pienet tirsat. ;)

      Työssä pysyy vielä kuntokin kohillaa. Ei paljo kalja kessiä ole muodostunut. Tämäkään ei tietysti kaikille sovi kun eräät tykkää ajella puukengät jalas ja vaan ajaa. Näissä hommissa joudut itse lastaa ja purkaa.

      Kylmäkoneet tosiaan osaa olla vittumaisia näin talvisin yli -20 keleillä. Kuten ne perälaudatkin.

      • on ne omat

        hommat, eli ei elintarvikejakoonkaan joka ukkelista ole.
        mutta jos tosiaankin pitää positiivisina puolina esim. sitä, että yleensä SAA touhuta yöllä ja ei tarvi kuntosalilla käyntiä paljon suunnitella ni mikäs siinä.
        ite oon kyllä maitohommista tykänny, vaikka aika paljon on noita "laitospaikkoja" lenkillä.
        kylmäkoneen ja perälaudan huoltoihin ja niiden ajallisuuteen jos pääsee ite vähän vaikuttamaan niin, etä ne on varmasti kunnossa ni onpa senkin puolesta mukava lähteä lenkille, kun kamppeet pelaa!


    • Miekin

      Lidlin jako ihan ok. Laukaalta kuorma päälle kauppoja 2-4 ajoo tulee paikoista riippuen satoja km. Niin ja kuorma tehdään ja puretaan sähköpässeillä.

      • saksalainen

        Kuten moni ihan tavallinenkin pulliainen on varmaan tullut huomanneeksi, niin Lidlissä monet asiat tehdään toisin kuin meillä Suomessa on totuttu. Joka asiassa on ajateltu tehokkuutta ja sehän ei meille vaativille asiakkaille ole aina mieluisaa.

        Kuitenkin logistiikan puolella tästä tehokkuudesta olisi opittavaa. Miettikää, lastaus ja purku sähköpässeillä kummassakin päässä! Tämä se on 2000-lukua...

        Mitäs tehdään meillä Suomessa logistiikan tehostamiseksi? Rakennetaan vielä tänä päivänäkin kauppoja, joihin ei tule edes lastauslaituria, sentään jonkinlainen katos on jo yleensä opittu tekemään. Vanhoja kun remontoidaan, niin näihin kuorman purku- ja varastointiasioihin ei silti kiinnitetä huomiota. Ei ihme että kuskit vaihtuu nopeammin kuin viikot kalenterissa.


      • Rekkakuskin poika

        Se on minustakin vähän kätevämpää purkaa ja lastata kuorma niillä sähköpässeillä, kun ei tarvitse sillä saakelin käsipumpulla paljoo hetkutella, myymälöissä sujuu vähän nopeammin niiden avulla, ei esimerkiks montaa pakasteboxia jaksa hetkutella käsipumpulla ja sitten ku miettii jotain kuivalavoja, autosta kun vedät sen ja tulee kynnys niin on kuorma aika nopsasti nurin siinä auton perässä. Tyhjät on Laukaassa helppo purkaa niillä päältäajettavilla koneilla, sujuu nopeaan.


    • akh

      Mä oon ajanu maitoo ja lihaa. Maito oli helppoa ja nopeeta ku rullakko painoi max.200kg. Mutta lihanjako oli tosi raskasta ku laiturit oli mitä oli ja lavat painoi n.850kg mulla oli yhdistelmä ja lavoja oli n.26-34kpl ja lavas 40 laatikkoa. Mulla meni siihen aikaa noin 16-20 tuntii 2-3pvänä vkos. Paikat oli niin että niihin ei päässy lavoilla eli piti aina ottaa pinoina ja madaltaa niitäki. Ekas kaupas olin jo klo.01 reitillä oli pituutta noin 330km. Tietysti auto piti lastata kahdesta paikkaa siihen meni odotuksineen n.6h. Kyllä jos nyt kysyttäisiin mua jako hommiin niin mä nauraisin kysyjän pihalle en suostuisi. Onneksi kyseinen reitti on jaettu kahteen nuppiin tänä päivänä.Se oli että sai jättää kirjat aina kuorman päälle ku ei tarvinnu ottaa kuittauksia. Mutta tarkkaa hommaa se oli jos ykskin laatikko puuttui niin heti siitä soiteltiin perään.Jos tuli lastaukses virhe niin se toi puolituntii lisää aikaa. Tosin tää on tapahtunu täälä kaukana etelä-suomesta.

      • ???

        Onko kenelläkään kokemusta Atrian ajoista?Millaista se käytännössä on?


    • Helppoa hommaa

      Valiolla ei tarvitse kuljettajan täyttää mitään lappuja tai lippuja, ei ottaa kuittauksia, ei käyttää kämmentietokonetta tms.

      Aamulla auto terminaaliin, otetaan omasta hyllyköstä (nelinumeroinen reittinumero, perässä kuljetusfirman nimi) rahtikirjat, sekä "ajolista" josta näkee kaikki paikat.

      Rahtikirjat voi jättää jonkun maitolaatikon tms väliin, ajolistan voi ottaa muistilistaksi autoon tai heittää roskikseen

      Sitten vain kaupassa tavarat sisään, tyhjiä mukaan senverran kuin niitä on, ja kohti seuraavaa paikkaa, tyhjät jätetään sitten valiolle päivän päätteeksi, tai seuraavana aamuna


      Keskolla taasen homma menee niin että kokoajan pyöritetään isoa paperinippua, kirjataan ylös kaikki mitä on viety, ja mitä on tullut takaisin, ja kuittaukset jne jne.

      Eli keskon hommissa menee aika tarkkaan paperitöihin sama aika kuin tavaran purkuun....

    • Vanhempi Kuski.

      Moi, 1974 aloitin ajohommat ja oli toinen maailma, ajettiin sompasaaren satamasta hedelmiä,mm banaaneja avolavalla vaikka pakkasta oli 25 astetta, normaalisti vedettiin yksi pressu, mutta pakkasilla lämpöpressu eki kaksi pressua päällekkäin, ajomatka oli vain 15 km sivu30 ja apumies oli mukana, . Oli se hyvä homma, koska sompassa trukki lastasi ja varastolla purki, eli fyyisinen työ oli kahteen pekkaan, lavan laitojen nosto ja lasku ja pressujen veto. Päivässä ajettiin 3-4 kuormaa.
      Umpikori autoissa oli jo webasto ja niillä ajettiin myymäläjakelua.
      Myöhemmin ajeltiin kuormia maakuntiin, samassa kuormassa oli sementtiä ja elintarvikkeita, ei ollut säädöksiä ja josku jopa pieni pakastekeikka heitettiin, vaikka ei ollut kylmäkonetta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      101
      2059
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      244
      1680
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1050
    4. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      85
      951
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      945
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      855
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      801
    8. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      795
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      754
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      719
    Aihe