Tietojenkäsittelytiede

Essi^^

Hei!

Onko kukaan hakemassa tietojenkäsittelytieteitä?Tai onko joku jo päässyt sisään?
onko sisäänpääsy vaikeaa kyseiselle alalle?Pääsykoe materiaalia ei näytä olevan lainkaan, mutta mitä asoita kannattaisi kerrata.
Itseäni arveluttaa vain osaanko matematiikka tarpeeksi hyvin pärjätäkseni koulussa.Onko matematiikasta paljon pakollisia kursseja?( Olen pyrkimässä Turkuun opiskelemaan.)

10

4086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Filosofian kandidaaddi

      Hei,

      itse pääsin Turkuun opiskelemaan tietojenkäsittelytiedettä vuonna 2003. Ainakin silloin pääsykokeen tehtävät olivat
      1) ongelmanratkaisutehtävä
      2) aineistotehtävä ja
      3) ohjelmointitehtävä.

      Näistä oli vastattava kahteen.

      Ongelmanratkaisutehtävää ja aineistotehtävää varten harjoittelu lienee aika vaikeaa. Jos keksit jonkin keinon parantaa ongelmanratkaisukykyäsi, niin siitä lienee apua molempiin. Joissakin lehdissä ja erilaisilla verkkosivuilla lienee erilaisia tehtäviä, joista voi kenties saada jotakin rutiinia ongelmanratkaisuun. Myös joku algoritmeja käsittelevä kirja saattaa auttaa etsimään ongelmalle ratkaisua.

      Ohjelmointitehtävään sen sijaan on helpompaa valmistautua. Jos osaat jo jonkin yleisesti käytetyn ohjelmointikielen, kertaa sen sääntöjä. Tai jos et vielä osaa mitään ohjelmointikieltä, niin esimerkiksi Javan kieliopin perusasiat kannattanee opetella.

      Kokeessa kannattanee vastata ainakin aineistotehtävään. Ongelmanratkaisutehtävän ja ohjelmointitehtävän välillä kannattaa ehkä valita sen mukaan kumpi tuntuu helpommalta.

      Tuosta matematiikasta: pakollisia kursseja on ainakin aiemmin ollut kuusi. On mahdollista, että nykyisin olisi mahdollista suorittaa ainoastaan 3 peruskurssia, mutta tästä en ole aivan varma. Itse tietojenkäsittelytieteen opiskeluun matematiikan osaamisella ei välttämättä ole suurta vaikutusta, riippuen toki siitä millaisiin asioihin haluaa suuntautua.

      Niin ja: Onnea pääsykokeeseen ja tervetuloa opiskelemaan!

    • ...vaikea ulos.

      Tietojenkäsittelyyn on helppo päästä sisään, mutta vaikea ulos. Aika moni jää valmistumatta suhteessa esim. kaupalliseen koulutukseen.

      Itse opisken tietojenkäsittelyä Helsingin yliopistolla (pääsin sisään erillisvalinnalla, joten pääsykokeista en osaa sanoa mitään). Matematiikkaa on suhteellisen paljon, mutta pääseehän niistäkin läpi, kunhan vain näkee vaivaa.

      • Essi::

        Kiitos vastauksista.
        Eli pärjääkö keskitason matikka päällä.Ala on ilmeisesti melko vaativa, mutta ainahan sitä voi silti kokeilla.Tiedättekö onko työllisyys hyvä, vai joutuuko työttömyyskortistoon.


      • _JAriz_
        Essi:: kirjoitti:

        Kiitos vastauksista.
        Eli pärjääkö keskitason matikka päällä.Ala on ilmeisesti melko vaativa, mutta ainahan sitä voi silti kokeilla.Tiedättekö onko työllisyys hyvä, vai joutuuko työttömyyskortistoon.

        Opiskelen tietojenkäsittelyä Turussa toista vuotta. Pakollisia matematiikan kursseja on nykyisin kolme. Kovalla työllä kyllä selviää niistä kursseista, että ainakaan sen takia ei kannata jättää hakematta. Itselläni on tosi huono matikkapää, mutta silti pääsin niistä läpi.
        Opiskelu on kyllä välillä aika haastavaa, mutta ei mitenkään ylivoimaista, ainakaan jos kiinnostusta riittää.

        Työllisyystilanne on minun käsittääkseni aika hyvä. Tiedän ainakin monia, jotka ovat saaneet alan töitä jo opiskeluaikana.


      • tkt_
        _JAriz_ kirjoitti:

        Opiskelen tietojenkäsittelyä Turussa toista vuotta. Pakollisia matematiikan kursseja on nykyisin kolme. Kovalla työllä kyllä selviää niistä kursseista, että ainakaan sen takia ei kannata jättää hakematta. Itselläni on tosi huono matikkapää, mutta silti pääsin niistä läpi.
        Opiskelu on kyllä välillä aika haastavaa, mutta ei mitenkään ylivoimaista, ainakaan jos kiinnostusta riittää.

        Työllisyystilanne on minun käsittääkseni aika hyvä. Tiedän ainakin monia, jotka ovat saaneet alan töitä jo opiskeluaikana.

        Kannattaako hakea tietojenkäsittelytieteisiin, jos ei ohjelmointi oikein jaksa kiinnostaa? Sitä kun sen olen käsittänyt aika pitkälti olevan. Ala kiinnostaa kyllä noin muuten.


      • essi_:
        _JAriz_ kirjoitti:

        Opiskelen tietojenkäsittelyä Turussa toista vuotta. Pakollisia matematiikan kursseja on nykyisin kolme. Kovalla työllä kyllä selviää niistä kursseista, että ainakaan sen takia ei kannata jättää hakematta. Itselläni on tosi huono matikkapää, mutta silti pääsin niistä läpi.
        Opiskelu on kyllä välillä aika haastavaa, mutta ei mitenkään ylivoimaista, ainakaan jos kiinnostusta riittää.

        Työllisyystilanne on minun käsittääkseni aika hyvä. Tiedän ainakin monia, jotka ovat saaneet alan töitä jo opiskeluaikana.

        No nyt mun täytyy, vaan alkaa harjoittelemaan vanhojen pääsäreitten avulla.Jossain luki, että tänä vuonna tulisi kaksi aineistotehtävää ja yksi loogisenpäättekyvyn tehtävä.Tarkoittaakohan tuo sitä, ettei nyt ole lainkaan sitä ohjelmointi tehtävää.Toivottavasti, sillä en ole ennen harjoitellut sellaista.

        Olen myös miettinyt sitä, että onko ammattikorkeasta tietojenkäsittelytieteistä valmistuneet aivan eri viivalla työnhaussa kuin yliopistosta tulleet.


      • make
        essi_: kirjoitti:

        No nyt mun täytyy, vaan alkaa harjoittelemaan vanhojen pääsäreitten avulla.Jossain luki, että tänä vuonna tulisi kaksi aineistotehtävää ja yksi loogisenpäättekyvyn tehtävä.Tarkoittaakohan tuo sitä, ettei nyt ole lainkaan sitä ohjelmointi tehtävää.Toivottavasti, sillä en ole ennen harjoitellut sellaista.

        Olen myös miettinyt sitä, että onko ammattikorkeasta tietojenkäsittelytieteistä valmistuneet aivan eri viivalla työnhaussa kuin yliopistosta tulleet.

        Ainakin jos varsinainen ohjelmointityö ei ole se, mitä haluat tulevaisuudessa tehdä, niin kannattanee hakeutua yliopistoon tai teknilliseen yliopistoon.


      • opiskelemassa..
        _JAriz_ kirjoitti:

        Opiskelen tietojenkäsittelyä Turussa toista vuotta. Pakollisia matematiikan kursseja on nykyisin kolme. Kovalla työllä kyllä selviää niistä kursseista, että ainakaan sen takia ei kannata jättää hakematta. Itselläni on tosi huono matikkapää, mutta silti pääsin niistä läpi.
        Opiskelu on kyllä välillä aika haastavaa, mutta ei mitenkään ylivoimaista, ainakaan jos kiinnostusta riittää.

        Työllisyystilanne on minun käsittääkseni aika hyvä. Tiedän ainakin monia, jotka ovat saaneet alan töitä jo opiskeluaikana.

        Tervehdys!

        Vai on Turussa 3 kurssia pakollista? Helsingissä on nykyään pakollista suorittaa vähintään 30op menetelmätieteitä (matikka tilastotiede) tai matematiikkaa, jolloin pitää ottaa joku toinenkin sivuaine. Toinen vaihtoehto on, että suorittaa 50 (vai 60)op matikkaa (tai menetelmätieteitä), jolloin ei tarvitse toista sivuainetta.

        Eli matematiikan on huomattu olevan tärkeä sivuaine tietojenkäsittelytieteen rinnalla. Se kun valmentaa oikeanlaiseen ajattelutapaan.

        Ja kyllä, TKT:ssä on paljon ohjelmointia (ainakin Helsingissä), mutta voi toki suuntautua vähemmän koodamiseen, kuten käli-suunnittelu tms.


      • kokemusta..
        opiskelemassa.. kirjoitti:

        Tervehdys!

        Vai on Turussa 3 kurssia pakollista? Helsingissä on nykyään pakollista suorittaa vähintään 30op menetelmätieteitä (matikka tilastotiede) tai matematiikkaa, jolloin pitää ottaa joku toinenkin sivuaine. Toinen vaihtoehto on, että suorittaa 50 (vai 60)op matikkaa (tai menetelmätieteitä), jolloin ei tarvitse toista sivuainetta.

        Eli matematiikan on huomattu olevan tärkeä sivuaine tietojenkäsittelytieteen rinnalla. Se kun valmentaa oikeanlaiseen ajattelutapaan.

        Ja kyllä, TKT:ssä on paljon ohjelmointia (ainakin Helsingissä), mutta voi toki suuntautua vähemmän koodamiseen, kuten käli-suunnittelu tms.

        Moi,

        Turussa oli ainakin aiemmin tuo kolmen pakollisen kurssin minimivaatimus ainoastaan tietojärjestelmätieteen opiskelijoilla. Tietojenkäsittelytieteen opiskelijat joutuivat opiskelemaan vähintäänkin lyhyenä sivuaineena matematiikkaa.

        En tosin tiedä, olisiko tilanne sittemmin muuttunut.


    • apua!!

      Mitä eroa noilla on?

      Onko kukaan informaatiotieteiden tiedekunnassa?
      Jos joku vois kertoo minkälaista opetus on, onko vaikee päästä sisään, miksi voi valmistua.. jne.

      (Erityisesti Tampere kiinnostais.) Käytännössä itellä ei mitään käsitystä alasta... ja lukion jälkeen pitäis jonneki päin pyrkiä.......

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      298
      6569
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      147
      5020
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2172
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1573
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1512
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1215
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      181
      1138
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      949
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      47
      867
    10. 46
      823
    Aihe