morjesta!
tutustuin venemessuilla vähän tarkemmin amt-veneisiin, kovin kiinnostavilta ja laadukkailta vaikuttavat. Olisi tarkoitus hankkia uusi vene kesäksi, lähinnä 185BR tai 200DC ois kyseessä.
Olisin kiitollinen teidän kokemuksista kyseisistä malleista ja koko merkistä ylipäänsä. Millaisia ajettavia sun muuta?
Tiedän hyvin että amt:n nettisivuilla on venelehtien kaikki testit luettavana, mutta ois kiva kuulla enemmän kokemuksia ja ajatuksia ko. veneistä ja saada hyvä keskustelu käyntiin :)
kiitos etukäteen, ja hyvää kesän odottelua!
AMT-veneet
62
28033
Vastaukset
- 33670
Tutustuin messuilla pieniin veneisiin hieman tarkemmin työn/harrastuksen merkeissä. AMT veneissä kiinnitti huomiota takapenkin sivuilla olevat kotelot, joihin sadevesi pääseen valumaan sisälle, koska koteloiden reunoja ei ole nostettu ylös, kaikki koteloissa olevat tavarat kastuvat valuvasta vedestä. Sadeveden poistoaukoissa ei ole sihtejä estämässä lehtien menemisen välitilaa, jossa on vaarana, että ne tukkivat/jättävät auki poistoventtiilin.
Veneen sähköistys on matalinta mahdollista tasoa, takana on akun vieressä pellistä taivutettu läpyskä, jossa pääkytkin ja muutama automaatti. Varausta lisälaitteiden (elektroniikan) liittämiseen ei ole otettu huomioon. Sama keskus oli laitettu myös HT versioon, jossa lisäasennuksia tehdään vielä runsaammin.
Paremmin eivät olleet asiat sähköjen osalta Busterillakaan, surkea pieni boxi takapenkin alla. Samaa vaatimatonta linjaa olivat Silverin, Bellan ja Fasterin sähköt. Terhi oli vaatimattomuudessaan huippu.
Ostajien pitää vaatia parempia ratkaisuja eteenkin sähköjärjestelmien toteutukseen, jotta lisälaitteet saadaa asianmukaisesti asennettua ja järjestelmä pysyy kunnossa vuosia.Yhden kesän kokemus on ja sen perusteella
voin kertoa:
Takapenkin kannen alla on vesiura ja viimekesän
kokemuksen mukaa tippaakaan vettä ei mennyt
laatikkoon. Sama vesiura-ajattelu toistuu myös
navikointipöydissä ja muissa luukuissa.
Itsetyhjennys toimii loistavasti. Et varmaankaan
huomannut, että poistoreikiin löytyy takapenkin
alta narun päässä olevat kumikorkit joilla voi
varmistaa, ettei venttiileistä tule vettä turkille.
Tosin noita tulppia ei käytetty kertaakaan koko
kesänä.
Sähkökeskus ei ole mitään ohutta peltiä, vaan
useamman millin "alumiiniplootua". Muistaakseni
siinä on varalle automaatti lisälaitteita varten.
Sitäkään ei tarvinnut käyttää, sillä kojelaudan
takana on valmiina liitäntä plotteria varten,
samoin löytyy valmis putkitus keskukselta
kojelautaan mahdollisia lisajohtoja varten.
Mitähän muuta electroniikkaa tuulilasiveneeseen
tarvitaan, varsinkin kun siinä on kaikki muu
vakiona, kulkuvalot, täydellinen mittaroin-
ti jne.
Minäkin olen yrittänyt löytää siitä puutteita,
mutta 15 vuoden katsastajan kokemuksellakaan
en ole löytänyt. Kerro Sinä, mikä on todellinen
puute, niin jatketaan keskustelua.
On helppo antaa itsestään tietävä kuva juuri
arvostelemalla toisten saannoksia ja hyvä niin,
mutta sanomisien takana on oltava faktaa esim.
omakohtaisia kokemuksia, eikä noin, että kaikki
voidaa ampua alas.- 170 BR
Kertomassassi ei ollut totta kyllä siteeksikään ja mitään mainitsemaasi asiaa ei ko. mallissa ole vikana. Kaikki varusteet pysyivät kuivana ja säilytystilaahan tässä mallissa on aivan hulppeasti.
Sähköjärjestelmäkin on itseasiassa laaja, viimeistely ja ylimääräiset varokkeen johdot on vedetty valmiiksi pulpettiin sisälle liitimineen. Lisäksi paneelissa on pari ylimääräistä katkaisinta. Näihini oli helppo lisätä tarvittavat tilpehöörit mm. kiinteä hakuvalo jne. Joten jos se ei ole laatujattelua niin mikähän sitten olsi?
AMT:ssä on huomio myös kiinnitetty turvallisuuteen. Vaikka ajaisit pohjan konkreettisesti rikki, pääset silti nilkuttamaan moottorilla takaisin rantaan ja ei tarvitse ryhtyä uimahommiin. Sisäosien rakenne on tehty tämä silmällä pitäen.
Veneen katekin toimi hienosti (VA-Varuste) ja sekin on kalliimpaa ja hengittävää materiaalia kuin venekuomut yleensä. Laatuajattelua sekin.
Ainoa kritiikki kohdaltani koskee Hondan 50 hv perämoottoria, joka on mielestäni vähän liian knafti tähän takaa ajettavaan, syvä V-pohjaiseen veneeseen. Yksin menee hyvin, mutta kuorman kanssa tulee jo liukuunlähtöviiveitä ja kovemmassa aallokossa tarvitsisi lisää potkua.
Lisäksi veneen 2006 mallivuoden "protoluonteesta" johtuen joitakin luukkuja on laitettu vähän kiireessä kiinni, mutta ne ovat korjattavissa takuuna. Venemessuilla oli 2007 mallin luukkujen rakennetta vähän muutettu, jotta luukut sopivat ilman ongelmia paikalleen.
Kommenttina vielä tuohon 170 / 75hv ruisku Honda asiaan, se paketti menee todennäköisesti jopa pienemmällä keskikulutuksella kruisailunopeudella kuin 50 hv moottorilla. Niin pientä kulutusta on uudelle 90 hv ruiskumoottorille mitattu lehtien testeissä viime vuoden lopulla, jotta sen voisi jopa uskoa ilman mittausdataa. 75 hv kone on sama kuin 90 hv ilman VTEC osaa.
30 solmun nopeus on jäänyt minulta ainakin saavuttamatta, vaikka moottori on nostettu niin ylös kun sen voi. Tiedä sitten miten tuohon on päästy.
Vaikka se ei varsinaisesti kuulu AMT:n filsofiaan, 170 malli 50 hv koneella voisi hyötyä trimmitasoista juuri tuon takaa ohjattavuuden ja syvän V-pohjan vuoksi. Liukuunlähdöt ainakin helpottusivat. Pienen tuuleen nojaamisenkin voisi niillä tasata.
Ainut varsinainen harmitus liittyy veneen suuntavakavuuteen hitaissa nopeuksissa. Syvällä V:llä ei saa vakaata hidasajoa, joten venettä saa ojastaa koko ajan. Kun liukuun on päästy, meno on nautittavaa ja pehmeätä eikä vesi lennä sisään kuin vasta oikein pahassa kelissä.
Siinä kait ne tärkeimmät. - venehullu 123
Itelläni oli AMT-185 HT Siinä oli samat viat,mutta ne on nykyisissä korjattu.Olin muuten erittäin tyytyväinen veneeseen.Tukeva, hyvä ajettava ja viimestely oli huippua.Moottorina Honda 90hv.Mutta valitsisin kyllä Mercyry Optimaxin.Kokemuksesta väitän että on jopa taloudellisempi ja huomattavasti nopeammin menee plaaniin.
- EnTykännyt
Meillä oli myös AMT185 HT -08. Ostettiin itselle käytettynä 2014. Tässä omia kokemuksia. Jos aalto löi kannelle niin tuulilasin saumoista juoksi vesi sisään, osa tuulilasin kiinnitysruuveista oli korkannut, maalipinnassa hämähäkkejä, merellä ajo ikävää paukutusta (liian pieni merelle), vesi tuli laitaa pitkin sisään, pressun raosta sivutuulessa roiskeet kuljettajan syliin, takapenkin kaksiosaisen pehmusteen saumat ratkeilee taitoskohdasta, bensamittari ja trimmimittari rikki (Honda). Katon alaskaartuvaan, terävään reunaan lyö helposti päänsä, lattian tiikkien saumaukset aukeilivat. Keulapiikissä olevien lukittavien säilytystilojen kannet ei pysy kiinni vaan ne saa helposti auki ilman avainta, parin kannen puinen salpa irronnut kannesta.
Morjesta vaan
Yhden kesän kokemuksella voin suositella,
että olet tekemisissä todella laatuveneiden
kanssa, tarkemmin tuossa minun toisessa vies-
tissä.
Tarpeesta ja mieltymyksestä on sitten kiinni,
minkä valitset, sillä hinnat eivät paljoa
poikkea kilpailijoista ottaen huomioon varuste-
lun ja työn laadun.- båtski kesäksi
kiitos täpinä erittäin asiallisesta vastauksesta!
en ole itse vesillä näillä veneillä ollut, mutta testeissähän ominaisuuksia on kiitetty. Kommentoisitko omasta käytöstä saamia kokemuksia?
Varustetaso on poikkeuksellisen hyvä amt-veneissä, jos muun merkkisen valitsee saa lisävarustelistalta valita jokusia varusteita. Siinä mielessä amt on lyömätön.
laittakaan muutkin asiasta kiinnostuneet ja juttelunhaluiset veneihmiset kommentteja ja viestejä! båtski kesäksi kirjoitti:
kiitos täpinä erittäin asiallisesta vastauksesta!
en ole itse vesillä näillä veneillä ollut, mutta testeissähän ominaisuuksia on kiitetty. Kommentoisitko omasta käytöstä saamia kokemuksia?
Varustetaso on poikkeuksellisen hyvä amt-veneissä, jos muun merkkisen valitsee saa lisävarustelistalta valita jokusia varusteita. Siinä mielessä amt on lyömätön.
laittakaan muutkin asiasta kiinnostuneet ja juttelunhaluiset veneihmiset kommentteja ja viestejä!Minulla oli päämääränä löytää yhdistelmä,
jonka kokonaispaino sopii tuohon 750 kg
trailereineen. No pikkasen menee yli, mutta
aisapaino pelastanee punnituksisa.
ATM 170 on suunniteltu toimimaan Honda 50
kanssa. Veneen ajo-ominaisuudet riittäisivät
huomattavasti nopeampaan ajoon, kuin tuohon
naftiin 30 solmuun. Hondan 75 olisi siinä mie-
lessä sopivampi kone, mutta paino nousee jo
jarrulliseen traileriin, samoin hinta ja kulu-
tus ovat aivan eri lukemilla.
Tuo 30 solmua riittää hyvin, mutta plaaniin-
lähtö ei ole niin vaivaton, kuin isommalla ko-
neella. Ajettaessa ei kuulu mitään nitinöitä
ja rusahduksia, vaan vene tuntuu olevan yhtä-
puuta.
Nostin konetta yhdellä pykälällä tuon 30 nopeu-
den saavuttamiseksi. Nyt pitää vielä säätää
kaasaria vähän rikkaammalle, jotta pieni havait-
tava "miettiminen" poistuu. Tehdasasetus on vähän
laihanlaisen, tosin polttoainetalouden kannalta
hyvä.
Käytänkin tässä tilaisuutta kysyäkseni, pystyykö
tuon säädön tekemään itse "korvakuullolta" ja
tarkalleenottaen miten, vai pitääkö käyttää tohto-
rilla?- heh
Täpinä kirjoitti:
Minulla oli päämääränä löytää yhdistelmä,
jonka kokonaispaino sopii tuohon 750 kg
trailereineen. No pikkasen menee yli, mutta
aisapaino pelastanee punnituksisa.
ATM 170 on suunniteltu toimimaan Honda 50
kanssa. Veneen ajo-ominaisuudet riittäisivät
huomattavasti nopeampaan ajoon, kuin tuohon
naftiin 30 solmuun. Hondan 75 olisi siinä mie-
lessä sopivampi kone, mutta paino nousee jo
jarrulliseen traileriin, samoin hinta ja kulu-
tus ovat aivan eri lukemilla.
Tuo 30 solmua riittää hyvin, mutta plaaniin-
lähtö ei ole niin vaivaton, kuin isommalla ko-
neella. Ajettaessa ei kuulu mitään nitinöitä
ja rusahduksia, vaan vene tuntuu olevan yhtä-
puuta.
Nostin konetta yhdellä pykälällä tuon 30 nopeu-
den saavuttamiseksi. Nyt pitää vielä säätää
kaasaria vähän rikkaammalle, jotta pieni havait-
tava "miettiminen" poistuu. Tehdasasetus on vähän
laihanlaisen, tosin polttoainetalouden kannalta
hyvä.
Käytänkin tässä tilaisuutta kysyäkseni, pystyykö
tuon säädön tekemään itse "korvakuullolta" ja
tarkalleenottaen miten, vai pitääkö käyttää tohto-
rilla?Kaasuttimissa on kiinteät tehokäyntisuuttimet. Ainoa johon voi ehkä vaikuttaa, on tyhjäkäynnin seos. Tyhjäkäynnin rikastaminen auttaa ehkä hieman myös siirryttäessä tyhjäkäynnistä tehokäyntiin.
Pikkasen hento kone tuo Hondan 50 noin isoon veneeseen joka vielä painaakin melko paljon.
Muuten suosittelen jarrullista traileria. Itsekin ajelin jonkin aikaa jarruttomalla, mutta se oli vanhalle miehelle liian jännittävää joten siirryin jarrulliseen. Enää ei tarvitse jännittää pysähtyykö punaisissa valoissa seisovan auton perään vaiko hieman ennen. heh kirjoitti:
Kaasuttimissa on kiinteät tehokäyntisuuttimet. Ainoa johon voi ehkä vaikuttaa, on tyhjäkäynnin seos. Tyhjäkäynnin rikastaminen auttaa ehkä hieman myös siirryttäessä tyhjäkäynnistä tehokäyntiin.
Pikkasen hento kone tuo Hondan 50 noin isoon veneeseen joka vielä painaakin melko paljon.
Muuten suosittelen jarrullista traileria. Itsekin ajelin jonkin aikaa jarruttomalla, mutta se oli vanhalle miehelle liian jännittävää joten siirryin jarrulliseen. Enää ei tarvitse jännittää pysähtyykö punaisissa valoissa seisovan auton perään vaiko hieman ennen.Tuota minä vähän pelkäsinkin, joten ei ole
häpeäksi hinata varikolle. Vaihdetaanko siihen
isommat suutimet, vai porataanko entisiä?
Pitänee kokeilla tuota tyhjäkäynnin säätöä.
Ei sitä miettimistä muuten esiinny, kuin
survaistaessa kaasu kerralla auki. Sisäänajo-
vaiheessa ei esiintynyt ollenkaan, ymmärrettä-
västä syystä, ajeltiin varovasti.
Se Honda painaa noin 94 kg, joten on kevyempi
kuin kevein 2-tahtikone tai ainakin samaa
luokkaa.
Kyllähän se jarrullinen olisi asiaa, mutta kun
joutuu käymään katsastuksessa, askarruttaa,
toimiiko ne jarrut, kun niitä on liotettu me-
ressä. On niin lyhyt matkakin hinailla, että
tuskin niitä saa jarruteltua kuiviksi.
- pettynyt
sain AMT myytyä yhden kesän jälkeen ja toista ei tule. Tässä oli pikkuvikoja ja vähän muita huolimattomuusjuttuja.
- båtski kesäksi
mikä siinä amt:ssä oli niin huonoa kun kirjoitat? kerro ihmees tarkemmin. Mikä malli sulla käytössä oli?
Kerropa tarkemmin noista vioista, jotta voin
tarkkailla venettäni. Siinä kun on takuuaikakin,
joka on pitempi kuin 100m tai kun perävalot
lakkaavat näkymästä.
Tosiasiassa tuo on tarkoituksenhakuista panet-
telua. Jokainen joka on tutustunut ko. veneeseen,
ymmärtää, että nyt on kysymys jostain muusta.
Kilpailkaa myyjät ja valmistajat rehellisin
keinoin eli hinnalla, eikä panettelemalla
toistenne tuotteita. Tuo on niin maar läpi-
näkyvää, ettei sitä usko.....
Kukaan ei ole niin tyhmä, että luopuu uudesta
veneestä korjattamatta vikoja takuuseen.
Olisit purkanut kaupan, kun oli niin huono
vene.
- ookoo vene
Jos AMT-omistajilla olisi jotain ihan kokemusperäistä tietoa kulutuksista ja nopeuksista, niin niitä olisi mielenkiintoista kuulla.
AMT:t tuntuu ihan hyviltä veneiltä, mutta tottakai niissäkin pikku puutteita tai ärsyttäviä piirteitä on. Tuskinpa sellaista venettä on ikinä tehtykään, josta sen omistaja ei ajan myötä löytäisi jotain pienempää tai suurempaa asiaa, joka ärsyttää tai jonka haluaisi muuttaa tai tehdä hieman toisin.
Ja tietysti ne on vain subjektiivisia mielipiteitä; niitähän ne venelehtien testitkin on - testaajat kun on ihmisiä. Sellainen piirre mikä ärsyttää jotain kipparin testaajaa, ei välttämättä omistajaa häiritse, tai hän tottuu siihen nopeasti. Toisaalta taas ajan myötä omistaja saattaa havaita jonkun piirteen, mitä lyhyessä testiajossa ei tullut ilmi.Honda 50:llä aika helposti yhden hengen
kuormalla 170 BR kulkee plotterilla
mitattuna 28 solmua. Kone nostettuna
yhden pykälän kaasu auki se kulkee aika
tasan 30 solmua. Kulutuksesta ei ole vielä
omia mittaustuloksia, mutta testejä löytyy
useamman lehden tekemänä ja niiden pohjalta
kulutuslukemat ovat seuraavat:
Nopeus 1-4s ( 750-1500 kier.) noin 0,50 l/mpk
Nopeus 20-30s (4500-5900 kier.) noin 0,65 l/mpk
Eli uistelunopeus ja matkanopeus ovat taloudel-
lisimmat nopeudet. Plaanikynnyksen tuntumassa
kierroksilla 2000-4000 ei kannata ajella, sillä
silloin kulutus nousee reilusti ollen noin
0,8-1,0 l/mpk.
Tuosta epätaloudellisesta 2000-4000 laajahkosta
alueesta voidaan päätellä, että 50 hv on vähän
nafti tuolle veneelle, sinänsä hyvä kompromissi.- taakaa ajettavuus
Täpinä kirjoitti:
Honda 50:llä aika helposti yhden hengen
kuormalla 170 BR kulkee plotterilla
mitattuna 28 solmua. Kone nostettuna
yhden pykälän kaasu auki se kulkee aika
tasan 30 solmua. Kulutuksesta ei ole vielä
omia mittaustuloksia, mutta testejä löytyy
useamman lehden tekemänä ja niiden pohjalta
kulutuslukemat ovat seuraavat:
Nopeus 1-4s ( 750-1500 kier.) noin 0,50 l/mpk
Nopeus 20-30s (4500-5900 kier.) noin 0,65 l/mpk
Eli uistelunopeus ja matkanopeus ovat taloudel-
lisimmat nopeudet. Plaanikynnyksen tuntumassa
kierroksilla 2000-4000 ei kannata ajella, sillä
silloin kulutus nousee reilusti ollen noin
0,8-1,0 l/mpk.
Tuosta epätaloudellisesta 2000-4000 laajahkosta
alueesta voidaan päätellä, että 50 hv on vähän
nafti tuolle veneelle, sinänsä hyvä kompromissi.yhdistettynä pienehköön 50 hv koneeseen tekee tuon liu-uttomuusalueen aika laajaksi.
Aiotko muuten kokeilla trimmitasoja?
Matka-ajossa käsittääkseni menee noin 10 l/h ja nopeutena pidän silloin noin 20 kn. Koneen kierrokset ovat noin 4300 - 4400 1/min (maksimi 5500 1/min) - ookoo vene
Täpinä kirjoitti:
Honda 50:llä aika helposti yhden hengen
kuormalla 170 BR kulkee plotterilla
mitattuna 28 solmua. Kone nostettuna
yhden pykälän kaasu auki se kulkee aika
tasan 30 solmua. Kulutuksesta ei ole vielä
omia mittaustuloksia, mutta testejä löytyy
useamman lehden tekemänä ja niiden pohjalta
kulutuslukemat ovat seuraavat:
Nopeus 1-4s ( 750-1500 kier.) noin 0,50 l/mpk
Nopeus 20-30s (4500-5900 kier.) noin 0,65 l/mpk
Eli uistelunopeus ja matkanopeus ovat taloudel-
lisimmat nopeudet. Plaanikynnyksen tuntumassa
kierroksilla 2000-4000 ei kannata ajella, sillä
silloin kulutus nousee reilusti ollen noin
0,8-1,0 l/mpk.
Tuosta epätaloudellisesta 2000-4000 laajahkosta
alueesta voidaan päätellä, että 50 hv on vähän
nafti tuolle veneelle, sinänsä hyvä kompromissi.50hv on mielestäni alakanttiin tuolle 170 veneelle. Tehosuositukset tulee suoraan Hondan mallistosta. Hondan 75hv tas on jo melkoinen möhkäle. 60 hv E-TEC olisi varmaan passeli mylly tuon 170 paatin perään
taakaa ajettavuus kirjoitti:
yhdistettynä pienehköön 50 hv koneeseen tekee tuon liu-uttomuusalueen aika laajaksi.
Aiotko muuten kokeilla trimmitasoja?
Matka-ajossa käsittääkseni menee noin 10 l/h ja nopeutena pidän silloin noin 20 kn. Koneen kierrokset ovat noin 4300 - 4400 1/min (maksimi 5500 1/min)Mielessä on kyllä käynyt trimmien asennus,
mutta pitäisi saada enempi kokemusperäistä
tietoa trimmien vaikutuksesta. Niitä ei
mielestäni tarvita kuin tuossa plaanikyn-
nyksen tuntumassa. Pitäis päästä itse
ajamaan niillä, jotta voisi verrata omaan.
Kyselin asiasta myös mesuilla veneen suun-
nittelijalta, veistämön omistajalta. Hän
ei suositellut trimmejä, koska niitä ei
todellakaan tarvita kuin lähdössä. Olen
kesän kokemuksien perusteella samaa mieltä.
Voi olla, että lasken konetta tuon nostamani
pykälän ja tyydyn tuohon 5500 huippukierroksiin.
Silloin pitokin ja plaaniinnousu paranisivat.
Veistämö on kokeillut teräspotkurillakin,
mutta siitä ei ole hyötyä näin pienellä
koneella yleensäkään. Kiveen osuessa vauriot
ovat vaan totaalisemmat.ookoo vene kirjoitti:
50hv on mielestäni alakanttiin tuolle 170 veneelle. Tehosuositukset tulee suoraan Hondan mallistosta. Hondan 75hv tas on jo melkoinen möhkäle. 60 hv E-TEC olisi varmaan passeli mylly tuon 170 paatin perään
Veistämö on kokeillut myös 60 hv:n
koneilla ja väittävät, etteivät koe-
ajajat huomaa mitään eroa tuohon Hondan
50:seen, käytännön tasolla.
Tuokin pitäisi itse kokea, että olisi
varma asiasta. Siihen kun voi vaikuttaa
myös kauppapoliittiset asiat.- tohon 170:een?
Täpinä kirjoitti:
Veistämö on kokeillut myös 60 hv:n
koneilla ja väittävät, etteivät koe-
ajajat huomaa mitään eroa tuohon Hondan
50:seen, käytännön tasolla.
Tuokin pitäisi itse kokea, että olisi
varma asiasta. Siihen kun voi vaikuttaa
myös kauppapoliittiset asiat.Käsitääkseni 75 hv E-TEC on vakavasti harkittavisssa oleva moottori 170:n runkoon ja jos niitä ei ole jo käytössä, ainakin on tulossa käyttöön. Tätä yhdistelmää puoltaa ainakin yksi myyjä. Se voisi olla aika maukas ja hieno kombinaatio, mutta häviää mielestäni polttoainetaloudessa matka-ajossa sekä 50hv Hondalle että uudelle 75hv ruisku Hondalle. Tässä E-TEC ei ole aivan parhaimmillaan erilaisten testitulosten mukaan.
Alunperin 170:n runkoa ilmeisesti ajettiin 70hv Tohatsulla (TLDI?) josta aiempi tehosuosituksen maksimi 70hv, mutta nykyisin tehosuosituksen maksimi lienee nostettu uuden 75hv Hondan vuoksi 75hv:aan.
Uudesta 75hv Hondasta olen samaa mieltä, että se on melkoinen möhkäle 170:n perässä (tosin aika hieno sellainen!) ja kun venettä vielä ajetaan perästä, voi hitaassa menossa olla veneen nokka jo vähän "yläkenossa" :)
- nimetön25
Joo kyllä ikäväkseni joutuu sanomaan että kun vertaa vanhaa yamarin mallistoa ja "uutta" amt:tä niin ulkonäöllisesti turhan paljon muistuttavia tekijöitä. joten jos venettä ostaisin niin kallistuisi johonki uudemman oloiseen malliin.
- merenpoika
AMT-Veneet Oy tekee todella laadukkaita veneitä mielestäni.
Aimo Mustosella (yrityksen johtajalla) on pitkä vene. ja veneilykokemus takanaan.
Itse ainakin luottaisin kyseiseen venevalmistajaan. - Veneenrakentaja_
Olen siitä hieman muista poikkeava henkilö, että olen ammatiltani veneenrakentaja ja ollut tekemässä urani aikana sekä Bellan, Yamarinin että AMT:n veneitä. Enää en ole venealan töissä, joten näkökulmani on siltä osin puolueeton. Oma valinta noista kolmesta olisi ehdottomasti AMT ja tässä muutama perustelu.
AMT veneiden työnjälki on hyvin huoliteltua. Laminointiporukka on ammattitaitoista, runkojen ainevahvuudet ja telauksen laatu on varmasti parasta mitä Suomesta saa. Kiinnitin myöskin huomiota AMT:llä liitostyön tarkkuuteen ja sovituksiin, kansi sopii runkoon kuin nenä päähän eikä sinne päin. Osat muutenkin tarkasti sovitettuja, leikkauspinnat siistejä & viimeisteltyjä. Veneen kestävyyden ja pitkäikäisyyden kannalta tarkasti tehdyillä sovituksilla on suuri merkitys.
Yamarinit tehdään alihankkijafirmoissa ja uskon, että työn laatu ei yllä AMT:n tasolle. Bella mielestäni häviää suunnittelussa ja ajo-ominaisuuksissa AMT:n malleille.- merenpoika
"Aukikirjoitit" yksityiskohtaisesti minun havaintoni ja lisäksi muutaman venealalla työtä tekevän kanssa käytyjen keskustelujen aiheet ja tuloksen.
Ei taida vielä kenelläkään muulla olla esimerkiksi integroitua lukitusta, en ole ainakaan itse löytänyt.
Pohjan muodon toimivuudesta kovemmissakin keleissä kertonee jotakin se, että AMT-Veneiden merkittävä vientimaa on Norja. - mutta myydään vain
Hondan koneilla ja kone ei mielestäni ole hyvä. Mercury on paljon parempi.
- Hondassa nyt sitten ON?
mutta myydään vain kirjoitti:
Hondan koneilla ja kone ei mielestäni ole hyvä. Mercury on paljon parempi.
Eli mihin tämä väite perustuu? Entä mihin perustuu väite, että Mercury on parempi kuin Honda? Ainakaan lehtien veratailutesteistä ei tätä johtopäätöstä voi tehdä, pikemmikin asia on juurikin päinvastoin.
- roinpoika
tervehdys minulla on amt 170 r/suzuki 50 ruisku ja sisään ajo puolessa välissä.tämän aikana joella ajattaessa en ole viellä naamaa kutrulle. plaaniin päästiin jo 4500 kieroksilla ja nopeus nousi 25 solmuun.lopuksi poltoaineen kulutus tunnille 5 litraa.mut nämä ovat viellä alku höpinöittä.kerron lisää kun tota ajo tunteja kertyy tälle kesälle.
- kallekopsss
mutta pakollinen liitto Honda moottoreiden kanssa huonontaa asiaa. Ehkäpä palvelualtis myyjä lisämaksusta asentaa muunkin merkkisen koneen kyseisen veneen perään.
- roinpoika
no niin sisään ajo on tehtynä.kyllä tämä 50 suzuki ruisku/suorasytkä toimii ihanteelisesti ja potkuri on 11 tuumaa/13 nousulla.tuli otettua tyypit nopeuden suhteen,tulos 36 solmuu ja gps ilmoitamana 64 kmh.trimmi on tosi hyvä olemassaan ku hakee ihanne nopeuksia.poltoaine kulutus 5-8litraa tunnissa kuskin panoi 150kg ku toi nopeus testi tehtiin kemijoella .testi päiväys oli 02.07-10.ajatelin kokeilla enskesänä sellaista potkuri josta voi säätää lapojen kulmia,on kuulema komposiitti potkuri. ei ku kesän jatkoja
- Ihan tosi
roinpoika kirjoitti:
no niin sisään ajo on tehtynä.kyllä tämä 50 suzuki ruisku/suorasytkä toimii ihanteelisesti ja potkuri on 11 tuumaa/13 nousulla.tuli otettua tyypit nopeuden suhteen,tulos 36 solmuu ja gps ilmoitamana 64 kmh.trimmi on tosi hyvä olemassaan ku hakee ihanne nopeuksia.poltoaine kulutus 5-8litraa tunnissa kuskin panoi 150kg ku toi nopeus testi tehtiin kemijoella .testi päiväys oli 02.07-10.ajatelin kokeilla enskesänä sellaista potkuri josta voi säätää lapojen kulmia,on kuulema komposiitti potkuri. ei ku kesän jatkoja
Tais tulla tota lapinlisää jonkunverran, väitän että toi 800kg likahtaa 50hv jotain 27 solmua.! Samoin toi tunti kulutus on ihan paskapuhetta!
- AMT1
kallekopsss kirjoitti:
mutta pakollinen liitto Honda moottoreiden kanssa huonontaa asiaa. Ehkäpä palvelualtis myyjä lisämaksusta asentaa muunkin merkkisen koneen kyseisen veneen perään.
Ensimmäinen kesä takana AMT 170 BRs Evinrude E-TEC 90 ja ei voi muuta kun kehua. Ei nitise tai natise vaikka olisi hikan kovempikin keli. Ja liitto Hondan kanssa on mahdollista selättää.! Vertailut että 170 olisi tehty Yamrinin 50 rungolle ei varmasti pidä paikkaansa ovat aivan eri veneitä.
Täällä on aikaisemmin verrattu paljon Yamariinin ja AMT:n eroja. Mulla on sekä Yamarin 46 SC että AMT 170 BRs. Ja kyllä pisteet menee ehdottomasti AMT.lle, laatu on paljon parempi, tulee kaikki tarpeellinen mukaan jo tehtaalta esim. sarjoitetut lukot mikä on erittäin suuri , ankkuri, köydet, mela.
Mulla oli Yamariinissa jo ensimmäisenä kesänä hiushalkeamia perälaudassa! AMT:ssa ei ole näkynyt mitään hiushalkeamia missään.
- Amtti
kesä menossa AMT 170 BRs ja 75 hv Honda. Valittamista ei ole ollut,kamat pysyy kuivana ja kuski myös,
ainakin melkein. Matkanopeutena voi pitää n. 13 solmusta ylöspäin,huippuja kertyy veneen oman mittarin
mukaan rapiat 40 solmua, gps:llä ei ole mitattu. Kulutuksia en ole mittaillut,lienee jotain 10 l/h parinkympin
vauhdilla.- Prop
Amt 170 R ja 50hv Honda, liukuun nousu todella vaikeaa, jos takana istuu kaksi 80 kg henkilöä. Voisko joku kokemusta omaava kertoa, millä potkurilla yhdistelmä toimii parhaiten, kirjoittaisi sen potkurin koon vastaukseen. Nyt siellä on propulse ja asetuksia on kokeiltu, mutta eipä niistä juuri apua ole löytynyt. Ei siitä rakettia varmaankaan tule, mutta jos lähtisi edes sillen juoheasti. Vene muuten ihan OK.
- No terrve
Prop kirjoitti:
Amt 170 R ja 50hv Honda, liukuun nousu todella vaikeaa, jos takana istuu kaksi 80 kg henkilöä. Voisko joku kokemusta omaava kertoa, millä potkurilla yhdistelmä toimii parhaiten, kirjoittaisi sen potkurin koon vastaukseen. Nyt siellä on propulse ja asetuksia on kokeiltu, mutta eipä niistä juuri apua ole löytynyt. Ei siitä rakettia varmaankaan tule, mutta jos lähtisi edes sillen juoheasti. Vene muuten ihan OK.
50hv on ehdottomasti liian pieni kone 170:lle. Liukuun nousu on verkkaista ja liu-ussakin käytettävissä oleva nopeusalue jää pieneksi. 75hv on pienin kone, jota veneeseen kannattaa harkita. 75hv ja 90hv Honda ovat "rungoltaan" samoja koneita, mutta 90hv on v-tecin ansiosta teknisesti hienompi. Koska koneet ovat saman painoisia ja ysikympissä on enemmän voimaa pienillä kierroksilla on Hondan valikoimasta 90hv kone järki valinta veneeseen.
- Zaalari
Prop kirjoitti:
Amt 170 R ja 50hv Honda, liukuun nousu todella vaikeaa, jos takana istuu kaksi 80 kg henkilöä. Voisko joku kokemusta omaava kertoa, millä potkurilla yhdistelmä toimii parhaiten, kirjoittaisi sen potkurin koon vastaukseen. Nyt siellä on propulse ja asetuksia on kokeiltu, mutta eipä niistä juuri apua ole löytynyt. Ei siitä rakettia varmaankaan tule, mutta jos lähtisi edes sillen juoheasti. Vene muuten ihan OK.
Itsellä samoja "ongelmia" 170 BR:n kanssa. Kysyin Hondalta potkureista ja sieltä antoivat ihan kiitettävän hienosti tietoa. Taidan hommata ProPulsen nelilapasen potkurin ja sieltä haen 12,5" nousun... sillä pitäis kuulemma liikkua hyvin isommallakin kuormalla. Vai onko jollain kokemuksia em. setistä?
- venettä hankkimassa
Zaalari kirjoitti:
Itsellä samoja "ongelmia" 170 BR:n kanssa. Kysyin Hondalta potkureista ja sieltä antoivat ihan kiitettävän hienosti tietoa. Taidan hommata ProPulsen nelilapasen potkurin ja sieltä haen 12,5" nousun... sillä pitäis kuulemma liikkua hyvin isommallakin kuormalla. Vai onko jollain kokemuksia em. setistä?
Tervehdys!
Sopiiko tähän väliin myös toinen aihe? Onko kokemuksia ja näkemyksiä pienimmästä amt:n mallista 160 R. Tiloiltaan riittäisi minulle, koska ajelen enimmäkseen yksin, korkeintaan kaksin sisäjärvellä. Lyhyitä matkoja, ilman matkatavaroita. Jonkin verran vetäisin uistinta, vaikka en kalamies olekaan. Harkitsen siis venettä AMT 160 R 50 hv:n moottorilla. Toimisiko yhdistelmä yllä kuvatussa käytössä? Tuleeko ongelmia? Onko 160 R vain raakattu halpisversio testimenestystä saaneista isommista kulkupeleistä? - leeeeleee
venettä hankkimassa kirjoitti:
Tervehdys!
Sopiiko tähän väliin myös toinen aihe? Onko kokemuksia ja näkemyksiä pienimmästä amt:n mallista 160 R. Tiloiltaan riittäisi minulle, koska ajelen enimmäkseen yksin, korkeintaan kaksin sisäjärvellä. Lyhyitä matkoja, ilman matkatavaroita. Jonkin verran vetäisin uistinta, vaikka en kalamies olekaan. Harkitsen siis venettä AMT 160 R 50 hv:n moottorilla. Toimisiko yhdistelmä yllä kuvatussa käytössä? Tuleeko ongelmia? Onko 160 R vain raakattu halpisversio testimenestystä saaneista isommista kulkupeleistä?160 r 50 Honda ja kohta kesä takana. Täytyy sanoa hemmetin hyvä vene kokoisekseen.
Korkeat laidat, tilava, vakaa, kelillä kuiva (iso sisävesi) ja hyvä ajettava(pehmeä). Ei nitise ja natise. Moitteena yksin uistellessa tuuli ottaa keulaan (reilu 100 kg kuski). 2 päällä ei edes tuota ongelmaa. Muita moitteita kiinteä tankki saisi olla ja no feedback ohjaus ärsyttää (hidas joutuu rattia veivaamaan turhaan). 50 on aika passeli kone, toki lisätehosta ei haittaa...Pienempää konetta ei kuitenkaan kannata harkita. Kokoisekseen kuitenkin suht. raskas. Suomen sisävesillä ei tule keliä, jotta tuolla ei uskaltaisi lähteä.
Ei ole pahaa sanottavaa paketista. - +++-+
venettä hankkimassa kirjoitti:
Tervehdys!
Sopiiko tähän väliin myös toinen aihe? Onko kokemuksia ja näkemyksiä pienimmästä amt:n mallista 160 R. Tiloiltaan riittäisi minulle, koska ajelen enimmäkseen yksin, korkeintaan kaksin sisäjärvellä. Lyhyitä matkoja, ilman matkatavaroita. Jonkin verran vetäisin uistinta, vaikka en kalamies olekaan. Harkitsen siis venettä AMT 160 R 50 hv:n moottorilla. Toimisiko yhdistelmä yllä kuvatussa käytössä? Tuleeko ongelmia? Onko 160 R vain raakattu halpisversio testimenestystä saaneista isommista kulkupeleistä?"Onko 160 R vain raakattu halpisversio testimenestystä saaneista isommista kulkupeleistä? "
Itse ymmärsin, että 160 R on enemmänkin parannettu tai kehitetty versio Yamarin 46 SC:stä. 170 R on vastaavasti versio Yamarin 50 SC:stä. - ja 75 Honda
+++-+ kirjoitti:
"Onko 160 R vain raakattu halpisversio testimenestystä saaneista isommista kulkupeleistä? "
Itse ymmärsin, että 160 R on enemmänkin parannettu tai kehitetty versio Yamarin 46 SC:stä. 170 R on vastaavasti versio Yamarin 50 SC:stä.Nyt yksi kesä ajettu paketilla. 107 tuntia. Hyvä ajaa kelissäkin,kaikki toimii moitteitta,ei häly ääniä tai kitinöitä. Kone riittää loistavasti tälle mallille. Ainoa miinus,,, Oma moka jos unohtaa istuinpehmusteet vesi sateeseen,, ;) Suosittelen.
- Pertsu
AMT 200DC Honda 150hv on loistava paketti. 8 kesää takana, vene kestää keliä (Hamina - Maarianhamina) eikä omaa isompia heikkouksia. AMT rakentaa veneet laadukkaasti toisin kuin moni muu. Mutta älä osta vaan yhtään pienemmällä koneella.
- Edson
AMT 200 BR , aivan loistava vene. Erinomaiset ajo-omaisuudet.
- Anonyymi
Muutama uusi malli uponnut laituriin huonon suunnittelun vuoksi. En suosittele ja takuuasiat ei toimi.
- Anonyymi
Saanko linkit noihin uppoamisiin ja takuun toimimattomuuteen kiitos. Koska en saa, on täällä ilmesiesti joltakin aikuiselta(?) ihmiseltä lääkkeet loppuneet.
- Anonyymi
Helevetin järkevää vastailla 12 vuotta vanhoihin avauksiin..
- Anonyymi
Vieläkö tämä yritys on pystyssä? Tulos ei ainakaan ole nousemaan päin ja työntekijät vaihtunut tiiviiseen tahtiin.
- Anonyymi
Ja asiaton panettelu jatkuu...
- Anonyymi
200DC 5v omistuksen jälkeen yhteenvetona loistava vene. Ei ole kilpailijoita (ellet halua käydä ulkotilasa vessassa).
Kotka-Pääkaupunkiseutu 12m/s lounaistuulessa ja 4.5m aallokossa ei ollut enää mukavaa mutta vene ei antanut syytä epäillä etteikö siitäkin selvittäisi. Merellä oli me, rahtilaiva ja todella iso purkkari. Semmonen kelivene se tarvittaessa. - Anonyymi
Tuli vuosi sitten ostettua ihan uusi 190BR 100hp yamahalla. Todella hyvä vene. Aiempi vene oli yamarin. AMT.n lähtöhinta oli halvempi kuin Yamarinin ja vakiovarustelu parempi. Aikalailla samahan tuo AMT on merkkinä kuin Yamarin. Joskushan yhteistyötä on ollutkin.
- Anonyymi
AMT:n nykyinen tehdas valmisti ennen yamarinin veneitä kunnes keksivät oman merkin AMT . Yamarin syytti runkojen kopioinnista mutta en tiedä miten se tarina päättyi. Hyviä veneitä kumpikin.
- Anonyymi
Kenelläkään kokemusta 165 br yamahan koneella?
- Anonyymi
Onko 60hv riittävä tuohon alumiini versioon? 165brf
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko 60hv riittävä tuohon alumiini versioon? 165brf
Juuri ja juuri. On kyllä vähän alimitoitettu toi 60hp moottori jos on useampi henkilö kyydissä. Vene painaa kuitenkin sen 500 kg jo ilman konetta.
- Anonyymi
Minulla on 165 br 60hp yamahalla. En suosittele pienemmällä. 3 isoa miestä kun kyydissä tuulilasin takana niin saa olla 4300-4500 kierrosta että pinnalla kulkee hyvin. Yksin kun ajaa niin riittää 3300-3500 kierrosta. Kivempi olisi ajella alle 4000 kierrosta mutta ei ole kummoinen kyyti silloin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko 60hv riittävä tuohon alumiini versioon? 165brf
Yksin ajellessa riittää...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri ja juuri. On kyllä vähän alimitoitettu toi 60hp moottori jos on useampi henkilö kyydissä. Vene painaa kuitenkin sen 500 kg jo ilman konetta.
500kg ilman konetta. Kone reilun 120kg täysi tankki, pari kolme aikuista kyydissä... Siinä on 60hp koneella tekemistä saada tollanen massa liikkeelle.
- Anonyymi
Vieläkö tätä ANT:tä valmistetaan?
T. Saalar- Anonyymi
AMT...
Viime vuonna ostin 190br.n 100hp koneella ja rastitin sopivat varusteet. Todella hyvä hinta/laatusuhde. Kannattaa ostaa mattosarjat lattiaan. Maksaa mutta saa näköä koko rahalla. Ens talvena teho softa koneeseen. Saa vähän alle 120hp ulos tehoja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AMT...
Viime vuonna ostin 190br.n 100hp koneella ja rastitin sopivat varusteet. Todella hyvä hinta/laatusuhde. Kannattaa ostaa mattosarjat lattiaan. Maksaa mutta saa näköä koko rahalla. Ens talvena teho softa koneeseen. Saa vähän alle 120hp ulos tehojaNiin ja 100hp Yamahalla lähtee ja kulkee 4heng. Kurmalla hyvin. 32 solmua neljällä hengellä. Liukuu hyvin. Matkanopeus 20 solmua ja kulutus 13-14 litraa tunnissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja 100hp Yamahalla lähtee ja kulkee 4heng. Kurmalla hyvin. 32 solmua neljällä hengellä. Liukuu hyvin. Matkanopeus 20 solmua ja kulutus 13-14 litraa tunnissa
Aika vaisun oloinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AMT...
Viime vuonna ostin 190br.n 100hp koneella ja rastitin sopivat varusteet. Todella hyvä hinta/laatusuhde. Kannattaa ostaa mattosarjat lattiaan. Maksaa mutta saa näköä koko rahalla. Ens talvena teho softa koneeseen. Saa vähän alle 120hp ulos tehojaOliko tuo mattosarja Linedeck? Paljonko se sulle maksoi?
Tilasin juuri AMT 190 br:n Yamahan F115 koneella. Oli liikkeessä kesän ollut esittelyveneenä ja lähti vielä halvalla 2021 hinnalla. Nythän on ovh-hinnat nousseet monta tonnia kautta linjan:(
On jo kolmas AMT. Aiemmin ollut 165br ja 175brf. Aina vaan isompaan on pitänyt siirtyä. Kuten ostohistoria osoittaa, niin itse tykkään AMT:n br malleista. Olen kokeillut Skipperillä kaikki Yamarin crossit ja hyviä veneitä ovat, mutta AMT:n tilaratkaisut ja jopa tyyli miellyttävät enemmän. 165br 60hp Hondalla oli jo hyvä vene, mutta vähän ahdas ja kuormalla liukuun pääsy oli nahkeaa. 175brf 80hp Hondalla ei välitä kuormasta, on aivan loistava aallokossa jos on trimmit käytössä ja tilaakin on selvästi enemmän kuin 165:ssa. 190:een kohdistuu korkeat odotukset:) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko tuo mattosarja Linedeck? Paljonko se sulle maksoi?
Tilasin juuri AMT 190 br:n Yamahan F115 koneella. Oli liikkeessä kesän ollut esittelyveneenä ja lähti vielä halvalla 2021 hinnalla. Nythän on ovh-hinnat nousseet monta tonnia kautta linjan:(
On jo kolmas AMT. Aiemmin ollut 165br ja 175brf. Aina vaan isompaan on pitänyt siirtyä. Kuten ostohistoria osoittaa, niin itse tykkään AMT:n br malleista. Olen kokeillut Skipperillä kaikki Yamarin crossit ja hyviä veneitä ovat, mutta AMT:n tilaratkaisut ja jopa tyyli miellyttävät enemmän. 165br 60hp Hondalla oli jo hyvä vene, mutta vähän ahdas ja kuormalla liukuun pääsy oli nahkeaa. 175brf 80hp Hondalla ei välitä kuormasta, on aivan loistava aallokossa jos on trimmit käytössä ja tilaakin on selvästi enemmän kuin 165:ssa. 190:een kohdistuu korkeat odotukset:)Kyllä oli pettymys tuo 165 brf. 60hp kone liian pieni jo kolmen hengen kuormalla.
- Anonyymi
onko jonu asennellut keulakoneita 170br veneseen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162138Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842078- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101196Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811153Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63834
- 59811