Helpottaako suru ikinä?

Kertokaa

Menetin läheiseni 2 kk sitten ja minusta tuntuu, ettei tämä apeus ja murhe lähde varmasti koskaan.Osaksi minusta tuntuu siltä siksi, että olen menettänyt kuolemalle kaikki heidät,jotka olivat lämpimiä ihmisinä, myötätuntoisia ja rakastavia, jotka rakastivat minua ja minä heitä.Jäin tänne vain kauhean kylmien ja kovien ihmisten ja samanlaisten sukulaisten pariin,lähipiirini koostuu heistä, enkä enää tunne muunlaisia.Tosin sukuakaan ei kovin paljoa enää ole.En tiedä miten pärjäisin jäljelle jääneitten kanssa.
Suru tietysti on jo hitusen helpompaa sikäli,että nyt en jokaikinen hetki ajattele, että hän kuoli vaan on jo hetkiä, kun ajattelen jotakin muuta.Mutta se hirveä murhe ja apeus on koko ajan taustalla vaikuttamassa ja minusta tuli täysin onneton.Oletteko päässeet siitä hirveästä murheen tunteesta ja apeudesta ja jos joku on, niin missä ajassa? Onko teillä tunnetta, että jäitte ihan yksin, vaikka ympärillä olisikin muita?
Syytän itseäni myös siitä, etten kyennyt pelastamaan häntä mitenkään, kuolema oli luonnollinen, liian aikaisin tosin mutta kun en pystynyt estämään sitä mitenkään.Tietysti se on järjetöntä mutta kun minusta vain tuntuu siltä, että hän luotti minuun siinäkin asiassa ja että nyt olen hänet sitten siinä pettänyt.

172

40892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

      Isäni kuollemasta on nyt kuusi viikkoa, ja tänä aamuna olen taasen itkenyt hirvittävästi. Minulla on myös samanlaisia tntemuksia kuin sinulla, mietin kuinka kauan minun täytyy olla täällä, ja elää elämääni, ennenkuin kohtaan isäni jälleen. Suruni tulee aaltomaisena vyörynä, ihan kun en vielä tajuaisi aina ettei isää enää ole ja mikään ei tuo häntä takaisin. Toivon tämän tuskan joskus helpottavan, mutta milloin?

      • suuri ikävä

        niin..tunnen myös,että oon niin yksin vaik mul on kolme muuta sisarusta ja isi kuoli jouluna(olin isin tyttö)mut kait aika tekee tehtävänsä, niin viisaat sanoo...on vaan niin ikävä viäki ja itkettää!


      • Iso ikävä
        suuri ikävä kirjoitti:

        niin..tunnen myös,että oon niin yksin vaik mul on kolme muuta sisarusta ja isi kuoli jouluna(olin isin tyttö)mut kait aika tekee tehtävänsä, niin viisaat sanoo...on vaan niin ikävä viäki ja itkettää!

        Tyhjä aukko jäi elämään, kun isä lähti juuri ennen joulua, minä ja 3 muuta sisarusta jäimme suremaan.

        Itse olen sitä mieltä, omalla kohdallani ainakin, että tämä ikävä ja suru ei tule hellittämään, ei ennenkuin tulee oma aika lähteä. Jo 2 kk joulusta, mutta vieläkään en ole ajatusta hyväksynyt että isä on poissa, enkä ikinä hyväksykkään. alle 50v lähti tältä pallolta, mikä ei todellakaan ole reilua..
        Enää ei juurikaan jaksa elämä innostaa, ei ole elämisen arvoista. Ja tiedän, että perhe yms on joidenkin mielestä, mutta omalla kohdallani tuntuu, että mikään ei ole samanlaista ilman isää.

        Vanhemmat olivat eronneet jo vuosia sitten, mutta silti isä oli olemassa, ja näinkin suht usein.

        Enää ei mikään ole ennallaan, ja ei voi kuin toivoa että oma kärsimys loppuisi pian, niinkin säälittävältä kun se voi jonkun mielestä kuullostaa.
        Ja jos joku erehtyy mainitsemaan jotain jumalasta, jumala auttaa tmsyms, voin vannoa että tulen henk. kohtaisesti tunkemaan ristin niin syvälle peräaukkoosi että tuntuu, jumalaa ei ole, minulle ainakaan. Tai jos on, niin saatana on sitäkin voimakkaampi, ja jumala vain saamaton pikku paska.


      • heinäkuu
        Iso ikävä kirjoitti:

        Tyhjä aukko jäi elämään, kun isä lähti juuri ennen joulua, minä ja 3 muuta sisarusta jäimme suremaan.

        Itse olen sitä mieltä, omalla kohdallani ainakin, että tämä ikävä ja suru ei tule hellittämään, ei ennenkuin tulee oma aika lähteä. Jo 2 kk joulusta, mutta vieläkään en ole ajatusta hyväksynyt että isä on poissa, enkä ikinä hyväksykkään. alle 50v lähti tältä pallolta, mikä ei todellakaan ole reilua..
        Enää ei juurikaan jaksa elämä innostaa, ei ole elämisen arvoista. Ja tiedän, että perhe yms on joidenkin mielestä, mutta omalla kohdallani tuntuu, että mikään ei ole samanlaista ilman isää.

        Vanhemmat olivat eronneet jo vuosia sitten, mutta silti isä oli olemassa, ja näinkin suht usein.

        Enää ei mikään ole ennallaan, ja ei voi kuin toivoa että oma kärsimys loppuisi pian, niinkin säälittävältä kun se voi jonkun mielestä kuullostaa.
        Ja jos joku erehtyy mainitsemaan jotain jumalasta, jumala auttaa tmsyms, voin vannoa että tulen henk. kohtaisesti tunkemaan ristin niin syvälle peräaukkoosi että tuntuu, jumalaa ei ole, minulle ainakaan. Tai jos on, niin saatana on sitäkin voimakkaampi, ja jumala vain saamaton pikku paska.

        että olet täynnä,vihaa ja raivoa ihan oikeutetusti.
        -Sitä en ymmärrä,että uhkailet täällä,vaikkain vain sanoilla,näin vaan on tapahtunut,että isäsi on nukkunut pois.
        Se asia vaan on hyväksyttävä,sitä ei meistä kukaan voi muuttaa,vaikka kuinka haluais.
        Raivoa ,itke ,huuda niinpaljon kuin haluat,mutta älä alennu siihen,että uhkailet,se on ala-arvoista.
        Puolisoni nukkui pois n.8kk:tta sitten ja lapsemme kolme poikaa,jo aikuisia jäi ilman isää.
        Usko pois vielä tänäänkin on mielessämme kysymys,että miksi...........eikä tule vastausta?
        Voimia.


      • ...
        heinäkuu kirjoitti:

        että olet täynnä,vihaa ja raivoa ihan oikeutetusti.
        -Sitä en ymmärrä,että uhkailet täällä,vaikkain vain sanoilla,näin vaan on tapahtunut,että isäsi on nukkunut pois.
        Se asia vaan on hyväksyttävä,sitä ei meistä kukaan voi muuttaa,vaikka kuinka haluais.
        Raivoa ,itke ,huuda niinpaljon kuin haluat,mutta älä alennu siihen,että uhkailet,se on ala-arvoista.
        Puolisoni nukkui pois n.8kk:tta sitten ja lapsemme kolme poikaa,jo aikuisia jäi ilman isää.
        Usko pois vielä tänäänkin on mielessämme kysymys,että miksi...........eikä tule vastausta?
        Voimia.

        Kiitos sinulle, voimia tarvitaankin.

        Ja, en mitään uhkaile, mutta tullut liiankin selväksi, että täällä suomi24:n palstoilla, pyörii enemmän ja vähemmän noita jeesustelijoita, ja he tuppaavat tunkemaan raamatun kappaleita yms jumalanhehkutustekstejä joka väliin, kunhan varoitin etukäteen jottei niitä tule ;)

        Se joka uskoo, saa uskoa, muttei sitä uskoaan tarvitse väkisin joka suuntaan tyrkyttää..


      • kysyä miksi
        heinäkuu kirjoitti:

        että olet täynnä,vihaa ja raivoa ihan oikeutetusti.
        -Sitä en ymmärrä,että uhkailet täällä,vaikkain vain sanoilla,näin vaan on tapahtunut,että isäsi on nukkunut pois.
        Se asia vaan on hyväksyttävä,sitä ei meistä kukaan voi muuttaa,vaikka kuinka haluais.
        Raivoa ,itke ,huuda niinpaljon kuin haluat,mutta älä alennu siihen,että uhkailet,se on ala-arvoista.
        Puolisoni nukkui pois n.8kk:tta sitten ja lapsemme kolme poikaa,jo aikuisia jäi ilman isää.
        Usko pois vielä tänäänkin on mielessämme kysymys,että miksi...........eikä tule vastausta?
        Voimia.

        koska ihmisjärki ei tajua noita asioita. Miksi on turha kysymys tässä!


      • Noin se.
        suuri ikävä kirjoitti:

        niin..tunnen myös,että oon niin yksin vaik mul on kolme muuta sisarusta ja isi kuoli jouluna(olin isin tyttö)mut kait aika tekee tehtävänsä, niin viisaat sanoo...on vaan niin ikävä viäki ja itkettää!

        Aika tekee.


    • bahama

      on se aika jolloin tekee vielä surutyötä. Muistelee kaikki vuodenajat, juhlapäivät. Alussa on vain kauhea ikävä ja kaikki tunteet niin pinnassa ettei osaa oikein muuta kuin itkeä. Miettii kaikkia tapahtuneita asioita ja sukulaisten kanssa tulee riitaa aivan mitättömistä asioista, jotka koskivat vainajaa. Joskin myös sisarusten kanssa on ollut terapeuttista käydä kaikki tunneskaalat läpi.
      Itse olen miettinyt, että tärkeintä on ollut pystyä suremaan ja näyttämään tunteensa, aivan sama onko ne myönteisiä vai kielteisiä.

      Aika kuitenkin on lääke, joka tekee tehtävänsä ja elämän jatkuvuus saa selkävoiton.

    • elina

      Kirjeesi kosketti. toivon Sinulle paljon voimia ja rakkautta elämääsi. Mikähän siinä on, että hyviä ihmisiä tuntuu olevan niin vähän? Hyvät ja lämpimät ihmiset ovat sydämeltään haavoittuvaisia eivätkä aina jaksa elämän tuomia takaiskuja, toisin kuin kovat ja kylmät ihmiset, joiden teflonpinnassa takaiskut eivät tunnu missään. Toivon että tapaat hyviä ihmisiä, jotka pysyvät rinnallasi ainakin kymmeniä vuosia.

      rakkaudella

      • 2v minulla

        Sinulle voimia. Mieheni kuoli autokolarissa ja se oli shokki.
        Kaiken ikävän ja tuskan sitä joutuu kuitenkin kantamaan itse, vaikka lohduttajiakin oli.
        2vuotta meni ja sitten alkoi uusi vaihe elämässäni.Jotenkin kaikki vaan loksahti.
        Nyt on jo 12v siitä ja voin sanoa, että olen entistä vahvempi ja kauniit muistot eivät koskaan haihdu. Ja elämän on jatkuttava.Usko siihen, että elämä kantaa.....


    • kuikka

      Itse olen käynyt läpi läheisen ihmisen välivaltaisen ja aivan liian aikaisen kuoleman - syyttänyt itseäni siitä etten nähnyt tulevaa, en osannut lukea pieniä avunhuutoja. Nämä syytökset sitten kompensoin kahden ja puolen vuoden tuskalla - kuin olisi käynyt taistelua, todistellut itselleni, jollekin ja kaikille kuinka paljon välitin ajattelemalla että se aika jonka suren on suoraan verrannollinen välittämiseni määrään. En halunnut päästää irti surustani sillä se tuntui samalta kuin olisin hylännyt hänet. Mutta sitten vihdoin saapui se päivä kun hänen kuolemansa ei enää saanut minua itkemään kuin hullu, se päivä jolloin itkenyt ja käynyt läpi kaiken niin monta kertaa että olin päässyt yli. Se oli pelottavaa ja tuntui väärältä, mutta sitten ymmärsin että vaikka vääryys tapahtui, ei ole mitään syytä miksi piiskaisin ja kiduttaisin itseäni enää, koska mitään ei enää ole tehtävissä eikä ole koskaan ollutkaan. Ajatus tuntuu surevasta itsekkäältä, mutta se on vain tarpeellinen osa suruprosessia. Kaikki kuolemme joskus, nauti sinä elämästäsi vielä kun se jatkuu, ja kaikista niistä ihmisistä jotka vielä ovat täällä kanssasi!

      • fd

        ettei tää suru helpota koskaan.. Mummoni kuoli tänään, ja olen itkenyt koko päivän.. Mummo oli mulle todella läheinen, ja rakastin häntä suuresti.. Mummoni oli minulle hirveän läheinen, ja hän kuoli liian nuorena.. Rakastan mummoani sydämmeni kyllyydestä, vaikka hän onkin poissa.. Rakastan sua mummo


      • yx mummi **
        fd kirjoitti:

        ettei tää suru helpota koskaan.. Mummoni kuoli tänään, ja olen itkenyt koko päivän.. Mummo oli mulle todella läheinen, ja rakastin häntä suuresti.. Mummoni oli minulle hirveän läheinen, ja hän kuoli liian nuorena.. Rakastan mummoani sydämmeni kyllyydestä, vaikka hän onkin poissa.. Rakastan sua mummo

        Otan osaa mummosi pois menon johdosta. Usko pois, kyllä se helpottaa jonain päivänä vaikka ikävä jääkin, olihan hän sinulle erityisen rakas. Kaikkia niitä ihania muistoja joita sinulla on mummistasi ei kukaan voi viedä. Vaali niitä ihania asioita joita teillä yhdessä oli.
        Voimia sulle ja läheisillesi


    • Melkein kaikki myös menettänyt

      Kirjoituksesi kosketti jollain tasolla. Äitini kuoli 27v. sitten, isäni käden kautta. Kaipaan häntä välillä eikä se kokonaan koskaan poistu. Isäni kuoli 11v. sitten vankilan sairaalassa, luoja korjasi. Häntä olen oppinut kaipaamaan jollakin tasolla, katkeruutta ei enää ole. Isoveljeni päätti päivänsä 8 v. sitten. Hänen kuolemansa sattuu ja syvältä. Lisäksi hyviä ystäviä on kuollut vuosien saatossa ennenaikaisesti 4.. Tuntuu, että huono karma on tällä miehellä matkassa. Niin, kenties se voikin olla myös kantokyvyn mukaan annettu kantamus, mene ja tiedä. Kirkkoihin en kuulu, enkä oikein jaksa hirveästi mitään uskontoa miettiä. Jos jokin pitää valita, ehkä buddhalaisuus voisi toimia lähinpänä sieluani. Olen 38v. Mies. Lopuksi; en jää kuitenkaan liiaksi märehtimään elämääni. Peruspositiivisella elämän asenteella mennään. En usko surusi kokonaan poistuvan, se muuttaa vain muotoaan. Ajattele asioita positiiviselta kantilta!

    • sansku83

      Menetin veljeni yli vuosi sitten eikä tuska ole hirveästi helpottanut.

      • kukka

        Lähetän sinulle rakas isäni voimia ja rakkaita ajatuksia sinne hyks:in teho-osastolle.uskon että voitat tämän taistelun,ei vielä ole aika sinun luotamme pois lähteä.en ikinä ole sanonut sinulle kuinka tärkeä minulle olet,kuinka paljon sinua rakastan ja jos nyt olisit tajuissasi ja tässä maailmassa,kertoisin sinulle varmasti.Huoleni on suunnaton sinun selviämisestäsi.Jos enkelit lukevat tämän viestin,toivon että ne tuovat ajatukseni sinun luoksesi,haluan sinun tietävän että olet ajatuksissani taukoamatta.Rakastan sinua oma rakas isä,olet minulle tärkeintä maailmassa! -sinun oma tyttäresi-


      • Mimeli

        Voi Rakas Ystävä.Menetyksestäsi on niin kovin lyhyt aika.Ihmisen mieli rekisteröi tapahtumia ja muistoja ties kuinka kaukaa.Ei sun muistot ole hetkessä tulleet,ei ne myöskään hetkessä katoa.


      • Short cut
        kukka kirjoitti:

        Lähetän sinulle rakas isäni voimia ja rakkaita ajatuksia sinne hyks:in teho-osastolle.uskon että voitat tämän taistelun,ei vielä ole aika sinun luotamme pois lähteä.en ikinä ole sanonut sinulle kuinka tärkeä minulle olet,kuinka paljon sinua rakastan ja jos nyt olisit tajuissasi ja tässä maailmassa,kertoisin sinulle varmasti.Huoleni on suunnaton sinun selviämisestäsi.Jos enkelit lukevat tämän viestin,toivon että ne tuovat ajatukseni sinun luoksesi,haluan sinun tietävän että olet ajatuksissani taukoamatta.Rakastan sinua oma rakas isä,olet minulle tärkeintä maailmassa! -sinun oma tyttäresi-

        Kauniita ja tärkeit ajatuksia, kerrothan ne varmasti myös isällesi?


      • voimia
        Short cut kirjoitti:

        Kauniita ja tärkeit ajatuksia, kerrothan ne varmasti myös isällesi?

        Isäsi toipuu vielä. anna vain aikaa. lähetin hänelle positiivista enkelienergiaa. usko vain.


    • klisee,

      mutta totta. Ensin tuska on jatkuvaa, mutta vähitellen tulee ensin pieniä jaksoja, että ajattelee muuta. Sitten vähitellen nämä jaksot pitenevät. Tämä vanha suruaika yksi vuosi on aika oikea. Tämän jälkeen selvästi huomasin jo aika pitkiä jaksoja, jolloin en muistellut menettäämääni läheistä tuskallisesti. Kokonaanhan ei näin vaikeita asioita unhoita, vaan ne tulevat aina silloin tällöin tuskaisina mieleen esim. jotain filmiä katsellessa tai nyt esim. kun kirjoitan tätä.

    • tyttönen 88

      Menetin itse parhaan kaverini onnettomuudessa vähän aikaa sitten.. sillon se tuntu ylitsepääsemättömältä ja masennuin ihan täysin.. mutta onneks ymmärtäväisten ystävien ansiosta jotka tuki siinä surussa olen päässyt jotenkin jaloilleni. ikuinen arpi siitä kyllä jää eikä siitä ihan täysin koskaan selviä mutta pitää yrittää jatkaa elämää ja ajatella kaikkia niitä hyviä muistoja.

      jaksamisia! :)

    • henttu

      Otan syvästi osaa lähesesi kuolemaan menetin äsken äitini olen vasta 12v teet jos itkettää niin anna itkun tulla ei sitä tarvi hävetä kyllä suru helpottaa vähitellen itse en oikein tajua menetystä varsinkin kun hautajaiset lähestyvät paljon voimia sinulle

    • omaiseni

      Aikaa on mennyt puoli vuotta, eikä ole suru helpottanut. Tänäänkin on ollut todella paha olla ja niin pohjaton ikävä. Minullakin on sukulaisuussuhteet kuten mainitsit, mitään tukea en saa. Tuttavilta ja kavereilta kylläkin, jonkin verran. Mutta sitä asiaa ei ymmärrä, ennenkuin se kohdalle osuu. Kaikkein rakkain on poissa. Syyllisyyskin vaivaa, olisinko voinut olla parempi, mutta tiedän myös itsesyyttelyn olevan turhaa. Luulen, että vain aika parantaa.

      • E

        moi. ihan hirveää olen varmaan ainoa KUKKA ON MENETÄNYT ÄIDIN ISÄNM JA MUMMOT JA PAPPAT KAUHEET ASUN VAAN ENÄÄN SISKO NIKANSA OLEN 9V. JA ISO SISKONI ON 14V. MÄ ITTKEN IHAN SAIRAASTI.. KUOLEN VARMAAN ITEKIN SURUUN ISÄLLÄ OLI KEUHKO SYÖPÄ JA ÄIDIL TULI SYDÄN KOHTAUS OLTIIN VIIKO SITTEN ÄIDIN HAUTAJAISIS MÄ MENIN SINNE MUN ISO SISKON KAA ME VIETIIN TÄNÄÄN ÄIDIN HAUDALLE KUKKIII MÄ TOIVOISIN ETT ÄITI JA ISI KUULIS MUA JA RAKASTAIS MUA TAIVAAS SIEL HAUTA JAISIS OLI TOSI KOSKETTAVATT SURU MARRSIT MÄ ITTKIN AIVAN KOKOAJAN NYTT KIN KIRJOITAN TEILLE VIESTIÄ JA ITTKEN KOKOAJAN KOSKKA TUNTUU ETT EI OO ENÄÄN SUOJAA MÄ TAHDON ETT JEESUS ANTAA TÄN VIESTIN HÄNELLE JA KUN ON JOULU AATO EN VOI VIETTÄÄÄ JOULU PAITSI VIEMÄLLÄ HAUDALLE KYNTTILÖITÄ MUN KAIKKI OMAISET ON KUOLLUT


    • isäni,äitini,mieheni

      n.viisi vuotta sitten.
      Kaiken samana vuonna.
      Heidät vei syöpä.
      Yhä olen niin, niin surullinen.

      Ihmiset hokevat: aika parantaa haavat..

      mutta koska???

      Osanottoni suruusi.

      • säilyy vain

        vaikka vuosia mennyt,mut maaliskuu tuo muistot surusta.
        Menetin isän ja äidin maaliskuussa kolmen vuoden sisällä.
        Tänäänkin ajattelin,kuinka lapsenlapseni olisi olleet heille rakkaita ja se rikkaus minkä lapsenlapseni olisi saanut kokea heistä.


      • läheisensä menettäneille
        säilyy vain kirjoitti:

        vaikka vuosia mennyt,mut maaliskuu tuo muistot surusta.
        Menetin isän ja äidin maaliskuussa kolmen vuoden sisällä.
        Tänäänkin ajattelin,kuinka lapsenlapseni olisi olleet heille rakkaita ja se rikkaus minkä lapsenlapseni olisi saanut kokea heistä.

        Tiedän miltä suru tuntuu.
        Menetin juuri lapsenlapseni, syöpä vei, eikä ollut
        kulunut vielä vuottakaan siitä, kun kymmenenvuotta nuorempi veljeni kuoli. Hänkin syöpään ja niin yllättäen.
        Tämä lapsen kuolema oli jo liikaa... niin ainakin minusta tuntui, mutta kaikki on vaan otettava vastaan, mitä meille annetaan.
        Kysyn mielessäni, että miksi tämä lapsi? Minä olisin ollut joutilaampi täältä lähtemään, miksi siis en minä?
        Nämä on kysymyksiä, mihin ei saa vastausta.
        Toivon teille kaikille jaksamista, koska sitä tarvitaan.
        Myötäeläen surussanne, eräs mummi.


      • äiti 80
        säilyy vain kirjoitti:

        vaikka vuosia mennyt,mut maaliskuu tuo muistot surusta.
        Menetin isän ja äidin maaliskuussa kolmen vuoden sisällä.
        Tänäänkin ajattelin,kuinka lapsenlapseni olisi olleet heille rakkaita ja se rikkaus minkä lapsenlapseni olisi saanut kokea heistä.

        on kauhea. Äitini kuoli melkein puoli vuotta sitten. Tyttäreni 5v. otti mummon yllättävän kuoleman raskaasti.Omasta puolesta tuntuu pahalta, mutta vielä raskaammalta tuntuu lapsen puolesta ja sen ettei äitini saanut nähdä hänelle niin rakkaan lapsenlapsen kasvua.


      • menetti molemmat
        äiti 80 kirjoitti:

        on kauhea. Äitini kuoli melkein puoli vuotta sitten. Tyttäreni 5v. otti mummon yllättävän kuoleman raskaasti.Omasta puolesta tuntuu pahalta, mutta vielä raskaammalta tuntuu lapsen puolesta ja sen ettei äitini saanut nähdä hänelle niin rakkaan lapsenlapsen kasvua.

        isovanhempansa vajaan vuoden sisällä. Nuorin oli vasta 7-vuotias. Oli surullinen tilanne.


    • enkeli**

      Minä menetin rakkaimman ihmisen 3 ja puoli vuotta sitten mutta edelleenki kun jään miettimään häntä miten ihana ihminen hän oli niin tuntuu et ei se oo totta ja on niin valtava ikävä jota ei voi sanoin kuvailla. Mutta minun ikävä on muuttunu tuossa ajassa ja oon pystynyt sen kanssa elämään. Pystyn jopa hymyillen miettimään kaikkia kivoja asioita mitä teimme yhdessä. Kävin itse terapiassa vuoden ajan muttei siitä ollu mulle mitään hyötyä, sain erittäin huonon psykologin joka vaan sai minun tuntemaan syyllisyyttäni asiasta, lopetin sen omasta tahostani.
      Suosittelen että kannattaa kaikki tuki ottaa vastaan ja puhua asiasta, jos jäät liikaa ittekses miettimään niin asia pahenee huomaamatta. Voimia sinulle ja kaikille muillekkin jotka on menettänyt rakkaan ihmisen.

      • se on, ei

        niitä läheisiä ikinä unohda eikä pidäkään!


    • saman kokenut

      menetin isäni toistakymmentä vuotta sitten. Sairaus korjasi pois. Se mitä useasti kuuluu toisten ihmisten hokevan on että aika parantaa haavat... ei se paranna, mutta sen kanssa oppii elämään ja muistelemaan niitä hyviä asioita. Nyt voi sanoa että hyvät muistot ovat ne päälimmäiset. Ei se reilua ole ja joskus tuntui siltä että miksi juuri minun isäni.

      Sure rauhassa ja anna lupa itsellesi surra. Jos tuntuu siltä että haluat puhua asiasta niin puhu ja puhu puhumisesta päästyäsikin... monasti kun asian päästää ulos niin jossain vaiheessa alkaa elämä taas voittaa. Ota kaikki apu vastaan mikä tuntuu hyvältä, mutta elä tee mitään vastentahtoisesti.
      Toivotan sinulle jaksamista ja usko pois kyllä se helpottaa vaikka ei se helppoa aina olekkaan... aika... se helpottaa....
      halaus sinulle ja hyvää jatkoa

    • ...yksilöllistä...

      Itse menetin isäni vajaa viisi vuotta sitten ja päivittäin jossain yhteydessä pysähdyn miettimään. Hän halusi itse päättää elämänsä ja siksi se niin vaikeaa olikin hyväksyä ratkaisu jonka hän teki mutta vaikka pahalta tuntuukin niin nyt kun aikaa on kulunut olen sen vihdoin alkanut pikkuhiljaa hyväksymään. Kuten sanoin niin kovin yksilöllistä. Voimia sinulle erittäin paljon ja vaikka nyt tuntuu pahalle ja sattuu, niin jonain päivänä tuska hellittää näin ainakin itse uskon...

      • yksin aina vain

        eron kautta,7vuotta sitten. Joskus ajattelen, että kuolemakin olisi helpompi. Voisi vaikka syyttää jumalaa, vaikka en uskova olekkaan. Syyllisyys ja häpeä ovat ikävän ja pohjattoman kaipuun seuralaisia. Tuskalta tuntuu, kun tietää että hän on olemassa, mutta en kelvannut.En vähättele kuoleman jäkeensä jättämää surua, otan osaa. Mutta näkökulma tämäkin.


      • Yksin myös
        yksin aina vain kirjoitti:

        eron kautta,7vuotta sitten. Joskus ajattelen, että kuolemakin olisi helpompi. Voisi vaikka syyttää jumalaa, vaikka en uskova olekkaan. Syyllisyys ja häpeä ovat ikävän ja pohjattoman kaipuun seuralaisia. Tuskalta tuntuu, kun tietää että hän on olemassa, mutta en kelvannut.En vähättele kuoleman jäkeensä jättämää surua, otan osaa. Mutta näkökulma tämäkin.

        Surua voi tuntea myös eron tapahtuessa ja se on uskoakseni paljon tuskallisempaa, kuin kuoleman kautta menetetty. Kirjoituksesi on aivan kuin itseni kirjoittama. Erostani tulee tänä keväänä 6 vuotta, mutta syyllisyys, häpeä ja ikävä ei katoa. Minäkään en kelvannut enää, vaikka olimme 26 vuotta yhdessä eläneet. Tuskallisinta on tietää, että mieheni on toisen kanssa ja näen heitä silloin tällöin. Tällainen surun tuska koskee miehen kautta yksin jätettyä. Lapsen menettäminen kuoleman kautta on todella julmaa.


      • vaimoäititäti
        Yksin myös kirjoitti:

        Surua voi tuntea myös eron tapahtuessa ja se on uskoakseni paljon tuskallisempaa, kuin kuoleman kautta menetetty. Kirjoituksesi on aivan kuin itseni kirjoittama. Erostani tulee tänä keväänä 6 vuotta, mutta syyllisyys, häpeä ja ikävä ei katoa. Minäkään en kelvannut enää, vaikka olimme 26 vuotta yhdessä eläneet. Tuskallisinta on tietää, että mieheni on toisen kanssa ja näen heitä silloin tällöin. Tällainen surun tuska koskee miehen kautta yksin jätettyä. Lapsen menettäminen kuoleman kautta on todella julmaa.

        Erosuru on raadollinen ja ruma, kuolema joskus on puhtaampaa surua. Näin ainakin minun kohdallani tapahtui, että pitkän liiton jälkeen eroamisprosessi on kestänyt ja kestänyt, vaikka välillä unohtunutkin. Itsemurhan tehnyt nuori jätti jälkeensä katkeraa ikävää ja pohjatonta surua, toinen suru taas pelkkää ikävää ja kaipuuta. Elävä ruumis, kuten ex-puoliso on kuin epätodellinen narri menneisyydestä. Vaikka tunteet ovat laantuneet, mietin joskus, olenko ollenkaan edes voinut elää tämän kanssa ja miksi. Oma osuus elää kai vieläkin. Kun elää, niin erilaisia eroja tulee kohdalle. Kuolema on ollut järkyttävä kohdata. Näin pitää vain kulkea eteenpäin, yhdessä toisten surevien ja itsensä kanssa. Ilokin tulee aikanaan.


      • Narkkarin äiti
        Yksin myös kirjoitti:

        Surua voi tuntea myös eron tapahtuessa ja se on uskoakseni paljon tuskallisempaa, kuin kuoleman kautta menetetty. Kirjoituksesi on aivan kuin itseni kirjoittama. Erostani tulee tänä keväänä 6 vuotta, mutta syyllisyys, häpeä ja ikävä ei katoa. Minäkään en kelvannut enää, vaikka olimme 26 vuotta yhdessä eläneet. Tuskallisinta on tietää, että mieheni on toisen kanssa ja näen heitä silloin tällöin. Tällainen surun tuska koskee miehen kautta yksin jätettyä. Lapsen menettäminen kuoleman kautta on todella julmaa.

        Mun elämäni äitinä on ollut jatkuvaa kuolemanpelkoa ainoan tyttäreni huumeiden käytön vuoksi. Ei ole helppoa elää päivästä toiseen kun pelästyy jopa silloin kun puhelin soi tai jokin auto pysähtyy pihatiellemme, jotenkin sitä vaan joka kerta pelästyy että nyt tulee se viimeinen viesti koska sehän tiedetään että huumemaailmassa eletään jatkuvasti rajamailla ja paljon on ollutkin tapahtumia että hänen lähtönsä on ollut lähellä.


      • niin surulle
        vaimoäititäti kirjoitti:

        Erosuru on raadollinen ja ruma, kuolema joskus on puhtaampaa surua. Näin ainakin minun kohdallani tapahtui, että pitkän liiton jälkeen eroamisprosessi on kestänyt ja kestänyt, vaikka välillä unohtunutkin. Itsemurhan tehnyt nuori jätti jälkeensä katkeraa ikävää ja pohjatonta surua, toinen suru taas pelkkää ikävää ja kaipuuta. Elävä ruumis, kuten ex-puoliso on kuin epätodellinen narri menneisyydestä. Vaikka tunteet ovat laantuneet, mietin joskus, olenko ollenkaan edes voinut elää tämän kanssa ja miksi. Oma osuus elää kai vieläkin. Kun elää, niin erilaisia eroja tulee kohdalle. Kuolema on ollut järkyttävä kohdata. Näin pitää vain kulkea eteenpäin, yhdessä toisten surevien ja itsensä kanssa. Ilokin tulee aikanaan.

        monta eri muotoa.


      • Vieläkö tyttäresi
        Narkkarin äiti kirjoitti:

        Mun elämäni äitinä on ollut jatkuvaa kuolemanpelkoa ainoan tyttäreni huumeiden käytön vuoksi. Ei ole helppoa elää päivästä toiseen kun pelästyy jopa silloin kun puhelin soi tai jokin auto pysähtyy pihatiellemme, jotenkin sitä vaan joka kerta pelästyy että nyt tulee se viimeinen viesti koska sehän tiedetään että huumemaailmassa eletään jatkuvasti rajamailla ja paljon on ollutkin tapahtumia että hänen lähtönsä on ollut lähellä.

        on elossa?


      • voi olla
        Yksin myös kirjoitti:

        Surua voi tuntea myös eron tapahtuessa ja se on uskoakseni paljon tuskallisempaa, kuin kuoleman kautta menetetty. Kirjoituksesi on aivan kuin itseni kirjoittama. Erostani tulee tänä keväänä 6 vuotta, mutta syyllisyys, häpeä ja ikävä ei katoa. Minäkään en kelvannut enää, vaikka olimme 26 vuotta yhdessä eläneet. Tuskallisinta on tietää, että mieheni on toisen kanssa ja näen heitä silloin tällöin. Tällainen surun tuska koskee miehen kautta yksin jätettyä. Lapsen menettäminen kuoleman kautta on todella julmaa.

        surua erotessakin!


    • catz

      Otan osaa suruusi. Kuten teidän muidenkin jotka olette menettäneet läheisiänne.
      Samoin sinun joka podet eron tuskaa. Ero on kriisi elämässä.
      Suru helpotti minulla 2½v jälkeen. Vieläkin tosin hiipii luokseni, mutta ei ole enää sitä toivotonta syvää tuskaa.

    • Orkidea27

      Suuri suru on kriisi. Kriisin vaiheet täytyy käydä läpi, jotta pystyy ja oppii elämään surunsa kanssa. Suru ei koskaan häviä, se on aina osa sinua, mutta sen kanssa voi oppia elämään. Suru on aina läsnä, mutta se muuttaa olemustaan. Elämästään täytyy etsiä itselleen tärkeitä asioita oman surun tueksi. Joillekin se voi olla työ, toiselle harrastukset, kolmannelle lukeminen.. Jokainen päivä on arvokas, mitä meillä on täällä elettävänä. Emme tiedä omista päivistämme ja niiden lukumääristä, joten jokainen hetki on arvokas. Katso ympärillesi, huomaa kuinka kaunista voi olla lumisada tai auringon nousu. Jokainen päivä tuo uuden alun. Voimia sinulle jokapäiväiseen elämämään! Et ole asiasi kanssa yksin! On muitakin surun kokeneita, Netissäkin, mutta muuallakin, etsi heidät, hae vertaistukea, jotta voit jakaa surusi jonkun kanssa, jolla on samankaltaisia kokemuksia kuin sinulla!

    • esu

      kaikki aikanaan itse menetin oman rakkaan 2 v sitten autokolarissa eikä suru ole vieläkään ohi suru tulee mieleen aina välillä mutta aika parantaa. se on paras lääke....Mutta aikaa se vie Yllättän kauan

    • justiina68

      Avopuolisoni kuolemasta on 6 vuotta. Muutkin minulle läheisemmät ystävät ja sukulaiset ovat kuolleet, aivan niinkuin sinulla. Minulla oli samanlaisia tunteita kuin sinulla ja tunne, että kaikki ovat hylänneet minut. Lopulta sairastuin vakavaan masennukseen, josta olen vasta viime syksynä alkanut toipua. Useasti vieläkin näen heistä unta, varsinkin kun elämässäni on vaikeaa. Silloin ajattelen, että he tulevat uniini auttaakseen minua ja ollakseen tukenani vaikeuksien keskellä. Näin ajatellen tuntuu, etteivät he ole hylänneet minua, vaan elävät edelleen kanssani.

    • Hannemarit

      Hei, ystävä. On riipaisevaa lukea kuvaustasi surusta läheisen kuoltua. Se on jokaiselle ainutlaatuinen kokemus, mutta yhteistä kaikille on, että suru täytyy käydä läpi. Se on kuin pitkä matka, josa on erilaisia vaiheita. Olet siinä vaiheessa, että suru on osa jokapäiväisiä ajatuksiasi ja tunnet olosi jatkuvasti apeaksi. Olen itse kokenut oman äitini kuoleman (siitä on nyt useita vuuosia), ja muistan edelleen elävästi sen pohjattoman mustan tyhjyyden tunteen, kaipauksen, ja juuri tuon pitkän apeuden, myös nimeämättömän syyllisyyden, siitä etten ollut tehnyt tarpeeksi hänen hyväkseen... Muistan ajaneeni töihin aamuisin hautajaisia seuranneet talvikuukaudet ja itkeneeni lähes joka ajomatkalla, se helpotti tuskaa, mutta sitten oli vain niistettävä nenä ja heittäydyttävä työpäivän menoon mukaan ja koetettava pärjätä. Toisaalta minulla oli varmuus siitä, että äitini rakasti minua ja muita lapsiaan ilman vaatimuksia, ja muisto hänen hyväksyvästä rakkaudestaan auttoi. Apeuden vaihe voi kestää vielä, älä pelästy sitä. Mutta ajattele myös niitä hyviä asioita, joita hänestä muistat ja tiedä, että hän varmasti myös rakasti sinua. Ajan kuluessa apeus kyllä vähitellen hellittää, tuskan kipu on hiukan pienempi ja sisimpääsi asettuu tietoisuus, että hän on jollakin tavalla yhä läsnä, ainakin sinun muistoissasi, kannathan mukanasi kaikkea mitä yhdessä elitte läpi ja mitä häneltä olet oppinut. Siitä kaikesta voi olla kiitollinen. Tsemppiä ja jaksamista Sinulle! Uskon, että valon lisääntyminen luonnossa ja kevään herääminen auttavat sinua myös.

      • Pikkukaupungista

        Eräs pikkukaupungimme rääväsuista, vanha äijä kuoli katkeruuteensa. Enää ei tarvitse kuulla vihjailuja muitten ihmisten aikana jonkun vuoden takaisesta suhteestamme.

        Ensimmäisen kerran jonkun kuollessa tunsin vain helpotusta, en yhtään mitään muuta.


      • vaikka vihasit?
        Pikkukaupungista kirjoitti:

        Eräs pikkukaupungimme rääväsuista, vanha äijä kuoli katkeruuteensa. Enää ei tarvitse kuulla vihjailuja muitten ihmisten aikana jonkun vuoden takaisesta suhteestamme.

        Ensimmäisen kerran jonkun kuollessa tunsin vain helpotusta, en yhtään mitään muuta.

        vai aloitko vihata suhteen jälkeen?


    • vieläkin itken

      Joka päivä vieläkin itken äitini poismenoa joka tapahtui vuosi sitten.

      Ihmettelen itsekin,miten kauan tämä kestää.
      Puhutaan vuodesta, mutta tuskin se pitää paikkansa kun oikein läheinen ihminen kuolee.

      Nytkin kun luin sinun kirjoituksesi, purskahdin heti itkuun.
      Kävin tänäänkin viemässä äitini haudalle kynttilän.

      Surua pahentaa ja lisää myös minun täysin epäonnistunut hoitosuhde hoitajiin ja lääkäriin, jotka mielestäni olivat julmia ja aiheuttivat äidilleni paljon kärsimystä ja tuskaa,kuten myöskin minulle.
      Taistelin äitini puolesta useiden vuosien ajan, mutta tunnen että en jaksanut enää lopulta kamppailla tuota epäinhimillistä hoitokulttuuria ja hoitokäytäntöä vastaan, ja menetin äitini senkin vuoksi.
      Tein kuitenkin parhaani, enempää en voinut.

      TUska on suuri, eikä se kyllä vuodessa ole mihinkään hävinnyt.
      Minulla ei kylläkään ole tarpeeksi verkostoakaan ympärilläni, ja yleensäkään ei niitä tukijoita kovin paljon ole, kun tällaisesta surusta on kysymys.
      Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä ei ole edes sururyhmää, jota kaipaisin.

      Jaksamista sinulle myös toivon.

      • saman kokenu

        taistelin vuosia et äiti sai hyvän hoidon,samat asiat koin menetin paljon.lääkärin ym.asiat ei menny oikein.ei ole sanoja vieläkään vaikka3vuotta sitten sattui.mietitään ketä äänestää.jaksamisia.


      • "iiro"
        saman kokenu kirjoitti:

        taistelin vuosia et äiti sai hyvän hoidon,samat asiat koin menetin paljon.lääkärin ym.asiat ei menny oikein.ei ole sanoja vieläkään vaikka3vuotta sitten sattui.mietitään ketä äänestää.jaksamisia.

        Minulla oli hyvä Äiti ja kaipaan häntä kovasti.


      • tämän

        mitä olisit halunut tehdä toisin mitä mielestä hoidossa meni vikaan, oma läheiseni on erittäin vakavasti sairastunut ja tuntuu kuin lääkärit/hoitajat eivät tee kunnolla mitään...


      • välinpitämätöntä hoitoa
        tämän kirjoitti:

        mitä olisit halunut tehdä toisin mitä mielestä hoidossa meni vikaan, oma läheiseni on erittäin vakavasti sairastunut ja tuntuu kuin lääkärit/hoitajat eivät tee kunnolla mitään...

        Ei edes äitini hygieniasta pidetty huolta.
        Hän ei saanut millään asiallisia tutkimuksia, lääkityksiä eikä hoitolaatu ollut muutenkaan mistään kotoisin.
        Lääkäri oli aivn selvätikin sitä mieltä ettei vanhaa ihmistä kannattanut hoitaa kunnolla.
        Se oli tappelua ja sotaa minun ja hoitajien ja lääkrin välilä.
        Mielestäni he aiheuttivat minulle ja äidilleni suurta tarpeetonta kärsimystä.
        Olen niin vihainen tuollaista hoidosta, että heittäisin koko porukan linnaan, jos minulla olisi valtaa.
        On hirveää katella sivusta kun rakasta omaista kidutetaan.


      • Anonyymi
        välinpitämätöntä hoitoa kirjoitti:

        Ei edes äitini hygieniasta pidetty huolta.
        Hän ei saanut millään asiallisia tutkimuksia, lääkityksiä eikä hoitolaatu ollut muutenkaan mistään kotoisin.
        Lääkäri oli aivn selvätikin sitä mieltä ettei vanhaa ihmistä kannattanut hoitaa kunnolla.
        Se oli tappelua ja sotaa minun ja hoitajien ja lääkrin välilä.
        Mielestäni he aiheuttivat minulle ja äidilleni suurta tarpeetonta kärsimystä.
        Olen niin vihainen tuollaista hoidosta, että heittäisin koko porukan linnaan, jos minulla olisi valtaa.
        On hirveää katella sivusta kun rakasta omaista kidutetaan.

        Itse hoidin vuosia kotona vanhaa äitiä melkein hänen kuolemaansa asti. Hoitopaikoissa vietiin astmalääkkeet melkein kokonaan pois, ei pidetty huolta ihmisestä, kaatui pahasti kahdesti ja silloin tuli loppu. Luulisi sitä kun jättää hoitovastuun ns. ”Ammattilaisille” että on hyvissä käsissä. Tällainen on hoitokärsimyksen aiheuttamista, ymmärrän siis miltä tuntuu muista saman kokeneista. Ihan kuin vanhoista haluttaisiin päästä tahallaan eroon, parempi olisi kun sallittaisiin eutanasia ja lyhennettäisiin kärsimyksiä eikä niitä pitkitettäisi turhaan.


    • kainuun tyttö

      elämäsi raskaimmat påivåt ovat ne ku luoja rakkaasi vie.surun keskellä lohduttaa se et hänen on hyvä olla,jälkeen jääneillä on ikävä ja kaipaus,tällä hetkellä ei lohduta,et aika tuo helpotusta,aluksi ajatus viipyy tapahtuneessa jatkuvasti.muttapåivå påivåltå huomaa ajattelevansa muutakin,jonakin påivänä suru väistyy jäljelle jäähaikeus muistot eleet puhetapa olemus säilyy mielessäsi.itket ku on paha olla,ilo palaa kuitenkin.3vuotta sitten ei päivääkään ole menny ettei muistaisi.jaksamista siunausta kaikkea hyvää elämällesi.

      • tiedetään että

        helpottaa se.


    • Primrose

      Psykolgoiaa soveltaen suruaika kestää maksimissaan vuoden "normaalissa" tilanteessa, muulloin kannattaa hakea apua, sillä se syö ihmistä ja voimavaroja sitten ihan liikaa. Olen kyllä sitä mieltä, että jos yhtään harkitseekaan, niin apua kannattaa hakea ammattilaisilta jo aikaisemmin, vaikka heti! Saa murheen käsiteltyä nopeammin ja toisella tavalla ja muutenkin on helpottavaa, kun joku kuuntelee. Jos musta verho on liian raskas käsin sivuun siirrettäväksi, voidaan sinulle myöntää reseptilääkkeitä, jotka auttavat pahimman yli. Vaarana on vain riippuvuus lääkkeiden tuomaan ihanaan hälläväliä -tunteeseen. Pitää olla tarpeeksi vahva sitten alkaa katsomaan maailmaa taas omin silmin.

      Joskus ja useimmiten auttaa omat harrastukset surun purkamiseen. Pidätkö laulamisesta, maalaamisesta, piirtämisestä, runojen kirjoittamisesta? Ei tarvitse olla edes hyvä, kunhnan jotenkin purkaa patoutuneita tunteitaan. Minulla auttaa usein musiikki ja laulaminen, sen jälkeen osaa hengittää taas tasaisemmin ja itku menee ohi. Muutenkin kun joutuu keskittymään sanoihin ja nuotteihin, niin ei enää raskaat ajatukset pyöri päässä.

      Minua auttaa myös se ajatus, että ihmisen elämä ei ole minun kädessäni, vaan joku paljon paremmin tietävä laskee meille jokaiselle omat päivämme. Olemme täällä vain lainassa ja käymässä, emme pysyvästi. Voin vain todeta, että sen ja sen aika oli nyt ohi. Vaikka voisikin välttää autokolarin ekana päivänä, niin sauraavana liukastuu ja taittaa niskansa. Jos tarkoitus on ihmisen lähteä, niin lähtee sitten tavalla tai toisella. Läheltä piti -tilanteet ovat herätyksiä muistuttamaan, että pitää elää täysillä joka hetki, sillä aikaa ei ole loputtomiin.

      • Aurinko85

        olen samaa mieltä asiasta.. jokaisen hetki on määrätty.. sitä ei voi muuttaa edes tekemällä asioita toisin!! En ole koskaan menettänyt läheistä ihmistä ja toivon ettei tarvitsisi sitä koskaan kokea mutta se on aika mahdotonta!!Eläkää ihmiset täysillä ja eläkää jokainen hetki niinkuin se olisi viimeinen sillä huomenna se voi olla jo myöhäistä!!
        Eikös se laulakin mene että "käymään vaan tänne tultiin eikä olemaan, käymään vaan sillä kaikki loppuu aikanaan... jaksamisia kaikille läheisensä menettäneille!!


      • menee, kaikella
        Aurinko85 kirjoitti:

        olen samaa mieltä asiasta.. jokaisen hetki on määrätty.. sitä ei voi muuttaa edes tekemällä asioita toisin!! En ole koskaan menettänyt läheistä ihmistä ja toivon ettei tarvitsisi sitä koskaan kokea mutta se on aika mahdotonta!!Eläkää ihmiset täysillä ja eläkää jokainen hetki niinkuin se olisi viimeinen sillä huomenna se voi olla jo myöhäistä!!
        Eikös se laulakin mene että "käymään vaan tänne tultiin eikä olemaan, käymään vaan sillä kaikki loppuu aikanaan... jaksamisia kaikille läheisensä menettäneille!!

        on aikansa.


      • Puoli vuotta sitten jäin leskeksi. Vierastan ajatusta, että täyttäisin aikani harrastuksilla, kyllä täytyy olla aikaa käydä ajatuksia läpi.Työkin vie voimia, ja ne on vielä aika vähissä. Myös ystävät auttavat. Ei surua kannata siirtää eikä työntää maton alle, se vain lykkää kaikkea tulevaisuuteen...
        Psykologista voi olla apuakin, mutta kohdalleni sattui eläkkeen tarpeessa oleva, joka voivotteli vaan omia vaivojaan, siitä ois saanu mainion hupiohjelman...


    • mirhe

      Menetin puolisoni 2 kk sitten.pitkän ja vaikean sairauden johdosta. suru hellittää ajan kassa. Sen kanssa vain täytyy pystyä elämään .kaikesta on kerran täällä luovuttava.Rukous auttaa. Rukouksin ja kiitollisin mielin matkaa jatkaa,se auttaa meitä jaksamaan.

      • viluinen@

        Osanottoni kaikkien teidän suruun jotka olette menettäneet rakkaanne, minä olen menettänyt rakkaan aviomieheni yli kymmenen vuotta sitten ja kuvittelen olevani asiantuntija suremisessa, alku oli jotain niin hirveätä että ihmettelen aina kuinka minä selvisin siitä,en ymmärtänyt ihmisiä jotka sanoivat että aika parantaa, se oli niinkuin joku teistä sanoi muutaman kuukauden jälkeen aaltoilevaa oli helpompiakin päiviä ja vähitellen useammin oli itkuttomia aikoja mutta kyllä siinä meni yli kolme vuotta ennenkuin jaksoin uskoa että elämä voittaa, ei se kaikilla ole sama aika mutta itkun pitää antaa tulla ja puhua vaikkei kukaan kuuntelisikaan,toivon voimia ja kestävyyttä jokaiselle teille kyllä suru joskus hellittää.


    • kaipaus ei koskaan häviä

      Minulle äidin menetys oli kova paikka. Mutta, näin jälkeenpäin ajatellen suurin voimavara oli ystävät ja sisarukset joille sai purkaa tuntojaan. Noin vuoden verran läheiset sai kuulla ikävästäni. Nyt suru on muuttunut niin ettei joka päivä tarve miettii sitä mut aina kun on sopivasti tunnelmassa niin äiti muistuu mieleen.

      Toisaalta senkin kun muistaa kuin vaikeaa äidin elämä oli viimeisinä hetkinänikin oli valmis suomaan hänelle sen mitä hän halusi, kuolla arvokkaasti.
      Ja kun oltiin hänen kanssaan juteltu etukäteen näistäkin asioista niin oli valmistautunut jotenkin kuolemiseenkin.

      Kaipaus jatkuu mutta niin myös elämä.
      Voimia sinulle.

    • SannaPee

      Itselläni suru on täs neljän vuoden aikana hellittänyt. Aika ajoin tulee edelleen niitä hetkiä, kun mikään ei tunnu miltään ja tahtoisi ajaa rekan alle. Mutta elämä se vaan rullaa, päivä kerrallaan, halusit tai et.

      Eka vuosi meni itelläni niin, etten uskaltanu nauttia oikein mistään täysillä. Miks olisinkaan, en ollut mielestäni onnea ansainnut. Pikku hiljaa sitä vaan jaksoi eteenpäin.

      Ite "pimahin" niin, että menetin perheeni; erosin lasteni isästä. Jota kadun loppu elämäni. Älä sinä tee samoja virheitä.

      • surija

        Jäi vain kysymys että kenet sinä menetit?
        Äitisi, isäsi, sisaresi, veljesi?


    • Kaarina

      Minun mieheni kuoli äkillisesti aivoverenvuotoon.Kesti 3 v.sitten päätin olla itkemättä joka aamu ja ilta,Töissä meni hyvin,mutta kotona oli yksinäistä. Otin tyttäreni koiran hoitoon ja sitten en enää ollut yksin.Joku odotti kotona.Nyt on kulunut vuosia, ja voin vakuuttaa ,että suru helpottaa vähitellen. 2 kk on aivan liian lyhyt aika.3 v.oli paljon,mutta kun ei ollut ketään läheistä, jolle olisi voinut puhua. Puhu,jos sulla on joku ,joka kuuntelee,se helpottaa.En voi muuta neuvoa. Itselläni on nyt uusi hyvä ihmissuhde, mutta meillä ei ole tarkoituskaan muuttaa yhteen.Soittelemme joka päivä ja tapaillaan silloin tällöin. Asiani on nyt hyvin. -Toivon sulle sydämestäni jaksamista.
      Pyydä myös ylhäältä apua.Kaarina

    • jousimies

      äidin kuolemasta on vuosi ja 2viikkoa tasan.
      tänään kävin taas haudalla ja muistelin hyviä aikoja
      ja yhteisiä hetkiä silmät kyynelissä ja mietin että kuinka olisin voinut muuttaa asioita ettei äitini olisi vielä menehtynyt ,mutta kun taas mietin niitä kipuja mitä äitillä oli tavallaan se helpottaa ettei niitä enää ole ja muistelen vain niitä hyviä aikoja jolloin sain kaiken rakkauden ja huolen pidon mitä nyt yritän antaa omille lapsilleni ja vaikka suru aina välillä helpottaa ei se koskaan ohi mene mutta aina on helpompaa ja yrittää elää ja nauttia siitä elämästä mitä itsellä vielä on...

    • menettänyt...

      Siskoni kuoli keväällä 2005, vasta 14 vuotiaana.
      Voin sanoa että suru ei välttämättä häviä koskaan kokonaan. Mielestäni sen ei kuulu kokonaan edes hävitä, suru kuuluu myös muistamiseen.
      Kannattaa kuitenkin muistella hyviä hetkiä, itse olen huomannut että se auttaa vaikeiden hetkien keskellä...
      Välillä on hetkiä jolloin se tulee voimaakkaammin esille ja hetkiä jolloin taas ei.

      Toivotan sinulle kuitenkin jaksamista...

      • Nimetön

        menetin v99 oman käden kautta.4 ensimmäistä vuotta oli erittäin vaikeaa.hain 3:sta paikasta vertaistukea kohdallani ei apua.niistä yksi on surunauha-itsemurhan tehneiden läheiset ry tutustu.kohdallani on elämää ennen vuotta 99 ja olemista vuoden 99 jälkeen.isänä menetin ainoani. itsesyytökset ryhmien ja väkijoukkojen karttamista hajamielisyyttä tuttua on.mutta olen selvinnyt ilman lääkitystä monasti tuntuu että se on niin väärin


      • lastga

        Mun isosisko kuoli aika tarkallee vuosi sitten. N.10 vuotta Hän käytti huumeita ja elämämme oli täyttä helvettiä. Pitkän aikaa kuivilla oltuaan elämä kuitenki suistui raiteiltaa ja hän veti yliannostuksen.. 24-vuotias, naimisissa oleva nuori nainen kenellä olisi voinut olla vaikka mitä mahdollisuuksia on nyt poissa ja mikään ei häntä takaisin tuo. Minuun itseeni sattuu vieläkin kun muistelen ja ajattelen siskoa joka ei monissa elämän vaiheissa merkinnyt mulle mutään, mutta kuitenkin oli minulle aivan mahdottoman tärkeä.. monesti mietin että selvitäänkö tästä millään?


      • itkevä äiti
        Nimetön kirjoitti:

        menetin v99 oman käden kautta.4 ensimmäistä vuotta oli erittäin vaikeaa.hain 3:sta paikasta vertaistukea kohdallani ei apua.niistä yksi on surunauha-itsemurhan tehneiden läheiset ry tutustu.kohdallani on elämää ennen vuotta 99 ja olemista vuoden 99 jälkeen.isänä menetin ainoani. itsesyytökset ryhmien ja väkijoukkojen karttamista hajamielisyyttä tuttua on.mutta olen selvinnyt ilman lääkitystä monasti tuntuu että se on niin väärin

        Kyllä se suru ei ikinä häviä, jos nyt hiukan helpottaa vuosien kuluessa pakosti eteenpäin.
        Olen menettänyt ainoan poikani jo yli 10 v. sitten ja koko ajan on suru sydämessä.
        Pakolla on elettävä itse eteenpäin.
        Voin vaan laulun sanoin siteerata: Suru on tullut sydämeeni, eikä se sieltä lähde !


      • äiti lapista...
        itkevä äiti kirjoitti:

        Kyllä se suru ei ikinä häviä, jos nyt hiukan helpottaa vuosien kuluessa pakosti eteenpäin.
        Olen menettänyt ainoan poikani jo yli 10 v. sitten ja koko ajan on suru sydämessä.
        Pakolla on elettävä itse eteenpäin.
        Voin vaan laulun sanoin siteerata: Suru on tullut sydämeeni, eikä se sieltä lähde !

        on ainutlaatuista ja side,joka on vahva.
        Oman läheisen kuolema on aina pahinta,mitä voi olla...
        ...saati sitten,kun äiti menettää lapsensa,se on surua,joka ei todellakaan lähde pois...

        Voimia sinulle. Äitinä otan osaa.
        Hali.


      • Äidin suru <3
        äiti lapista... kirjoitti:

        on ainutlaatuista ja side,joka on vahva.
        Oman läheisen kuolema on aina pahinta,mitä voi olla...
        ...saati sitten,kun äiti menettää lapsensa,se on surua,joka ei todellakaan lähde pois...

        Voimia sinulle. Äitinä otan osaa.
        Hali.

        Minä menetin oman poikani kohta 6kk sitten. Suru on sisälläni ja sydämessäni kokoajan. Valtava ikävä on häntä. Hän oli 26v nuori aikuinen ja jätti ison aukon perheeseemme. Minua on taivaan Isä auttanut suruni keskellä niin että selviän päivästä toiseen. Nyt olen alkanut saada jo mieltäni jonkinlaiseen järjestykseen (masennuslääkkeitä syön), mutta ikävä on kova ja haudalla käymme parikertaa viikossa viemässä kynntilän...välillä kolmestikin. Olin sairaslomalla töistä 3kk mutta nyt onlen töissä ja työ vie ajatukset pois surusta ja tapahtuneesta. Mutta on aina rankkaa kun näkee samanikäisiä nuoriamiehiä jotka muistuttavat poikaani. Elämä jatkuu kuitenkin ja paikoilleen ei voi jäädä, on pakko jatkaa elämää eteenpäin ikävästä ja surusta huolimatta. Sitä kun sain tietää poikani kuolemasta en ole vielä pystynyt käsittelemään. JOs joku kysyy minulta siitä hetkestä niin en pysty siitä puhumaan. Se löi niin syvän haavan sydämeeni että en tiedä koska ja miten se arpeutuu. Se on ollut varmasti elämäni traumaattisin kokemus. Joulua ei oikein osaa ajatella vielä kun on tuloissa ensimmäinen joulumme ilman häntä :( Voimia kaikille läheisensä menettäneille, mutta erityisesti teille jotka olette menettäneet lapsenne.


    • kaei

      suru vie oman aikansa.menetin veljeni ja isäni 35 v.sitten ja senjälkeen kesti kauan 2-3 vuotta ennenkuin se ei tehnyt enää niin kipeää.yhden veljen menetin 5 v sitten syöpään silloin olin levollinen kun hän pääsi nopeasti pois kovien kipujen jälkeen ajattelen häntä edelleen usein mutta se hiljaista kaipausta.vuosi senjälkeen menetin rakkaan äitini 94 v.5 päivän sairastelun jälkeen ikävöin häntä kovin mutta järki sanoi että äidin oli hyvä nukkua pois koska hän oli aina toivonut pääsevänsä pois ettei tarvitsisi kauan maata laitoksessa eikä hänen tarvitse enää saattaa yhtään lastaan hautaan 3 hän jo ehti haudata ja lapset ovat jo 75-65 v.mutta aina ajattelen jos joutuu hautaamaan lapsensa siitä ei varmaan koskaan toivu

      • irku

        Ainoan lapsen menetys vie kaiken tulevaisuuden
        itseltäkin eikä suru helpota koskaan. Ajattelin juuri lastani, nuorta opiskelijatyttöä, joka menehtyi äkillisesti osin hoitovirheeseen. Aikaa on kulunut jo lähes 10 vuotta, mutta surun aallot tulevat vieläkin fyysisinä kipuina, ikävänä ja kapinan tunteinakin etenkin yksinäisinä hetkinä. Silloin on maailmassa täysin yksin.Mikään ei auta, on vain elettävä läpi sitä tuskaa.


      • kaei
        irku kirjoitti:

        Ainoan lapsen menetys vie kaiken tulevaisuuden
        itseltäkin eikä suru helpota koskaan. Ajattelin juuri lastani, nuorta opiskelijatyttöä, joka menehtyi äkillisesti osin hoitovirheeseen. Aikaa on kulunut jo lähes 10 vuotta, mutta surun aallot tulevat vieläkin fyysisinä kipuina, ikävänä ja kapinan tunteinakin etenkin yksinäisinä hetkinä. Silloin on maailmassa täysin yksin.Mikään ei auta, on vain elettävä läpi sitä tuskaa.

        kiitos sinulle joka olet menettänyt ainoan lapsesi että jaksat elää päivän kerrallaan tuskasi kanssa,itse en tiedä miten selvitä vaikka minulla on mies 2 lasta ja 5 ihanaa lastenlasta,kaikki he ovat tärkeitä enkä yhtään antaisi pois,mutta eihän se ole vallassani täytyy vain toivoa ja rukoilla että pääsisi pois ennen heitä vaikka olen vasta 65 v.


    • surun tuska

      helpottaa tai oikeammin muuttaa muotoaan, jää jäljelle kaipaus ja muistot.

    • jos

      suret kunnolla ilman peittelyä..Jos surun ohittaa kovettamalla itsensä,se tulee monikertasena takasi...Puhun kokemuksella.Ärsyttäviä ihmisiä ovat ne jotka tulee sanomaan:
      -siitähän on jo kolme kuukautta,et sä nyt enää voi sitä surra...

      • surija

        Minuakin ärsytti kovasti ihmiset, jotka reagoivat tuolla tavoin: nythän siitä on jo kulunut monta kuukautta, ja vieläkin sinä vain suret - tyyliin.
        Sellainen reaktio tekee toisen entistäkin surullisemmaksi.

        Surulla ei ole mitään aikaa, joka on normaalisuruaika.
        Se riippuu suhteesta kuolleeseen ja omasta tunne-elämästä ja persoonallisuudesta miten suree ja kuinka kauan.

        Turha sitä on tulla tuomitsemaan ja psykologisoimaan.

        Ihmisellä on lupa surra niin kauan kuin surettaa ihan vapaasti, ei tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä ettei ole tarpeeksi TEHOKAS surija.


    • sininen81

      Suru työ on tietenkin tehtävä,käsiteltävä. Mutta ei se kokonaan elämästä poistu. Itse menetin Kasvattimummoni ja en kerinnyt kaikessa hulinassa käsittelemään menetyksen tuskaa. Se tulee ajalaan,,,niin yksilöllistä. Mutta surulle on annettava aikaa.
      Aika ajoin läheinen tulee mieleen,silloin tulee surukin. Mutta sellaista elämä on....
      elämä jatkuu.

      Ja kaikille miehille tiedoksi: Tekin saatte itkeä,ei se ole heikkoutta,vaan nimenomaan vahvuutta. :)

      • jaana''

        Äitini kuolemasta on vuosi kulunut.Suru on muuttunut lempeämmäksi ja asian ymmärtää ja hyväksyykin että näin oli parempi.Anna itsellesi lupa elää surua läpi,hiljentyä kuulemaan omia tuntemuksia.Elämäsi jatkuu koska niin on sinulle suotu ja niin läheinen poismennytkin tahtoo sinun jatkavan omaa elämääsi,vaikkakin itse on jo tähtenä taivaalla.

        Kun suruni oli pahimmassa vaiheessa äitini kävi unessa kertomassa minulle ettei hänellä ole mitään hätää ja lohdutti olemaan huoletta.Siitä sain valtavasti voimia eteenpäin,kyllä meitä kannatellaan silloin kun voimamme ovat kaikkein vähimmät.


    • rrik

      Hei, luin viestisi menetyksestä ja tunsin oikeastaan lohdullisena, että on muitakin surevia kuin minä. Niin onpa tietenkin, mutta moniko haluaakaan lohtua suruun!Ei jaksa edes ajatella. Minua kohtasi läheisen menetys yllättäen 5 kk sitten ja heinäkuun lopussa oli ollut edellinen läheisen menetys.Varmaan tiedät miltä tuntuu. Ajattelin, ettei elämä jatku, sitä vaan on kuin patsas, toimii kuin robotti ja tekee jotain tiedostamatta kipu rinnassa.Mutta usko pois:aika armahtaa kuten sanotaan. Jokainen hetki ja päivä tuo voimia, kunnes alkaa näkyä valoa tien päässä. Nämä sanat voivat tuntua nyt sinusta tuuleen huutamiselta, mutta kaiken lyhyessä ajassa kokemani tuskan jälkeen, elämä alkaa voittaa. Mitään et voi paeta, et painaa helpottavaa nappia. Aina ne sukulaiset tai ystävätkään eivät auta yhtään. Itse olen halunnutkin koota uusiksi menneen elämän palasia ihan yksinäni. Toivon sinulle voimia, suru kiteytyy vähitellen kauniiksi muistoksi.

    • syyllisyyden tuska

      Jokaisella se ottaa aikansa enkä tiedä kuinka kauan, sitä tuskin meistä tietää kukaan.
      Itse menetin aviomiehen viime vuoden loppupuolella vain 28 vuotiaan ja nyt olen leski, aivan liian aikaisin kuin kuvittelin.
      Mutta vaikka syyllisyys on ihan hirmuinen niin suru sitäkin voimakkaampi vaikka ensin hieman vaikea edes suhtautua siihen koska mietin että olenko surullinen ain siksi että poden voimakasta syyllisyyttä, mutta ei...sitä se ei ole vaan rakkautta. Se miksi syyllisyyttä hänen kuolemastaan koen on yksin kertaisesti siinä että jos olisin jättänyt sanoja sanomatta ja antanut anteeksi hän eläisi edelleen. Hän jäi pettämisestä kiinni ja kun sanoin että siinä tapauksessa minä haluan erota ja antaa onnen hänelle tämän toisen kanssa ja hän oli sitä mieltä, että jos en anna anteeksi ja haluan eron niin hän tappaa itsensä. Miksi ihmeessä en siis antanut anteeksi, kun olis kuullut nuo sanat?? Ikuinen taakka ja syyllisyys...

      • surija

        On todella vaikeaa tuollasessa tilanteessa tajuta tarkoittaako toinen totta uhkauksillaan vain ei.Miltei mahdotonta.
        Enin osa ei tee mitään vaikka uhkaileekin.
        EIhän uhkaileminenkaan itsensä tappamisella ole kovin kilttiä.
        Uskottomuuskinhan on aina kriisi, eli olit kriisissä kun toimit itsekin, ei ole helppo silloin ajatella sen pettäjän parasta.


    • ikävä

      valitettavasti en osaa kertoa milloin suru helpotaa. viisaammat sanovat, että se muuttaa muotoaan.
      isäni kuoli syyskuussa ja edelleen itken päivittäin. oma elämäni tuntuu tyhjälle ja ajoittain tarpeettomalle. ihan rehellisesti voin sanoa, että jaksan elää vain lasteni vuoksi, ilman heitä en pääsisi edes sängystä ylös.
      yritetään hetki kerrallaan eteenpäin, ei kai ole muutakaan vaihtoehtoa.

    • eivielä

      menetin isäni viisi vuotta sitten, eikä suru ole helpottunut yhtään, vaan päinvastoin. :/

      tuntuu vieläkin siltä, että olisin jäänyt kokonaan yksin.

      mutta toivon, että sinulla se menisi vaan ajan kanssa.. hieman nopeammin kuin minulla. voimia.

    • vieläkään

      Menetin ensin mummoni ollessani n. 15 vuotias (luonnollinen kuolema) ja kolme vuotta sitten menetin setäni (tapaturma) ja vieläkin tuntuu etten ole päässyt ylitse näistä tapahtumista...

      Aikaa myöten se helpottaa, mutta itselläni on vieläkin ajatuksia heidän kuolemastaan ja mitä itse olisi voinut tehdä kenties toisin...

    • ainakin mulla

      Muistelet sitten myöhemmin hyvillä mielin. Toki välillä vieläkin itkettää ( Kuolemasta kohta kaksi vuotta ). Harmittaa niin vietävästi, että toinen lähti ennen aikojansa.
      Ensimmäinen vuosi on kaikkista rankinta.
      Tänään katselin vanhoja kuvia ja itkin. Suru ei varmaan lopu ikinä, mutta muuttuu siedettävämmäksi.
      Vielä on liian aikaista sanoa, että kyllä se siitä. Mutta näinhän se menee! Elämä helpottuu ajan kanssa.
      Turhaan itseäsi syyttelet. Minäkin syytin itseäni, että miksi en soittanut uudestaan, että onko sulla hyvä olla ( sydänvika ). Mietin monta kertaa, olisinko voinut jotenkin estää kuoleman... Mutta siihen ei olisi edes leikkaus enää auttanut. Turhaan sitä miettii ja syyllistää itseänsä. Elämä jatkuu ja tapaat uusia ja mukavia ihmisiä, jotka pitää sinusta, niinkuin tämä mennytkin ihminen.
      Voimia sinulle!=)

    • menettänyt

      suru ei häviä koskaan, vaan jos löytää asian hyväksynnän, niin se helpottaa, poikani menettänyt

    • kestettävä

      sillä tämä elämän koulu on kova.
      Pian tulee pari vuotta, kun menetin
      lapseni ja kyselen vieläkin, miksi, miksi?
      näin kävi?
      Vuosi oli tuskallisin aika, mutta vieläkin on aikoja jolloin yksin, itken ja mietin, mitä
      olisin voinut tehdä toisin.
      Lapsen menetys on niin raastava, on kuin pala revitään irti sinusta.Aika on hyvä lääke,
      mutta sydämmessä hän on ikusesti.

    • kummatkin vanhemmat poissa

      aika tekee tehtävänsä!!!surun suurin piikki taittuu ajan kanssa mutta kaipaus ei ikinä siihen vaan turtuu ja hyväksyy tilanteen muistaa hyviä asioita ja vaalii muistoja...aika ajaa asiansa

      • Noin juuri

        on asian laita.


    • v-62

      Menetin vaimoni alle 40 vuotiaana pari vuotta sitten vakavan sairauden seurauksena. Tuska oli valtavaa, eikä mikään tuntunut auttavan ja yksinäisyys kova ja olo avuton kun en pystynyt auttamaan häntä. Ainoa helpottava asia oli puhua asiasta kaikille ja etenkin niiden kanssa joita menetys koski yhtä paljon. Nyt parin vuoden jälkeen ikävä on yhtä kova mutta suru on helpottanut tai oikeastaan muuttanut muotoaan, enää se ei vie kaikkia voimia, mutta ei kai se koskaan häviä mutta tarviiko sen hävitäkään. Nyt muistelen niitä hyviä hetkiä joita meillä oli, elän surun hetkinä näitä hyviä aikoja uudelleen. Aika tekee tehtävänsä, vaikka kun minulle tuota toistettiin niin silloin tuntui entistä pahemmalta. Aika on kuitenkin auttanut jotenkin hyväksymään asian osaksi elämääni. Jaksamista sinulle!

      • epäuskoinen siitä, että...

        ...aika lieventää, vaikka kai se niin on. Kerroit hyvin, että tuntui vielä pahemmalta, kun ihmiset lohduttivat sanomalla ajan tekevän tehtävänsä. Ihan totta, tuntui pahemmalta. Suru kasvaa minuun kiinni, niin että siitä tulee osa minua ja suojelee. Kunpa joku sitoisi sydämeni lämpimästi, ettei se halkea kaikista tunteista. Ne ovat kuitenkin tervetulleita ja kertovat, etten ole vielä muumioitunut. Et varmaan sinäkään.


    • lisbetti

      niin ikävä kuin se onkin kokea, on pohjimmiltaan tarpeellinen kokea siksi, että vuosien päästä saamme tuntea entistä syvempää ymmärrystä tätä elämää kohtaa. Kasvamme ihmisinä tietoisuuteen siitä, että kaikella on aikansa.

    • olen nämä kaikki lukenut,ja niistä apua saanut
      viestiketjussa olen poikani/nimetön
      kuka ajatuksiaan haluaa vaihtaa osoite on
      [email protected]

    • Jukkis*

      Meneti rakkaan äitini 7kk sitten.Ihan liian nuorena. Aika on mennyt Kuin siivillä. Olen se ísosisko joka joutui pitämään kaiken kasassa... Järjestämään hautajaiset ym.. huolehtimaan nuoremmat siskot ja juopon isän..

      Syöpä on lannistava vastustaja..mitään et voi tehdä sitä vastaan taistellaksesi elleivät lääketieteen keinot riitä. Raadollista kyllä, kuolemaan pystyy valmistautumaan..ja sitä käymään läpi jo läheisen eläessä. Meillä homa toimi niin..aina niin läheisen äidin kanssa puhuttiin ja itkettiin paljon jo kun selvisi ettei mitään ole tehtävissä. Sitten oli pakko ottaa itseään niskasta kiinni ja hoitaa kuoleman eteen tuomat asiat.Suru kulki siinä vierellä..mutta toisaalta oli helpottavaa tietää että sairauden tuoma kipu oli loppunut..kuolema oli osaltaa helpottava ja lohduttava asia.

      Nyt näinkin monen kuukauden jälkeen tulee hetkiä, jolloin suunnaton ikävä ottaa vallan ja vie mennessää.Miksi ne nuoret ja ystävälliset ja kiltit ja niin ymmärtävät ihmiset otetaan aina liian aikaisin pois täältä elämästä. Ihmiset joita ajatellessa tulee mieleen että jos heitä olisi enemmän, maailma olisi ehkä jopa parempi paikka.. Sitä kaipaa niitä keskustele tuokioita joilla parannettiin maailmaa.. Ja miten ikävä onkaan sitä ymmärtämystä mikä välillämme vallitsi. Toki suru on ollut suuri myös äidin äidille joka menetti reilun puolen vuoden sisällä kaksi lastaan.. Mutta siltikään kukaan sukulainen ei voi ottaa aina niin ymmärtäväisen äidin paikaa..eikä ymmärrä meidän lasten asioita ja ajatuksia niinkuin hän. Mutta niin se vaan on että kaikki ihmiset ovat ainutlaatuisia yksilöitä, eikä toista samanlaista ole olemassa. Pitää vaan oppia tulemaan toimeen näiden nykyisten läheisten kanssa ja oppia puhumaan asioista niiden hyvien ystävien kanssa. Jäljelle jääneet sukulaiset kun eivät ole mitään kovin henkistä ja ymmärtäväistä porukaa.. Moni asia on heille niin mustavalkoinen. Se lisää ikävää.

      Elämme kaikki täällä kuitenkin vain kerran ja sitä on vain jatkettava eteenpäin. Surunkin kanssa.
      Ja Surun kanssa oppii elämään. Vähän- ja päivä kerralaan. Muistot lohduttavat myös. Voimia sinulle!!

    • SugarBunny

      Menetin äitini lokakuussa 2005. Hän sairastui nuorena, mutta eli sairaudesta huolimatta täysillä. Lopulta sairaus vei voiton...aivan liian nuorena. Jotenkin sitä oli alitajuisesti kai valmistautunut tulevaan. Ajatus siitä, että hänen ei enää tarvinnut kestää niitä kovia kipuja, helpotti hieman. Suru ja tuska on kuitenkin sanomattoman suuri. Kaipuu ja itku tulee yhtäkkiä. Aina välillä sitä jotenkin herää tajuamaan, että en enää täällä maan päällä milloinkaan näe rakasta äitiäni. En voi soittaa ja kysyä neuvoa, en kertoa asioistani ja halata, kun minulla on paha olla. Hän ei näe sitä kun joskus menen naimisiin tai kun saan toivottavasti lapsia. Olen ainut lapsi. Tiedän, että hän on aina kuitenkin läsnä ajatuksissani ja sydämessäni. Tuntuu, etten vieläkään täysin halua myöntää itselleni, että äiti on poissa. Joskus tuntuu, että äiti on vain pitkällä matkalla, enkä siksi ole nähnyt häntä pitkään aikaan. Kuolema on vielä liian lähellä, jotta voisin päästää sen kokonaan ajatuksiini. Itkettää...
      Voimia kaikille läheisensä menettäneille. Ei ole sanoja, jotka helpottaisivat sitä tuskaa ja surua. Ajan myötä suru muuttaa kuitenkin muotoaan. Pikkuhiljaa...vauvan askelin...

      • surija

        Ainoan lapsen ja äidin suhde on hyvin voimakas ja tuskin koskaan loppuu äitin luo ikävä, ainakin silloin tällöin koko elämän.
        Näin uskoisin, koska minäkin olen ainoa lapsi, jonka äiti on menehtynyt.
        Isäni on kuollut jo paljon aikaisemmin.
        Minulla itselläni on onneksi yksi lapsi, joten jokin kiinnekohta on elämässä.


    • isätön

      Tiedän tuskasi ja surusi, ja otan osaa suruusi :( valitettavasti en voi kertoa sinulle että suru menisi joskus pois, se on ja pysyy aina taustalla mutta sen kanssa oppii elämään ja tokihan se jossain vaiheessa helpottaa mutta poismennyttä ikävöi aina! itse menetin isäni noin 2-vuotta sitten ja edelleen ikävöin ja itken usein, mutta suru ei ole kuitenkaan enää niin hirveä mitä se ensimmäisen vuoden oli ..niin ja eikös sitä sanotakin että surun käsittelyyn menee noin vuosi, sitten alkaa helpottaan :( koitahan jaksaa ja yritä löytää asioista iloisia puolia vaikkakin se tuntuukin mahdottomalta..

    • Ensimmäinen

      Kiitän teitä kaikkia tuhannesti! (Olen alkuperäinen)Uskon,että me kaikki olemme saaneet tästä viestiketjustamme laajempaa näkökulmaa, lohtua ja tukea toisiltamme vaikka suru ei poistukaan.
      Olen menettänyt aivan lähisukuani (2 kk sitten),taaemman sukupolven kokonaan jo aiemmin ja kolme ystävääni.He eivät ehtineet vanhoiksi kukaan.Lisäksi aivan lähisuvussani on kolme erittäin vaikeasti sairasta syöpäpotilasta,muut kuolivat muihin syihin.Syöpäpotilaatkin tulevat kuolemaan ihan milloin hyvänsä.Lisäksi on yksi, jolla on ihan selvät ennakoivat sydäninfarktin oireet ja merkit (tunnistan ne jo kokemuksestakin, nähnyt liian monesti)mutta en saa häntä pelastamaan itseään ja menemään sydänlääkäriin, hän kun pelkää mitä lääkäri sanoo.Joka päivä pelkään sitä viimeistä puhelua, kun hän on jo ihan harmaa iholtaan ja sininen, kun happi ei kulje,rintakipua on rasituksessa ihan liikaa.Mitä vielä voisin tehdä enemmän? Minusta tuntuu lisäksi, että en kykene surultani tukemaan näitä kohta kuolevia tarpeeksi ja että heidän loppunsa tulee olemaan kauhea.Lääkäri kertoi minulle ihan suoraan miten heidän kanssaan tulee käymään (eri syövät kaikilla)mutta nämä sairaat eivät itse tiedä sitä.Yksi heistä kuolee siksi, että ei suostunut avanteeseen vaan menee kuulemma hautaan suoliensa kanssa.Miten tällaisten sukulaisten kanssa voisi pärjätä? Yksi heistä uskoo parantuneensa, kun sädehoito vei kaiken näkyvän syövän.Lääkäri sanoi minulle,että se palaa varmasti ja kasvaa takaisin ja se on sitten se,mitään ei voi tehdä.Viimeisin sai juuri keuhkokuumeen.Pitääkö minun kertoa heille miten käy?
      Ja kun hekin ovat kohta lähteneet,en enää tiedä miten käsittelen sen kaiken surumäärän.Nyt suren niin, että kohde vaihtuu ja keskityn aina yhteen menetettyyn ja sitten kohde vaihtuu, taukoja ei tietenkään ole.Sitten suren kaikkia kerralla ja teen lisäksi etukäteissurutyötä.Mutta sain viesteistänne paljon voimaa kestää ja toivon, että muutkin ovat saaneet apua.Yksi näistä syöpäpotilaista oli viimeisimmissä hautajaisissa todella pahoillaan,kun ei voinut kantaa arkkua.Käsittämättömiä tilanteita.Kuoleva suree, kun ei voi kantaa kuolleen arkkua koska on kohta itse kuoleva.Tuntuu ettei järki enää riitä käsittämään tätä.Muutamia vuosia sitten olimme kaikki yhdessä,siellä auringon puolella vielä.
      Rakkautta ja tukea teille kaikille!

      • surusilmä

        Osanottoni suureen suruusi. Ei se suru katoa, se muuttaa muotoaan. Suru saattelee tuskan yli, se auttaa käsittelemään kuoleman. ei surun keskellä jaksa ajatella, ei tunnustella tulevaa. Se ei anna levätä eikä rauhoittua. Suru on tapa selvitä ja se pitää käydä läpi kerta toisensa jälkeen.

        Oman isäni saatoin äidin ja pikkusisarusteni kanssa hautaa uudenvuoden jälkeen -87. Hän nukkui pois joulupäivänä. Seuraavan vuoden vappuna meni pappani, jonka polvella istuin pienenä kuuntelemassa tarinoita. Meni pari vuotta, haki enkeli taivaan kotiin tätini ja hänen kaksi lastaan. He olivat kolarissa. Vuonna-91 sain suloiset kaksoset, joista toinen ei jaksanut vaan lensi taivaan kotiin. Vuotta myöhemmin nukkui pois mieheni veli, alle parikyppisenä, kolarissa hänkin. Sit oli mummoni aika....

        Muutaman vuoden kuluttua odotin lasta, isolle veljelle kaveria ja meille rakasta uutta tulokasta. Raskausmyrkytys kutienkin vaivasi ja pikkunen keskosvauva syntyi maailmaan. Kolme viikkoa tuo pikkuinen tyttö jaksoi, kunnes nukkui pois. Surulla ei ollut määrää, ei rajaa, ei mittasuhteita. Se vein oli olotila jossa piti jaksaa.

        Tuosta on viikon päästä seitsemän vuotta. Kolme vuotta sitten meni anoppi syöpään, alle viisikymppisenä. Mummua kaivataan meillä kovasti. Nyt on aikaa kulunut ja haavat näkyvät sielussa arpina, jotka ovat siellä ikuisesti. Suru on muuttunut ikäväksi, kauniiksi muistoiksi. Vielä välillä itku tulee, mutta annan sen tulla, se helpottaa. Lasten haudoilla palaa kynttilä usein, ei enää joka päivä, mutta sydämessäni he elävät ikuisesti.

        Nyt ilonamme on kaks poikaa, reippaalla ikäerolla. Ultran mukaan he saavat pikkusiskon vajaan kahden viikon kuluttua. Toivon sydämestäni, että kaikki menee hyvin. Pelko silti kaivertaa mieltä.

        Voimia kaikille surussanne. Kaikella on jokin merkitys, vaikka aina emme sitä ymmärrä emmekä usko. Jaksamista. Elämä on kuitenkin elämistä varten ja jokainen päivä on uusi ja tarkoitettu tulemaan sellaisena kuin se on. Vain me itse voimme vaikuttaa miten sen elämme.


    • Tyttonen vain

      Mulla on poikaystävän itsemurhasta 4 vuotta.
      En sano että suru helpottaa, asia on niin vaikeasti käsiteltävä, mutta sen kanssa pystyy elämään.
      Minulla se suru iskee joskus todella voimakkaasti, joskus asia vaan menee niin että hymyileekin kun hän muistuu mieleen.
      Suru on minulle osa hänen muistamista. Ja vaikka tulen surulliseksikin niin olen onnelinen että minulla on mahdollisuus häntä muistella.
      Kaikkea hyvää teille, rohkeille, voimakkaille ja mahtaville ihmisille, jotka olette olemassa!

    • helpotusta

      Isä kuoli vajaa vuosi sitten. Kaippa se suurin suru
      on helpottanut, mutta ikävä paheneen koko ajan. Vä-
      lillä tuntuu, ettei enää oikein millään ole mitään
      väliä, vaikka on oma perhe ja kaikki. Isä vaan oli
      kait minulle se tärkein asia maailmassa, enkä ikinä
      uskonut, että isäkin voisi joskus kuolla. Järjellä
      (?)kun yrittää ajatella, tapahtuneen kyllä ymmärtää,
      mutta kun näissä asioissa merkitsee vain tuo tunnepuoli,
      joka menee koko ajan sen vähänkin järjen ohitse. En vaan ole
      koskaan halunnut ajatella, että se merkitsevin ih-
      minen lähtisi täältä ennen minua. Itsekästä, mutta
      sitä kun ei osaa kertoa sanoin tuota tunnetta,
      joka tässä tyhmässä päässä velloo. En ihan totta
      enää osaa nähdä tulevaisuutta valoisana, vaikka
      minulla on ihana perhe ja asiat kait muutenkin
      ns. normien mukaan kohdallaan. En pysty puhumaan
      näistä asioista kenellekkään, en perheelleni, enkä
      muille omaisilleni, mutta toivon, että pystyn kes-
      kustelemaan nämä asiat edes itseni kanssa.
      Mutta sinulle toivon pikaista helpotusta ja kaik-
      kea hyvää tulevaisuudellesi!

      toivoo; miespuolinen itkupilli

    • suremisen

      keskellä tunnen olevani erilainen. Mummoni ja anoppini kuolivat luonnollisen kuoleman, ja sisareni äkilliseen sairauskohtaukseen. Itkin kutakin päivän tai pari, ja sitten he vaipuivat muistoihini. Pidin mummostani ihan kauheasti. Anoppi oli rakas, ja murehdin sitä, etten ollut pitänyt enemmän yhteyttä häneen. Sisarkin oli kultainen - meillä oli hyvät välit. Silti suru kesti vain hetken.

      Ehkä ihmisillä on kullakin oma tapansa surra. Minä olen ehkä aika pinnallinen, ja iloluontoinen. Tai itsekeskeinen, ehkä. En tarkoita, että tuntisin syyllisyyttä siitä, etten sure pitempään. Ihmettelen vaan, onko tällaisia ihmisiä muitakin. Ja kuulostanko teidän mielestänne kylmältä?

      Tai ehkä en sittenkään rakastanut heitä kovin paljon. Jos kumppanini kuolisi (tai olemme jo eronneet, vuosia sitten, mutta hän on yhä rakas), tuntuisi, että puolet minua on riistetty pois. Toivon, että kuolen ennen häntä - minun menetykseni ei ole hänelle yhtä raskas.

      • kenellekään

        Onko jokainen yksin surussaan? Lukeekohan tätä edes kukaan? Olen minäkin sitten yksin lyhytkestoisen suruni jälkeisessä ilossa.


      • kenellekään kirjoitti:

        Onko jokainen yksin surussaan? Lukeekohan tätä edes kukaan? Olen minäkin sitten yksin lyhytkestoisen suruni jälkeisessä ilossa.

        kyllä näitä luetaan aihe on hyvin koskettava
        kohdallani aina en löydä sanoja
        vastauksiini


      • sisilisko
        kenellekään kirjoitti:

        Onko jokainen yksin surussaan? Lukeekohan tätä edes kukaan? Olen minäkin sitten yksin lyhytkestoisen suruni jälkeisessä ilossa.

        Toi oli aika hyvä aloitus,oletko tosi epätoivoinen,tai sitten sun koko elämäs on tosi syvältä,kato elämä on tosi paskaa,ei ole Jumalaa,Jumala on meissä itsessämme,se on vaikka hyvä kahvi,tai säde aurinkon,mutta jos ei usko itseensä,ei usko mihinkään,enkä minä usko mihinkään,haluaisin vain kuolla,ja toisaalta haluaisin olla.Mutta se on vain minun mielipiteeni,luulen että sulla on aivot päässä ja luet Platonia tai kuuntelet Beatlesia


    • neljä vuotta sitten.

      Vieläkin tunnen päivittäin surua, tuskaa, ikävää... Toki esim. suru on muuttanut muotoaan ja tänä päivänä pystyn jopa muistelemaan äitiäni ilman kyyneleitä.
      Helppoa tämä ei ole ollut minulle missään vaiheessa, kovan työn olen tehnyt päästäkseni tähän asti ja työ vielä jatkuu!! Avopuolisoni ja ystävän tuki on auttanut paljon, kuten myös lääkärissä käynti...asioista on pakko päästä puhumaan, jos ne jättää sisälleen, niin olo pahenee entisestään ennemmin tai myöhemmin.
      Toki hyvästä tukiverkosta huolimatta minulla on ollut useamman kerran tunne, että olen ihan yksin eikä kukaan voi ymmärtää tuskaani, kukaan ei välitä...se satuttaa! Ja itseäni olen syyttänyt ja syytän edelleen äitini kuolemasta, vaikka mitään ei ollut tehtävissä. Mutta nämä tuntemukset ja syytökset kuuluvat asiaan, sen olen oppinut esim. lukemalla kirjoja, jotka käsittelevät läheisen kuolemaa ja lukemalla sururyhmien keskusteluja.
      Tämä oli siis "minun kertomukseni".

      Matka jatkuu, onneksi suunta on eteenpäin.

      Voimia sinulle.

    • surusilmä

      Ei suru ja kaipaus koskaan hellitä se muuttaa vain muotoaan. Menetin poikavauvani 16 vuotta sitten. Nyt kun isäni kuoli viimevuoden (2006) toukokuussa tuli kaikki jälleen uudelleen esiin. Ja kun kaikkien sotkujen jälkeen ajattelin että voin aloittaa surutyötäni sain eilen suruviestin että minulle niin rakas serkku oli nukkunut pois.
      Sinulle ystäväni, anna vain ajan kulua niin se lievittää surun tuskaa.

    • suunnaton kaipuu

      Sinulle, joka yrität elää kovan surusi kanssa.
      Itse menetin äitini puoltoista vuotta sitten.
      Sinä maanantai päivänä tuntui, että elämä loppuu omaltanikin kohdalta,tuska ja kaipuu oli niin suurta.Viikko meni etten juuri syönyt saatikka nukkunut.Sitten sain puhua, puhua, puhua ja puhua miten pahalta musta tuntui. Oli ystävä, joka jaksoi kuunnella ja tukea juuri silloin kun tukea enten tavitsin.Ilman hänen apuaan, tuskin olisin kaipuusta selvinnyt.
      Avioliitonikin oli joutua karille, koska normaali elämä meni täysin sekaisin.
      Kävelin yöllä pitkin katuja ja itkin. Nyt, kun aikaa on kulunut, on edelleen kova ikävä ja kaipuu. Ei päivää, etten äitiä ajattelisi, mutta olen oppinut elämään sen kanssa.
      Käyn usein "äitiä katsomassa" ja lapsillenikin olen opettanut, että mummia käydään katsomassa ja juttelemassa.Kaikki eivät tietysti pidä hautausmaalla käymisestä, mutta omalla kohdallani se on ollut hyväksi, koen siellä olevani lähellä.
      Sinulle haluan sanoa, että yritä puhua asiasta mahdollisimman paljon, se auttaa kyllä.
      Kyyneleet kuivuvat aikanaan ja lämmin muisto ja kaipaus jää.
      Voimia sinulle!

    • ikävöin

      Menetimme tyttäremme 5 kuukautta sitten aivan äkillisesti. Itsetuho ajatukset repivät pitkään mieltäni ja olin surussani todella rikki. Nyt itku ei ole koko aika päällä se tulee aina silloin tällöin ja kaipaus on kova, mutta huomaan, että taidan sittenkin selvitä tästä, vaimollani on varmaankin ihan samanlaiset tuntemukset mutta kuitenkin yhdessä on helpompaa. Todelliset ystävät tulevat esille kun on oikein vaikeaa. Valitettavasti on myös käynyt niin, että muutamat ystäviksemme luullut henkilöt ovat osoittautuneet melko kylmäkiskoisiksi, valitettavasti. Voimia.

    • pois nukkuneet

      antaisivat varmasti arvoa sille jos jatkaisit elämääsi liikoja jo pois menneitä surematta! He varmasti toivoisivat sinun osaavan nauttia elämästäsi jota sinulle on vielä suotu!

      • Minäkin sanasen..

        ...kullakin on kellonsa pohjas sydämen, kun se seisahtuu niin kuolonaika alkaa. Eino Leinon sanoja..

        Se nyt kai vain on niin, että elämään kuuluu syntymä ja kuolema. Lohduttaisiko aiheen aloittanutta kirjoittaa sellainen ajatus, että:isäsi ei varmaankaan toivo sinun elävän elämääsi häntä suremalla, luullakseni päinvastoin, uskoisin hänen toivovan, että elät elämääsi kantamalla hänestä kauniita muistoja mielessäsi.

        Ja, täytyy hiukan ihmetellä,,,kuinka lääkärit ovat antaneet sinulle tietoja läheisistäsi?, missä vaitiolovelvollisuus. Tarkoitan nyt asiaa siinäkin mielessä, että jos he olisivat toimineet virkansa edellyttämällä tavalla, olisi sinullakin vähemmän ehkä mietittävää....

        Sinulle narkkarin äiti, tiedän surusi,ennen lapsesi kuolemaa, ja kuoleman jälkeen. On monenlaista raskasta tässä elämässä, väitänpä, että yksi raskaimmista "poluista" on katsoa lapsensa huumehelvettiä.

        Mutta, eipä kai sitä mihinkään kivipaateen ole hakattu lupausta siitä, että elämä olisi aina helppoa.

        Voimia kaikille sureville, oli syy sitten kuolema tai muu menetys. Elämä kantaa,joskus asiat ottavat vain aikansa, se on hidasta ku siirakin köyhtyminen, mutta päättyy sekin joskus...


    • sen kokenut

      niin... olen vilpittömästi pahoillani tilanteestasi. Tiedän ainakin osin mitä käyt läpi, sillä olen kokenut saman.Kuoleman jälkeen tunteet ailahtelevat syvästä epätoivosta tasaisempaan tunteeseen, mutta jatkuvasti on mielessä koettu menetys.

      Olet kokenut menetyksen vasta vähän aikaa sitten. On ajallisesti normaalia käydä surutyötä läpi kuolemaa seuraava vuosi. Toiset käsittelevät surua vielä senkin jälkeen mutta, lohduttavaa on että surun aallokko vaimenee ja myrsky pienenee ajan myötä. Tasaiset vaiheet pitenevät ja suru tuntuu kaukaisemmalta. Voi tuntea syyllisyyttä, että ei voinut estää kuolemaa mutta kuolemaa voi harvoin kiertää.

      Kaikki me tarvitsemme aikaa ja mahdollisuuden surra. Se kuuluu ihmisen asioiden käsittelyyn. Mikäli et sure, jää se möykyksi sisimpääsi ja on vaarana että katkeroidut. Siis sure ja itke. Anna kyyneleesi valua aina kun siltä tuntuu. Puhu kaikille, jotka sinua kuuntelevat. Surussa on aika kyynelille ja on aika puheelle.

      Ajan myötä helpottaa. Suru vähenee mutta kaipaus jää.. Oman omaiseni kuolemasta on kohta kymmenen vuotta mutta yhä edelleen käy mielessä, varsinkin väsyneenä, että soitanpa hänelle.. Kaipaan häntä yhä edelleen, mutta tuskan terävin kärki on hävinnyt.

      Toivon voimia jaksamiseen sinulle. Muistathan että tarvittaessa voit kääntyä aina ammattiauttajan puoleen, mikäli tuntuu että et selviydy surusi kanssa yksin..

    • Surusilmä

      Menetin rakkaan veljeni (silloin 15 v) reilu 17 vuotta sitten. Kyllä veli on aina mielessä. Mietin, että mitä hän tekisi tällä hetkellä. Olisiko perhettä ym. Ei se suru koskaan lopu.

      • sydän pakahtuu

        Mieheni kuolemasta on jo kahdeksan vuotta, isäni kuoli muutama vuosi sitten ja olen menettänyt muutamien vuosien sisällä minulle muitakin tärkeitä ihmisiä. Suru muuntautuu, siinä käydään läpi viha,kaupankäynti,ikävä jne.Itsesyytökset ovat kaikki pahimmat, jos olisin tehnyt toisin.... Ne kaikki on käytävä läpi, jotta elämä elävillä jatkuisi. Ajan myötä surun kanssa oppii elämään, se kulkee mukana kipeänä kaipauksena. Jollainlailla se helpottaa niin, että voi jo hymyillenkin muistella menneitä. Vieläkin juhlapyhät ja merkkipäivät ovat vaikeita, etenkin joulu. Aika on armollinen, pikaista paranemista surusta ei ole. Voimia teille Kaikille !


      • Mimeli

        Miksi kidutat itseäsi moisilla kysymyksillä?Päästä poisnukkunut menemään eteenpäin ja tee niin itsekkin!


    • jimmy01

      Olen myös menettänyt minulle läheisiä ja rakkaita ihmisiä.
      Suru menetyksestä ei mene koskaan kokonaan ohi, mutta kyllä elämässä oppii tulemaan toimeen, vaikka se suru taustalla kaivaakin.
      Läheiset ihmiset auttaa, vaikka ne joskus myös ahdistavat ja taustalla on myös aina se, ettei halua päästää ketään enää lähelleen, kun ei halua kokea lisää sitä menetyksen tuskaa, mutta toivon sinulle voimia jaksaa elämää ja uskoa tulevaan, ettei sinustakin tule tällaista kyynikköä.

    • ..sinä

      enää sure. Kaikki on määrätty kun synnyimme.
      Minun tuskani oli se, ei ollut ketään kenen ympärillä pyöriä. Suunnaton masennus ja tarpeettomuuden tunne vain.Kuitenkin kuolema oli helpotus, hänelle kuten minulle. Tunsin helpotusta hänen kuollessaan enkä häpeä sitä.

    • jaris1

      veljeni kuoli auto-onnettomuudessa 1989.. siis kohta kakskymmentä vuotta sitten.. ajan ja paikan taju meni ainakin minulla moneksi kuukaudeksi ja omasta mielestäni elin normaalia elämää mutta silti huomasin että olin yksin kuitenkin asian kanssa vaikka oli sukulaiset ja muut mutta silti yksin.. tänäkin päivänä tulee hetkiä jolloin jään miettimään asiaa toviksi ja jatkuvasti tunnen että jotain puuttuu elämästäni kokoajan. olimme läheisiä kun isä ja äiti olivat eronneet ja kannoimme toisistamme vastuun.. siis oli kuin olisi kuollut isä,äiti,veli ja ystävä.. en osaa selittää mutta suru jossain vaiheessa lieventyy paitsi haudalla käydessä on tuska rinnassa vieläkin valtava.. anteeksi etten osaa sanoa sinulle mitään helpottavaa mutta jokin tarkoitus tällä kaikella muka pitäisi olla mutta en ole löytänyt sille vielä tarkoitusta..

    • Mimeli

      Menetin lapseni 10 kk sitten.Murhe ja jatkuva ikävä jää,mutta ne muuttavat muotoaan.Tunne yksinjäämisestä johtunee siitä,ettet osaa/halua/pysty ottamaan apua vastaan.Tutkaile itseäsi.Ja viimeiseksi haluan sanoa:SINÄ et päätä kuka lähtee ja milloin.

    • onneton20

      Isäni kuolemasta tulee viikon päästä 7kk...enkä koe ajan parantaneen minua yhtään...olen edelleen masentunut,surullinen,vihainen ja pettynyt...
      eniten minua surettaa huonot välit isääni ennen hänen kuolemaansa,ja oman voimattomuuteni johdosta katkaisin välini häneen lopullisesti kuukausi ennen kuolemaa... ja siksi tunnen vieläkin syyllisyyttä...kuolema ei ollut luonnollinen,eikä tapaturma, vaan itseaiheutettu...se oli hänen ns. oma tahtonsa,alkoholismi.
      minä löysin hänet lattialta makaamasta,kutsuin ambulanssin...olin sairaalassa pitämässä häntä kädestä viimeiseen asti..näin kun hän otti viimeisen henkäyksen ja vaipui ikuiseen uneen...
      tiesin että hänen loppunsa on nyt, mutta en saanut sanottua hänelle mitään...asiaa minulla olisi ollut ja paljon,sanat eivät vain tulleet ulos...minä vain puristin hänen kättään, katsoin kuinka sydän vähensi lyöntejä ja itkin...itkin omaa voimattomuuttani, surua,katumusta,syyllisyyttä..
      kaikki mitä alkoholismi toi tullessaan; riidat, väkivaltaisuuden,erot ja kaiken sen voimattomuuden tunteen, vihan ja surun olen joutunut läpikäymään...vieläkin...sen päivän kun hänet löysin ja sen aamun kun hänet menetin olivat elämäni raskaimpia, jotka kummittelevat minua joka päivä elämäni loppuun asti...
      minä myös tunnen pettäneeni hänet, en ollut siellä kun hän sitä eniten tarvitsi. tiesin sairaudesta,mutta en tehnyt mitään...en kyennyt...
      isäni kuoleman jälkeen työnsin myös rakkaani sivuun,en puhunut, en ollut hetkessä mukana, en nauttinut...olin vain ja itkin...oli myös monia iltoja kun pitkään pihalla istuin,en itkenyt,olin vain...mietin ja pohdin, kunnes huomasin että olin yksin...työnsin mieheni lopullisesti pois,pakkasin kamani ja muutin pois...tunnen todellakin olevani yksin,vaikka minulla on ihmisiä ympärillä!
      Minulla on usein vain niin voimaton olo,etten tiedä mitä tekisin...
      Joten siis,en osaa vastata kysymykseen, koska tämä tästä hellittää...haluaisin vain tietää mitenkä elämästä saa taas kiinni, pystyy nauttimaan ja kiinnostumaan ihmisistä ja asioista...en halua olla onneton enää! Tuntuu etten vain enää jaksa tätä oloa...

    • kärsivä83

      Et ole yksin surusi kanssa. Mä menetin ensimmäinen rakkaan läheiseni 10 vuotta sitten,itsemurha, toisen kolme vuotta sitten auto-onnettomuudessa ja kolmannen 6kk sitten,itsemurha. Perusluottamus elämään on menetetty,sairastan vakavaa masennusta. Hakeuduin kuitenkin hoitoon,eteenpäin on päästävä!Rakkaan menettäminen on vaikeaa tuskaista ja tuntuu että elämällä ei ole mitään merkitystä! suru helpottaa ajan myötä,ikävä tuskin koskaan. Eikä niitä saakkaan unohtaa mutta ajan myötä oppii muistelemaan läheisten kanssa vietettyjä niitä hyviä hetkiä. Surutyö vaan on tehtävä ajan kanssa rauhassa loppuun vaikka se vaikeaa onkin. Jos et vielä tähän päivään mennessä ole käynyt psykiatrian polilla tms... suosittelen käymistä,siellä on ammatti ihmiset jotka auttavat eteenpäin. Voimia sulle jatkossa:)

    • Piene tytön Äiti

      Surun kanssa oppii elämään,se helpottuu ajan mittaan.Itse menetin vanhimman tyttäreni kolmisen vuotta sitten, hän oli kymmenvuotias. Anna itsellesi aikaa ,itselläni meni puolisen vuotta ennen kuin muistin mitään,ensimmäinen vuosi meni eläen viimeistävuotta tyttäreni elämää muistellessa/aivan kuin eläen uudestaan.
      Toinen vuosi surun ja vihan kanssa kamppailessa,
      nyt kolmasvuosi muistot tulee puuskina,ikävä
      tyttöä aivan raastvan mutta sitten se hellittää,
      tiedän että se hetki kun itse kuolen,se sekunnin
      sadasosa,tyttöni on minua avosylinvastassa.Sitten kun on sen aika.Yritä jaksaa,itke kun itkettää,aika menee ja surun kanssa oppii elämään.Voimia Sinulle!

    • yks vaan

      mun vanhempien kuolemasta tulee keväällä ja kesällä 8.vuotta.äiti kuoli keväällä 99.ja isä kuoli 4.kuukautta myöhemmin.juuri,kun rupes tuntuun siltä,että alkaa helpottaan,niin isä kuoli.ei mikään ole niin hirveetä,kun se,että menettää omat vanhempansa,niin lyhyellä ajalla.pari vuotta sitten kuoli siskon poika joka ei ollut kun vasta parikymppinen se oli ihan hirveetä.sillon tuntu ettei tästä tule mitään,mutta pakko on vaan mennä eteenpäin ja suru helpottaa ajan kanssa.se ei koskaan häviä kokonaan,mutta sen kanssa oppii elämään pakko oppia ei ole muuta vaihtoehtoo.

    • eräs äiti

      Voimia sinulle surussasi, vielä on pitkä tie ennen kuin menetyksen kanssa oppii elämään. Sanonta 'aika parantaa haavat' ei pidä paikkaansa. Menetyksen kanssa oppii elämään mutta haavat eivät koskaan parannu. Poikani kuoli 8 v sitten kolarissa ja reilu 3v meni kunnes huomasin näkeväni muutakin elämää ympärilläni. Pakko on jaksaa toisten lasteni vuoksi mutta heillä on myös rankkaa kun veli puuttuu kotoa.Minua auttoi kirjoittaminen, laitoin ruutuvihkoon kaikki vihat ja itkut, ymmärryksen yli menevät asiat ja miksi-kysymykset.Aurinkolapseni asuu nyt muualla ja ajatuksissa juttelen hänelle joka päivä, ei siis päivää etten poikaani ajattelisi. Alussa ei osaa miettiä kuin ikävää kun ei voi enää koskettaa, halata ja tuntee vain menettämisen. Emme kuitenkaan voi ketään omistaa sen olet saanut sinäkin tuskallisesti kokea. Rakkaus on se voima, joka auttaa kuitenkin päivästä toiseen; mieti kuinka paljon tätä poislähtenyttä rakastat? Olisitko toivonut jääneesi ilman tätä rakkautta jottet tuntisi tuskaa nyt. Et varmaankaan. Katso rakkaasi kuvaa, puhu hänelle ikävästäsi ja koeta hymyillä hänelle, hän tuntee ikäväsi. Lopuksi haluan antaa sinulle toivoa hieman paremmasta huomisesta, se ei kuitenkaan ole vielä huomenna. Sinä et ole yksin. Lämmin halaus ja jaksamista. Piu

      • 2 kertainen suru

        Minä myös tiedän miltä tuntuu silloin, kun menettää vanhempansa alle vuoden välein.Isäni poismenosta tulee parin päivän päästä 1v 7kk ja äitini kuolemasta tuli eilen 8kk.
        Pikku hiljaa oloni on kohentunut ja jaksan jo seurailla ympärilleni ja yritän olla edelleen pirteä ja iloinen.Vaikka tulee päiviä, kun itkettää, mutta onneksi se kauhea ikävä on jo vähän helppottunut.
        Olen itkenyt silloin, kun minua on itkettänyt, en ole kätkenyt surua.

        Olen järkkeilyt, että elämän tarkoitus on se, että ensimmäisenä lähettävät vanhemmat, kun heidän aika on käynyt vähiin.Sitten vasta lapset.
        Käyn edelleen viikottain kerran viikossa viemässä vanhempieni haudalle kynttilän ja teen sitä touhokuuhun asti.


    • elma 666

      minäkin olen menettänyt monta hyvää ystävää ja paria olisi minun pitänyt yrittää enempi auttaa,vaan ei se aina ole niin yksinkertaista.omatuntoa kolottaa ja ikävä on.Vanhempani menetyskin koski,etenkin äidin ja itken vielä monen vuoden jälkeen.Onneksi lapset elää ja voi hyvin.sitä en kestäisi!!tsemppiä sulle!!

    • usko vaan

      Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin nyt, suru tulee lopulta hellittämään otteensa. Hitaasti, pala palalta, mutta varmasti. Ihminen on käsittämätön kyvyssään kestää surua ja selviytymään siitä. Itse menetin viikatemiehelle elämäni rakkaimman ihmisen nejä vuotta sitten, enkä olisi koskaan uskonut, että oloni voisi olla enää koskaan niin hyvä kuin se on nykyään. Toivon Sinulle paljon voimia!

      • arijoutsi

        lähesen surun ,pitääkö sen helpottaa-unohtua koskaan. mielestäni ei todellakaan.


      • arijoutsi

        lähesen surun ,pitääkö sen helpottaa-unohtua koskaan. mielestäni ei todellakaan.


    • Sisilisko

      ...se vain muuttaa muotoaan.Ymmärrän hyvin tunteesi tai luulen ymmärtäväni,periaatteessa kukaan ei voi tietää miltä toisesta tuntuu,me kaikki koemme tunteet niin henkilökohtaisesti,oman itsemme kautta.Rakas veljeni ja paras ystäväni kuoli pari vuotta sitten,istui kiskoilla,olisi täyttänyt seuraavana päivänä 33 vuotta,ja viikko siitä niin kihlattuni jätti minut,se oli kuulema itsesääliä kun surin veljeäni.Tunntui että tuli kaksi moukarin iskua kerralla,tuntui että lähimmät ihmiset pettivät sinut.SE MIKÄ EI TAPA SATTUU HELVETISTI!!!

    • ja joillain ei

      itse menetin läheisen ja ehkä rakkaimman ihmisen n. 5 vuotta sitten eikä oikeastaan helpota vieläkään.

    • enkä uskalla elää

      Pelkään kaikkein eniten menettäväni läheisiä ihmisiä joskus. Jo se tunne on kauhea,en haluaisi kokea sitä ikinä. Joskus mietin kannattaako elää edes että pääsee vaan suremaan,ehkä jo huomenna,ehkä vasta 20 vuoden kuluttua,mutta kuitenkin.

    • tellenka

      Ei,vaan opit elämään sen kanssa.Tuollainen itsnsä syyttely kuuluu asiaan. Mieheni kuoli 9.1.07, joten ymmärrän sinua!"Tule illan hämyssä vielä,tule portista kalmiston,tule hiljaisin askelin tietäin:"Minun hyvä olla on."

    • kaksi läheistään menettänyt

      Minun läheiseni kuolemasta on jo kohta 14vuotta, ja toisen läheiseni 12vuotta. Yhdeksän vuoden kuluttua pystyin heistä puhumaan ilman kyyneleitä. Nyt kaikki ihanat ja hauskat muistot näistä ihmisistä ovat voittaneet kaiken sen ahdistuksen ja järjettömän ikävän. Nyt on jäljellä haikeus sekä toivo, toivo siitä että minun vuoroni tullessa, he ovat minua vastassa. Aika on todellakin se ainut joka pystyy asialle jotain tekemään silloin kun läheinen, rakas ihminen lähtee. Voimia kaiken saman kokeneille.

    • ekku0

      Kyllä se helpottaa vaikkakin ei kokonaan.Pikkuveljeni kuoli syöpään 20 kymppisenä jo monta vuotta sitten käsivarsilleni.Ihailin jälkeenpäin hänen urheuttaan .Hänen elämänhalunsa näytti hyvin vahvalta ,mutta tiedän että se oli vain epäitsekkyyttä ,hän ei näyttänyt tuskaansa läheisille .Olen jo itse vanha mies58v mutta joskus kun muistelen pikkuveljeäni tulee itku ja jotenkin tuntee että läheisyys on vahva.Olen jo menettänyt molemmat vanhempani mutta minulla on 21 v poika jonka vuoksi olen pystynyt nauttimaan elämästä.

    • metaskeema

      Kirjoita murheesi vaikka paperille. Sen jälkeen arvioi murheitten järjellisyyttä. Jos huomaat, että murhe tulee joistakin sellaisista ongelmista, jotka voi ratkaista niin kannattaa yrittää ratkaista ne jotenkin.

      Yksinäisyyteen löytyy joskus apu, joskus ei. Moni vanha nainen nauttii yksinäisyydestä, kun saa olla viimeinkin rauhassa.

    • Kuppi

      Ensinnäkin haluan sanoa, että on lohduttavaa lukea, että meitä on muitakin jotka tuntee samalla tavalla.Toiset toipuu ja pääsee asiasta yli toiset ei ikinä. Itse kuulun jälkimmäisiin, asiasta on 20 vuotta, vieläkin tuntuu tosi pahalta monesti on vedet silmissä vielän ja samalla tavalla ihmettelen pääseekö tästä asiasta koskaan yli, ja nyt olen todennut ei pääse. Täytyy vaan yrittää jaksaa jotenki seuraavaan kertaan asti ja sitte joku asia tuo hänet mieleen ja ollaan taas samassa tilanteessa. Mutt sen kanssa oppii elämään, kun on pakko, ei oo vaihtoehtoja, mutt heleppoo ei ole ja ymmärtäjiä tahtoo olla aina vaan vähemmän, se pakka olemaan sellaita että ihmiset jaksaa kuunnella 3kk-1/2v, sitten jaksaminen alkaa vähentyä. Jotkut kehottaa menemään terapiaan, se varmaanki auttaa joillekki, mutt ei auta kaikille, niistä vaan ei haluta puhua, itse kuulun kans just niihin, siitä ei ollu mitään apua, mutt en sano ettei kannata mennä, asiaa kannattaa harkita. Surun valittelut, nämä fraasit: otan osaa, tuntui keljuilulta, siihen ei voi ottaan osaa, kaikista eniten lohdutti, kun eräs sanoi: olen kovin pahoillani, mutt ajattele näin, hänellä joka meni pois on se asia takana päin, mikä meillä on vasta edessä. Jaksamista ja voimia sinulle, sillä niitä sinä tarvitset ja kannattaa yrittää etsiä ihmisiä jotka tuntee samalla tavalla ei me mitään sääliä kaivata, vaan ymmärtämistä.

      • Sanasi lämmittivät

        Menetin rakkaan ystäväni nyt Ystävänpäivänä.

        Olet oikeassa jokainen suree omalla tavallaan ja siihen toinen ei voi ottaa osaa ainoastaan ymmärtää ja antaa itkevälle olkapään.
        Terapiakaan ei häntä takaisin tuo vaan suru on kestettävä ja itkettävä niin kauan kuin itkettää.
        Minulla ainakin on niin iso ikävä häntä.
        Ei päävääkään eikä hetkeä etten muistaisi häntä.
        Toivon jaksamista kaikille jotka ovat läheisensä menettänyt. Yritetään yhdessä jaksaa!!!


    • Jandy

      Olen menettänyt 3 rakasta henkilöä läheltäni. Ensin, vuonna 2005 helmikuussa setäni kuoli... Pian sen jälkeen samana vuonna syyskuussa mummoni kuoli. He olivat siis äiti ja poika toisilleen.. Sitten 2006 tammikuussa mummoni ihana suomenajokoira kuoli. Kun kerroin sille koiralle että mummo on poissa, kyykistyin ja itkin polviani vasten. Koira nosti häkistää tassun polvelleni, kuin olisi ymmärtänyt. Nyt ajattelen että koira halusi emäntänsä luokse.

    • on raskain

      Suru kyllä helpottaa ajan myötä, vaikka sitä ei heti alkuun huomaisikaan. Ensimmäinen vuosi on kaikkein raskain, silloin on hyvä hoitaa vain tärkeimmät asiat ja jättää riittävästi aikaa suremiselle. Kolmen vuoden kuluessa oppii vähitellen hyväksymään tapahtuneen menetyksen. Sen jälkeen elämä jatkuu, ei aivan entisellään, mutta kuitenkin valoisana.

    • Nuorileski

      Surussa on läsnä suuri kaipaus. On ikävä sitä, minkä on menettänyt. Kaipaa ihmistä, jota ei enää ole, menneitä aikoja ja paikkoja, kykyä, jonka on kadottanut, onnea ja rauhaa, joita ei enää pysty tavoittavaan. Kun rakas ihminen on kuollut, kaipuulla ei tunnu olevan mitään rajoja. Se täyttää koko maailmankaikkeuden. Kaipaus kulkee sielun lävitse aaltoina ja kivistää jäsenissä.
      On kuin osa itseä olisi kadonnut jäljettömiin eikä tiedä, mistä sitä voisi lähteä etsimään.

      Osanottoni Sinulle.

      • Avun saanut tuskaan...........

        meediotilaisuuksiin niin saatte varmuuden kuolemanjälkeisestä elämästä. Omaisenne saavat teihin yhteyden ja elävät teidän elämäänne ja sitä elämää, joka oli teille molemmille tuttua ja rakasta tällä puolella.
        Meitä erottaa kuin ohut harso tuonpuoleisesta ja olen omien kokemusteni kautta ehdottoman varma, että tapaamme läheiset täältä siirtyneet, kun itse täältä poistumme.
        Olen itse saanut kymmeniä kertoja yhteyden rakkaisiin läheisiini ja pienimpiä yksityiskohtia myöten kaikki on täsmännyt, niin nimet kuin tapahtumat, aikamäärät, siis kaikki.


      • tai muuta
        Avun saanut tuskaan........... kirjoitti:

        meediotilaisuuksiin niin saatte varmuuden kuolemanjälkeisestä elämästä. Omaisenne saavat teihin yhteyden ja elävät teidän elämäänne ja sitä elämää, joka oli teille molemmille tuttua ja rakasta tällä puolella.
        Meitä erottaa kuin ohut harso tuonpuoleisesta ja olen omien kokemusteni kautta ehdottoman varma, että tapaamme läheiset täältä siirtyneet, kun itse täältä poistumme.
        Olen itse saanut kymmeniä kertoja yhteyden rakkaisiin läheisiini ja pienimpiä yksityiskohtia myöten kaikki on täsmännyt, niin nimet kuin tapahtumat, aikamäärät, siis kaikki.

        Miksi haluaisin tietää lapseni nimen, tapahtuman tai ajan. Muistan jo muutenkin joka hetken....


    • Histi

      Surustaan kannattaa puhua aina kun se on mahdollista ja kuuntelija joka ei ole aiheeseen jo kyllästynyt tai muuten vaivautunut.
      Itse menetin mieheni tammikuussa ja olen huomannut että puhuminen auttaa todella paljon.Kirkosta tarjottiin sururyhmään liittymistä mutta tuntui että jaksaako sitä enään toisten surua kuunnella kun omassaankin on kestämistä enemmän kuin jaksaisi.

      Sururyhmä voi olla kuitenkin monelle pelastus ,saa puhua ihmisten kanssa jotka ovat myös menettäneet rakkaansa.

      Olen ajatellut että tämä suru on vain kestettävä ilman mitään uni tai muita lääkkeitä ja siihen on suurena apuna mieheni koira jonka kanssa lenkkeilen kolme kertaa päivässä.
      Voimia sinulle!

      • minttu86___

        Oma äitini kuoli yllättäen, kun oli 17. Meillä oli hyvin läheiset välit ja äitini oli paras ystäväni. Nyt hänen kuolemastaan on jo kuusi vuotta ja mietin välillä että voiko hänen kuolemastaan päästä yli ikinä. Ensimmäisenä vuonna en pystynyt suremaan ja elin niinkuin ennenkin. Yhtäkkiä suru vyöryi vuoden päästä suurena tuskana ja masennuksena ylitseni ja vei täysin toimintakykyni. Tajusin yhtäkkiä kuoleman pysyvyyden ja sen kuinka moni osa-alue elämässä muuttuu varsinkin äidin kuollessa. Nyt viiden vuoden kuluessa olen menettänyt lisäksi kaikki isovanhempani ja olen yhtäkkiä tajunnut kuinka nopeasti kaikki elämässä voi muuttua. Minusta on tullut katkera ja surullinen. En vain osaa itkeä edes enää. Takerrun siihen mitä minulla on sillä pelkään menettämistä.

        Koko elämäni meni kertaheitolla uusiksi. Koulu alkoi kärsiä kun masennuin, aloin tuntea usein oloni ahdistuneeksi ja koska en ole ikinä ollut kovin läheinen isäni kanssa, tunsin oloni yksinäisemmäksi kuin ikinä koska minulla ei ole oikein ystäviäkään. Tuntuu ettei sitä koloa mikä äidin kuolema jätti elämääni paikkaa mikään. Olen niin hukassa elämäni kanssa vieläkin ja masennus on muuttunut krooniseksi. Ei enää pitäisi surra, pitäisi osata jo päästää irti menneestä, mutten muuta mietikään kuin menneitä. Tämän ikäisenä... Pitäisi olla vahvuutta rakentaa oma elämä, mutten löydä sitä. Ei helpota yhtään, että olen etäinen isäni kanssa. Eli en tiedä helpottaako suru koskaan, varsinkin jos kyseessä on niinkin tärkeä ihminen kuin äiti. Pääni on vain niin hankala käsittää ettei minulla ole enää elossa kuin isä lähisukulaisistani. Ei ole enää niitä paikkoja missä kävin lapsena, niitä ihmisiä joihin tukeutui, äidin kanssa käytyjä pitkiä keskusteluja... Voisi sanoa niin että osa ihmisestä kuolee rakkaan ihmisen kuollessa koska muistan kuinka äitini aina kertoi kuinka tärkeä olen ja kuinka minä pystyn asioihin kun en itse aina siihen uskonut. Kertoi miten elämässä selvitään kolhuista ja sanoi että ei hätä ole tämän näköinen.. Välillä en edes tiedä kuka olen kun kaikki on muuttunut niin hetkessä.

        Olen miettinyt sitä jaksanko enää kauaa. Jos tukiverkkoa löytyisi mutta en näe syytä hakea tukea muista. en osaa hakea tukea muista. Varsinkin kun äidin kuolemasta on jo näin pitkä aika. Minun pitäisi päästä yli jo. Koko maailmankuvani heitti kuperkeikkaa tuossa vaiheessa. Kaikki tuntuu niin yhdentekevältä.


      • elämä jatkuuu
        minttu86___ kirjoitti:

        Oma äitini kuoli yllättäen, kun oli 17. Meillä oli hyvin läheiset välit ja äitini oli paras ystäväni. Nyt hänen kuolemastaan on jo kuusi vuotta ja mietin välillä että voiko hänen kuolemastaan päästä yli ikinä. Ensimmäisenä vuonna en pystynyt suremaan ja elin niinkuin ennenkin. Yhtäkkiä suru vyöryi vuoden päästä suurena tuskana ja masennuksena ylitseni ja vei täysin toimintakykyni. Tajusin yhtäkkiä kuoleman pysyvyyden ja sen kuinka moni osa-alue elämässä muuttuu varsinkin äidin kuollessa. Nyt viiden vuoden kuluessa olen menettänyt lisäksi kaikki isovanhempani ja olen yhtäkkiä tajunnut kuinka nopeasti kaikki elämässä voi muuttua. Minusta on tullut katkera ja surullinen. En vain osaa itkeä edes enää. Takerrun siihen mitä minulla on sillä pelkään menettämistä.

        Koko elämäni meni kertaheitolla uusiksi. Koulu alkoi kärsiä kun masennuin, aloin tuntea usein oloni ahdistuneeksi ja koska en ole ikinä ollut kovin läheinen isäni kanssa, tunsin oloni yksinäisemmäksi kuin ikinä koska minulla ei ole oikein ystäviäkään. Tuntuu ettei sitä koloa mikä äidin kuolema jätti elämääni paikkaa mikään. Olen niin hukassa elämäni kanssa vieläkin ja masennus on muuttunut krooniseksi. Ei enää pitäisi surra, pitäisi osata jo päästää irti menneestä, mutten muuta mietikään kuin menneitä. Tämän ikäisenä... Pitäisi olla vahvuutta rakentaa oma elämä, mutten löydä sitä. Ei helpota yhtään, että olen etäinen isäni kanssa. Eli en tiedä helpottaako suru koskaan, varsinkin jos kyseessä on niinkin tärkeä ihminen kuin äiti. Pääni on vain niin hankala käsittää ettei minulla ole enää elossa kuin isä lähisukulaisistani. Ei ole enää niitä paikkoja missä kävin lapsena, niitä ihmisiä joihin tukeutui, äidin kanssa käytyjä pitkiä keskusteluja... Voisi sanoa niin että osa ihmisestä kuolee rakkaan ihmisen kuollessa koska muistan kuinka äitini aina kertoi kuinka tärkeä olen ja kuinka minä pystyn asioihin kun en itse aina siihen uskonut. Kertoi miten elämässä selvitään kolhuista ja sanoi että ei hätä ole tämän näköinen.. Välillä en edes tiedä kuka olen kun kaikki on muuttunut niin hetkessä.

        Olen miettinyt sitä jaksanko enää kauaa. Jos tukiverkkoa löytyisi mutta en näe syytä hakea tukea muista. en osaa hakea tukea muista. Varsinkin kun äidin kuolemasta on jo näin pitkä aika. Minun pitäisi päästä yli jo. Koko maailmankuvani heitti kuperkeikkaa tuossa vaiheessa. Kaikki tuntuu niin yhdentekevältä.

        Aina kannattaa ja pitää hakea tukea muista. Ei kuluneella ajalla ole merkitystä. Tärkeintä on että pääsee ja jaksaa kulkea eteenpäin. tuntematonkin voi auttaa. Jokainen elämä on arvokas ja korvaamaton ja jokaisen elämän pelastamiseksi tai parantamiseksi on yritettävä parhaansa. Uskon että keskusteluapua löytyy jokaiselle jostakin.


    • Minulla

      kesti päästä surusta noin kolme vuotta ja yhdeksän kuukautta. Sitten alkoi helpottaa.

    • vaikka vuosia mennyt

      En usko että itse palaan koskaan entiselleni tämän surun jälkeen.

    • Ehkä vähän

      helpottaa, muttei poistu koskaan.

    • Kyllä se

      ajan myötä helpottaa. Voimia jaksamiseen!

    • mopsi72

      vietän edelleenkin aikaa täällä.vaikka olen saanut psykoterapeutin apua mutta en voi unohtaa rakasta pikkuvelua..koko ajan on ikävä,joten minun sähkpostiin voi laittaa viestiä.yritän olla tukena ja apuna minkä voin sen 07 ystäväinpäivän jälkeen mitä minä ja meijän perhe ollaan menetetty.

    • niin monenlaiset

      kasvot, että kukin tapaus ja jokaisen suru on aina erilainen. Vaikka olisi kysymys "samastakin" surusta, t. että lapset surevat äitiään, kestää suru hyvinkin eripituisia aikoja.

      Suru voi helpottaa ja mennä ohi melko nopeastikin, mutta se voi jäädä asumaan ihmisen sisään loppuelämäksikin. Muotoaan se yleensä kuitenkin muuttaa ajan kanssa helpottuen hiljalleen.

      Mitä vahvempi emotionaalinen side vainajan ja surijan välillä on ollut, sitä kauemmin suru kestää.

    • on kyllä

      todella lyhyt aika, ei siinä ajassa suru muutu vielä juuri miksikään. Oma läheiseni (isä) kuoli yli kymmenen vuotta sitten ja vasta viime aikoina on suru alkanut hellittää.

    • suru kyllä

      helpottaa jossakin vaiheessa. Aikaa siinä menee hyvinkin vaihtelevia määriä, muutamasta viikosta muutamaan vuoteen noin keskimäärin.

    • suruli

      Niin, samaa olen itsekin miettinyt, että helpottaako tämä koskaan. Isäni kuoli 7kk sitten, itse täytin 29 hiljattain. Iästäni huolimatta olin hyvin paljon tekemisissä vanhempieni kanssa, vaikka asuin ja opiskelin muualla. Kävin kuitenkin todella usein kotosalla ja olin kaikessa vielä mukana, mitä vanhempani tekivät nuorempien sisarustenikin kanssa. Niin hassulta kuin se kuulostaakin, mutta olin esim. mukana kaikilla "ostosreissuillakin", mitä tehtiin, vaikka itse asun isossa kaupungissa ja saan shoppailla täällä ihan riittävästi. Jotenkin vaan aina halusin olla mukana.
      En kylläkään kadu sitä, että olin niin "lapsellinen" niin kauan, vaikka ärsyttihän se joskus itseäni, kun ei kukaan tuttavistani ravannut kotona yhtä paljon. Nyt ajateltuna olen kuitenkin onnellinen, että vietin niin paljon aikaa isänkin kanssa kuin tässä tilanteessa (että opiskelee muualla) oli mahdollista.
      Välillä menee viikkokin ihan suht hyvin, vaikka joka päivä isä onkin mielessä. Sitten taas on niitä päiviä, jolloin heti jo aamusta lähtien on se ikävä ja se ei lähde ennenkuin itkee ihan kunnolla. Iltaisin nukkumaan mennessä tulee melkeinpä aina itku. Tuntuu, ettei tämä ikävä voi oikeasti loppua koskaan. En keksi millään, miten tämä voisikaan loppua. Iskä oli kuitenkin niin läheinen ja tärkeä ihminen, olimme samalla aaltopituudella ja ymmärsimme toisiamme hyvin. Nyt mietin jatkuvasti hänen olemustaan ja ääntä ja tapaa puhua ja en voi käsittää, etten näe sitä enää koskaan. Näin ollen en myöskään ymmärrä, miten oikeasti tämä voi koskaan haihtua, ja on aika masentava ajatus, että tällaistako minun loppuelämäni nyt on.

      Onneksi omassakin elämässä on tapahtumassa muutoksia, olen menossa naimisiin ja sen jälkeen mietimme perheen perustamista, eli on toki muitakin asioita joihin keskittyä. Silti samalla harmittaa kahta kauheammin, ettei iskä ole näkemässä mitään siitä. Eli en tiedä todellakaan helpottaako tämä. Välillä luulee, että se helpottaa, mutta sitten palaa taas lähtöpisteeseen ja itkee ihan hysteerisenä ja ajatukset vaan kiertää samaa kehää...Että enpä tiedä.

      • kuukautta on

        hyvin lyhyt aika sinun tapauksessa, kun välinne ovat olleet niinkin läheiset.

        Varaudu siihen, että vasta noin kymmenen vuoden kuluttua suru on selvästi helpottanut.


      • Enkelin siipi
        kuukautta on kirjoitti:

        hyvin lyhyt aika sinun tapauksessa, kun välinne ovat olleet niinkin läheiset.

        Varaudu siihen, että vasta noin kymmenen vuoden kuluttua suru on selvästi helpottanut.

        Hei Suruli,

        jotta et ihan masentuisi tuosta edellisestä vastauksesta:

        Uskon itsekin että useita vuosia tässä menee - mutta muutos parempaanhan tapahtuu pikku hiljaa huomaamatta ja aaltoillen. Tänään voi tuntua, että on huonompi päivä kuin eilen, mutta jos vertaa puolen vuoden takaiseen oloon, on se ehkä kuitenkin kaiken kaikkiaan vähän parempi. Eli ei varmaan tarvitse sentään odottaa kymmentä vuotta, että olo olisi yhtään parempi.

        Itse menetin 18-vuotiaan poikani 9 kuukautta sitten. Ikävä on hirveä, mutta alkuajan ahdistus on helpottanut. Läheiset tuovat edes jotain iloa ja uskoa elämään, ennen kaikkea toinen lapseni. Nyt on välillä ollut joku päivä, etten ole miettinyt poikaani. Mutta niitäkin päiviä on paljon, että aamulla kun silmäni avaan, niin itku tulee.

        Joten mennään pikku hiljaa, päivä kerrallaan valoa kohti
        Halaus!


    • helpottaa.

      Tapasin äskettäin tuttavani, jonka puoliso oli kuollut kolme ja puoli vuotta sitten lyhyen sairauden jälkeen. Suru on edelleenkin kova, alussa se oli ollut suorastaan musertava. Pikku hiljaa suru on kuitenkin alkanut helpottaa, vaikka kaipaus ja ikävä on vieläkin toki erittäin kova.

      Kun hyväksyy tapahtuneen ja löytää muuta sisältöä elämäänsä, jossa on myös luonteva sijansa edesmenneelle, on pääsemässä surusta seuraavaan vaiheeseen.

    • tulee ajan

      kanssa lisääntymään ja suru vähentymään. Mutta kyllä se kaipaus ja ikäväkin ovat todella raskaita tunteita, koska tietää sen, ettei varmuudella tässä maailmassa enää ikinä tapaa häntä.

    • Ehkä se

      helpottaa, mutta ei koskaan häviä.

      • puolisoni.....

        Kulunut melkein vuosi. Itsesyytökset vielä päällä. Ja koko elämänpelko suuri


      • tyhjyyteen turtunut
        puolisoni..... kirjoitti:

        Kulunut melkein vuosi. Itsesyytökset vielä päällä. Ja koko elämänpelko suuri

        Menetin viime kesänä kaksi läheistä ihmistä kuukauden sisällä, toinen heistä oli isäni.
        Viimeinen puoli vuotta on mennyt kuin sumussa. Voimia ei tahdo riittää oikein mihinkään.

        Olen muutaman kuukauden miettinyt koko elämäni jatkamisen mielekkyyttä. Tässä on tullut todettua
        että ystävyys on maailman suurin pyramidi huijaus. Todellista ystävyyttä tai aitoa toisesta ihmisestä välittämistä ei taida olla olemassakaan.

        Osanottoni kaikille läheisensä menettäneille. Toivottavasti teillä on ollut tukijoita surunne keskellä.


      • 146123
        tyhjyyteen turtunut kirjoitti:

        Menetin viime kesänä kaksi läheistä ihmistä kuukauden sisällä, toinen heistä oli isäni.
        Viimeinen puoli vuotta on mennyt kuin sumussa. Voimia ei tahdo riittää oikein mihinkään.

        Olen muutaman kuukauden miettinyt koko elämäni jatkamisen mielekkyyttä. Tässä on tullut todettua
        että ystävyys on maailman suurin pyramidi huijaus. Todellista ystävyyttä tai aitoa toisesta ihmisestä välittämistä ei taida olla olemassakaan.

        Osanottoni kaikille läheisensä menettäneille. Toivottavasti teillä on ollut tukijoita surunne keskellä.

        Minulla ei ole koskaan ollut ketään, en ole tuntenut vanhempiani, minulla ei ole ollut sisaruksia. Olen kasvanut täyteen ikääni auktoriteettien suojeluksessa, mutta en tunne heitä vanhemmikseni. Olisi ollut mukava tietää omatkin läheisensä mutta minkäs teen. En ole menettänyt ketään, mutta sitäkin kovemmin minua riipaisee se kun muille tapahtuu menetys. Siis ihan oikeasti: minä suren sitä jos jonkun ihmisen läheinen ja rakas ihminen kuolee! Olen teidän kaikkien puolellanne ja itken yöt puolestanne! Elämäni on aika masentunutta ja haluaisin jo itsekin päästä täältä, vaikka olenkin vasta 30-vuotias, mutta maailma on niin julma paikka että oikeasti toivon jo Jeesusta tulevaksi pian hakemaan meidät kaikki pois täältä. Sitten luodaan uusi taivas ja uusi maa, siellä ei ole enää kuolemaa, tuskaa tai syntiä!


      • Kuolema odottaa
        146123 kirjoitti:

        Minulla ei ole koskaan ollut ketään, en ole tuntenut vanhempiani, minulla ei ole ollut sisaruksia. Olen kasvanut täyteen ikääni auktoriteettien suojeluksessa, mutta en tunne heitä vanhemmikseni. Olisi ollut mukava tietää omatkin läheisensä mutta minkäs teen. En ole menettänyt ketään, mutta sitäkin kovemmin minua riipaisee se kun muille tapahtuu menetys. Siis ihan oikeasti: minä suren sitä jos jonkun ihmisen läheinen ja rakas ihminen kuolee! Olen teidän kaikkien puolellanne ja itken yöt puolestanne! Elämäni on aika masentunutta ja haluaisin jo itsekin päästä täältä, vaikka olenkin vasta 30-vuotias, mutta maailma on niin julma paikka että oikeasti toivon jo Jeesusta tulevaksi pian hakemaan meidät kaikki pois täältä. Sitten luodaan uusi taivas ja uusi maa, siellä ei ole enää kuolemaa, tuskaa tai syntiä!

        olen ollut sairaalassa 2 viikkoa ja mut on todettu kuoleman sairaaksi.Äiti´ja isi ei välitä kukaan ei tykkää musta vaikka oon 11 ja tyttö. Lääkäri sanoi että kuolen huomenna tai ylihuomenna mutta en tiedä jaksanko siihenkään asti toivoisin että saisin vielä kerran pitää kädestä 1v siskoani ja juosta koirantaan päin.
        sekä laulaa "käsi kädessä kuljemme taan aukioon.... mutta ei se onnistu tämä on kohtaloni,kukaan ei välitä,ei pidä hautajaisia,ei rakasta,ei anna toivoa...Mitä olen tehnyt väärin??
        jos en enää huomenna tänne ilmesty niin sanokaa minun kuolleen keuhkokuumeeseen


      • Ei saa surra...
        146123 kirjoitti:

        Minulla ei ole koskaan ollut ketään, en ole tuntenut vanhempiani, minulla ei ole ollut sisaruksia. Olen kasvanut täyteen ikääni auktoriteettien suojeluksessa, mutta en tunne heitä vanhemmikseni. Olisi ollut mukava tietää omatkin läheisensä mutta minkäs teen. En ole menettänyt ketään, mutta sitäkin kovemmin minua riipaisee se kun muille tapahtuu menetys. Siis ihan oikeasti: minä suren sitä jos jonkun ihmisen läheinen ja rakas ihminen kuolee! Olen teidän kaikkien puolellanne ja itken yöt puolestanne! Elämäni on aika masentunutta ja haluaisin jo itsekin päästä täältä, vaikka olenkin vasta 30-vuotias, mutta maailma on niin julma paikka että oikeasti toivon jo Jeesusta tulevaksi pian hakemaan meidät kaikki pois täältä. Sitten luodaan uusi taivas ja uusi maa, siellä ei ole enää kuolemaa, tuskaa tai syntiä!

        Voi olet vielä niin nuori, hae ihmeessä apua masennukseen, elämä on sinulla vielä edessä. Olisiko mitenkään mahdollista selvittää sukuasi vaikka et tuntenut vanhempiasi?


    • tuntuu

      että kun tärkein ihminen pian menee, niin jään tänne yksin. Surua ei voi sanoin kuvailla. Vaikka on sisko ja muutamia kavereita, en voi kenellekään enää jutella kaikesta. Kukaan muu ei saa minua niin nauramaan ja hyvälle tuulelle kuin hän :( Kukaan ei ole yhtä hyväsydäminen kuin hän. Elämässä on suurin osa kovaa porukkaa, joiden kanssa ei pääse samalle aaltopituudelle itkemälläkään. Kukaan ei ole kiinnostunut toisten sisimmästä... pintaliidoksi jää. Minulla ei ole edes mieluisaa ammattia. Köyhänä tulen aina kituuttamaan. Joka kuukausi tulee jobinpostia luukusta, milloin Kelan liikamaksusista ja pankin lainalyhennyksistä, milloin sähkön hinnannoususta. Uutisista tulee pelkkää oikeata väkivaltaa ja "viihteestä" tehtyä väkivaltaa. En jaksa, ihan oikeasti.
      Parisuhteet ovat pelkkiä vitsejä nykyään. Ei kaikkea pysty jaksamaan. Olen kai liian herkkä. Oma kuolema olisi suuri helpotus.

    • Anonyymi

      Minun äitini menehtyi 5,5v sitten ja siitä jäi trauma kun kaikki tapahtui niin äkkiä. Itken päivittäin ja itkun laukaisee mitä moninaisempi asia. Eilen kun katselin Jypin pelin televisiosta ja siinä näytettiin entisen pelaajkan otteita Eric Perrinistä jota äitini ihaili niin sitä itkua kesti taas pitkään. Moni ruoka,valokuva pöydällä tai kaupassa olo saatikka sitten haudalla vierailu tuolissa istuen ja kertoen kuulumisia niin itken niin että henki tuntuu salpautuvan

    • Anonyymi

      Vanha aloitus, mutta vastaan silti, kun asia koskee surua
      ja tästä palstasta on näköjään tullut itsemurhapalsta.

      Suru ei lähde kahdessa kuukaudessa. Ei kahdessa vuodessakaan,
      ei koskaan. Minulta on myös lähteneet pois kaikki rakkaimmat ihmiset
      ja tunne syyllisyyttä olisinko voinut jotenkin estää sen,
      vaikka tein kaikkeni.
      Se kalvaa minua surun lisäksi lopun ikää ilmeisesti,
      vaikkei elämämme ole ihmisen käsissä.

    • Anonyymi

      Ihmisen elämä on "korkeemman kädessä".

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1593
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      938
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe