narttu 4kk

onko normaalia

mulla ensimmäinen koira. isäntää tottelee mutta ei minua vaikka on ollut päivät mun kanssa kun olen saikulla. puree kauheasti eikä usko kieltoa millään. ulkoa tullessa yritti raivoisasti purra kun putsasin jalkoja ja mahan alustaa ja tekee aina minulle ns. piruutta. olen yrittänyt hyvällä ja pahalla ja vaikka millä mutta ei tule mitään syy on varmaan minussa mutta en tiedä mitä teen väärin. millä saisin pennun lopettamaan puremisen ja edes vähän tottelemaan
onko koirassa jotain vikaa . mietin vaan kun se tuosta kasvaa niin kuinka sitten pärjään sen kanssa ,jos se on tuollainen. samaa se tekee perheen tytöille mutta ei pojalle, tosin poika on vähemmän sen kanssa.

12

1696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------

      Ai että onko normaalia?! Sinulla on saksanpaimenkoira. Mitä oikein odotit, jotain lässy-puudeliako, joka itse kasvattaa itsensä kelpo koiraksi?

      Auttaisikohan asiaa, jos alkaisit tutustumaan koiran käyttäytymiseen ja yrittäisit ymmärtää, mitä olet hankkinut? Palveluskoiran, jolla on dominanssia, viettiä, aktiivisuutta ja joka takuulla koettelee sinua ja lapsia moneen kertaan.

      Joten alkakaahan kasvaa auktoriteettina ja opetella koirankoulutusta, tai olet liemessä ja lapsesi myös. Jos sinun hyväsi tai pahasi ei toimi, niin vika ei ole koirassa, vaan sinun "hyvässäsi ja pahassasi".

      Ts. olet kädetön, hanki ensin kädet, ennenkuin alat etsiä vikaa koirasta.

      Minkä ihmeen takia ihmiset hankkivat sakemanneja seurakoiriksi, jos eivät tunne rotua pätkääkään? Tarpeeksi saa lukea jostain puolivuotiaista "pitovaikeuskoirista" tai luonnevikaisista ongelmakoirista, kun ainut ongelma on täyskädettömissä omistajissa.

      • vastausta en kaivannut

        tiedän että vika on minussa ja pyysin neuvoa tai tietoa mistä saan sitä.
        miehelläni on ollut ennenkin useampia saksanpaimenkoiria ja hän halusi nytkin sellaisen minä olisin halunnut jonkin pikkukoiran esim apson.
        miehenikin antaa neuvoja tyyliin hanki kädet- mitä tarkoittaa...kele


      • mummu vaan
        vastausta en kaivannut kirjoitti:

        tiedän että vika on minussa ja pyysin neuvoa tai tietoa mistä saan sitä.
        miehelläni on ollut ennenkin useampia saksanpaimenkoiria ja hän halusi nytkin sellaisen minä olisin halunnut jonkin pikkukoiran esim apson.
        miehenikin antaa neuvoja tyyliin hanki kädet- mitä tarkoittaa...kele

        Aloita vaikkapa EI-sanasta. EI tarkoittaa todella EITÄ. Aseta myös pennullesi normit, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Aina kun pentu tekee jonkun asian hyvin, kehu ja palkkaa pentua. Aloita vaikka näillä eväillä....


    • koira

      katsoo että olet sitä alempiarvoinen ja pomottaa sinua ihan selvästi. Mikäli tilanteelle ei tehdä mitään tulee melko varmasti ongelmia. Sinun täytyy saada johtajuus takaisin itsellesi koiralta ja mahd. pikaisesti. Asiasta löytyy tietoa haulla "johtajuus ongelmat", "huomioimattomuus" tms. sekä mm. koiraneuvolat sivulla on paljon neuvoja. Tsemppiä sulle :)

      • pöööh

        Se on pentu!! Eikö kasvattaja kertonut, että pennut puree? Johdonmukaisella ja määrätietoisella käsittelyllä siitä tulee varmasti ihan kelpo saksanpaimenkoira. Nipistät poskesta, sellaisella voimakkuudella, että pentu lopettaa, sitten kehut, niin emäkin tekee. Meillä lapset on saanut tuon pentupureskelun kuriin sillä, että painavat pennun huulen sen hampaiden väliin, kun se puree. Se on lapselle helpompaa, kun pennun kanssa taisteleminen ja on toiminut.


      • oppia ikä kaikki
        pöööh kirjoitti:

        Se on pentu!! Eikö kasvattaja kertonut, että pennut puree? Johdonmukaisella ja määrätietoisella käsittelyllä siitä tulee varmasti ihan kelpo saksanpaimenkoira. Nipistät poskesta, sellaisella voimakkuudella, että pentu lopettaa, sitten kehut, niin emäkin tekee. Meillä lapset on saanut tuon pentupureskelun kuriin sillä, että painavat pennun huulen sen hampaiden väliin, kun se puree. Se on lapselle helpompaa, kun pennun kanssa taisteleminen ja on toiminut.

        ymmärrän että pennut puree mutta se justiinsa ettei tää meidän pure muita kuin perheen naispuolisia ja miehet saa olla suht rauhassa ja tottelee niitä. olemme käyttäneet poskien painamista ja puhallus juttua mutta ei vielä tehoa.
        kaikkea mahdollista tietoa olen kyllä sakemanneista yrittänyt netistä etsiä ja koiran kouluttamisesta.
        mieskin aina sanoo että mun pitää ottaa siltä luulot pois mutta ei miten- puhuu ihan arvoituksia. asia on sille itselleen ihan selvä mutta ei osaa neuvoa minua kuinka mun pitäisi toimia kun ei tosiaankaan ole mitään kokemusta koiran koulutuksesta.
        kyllähän minä sitä jo ennen koiran ottoa vitsaillen puhuinkin että ei se koira varmaan mua tottele kun ei kakaratkaan tottele, paitsi sitten kun suutun tosissaan- näinhän siinä sitten kävikin. ei se koiran vika ole , minulla vaan on oppimista että mitä ihmettä teen väärin


      • johdonmukainen
        oppia ikä kaikki kirjoitti:

        ymmärrän että pennut puree mutta se justiinsa ettei tää meidän pure muita kuin perheen naispuolisia ja miehet saa olla suht rauhassa ja tottelee niitä. olemme käyttäneet poskien painamista ja puhallus juttua mutta ei vielä tehoa.
        kaikkea mahdollista tietoa olen kyllä sakemanneista yrittänyt netistä etsiä ja koiran kouluttamisesta.
        mieskin aina sanoo että mun pitää ottaa siltä luulot pois mutta ei miten- puhuu ihan arvoituksia. asia on sille itselleen ihan selvä mutta ei osaa neuvoa minua kuinka mun pitäisi toimia kun ei tosiaankaan ole mitään kokemusta koiran koulutuksesta.
        kyllähän minä sitä jo ennen koiran ottoa vitsaillen puhuinkin että ei se koira varmaan mua tottele kun ei kakaratkaan tottele, paitsi sitten kun suutun tosissaan- näinhän siinä sitten kävikin. ei se koiran vika ole , minulla vaan on oppimista että mitä ihmettä teen väärin

        Et ole johdonmukainen, siinä ongelma. Ei on sana, joka koiralle on opetettava. Ei tarkoittaa ei, ja jos ei mene jakeluun, niin se on sitten kunnon rytinä.

        Johdonmukaisuus on kaikkein tärkeintä. Pidä huolta siitä, että tilanteet, joissa pentua kiellät, tapahtuvat sinun ehdoillasi, ei koiran. AINA. Voi olla hyväksi myös opettaa pennulle jotain yksinkertaisia pikkuasioita, joiden kautta pentu saadaan "kuulolle" myös sinulle ja lapsille. Esim. ruuan kanssa on hyvä opettaa pieniä taitoja, esim. ruokaa ei oteta ennen kuin saadaan lupa, makupaloja saadaan vasta, kun koira katsoo sinua tms. Myös lapset tekevät näitä asioita, ja pennun on toteltava.

        Puremisen voit estää paitsi kieltämällä, myös ohjaamalla toiminnan vaivihkaa johonkin toiseen suuntaan (esim. ohjaa pentu puremaan jotain sallittua tavaraa). Ole varovainen, ettei pentu koe puremista palkinnoksi, joka aiheuttaa sen, että sinä aktivoidut leikkimään.

        Mikäli reagoitte puremiseen esim. kiljumalla, pakoon juoksemalla (lapset), jalkojen tai lahkeiden pois vetämisellä tms. niin pentu vain innostuu (saalisleikkejä).

        Jos pentu riehaantuu kunnolla, hyökkii ym. eikä usko käskyjäsi, on paras esim. napata se tehokkaasti syliin, ja laskea irti vasta, kun se on täysin rauhoittunut. Rimpuilua, riehumista ym. voi kestää kauankin, mutta tärkeää on, ettet anna periksi. Pennun rauhoittumisen opettaminen on tärkeä taito myös tulevaa koulutusta varten.

        Ehdottomuus on siis valttia, mutta huomioitava on, että väkivalta lisää väkivaltaa, ts. jos pentusi on dominoiva, esimerkiksi tukistelut, poskista nipistelyt ym. ainoastaan lisäävät sen kiukkua. Tuskin lasten kasvatuksessakaan turvaudut väkivaltaan, vaan ennemminkin toimit oveluudella. Samoin on koiranpennun kanssa, paitsi että sille et joudu perustelemaan vaatimuksiasi, riittää, että olet oikeudenmukainen ja johdonmukainen.

        Jos joudut jossain ääritilanteessa käyttämään kovempia otteita, tee se asia kerralla kunnolla ja pöllytä pentu niin, että sille ei jää epäselväksi, mistä pöllytys tuli. Rankaisu ei koskaan tule jälkikäteen, eikä koskaan ole omistajan turhautumien purkamistapa, vaan on aina määrätietoinen, syystä tehty kasvatustoimenpide.

        Jatkuva nyppiminen, tukistelu, läpsiminen ym. eivät ole kasvatusta, vaan kiusantekoa, jotka tekevät pennusta levottoman ja ärtyisän ja saavat sinun auktoriteettisi vähenemään entisestään.

        Muista, että olet tekemisissä ihan vauvakoiran kanssa. Puolivuotiaana se kuitenkin on jo kooltaan iso, ja vahvistuu jatkuvasti negatiivisessa toiminnassaan, jos saa sillä jotain kivoja reaktioita aikaiseksi.

        Jos miehesi suhtautuu välinpitämättömästi tilanteeseen, eikä anna konkreettisia neuvoja, ei häntä kyllä voi erityisen kokeneena koiraihmisenä pitää. Teidän on nyt syytä istua saman pöydän ääreen koko perheen voimin ja pitää kunnon keskustelu siitä, kuinka koiran kanssa toimitte.

        Yhtään huono juttu ei ole esim. se, että pennulla on oma tila asunnossa, ja se ei esimerkiksi ole lasten kanssa keskenään lainkaan, vaan paikalla on aina aikuinen valvomassa tilannetta. Koira kasvaa ja rauhoittuu kyllä, jos sille annetaan tilaisuus elää normaalia koiranelämää ja luoda normaali suhde kaikkiin perheenjäseniin.

        Syytä olisi myös hakeutua Saksanpaimenkoiraliiton lähimmän alaosaston koulutuksiin, sieltä löytyy usein pätevää apua paitsi koulutukseen yleensä, myös kotiongelmiin. Koira ei ole pelkästään miehenne projekti, ja kirjoituksestasi päätellen myöskään miehellesi ei olisi koirankoulutusoppi pahitteeksi. Parasta ehkä kuitenkin olisi, että jos miehelläsi ei ole kovia harrastustavoitteita, esim. sinä opettelisit ohjaamaan koiraa alusta alkaen koulutuksissa.

        Koirankoulutuksesta voi muuten myös saada koko perhe mitä mainioimman ja terveellisimmän yhteisen harrastuksen - sitä kannattaa miettiä ihan tosissaan.


      • ...edelliseen...
        johdonmukainen kirjoitti:

        Et ole johdonmukainen, siinä ongelma. Ei on sana, joka koiralle on opetettava. Ei tarkoittaa ei, ja jos ei mene jakeluun, niin se on sitten kunnon rytinä.

        Johdonmukaisuus on kaikkein tärkeintä. Pidä huolta siitä, että tilanteet, joissa pentua kiellät, tapahtuvat sinun ehdoillasi, ei koiran. AINA. Voi olla hyväksi myös opettaa pennulle jotain yksinkertaisia pikkuasioita, joiden kautta pentu saadaan "kuulolle" myös sinulle ja lapsille. Esim. ruuan kanssa on hyvä opettaa pieniä taitoja, esim. ruokaa ei oteta ennen kuin saadaan lupa, makupaloja saadaan vasta, kun koira katsoo sinua tms. Myös lapset tekevät näitä asioita, ja pennun on toteltava.

        Puremisen voit estää paitsi kieltämällä, myös ohjaamalla toiminnan vaivihkaa johonkin toiseen suuntaan (esim. ohjaa pentu puremaan jotain sallittua tavaraa). Ole varovainen, ettei pentu koe puremista palkinnoksi, joka aiheuttaa sen, että sinä aktivoidut leikkimään.

        Mikäli reagoitte puremiseen esim. kiljumalla, pakoon juoksemalla (lapset), jalkojen tai lahkeiden pois vetämisellä tms. niin pentu vain innostuu (saalisleikkejä).

        Jos pentu riehaantuu kunnolla, hyökkii ym. eikä usko käskyjäsi, on paras esim. napata se tehokkaasti syliin, ja laskea irti vasta, kun se on täysin rauhoittunut. Rimpuilua, riehumista ym. voi kestää kauankin, mutta tärkeää on, ettet anna periksi. Pennun rauhoittumisen opettaminen on tärkeä taito myös tulevaa koulutusta varten.

        Ehdottomuus on siis valttia, mutta huomioitava on, että väkivalta lisää väkivaltaa, ts. jos pentusi on dominoiva, esimerkiksi tukistelut, poskista nipistelyt ym. ainoastaan lisäävät sen kiukkua. Tuskin lasten kasvatuksessakaan turvaudut väkivaltaan, vaan ennemminkin toimit oveluudella. Samoin on koiranpennun kanssa, paitsi että sille et joudu perustelemaan vaatimuksiasi, riittää, että olet oikeudenmukainen ja johdonmukainen.

        Jos joudut jossain ääritilanteessa käyttämään kovempia otteita, tee se asia kerralla kunnolla ja pöllytä pentu niin, että sille ei jää epäselväksi, mistä pöllytys tuli. Rankaisu ei koskaan tule jälkikäteen, eikä koskaan ole omistajan turhautumien purkamistapa, vaan on aina määrätietoinen, syystä tehty kasvatustoimenpide.

        Jatkuva nyppiminen, tukistelu, läpsiminen ym. eivät ole kasvatusta, vaan kiusantekoa, jotka tekevät pennusta levottoman ja ärtyisän ja saavat sinun auktoriteettisi vähenemään entisestään.

        Muista, että olet tekemisissä ihan vauvakoiran kanssa. Puolivuotiaana se kuitenkin on jo kooltaan iso, ja vahvistuu jatkuvasti negatiivisessa toiminnassaan, jos saa sillä jotain kivoja reaktioita aikaiseksi.

        Jos miehesi suhtautuu välinpitämättömästi tilanteeseen, eikä anna konkreettisia neuvoja, ei häntä kyllä voi erityisen kokeneena koiraihmisenä pitää. Teidän on nyt syytä istua saman pöydän ääreen koko perheen voimin ja pitää kunnon keskustelu siitä, kuinka koiran kanssa toimitte.

        Yhtään huono juttu ei ole esim. se, että pennulla on oma tila asunnossa, ja se ei esimerkiksi ole lasten kanssa keskenään lainkaan, vaan paikalla on aina aikuinen valvomassa tilannetta. Koira kasvaa ja rauhoittuu kyllä, jos sille annetaan tilaisuus elää normaalia koiranelämää ja luoda normaali suhde kaikkiin perheenjäseniin.

        Syytä olisi myös hakeutua Saksanpaimenkoiraliiton lähimmän alaosaston koulutuksiin, sieltä löytyy usein pätevää apua paitsi koulutukseen yleensä, myös kotiongelmiin. Koira ei ole pelkästään miehenne projekti, ja kirjoituksestasi päätellen myöskään miehellesi ei olisi koirankoulutusoppi pahitteeksi. Parasta ehkä kuitenkin olisi, että jos miehelläsi ei ole kovia harrastustavoitteita, esim. sinä opettelisit ohjaamaan koiraa alusta alkaen koulutuksissa.

        Koirankoulutuksesta voi muuten myös saada koko perhe mitä mainioimman ja terveellisimmän yhteisen harrastuksen - sitä kannattaa miettiä ihan tosissaan.

        """"Ole varovainen, ettei pentu koe puremista palkinnoksi, joka aiheuttaa sen, että sinä aktivoidut leikkimään."""""

        Tuossa pitäisi lukea, "joNka aiheuttaa se..."

        Eli siis, jos teet suuren numeron siitä, että koira puree sinua, ja innostat sitä leikkimään jollain lelulla, oppii pentu nopeasti, että kun se iskee hampaansa sinuun, alkaa mukava leikkiminen.

        Maalaisjärjellä voi miettiä paljon näitä syy- ja seuraussuhteita, koiran kasvatuksella ja lapsen kasvatuksella on vähän samoja periaatteita.

        Lycka till!


    • m-li

      Tarkoitukseni ei ole olla loukkaava, en vain voinut olla hymyilemättä tuolle "onko koirassani jotain vikaa" -kommentille. Tuskinpa tuon ikäisessä vielä mitään vikaa on, ja jos olisikin, niin se vian lähde löytyy kyllä sieltä kaksijalkaisesta päästä.

      Nelikuinen on kuriton ja vallaton pentu. Jos se miestäsi pure, niin mitä ilmeisemmin miehesi on tehnyt pennulle selväksi, että pureminen ei ole sallittua - ja sinä et. Ja miten se sitten tapahtuu, sehän riippuu koirasta. Meillä on toiminut joka ikiseen nelijalkaiseen talossa yksinkertainen metodi: kun pentu puree, jätä käsi sen suuhun. Käännä kätesi niin päin, että peukalo on pennun kielen päällä ja muut sormet leuan alla. Sitten vain pidät kiinni. Varmaan on, että pentu rimpuilee, mutta pidät hetken sormet suussa ja löysäät irti. Jos puree uudestaan, toista ja toista ja toista, pidennät vain aikaa joka kerta hieman. Ja kun lopelta lopettaa puremisen, palkkaat ja kehut. Periaate siis yksinkertainen: jos sormet menee suuhun, ne myös jäävät suuhun.

      Se, että pentu ei usko kieltojasi kertoo ehkä eniten siitä, että joko kiellät sitä jatkuvasti kaikesta mahdollisesta tekemisestä painokkaasti etkä sitten tarjoa mitään mukavaa tekemistä tilalle, tai siitä, että et juurikaan tee pennun kanssa mitään mukavaa. Ei muuta kuin suhdetta koiraan rakentamaan, kaksin lenkkeilemällä ja ennen kaikkea yhdessä leikkimällä. Tuohon tottelemisasiaan en osaa ottaa tässä tarkemmin kantaa, kun et määritellyt, mitä koira ei tottele - paitsi sitä kieltosanaa.

      • paljonkaan muuta tee

        kuin olen pennun kanssa koko päivän , lenkkeilen leikin ruokin ja siivoan pennun jälkiä ( jossa se on kovasti mukana eli roikkuu rätissä tai paperissa kiinni).käy melkein työstä.
        joskus jätän sitä yksin kun käyn asioilla ja pitäähän sen oppia olemaankin yksin kun tästä joku päivä vielä pääsen töihin.
        ei tuossa koirassa muuta vikaa varmaan olekaan mutta kovapäinen se on kokeilee viimeiseen asti, mutta puremisesta en tykkää kun kädet on verillä ja laastareita täys
        mutta kyllä minä vielä opin ja toivottavasti pian, etten pilaa koiraa.
        kokeilen tuota käden suuhun jättämistä, jospa se siitä. kiitos vinkistä.


    • ei muu auta nii purase vaik pikkasen korvan päästä et koiras tuntuu. Meil kyl sit lopetti kun rupes pirulainen puree takas. Lisäksjust tuo et laittaa huulet hampaitten välii nii kyl jossain vaiheet uskoo et se sattuu iteensä. Itellä kädet naarmuil, kun pentuja tuli käytyy kattoo ja pirulaisil on terävät hampaat. Mut on ne söpöjä. Oma koira tän viikkoo vaatteita nuuskinnu et käyty vierais :)

    • pennusta

      juuri kun kirjoitin harmin aiheesta ja moitin koiraani vaikka syy itsessäni niin eikös pentu yllättänyt iloisesti. joka päivä kyllä ilmaantuu jotain uutta. tänä aamuna se kävi näykkimässä jalkaani ja kun en reagoinut siihen mitenkään niin meni eteiseen haki hihnan ja toi minulle. tulkitsin se ulos pyynnöksi ja ei kun lenkille. saattoi olla sattumaakin mutta katsotaan toistuuko tuo. mentiin koirapuistoon ja päästin irti kun ei ollut muita. aikaisemnmin se on pyörinyt jaloissa eikä ole mennyt metriäkään kauemmaksi, pyrkinyt jopa syliin ja sieltä katsellut. nyt otettiin keppi jota heittelin ja se haki...enpä olis uskonu.
      sisällä se juoksee pallon perässä mutta kun vein ulos pallon ja heitin niin se katsoi mua kuin idioottia että mitäs tää nyt on eikä välittänyt koko pallosta, siitä on viikko pari.
      sisään tullessa taistelu taas tassun putsukseta ja hampaita näyteltiin, mutta puhuin sille ettei mitään hätää mä putsaan vaan tassut ja...kas kummaa se rauhoittui vähän
      nyt istuessani tähän koneelle se tuli tuonne pöydän alle mun jalkoihin mutta mies kieltänyt sen sinne päästämästä ja sanoin koiralle että tule pois sieltä ja neuvoin paikan viereen niin ensimmäisen kerran meni perille ja se tuli sieltä ihan kiltisti pois....jess kyllä se tästä taitaa sittenkin luonnistua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe