Pääseekö vouti kiinni jakamattomaan kuolinpesään?

veloissa

Eli tilanne on tämä:
Ensi vuonna vanhenevaa verovelkaa on kelpo summa ja nyt olisi tulossa perintöä. Perukirja on tehtävä parin kk sisällä, mutta jakamistahan ei ole pakko tehdä heti, vai kuinka?

Voiko ulosottomies vaatia jakamista ja miten se luulee jakavansa pesän, jossa ainoa vähäistä arvokkaampi pala on kiinteistö, josta minulla kuitenkaan ei ole kuin osa? Sinänsä osani varmaan niukin naukin riittäisi kuittaamaan nuo velat, jos se myytäisiin vapailla markkinoilla, mutta entäs kun muut eivät takuulla ole halukkaita myymään ja tahtoisin sen säilyvän suvulla sen puoliin minäkin? Voiko uo-mies tehdä heille ostotarjouksen osuudestani tms?

Tai onko vinkkejä mistä löydän juristin, joka selvittää asian ilmaiseksi, kun olosuhteista johtuen ymmärrettävästi ei ole varaa maksaa asianajajan palkkioita? Oikeusaputoimisto ei taida olla tällaisista kiinnostunut?

Onko muuta vaihtoehtoa kuin luopua perinnöstä, sen kai voin sentään tehdä? Pitääkö se tehdä ennen perunkirjoitusta?

12

9145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pesämuna

      se nyt sun perinnöistä sais tietää, onko sun pakko mennä kertoilee? Niitten pyörät on hitaat. Eikä tietenkään ole pakko jakaa, ennen kuin haluat. Näin ainakin ruuhkaisimmassa Suomessa.

    • Mertsi

      Ensimmäinen ehdotukseni on, että minä sinuna tekisin niin, että luopuisin perinnöstä lapsien hyväksi, jos niitä on.

      Toinen ehdotus on, että jos ottaisit lainan pankista perintöosuuttasi vastaan, jolla maksat ulosottoon velat pois.

      • fjjffjfj

        Miten vouti saa tiedon asiasta?


      • veloissa
        fjjffjfj kirjoitti:

        Miten vouti saa tiedon asiasta?

        Kai se on julkista verotietoa, mutta en tiedä aiheesta kovin tarkkaan. Luulisin, että perukirjassa on päätetty kiinteistön ja tavaroiden arvo ja niin, pitääkö siitä maksaa perintöverokin heti, vaikka ei jaettaisi? Ja jos onnistuisikin pimittämään tiedon sen hetken ohi, jolloin vanhoja velkoja ei enää voi periä, onko vaarassa saada syyte velallisen epärehellisyydestä ja joutua maksamaan summan päälle vielä sakotkin?


    • lakimies§

      Ulosottomies ulosmittaa sinun perintöosuutesi pesään, mikä tarkoittaa, ettei perinnönjaossa sinulle tulevaa osaa saa maksaa kuin ulosottomiehelle.

      Ulosottomies ei pesää ruopea jakamaan. Mutta velkoja eli tässä verottaja voi hakea osakkaan perintöosuuden ulosmittauvelkojana (osuuden ulosmittauksen jälkeen) kuolinpesään asianajajan pesänselvittäjäksi ja -jakajaksi. Kuolinpesä maksaa asianajajan palkkiot ja kulut. Pesänselvittäjä sitten selvittää, mitä omaisuutta pesässä on ja toimittaa perinnönjaon lain mukaisesti.

      Kuolinpesään kuuluvan kiinteistön osalta asia on himan monimutkaisempi. Ensisijassa kiinteistö jaetaan määräosiin kullekin perilliselle. Osakkaiden kannattaa yrittää sopia verottajan kanssa, että antavat osuuteesi jotakin muuta omaisuutta kuin kiinteistöstä osuuden. Muussa tapauksessa sinä saat myös murto-osuuden kiinteistöstä ja syntyy yhteisomistus siihen. Tämä voidaan sitten jälleen ulosmitata ja siitä riippuen voidaanko kiinteistöstä lohkoa osa sinulle ilman että kiinteistön arvo olennaisesti laskee, voidaan lohkottu osa myydä pakkohuutokaupalla. Joka tapauksessa irtain omaisuus perintöosuudestasi menee velkojalle.

      • veloissa

        Kiitos selventävästä vastauksesta. Hiukan tarkentavia kysymyksiä:

        "sijaani tulevat perilliset" - kun tapauksessa on jo ennestään jakajia, niin ei kai silloin ketään tule sijaani vaan nämä entiset jakajat vain korjaavat potin keskenään - ilman minua? Lapsia, sisaruksia tai puolisoa minulla ei ole. Vainaja on äitini isä ja äitini on aikanaan siirtänyt perinnön ylitsensä minulle. Ainoat muut jakajat ovat hänen sisaruksiaan, kun vainaja on leski ja minkäänlaista testamenttia tietääkseni ei ole.

        Mistä ulosottomies saa tiedon tulevasta perinnöstä ja tosiaan kuten muissakin kommenteissa ihmeteltiin, missä ajassa hän ehtii päättää ulosmittaukseen ryhtymisestä ja onko mahdollista että tuo tilaisuus menisi häneltä ohi?

        Miksi osakkaiden kannattaisi yrittää sopia verottajan kanssa, että osuuteni olisi irtainta omaisuutta tai käteistä? Mitä hyötyä siitä heille on? Jos tahtoisin maksimoida oman hyötyni, eikö minun nimenomaan kannattaisi sopia muiden osakkaiden kanssa, että otan koko osuuteni mahdollisimman suurena osana jakokelvottomasta kiinteistöstä, jota ei ole vaaraa menettää? Kun velat vanhenevat, voisin sen vielä joskus kenties lunastaa kokonaan itselleni.

        Voinko tehdä normaalin sitovan sopimuksen muiden perillisten kanssa, että luovun perinnöstä sillä ehdolla, että he maksavat minulle verotettavana lahjoituksena määrätyn summan euroja määrättynä päivänä parin vuoden päästä?

        Sanottakoon vielä moralisoijille, että perittävistä veroista noin puolet on aiheellisia ja loput johtuu siitä, että asioita jäi sairaana hoitamatta, joka taas johti kohtuuttomiin arvioihin. Eikä ole kiinnostanut hoitaa nyt paremmassa kunnossakaan, koska olen ajatellut, että asia on pois päiväjärjestyksestä kun antaa ajan kulua - verot kuitenkin vanhenevat nopeasti. Yksi vaihtoehto olisi tietysti selvittää, voiko noita tietoja enää tässä vaiheessa noilta menneiltä vuosilta korjata.


      • Kysymässä
        veloissa kirjoitti:

        Kiitos selventävästä vastauksesta. Hiukan tarkentavia kysymyksiä:

        "sijaani tulevat perilliset" - kun tapauksessa on jo ennestään jakajia, niin ei kai silloin ketään tule sijaani vaan nämä entiset jakajat vain korjaavat potin keskenään - ilman minua? Lapsia, sisaruksia tai puolisoa minulla ei ole. Vainaja on äitini isä ja äitini on aikanaan siirtänyt perinnön ylitsensä minulle. Ainoat muut jakajat ovat hänen sisaruksiaan, kun vainaja on leski ja minkäänlaista testamenttia tietääkseni ei ole.

        Mistä ulosottomies saa tiedon tulevasta perinnöstä ja tosiaan kuten muissakin kommenteissa ihmeteltiin, missä ajassa hän ehtii päättää ulosmittaukseen ryhtymisestä ja onko mahdollista että tuo tilaisuus menisi häneltä ohi?

        Miksi osakkaiden kannattaisi yrittää sopia verottajan kanssa, että osuuteni olisi irtainta omaisuutta tai käteistä? Mitä hyötyä siitä heille on? Jos tahtoisin maksimoida oman hyötyni, eikö minun nimenomaan kannattaisi sopia muiden osakkaiden kanssa, että otan koko osuuteni mahdollisimman suurena osana jakokelvottomasta kiinteistöstä, jota ei ole vaaraa menettää? Kun velat vanhenevat, voisin sen vielä joskus kenties lunastaa kokonaan itselleni.

        Voinko tehdä normaalin sitovan sopimuksen muiden perillisten kanssa, että luovun perinnöstä sillä ehdolla, että he maksavat minulle verotettavana lahjoituksena määrätyn summan euroja määrättynä päivänä parin vuoden päästä?

        Sanottakoon vielä moralisoijille, että perittävistä veroista noin puolet on aiheellisia ja loput johtuu siitä, että asioita jäi sairaana hoitamatta, joka taas johti kohtuuttomiin arvioihin. Eikä ole kiinnostanut hoitaa nyt paremmassa kunnossakaan, koska olen ajatellut, että asia on pois päiväjärjestyksestä kun antaa ajan kulua - verot kuitenkin vanhenevat nopeasti. Yksi vaihtoehto olisi tietysti selvittää, voiko noita tietoja enää tässä vaiheessa noilta menneiltä vuosilta korjata.

        Niistä aikaisemmista veroista. Siellä kyllä neuvotaan. Ota kaikki paperit mukaan. Verovalituksen tekoon on aikaa viisi vuotta.
        Nuo hatusta pistetyt verot kannattaisi kyllä korjuuttaa.
        Mistä se vouti tai yleensä kukaan tietää kenenkin sukulaisten ja mummojen vaikka Amerikan tätien ja setien perintöjä, varallisuuksia ja testamentteja.


      • pitää tehdä ehdoitta
        veloissa kirjoitti:

        Kiitos selventävästä vastauksesta. Hiukan tarkentavia kysymyksiä:

        "sijaani tulevat perilliset" - kun tapauksessa on jo ennestään jakajia, niin ei kai silloin ketään tule sijaani vaan nämä entiset jakajat vain korjaavat potin keskenään - ilman minua? Lapsia, sisaruksia tai puolisoa minulla ei ole. Vainaja on äitini isä ja äitini on aikanaan siirtänyt perinnön ylitsensä minulle. Ainoat muut jakajat ovat hänen sisaruksiaan, kun vainaja on leski ja minkäänlaista testamenttia tietääkseni ei ole.

        Mistä ulosottomies saa tiedon tulevasta perinnöstä ja tosiaan kuten muissakin kommenteissa ihmeteltiin, missä ajassa hän ehtii päättää ulosmittaukseen ryhtymisestä ja onko mahdollista että tuo tilaisuus menisi häneltä ohi?

        Miksi osakkaiden kannattaisi yrittää sopia verottajan kanssa, että osuuteni olisi irtainta omaisuutta tai käteistä? Mitä hyötyä siitä heille on? Jos tahtoisin maksimoida oman hyötyni, eikö minun nimenomaan kannattaisi sopia muiden osakkaiden kanssa, että otan koko osuuteni mahdollisimman suurena osana jakokelvottomasta kiinteistöstä, jota ei ole vaaraa menettää? Kun velat vanhenevat, voisin sen vielä joskus kenties lunastaa kokonaan itselleni.

        Voinko tehdä normaalin sitovan sopimuksen muiden perillisten kanssa, että luovun perinnöstä sillä ehdolla, että he maksavat minulle verotettavana lahjoituksena määrätyn summan euroja määrättynä päivänä parin vuoden päästä?

        Sanottakoon vielä moralisoijille, että perittävistä veroista noin puolet on aiheellisia ja loput johtuu siitä, että asioita jäi sairaana hoitamatta, joka taas johti kohtuuttomiin arvioihin. Eikä ole kiinnostanut hoitaa nyt paremmassa kunnossakaan, koska olen ajatellut, että asia on pois päiväjärjestyksestä kun antaa ajan kulua - verot kuitenkin vanhenevat nopeasti. Yksi vaihtoehto olisi tietysti selvittää, voiko noita tietoja enää tässä vaiheessa noilta menneiltä vuosilta korjata.

        eli et voi sopia, että sinulle jotenkin korvataan menetyksesi. Kun veljeni luopui perinnöstä vastaavantyyppisessä tilanteessa yli 10 vuotta sitten, häntä neuvottiin olemaan millään tavalla "ryhtymättä" perintöön. Ei siis saanut olla mukana perunkirjoituksessa eikä missään muussakaan tilaisuudessa, jossa perinnöstä jotakin päätettiin. Ulosottomies ei tullut väliin vaan hänen tyttärensä sai perinnön isänsä sijaan.


      • kokenut

        En osta enää mitään kiinteää omaisuutta Suomesta, ennen kuin perintövero poistuu. Lapseni nuolkoon näppejään. Näin se Suomen valtio rankaisee kansalaisiaan. Ei yhden sukupolven, joka on kymmenen-viisitoistavuotta ollut työttömänä tarvitse lopettaa elämäänsä 45 vuotiaana. Sitä on nyt sitten jatkettava muualla perintörahoilla.

        Kannattikohan kaikki päätökset ja menivätköhän ne ihan oikein. Voi voi laman laskua maksaa vielä muutama sukupolvi.


      • Anonyymi
        veloissa kirjoitti:

        Kiitos selventävästä vastauksesta. Hiukan tarkentavia kysymyksiä:

        "sijaani tulevat perilliset" - kun tapauksessa on jo ennestään jakajia, niin ei kai silloin ketään tule sijaani vaan nämä entiset jakajat vain korjaavat potin keskenään - ilman minua? Lapsia, sisaruksia tai puolisoa minulla ei ole. Vainaja on äitini isä ja äitini on aikanaan siirtänyt perinnön ylitsensä minulle. Ainoat muut jakajat ovat hänen sisaruksiaan, kun vainaja on leski ja minkäänlaista testamenttia tietääkseni ei ole.

        Mistä ulosottomies saa tiedon tulevasta perinnöstä ja tosiaan kuten muissakin kommenteissa ihmeteltiin, missä ajassa hän ehtii päättää ulosmittaukseen ryhtymisestä ja onko mahdollista että tuo tilaisuus menisi häneltä ohi?

        Miksi osakkaiden kannattaisi yrittää sopia verottajan kanssa, että osuuteni olisi irtainta omaisuutta tai käteistä? Mitä hyötyä siitä heille on? Jos tahtoisin maksimoida oman hyötyni, eikö minun nimenomaan kannattaisi sopia muiden osakkaiden kanssa, että otan koko osuuteni mahdollisimman suurena osana jakokelvottomasta kiinteistöstä, jota ei ole vaaraa menettää? Kun velat vanhenevat, voisin sen vielä joskus kenties lunastaa kokonaan itselleni.

        Voinko tehdä normaalin sitovan sopimuksen muiden perillisten kanssa, että luovun perinnöstä sillä ehdolla, että he maksavat minulle verotettavana lahjoituksena määrätyn summan euroja määrättynä päivänä parin vuoden päästä?

        Sanottakoon vielä moralisoijille, että perittävistä veroista noin puolet on aiheellisia ja loput johtuu siitä, että asioita jäi sairaana hoitamatta, joka taas johti kohtuuttomiin arvioihin. Eikä ole kiinnostanut hoitaa nyt paremmassa kunnossakaan, koska olen ajatellut, että asia on pois päiväjärjestyksestä kun antaa ajan kulua - verot kuitenkin vanhenevat nopeasti. Yksi vaihtoehto olisi tietysti selvittää, voiko noita tietoja enää tässä vaiheessa noilta menneiltä vuosilta korjata.

        Usko jo, kun on kerrottu: vouti ulosmittaa osuutesi jakamattomasta kuolinpesästä, ja siinä vaiheessa kun pesänjako aktualisoituu, osuutesi päätyy voudille, joka tilittää velkojille, mikäli osuutesi on rahaa.
        Mikäli kiinteistöstä osuus, yhteisomistus puretaan myymällä kiinteistö. rahat jaetaan osakkaille, paitsi sinun osuudestasi jää voudille niin paljon, että velat, plus ulosoton kulut peitetään.
        Miksi kierrät väistämätöntä?
        Mitään hyötyä siitä ei sinulle ole. Toki voit ehdottaa jollekulle muulle osakkalle, että ostaa osuutesi: näin et hajota kultaista ideaa kiinteistön säilymisestä, hoidat voudille saamallasi velkoja pois.
        Ajatusrakennelmasi kuulostaa luettuna sille, että haluat pitää perinnön, vaikka olet ulosottovelallisena.
        Perintö kun on varallisuutta, ja sillä on hoidettava vaikka vastattavaa eli velkoja.


    • Anonyymi

      Miten tuossa ulosotossa lopulta kävi?

    • Anonyymi

      Nosto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe