Miten vauvalle annetaan nimi juutalaisten keskuudessa? Päätetäänkö se vaan ja ilmoitetaan jonnekin vai liittyykö asiaan jotain juhlimista tai rituaaleja ja jos liittyy, niin ovatko ne uskonnollisia?
Miten juutalaiset saavat nimen?
50
3688
Vastaukset
- antisemitismia vastaan
näyttäisi siltä että nykyisin juutalaiset antavat lapselle esim kaksi nimeä, toisen arkikäyttöön, siis jos puhutaan etunimistä, toinen on perinteeseen liittyvä tai siis uskonnollinen. Näistä nimikäytännöistähän on hirveästi tietoa.
Suomalaisilla muuten on valtavasti raamatullisia ja sen vuoksi juutalaisperäisiä nimiä! Sukunimi-tapaa ei edes oikeastaan ollut, vaan jos oli se oli joku 'sonni', eli 'Anderssonni', Bergsonni' jne =D
Kristinuskon tulo 1ooo-luvulla muutti meidän nimenantotavat ja sellaiset perinteoiset nimet kuin Kristillisperäiset nimetlla syrjäyttivät aiemmat suomalaiset etunimet. Esimerkiksi Kaukovalta, Ihalempi, Lempo, Mielitty, Toivikki, Saarijoutsi ja Viti väistyivät käytöstä kokonaan.
jewish names google tämä sivusto antaa aika hyvin varmaan toetoa: http://www.jewfaq.org/jnames.htm
ja lapsen nimen antamisesta Naming a Child
http://www.jewfaq.org/birth.htm#Name
Mutta niinhän se on että ihan riippuen missä asuu, niin sen mukaan tulee nimiä
noista juhlmisjutuista paha mennä sanomaan mitään täsmällistä kovin tiiviistä, että koita vaan kattoa itse.
"The formal Hebrew name is used in Jewish rituals, primarily in calling the person to the Torah for an aliyah, or in the ketubah (marriage contract).
A girl's name is officially given in synagogue when the father takes an aliyah after the birth, discussed above. A boy's name is given during the brit milah (ritual circumcision), see below.
The standard form of a Hebrew name for a male is [child's name] ben [father's name]. For a female, the form is [child's name] bat [father's name]. If the child is a kohein, the suffix ha-Kohein is added. If the child is of the tribe of Levi, the subject Ha-Levi is added.
There are no formal religious requirements for naming a child. The name has no inherent religious significance. In fact, the child's "Hebrew name" need not even be Hebrew; Yiddish names are often used, or even English ones.
It is customary among Ashkenazic Jews to name a child after a recently deceased relative. This custom comes partly from a desire to honor the dead relative, and partly from superstition against naming a child after a living relative. It is almost unheard of for an Ashkenazic Jew to be named after his own father, though it does occasionally happen. Among Sephardic Jews, it is not unusual to name a child after a parent or living relative. - rasismia vastaan
sen ympärileikkauksen yhteydessä ja tytön nimen hänen isänsä ilmoittaa kun hänet kutsutaan lukemaan Toraa jumalanpalveluksessa tytön syntymän jälkeen.
- Minni-Matleena
nämä tapahtumat ovat? Kutsutaanko isä lukemaan Tooraa jumalanpalveluksessa juuri lapsen syntymän vuoksi?
Pidetäänkö nimen antamisen yhteydessä juhla? - rasismia vastaan
Minni-Matleena kirjoitti:
nämä tapahtumat ovat? Kutsutaanko isä lukemaan Tooraa jumalanpalveluksessa juuri lapsen syntymän vuoksi?
Pidetäänkö nimen antamisen yhteydessä juhla?kutsutaan, kutsu on varma jos on onnnistunut saamaan tyttölapsen. Sanotaan tavanomainen Torah-siunaus sekä siunaus tytölle ja tämän äidille.Tämä tapahtuu heti tytön syntymän jälkeisellä viikolla.
- Minni-Matleena
rasismia vastaan kirjoitti:
kutsutaan, kutsu on varma jos on onnnistunut saamaan tyttölapsen. Sanotaan tavanomainen Torah-siunaus sekä siunaus tytölle ja tämän äidille.Tämä tapahtuu heti tytön syntymän jälkeisellä viikolla.
Onpa nopeaa toimintaa :)
- 'tyttö syntyi tyhjä syntyi'
rasismia vastaan kirjoitti:
kutsutaan, kutsu on varma jos on onnnistunut saamaan tyttölapsen. Sanotaan tavanomainen Torah-siunaus sekä siunaus tytölle ja tämän äidille.Tämä tapahtuu heti tytön syntymän jälkeisellä viikolla.
....
- joutuu
'tyttö syntyi tyhjä syntyi' kirjoitti:
....
heitteille todella paljon tyttövauvoja yhden lapsen politiikan vuoksi. Vanhemmat haluaisivat pojan ja kun tuleekin tyttö niin siitä pitää päästä eroon konstilla jos toisella. Surullista eikö?
- eikä heidän
joutuu kirjoitti:
heitteille todella paljon tyttövauvoja yhden lapsen politiikan vuoksi. Vanhemmat haluaisivat pojan ja kun tuleekin tyttö niin siitä pitää päästä eroon konstilla jos toisella. Surullista eikö?
ns arjalaisilla perinteen kantajillakaan ollut kovin korkeaa, olipa kyseessä tyttö tai poika, kuulin vastikään kertomuksen mikä pohjatui dokumenttiin, missä kerrotiin että ei-toivotut vastasyntyneet, tyttöjä tod näk, heitettiin suoraan mereen.
Pitäähän sitten etsiä suurennuslasin kanssa juutalaisuduesta jotakin 'iljettävää', projisointia karmeimman päälle - Minni-Matleena
rasismia vastaan kirjoitti:
kutsutaan, kutsu on varma jos on onnnistunut saamaan tyttölapsen. Sanotaan tavanomainen Torah-siunaus sekä siunaus tytölle ja tämän äidille.Tämä tapahtuu heti tytön syntymän jälkeisellä viikolla.
yleensä annetaan? Menevätkö nimet suvussa vai laitetaanko mikä tahansa nimi mikä miellyttää? Annetaanko yleensä juutalaisia etunimiä vai sen maan mukaan, missä asutaan? Mitkä etunimet ovat tavallisia?
- riittää
Minni-Matleena kirjoitti:
yleensä annetaan? Menevätkö nimet suvussa vai laitetaanko mikä tahansa nimi mikä miellyttää? Annetaanko yleensä juutalaisia etunimiä vai sen maan mukaan, missä asutaan? Mitkä etunimet ovat tavallisia?
Nimenanto on hyvin perhekohtaista, mutta usein ensimmäiseksi annetaan isovanhempien nimet, ensin isän- sitten äidinpuolelta. Usein nimiä kyllä väännellään ja modernisoidaan, esim. Jaakob muuttuu Kobiksi ja Rachel Cheliksi. Tunnen itse monta perhettä, joissa samat nimet toistuu serkusten kesken.
Perinteiset nimet ovat raamattuperäisiä, mutta nykyään keksitään jo vaikka mitä nimiä ja samat nimet käyvät usein sekä pojille, että tytöille. Esim. nimet kuten Gabriel ja Daniel ovat tänään paljon suosituimpia tytöillä kuin pojilla.
Muuten, nimi on juutalaisuudessa tärkeä asia ja joskus nimenmuutoksella yritetään muuttaa myös 'kohtalo', esim. vaikean sairauden yhteudessä. Jokin aika sitten eräs rabbi julkaisi listan nimistä, joita ei syystä tai toisesta tulisi lapselle antaa. Kaikki olivat aivan yleisiä ja käytettyjä, jopa raamatullisia nimiä kuten Nimrod. - Minni-Matleena
riittää kirjoitti:
Nimenanto on hyvin perhekohtaista, mutta usein ensimmäiseksi annetaan isovanhempien nimet, ensin isän- sitten äidinpuolelta. Usein nimiä kyllä väännellään ja modernisoidaan, esim. Jaakob muuttuu Kobiksi ja Rachel Cheliksi. Tunnen itse monta perhettä, joissa samat nimet toistuu serkusten kesken.
Perinteiset nimet ovat raamattuperäisiä, mutta nykyään keksitään jo vaikka mitä nimiä ja samat nimet käyvät usein sekä pojille, että tytöille. Esim. nimet kuten Gabriel ja Daniel ovat tänään paljon suosituimpia tytöillä kuin pojilla.
Muuten, nimi on juutalaisuudessa tärkeä asia ja joskus nimenmuutoksella yritetään muuttaa myös 'kohtalo', esim. vaikean sairauden yhteudessä. Jokin aika sitten eräs rabbi julkaisi listan nimistä, joita ei syystä tai toisesta tulisi lapselle antaa. Kaikki olivat aivan yleisiä ja käytettyjä, jopa raamatullisia nimiä kuten Nimrod.Aika kiehtova ajatus, että nimenmuutoksella voisi muuttaa kohtaloaan. Ajatella, että oikein rabbi julkaisee listan mitä nimiä ei kannata laittaa! En osannut ollenkaan ajatella, että nimiasia voisi olla noin tärkeä. Onko joku juutalainen Suomessakin muuttanut nimeään elämänsä muuttamiseksi?
Mielenkiintoista sekin, että tytöille ja pojille voi laittaa samoja nimiä. Tarkoittaako se, että sukupuolta ei enää korosteta juutalaisuudessa kovin paljon?
Voisi olla kyllä aika hauskaa muuttaa välillä nimeään, minäkin voisin muuttaa nimeni oikeasti Minni-Matleenaksi :) - rasismia vastaan
riittää kirjoitti:
Nimenanto on hyvin perhekohtaista, mutta usein ensimmäiseksi annetaan isovanhempien nimet, ensin isän- sitten äidinpuolelta. Usein nimiä kyllä väännellään ja modernisoidaan, esim. Jaakob muuttuu Kobiksi ja Rachel Cheliksi. Tunnen itse monta perhettä, joissa samat nimet toistuu serkusten kesken.
Perinteiset nimet ovat raamattuperäisiä, mutta nykyään keksitään jo vaikka mitä nimiä ja samat nimet käyvät usein sekä pojille, että tytöille. Esim. nimet kuten Gabriel ja Daniel ovat tänään paljon suosituimpia tytöillä kuin pojilla.
Muuten, nimi on juutalaisuudessa tärkeä asia ja joskus nimenmuutoksella yritetään muuttaa myös 'kohtalo', esim. vaikean sairauden yhteudessä. Jokin aika sitten eräs rabbi julkaisi listan nimistä, joita ei syystä tai toisesta tulisi lapselle antaa. Kaikki olivat aivan yleisiä ja käytettyjä, jopa raamatullisia nimiä kuten Nimrod.nimistä ei ole perinteisesti käytetty kuin "hyvien" tyyppien nimiä, David ja Daniel kävivät mutta ei Joram tai Amnon.
Tapa muuttaa nimi on keskiaikaista taikauskoa, pikkulapsi voi tervehdyttyään saada vaikka nimen Alter jotta kuoleman enkeli ei olisi häntä tunnistanut vaan luullut vanhukseksi.
Danielle/ Gabrielle/ Daniela / Gabriela, ovat mahdollisia tytön niminä mutta ei Daniel tai Gabriel yhtä vähän kuin vaikka Salomon. - Minni-Matleena
rasismia vastaan kirjoitti:
nimistä ei ole perinteisesti käytetty kuin "hyvien" tyyppien nimiä, David ja Daniel kävivät mutta ei Joram tai Amnon.
Tapa muuttaa nimi on keskiaikaista taikauskoa, pikkulapsi voi tervehdyttyään saada vaikka nimen Alter jotta kuoleman enkeli ei olisi häntä tunnistanut vaan luullut vanhukseksi.
Danielle/ Gabrielle/ Daniela / Gabriela, ovat mahdollisia tytön niminä mutta ei Daniel tai Gabriel yhtä vähän kuin vaikka Salomon.tietoa! Ei tiedä ketä pitäisi uskoa.
- rasismia vastaan
Minni-Matleena kirjoitti:
tietoa! Ei tiedä ketä pitäisi uskoa.
miettiä ketä uskoo. Nimien vaihto oli keskiaikaista taikauskoa, uskooko siihen vielä joku, en tiedä, mutta tarkoitus aikanaan oli harhauttaa kuoleman enkeli. Joitakin muitakin taikauskosta peräisin olevia tapoja on yhä olemassa, mutta luulen etteivät ihmiset enää tiedä mistä nuo tavat ovat tulleet.
Sitä että tytöille annettaisin perinteisiä poikien nimiä en ole koskaan kuullut, uusheprean nimet ovat asia eriksen, niiden käyttö ei vielä ole vakiintunut, jotkut voivat jäädäkin heprean vienoiksi ja alveiksi - Minni-Matleena
rasismia vastaan kirjoitti:
miettiä ketä uskoo. Nimien vaihto oli keskiaikaista taikauskoa, uskooko siihen vielä joku, en tiedä, mutta tarkoitus aikanaan oli harhauttaa kuoleman enkeli. Joitakin muitakin taikauskosta peräisin olevia tapoja on yhä olemassa, mutta luulen etteivät ihmiset enää tiedä mistä nuo tavat ovat tulleet.
Sitä että tytöille annettaisin perinteisiä poikien nimiä en ole koskaan kuullut, uusheprean nimet ovat asia eriksen, niiden käyttö ei vielä ole vakiintunut, jotkut voivat jäädäkin heprean vienoiksi ja alveiksitavat ja uskomukset samanlaisia kuin kristityilläkin vain ovatko nekin ihan eri juttuja ja eri alkuperästä lähtöisin?
- rasismia vastaan
Minni-Matleena kirjoitti:
tavat ja uskomukset samanlaisia kuin kristityilläkin vain ovatko nekin ihan eri juttuja ja eri alkuperästä lähtöisin?
olla sekä että, monia tapoja on omaksuttu kristityiltäkin, yhteiselo Euroopassa on ollut todella pitkä.
- Daniel ettö Gabriel
rasismia vastaan kirjoitti:
nimistä ei ole perinteisesti käytetty kuin "hyvien" tyyppien nimiä, David ja Daniel kävivät mutta ei Joram tai Amnon.
Tapa muuttaa nimi on keskiaikaista taikauskoa, pikkulapsi voi tervehdyttyään saada vaikka nimen Alter jotta kuoleman enkeli ei olisi häntä tunnistanut vaan luullut vanhukseksi.
Danielle/ Gabrielle/ Daniela / Gabriela, ovat mahdollisia tytön niminä mutta ei Daniel tai Gabriel yhtä vähän kuin vaikka Salomon.nimisiä tyttöjä nykyään aika lailla. Gabrielat ja Danielat kuulostavat jokseenkin vanhanaikaisilta ja mauttomilta. Lisäksi on näitä moderneita lyhyitä nimiä, joita on kutakuinkin samanlailla niin tytöillä kuin pojilla: Tal, Chen, Stav, Jam, Bar, Mor, Almog...
En tiedä, mistä nämä nimenmuutokseen liittyvät uskomukset ovat peräisin, mutta tiedän, että se on melko yleistä juutalaisuudessa. Itse tunsin erään nuoren tytön, joka sairastuttaan syöpään vaihtoi nimeään rabbin ehdotuksesta. Tämä ei kuitenkaan auttanut, vaan tyttö ikävä kyllä kuoli. - rasismia vastaan
Daniel ettö Gabriel kirjoitti:
nimisiä tyttöjä nykyään aika lailla. Gabrielat ja Danielat kuulostavat jokseenkin vanhanaikaisilta ja mauttomilta. Lisäksi on näitä moderneita lyhyitä nimiä, joita on kutakuinkin samanlailla niin tytöillä kuin pojilla: Tal, Chen, Stav, Jam, Bar, Mor, Almog...
En tiedä, mistä nämä nimenmuutokseen liittyvät uskomukset ovat peräisin, mutta tiedän, että se on melko yleistä juutalaisuudessa. Itse tunsin erään nuoren tytön, joka sairastuttaan syöpään vaihtoi nimeään rabbin ehdotuksesta. Tämä ei kuitenkaan auttanut, vaan tyttö ikävä kyllä kuoli.kuullut enkä helposti usko. Gabriel tai Daniel tytön nimenä kuulostaa yhtä vanhanaikaiselta kuin nuo rutikuluneet nimet pojilla. Oletko siis varma että nimet eivät ole Danielle /Gabrielle jotka lausututaan lähes kuten nuo miesten nimet?
Uusisraelilaiset nimet ylittävät usein sukupuolirajat - moni nimi saatttaa olla ensimmäinen ikinä nimeksi annettu sana joten kestää aikansa ennen kuin ne vakiintuvat.
Nimenvaihto kuuluu uskomukseen malach hamavetista jota tällä lailla yritettiin petkuttaa. Onko siihen nyt keksitty jokin uusi selitys en tiedä koska en ole kuuullut sitä kenenkään nuoren enää edes käyttäneen. - mutta
rasismia vastaan kirjoitti:
kuullut enkä helposti usko. Gabriel tai Daniel tytön nimenä kuulostaa yhtä vanhanaikaiselta kuin nuo rutikuluneet nimet pojilla. Oletko siis varma että nimet eivät ole Danielle /Gabrielle jotka lausututaan lähes kuten nuo miesten nimet?
Uusisraelilaiset nimet ylittävät usein sukupuolirajat - moni nimi saatttaa olla ensimmäinen ikinä nimeksi annettu sana joten kestää aikansa ennen kuin ne vakiintuvat.
Nimenvaihto kuuluu uskomukseen malach hamavetista jota tällä lailla yritettiin petkuttaa. Onko siihen nyt keksitty jokin uusi selitys en tiedä koska en ole kuuullut sitä kenenkään nuoren enää edes käyttäneen.kyllä Daniel דניאל on aivan yleinen tytön nimi Israelissa, muualla maailmassa ehkä harvinaisempi. Tunnen monta tyttö-Danielia.
Gabriel siis גבריאל on harvinaisempi tytöillä. Siihen olen törmännyt vain televisiossa.
Myös kaikki noam-loppuiset nimet käyvät niin tytölle kuin pojalle (Noam, Avinoam, Elinoam...) - Minni-Matleena
rasismia vastaan kirjoitti:
olla sekä että, monia tapoja on omaksuttu kristityiltäkin, yhteiselo Euroopassa on ollut todella pitkä.
puolin ja toisin, onhan ihan luonnollista, että niin tapahtuu. Joillekin vaan sellaisen myöntäminen on kummallinen kynnyskysymys. Minusta se ei vähennä omaa arvoa, että myöntää omaksuneensa jotain ulkopuolelta. Olisihan aivan tavatonta, jos jossakin olisi niin itseriittoinen kulttuuri, ettei se olisi ottanut mitään vaikutteita mistään. Sellainen kuulostaisi minusta suorastaan epäilyttävältä.
- usko nimen taikavoimaan
rasismia vastaan kirjoitti:
olla sekä että, monia tapoja on omaksuttu kristityiltäkin, yhteiselo Euroopassa on ollut todella pitkä.
tällaisia tiedetään käytetyn ennen kuin kristinusko tuli ja alkoi vähittäinen nimien modernisaatio (valtaosa käytössä olevista nimistä on ollut meillä lainaa Raamatusta, siis myös heprealaisia, jota alkuperää Miriamikin taitaa olla, nykyisin Minni, Ruotsista ja Venäjältä, germaanisiakin nimiä on.
Suomalaisia nimiä, vanhimpia, näissä on jo joukossa heprealaista alkuperää, kristinuskon mukanaan tuomia:
Ollj (Olli)
Henric
Muut vierasperäiset nimet
Anundi (skand.)
Azico (Asikko)
Memo (Miemo)
Omaperäiset nimet:
Cuningas (Kuningas)
Melico (Mielikko)
Melita (Mielitty)
Somalayni (Suomalainen)
Ollj Nivari de Rapalum (Olli Nivari Rapolasta)
Nykki Vargh de Voypala (Nikki ”Susi” Voipaalasta)
Himottu, Hyvälempi, Ihalempi, Ihamieli, Ihatoivo, Ilmalempi, Ilmatoivo, Kaukamieli,
Lempi, Lempitoivo, Mielikkä, Mielipäivä, Mielitoivo, Mielivilja, Viljapäivä, Viljattu.
Ahti, Kaleva, Kouko, Palva, Tapio, Tursas, Väinö, Äijö; Aimo, Ano, Antia, Himo, Ilo,
Itko, Jouko, Kaipia, Miehikkä, Moni(kka), Vaino, Voipa; Kuuluva, Sortava, Tietävä,
Vihava; Anottu, Himottu, Kaivattu; Ampuja, Laulaja, Nousia, Parantaja, Tukia, Vartia. - muualta :)
usko nimen taikavoimaan kirjoitti:
tällaisia tiedetään käytetyn ennen kuin kristinusko tuli ja alkoi vähittäinen nimien modernisaatio (valtaosa käytössä olevista nimistä on ollut meillä lainaa Raamatusta, siis myös heprealaisia, jota alkuperää Miriamikin taitaa olla, nykyisin Minni, Ruotsista ja Venäjältä, germaanisiakin nimiä on.
Suomalaisia nimiä, vanhimpia, näissä on jo joukossa heprealaista alkuperää, kristinuskon mukanaan tuomia:
Ollj (Olli)
Henric
Muut vierasperäiset nimet
Anundi (skand.)
Azico (Asikko)
Memo (Miemo)
Omaperäiset nimet:
Cuningas (Kuningas)
Melico (Mielikko)
Melita (Mielitty)
Somalayni (Suomalainen)
Ollj Nivari de Rapalum (Olli Nivari Rapolasta)
Nykki Vargh de Voypala (Nikki ”Susi” Voipaalasta)
Himottu, Hyvälempi, Ihalempi, Ihamieli, Ihatoivo, Ilmalempi, Ilmatoivo, Kaukamieli,
Lempi, Lempitoivo, Mielikkä, Mielipäivä, Mielitoivo, Mielivilja, Viljapäivä, Viljattu.
Ahti, Kaleva, Kouko, Palva, Tapio, Tursas, Väinö, Äijö; Aimo, Ano, Antia, Himo, Ilo,
Itko, Jouko, Kaipia, Miehikkä, Moni(kka), Vaino, Voipa; Kuuluva, Sortava, Tietävä,
Vihava; Anottu, Himottu, Kaivattu; Ampuja, Laulaja, Nousia, Parantaja, Tukia, Vartia.se oli Lempo, Lempo soikoon, en löydä sitä sivua enää.
- on se mitä
Minni-Matleena kirjoitti:
puolin ja toisin, onhan ihan luonnollista, että niin tapahtuu. Joillekin vaan sellaisen myöntäminen on kummallinen kynnyskysymys. Minusta se ei vähennä omaa arvoa, että myöntää omaksuneensa jotain ulkopuolelta. Olisihan aivan tavatonta, jos jossakin olisi niin itseriittoinen kulttuuri, ettei se olisi ottanut mitään vaikutteita mistään. Sellainen kuulostaisi minusta suorastaan epäilyttävältä.
täällä tulee kohottaa nostattamalla takapihan kuopasta muitten 'kuonakohtia'?
tässä sulle germaanista alkuperää olevia vanhoja suomalaisia nimiä :)
Vieras vaikutus esikristillisenä aikana >
Germaanisia henkilönnimiä Suomen läntisessä asutusnimistössä:
Askainen, Askola < Asca, Asco, Ascuin
Harjavalta < Harjawalda
Hartola < Hard, Hardu
Hattula < Hathu, Hatho
Hauho < Hauha
Hervanta < Heriowanda
Ikaalinen < Iga, Icha, Ikkia
Laitila, Laitiala, Laitikkala < Laitha, Laidoin
Masku < Masco
Parola < Baro, Paro
Pyynikki < Byniki, Biniki
Renko < Renco, Renk
Turenki < Thuring, Turing
Vanaja, Vaania < Van, Wana
Vihti < Vihti, Wihti
jaa, mikset ottaisi ihka uutta nikkiä, tuohan on suorastaan 100% lainaa, miten olisi tuo tuolta alempoaa, vaikka Lempo-Minni? puoliksi edes suomalainen, täyssuomalainen voisi olla vaikka Kuuluva-Lempo =D - afrikkalaisten kanssa
usko nimen taikavoimaan kirjoitti:
tällaisia tiedetään käytetyn ennen kuin kristinusko tuli ja alkoi vähittäinen nimien modernisaatio (valtaosa käytössä olevista nimistä on ollut meillä lainaa Raamatusta, siis myös heprealaisia, jota alkuperää Miriamikin taitaa olla, nykyisin Minni, Ruotsista ja Venäjältä, germaanisiakin nimiä on.
Suomalaisia nimiä, vanhimpia, näissä on jo joukossa heprealaista alkuperää, kristinuskon mukanaan tuomia:
Ollj (Olli)
Henric
Muut vierasperäiset nimet
Anundi (skand.)
Azico (Asikko)
Memo (Miemo)
Omaperäiset nimet:
Cuningas (Kuningas)
Melico (Mielikko)
Melita (Mielitty)
Somalayni (Suomalainen)
Ollj Nivari de Rapalum (Olli Nivari Rapolasta)
Nykki Vargh de Voypala (Nikki ”Susi” Voipaalasta)
Himottu, Hyvälempi, Ihalempi, Ihamieli, Ihatoivo, Ilmalempi, Ilmatoivo, Kaukamieli,
Lempi, Lempitoivo, Mielikkä, Mielipäivä, Mielitoivo, Mielivilja, Viljapäivä, Viljattu.
Ahti, Kaleva, Kouko, Palva, Tapio, Tursas, Väinö, Äijö; Aimo, Ano, Antia, Himo, Ilo,
Itko, Jouko, Kaipia, Miehikkä, Moni(kka), Vaino, Voipa; Kuuluva, Sortava, Tietävä,
Vihava; Anottu, Himottu, Kaivattu; Ampuja, Laulaja, Nousia, Parantaja, Tukia, Vartia.poimin yhden perisuomalaisista nimistämme, tämän :
Somalayni (Suomalainen)
Somalayni! kuulostaako tutulta??
hyvänen aika sentään, sana sen alkuperäisimmässä tunnetussa taatusti ääntämisen mukaisessa kirjoitusasussaan, somalayni! - yleisiä
rasismia vastaan kirjoitti:
nimistä ei ole perinteisesti käytetty kuin "hyvien" tyyppien nimiä, David ja Daniel kävivät mutta ei Joram tai Amnon.
Tapa muuttaa nimi on keskiaikaista taikauskoa, pikkulapsi voi tervehdyttyään saada vaikka nimen Alter jotta kuoleman enkeli ei olisi häntä tunnistanut vaan luullut vanhukseksi.
Danielle/ Gabrielle/ Daniela / Gabriela, ovat mahdollisia tytön niminä mutta ei Daniel tai Gabriel yhtä vähän kuin vaikka Salomon.myös raamatun aikoihin jonkun elämän käännekohdan yhteydessä.
Uudentestamentin puolelta muistuu mieleeni ainakin, että Jeesus muutti Shimeon-nimisen opetuslapsensa nimen Pietariksi. Paavalin alkuperäinen nimi taisi olla Shaul ja eiköhän Jeesuksenkin syntymänimi ollut Immanuel. - Marcelin ihailija
Minni-Matleena kirjoitti:
yleensä annetaan? Menevätkö nimet suvussa vai laitetaanko mikä tahansa nimi mikä miellyttää? Annetaanko yleensä juutalaisia etunimiä vai sen maan mukaan, missä asutaan? Mitkä etunimet ovat tavallisia?
Onko mataleenalla yhteys sen juutalaisen homon Marcel Proustin kuvailemaan Madeleine-leivokseen`?
- Minni-Matleena
mutta kirjoitti:
kyllä Daniel דניאל on aivan yleinen tytön nimi Israelissa, muualla maailmassa ehkä harvinaisempi. Tunnen monta tyttö-Danielia.
Gabriel siis גבריאל on harvinaisempi tytöillä. Siihen olen törmännyt vain televisiossa.
Myös kaikki noam-loppuiset nimet käyvät niin tytölle kuin pojalle (Noam, Avinoam, Elinoam...)ihan tosissasi, vai onko kirjoituksesi jotain pelleilyä? Tarkoitatko, että Israelissa on nykyään tullut tavaksi laittaa myös tytöille nimiä joita on perinteisesti laitettu vain pojille? Mikäli näin on, siihenhän täytyy olla joku syy, minkä arvelet olevan syynä?
- mm Maria
Minni-Matleena kirjoitti:
ihan tosissasi, vai onko kirjoituksesi jotain pelleilyä? Tarkoitatko, että Israelissa on nykyään tullut tavaksi laittaa myös tytöille nimiä joita on perinteisesti laitettu vain pojille? Mikäli näin on, siihenhän täytyy olla joku syy, minkä arvelet olevan syynä?
montako esimerkkiä haluat?
tässä yksi, Karl Maria Wiligut, Himmler's Lord of the Runes: Books: Karl Maria Wiligut - Minni-Matleena
mm Maria kirjoitti:
montako esimerkkiä haluat?
tässä yksi, Karl Maria Wiligut, Himmler's Lord of the Runes: Books: Karl Maria Wiliguttuota nimeä ja on aika harvinaista. Minua kiinnostaisi tietää miksi Israelissa on yleisemmin sellainen tapa, jos niin kerran on. Miksi et kerro, jos tiedät? Täytyyhän siihen olla joku yhteiskunnallinen syy, joku yhteiskunnassa tapahtunut muutos.
- ....
Minni-Matleena kirjoitti:
tuota nimeä ja on aika harvinaista. Minua kiinnostaisi tietää miksi Israelissa on yleisemmin sellainen tapa, jos niin kerran on. Miksi et kerro, jos tiedät? Täytyyhän siihen olla joku yhteiskunnallinen syy, joku yhteiskunnassa tapahtunut muutos.
miksi sulo on miehen nimi suomessa, määrääkö sen jokin sanan 'luonnossa' olevan olemus? entä 'vieno', jota käytetään sekä miehen että naisen nimenä? muitakin on. Mariaa miehen nimissä on paljon, Karl maria von Weber, Rainer Maria Rilke etc
Muita vastaavia:
George Sand, nainen
Miksi nimeä Alex käytetään yleisesti naisilla, USA
Miksi Leslie on miehen nimi?
Entä vanha suomalasiperäinen nimi, vaikka Lempo, tai Kaukomieli, ovat miehen vain naisen nimiä, entä nimi 'Himo', tai nämä, kummalle sukupuolelle tarkoitettuja: Miehikkä, Moni(kka), Vaino, Voipa; Kuuluva, Sortava, Tietävä,
Vihava; Anottu, Himottu,
Jospa sinusta vain tuntuu siltä, kristittyjä on tosi paljon verrattuna juutalaisiin, niin että suhteellista 'poikkeuksellisen' nimenannon määrää on vaikea lonkaltakaan vetää.
Ja entäs sitten? Millä kriteereillä määrittelet mikä on 'enemmän', siis suhteessa keihin tai mihin asiaan? Mitä se sitten merkitsee? Sinäkäö sen tiedät. Onko se jotenkin epäilyttävää?
entä bi-seksuaalit, eikö heillä voisi olla mainiosta kaksi nimeä, toinen vaikka Matti ja toinen Maija tai Minna, mitä sitten? - Minni-Matleena
.... kirjoitti:
miksi sulo on miehen nimi suomessa, määrääkö sen jokin sanan 'luonnossa' olevan olemus? entä 'vieno', jota käytetään sekä miehen että naisen nimenä? muitakin on. Mariaa miehen nimissä on paljon, Karl maria von Weber, Rainer Maria Rilke etc
Muita vastaavia:
George Sand, nainen
Miksi nimeä Alex käytetään yleisesti naisilla, USA
Miksi Leslie on miehen nimi?
Entä vanha suomalasiperäinen nimi, vaikka Lempo, tai Kaukomieli, ovat miehen vain naisen nimiä, entä nimi 'Himo', tai nämä, kummalle sukupuolelle tarkoitettuja: Miehikkä, Moni(kka), Vaino, Voipa; Kuuluva, Sortava, Tietävä,
Vihava; Anottu, Himottu,
Jospa sinusta vain tuntuu siltä, kristittyjä on tosi paljon verrattuna juutalaisiin, niin että suhteellista 'poikkeuksellisen' nimenannon määrää on vaikea lonkaltakaan vetää.
Ja entäs sitten? Millä kriteereillä määrittelet mikä on 'enemmän', siis suhteessa keihin tai mihin asiaan? Mitä se sitten merkitsee? Sinäkäö sen tiedät. Onko se jotenkin epäilyttävää?
entä bi-seksuaalit, eikö heillä voisi olla mainiosta kaksi nimeä, toinen vaikka Matti ja toinen Maija tai Minna, mitä sitten?Tuossahan joku kertoi, että kyseinen tapa on yleinen Israelissa, mistä minä sen muuten tietäisin. Tottakai ihmisiä kiinnostaa mistä on kysymys, jos joku esittää jonkun epätavallisen yhteiskunnallisen käytännön.
- on ylt'yleistä
Minni-Matleena kirjoitti:
tuota nimeä ja on aika harvinaista. Minua kiinnostaisi tietää miksi Israelissa on yleisemmin sellainen tapa, jos niin kerran on. Miksi et kerro, jos tiedät? Täytyyhän siihen olla joku yhteiskunnallinen syy, joku yhteiskunnassa tapahtunut muutos.
kautta koko maailman, vanhan ja nykyisen, erilaisten kriittisten (syy: eri elämänvaiheet, siirtymäriitit aikuisuuteen tai ryhmän sisällä johonkin toiseen ryhmään, kääntymisen, uskonnollisen tai minkä tahansa vaikka uskosta luopumisen johdosta, avioituminen, sukupuolen vaihto, luostariin meneminen tai sieltä lähtö jne) elämän vaiheitten kohdalla on ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Valtsikassako ei mitään tällaista kulttuuriantropololgiaan liittyvää seikkaa ole jäänyt mieleen??
- vastaavaa ole
Minni-Matleena kirjoitti:
Tuossahan joku kertoi, että kyseinen tapa on yleinen Israelissa, mistä minä sen muuten tietäisin. Tottakai ihmisiä kiinnostaa mistä on kysymys, jos joku esittää jonkun epätavallisen yhteiskunnallisen käytännön.
muuallakin, etkö sinä kysellyt että 'miksi'? Minä en usko että sinä ymmärrät näitä asioita. Kyllä tässä täytyy olla jotain kummallista.
Mistä sinä tiedät että 'täällä annetaan ristiriitaista tietoa'. Miten niin? Sinä vain et ymmärrä. Sille ei ehkä voi mitään. - Minni-Matleena
on ylt'yleistä kirjoitti:
kautta koko maailman, vanhan ja nykyisen, erilaisten kriittisten (syy: eri elämänvaiheet, siirtymäriitit aikuisuuteen tai ryhmän sisällä johonkin toiseen ryhmään, kääntymisen, uskonnollisen tai minkä tahansa vaikka uskosta luopumisen johdosta, avioituminen, sukupuolen vaihto, luostariin meneminen tai sieltä lähtö jne) elämän vaiheitten kohdalla on ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Valtsikassako ei mitään tällaista kulttuuriantropololgiaan liittyvää seikkaa ole jäänyt mieleen??
mitään saisi kysyä taas!? Tänne heitetään kaikenmaailman väitteitä, mutta mitään niistä ei saa kysyä. Ihmeellistä menoa!
- Minni-Matleena
vastaavaa ole kirjoitti:
muuallakin, etkö sinä kysellyt että 'miksi'? Minä en usko että sinä ymmärrät näitä asioita. Kyllä tässä täytyy olla jotain kummallista.
Mistä sinä tiedät että 'täällä annetaan ristiriitaista tietoa'. Miten niin? Sinä vain et ymmärrä. Sille ei ehkä voi mitään.Kirjoituksissasi ei ole mitään järkeä.
- Madeleine-leivoksesta
Minni-Matleena kirjoitti:
mitään saisi kysyä taas!? Tänne heitetään kaikenmaailman väitteitä, mutta mitään niistä ei saa kysyä. Ihmeellistä menoa!
peräisin olevan nimen? Vai tuleeko se etiliite pääasiassa Aku Ankasta, siis Minni? Ja jatko-osalla ei ole niin väliä, ei se ainakaan suomalainen ole. Miksi näin?
- tatti.
Minni-Matleena kirjoitti:
Kirjoituksissasi ei ole mitään järkeä.
jos sinulla on jotain järjestyksen tajua, laita asiat järjestykseen, niin että ei tule mitään älytömiä ihan turhia pöpinöitä tänne. Näytä esimerkkiä.
- Hillel Cohen
Madeleine-leivoksesta kirjoitti:
peräisin olevan nimen? Vai tuleeko se etiliite pääasiassa Aku Ankasta, siis Minni? Ja jatko-osalla ei ole niin väliä, ei se ainakaan suomalainen ole. Miksi näin?
etymologiselta kannalta minni tulee vilhelmiinasta. Vilhelmiina taas on feminiinimuoto germaanisesta sanasta wilhelm, jossa voidaan erottaa sanat will : tahto, halu, intohimo ja helm, joka viittaa kypärään, pannsariin, torjuntaan, suojaukseen, ehkäisyyn. Tässä nimessä kuvastuu siis intohimon ja ehkäisyntarpeen ristiriita.
Matleena taas viittaa Magdalan Mariaan, Maria Magdaleenaan, joka katolisen perinteen mukaan oli prostituoitu, mutta joka populaarimytologisessa tajunnassa alkaa yhä enevässä määrin näyttäytyä itse jeesus kristuksen morsiamena ....
Tällaiset seikat kuten nikin valinta paljastavat ihmisestä paljon enemmän kuin haluaisi uskoakaan, ne eivät ole sattumanvaraisia, vaan ne ilmentävät suurelta osin tiedostamatonta psykodynamiikkaa; ihminen ei voi valehdella itselleen tärkeissä asioissa, tällaiset ilmaisut ovat freudilaista termiä käyttääkseni ylideterminoituneita.
Näin ollen yhteen vetona todettakoon nimen paljastamasta viettirakenteesta ja sen konflikteista: Minni-Matleena on intohimoinen nainen, mutta hänellä on seksuaalisuuteen kohdistuvia pelkoja ja toisaalta hengellisiä, sublimoituneita fantasioita: nämä ristiriitaiset momentit saavat sovituksen hahmossa jossa yhdistyy prostituoitu ja kristuksen morsian.
Minni voidaan lukea mini, pikku: näin ollen Minni-Matleenan voidaan ajatella häilyvän "pikku huoran" ja intohimoisen kristuksen morsiamen välillä. - Minni-Matleena
Hillel Cohen kirjoitti:
etymologiselta kannalta minni tulee vilhelmiinasta. Vilhelmiina taas on feminiinimuoto germaanisesta sanasta wilhelm, jossa voidaan erottaa sanat will : tahto, halu, intohimo ja helm, joka viittaa kypärään, pannsariin, torjuntaan, suojaukseen, ehkäisyyn. Tässä nimessä kuvastuu siis intohimon ja ehkäisyntarpeen ristiriita.
Matleena taas viittaa Magdalan Mariaan, Maria Magdaleenaan, joka katolisen perinteen mukaan oli prostituoitu, mutta joka populaarimytologisessa tajunnassa alkaa yhä enevässä määrin näyttäytyä itse jeesus kristuksen morsiamena ....
Tällaiset seikat kuten nikin valinta paljastavat ihmisestä paljon enemmän kuin haluaisi uskoakaan, ne eivät ole sattumanvaraisia, vaan ne ilmentävät suurelta osin tiedostamatonta psykodynamiikkaa; ihminen ei voi valehdella itselleen tärkeissä asioissa, tällaiset ilmaisut ovat freudilaista termiä käyttääkseni ylideterminoituneita.
Näin ollen yhteen vetona todettakoon nimen paljastamasta viettirakenteesta ja sen konflikteista: Minni-Matleena on intohimoinen nainen, mutta hänellä on seksuaalisuuteen kohdistuvia pelkoja ja toisaalta hengellisiä, sublimoituneita fantasioita: nämä ristiriitaiset momentit saavat sovituksen hahmossa jossa yhdistyy prostituoitu ja kristuksen morsian.
Minni voidaan lukea mini, pikku: näin ollen Minni-Matleenan voidaan ajatella häilyvän "pikku huoran" ja intohimoisen kristuksen morsiamen välillä.Turha varmaan sanoa, että et voisi olla enemmän väärässä minun suhteeni. Vaikka sinulla onkin narsistinen tarve tuoda itseäsi esille kaikilla mahdollisilla tavoilla, et älyä toimia itsellesi hyödyllisesti eli lopettaa jatkuvaa riitelyä tyhjästä.
Se on mielenkiintoista, että tämä palsta on ainoa missä on voinut sanoa minua vapaasti miksi tahansa: rasistiksi, antisemitistiksi, natsiksi, falskiksi, tyhmäksi, kieroksi, läskiksi, sairaaksi, eturauhasvaivaiseksi vanhaksi äijäksi, idiootiksi, valehtelijaksi, kaksinaamaiseksi ja huoraksi vain joitakin mainitakseni, vaikka en ole mitään näistä. Muilla palstoilla tuollaista ei ole hyväksytty. Kiinnostavaa on mitä se kertoo tästä palstasta ja kirjoittajista jotka ovat nämä asiat sanoneet. Olen samaa mieltä, että tuollainen paljastaa aina enemmän kuin on tarkoituskaan. - Minni-Matleena
tatti. kirjoitti:
jos sinulla on jotain järjestyksen tajua, laita asiat järjestykseen, niin että ei tule mitään älytömiä ihan turhia pöpinöitä tänne. Näytä esimerkkiä.
- Hillel Cohen
Minni-Matleena kirjoitti:
Turha varmaan sanoa, että et voisi olla enemmän väärässä minun suhteeni. Vaikka sinulla onkin narsistinen tarve tuoda itseäsi esille kaikilla mahdollisilla tavoilla, et älyä toimia itsellesi hyödyllisesti eli lopettaa jatkuvaa riitelyä tyhjästä.
Se on mielenkiintoista, että tämä palsta on ainoa missä on voinut sanoa minua vapaasti miksi tahansa: rasistiksi, antisemitistiksi, natsiksi, falskiksi, tyhmäksi, kieroksi, läskiksi, sairaaksi, eturauhasvaivaiseksi vanhaksi äijäksi, idiootiksi, valehtelijaksi, kaksinaamaiseksi ja huoraksi vain joitakin mainitakseni, vaikka en ole mitään näistä. Muilla palstoilla tuollaista ei ole hyväksytty. Kiinnostavaa on mitä se kertoo tästä palstasta ja kirjoittajista jotka ovat nämä asiat sanoneet. Olen samaa mieltä, että tuollainen paljastaa aina enemmän kuin on tarkoituskaan.tämä vain todistaa, miten helppoa on mennä metsään, kun ryhdytään arvailemaan ihmisten motiiveja ja piirteitä tosiasiallisesti olemattomin perustein. Tuosta olen minäkin täällä joutunut kärsimään.
- 'kotipsykologille'
Marcelin ihailija kirjoitti:
Onko mataleenalla yhteys sen juutalaisen homon Marcel Proustin kuvailemaan Madeleine-leivokseen`?
..tapahtui ketjupäätelmä, ensin keksit itse hatusta luennehdinnan Minnin nikin perusteella. Siinä on tietenkin asiapuoliseksi siteeksi 'nimietymologiaa' (jonka perusteella Minni on tuskn nimeään valinnut).
Sitten vedät hatusta tai jostain lukemaasi lainaten, tai suoraan copipastee-silppua : "Näin ollen yhteen vetona todettakoon nimen paljastamasta viettirakenteesta ja sen konflikteista XX on intohimoinen nainen, mutta hänellä on seksuaalisuuteen kohdistuvia pelkoja ja toisaalta hengellisiä, sublimoituneita fantasioita: nämä ristiriitaiset momentit saavat sovituksen hahmossa jossa yhdistyy prostituoitu ja kristuksen morsian."
Minni väittää vastaan: sinä keittiöpsykologi.
Tällä tavalla sinä itse keksimälläsi sopivalla argumentilla ( omalla 'höpsismi-analyysillä Minnistä') todistat, että näin ne arviot menevät muillakin pieleen. hihih..et kai ole tosissasi??
Milläs perustelet sen että nimitit trollist varoittajaa 'siaksi'? Juutalaisuuspalstalla - huumorimielessä?.. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000024563013
(Hille Collins: Totisesti pitää paikkansa Herran sana "joka tietoa lisää, se tuskaa lisää".
Toisaalta, me kristityt ajattelemme: "tulette tietämään totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaaksi"
mutta toisaalta, miksipä heitellä helmiä nimimerkki ********* kaltaisen sian eteen ... olet kyllä ihme palstafasisti.")
Olematta itse juutalainen, minkä tuolla jossain sanotkin, että ei suinkaan ole totta! ja silti sinulla on nimenä Hillel Cohen. Mistä tämä kertoo? On minulla siitä ajatus, mutta enpä laita sitä tänne, koska eihän täällä kai sinusta ole tarkoitus puhua. Eikä rasismistakaan. - nimensä
mm Maria kirjoitti:
montako esimerkkiä haluat?
tässä yksi, Karl Maria Wiligut, Himmler's Lord of the Runes: Books: Karl Maria WiligutKarl Maria Wiligut loi saksalaisille ikioman mytologian (nää Wotanit ja muut), jota käytti sitten 'tieteellisen tutkimukseen' (kotitekoinen historioitsija ja joka-miehen-mystikko), joka myytiin romanttisen nationalismin hengessä kadunmiehille (teemana oli mm valmis suunnitelma mitä 'eläintenkaltaisille demoneille' olisi tehtävä pari vuosikymmentä myöhemmin). Palattuaan mielisairaalasta (jonne hakeutui itse), Wiligut oli onnellinen, ettei ollut hoidon ansiosta menettänyt kuitenkaan menettänyt kaukomuistiaan.
Muutettuaan Itävallasta Saksaan hänestä tuli natsien historioitsija ja Himmlerin neuvonantaja, saksalainen occultisti-Rasputin, ja hän vaihtoi sukunimensä liittyttyään äss-ässään. Hänestä tuli K.M. Weishohr (oik.kirj?) Etunimensä Karl Maria, hän säilytti. Kuriositeettina mainittakoon palstan aihetta ajatellen, että tämän teosofis-spirituaalisen tiedemiehen, Saksan varhais- ja esihistorian päällikön kaukomuistin löytöjen perusteella oli selvää, että
Raamattukin oli aikoinaan kirjoitettu Saksassa. - .. hups
nimensä kirjoitti:
Karl Maria Wiligut loi saksalaisille ikioman mytologian (nää Wotanit ja muut), jota käytti sitten 'tieteellisen tutkimukseen' (kotitekoinen historioitsija ja joka-miehen-mystikko), joka myytiin romanttisen nationalismin hengessä kadunmiehille (teemana oli mm valmis suunnitelma mitä 'eläintenkaltaisille demoneille' olisi tehtävä pari vuosikymmentä myöhemmin). Palattuaan mielisairaalasta (jonne hakeutui itse), Wiligut oli onnellinen, ettei ollut hoidon ansiosta menettänyt kuitenkaan menettänyt kaukomuistiaan.
Muutettuaan Itävallasta Saksaan hänestä tuli natsien historioitsija ja Himmlerin neuvonantaja, saksalainen occultisti-Rasputin, ja hän vaihtoi sukunimensä liittyttyään äss-ässään. Hänestä tuli K.M. Weishohr (oik.kirj?) Etunimensä Karl Maria, hän säilytti. Kuriositeettina mainittakoon palstan aihetta ajatellen, että tämän teosofis-spirituaalisen tiedemiehen, Saksan varhais- ja esihistorian päällikön kaukomuistin löytöjen perusteella oli selvää, että
Raamattukin oli aikoinaan kirjoitettu Saksassa....
- Hillel Cohen
'kotipsykologille' kirjoitti:
..tapahtui ketjupäätelmä, ensin keksit itse hatusta luennehdinnan Minnin nikin perusteella. Siinä on tietenkin asiapuoliseksi siteeksi 'nimietymologiaa' (jonka perusteella Minni on tuskn nimeään valinnut).
Sitten vedät hatusta tai jostain lukemaasi lainaten, tai suoraan copipastee-silppua : "Näin ollen yhteen vetona todettakoon nimen paljastamasta viettirakenteesta ja sen konflikteista XX on intohimoinen nainen, mutta hänellä on seksuaalisuuteen kohdistuvia pelkoja ja toisaalta hengellisiä, sublimoituneita fantasioita: nämä ristiriitaiset momentit saavat sovituksen hahmossa jossa yhdistyy prostituoitu ja kristuksen morsian."
Minni väittää vastaan: sinä keittiöpsykologi.
Tällä tavalla sinä itse keksimälläsi sopivalla argumentilla ( omalla 'höpsismi-analyysillä Minnistä') todistat, että näin ne arviot menevät muillakin pieleen. hihih..et kai ole tosissasi??
Milläs perustelet sen että nimitit trollist varoittajaa 'siaksi'? Juutalaisuuspalstalla - huumorimielessä?.. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000024563013
(Hille Collins: Totisesti pitää paikkansa Herran sana "joka tietoa lisää, se tuskaa lisää".
Toisaalta, me kristityt ajattelemme: "tulette tietämään totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaaksi"
mutta toisaalta, miksipä heitellä helmiä nimimerkki ********* kaltaisen sian eteen ... olet kyllä ihme palstafasisti.")
Olematta itse juutalainen, minkä tuolla jossain sanotkin, että ei suinkaan ole totta! ja silti sinulla on nimenä Hillel Cohen. Mistä tämä kertoo? On minulla siitä ajatus, mutta enpä laita sitä tänne, koska eihän täällä kai sinusta ole tarkoitus puhua. Eikä rasismistakaan."..tapahtui ketjupäätelmä, ensin keksit itse hatusta luennehdinnan Minnin nikin perusteella. Siinä on tietenkin asiapuoliseksi siteeksi 'nimietymologiaa' (jonka perusteella Minni on tuskn nimeään valinnut).
Sitten vedät hatusta tai jostain lukemaasi lainaten, tai suoraan copipastee-silppua : "Näin ollen yhteen vetona todettakoon nimen paljastamasta viettirakenteesta ja sen konflikteista XX on intohimoinen nainen, mutta hänellä on seksuaalisuuteen kohdistuvia pelkoja ja toisaalta hengellisiä, sublimoituneita fantasioita: nämä ristiriitaiset momentit saavat sovituksen hahmossa jossa yhdistyy prostituoitu ja kristuksen morsian."
Minni väittää vastaan: sinä keittiöpsykologi.
Tällä tavalla sinä itse keksimälläsi sopivalla argumentilla ( omalla 'höpsismi-analyysillä Minnistä') todistat, että näin ne arviot menevät muillakin pieleen. hihih..et kai ole tosissasi??"
Analyysi olikin suorastaan höpsistentiaalinen: korjaisin sieltä pari sanavalintaa, "kristuksen morsiamen" sijasta olisi pitänyt kirjoittaa "Jeshuan puoliso" ... ja hengellisen korvaisin uskonnollisella, no olkoon, ...
Siis väitänkö vakavissani onnistuneeni olemaan oikeassa onnistumalla olemaan väärässä jäljittelemällä teitä, jotka minua vainoavat?
Minni-Matleena sanoo, että leikilläni esittämäni analyysi on epätosi; kirjoitin sen, kun joku, joka mm. kutsui Marcel Proustia epäasiallisen antisemitistis-homofobiseen henkeen "juutalaiseksi homoksi" (- kukahan se antisemitistinen homofobi oikein oli? Miksei häntä vastaan hyökätä?)
Klassisen määritelmän mukaan tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus. Analyysini ei todellakaan ollut riittävästä perusteltu, enkä tietenkään sitä itsekään varsinaisesti "uskonut". Kuitenkin, loppupäätelmä voi siitä huolimatta olla TOSI! En vain voi sitä TIETÄÄ, koska minulta puuttuvat riittävät perustelut. Tai tarkemmin ottaen "INSUFFICIENT DATA; DOES NOT COMPUTE".
KErtokoon Minni-Matleena sitten, miksi valitsi nikkinsä. Tai esittäköön joku muu paremman analyysin kuin Hillel Cohen.
Minni-Matleena oli oikeassa kirjoittaessaan, että lienee turha yrittää väittää Cohenin olleen väärässä. Ryyditän keskustelua siteeramalla ulkomuistista esittämääni parafraasia Raamatusta: Jeesuksen seisoessa sanhedrinin edessä juutalainen lakimies repi alusvaippansa ja huusi sylki roiskuen: Sinä todistat itsestäsi! Sinun todistuksesi ei ole pätevä!
Vaikka minulla ei olekaan riittäviä perusteita uskoa Minni-Matleenan vakuuttelua, uskon sen, joko sulaa hyvyyttäni tai silkkaa laiskuuttani. On liian rasittavaa epäillä koko ajan ihmisiä.
Millä perustelen sen, että nimitin trollista varoittajaa siaksi? Kyseessä oli tyypillinen Hillel Cohen -midrash tai pesher ... olisin tietysti voinut nimittää sitä trollia yksinkertaisesti trolliksi, mutta halusin liittää sen intertekstuaalisesti muihin puheenvuoroihini ja raamatulliseen tekstuaaliseen korpukseen. Toisaalta olin suuttunut.
Olematta itse juutalainen.... ja silti sinulla on nimenä Hillel Cohen.
Mistä tämä kertoo?"
ööö... arvelisin, että se liittyy siihen, että tämä juutalaisuuspalsta. Jotkut näyttävät ajattelevan, että se liittyy siihen, että olen antisemitistinen homofobi. Siitä se ei voi kertoa, koska se ei voi siihen liittyä, koska ei ole sitä mihin liittyä.
Shalom vaan kaikille, ikään, sukupuoleen, uskontoon, sukupuolisiin preferensseihin,- niin, jopa rotuun katsomatta... olitpa sitten itseäsi vihaava juutalainen kaappihomo, tai vaikkapa peräkylän körttiläisjuntti, Hillel Cohen rakastaa Sinua! - Minni-Matleena
Hillel Cohen kirjoitti:
"..tapahtui ketjupäätelmä, ensin keksit itse hatusta luennehdinnan Minnin nikin perusteella. Siinä on tietenkin asiapuoliseksi siteeksi 'nimietymologiaa' (jonka perusteella Minni on tuskn nimeään valinnut).
Sitten vedät hatusta tai jostain lukemaasi lainaten, tai suoraan copipastee-silppua : "Näin ollen yhteen vetona todettakoon nimen paljastamasta viettirakenteesta ja sen konflikteista XX on intohimoinen nainen, mutta hänellä on seksuaalisuuteen kohdistuvia pelkoja ja toisaalta hengellisiä, sublimoituneita fantasioita: nämä ristiriitaiset momentit saavat sovituksen hahmossa jossa yhdistyy prostituoitu ja kristuksen morsian."
Minni väittää vastaan: sinä keittiöpsykologi.
Tällä tavalla sinä itse keksimälläsi sopivalla argumentilla ( omalla 'höpsismi-analyysillä Minnistä') todistat, että näin ne arviot menevät muillakin pieleen. hihih..et kai ole tosissasi??"
Analyysi olikin suorastaan höpsistentiaalinen: korjaisin sieltä pari sanavalintaa, "kristuksen morsiamen" sijasta olisi pitänyt kirjoittaa "Jeshuan puoliso" ... ja hengellisen korvaisin uskonnollisella, no olkoon, ...
Siis väitänkö vakavissani onnistuneeni olemaan oikeassa onnistumalla olemaan väärässä jäljittelemällä teitä, jotka minua vainoavat?
Minni-Matleena sanoo, että leikilläni esittämäni analyysi on epätosi; kirjoitin sen, kun joku, joka mm. kutsui Marcel Proustia epäasiallisen antisemitistis-homofobiseen henkeen "juutalaiseksi homoksi" (- kukahan se antisemitistinen homofobi oikein oli? Miksei häntä vastaan hyökätä?)
Klassisen määritelmän mukaan tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus. Analyysini ei todellakaan ollut riittävästä perusteltu, enkä tietenkään sitä itsekään varsinaisesti "uskonut". Kuitenkin, loppupäätelmä voi siitä huolimatta olla TOSI! En vain voi sitä TIETÄÄ, koska minulta puuttuvat riittävät perustelut. Tai tarkemmin ottaen "INSUFFICIENT DATA; DOES NOT COMPUTE".
KErtokoon Minni-Matleena sitten, miksi valitsi nikkinsä. Tai esittäköön joku muu paremman analyysin kuin Hillel Cohen.
Minni-Matleena oli oikeassa kirjoittaessaan, että lienee turha yrittää väittää Cohenin olleen väärässä. Ryyditän keskustelua siteeramalla ulkomuistista esittämääni parafraasia Raamatusta: Jeesuksen seisoessa sanhedrinin edessä juutalainen lakimies repi alusvaippansa ja huusi sylki roiskuen: Sinä todistat itsestäsi! Sinun todistuksesi ei ole pätevä!
Vaikka minulla ei olekaan riittäviä perusteita uskoa Minni-Matleenan vakuuttelua, uskon sen, joko sulaa hyvyyttäni tai silkkaa laiskuuttani. On liian rasittavaa epäillä koko ajan ihmisiä.
Millä perustelen sen, että nimitin trollista varoittajaa siaksi? Kyseessä oli tyypillinen Hillel Cohen -midrash tai pesher ... olisin tietysti voinut nimittää sitä trollia yksinkertaisesti trolliksi, mutta halusin liittää sen intertekstuaalisesti muihin puheenvuoroihini ja raamatulliseen tekstuaaliseen korpukseen. Toisaalta olin suuttunut.
Olematta itse juutalainen.... ja silti sinulla on nimenä Hillel Cohen.
Mistä tämä kertoo?"
ööö... arvelisin, että se liittyy siihen, että tämä juutalaisuuspalsta. Jotkut näyttävät ajattelevan, että se liittyy siihen, että olen antisemitistinen homofobi. Siitä se ei voi kertoa, koska se ei voi siihen liittyä, koska ei ole sitä mihin liittyä.
Shalom vaan kaikille, ikään, sukupuoleen, uskontoon, sukupuolisiin preferensseihin,- niin, jopa rotuun katsomatta... olitpa sitten itseäsi vihaava juutalainen kaappihomo, tai vaikkapa peräkylän körttiläisjuntti, Hillel Cohen rakastaa Sinua!Nyt minulle selvisi, että sinä olet se älyvapaa lahkosaarnaaja, joka on tänne kirjoittanut aikaisemmin toisella nimimerkillä! Mikä hitto sinua vaivaa, kun käyttäydyt noin törkeästi muita ihmisiä kohtaan, ei se ainakaan kristillistä ole, kaukana siitä! Lopettaisit tuon omahyväisen itsesi esille tuomisen ja muiden loukkaamisen. Mitä sinä minuakin haukut ja loukkaat jollakin typerällä perusteellasi, joka ei edes liity minuun! Ja mitä valitat vainoamisesta, kun itse kiusaat muita jatkuvasti! Pilaat muidenkin kristittyjen maineen käyttäymällä kuin luulisit olevasi taivaan lahja kaikille ja paasaamalla koko palstan täyteen kaikkea epäolennaista loukkauksilla ja inhottavilla kommenteilla höystettynä! Kuka tahansa osaa kirjoittaa tänne sivukaupalla jostain kirjoista lukemaansa tekstiä, mutta ei sellainen ole keskustelupalstan tarkoitus. Yrität vaan asettaa itsesi muiden yläpuolelle, eikä sellainen sovi kristitylle ollenkaan. Ja mitä sinä minun nikkiäni vatvot, omasi on vähintäänkin kyseenalainen. Tämä ketju ei muutenkaan käsittele nikkiasioita, pilaat koko keskustelun. Ja turha hurskastella tähän perään mitään, tuskin edes luen mahdollisia vastauksia.
- hullua kertakaikkiaan
Minni-Matleena kirjoitti:
Nyt minulle selvisi, että sinä olet se älyvapaa lahkosaarnaaja, joka on tänne kirjoittanut aikaisemmin toisella nimimerkillä! Mikä hitto sinua vaivaa, kun käyttäydyt noin törkeästi muita ihmisiä kohtaan, ei se ainakaan kristillistä ole, kaukana siitä! Lopettaisit tuon omahyväisen itsesi esille tuomisen ja muiden loukkaamisen. Mitä sinä minuakin haukut ja loukkaat jollakin typerällä perusteellasi, joka ei edes liity minuun! Ja mitä valitat vainoamisesta, kun itse kiusaat muita jatkuvasti! Pilaat muidenkin kristittyjen maineen käyttäymällä kuin luulisit olevasi taivaan lahja kaikille ja paasaamalla koko palstan täyteen kaikkea epäolennaista loukkauksilla ja inhottavilla kommenteilla höystettynä! Kuka tahansa osaa kirjoittaa tänne sivukaupalla jostain kirjoista lukemaansa tekstiä, mutta ei sellainen ole keskustelupalstan tarkoitus. Yrität vaan asettaa itsesi muiden yläpuolelle, eikä sellainen sovi kristitylle ollenkaan. Ja mitä sinä minun nikkiäni vatvot, omasi on vähintäänkin kyseenalainen. Tämä ketju ei muutenkaan käsittele nikkiasioita, pilaat koko keskustelun. Ja turha hurskastella tähän perään mitään, tuskin edes luen mahdollisia vastauksia.
..minä en usko että sinä olet mikään erillinen MIniMatleena!! aivan kauheaa tällainen, ..vaan joku uitun jakomielisen ihmisparan tukihenkilö! Minulla ei ole mitään ketään vastaan, ja soisin, että tällainen henkilöihin käyvä kiväärityylinen pum-pum-rähjääminen vähenisi, edes vähän. Ei uittu sentään, jotain rajaa. Minni, sinä et ole se lälläristinen, hössöttäjä-kyselijä-täsmäkyssäsipommiekspertti, jolle tällaiset kaikentietävät itseperkunakset sitten vastailevat, vaan. vaan voi juutas.. samaa samaa samaa.. onko siellä ketään kotona???
- ei kirjota noin tiukkaa ja
Minni-Matleena kirjoitti:
Turha varmaan sanoa, että et voisi olla enemmän väärässä minun suhteeni. Vaikka sinulla onkin narsistinen tarve tuoda itseäsi esille kaikilla mahdollisilla tavoilla, et älyä toimia itsellesi hyödyllisesti eli lopettaa jatkuvaa riitelyä tyhjästä.
Se on mielenkiintoista, että tämä palsta on ainoa missä on voinut sanoa minua vapaasti miksi tahansa: rasistiksi, antisemitistiksi, natsiksi, falskiksi, tyhmäksi, kieroksi, läskiksi, sairaaksi, eturauhasvaivaiseksi vanhaksi äijäksi, idiootiksi, valehtelijaksi, kaksinaamaiseksi ja huoraksi vain joitakin mainitakseni, vaikka en ole mitään näistä. Muilla palstoilla tuollaista ei ole hyväksytty. Kiinnostavaa on mitä se kertoo tästä palstasta ja kirjoittajista jotka ovat nämä asiat sanoneet. Olen samaa mieltä, että tuollainen paljastaa aina enemmän kuin on tarkoituskaan.naulankantaan osuvaa tekstiä, itsestään. Tosin vähän taidat runsastella sitä 'mielenkiintoa' ja nimityksiä, joita juuri sinuun olisi kohdistunut. En ole kyllä narsistisempaa ja itsensä suhteen tärkeilevämpää täällä tavannut kuin sinut.. No tuolla nikill. On niitä muitakin - jumal'auta sentään, joilla jokaisella (miljardi nikkiä) on ns 'parempaa tietoa juutalaisista ja juutalaisuudesta', ja sinulla ei tyypillisesti ole mitään juutalaista uskontoa koskevia negatiivisia stereotypioita vastaan. Tuleehan sieltä, että voi hyvänen aikaa, 'en olisi uskonut'... mene nukkumaan! se tekee hyvää,
- -viivästynyt vastaus-
Minni-Matleena kirjoitti:
ihan tosissasi, vai onko kirjoituksesi jotain pelleilyä? Tarkoitatko, että Israelissa on nykyään tullut tavaksi laittaa myös tytöille nimiä joita on perinteisesti laitettu vain pojille? Mikäli näin on, siihenhän täytyy olla joku syy, minkä arvelet olevan syynä?
En tiedä mitään erikoista syytä näiden 'tyttö-poika'-nimien yleistymiseen, mutta niihin suhtaudutaan aivan luontevasti ja myös vauvanimien listalla ne ilmoitetaan sopivan niin tytöille kuin pojille.
Pälkähti tässä päähäni, että ei kai enkeleillä mitään tiettyä sukupuolta ole, joten eikö enkeleiden nimetkin esim. Gabriel ja Michael sovi molemmille sukupuolille. Toisaalta en usko, että joku laittaisi tytölle niin 'miehisiä' nimiä kuin Moshe, Abraham tai Jaakob. - Anonyymi
afrikkalaisten kanssa kirjoitti:
poimin yhden perisuomalaisista nimistämme, tämän :
Somalayni (Suomalainen)
Somalayni! kuulostaako tutulta??
hyvänen aika sentään, sana sen alkuperäisimmässä tunnetussa taatusti ääntämisen mukaisessa kirjoitusasussaan, somalayni!suomalaiset on samalialaisia alunoerin- juutaaisia somalialaisia jotka tultiin danielein kadoneena heimona suomeen ja puhuttiin hepreaa-
ruotslainen agri-kokakola sotki kielen suomeksi jota vielläkään ei kukan suomaaiainen ossoo.
miks juutalaisista kesksutelu- mitä ajetaan taka?
Lukekaa ensin Talmudi ja kabbala- ja sitten tiedätte esim onko Hollywood- mielenkontrolli mind controllia- eli mielenhallinnointia ohjelmointia jne?
https://vigilantcitizen-com.translate.goog/hidden-knowledge/origins-and-techniques-of-monarch-mind-control/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72518- 1211781
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391487Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231466Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1691308Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1571268- 1461260
- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531039