Varoitus: Ikean sohvat

Pämmy

ostin muutama vuosi sitten Ikeasta Ektorpin kolmen hengen sohvan kaksilla päällisillä. Sohva on tosi hyväö istua ja ostettaessa päälliset olivat kauniit. Mutta, mutta, ,mutta - päälliset kutistuvat huomattavasti pesussa, vetoketjut räpsähtelevät heti rikki ja ainakin punainen päällinen on inhoittavan haalistunut, vaikka olen pessyt sen nestemäisellä pesuaineella 30 asteisessa vedessä. Höyhenet puskevat tyynyistä läpi. Päälliset ovat kutistuvaa puuvillaa, joten ne on vedettävä kosteina tyynyjen päälle, muutoin ei ole toivoa saada niitä mahtumaan. Muutaman vuoden käyttöön sohva on ihan omiaan, mutta tämä oli minun ensimmäinen ja viimeinen sohvaostokseni Ikeasta. Ja kalliiksi tulee ostaa "halpaa", kun käyttöikä jää muutamaan vuoteen.

18

18763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kutistuu pesussa!!

      niin myös esim kaikki sijauspatjojen pussit on kosteina venytettävä muotoonsa!!!!

      oliko kangas edes vesipestävä? ja sekään ei siis aina tarkoita että konepestävä !!vaan käsin lavuaarissa..

      • Pämmy

        Olen pessyt päälliset ohjeen mukaan eli konepesussa. Mielestäni huomattava kutistuminen ei ole normaalia vaan valmistajan pitäisi jättää päälliseen ns. kutistumisvara tai edes varoittaa siitä (näinhän esim. lakanoiden ja pussilakanoiden valmistajat tekevät). Päällisen väri ei myöskään saisi haalistu huomattavasti muutamssa pesussa. On selvää, että Ikean halpa hinta perustuu siihen, että valmistuksen kaikissa vaiheissa on säästetty. On käytetty halvinta lankaa, halvinta vetoketjua, halvinta puuvillakangasta jne. Ja valitettavasti se halpuus yleensä yhdistyy huonoon laatuun eli vahva ja kestävä ompelulanka on kalliiimpaa kuin ohut jne. No, sitä saa, mitä tilaa eli itsepä olen Ikeasta sohvani ostanut ja sen sohvan kanssa joudun nyt elämään. Seuraava sohvani ei taatusti tule Ikeasta vaan säästän tällä kertaa vaikka vuosia alcantarasohvaan.


      • Riksu
        Pämmy kirjoitti:

        Olen pessyt päälliset ohjeen mukaan eli konepesussa. Mielestäni huomattava kutistuminen ei ole normaalia vaan valmistajan pitäisi jättää päälliseen ns. kutistumisvara tai edes varoittaa siitä (näinhän esim. lakanoiden ja pussilakanoiden valmistajat tekevät). Päällisen väri ei myöskään saisi haalistu huomattavasti muutamssa pesussa. On selvää, että Ikean halpa hinta perustuu siihen, että valmistuksen kaikissa vaiheissa on säästetty. On käytetty halvinta lankaa, halvinta vetoketjua, halvinta puuvillakangasta jne. Ja valitettavasti se halpuus yleensä yhdistyy huonoon laatuun eli vahva ja kestävä ompelulanka on kalliiimpaa kuin ohut jne. No, sitä saa, mitä tilaa eli itsepä olen Ikeasta sohvani ostanut ja sen sohvan kanssa joudun nyt elämään. Seuraava sohvani ei taatusti tule Ikeasta vaan säästän tällä kertaa vaikka vuosia alcantarasohvaan.

        Minulla on taas ihan toisenlaisia kokemuksia. Ostin Ektorpin n. 5 vuotta sitten ja päälliset on pesty useamman kerran vuodessa koiraperhe kun ollaan. Väri on pysynyt hyvin (sininen) ja nyt vasta on pientä kulumista havaittavissa. Nyt kun muutto uuteen isompaa asuntoon on edessä ostan uuden sohvan, mutta vanha Ektorp pysyy kuitenkin vielä käytössä, ajatelin vain päälliset uusia kun sininen värikään ei enää miellytä.


      • Tipsu
        Riksu kirjoitti:

        Minulla on taas ihan toisenlaisia kokemuksia. Ostin Ektorpin n. 5 vuotta sitten ja päälliset on pesty useamman kerran vuodessa koiraperhe kun ollaan. Väri on pysynyt hyvin (sininen) ja nyt vasta on pientä kulumista havaittavissa. Nyt kun muutto uuteen isompaa asuntoon on edessä ostan uuden sohvan, mutta vanha Ektorp pysyy kuitenkin vielä käytössä, ajatelin vain päälliset uusia kun sininen värikään ei enää miellytä.

        Iken sohviin saa vaihtopäällisiä ostettua netistä. Siis tehdään Ikean sohviin Värivaihtoehtoja vaikka kuinka! Käy katsomassa http://www.bemz.com/products/2/


      • Anonyymi
        Pämmy kirjoitti:

        Olen pessyt päälliset ohjeen mukaan eli konepesussa. Mielestäni huomattava kutistuminen ei ole normaalia vaan valmistajan pitäisi jättää päälliseen ns. kutistumisvara tai edes varoittaa siitä (näinhän esim. lakanoiden ja pussilakanoiden valmistajat tekevät). Päällisen väri ei myöskään saisi haalistu huomattavasti muutamssa pesussa. On selvää, että Ikean halpa hinta perustuu siihen, että valmistuksen kaikissa vaiheissa on säästetty. On käytetty halvinta lankaa, halvinta vetoketjua, halvinta puuvillakangasta jne. Ja valitettavasti se halpuus yleensä yhdistyy huonoon laatuun eli vahva ja kestävä ompelulanka on kalliiimpaa kuin ohut jne. No, sitä saa, mitä tilaa eli itsepä olen Ikeasta sohvani ostanut ja sen sohvan kanssa joudun nyt elämään. Seuraava sohvani ei taatusti tule Ikeasta vaan säästän tällä kertaa vaikka vuosia alcantarasohvaan.

        Kangas tuler aina kääntää nurinpäin ennen pesua. Muuten tulrr rantuja. Pätee etenkin värikkäisiin, kuten mustat farkut. Vetskarit kiinni.


    • Hannissa88

      Kylläpä on jännä jos värit lähtee kun pestään 30 asteessa. Värit kiinnittyy 60 asteessa uusissa kankaissa. Kaikki alle sen nii varmasti haalistuu

    • EtHintaaKertonu

      Paljon tää sohva ny sitten maksoi?

    • Anonyymi

      Kun pesuohje on 60 astetta, pestään ohjeen mukaan. Kangas haalistuu jos peset väärin, liian kylmällä tai liian kuumalla. Mulla ollut punainen Ektorp kuutisen vuotta, eikä ole haalistunut. Kaikki vetoketjut on ehjät. Ja mitkä "höyhenet" puskee läpi? Vanutäyte on tyynyissä

      • Anonyymi

        Vanhemmissa sohvissa tyynyissä oli höyhen täyte, uudemmissa vanu.


    • Anonyymi

      Nämä on sentään rehellisesti Puolasta, Romaniasta, Kiinasta! Ei siis mitään avainlippu kotimaista laatua pissitystä!

    • Anonyymi

      Meillä on ollut Ikea vuodesta 2008 lähtien ja se paranee kuin viini vanhetessaan.

      • Anonyymi

        Jos ei paremmasta ole tietoa.


    • Ei ainuttakaan huonekalua Ikeasta, eikä tule
      Nykyiset huonekalut olleet 11v ja hyvässä kunnossa, koira/kissatalous

      • Anonyymi

        Ikean kamat ovat käytä ja heitä pois tavaraa. En ole vielä toistaiseksi saannut sieltä mitään laadukasta. Jos ja kun tarvitsen laadukasta ja kestävää menen ihan muualle kuin Ikeaa ja kierrän myös Sotkat ja Maskut kaukaa.


      • Maskusta olen pari nahkaista mekanismisohvaa ostanut . Olen ollut tyytyväinen niihin, eivät olleet halvimpia. Sotkasta tammipiironki, silloin ne oli vielä täyspuisia


    • Anonyymi

      Ihanat ektorp löhösohvat ei tarvitse varoa heittää vaan rennoksi ja nauttii elämästä..

    • Anonyymi

      samalla näkyy onnistuvan vanhojen aloitusten nostelukin...

    • Anonyymi

      Ei pidä paikkaansa,olet sitten pessyt väärin ne.
      Minulla kestänyt vuosikaudet ja pesty moneen kertaan eikä mene miksikään.
      Todella hyvät!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe