Nyt sitten kirjotelemaan,kun saatiin murre nousemaan.
Pitiki olla iso lihan kimpale että lähti pois tuolta hauranpohjasta, tänne ylös.
Nyt sitten olkaas hyvijä ja kirjotakaaki oikeen paljo...
Kyä varmaan tähän sopiiiki paljo uusijaki murreja....
Murreketju
108
3859
Vastaukset
- Poti
Olin vielä snadi kundi, ku opettelin kulkeen yksin skurulla stadissa.
Kurvissa, se on Vasiksen ja Hämeentien risteyksessä, stondas torstaisin Riku ja blisas Totuuden Torvi-nimistä lehtee. Mieleen on jääny, ku se kuulutti: "Totuuden Torrllvi uus numerrllo".
Riku sorti ärrää. Kerrottiin, että Riku oli reflukalla skotannu kieleensä holen, ettei sen tarttis mennä ruodikseen ja siitä ärrävika.
Riku ei ollut dorka eikä pelottava vaikka oli nahkarotsissaan vähän pelottavan näkönen.- Lokari1
joskus kauan sitten.
Nääs s hentuneh oli sen totuurentorvenomistaja ja kirjotaja ja mitähän muuta seh teki...
Myynti päälikökih seh varmaankih oli.
Meinaan kuh mulleki myi,,, taikka melkeenhä se neh lehret lahjoti mullen.
Sano mulle et tehet hyvät voitot kuh myyt lehret oikeeseen hintaan, mää annan sullu kuule oikeen sopivalla hinnalla nipun lehtijä.
Kyl seh hentuneh totta puhuki mää sain kaikkilehret myytyvä ja olis menny vieälä monta lehtee enempikih mut kuh mulla ei ollu yhtään lehtee myyrä enään nääs., meinaan kuh neet meni helkutin hyvin kaupaks nääs.
No mää menin vähän asijan vierestä , munhan piti puhuva siitä kilpaulusta ,mut mää puhunki toisella kertaa, mää menenki nukkumaan nyh.
Hei likat kirjotakaas miten neet juhlapuvut on valmistuneet, niih ja kuinkas ne persijöt on sopineet?
Terv: Lokari1. - Julia
Lokari1 kirjoitti:
joskus kauan sitten.
Nääs s hentuneh oli sen totuurentorvenomistaja ja kirjotaja ja mitähän muuta seh teki...
Myynti päälikökih seh varmaankih oli.
Meinaan kuh mulleki myi,,, taikka melkeenhä se neh lehret lahjoti mullen.
Sano mulle et tehet hyvät voitot kuh myyt lehret oikeeseen hintaan, mää annan sullu kuule oikeen sopivalla hinnalla nipun lehtijä.
Kyl seh hentuneh totta puhuki mää sain kaikkilehret myytyvä ja olis menny vieälä monta lehtee enempikih mut kuh mulla ei ollu yhtään lehtee myyrä enään nääs., meinaan kuh neet meni helkutin hyvin kaupaks nääs.
No mää menin vähän asijan vierestä , munhan piti puhuva siitä kilpaulusta ,mut mää puhunki toisella kertaa, mää menenki nukkumaan nyh.
Hei likat kirjotakaas miten neet juhlapuvut on valmistuneet, niih ja kuinkas ne persijöt on sopineet?
Terv: Lokari1.Emmää turhaan o sua liikemiähenä pitäny.
Taist olla aika nuariki via silloin kun lehhdet myit, sait kauppoja hyvin , ja siittä lähtiki sun lentimorulin uras.
Pitkään vei ennenkun selvis sun pisnesala. Mää luulin, että oot rakennusalalla.
Se oliki nääs vaan hämäystä, että timpuri.
Sää oot satojen knsainväliten lehtiyhtiöiren omistaja.
Alin haaveileen....hommaa mulle se pressikortti millä matkustelen maasta ja maanosasta toiseen.
Voisit hommata muitaki kortteja Visaa ja semmosta, mil olis sitten katettaki.
Meinaan, jos et itte joutais ja viittis lähtee mun kanssa reisuun.
Nymmää näen sun pääs päällä jo semmosen särekehän. Miäs on alottanu lehrenmyyjänä ja johtaa mailman suurinta sanoma ja aiakauslehtiyhtiötä! Toi on pusu ( )^( )
* *
' - Julia jatkaa
Julia kirjoitti:
Emmää turhaan o sua liikemiähenä pitäny.
Taist olla aika nuariki via silloin kun lehhdet myit, sait kauppoja hyvin , ja siittä lähtiki sun lentimorulin uras.
Pitkään vei ennenkun selvis sun pisnesala. Mää luulin, että oot rakennusalalla.
Se oliki nääs vaan hämäystä, että timpuri.
Sää oot satojen knsainväliten lehtiyhtiöiren omistaja.
Alin haaveileen....hommaa mulle se pressikortti millä matkustelen maasta ja maanosasta toiseen.
Voisit hommata muitaki kortteja Visaa ja semmosta, mil olis sitten katettaki.
Meinaan, jos et itte joutais ja viittis lähtee mun kanssa reisuun.
Nymmää näen sun pääs päällä jo semmosen särekehän. Miäs on alottanu lehrenmyyjänä ja johtaa mailman suurinta sanoma ja aiakauslehtiyhtiötä! Toi on pusu ( )^( )
* *
'Karkas tää viästi, mutta lehtimiehenä, liikemiehenä, ja varsinki naisten miähenä sää ymmärrät mitä mää hianon hianosti vihjasin.
- tönittyj
tota jatkuva kitänä ku eläkeläise mene kauppa väärä aikka.
Koskas mahtas ol oikki aik?tarttis vissi laitta lapui ovel.
Vai pitäsik kokona ol oma ove ja kaupa niinko Ameriikas ol ettei mentty sin mis paremp väki ol.
Seurava kerra ko joku märise taira valitta rotu syrjinäst tai sit mä aja kärryil ylitte- Malviina, se karjalaine
Joka kauppareissul oon sen näköne, niiko ostasin koko kaupa. Eikä se oo karjalaista "mieko, mieko"- mahtailuu, vaa johtuu siint ko muute lyttäisiit eläkeläismummo jalkoiheesa.
Miu tuttavai sanokii et mite sie ossaat ja uskallat pyytää palveluita marketeiskii, vaik siel on periaattees itsepalvelu.
Kyl mie ossaan ja uskallan, syynä tuo yllä mainuittu, et jos on ko hyypiö ja kulkoo niskat kyrmys ara näkösen, ni päähä vanhempii ihmii potkiit. Pittää osata pittää puolijaa!
Hyvi hoksasit, kärrylöil ko posauttaa pääle märisijöile, ni loppuu märinät, ---- tai sit alkaat entistä kovemmi, mut sen mie viel kerra kokkeilen, et ko kuulen jonkuu sanova, et eiks nuo eläkeläiset kerkijäis kauppaa muulokii ko ruuhka-aikan, ni mie posautan kärryl takapuolee ja teeskentelen viel, et mite tää kärry nyt läks itsetää mänemää, hunoi ostoskärryi nykyää.
- katicat
Huament vaa kaikill murret praattavil. Tiärätteks mitä. Meil tääl Turus on kauhia kallei savusilakoi, oikke hävyttömä kallei. Eile mää kävi meijä isos marketis (emmää viit nimet sanno nyy), ni jäin kattelemaa kalahyllyl kaloi. Siin oli monenmoist kalaa pakattun. Oli kraavattu, kylmäsavustettu ja tavallisel taval savustettu kalaa lisäks viäl mätei ja ravui.
Oli silakkaki ja oikke leppäpuil savustettu. Mää kattosi ett tosa on mull sopiva annos toi kolmen silakan pakkaus. Mikäs hinta olisis. Herrajestas 1,34 euroo. Mää muuti sen päässän markoiks, niinku mä ain välis pruukkaan. Voi kauhia ei ol totta, ett yhre silakan hinnaks tuli 2,66 markkaa. Kyl mää jäti silakat siihe hyllyl.varronnu että joku "rohkee" avais tän Murreketjun . Mää joka päivä katton että mitä uutta on tullu ,ja ,pettymys oli aina suuri kuh ei yhään mitää hauskaa luettavaa löytyny . No nyh taas alotettii ,ja mää ,tiärän,että ,jos vanhat merkit paikkansapitää, tää tästä taas alkaa ,ja monikakin tulee ens"viikolla kuvioihi.
Kyllä se on niih että kevättä sitä on rinnassa,
koitan hillitä itteeni ESM, vaatekaupoissa,nääs. Kun ei oo niitä entisiäkään viälä paljoo piretty ,vaatteita meinaan.
Viimestään Vapuks oli ennenvanhaa saatava uuret kuteet.- Julia
ullamirjami kirjoitti:
varronnu että joku "rohkee" avais tän Murreketjun . Mää joka päivä katton että mitä uutta on tullu ,ja ,pettymys oli aina suuri kuh ei yhään mitää hauskaa luettavaa löytyny . No nyh taas alotettii ,ja mää ,tiärän,että ,jos vanhat merkit paikkansapitää, tää tästä taas alkaa ,ja monikakin tulee ens"viikolla kuvioihi.
Kyllä se on niih että kevättä sitä on rinnassa,
koitan hillitä itteeni ESM, vaatekaupoissa,nääs. Kun ei oo niitä entisiäkään viälä paljoo piretty ,vaatteita meinaan.
Viimestään Vapuks oli ennenvanhaa saatava uuret kuteet.Sillä tapaa mun suveni aina alkaa, että vappuna meen ostaan uuret vaatteet.
On se meitin juhla, nääs, vaikka herrat yrittää senkin viärä. Mää en o kuullukan, että kansainvälinen tyäväen juhla olis missään mualla mailman maassa herrasväen juhla.
Kaikissa maissa ympäri mailman marssitaan vappuna tasa-arvoisuuren pualesta ja sen kunniaks kun ollaan sentään vapaita, vaikka se laulu "Tyän orjat sorron yästä nouskaa.." on poljennoltaan nin upee sävelmä ja sanat luanu aina yhteishenkee tovereiren välille. - Malviina, se karjalaine
Julia kirjoitti:
Sillä tapaa mun suveni aina alkaa, että vappuna meen ostaan uuret vaatteet.
On se meitin juhla, nääs, vaikka herrat yrittää senkin viärä. Mää en o kuullukan, että kansainvälinen tyäväen juhla olis missään mualla mailman maassa herrasväen juhla.
Kaikissa maissa ympäri mailman marssitaan vappuna tasa-arvoisuuren pualesta ja sen kunniaks kun ollaan sentään vapaita, vaikka se laulu "Tyän orjat sorron yästä nouskaa.." on poljennoltaan nin upee sävelmä ja sanat luanu aina yhteishenkee tovereiren välille.joka on ite alottant tyhjäst, pystyy ymmärtämmääkiin työläise asemaa.
Ne taas jotka ovat syntyneet rikkaasee sukkuu hopijalusikka suus, eivät oo millokaa joutuneet kittuuttelemaa pelkäl palkallaa.
On kaike maalima osakkeet ja optiot saatu jo ristijäislahjaks.
Lokar ei oo ylpistynt ja tult kovadydämiseks, vaik on tavallaa herra hääkii. - Annastiina
Julia kirjoitti:
Sillä tapaa mun suveni aina alkaa, että vappuna meen ostaan uuret vaatteet.
Kaikissa maissa ympäri mailman marssitaan vappuna tasa-arvoisuuren pualesta ja sen kunniaks kun ollaan sentään vapaita, vaikka se laulu "Tyän orjat sorron yästä nouskaa.." on poljennoltaan nin upee sävelmä ja sanat luanu aina yhteishenkee tovereiren välille.sanoo,että mää en kyllä vielä vappuna tarkene mekkoa päälle laittaa,se ruukaa olla niin vieläkylmää,täällä pohjanperukalla,monta vappua ollu toppatakki ja toppahousut kun kaupunkille ilonpittoo lähteny kahtomaan.
- Seinäjoen Seija
Malviina, se karjalaine kirjoitti:
joka on ite alottant tyhjäst, pystyy ymmärtämmääkiin työläise asemaa.
Ne taas jotka ovat syntyneet rikkaasee sukkuu hopijalusikka suus, eivät oo millokaa joutuneet kittuuttelemaa pelkäl palkallaa.
On kaike maalima osakkeet ja optiot saatu jo ristijäislahjaks.
Lokar ei oo ylpistynt ja tult kovadydämiseks, vaik on tavallaa herra hääkii.Funteeraalen justihin, notta ei se sitten mikään vasemmistolaanen ookkaan Lokari, jos sellaasen puulakin omistaa.
Oppii uurenlaasen marssilärijästyksenki kun on pääoman kans päässy tekemisihin.
Pani se mumma meilki faarin ojennuksehen, niinkun pannahan raju orhi.
Mä kans oon pruukannu marssia lipun peräst, mut ei sen lipun väri punaanen oo.
Meirän Vihtori, mun veli sano periaatteellisten ihimisten olevan tään maan tuki ja turva.
Meirän suvus on jo monennes poloves ollu miespuolisten mukulooren nimi Vihtori ja tuloo olemahan.
Ylimielin tervehrys toivoo Seija Seinäjokelaanen,
syntyysin Kosola. - Lokari1
Annastiina kirjoitti:
sanoo,että mää en kyllä vielä vappuna tarkene mekkoa päälle laittaa,se ruukaa olla niin vieläkylmää,täällä pohjanperukalla,monta vappua ollu toppatakki ja toppahousut kun kaupunkille ilonpittoo lähteny kahtomaan.
siinä kylläkih et tyhjin käsin olen tän elämäni alotanuh jah sitä samaa se on vieäläkih , meinaan tyhjät käret jah taskut mulla onh.
No toi lehren myynti oli sillon nuorena semonen konsti et sain tupakki rahaa nääs.
Kuh eivät huolineet vielä sillon mihkään töihin nääs.
Mut ei mulla toi myymineh oikeen tahro onnistuva koskaan oikeen hyvin, persnetoohan mää olen joka kaupastanih saanuh.
Kyl mää ihan toren olen sanonuh et timpurina mää olen leipäni tienanuh .
Nääs kuh semosilla palkolla ei mitään muuta juurikan saakan kuh leipänsä ja joskus voinapin sen leivän palan päälle.
Tota mitäs tommosista viitiikän puhua , jos puhuttais siintä kilpailusta..
Nääs kuh mää en vieläkän tierä misä neet kilpailut piretään ja millonka.
Nää tämmöset asijat mun kul tarvittis tietää , et osaisin oikeeseen paikkaan oikiaan aikaaan tulla.
Juuh kyl mää sen tierän et josaki mansessahan neh kilpailut on kyl , mut misähän siellä, nääs kyh se manseki on sentäään aika suuri kaupunkikin meinaan nääs.
Emää niin kovaa jaksa huutakan et seh kuulus kokokaupunki ylitte.
Niih jah siinä vois kyl käyrä niinkih et poliisit veis mun putkaan jos mää alkasin huurella keskellä torija, et misäs nee kaikki tampereenlikat jah muualtaki päin suoamee on siihen kilpailuuun nääs.
Nytten mää lähren saunaan ja kylvönki oikeen koivuvihralla, Ei semosta olekkan monella täällä, mää tarkotin koivuvihtaa nääs.
Seljän pesijä multa kyl puuttu mut mää koitan pestä semosella piitkävartisella harjalla , kyl mun selkäni semosellakih tulee ihan tarpeeks puhtaaks.
Ai niih mulla olis seljän pesijän paikka vapaana, hakemuksija voi lähetää mun postiini taikka skypeläkih neet voi lähetää ...
Terv: Lokari1. - mummeli-36
Lokari1 kirjoitti:
siinä kylläkih et tyhjin käsin olen tän elämäni alotanuh jah sitä samaa se on vieäläkih , meinaan tyhjät käret jah taskut mulla onh.
No toi lehren myynti oli sillon nuorena semonen konsti et sain tupakki rahaa nääs.
Kuh eivät huolineet vielä sillon mihkään töihin nääs.
Mut ei mulla toi myymineh oikeen tahro onnistuva koskaan oikeen hyvin, persnetoohan mää olen joka kaupastanih saanuh.
Kyl mää ihan toren olen sanonuh et timpurina mää olen leipäni tienanuh .
Nääs kuh semosilla palkolla ei mitään muuta juurikan saakan kuh leipänsä ja joskus voinapin sen leivän palan päälle.
Tota mitäs tommosista viitiikän puhua , jos puhuttais siintä kilpailusta..
Nääs kuh mää en vieläkän tierä misä neet kilpailut piretään ja millonka.
Nää tämmöset asijat mun kul tarvittis tietää , et osaisin oikeeseen paikkaan oikiaan aikaaan tulla.
Juuh kyl mää sen tierän et josaki mansessahan neh kilpailut on kyl , mut misähän siellä, nääs kyh se manseki on sentäään aika suuri kaupunkikin meinaan nääs.
Emää niin kovaa jaksa huutakan et seh kuulus kokokaupunki ylitte.
Niih jah siinä vois kyl käyrä niinkih et poliisit veis mun putkaan jos mää alkasin huurella keskellä torija, et misäs nee kaikki tampereenlikat jah muualtaki päin suoamee on siihen kilpailuuun nääs.
Nytten mää lähren saunaan ja kylvönki oikeen koivuvihralla, Ei semosta olekkan monella täällä, mää tarkotin koivuvihtaa nääs.
Seljän pesijä multa kyl puuttu mut mää koitan pestä semosella piitkävartisella harjalla , kyl mun selkäni semosellakih tulee ihan tarpeeks puhtaaks.
Ai niih mulla olis seljän pesijän paikka vapaana, hakemuksija voi lähetää mun postiini taikka skypeläkih neet voi lähetää ...
Terv: Lokari1.Johan mie siulle oon kerran sitä pesemään tarjoutunu mut kun sie sanoit sillo et sitä ei harjal pestä. Oikein pitkä vartisel sillo meinasin sen pesun tehä. No se siunki miel muuttuu niin ku meil muillaki.
Mie jo luvinki noit tyttöjen tektilöitä jot mistä ne tuommosen "lehtikeisarin" siusta sai tehtyy. Hyvä ku oikasit.
Eiks ne oo sitä paikkaa viel ilmottanu mis kilpailut on??? Oikiastaa mie voisin osallistuu kans mutku oon nii monest paikkas kotosi ni en tiijä mitä paikkaa evustasin. On vissii paremp ku en osallistu. - ..kilpasisko
mummeli-36 kirjoitti:
Johan mie siulle oon kerran sitä pesemään tarjoutunu mut kun sie sanoit sillo et sitä ei harjal pestä. Oikein pitkä vartisel sillo meinasin sen pesun tehä. No se siunki miel muuttuu niin ku meil muillaki.
Mie jo luvinki noit tyttöjen tektilöitä jot mistä ne tuommosen "lehtikeisarin" siusta sai tehtyy. Hyvä ku oikasit.
Eiks ne oo sitä paikkaa viel ilmottanu mis kilpailut on??? Oikiastaa mie voisin osallistuu kans mutku oon nii monest paikkas kotosi ni en tiijä mitä paikkaa evustasin. On vissii paremp ku en osallistu.Elä osallistu, kyllä se meille kilpasiskoille on paremp nii. OOt laittanna varmaan 50-vuotiskuvas tuohon näytille, eli oot alaikänenkii.Liian laihakii oikeestaa.
- Pielavejin Tilta
..kilpasisko kirjoitti:
Elä osallistu, kyllä se meille kilpasiskoille on paremp nii. OOt laittanna varmaan 50-vuotiskuvas tuohon näytille, eli oot alaikänenkii.Liian laihakii oikeestaa.
Vuan pittee sitä vissiinnii miärätty miärä katteuven siivittämmöö kilipaeluhenkijä ollakkii kun lähtöö niinnii tärkijään kilipaeluun mukkaan.
Piäsisköhän eekkoimmeiset jollain poikkeusluvalla osallistumaan. Minä en oo liijan laeha, vuan en mis, vuan mrs.
Jos kilipapaekka on vielä epäselevä, niin minäpä ehotasin Kuopijota, Kallavejin rantoo. Ee tulis liijan pitkä matka kisan ennakosuosikillekkaan, sille kahvilan pitäjälle, joka tielä Savossa assuu. - rouva kolomatta kertoo
Pielavejin Tilta kirjoitti:
Vuan pittee sitä vissiinnii miärätty miärä katteuven siivittämmöö kilipaeluhenkijä ollakkii kun lähtöö niinnii tärkijään kilipaeluun mukkaan.
Piäsisköhän eekkoimmeiset jollain poikkeusluvalla osallistumaan. Minä en oo liijan laeha, vuan en mis, vuan mrs.
Jos kilipapaekka on vielä epäselevä, niin minäpä ehotasin Kuopijota, Kallavejin rantoo. Ee tulis liijan pitkä matka kisan ennakosuosikillekkaan, sille kahvilan pitäjälle, joka tielä Savossa assuu.Vae pitäs olla muka neiti-immeinen vae peräti neistyt että saes osallistuva. Sallikee minun naoroo.Kyllä minut on kaaniiks havvaettu ku kolomaas ukko on mänössä.En nyt jouvva hiämatkan ja kuherruskuukauvven takija osallistummaan, mutta kyllä kuvviin ja miesten ihhailun miärän perusteella tuo kahvilamatami on vahvoella.Koettoopas siskot nyt keksijä millä löesitte suosijossa laavalta kahvimatamin ihanuuvven.
- Lokari1
rouva kolomatta kertoo kirjoitti:
Vae pitäs olla muka neiti-immeinen vae peräti neistyt että saes osallistuva. Sallikee minun naoroo.Kyllä minut on kaaniiks havvaettu ku kolomaas ukko on mänössä.En nyt jouvva hiämatkan ja kuherruskuukauvven takija osallistummaan, mutta kyllä kuvviin ja miesten ihhailun miärän perusteella tuo kahvilamatami on vahvoella.Koettoopas siskot nyt keksijä millä löesitte suosijossa laavalta kahvimatamin ihanuuvven.
Sitä oikeeta aikaa mulla kyläkään olekan vielä, niih ja sen paikanki kanssa vielä jotakih sekavuuksija nääs, meinaan ainaskih mulla.
Niih et kyl mua taaski piretäään ulkona kaikista tommosista asijoista.
Kyl mulle pitää sanova hyvisä ajoisa millon ja misä seh kilpailu piretään, meinaan jos mää siellä olisin tuomarinah.
Vai onko löytynyh joku paree mieäs tuomariks no mulle sekään ei mitään raumoja tee, jos mää en kelpaa niih siittä vaan sitten semoneh sopivampi siihen hommaan .
Mää tulenkih sitten senne kilpailuun yleisönosastolle kattelemaan vaan.
Taitas varmaankih olla paree mulle niih saisin sillon ihan omiin nimiini katella noita tairetevoksija, eikä tarvittis yritääkän arvostella ...
Meinaan nääs kuh mää olen tämmöneh hiras niih enhän mää kerkijä mitenkään liika lyhkäsellä ajalla.
Tota mää nytten olen kyl ollu siinä semosesa mielikuvituksessa et niihi kilpailuun voi osalistuva kaikki aviosäärystä huolimata, jos saavat mieähiltänsä luvan noit avijovaimot meinaan nääs.
Mää tairanki mennä keitään iltapäivä kahvet , nääskuh alko tekeen mieäli pullakahveeta nääs.
Terv: Lokari1. - Minä itte
Lokari1 kirjoitti:
Sitä oikeeta aikaa mulla kyläkään olekan vielä, niih ja sen paikanki kanssa vielä jotakih sekavuuksija nääs, meinaan ainaskih mulla.
Niih et kyl mua taaski piretäään ulkona kaikista tommosista asijoista.
Kyl mulle pitää sanova hyvisä ajoisa millon ja misä seh kilpailu piretään, meinaan jos mää siellä olisin tuomarinah.
Vai onko löytynyh joku paree mieäs tuomariks no mulle sekään ei mitään raumoja tee, jos mää en kelpaa niih siittä vaan sitten semoneh sopivampi siihen hommaan .
Mää tulenkih sitten senne kilpailuun yleisönosastolle kattelemaan vaan.
Taitas varmaankih olla paree mulle niih saisin sillon ihan omiin nimiini katella noita tairetevoksija, eikä tarvittis yritääkän arvostella ...
Meinaan nääs kuh mää olen tämmöneh hiras niih enhän mää kerkijä mitenkään liika lyhkäsellä ajalla.
Tota mää nytten olen kyl ollu siinä semosesa mielikuvituksessa et niihi kilpailuun voi osalistuva kaikki aviosäärystä huolimata, jos saavat mieähiltänsä luvan noit avijovaimot meinaan nääs.
Mää tairanki mennä keitään iltapäivä kahvet , nääskuh alko tekeen mieäli pullakahveeta nääs.
Terv: Lokari1.Jaa että omalla murteella.
Mun päähän tai aivokoppaan ei mahu muuta ku Oulun murre vaikka asun lapinläänisä.
Mikä on päähän ja kielen päähän junttaunu se on siinä ja pyssyy.
Jos mua ei joku ymmärrä nii ojentakkoon lehtijön ja kynnää tai vaikka rautalankaa.
En pelekää polliisia. Voi olla että ne pelekää mua.
Että näin. - Julia
Minä itte kirjoitti:
Jaa että omalla murteella.
Mun päähän tai aivokoppaan ei mahu muuta ku Oulun murre vaikka asun lapinläänisä.
Jos mua ei joku ymmärrä nii ojentakkoon lehtijön ja kynnää tai vaikka rautalankaa.
Että näin.Varmaan miäs ja kova kunri kun sua poliisikki pelkää, vaikka jokku pahansisuset naisekki osaa olla aika pelottavia, mutta mää en oo.
Jos sää oot likka, ni oot sää kaunis, ja tuut sää kilpaileen KAIKKIEN MAAKUNTIEN KAUNEIN LIKKA - kisaan?
Kyä se tiätenkin ois savolaisille kotikenttäetu, jos Kallaverella pirettäis ne kisat, mutta mää en sellaseen pualueellisuuteen suastu. Mansessa ne missikisat piretään ja piste. rouva kolomatta kertoo kirjoitti:
Vae pitäs olla muka neiti-immeinen vae peräti neistyt että saes osallistuva. Sallikee minun naoroo.Kyllä minut on kaaniiks havvaettu ku kolomaas ukko on mänössä.En nyt jouvva hiämatkan ja kuherruskuukauvven takija osallistummaan, mutta kyllä kuvviin ja miesten ihhailun miärän perusteella tuo kahvilamatami on vahvoella.Koettoopas siskot nyt keksijä millä löesitte suosijossa laavalta kahvimatamin ihanuuvven.
elekee kehata, ei tämä matami oo ies kisohi ilmottautuna ja tais pilkka iänellä tuosta ihanuuvesta puhella, tuo rouva tuossa.
No ei se mittää, on tuo itsekrittiikki minullakii jo aika hyväks kehittynnä ,jotta ei kalahtanna kovasti.
No matami oon ei maha mittää, kissoihi en kuminkaa ossoo ota, jätä teiät taistelemmaa tuostakii tittelistä.
Sanonpas vua, että kyllä välliin savoonnii voisitta tulla, ku viimeks siellä mansessa, mualiman näkemine avartaa, ja näkisitte mitten mukavia savolaiset onkaa.
Kerronpas, ku tuolla muakunnassa kierteli, tul yks mies kahville ja kertoi muuttaneesa Kuopioon etelästä, no minä tietennii kysymään, että mittees tykkeette?
Tämä herra sanoi, että en lähe pois ennee millää, tiällä on luonto nii kaunis ja entäs nämä immeiset, niii mukavii, ettei muualta löyvy;))
Itsevaltiaissakii sanottii, että savossa hedelmä on englanniks vruitt, ei tiellä niin tarkkoja minkää suhtee, käsillä selvitää kieliinni suhtee.
Taitaa nyt riittee kehuminekkii, tulha tuota vähäse,,,,- Pielavejin Tilta
SkillaN kirjoitti:
elekee kehata, ei tämä matami oo ies kisohi ilmottautuna ja tais pilkka iänellä tuosta ihanuuvesta puhella, tuo rouva tuossa.
No ei se mittää, on tuo itsekrittiikki minullakii jo aika hyväks kehittynnä ,jotta ei kalahtanna kovasti.
No matami oon ei maha mittää, kissoihi en kuminkaa ossoo ota, jätä teiät taistelemmaa tuostakii tittelistä.
Sanonpas vua, että kyllä välliin savoonnii voisitta tulla, ku viimeks siellä mansessa, mualiman näkemine avartaa, ja näkisitte mitten mukavia savolaiset onkaa.
Kerronpas, ku tuolla muakunnassa kierteli, tul yks mies kahville ja kertoi muuttaneesa Kuopioon etelästä, no minä tietennii kysymään, että mittees tykkeette?
Tämä herra sanoi, että en lähe pois ennee millää, tiällä on luonto nii kaunis ja entäs nämä immeiset, niii mukavii, ettei muualta löyvy;))
Itsevaltiaissakii sanottii, että savossa hedelmä on englanniks vruitt, ei tiellä niin tarkkoja minkää suhtee, käsillä selvitää kieliinni suhtee.
Taitaa nyt riittee kehuminekkii, tulha tuota vähäse,,,,Missee mualiman kolokassa ee oo niin mukavia immeisijä kun myö sutettisavolaeset ollaan.
Piästetään savolaisiin kirjoille heti ku vieraampi immeine ilimestyy paekkakunnalle.
Ee kahota nenän vartta pitkin, eekä pakoteta kieljkurssille, huastoo suap omituisempookii murretta, myö kysytään, jos ee ymmärretä.
Jottiin sitä utelijaisuuveksi sanovat, vuan sanokoot.
Siinäi asijassa jelepataan, että ee helepolla suoraan neuvota emerkiks tietä kysyvälle, suap immeine käättee ommoo aevokapasiteettijaan ja arvata. Ollaan siinäkiin suhteessa huomoovaisija. - Lokari1
Missee mualiman kolokassa ee oo niin mukavia immeisijä kun myö sutettisavolaeset ollaan.
Piästetään savolaisiin kirjoille heti ku vieraampi immeine ilimestyy paekkakunnalle.
Ee kahota nenän vartta pitkin, eekä pakoteta kieljkurssille, huastoo suap omituisempookii murretta, myö kysytään, jos ee ymmärretä.
Jottiin sitä utelijaisuuveksi sanovat, vuan sanokoot.
Siinäi asijassa jelepataan, että ee helepolla suoraan neuvota emerkiks tietä kysyvälle, suap immeine käättee ommoo aevokapasiteettijaan ja arvata. Ollaan siinäkiin suhteessa huomoovaisija.Mää meinaan tota yhtä likaa joka tosa erellä sanos ettei tulkan.
Kyl seh tollatappaa jääkih pitämätä kokokilpailu kuh ,kuh kaikki on estetyjä saapumaan...
Oliskohan mustakippee mieäsystävä, joka ei päästä näytille.
Helkuti kyl jokut mieähet on kyl semosijakih et pelkäävät naeisen löytävän jonku paremman.
Mää en yhtikän ymmärä tommosija, jos menee niih hyvä oh eihän sellaneh olis varmaankaan muutenka , mää ruukaan vaan vihelellä jos mun likkakaveri löytää jonku,ajatelen et helutin viksu oli kuh löysi paremman.
Ai niih siitä kilpaulustahan sitä piti puhuva....
Sanokas nyh mullekin oikeen torella seh oikee paikka ja aika millon seh kilpailu on.
Vai onko mulle joh anettu epäluottamuslause siihen tuomarin virkaan.
Mää jäänki vartoilemaan väliaika tierotuksija vieläkö mää olen mukana...?
Terv: Lokari1 Lokari1 kirjoitti:
Mää meinaan tota yhtä likaa joka tosa erellä sanos ettei tulkan.
Kyl seh tollatappaa jääkih pitämätä kokokilpailu kuh ,kuh kaikki on estetyjä saapumaan...
Oliskohan mustakippee mieäsystävä, joka ei päästä näytille.
Helkuti kyl jokut mieähet on kyl semosijakih et pelkäävät naeisen löytävän jonku paremman.
Mää en yhtikän ymmärä tommosija, jos menee niih hyvä oh eihän sellaneh olis varmaankaan muutenka , mää ruukaan vaan vihelellä jos mun likkakaveri löytää jonku,ajatelen et helutin viksu oli kuh löysi paremman.
Ai niih siitä kilpaulustahan sitä piti puhuva....
Sanokas nyh mullekin oikeen torella seh oikee paikka ja aika millon seh kilpailu on.
Vai onko mulle joh anettu epäluottamuslause siihen tuomarin virkaan.
Mää jäänki vartoilemaan väliaika tierotuksija vieläkö mää olen mukana...?
Terv: Lokari1nyt kettää miestä syyttele, omasta tahostaha tuo kieltäytymine on kotosi.
Kaikki ei uskalla kilipailla, ei sitä kestä sitä hävijöö, parempi antoo jo ennemmin myöte.
Lykkyä vua toisille, seuroon kyllä sitte aikanaa, mite männöö, osootko oikee valita.
Muute, minä en mustasukkasta kaveria huoliskaa, luottoo pittää olla, hulluttellunnii.
Huumoria, huumoria, sehä on elämä suola.- mummeli-36
..kilpasisko kirjoitti:
Elä osallistu, kyllä se meille kilpasiskoille on paremp nii. OOt laittanna varmaan 50-vuotiskuvas tuohon näytille, eli oot alaikänenkii.Liian laihakii oikeestaa.
Taijampas nyt kuitenki osallituu ku sanot nuin. Se miun kuvain on otettu tasan tarkkaa sillo ku olin 70 ja ½ vuotta vanha. Mut elä välitä. Kuvat aina valehtelloo.
Miul yks sano jot oon viel nuoremma näköne livenä. Jot se siitä. Tytön poika ki sano jot mitä sie mummo oot itelles tehny ku oot saman ikäsen näköne ku äit. Hää täytti syksyl 50 vuotta.
No siitäkää ei kannata välittää. Hää taas on oppint Ranskan maal lirttailemmaa.On siel työ komeennuksel.
Ja kyl se on nii jot Lokaril pittää ilmottaa millo se kisat on. Mie en ainakaa osallistu jos hää ei tuu tuomariks. Ja tää ei oo mittää tuomari pellii. Joten ootellaan mitä tapahtuu........ - kahvipirtin tytöistä
mummeli-36 kirjoitti:
Taijampas nyt kuitenki osallituu ku sanot nuin. Se miun kuvain on otettu tasan tarkkaa sillo ku olin 70 ja ½ vuotta vanha. Mut elä välitä. Kuvat aina valehtelloo.
Miul yks sano jot oon viel nuoremma näköne livenä. Jot se siitä. Tytön poika ki sano jot mitä sie mummo oot itelles tehny ku oot saman ikäsen näköne ku äit. Hää täytti syksyl 50 vuotta.
No siitäkää ei kannata välittää. Hää taas on oppint Ranskan maal lirttailemmaa.On siel työ komeennuksel.
Ja kyl se on nii jot Lokaril pittää ilmottaa millo se kisat on. Mie en ainakaa osallistu jos hää ei tuu tuomariks. Ja tää ei oo mittää tuomari pellii. Joten ootellaan mitä tapahtuu........siellähä on Lapin tyttökii, se Maarit. Onkos hää tietonen kilipailusta. Käyhä mummeli kertomassa hänellekki. Savosta ei tarvii ennee yhtään ehokasta lissee.Niillä on ne ovelat metkunsa, suattaavat tuomarinnii kieputtoo pikkusormesa ympär.
- Seinäjoen Seija
kahvipirtin tytöistä kirjoitti:
siellähä on Lapin tyttökii, se Maarit. Onkos hää tietonen kilipailusta. Käyhä mummeli kertomassa hänellekki. Savosta ei tarvii ennee yhtään ehokasta lissee.Niillä on ne ovelat metkunsa, suattaavat tuomarinnii kieputtoo pikkusormesa ympär.
Krannin piika tulis erustamahan täält meirän lakeuksilt, mutta mä ajattelinki tulla itte.
Iliman muuta se fikka lähtis kilipaalemahan, pääsis Savoski käymähän ja näkis paikan pääl millaasia ihimisia täälki meirän rakkahas Suomen maas elelöö.
Siitä sillä oliski kertomista loppuelämäkseen, mukuloolleen ja niirenki mukuloolle.
Joutuus viel johonki kuppilahan tupakoovien puolelle ja miestarjoolija avaas ikkunaa ja sanoos, notta tämä ilimanpilluu kääp kohta henken piäle.
Siks aattelinki lähtiä itte sinne Savohon, notta ei kokematon piikaflikka järkyttyys. - Lokari1
Seinäjoen Seija kirjoitti:
Krannin piika tulis erustamahan täält meirän lakeuksilt, mutta mä ajattelinki tulla itte.
Iliman muuta se fikka lähtis kilipaalemahan, pääsis Savoski käymähän ja näkis paikan pääl millaasia ihimisia täälki meirän rakkahas Suomen maas elelöö.
Siitä sillä oliski kertomista loppuelämäkseen, mukuloolleen ja niirenki mukuloolle.
Joutuus viel johonki kuppilahan tupakoovien puolelle ja miestarjoolija avaas ikkunaa ja sanoos, notta tämä ilimanpilluu kääp kohta henken piäle.
Siks aattelinki lähtiä itte sinne Savohon, notta ei kokematon piikaflikka järkyttyys.Mää ku olin aina tähän asti lullu et se kilpailu on mansessa.
Jah mun maantieron mukaan Tampere ei ol misään savosa.
Mää olenkih ihan ihmeisänih et misä seh kilpailu nytten sit oikeen piretään...
Mää kyl arvaankih minkä takija toi seinäjojenseija haluu tulla itte siihen kilpailuun.
Emää kiellä tulemasta , nääs mää kuh olen vaan tuomarina siinä kilpailusa.
Mukavahan toiki on nährä millaneh sieltäpäin maata tulee.
Noh puheittensa mukaan voin kyl arvata et helkutin koppava ainaskih jah hyvä iteensä kehuun.
No sen näkeeki sitten ihan paikan päällä siinä kilpailu lavalla mitenkä monta pistettä annan tolle ittensä ja sukunsa kehujalle....
Elkää nyh toiset likat olko moksiskaan vaikka toi kosolan likka kehuukih iteensä , mahtaakohan tuora huutosakin mukanansa ?
Varmaankih tuoki ainaski yhren mullivaunullusen sitä sukuansa huuto äänestämään iteensä.
Mut kyl mää sentäs olen se joka sanoo sen viimesensanan kilpailun voitajasta nääsmäähän olen sentään päässy tuomariks siihen kilpailuu.
Jah sillon muilta on puhe ja valinta valta pois, olkon kuinkakih suuri kanataja porukka mukanansa tolla seinäjojen likalla.
Niih et mää kyl tuomitten rehelisesti kuka on komijampi kilpailuporukasta.
Nyt mää menen keitään iltapäivä kahvit .
Terv: Lokari1. - Murtei vaa
Julia kirjoitti:
Varmaan miäs ja kova kunri kun sua poliisikki pelkää, vaikka jokku pahansisuset naisekki osaa olla aika pelottavia, mutta mää en oo.
Jos sää oot likka, ni oot sää kaunis, ja tuut sää kilpaileen KAIKKIEN MAAKUNTIEN KAUNEIN LIKKA - kisaan?
Kyä se tiätenkin ois savolaisille kotikenttäetu, jos Kallaverella pirettäis ne kisat, mutta mää en sellaseen pualueellisuuteen suastu. Mansessa ne missikisat piretään ja piste.Et siekii alat hössötel niist missikisoist.
Muute iha järki-ihmine.
Enhä mie niit kisoi vastaa oo, mut eiks niil voi avata iha oma sivusto? Pittääks niil pilata tää murresivu? - mummeli-36
kahvipirtin tytöistä kirjoitti:
siellähä on Lapin tyttökii, se Maarit. Onkos hää tietonen kilipailusta. Käyhä mummeli kertomassa hänellekki. Savosta ei tarvii ennee yhtään ehokasta lissee.Niillä on ne ovelat metkunsa, suattaavat tuomarinnii kieputtoo pikkusormesa ympär.
Hyvä kun muistutit. Mie voinki männä sanomaa Maaritille het jotta osallistuu kissaan. Ja ilman muutaha ne kisat on mansessa piettävä. Ei sitä nyt voi vaatii jot Lokar ympär Suomee paikkaa kulkoo ehtimässä. Kyl sielt Savost tosiaa jo on tyttölöitä tarpeeks. Ootetaa nyt kun keksiit sen paikan. Tammelan toriha ois ihan hyvä jos ei satas. Nii sen takkee vaa ettei ne pakkelit valu sit pitkin ryntäitä. Nii ja vois olla kyl tyyntäki et ne irtoletit pysys paikollaa. Toivotaa kaunist ilmaa,,,,,,
- Julia
Murtei vaa kirjoitti:
Et siekii alat hössötel niist missikisoist.
Muute iha järki-ihmine.
Enhä mie niit kisoi vastaa oo, mut eiks niil voi avata iha oma sivusto? Pittääks niil pilata tää murresivu?Missä ny muallakan tälläsestä tulevasta tapahtumasta kun "Kaikkien maakuntien kaunein
likka" - kilpailusta puhuis. Ei sinne suveen ny enää nin pitkä aika oo.
Murresivuhan siihen sopii kaikkein paraiten, jokainen erustaja tua jo etukäteen henkevyytensä tiaroksi. On tuamari Lokarinki helpompi valita mut voittajaksi.
Mitä järkee siinäkän ny ois, että täälä pantais vaan sanoja peräjälkeen? Täytyy olla aihettaki mistä puhuu.
Sitten suven jälkeen alkaa taas uuret aiheet. Sää voit ehrottaa jotakin.
Oikeestaan voisit tulla missikisoihin osallistumaanki, jos oot likka.
Ourolta tuntuu arvata onks joku likka tai sälli.
Lokarin tunnistaa heti miäheks, vaikkei olis sanonukkan.
Se on nin maskuliininen ja sen puheet nin seksistisiä. Miäs mun makuun, sekä likkakaverin, mutta sille, siis likkakaverille, en kyä me sanoon, että Lokari tulee, koska se tälläis ittensä jo lentoasemalle vastaan. Sille on jääny sellanen trauma, että Lokari on sen entinen hellu vuasien takaa, ja muka luvannu kihlat ja avioliition , jos likkakaveri alkais sen kaa seksualiseen kanssakäymiseen.
Ny se perää sitä lupausta ja mää koitan pitää Lokarin piilossa, ettei taas joutuis selittään.
Saattaa siinä viättelyssä sillon vuasia sitten, olla vinha perä. - Seinäjoen Seija
Lokari1 kirjoitti:
Mää ku olin aina tähän asti lullu et se kilpailu on mansessa.
Jah mun maantieron mukaan Tampere ei ol misään savosa.
Mää olenkih ihan ihmeisänih et misä seh kilpailu nytten sit oikeen piretään...
Mää kyl arvaankih minkä takija toi seinäjojenseija haluu tulla itte siihen kilpailuun.
Emää kiellä tulemasta , nääs mää kuh olen vaan tuomarina siinä kilpailusa.
Mukavahan toiki on nährä millaneh sieltäpäin maata tulee.
Noh puheittensa mukaan voin kyl arvata et helkutin koppava ainaskih jah hyvä iteensä kehuun.
No sen näkeeki sitten ihan paikan päällä siinä kilpailu lavalla mitenkä monta pistettä annan tolle ittensä ja sukunsa kehujalle....
Elkää nyh toiset likat olko moksiskaan vaikka toi kosolan likka kehuukih iteensä , mahtaakohan tuora huutosakin mukanansa ?
Varmaankih tuoki ainaski yhren mullivaunullusen sitä sukuansa huuto äänestämään iteensä.
Mut kyl mää sentäs olen se joka sanoo sen viimesensanan kilpailun voitajasta nääsmäähän olen sentään päässy tuomariks siihen kilpailuu.
Jah sillon muilta on puhe ja valinta valta pois, olkon kuinkakih suuri kanataja porukka mukanansa tolla seinäjojen likalla.
Niih et mää kyl tuomitten rehelisesti kuka on komijampi kilpailuporukasta.
Nyt mää menen keitään iltapäivä kahvit .
Terv: Lokari1.notta koska kilipaalupaikka ei tuntuus ratkeavan kiistootta, niin mä eherottaasin Kalajoen hiekkasärkkää.
Meiränki lakeurelt olis osallistujia enemmän kun laihialaasekki tulis fölijyhyn.
Ovakki tiarustelleet kyytiä Tampereelle, mutta eihän ne ny kaikki mahru mun autooni.
Joku Laihialta oli saanu nähtävästi ilimaasen kyytin tänne, koska Osuuskaupan ilimootustaulul kysyttihin kimppakyytiä Tampereelle kesällä, kun siel on suurtapahtuma.
Mun Vihtori veli, joka on oikija organisaattori soitti sinne Laihialle ja eherotti pikkubussin vuokraamista, mutta siel sanottihin, notta yrittääs ny kysellä oisko avolava kuorma-autoa saatavis, passais kesäaikahan ja tulis erullisemmaks. - Lokari1
mummeli-36 kirjoitti:
Hyvä kun muistutit. Mie voinki männä sanomaa Maaritille het jotta osallistuu kissaan. Ja ilman muutaha ne kisat on mansessa piettävä. Ei sitä nyt voi vaatii jot Lokar ympär Suomee paikkaa kulkoo ehtimässä. Kyl sielt Savost tosiaa jo on tyttölöitä tarpeeks. Ootetaa nyt kun keksiit sen paikan. Tammelan toriha ois ihan hyvä jos ei satas. Nii sen takkee vaa ettei ne pakkelit valu sit pitkin ryntäitä. Nii ja vois olla kyl tyyntäki et ne irtoletit pysys paikollaa. Toivotaa kaunist ilmaa,,,,,,
Mihkäs kalajojelle sitä nyh pitäs lähtee tuleen, eihän sinne pääse eres junalla...
Vai onko sulla seinäjoen likka joku hevos kopukka jolla meinaisit mua kuljetaa?
Tampereella seh kilpailu piretään ihan varmanpäältä, mut misä sehän täsä nytten onkih kyseeenalane juttu nääs.
Muuten vielä vähäsen siitä kilpailusta , kyl siinä piräs olla semonenkih sarja et likat tulis saunasta esiintymislavalle joku hantuuli vaan ympärilänsä , silloinhan se totuus tulis nähtyvä nääs.
Sillo ei mikään pakkelit ja muut puuteritkan auttas kuh sillon olis ihan luomuva vaan nähtävisä meinaan nääs.
Mää täsä yhtenä päivänä lujin lehrestä et niitä persijöitä ovat alkaneet tekeen puolassa, ekkös sää muori olukan hakenuh niihin sitä patenttija , meinaan kuh siellä alkovat valmistuksen...?
Vielä sanovatten siinä lehressä, et on vanha puolalaineh muoti ilmijö....puhuvakohan totta tosa asijassa?
Noh nyt mää otankih pikku siestan kuh on nii helkutin väsytävä ole.
Meinaan kuh täällä on nytten kylmät ilmat jah sarettakih luvattu tulevan, oliskohan se sentakija toi mun nukutanineh?
Terv: Lokari1. Lokari1 kirjoitti:
Mihkäs kalajojelle sitä nyh pitäs lähtee tuleen, eihän sinne pääse eres junalla...
Vai onko sulla seinäjoen likka joku hevos kopukka jolla meinaisit mua kuljetaa?
Tampereella seh kilpailu piretään ihan varmanpäältä, mut misä sehän täsä nytten onkih kyseeenalane juttu nääs.
Muuten vielä vähäsen siitä kilpailusta , kyl siinä piräs olla semonenkih sarja et likat tulis saunasta esiintymislavalle joku hantuuli vaan ympärilänsä , silloinhan se totuus tulis nähtyvä nääs.
Sillo ei mikään pakkelit ja muut puuteritkan auttas kuh sillon olis ihan luomuva vaan nähtävisä meinaan nääs.
Mää täsä yhtenä päivänä lujin lehrestä et niitä persijöitä ovat alkaneet tekeen puolassa, ekkös sää muori olukan hakenuh niihin sitä patenttija , meinaan kuh siellä alkovat valmistuksen...?
Vielä sanovatten siinä lehressä, et on vanha puolalaineh muoti ilmijö....puhuvakohan totta tosa asijassa?
Noh nyt mää otankih pikku siestan kuh on nii helkutin väsytävä ole.
Meinaan kuh täällä on nytten kylmät ilmat jah sarettakih luvattu tulevan, oliskohan se sentakija toi mun nukutanineh?
Terv: Lokari1.kannatan ,meinaan Lokarin ehrotusta siittä saunasta. Mää ainaki oon parhaimmillani juuri saunasta tullessa ,on luannollinen puna poskilla ,ja tuaksu on lähtösin tuarresta koivuvihrasta.
Kuä sää Juulia tiärät parree ne mansen yleiset saunat , tai semmoset tilaus semmoset . Mää muistelen että siä Pyhäjärven Viikinsaaressa olis ollu niitä saunoja , mutta se on sitten pirettävä se koko kisa siälä . Tarkotan viikinsaaressa.
Sillon ku mää olin 23vuatta sitte tampereella viälä ,pruukasin käyrä pari kertaa kesässä viikissä tanssimassa.ullamirjami kirjoitti:
kannatan ,meinaan Lokarin ehrotusta siittä saunasta. Mää ainaki oon parhaimmillani juuri saunasta tullessa ,on luannollinen puna poskilla ,ja tuaksu on lähtösin tuarresta koivuvihrasta.
Kuä sää Juulia tiärät parree ne mansen yleiset saunat , tai semmoset tilaus semmoset . Mää muistelen että siä Pyhäjärven Viikinsaaressa olis ollu niitä saunoja , mutta se on sitten pirettävä se koko kisa siälä . Tarkotan viikinsaaressa.
Sillon ku mää olin 23vuatta sitte tampereella viälä ,pruukasin käyrä pari kertaa kesässä viikissä tanssimassa.erelliseen pränttiin ,niin että kattokaas Cooklesta ,nimellä Viikinsaari ,siältä tulee niin maan perusteellisen hyvät selvitykset ,nääs jos me meinataan sinne ne kisat .
- etsivivä-amadeus
ullamirjami kirjoitti:
erelliseen pränttiin ,niin että kattokaas Cooklesta ,nimellä Viikinsaari ,siältä tulee niin maan perusteellisen hyvät selvitykset ,nääs jos me meinataan sinne ne kisat .
kilepailemmaa.En ou paljon joutanna höpäjämmää teijän kanssanne,jottaen oun kurkanna,että pitäs kaeneuskilepailut pittee?Pitäneekö paekkasa?
Viikinsuar on tuttu paekka.En tiijä onko siellä toimintoo nykysi?
Se tuo käppänä on vielä seurannan alla,on pitänä kiirettä piällä.
Missä se meijän Monica on,jäekö sinne taemaaha?
Ontuvasti näkkyy palsta kulekevan,ku ei oo vetäjätä.
Vualit ol ja män,liekö tuo paljoo muuttanna elämänmänöö?
Särkiä saen tännäännii pilekillä, niitä saen viimeviikollaen.Keväänhurmoksessa amateus
Jatkan vielä,kerihin saksilla tänään yhen lampaan,toenen jäe huomiselle päevälle - Pielavejin Tilta
etsivivä-amadeus kirjoitti:
kilepailemmaa.En ou paljon joutanna höpäjämmää teijän kanssanne,jottaen oun kurkanna,että pitäs kaeneuskilepailut pittee?Pitäneekö paekkasa?
Viikinsuar on tuttu paekka.En tiijä onko siellä toimintoo nykysi?
Se tuo käppänä on vielä seurannan alla,on pitänä kiirettä piällä.
Missä se meijän Monica on,jäekö sinne taemaaha?
Ontuvasti näkkyy palsta kulekevan,ku ei oo vetäjätä.
Vualit ol ja män,liekö tuo paljoo muuttanna elämänmänöö?
Särkiä saen tännäännii pilekillä, niitä saen viimeviikollaen.Keväänhurmoksessa amateus
Jatkan vielä,kerihin saksilla tänään yhen lampaan,toenen jäe huomiselle päevälleMeinasin männä minäkii ahvenia narroomaan, vuan se sano tuo ukkoin, että määhän iällä ja kokkeile kestääko tuo jiä, on vettä jiän pinnalla ja arvaamattomia suattavat erj paekoissa olla kestävyyveltään jiät.
Sanoin : "Mää ihe!"
Nyt se on olla jo uamusta asti pilikillä, liekkö hukkuna, tai suana ahvenet syömään niin hanakasti, ettei malta tulla poikkee.
Täätyy huomenissa männä kahtomaan, sttä vieläkö sielä pilikkijä nykyttellöö. - etsivivä-amadeus
Meinasin männä minäkii ahvenia narroomaan, vuan se sano tuo ukkoin, että määhän iällä ja kokkeile kestääko tuo jiä, on vettä jiän pinnalla ja arvaamattomia suattavat erj paekoissa olla kestävyyveltään jiät.
Nyt se on olla jo uamusta asti pilikillä, liekkö hukkuna, tai suana ahvenet syömään niin hanakasti, ettei malta tulla poikkee.
Täätyy huomenissa männä kahtomaan, sttä vieläkö sielä pilikkijä nykyttellöö.kun minulla.Kiitos kuitennii.Etelä-Savo se on minun reviiriä,ja siitä en lippee.Ohasitä pilekkikilpailuja käyty ympär Suomee nuorenpana.Oulua myöten,tyttökaver kaeras kaerasa rantakivvii.Jouvutii käötämmää samoo kaeroo.Ol hyvä reissu.Palikintoja ei tullu,haoskoo piettii senkii iestä amateus mukana reissussa
- Lokari1
etsivivä-amadeus kirjoitti:
kun minulla.Kiitos kuitennii.Etelä-Savo se on minun reviiriä,ja siitä en lippee.Ohasitä pilekkikilpailuja käyty ympär Suomee nuorenpana.Oulua myöten,tyttökaver kaeras kaerasa rantakivvii.Jouvutii käötämmää samoo kaeroo.Ol hyvä reissu.Palikintoja ei tullu,haoskoo piettii senkii iestä amateus mukana reissussa
Meinaan vaan kuh ei ol näkynyh tulenlieskalta eikä juulijaltakan yhtään kiejotusta.
Ei senpuoleen olekukaan muukan ollu milään kirjotus mieälellä ,mää nyttten kysynki et misäs kaikki likat nytten oikeen onkan...?
Älkääs nyh hyvät likat vielä niih kovsti neuloko , nääs se muotikih voi vielä muuttua suveen mennessö nääs.
No nytten sitten visiinkih neet kilpailut piretään siel viikin saressa.
Taikka sitten mää olen taaskih saanuh väärijä tieronantoja.
Niih mää sanonki terveisijä saunasta, kyl olikih mukava kylpöö kuh satoki vähän, meinaan kyl toi saunaon mukava olkoon nytten sare taikka poutapäivä mää kyl tykään käyrä saunassa aina kuh vitin lämmitää.
Nyt mää menenki nukuun kuh on niihmukavan raukee olo .
Terv: Lokari1. Miä olen aina rakastanu niit, muttei simmottii enääv vuasiin os saanuk ku ennenvanhaa olivatten.
En ok kyl muutamaan vuateen niit ostanukka, ku neet on ollu ihav vetisii.
Täs muutama päivä sitte miä olin näkevänäni isos looras simmottii aitoi savusilakkoi, ja vaikka hinta hirvitti, ev voinu olla ostamati.
Kyl oli pettymys suuri, ku ne taas oli ihav vetisii! Liha ja sisuskalut irto vaa yhtenä mössönä kuarem mukana, ja joka ruaron sai erikseen nyppii siit sotkust.
Piretäänköhän niit pakkases vai lijotetaanko niihiv vettä painon lisäämiseks? Ei ne meitilläpäin kaupas olevat ainakan mitää kunnon böklinkei ole.
Saaks siält Turust viäl ostaa irrallaan olevii kunnollisii savusilakoi. Ja jos saa nim mistä?
Sankan ny, te turkulaiset, löytyyks siält,nim miä tulen siält ostamaa.
Olen ihan oikeesti kiitollinen vastauksest, ja saa muutkiv vastata, jos osaavatten kertoo oikeen paikan.- katicat
Venlastiina kirjoitti:
Miä olen aina rakastanu niit, muttei simmottii enääv vuasiin os saanuk ku ennenvanhaa olivatten.
Täs muutama päivä sitte miä olin näkevänäni isos looras simmottii aitoi savusilakkoi, ja vaikka hinta hirvitti, ev voinu olla ostamati.
Kyl oli pettymys suuri, ku ne taas oli ihav vetisii! Liha ja sisuskalut irto vaa yhtenä mössönä kuarem mukana, ja joka ruaron sai erikseen nyppii siit sotkust.
Piretäänköhän niit pakkases vai lijotetaanko niihiv vettä painon lisäämiseks? Ei ne meitilläpäin kaupas olevat ainakan mitää kunnon böklinkei ole.
Saaks siält Turust viäl ostaa irrallaan olevii kunnollisii savusilakoi. Ja jos saa nim mistä?
Olen ihan oikeesti kiitollinen vastauksest, ja saa muutkiv vastata, jos osaavatten kertoo oikeen paikan.Mää olen kans kyllästyny noihi mössösilakoihi, ett talvel en viitti niit pal ostaa. Jostaki mää kuuli ett ne olis tehty pakastetust kalast ja sen takia niitte sisälmykse ova simmossi. Toho mää uskonki, sill niiss on sisäl välill iha iso mäti. Kyll see on sen merkki ett ei ne talvel pyyretyi ol. Kesäll ne kutee.
Talvell mää ostan isomppa palvattu kalaa. Tori on mun kalan ostopaikka ja sielläki se luottomyyjä. Meijä Kupittaan Citymarketis, josa mää noi ylö kalliit silakat näin, on kyl hyvi savusilakoi. Ne tulee jostaki piänemmäst savustamost ja ne on oikkial tavat savustettu leppäpuil. Mut ain saa pakkauksest tarkkaan kattoo sen pakettisse laittopäivän etei vanhoi men ostama.
Eile mää osti torilt kahre ison merilohen ruoarot (sen selkäruoron). Paistoin sen pannul, ja napostelin perunan kans. Tul sitä terveellist omega kolmost saaruks. ne ol niin pal hyvi ja rapeit ett. - Julia
Lokari1 kirjoitti:
Meinaan vaan kuh ei ol näkynyh tulenlieskalta eikä juulijaltakan yhtään kiejotusta.
Ei senpuoleen olekukaan muukan ollu milään kirjotus mieälellä ,mää nyttten kysynki et misäs kaikki likat nytten oikeen onkan...?
Älkääs nyh hyvät likat vielä niih kovsti neuloko , nääs se muotikih voi vielä muuttua suveen mennessö nääs.
No nytten sitten visiinkih neet kilpailut piretään siel viikin saressa.
Taikka sitten mää olen taaskih saanuh väärijä tieronantoja.
Niih mää sanonki terveisijä saunasta, kyl olikih mukava kylpöö kuh satoki vähän, meinaan kyl toi saunaon mukava olkoon nytten sare taikka poutapäivä mää kyl tykään käyrä saunassa aina kuh vitin lämmitää.
Nyt mää menenki nukuun kuh on niihmukavan raukee olo .
Terv: Lokari1.Nykkun on lämmin ja kaunis ilma, nin tarttee käyrä monta kertaa päivässä kävelylenkillä.
Siä Amerikassa ei varmaan käyrä jalkasin missään, vaan mennään autolla joka paikkaan.
Kuinka on sun kanssas? Meet sää oikein asiakses hölkkään? Se olis kivan näköstä kun juaksisit oman koiras kanssa jossain puistossa. Nymmää alan kuvitteleen miltä se näyttäs. Ihanalta.
Koira kulkis juasten sun viäressä ja koska sää oot mitä torennäkösemmin kouluttanut sen hyvin, nin se tottelis, eikä lähtis narttujen perään, muulloin kun silloin jolloin sää meet ittekki.
Kävisitte ninkun miähissä lemmenretkillä.
Onks sulla juaksulenkillä sellanen otsapanta, hikinauha, vai mikä se on? Juakset sää sortsit jalassa, vai onko sulla jotkut verkkarin tapaset?
Sykemittari sulla on ainaki, eikö vaan?
Kyä mää taas oon suhun entistä ihastuneempi kun sää oot urheilija, oikeestaan huippu-urheilija.
Melko varmasti voittanut jonkun maratonjuaksunki, vaikka vaatimattomana et oo kehunu.
Mitä muuta liikuntaa sää harrastat kun juaksua koiran kanssa? - kalastajan vanha konsti
Venlastiina kirjoitti:
Miä olen aina rakastanu niit, muttei simmottii enääv vuasiin os saanuk ku ennenvanhaa olivatten.
Olen ihan oikeesti kiitollinen vastauksest, ja saa muutkiv vastata, jos osaavatten kertoo oikeen paikan.vieläkin käytössä.
Terkotan sitä konstia että ne kaikki puolimäräntyneet savustetiin ja kiiresti myyntiin.
Noi muovi pussit kyllä on hyviä kalan märänyttämiseen.
En osta niissä palmiiksi pakatuissa muovi päälisissä olevija silahkoita.
Paperiin ne silakat pitää käärijä nii saa jotensaki hyvijä sillon , joseivat ole oikeen vanhoja. - Lokari1
kalastajan vanha konsti kirjoitti:
vieläkin käytössä.
Terkotan sitä konstia että ne kaikki puolimäräntyneet savustetiin ja kiiresti myyntiin.
Noi muovi pussit kyllä on hyviä kalan märänyttämiseen.
En osta niissä palmiiksi pakatuissa muovi päälisissä olevija silahkoita.
Paperiin ne silakat pitää käärijä nii saa jotensaki hyvijä sillon , joseivat ole oikeen vanhoja.Emää mikään huippiurheilija ol enkä ole koskaankaan oluka.
Emää viitti koiran kans käveleen lähtee, seh jos näkee kissan taikka oravan niih multa on huoanosa tapauksesa nenä maassa,kyl seh niin kovaa vetää kettinkistä et mää jään toiseks.
Niih ei mun koira mitään tyttöjä kateleen mene kuh on itekin tyttö nääs.
Meinaaks sää juulija et mää olisin koulutanuh sen kateleen mulle likka klavereita?
Kyl mun pitää sanova et multa on siinäkih huono onni, taikka mää en isaakan koulutaa koiraa hyvin,
olishan seh mukava kuh koira halis aina joskus mukavija likkoja mulle...HAHA
Eikä seh mun koiranih uroistakan mitään ymmärrä kus seh on leikattu ettei tehe pentuja nääs.
Mää olen kyl vielä semmoselta leikkaukselta säästynyh.
Mikäs seh semoneh sykemittari oikeen on emää ol kullukan semosesta mittarista.
Jos sillä suräntä mitataan , niih mää kyl vielä tierän millonka mun syrän sykii, emää vielä niih helkutin vanha ole...
Niin tota kyl mää olenkih visiiin vähä huano urheileen , nääs toi mun laiskus kuh on päässy voiton puolelle mun elämäsänih nykysi.
Tota emää oikeestansa enää harrasta mitään urheilun lajija, josei saunomista ja pientä terveys voimisteluva lasketa miksikään.
No niih kyl mää olen koitanuh sitä aivo voimisteluvakih vähäsen harrastaa, mut koville se otaakih näin hitaalla mieäheltä sekin, ettei sitäkän oikeen paljo ole viitinyh tehrä nääs.
Muuten misäs tulenlieska on kuh ei ol näkynyh pitkään aikaan minkäänlaista kirjotusta .
Et sunkan sää juulija ole pelotellu tulenliaskaa?
Tossa joku puhus silakoista kyl määkin olen ihan samaa mieältä et härkiks ne menee semmosisa volijo pakkauksisa, jos eivät ole jo valmiita siihen pistetäessä.
Mun nenäni kyl on ennen sanonuh onko tuoreita vai jo valmiiksi eltaantuneita.
Nyt mää nenenki nukumaan, mun vysioterapautinih teetti mulla liikaa voimisteluva tänään, ihan väsyn , et hyvää yöätä vaan kaikille.
Terv:Lokari1. - Julia
Lokari1 kirjoitti:
Emää mikään huippiurheilija ol enkä ole koskaankaan oluka.
Emää viitti koiran kans käveleen lähtee, seh jos näkee kissan taikka oravan niih multa on huoanosa tapauksesa nenä maassa,kyl seh niin kovaa vetää kettinkistä et mää jään toiseks.
Niih ei mun koira mitään tyttöjä kateleen mene kuh on itekin tyttö nääs.
Meinaaks sää juulija et mää olisin koulutanuh sen kateleen mulle likka klavereita?
Kyl mun pitää sanova et multa on siinäkih huono onni, taikka mää en isaakan koulutaa koiraa hyvin,
olishan seh mukava kuh koira halis aina joskus mukavija likkoja mulle...HAHA
Eikä seh mun koiranih uroistakan mitään ymmärrä kus seh on leikattu ettei tehe pentuja nääs.
Mää olen kyl vielä semmoselta leikkaukselta säästynyh.
Mikäs seh semoneh sykemittari oikeen on emää ol kullukan semosesta mittarista.
Jos sillä suräntä mitataan , niih mää kyl vielä tierän millonka mun syrän sykii, emää vielä niih helkutin vanha ole...
Niin tota kyl mää olenkih visiiin vähä huano urheileen , nääs toi mun laiskus kuh on päässy voiton puolelle mun elämäsänih nykysi.
Tota emää oikeestansa enää harrasta mitään urheilun lajija, josei saunomista ja pientä terveys voimisteluva lasketa miksikään.
No niih kyl mää olen koitanuh sitä aivo voimisteluvakih vähäsen harrastaa, mut koville se otaakih näin hitaalla mieäheltä sekin, ettei sitäkän oikeen paljo ole viitinyh tehrä nääs.
Muuten misäs tulenlieska on kuh ei ol näkynyh pitkään aikaan minkäänlaista kirjotusta .
Et sunkan sää juulija ole pelotellu tulenliaskaa?
Tossa joku puhus silakoista kyl määkin olen ihan samaa mieältä et härkiks ne menee semmosisa volijo pakkauksisa, jos eivät ole jo valmiita siihen pistetäessä.
Mun nenäni kyl on ennen sanonuh onko tuoreita vai jo valmiiksi eltaantuneita.
Nyt mää nenenki nukumaan, mun vysioterapautinih teetti mulla liikaa voimisteluva tänään, ihan väsyn , et hyvää yöätä vaan kaikille.
Terv:Lokari1.Emää tie missä se on, enkä oo karkottanu.
Se vaan itte huamas, ettei verä vertoja tusinalle savolaisia, jokka on ilmottautunu kilpaileen.
Kahvilan pitäjä siältä Savosta väittää, ettei tu mukaan, mutta se ny on vaan sitä savolaista venkoilua. Jos mää yhtään mitään ymmärrän, nin se on koko missi-irean alkuun panija.
Jokku väittää, että Virossa oli käyny kauneusleikkauksessaki, ja ylensä harrastaa kylpylälomia, kun siä hiarotaan ja hölvätään. Nuoret miähet vaan kelpaa hoitoja antaan.
Mää oon luannon kaunis, toiste kun likkakaveri, joka oli myäskin Virossa mutakylvyssä, ja sillä kun on sellanen erikoinen pigmentti ihossa, nin siltä ei lähtenykkän se muta poijes millään pesulla. Mää en o vahinkonilonen koskaan, sillon mua kyä nauratti. Häti piti ja ähä kuti, ny on naama kun pualverisellä. Sanoinki sille että en oo rasisti, mutta sun kaa en sentään viitti lähtee kaupunkille käveleen.
Tota noin, ettet sää ookkan huippu-urheilija:(
No, emmää siittä ny nin pahoillani o, sillä huippuälykäs miäs onkin paljon seksikkäämpi.
Sanoithan sää, että aivovoimistelua harrastat.
Mää oon yrittäny ratkasta joitakin sanaristikoita, jotka sää oot ilmeisesti laatinu, mutta en oo viä onnistunu ratkaseen.
Ne on takuuvarmasti sun älys tuatteita. Kukaan ei o Suamessa koskaan onnistunu ratkaseen.
Neuvo suvella mulle mitkä on ne avainsanat! - Lokari1
Julia kirjoitti:
Emää tie missä se on, enkä oo karkottanu.
Se vaan itte huamas, ettei verä vertoja tusinalle savolaisia, jokka on ilmottautunu kilpaileen.
Kahvilan pitäjä siältä Savosta väittää, ettei tu mukaan, mutta se ny on vaan sitä savolaista venkoilua. Jos mää yhtään mitään ymmärrän, nin se on koko missi-irean alkuun panija.
Jokku väittää, että Virossa oli käyny kauneusleikkauksessaki, ja ylensä harrastaa kylpylälomia, kun siä hiarotaan ja hölvätään. Nuoret miähet vaan kelpaa hoitoja antaan.
Mää oon luannon kaunis, toiste kun likkakaveri, joka oli myäskin Virossa mutakylvyssä, ja sillä kun on sellanen erikoinen pigmentti ihossa, nin siltä ei lähtenykkän se muta poijes millään pesulla. Mää en o vahinkonilonen koskaan, sillon mua kyä nauratti. Häti piti ja ähä kuti, ny on naama kun pualverisellä. Sanoinki sille että en oo rasisti, mutta sun kaa en sentään viitti lähtee kaupunkille käveleen.
Tota noin, ettet sää ookkan huippu-urheilija:(
No, emmää siittä ny nin pahoillani o, sillä huippuälykäs miäs onkin paljon seksikkäämpi.
Sanoithan sää, että aivovoimistelua harrastat.
Mää oon yrittäny ratkasta joitakin sanaristikoita, jotka sää oot ilmeisesti laatinu, mutta en oo viä onnistunu ratkaseen.
Ne on takuuvarmasti sun älys tuatteita. Kukaan ei o Suamessa koskaan onnistunu ratkaseen.
Neuvo suvella mulle mitkä on ne avainsanat!Kuh ei olekan näkynyh pitkään aikaan, mää tarkotinki sanova.
Ei sunkas tulenlieska nyh noin helpolla periks anna, määkyl olen ajatellu et hyvinhän seh kilpailu vietti näkyy kailla muilla likoilla olevan.
Tota noin niih ne sanaristikot kyl neet on mulle ainaskih vaikeita, emää semosija osaa tehrä enkä ratkookkan.
Mää kuh mietin et mitäs mää söisin tänään niih siinäkih on joskus ihan liika vaikija mietintä aihe nääs.
Huonostipas kävikih sille sun likkakaverilles kuh sillä noin väri muuttu, oliskohan ollu jotain öljyvuotoja jostain tankkilaivasta tullu sinne kylpylän muta kylpyyn.
Vaikeeta varmaankih semoset pesstä poies , kuh mulla on semonen käsitys et öljyvärimaali pysyy vaikka millasessa pinnassa, vaikken mää paljoakan maalamisesta ymmäräkkän.
Mää jourun kerran raapimaan maalija pois yhrestä ovesta joka oli maalatu öljymaalilla, kyl siinä meni aikaa jah tupakkiakih, olis ollu paljo halvempaa ostaa ihan uus ovi nääs.
Meinaan emää alkanuh semosta työätä tekeen ilmaseks, mut kuh tyhmänjohtaja halus niih mää raaapin sen oven puhtaaks, mut kyl se oli kova työä nääs.
Niin tota eihän mun pitänyh mistään töistäni puhua sorry vaan kuh joskus tulee noi entiset ajat mieleenih...
Nyt mää otankih pikku siestan..
Kuh toi työästä puhuminenkih alkaa väsytämään.
Terv: Lokari1. - Minä itte
Minä itte kirjoitti:
Jaa että omalla murteella.
Että näin.Mitä te meette hakemaan jos sanotaan että haje pääläri?
Tai mitä teettä jos sanotaan että jätä se ovi selälleen?
Tai jos teille sanotaan että joku on porstuasa? - katicat
Minä itte kirjoitti:
Mitä te meette hakemaan jos sanotaan että haje pääläri?
Tai mitä teettä jos sanotaan että jätä se ovi selälleen?
Tai jos teille sanotaan että joku on porstuasa?Hakisin päällystakin.
Jätän oven ihan avoimeksi.
Hän on kylmässä eteisessä. - vähäsen tota
katicat kirjoitti:
Hakisin päällystakin.
Hän on kylmässä eteisessä.Pääläri kohtaa...
Se kun onkin maitohinkki, eikä mikään päällystakki .
Meinaan sulla näkyy toi pohjalainen murre olevan epäselvää.
Kaikki muut siinä sun suoamenuksesas oliki ihan kohralansa. - katicat
vähäsen tota kirjoitti:
Pääläri kohtaa...
Se kun onkin maitohinkki, eikä mikään päällystakki .
Meinaan sulla näkyy toi pohjalainen murre olevan epäselvää.
Kaikki muut siinä sun suoamenuksesas oliki ihan kohralansa.Telkkarista sitä vaan oon kuullu. Etenki Mietaan puhumana.
- Lokari1
katicat kirjoitti:
Telkkarista sitä vaan oon kuullu. Etenki Mietaan puhumana.
Meinaan että mikäs noista oikeen oilikan oikeen.
Kuh määki olen kuullu joskus kulkeisani et pääläri olis maito hinkka.
Jah päälystakki olis joku ulsteri ... ? vai mikä seh nytten sitten oikeelta nimeltänsä oliskan...
Tota mää en nytten pääsykän perille et mitä seh miataa tarkotti, jos selvitäisit mullekih , nääs kuh mää olen aika hiras ymmätään mitä sanosit.
Nääs kuh mulle jäi semmoneh utelijaisuuren kipinä
kaivaleen mikä oli se oikee asian nimi nääs.
Terv: Lokari1. - katicat
Lokari1 kirjoitti:
Meinaan että mikäs noista oikeen oilikan oikeen.
Kuh määki olen kuullu joskus kulkeisani et pääläri olis maito hinkka.
Jah päälystakki olis joku ulsteri ... ? vai mikä seh nytten sitten oikeelta nimeltänsä oliskan...
Tota mää en nytten pääsykän perille et mitä seh miataa tarkotti, jos selvitäisit mullekih , nääs kuh mää olen aika hiras ymmätään mitä sanosit.
Nääs kuh mulle jäi semmoneh utelijaisuuren kipinä
kaivaleen mikä oli se oikee asian nimi nääs.
Terv: Lokari1.Eks sää kaikkii lukenukkaa, ku nyt kyselet.(muute iha kiva ku kyselet ja oikke mun nime mainittit)Men ny hiukka takaperi ja alot lukke tost Mää ja sää kohrast alespäi. Siin asjat selkkivä.
Ens yö meill siirretä kelloi yhre tunni ver ettippäi. Ot se huamioo. Kui siäl teil tehrää? - katicat
katicat kirjoitti:
Eks sää kaikkii lukenukkaa, ku nyt kyselet.(muute iha kiva ku kyselet ja oikke mun nime mainittit)Men ny hiukka takaperi ja alot lukke tost Mää ja sää kohrast alespäi. Siin asjat selkkivä.
Ens yö meill siirretä kelloi yhre tunni ver ettippäi. Ot se huamioo. Kui siäl teil tehrää?No eks sää ymmärrä, ku se sanos mul ett mull toi pohojalaanen murre on epäselvää.
Sitä varte mää sanosi, ett nii onki. Mää ole sitä vaa telkkaris kuullu ja muistini mukkaa Mietaan suust. Eks sää sitäkään tiärä ett Mietaa on Jussi Mieto, se entine mestarihiihtäjä ja nykyne kansanerustaja. - minä itte
katicat kirjoitti:
Hakisin päällystakin.
Hän on kylmässä eteisessä.joo muuten meni ihan oikein paitsi että hankalaa se on maitopääläriä yllesä vettää :)
- katicat
minä itte kirjoitti:
joo muuten meni ihan oikein paitsi että hankalaa se on maitopääläriä yllesä vettää :)
Mää meinasin ett ku suojapuku on haalari ja aluspöksyt ova alkkarit ni päällystakki on sen mukka pääläri.Eik olekki lookist?
- minä itte
katicat kirjoitti:
Mää meinasin ett ku suojapuku on haalari ja aluspöksyt ova alkkarit ni päällystakki on sen mukka pääläri.Eik olekki lookist?
sattuuhan sitä.
- Lokari1
katicat kirjoitti:
Meinaan se sun selvitykses .
Saanks määkin kysyvä yhren kysymyksen?
Tää on kyl sen pikkukallen kysymys, mut kai määkin voin sen kysyvä...
On kolme naista jah neet kaikki syöävät panaanija, yks pitää kiinni vaan etusormelaan jah peukalollansa , sit toineh pitää kaikilla sormillansa ja peukalollansa jah seh kolmas pitääkih kokokärelänsä elikä on oikeen ote kuh lapijon varresta.
Kukas niistä oh avioliitosa?
Noh tietysti se niistä naisista jolla on sormus, eikä seh neitiihmineh joka pitikun lapijonvarresta kiinni.
Meinaan vaan et joskus noit perustelut ei menekän ihan oikeen nääs.
Hyvää päivän jatkoo vaan sullekih.
Kyl sitä helposti voi tehrä siinä loookisessakih ajatelussa virheen meinaan.
Emää tota milään pahalla sanonuh nääs.
Lokari1 kirjoitti:
Meinaan se sun selvitykses .
Saanks määkin kysyvä yhren kysymyksen?
Tää on kyl sen pikkukallen kysymys, mut kai määkin voin sen kysyvä...
On kolme naista jah neet kaikki syöävät panaanija, yks pitää kiinni vaan etusormelaan jah peukalollansa , sit toineh pitää kaikilla sormillansa ja peukalollansa jah seh kolmas pitääkih kokokärelänsä elikä on oikeen ote kuh lapijon varresta.
Kukas niistä oh avioliitosa?
Noh tietysti se niistä naisista jolla on sormus, eikä seh neitiihmineh joka pitikun lapijonvarresta kiinni.
Meinaan vaan et joskus noit perustelut ei menekän ihan oikeen nääs.
Hyvää päivän jatkoo vaan sullekih.
Kyl sitä helposti voi tehrä siinä loookisessakih ajatelussa virheen meinaan.
Emää tota milään pahalla sanonuh nääs.
Terv: Lokari1.Mää rupesi jo miättimä toho arvotuksesse vastaust, mutt sää vastasitki ite, tattis vaa. Mää syän banaani haarukan kans ja palotan teräväll veittel :), mitäs siihe sanot?
Kiitos vaa hyvän päivän jatko toivotuksest, vaikk ei sitä kyll enää pal ol jäljel. - Lokari1
katicat kirjoitti:
Mää rupesi jo miättimä toho arvotuksesse vastaust, mutt sää vastasitki ite, tattis vaa. Mää syän banaani haarukan kans ja palotan teräväll veittel :), mitäs siihe sanot?
Kiitos vaa hyvän päivän jatko toivotuksest, vaikk ei sitä kyll enää pal ol jäljel.Neh panaanit jonkun hillonkans vai oknkos neh kuumija, kuh mää olenkuullu et niiren makumuutuu paremaks kuumana...
No mää panin ton vastauksen tohon kysymykseenih valmiiks ettei joku poista kuh luulee etmäää jotakin seksikästä tarkotan siinä jutusanih nääs...
Niih kyl se tämäpäivä on varmaan jo menny siellä suoamessa ,mut mulla on melkeen yhreksän tuntia vielä jäljellä nääs.
Nyt mää menenki iltapäivä kahvin kettoon jah meinaan kyl juorakin kupilliseh ainakih.
minä itte kirjoitti:
sattuuhan sitä.
Tiiät sie tai tietääks kukkaa sitä mitä tarkottaa, ku sanotaa aimaaltaa?
Se on karjalan murretta. - Uamutuima
Meinasin männä minäkii ahvenia narroomaan, vuan se sano tuo ukkoin, että määhän iällä ja kokkeile kestääko tuo jiä, on vettä jiän pinnalla ja arvaamattomia suattavat erj paekoissa olla kestävyyveltään jiät.
Täätyy huomenissa männä kahtomaan, sttä vieläkö sielä pilikkijä nykyttellöö.tuossa sinun puhheessas on jotennii nii tuttu soenti, että arvoonpa, että myö on tavattukkii montae kertoo tiällä palstoella.
Mitenkähä sinä sinne Pielaveelle oot jootunna?
Piä kuitennii parempoo huolta siitä ukkokullastas.
Kää nyt kuitennii usseemmin kahtomassa siellä jiällä. Jiät ovattii jo meleko kehnossa kunnossa.
Asjasta toeseen. Mittee kummoo ne puhhuuvat? Tiälläkö on poestettu juttuja. Minkähä tähe?
Eehä tiällä nyt voe mittää rummoo puhua.
Mitä nyt vähä nuista kaaneuskisoista.
On sitä aekooehi eletty. - Pielavejin Tilta
Uamutuima kirjoitti:
tuossa sinun puhheessas on jotennii nii tuttu soenti, että arvoonpa, että myö on tavattukkii montae kertoo tiällä palstoella.
Mitenkähä sinä sinne Pielaveelle oot jootunna?
Piä kuitennii parempoo huolta siitä ukkokullastas.
Kää nyt kuitennii usseemmin kahtomassa siellä jiällä. Jiät ovattii jo meleko kehnossa kunnossa.
Asjasta toeseen. Mittee kummoo ne puhhuuvat? Tiälläkö on poestettu juttuja. Minkähä tähe?
Eehä tiällä nyt voe mittää rummoo puhua.
Mitä nyt vähä nuista kaaneuskisoista.
On sitä aekooehi eletty.Uattelin kahtoo mualimoo luajemaltikii ja piätin panna arpapeliks.
Minä sitä tykkeen pittee lippahattuva, ja sen minä heitin kuaressa mänemään, ja uattelin, että mihinkä suuntaan lippä jiäp näättämään, niin sinne mäännii asumaan ja otan ukon.
Joku antiikin sotapiällikkö on muistaiksein sanona : "Tulin, näin voitin."
Niinpähän tuota minnäi. Otin rikkaimman vanahanpoijan möllin , yljiämä kuikaleen , peräkammariin jiäneen.
Hyvijä puolija sillä on: Mehtee 550 hehtaarija.
Kuus hyvvee ravihevosta ja talo kun palatsi, vuan huonokuntonen. Minä sitä panin remontit kääntiin ja nyt passoo vaikka resitenttijä kuhtuva kyllään.
Mukavoo kun minuva muistit. Oon ihekkii monta kertoo uatella, että missee se uamutuimoo nykyvään männä viilettee. - Uamutuima
Uattelin kahtoo mualimoo luajemaltikii ja piätin panna arpapeliks.
Minä sitä tykkeen pittee lippahattuva, ja sen minä heitin kuaressa mänemään, ja uattelin, että mihinkä suuntaan lippä jiäp näättämään, niin sinne mäännii asumaan ja otan ukon.
Joku antiikin sotapiällikkö on muistaiksein sanona : "Tulin, näin voitin."
Niinpähän tuota minnäi. Otin rikkaimman vanahanpoijan möllin , yljiämä kuikaleen , peräkammariin jiäneen.
Hyvijä puolija sillä on: Mehtee 550 hehtaarija.
Kuus hyvvee ravihevosta ja talo kun palatsi, vuan huonokuntonen. Minä sitä panin remontit kääntiin ja nyt passoo vaikka resitenttijä kuhtuva kyllään.
Mukavoo kun minuva muistit. Oon ihekkii monta kertoo uatella, että missee se uamutuimoo nykyvään männä viilettee.lykästännä. Rikkaatta on siunaantunna oekeen kahmaloettaen.
En minnoo katteellinen. Onneks olokoo vua. Kyllä sitä passoo retestellä, ku on mehtee myyvä ja rahhoo riittää. Onninko sinä kengitit?
Tiijähä minnäe, että Pielaveellä on varmaan iha mukava asustella. Kaanista on luonto.
Se vähä pistää katteeks, ku sulloon niitä hevosia. Minnäe nii tykkee hevosista ja lapsuuvessa paljokii pelasi niihe kanssa.
Toesia se lykästöö, mutta niihä se o tiällä mualimassa, että tasa ee kää nuo onne lahjat.
- Likka321
Päevee immeiset!Emminä utele, eikä minun tarvihe tieteekkään, muutev vuan kyselen jotta minnekkä sitä outta mänössä ja mittee varten sinne?
- etsivivä-amadeus
Tiälläpäen savukala,on häkkää kuollu,niinkun esmerkiks silakka.
Onko teitillä kevättärinnassa?
Jo vaen alakaa hormoonit hyrreemää.
Työ ootte nii sivitynyttä porukkoo,että vähä hävettää tunnustoo,haesen lampaanihvelle.Kerihin toisen lampaan tännäen.
Saksilla nirhasin,mänhä siinä par tuntia.
Pilekilläe kävin uamulla.Ei oekein kirjottaminen
maestu,ku moonika näkkyy oleva vielä poekkee
amateus tyhjee täönnä - Lokari1
Sen kauneuskilpaulun takija manseen tullee ympäri suoamee likkoja näytämään iteensä nääs .
Siinähän sitä joh oliki tarpeeksi syytä ja paikkakih ku on nytten tierosas niih tule sääkih.
Mää kylläkän en vielä tierä oikeeta aikaa sulle sanova , mut kyl sekin vielä tulee tierotuksena kuh keritään vaan mullekin seh aika sanoo.
Nääs kuh mee hämäläiset ollaan aika hitaita meinaan nääs.
Tota jokos sääki likka nummeroines nytten tierät mihkä mennään ja mikä takijakih.
Ai niih hyvää huomenta vaan kaikille, nääs kuh meinas ihan unohtuva toi hyvän huoamenen toivotus meinaan.
Yerv: Lokari1. - Likka321
Lokari1 kirjoitti:
Sen kauneuskilpaulun takija manseen tullee ympäri suoamee likkoja näytämään iteensä nääs .
Siinähän sitä joh oliki tarpeeksi syytä ja paikkakih ku on nytten tierosas niih tule sääkih.
Mää kylläkän en vielä tierä oikeeta aikaa sulle sanova , mut kyl sekin vielä tulee tierotuksena kuh keritään vaan mullekin seh aika sanoo.
Tota jokos sääki likka nummeroines nytten tierät mihkä mennään ja mikä takijakih.
Ai niih hyvää huomenta vaan kaikille, nääs kuh meinas ihan unohtuva toi hyvän huoamenen toivotus meinaan.
Yerv: Lokari1.Oun tietennii mielissäin, kun kuhtu kilipailuun tulloo ja kokemustakkii on sen verra, että kotkylän mansikkatytöks valittiin joskus vuonna kuuskytjottain.Mutta kun Savosta tulloo niin kovatasosia kantitaatteja, kuten tuo Skillani, en arvoo lähtee mukkaan, kun potuttais hävijölle jiäminen niin mahottomasti.
Lupsakkoo huomenta sinne rapakon taa, tiällä alakaa kommee aarinkoenen päevä .
P.s.emmninä taejja ennee savolaesesta käävvä, oun nyt näehin etelärannikon suomenruohtalaesiin sekkaantunna. Likka321 kirjoitti:
Oun tietennii mielissäin, kun kuhtu kilipailuun tulloo ja kokemustakkii on sen verra, että kotkylän mansikkatytöks valittiin joskus vuonna kuuskytjottain.Mutta kun Savosta tulloo niin kovatasosia kantitaatteja, kuten tuo Skillani, en arvoo lähtee mukkaan, kun potuttais hävijölle jiäminen niin mahottomasti.
P.s.emmninä taejja ennee savolaesesta käävvä, oun nyt näehin etelärannikon suomenruohtalaesiin sekkaantunna.kirjottaa taas ,kuh mää tykkään että ei meissä oo enää sitä täysveristä; hämäläistä ,karjalaista,pohjaalaist,taiylipäätään
murteistakaan puhrasta. Mutta tykkään että kun ei ooo "väeivikanen" niinkuh yks tuttu pruukaa sanoo
niin sinne vaan kaikki . meinaan kesällä kun on ne suamen parhaat kisat . Ja luanne niissä kisoissa olis kanssa oltava paikallaan ,ei äksyjä hualita jokka käy toistensa tukkaan kii.
Mää luulen että meillä onkin semmonen tuamari mikä ottaa kaikki hyvät pualet huamioo.ullamirjami kirjoitti:
kirjottaa taas ,kuh mää tykkään että ei meissä oo enää sitä täysveristä; hämäläistä ,karjalaista,pohjaalaist,taiylipäätään
murteistakaan puhrasta. Mutta tykkään että kun ei ooo "väeivikanen" niinkuh yks tuttu pruukaa sanoo
niin sinne vaan kaikki . meinaan kesällä kun on ne suamen parhaat kisat . Ja luanne niissä kisoissa olis kanssa oltava paikallaan ,ei äksyjä hualita jokka käy toistensa tukkaan kii.
Mää luulen että meillä onkin semmonen tuamari mikä ottaa kaikki hyvät pualet huamioo.vähän hualimaton ,,se yks sana tuli taas väärin ,,mutta te varmaankin viksuna sen jo huamasittekin . se piti olla VÄRIVIKANEN. ja kaikki tiätää mitä mää tarkotan ,eikä se selityksillä parane menee vaan huanommaks:=)
Likka321 kirjoitti:
Oun tietennii mielissäin, kun kuhtu kilipailuun tulloo ja kokemustakkii on sen verra, että kotkylän mansikkatytöks valittiin joskus vuonna kuuskytjottain.Mutta kun Savosta tulloo niin kovatasosia kantitaatteja, kuten tuo Skillani, en arvoo lähtee mukkaan, kun potuttais hävijölle jiäminen niin mahottomasti.
P.s.emmninä taejja ennee savolaesesta käävvä, oun nyt näehin etelärannikon suomenruohtalaesiin sekkaantunna.ilikii,manikkatytöksii out kerra piässy.
Minähä en ota ossoo, ruppee vua Sinä savvoo evustammaa, kerra savolaine, aina savolaine,
mihikäs se kissa karvostaa piäsöö;))
Kyllähä minäkii voisi muute, mutta ku noita kiloja on tullunna, ei oekee missi mittoihi kerkii, vaikka kuinka lenkkeillä yrittäs ja on se tuo nuamakii nii ruttusaks männä, ihtesä suojeluvaisto sannoo, että top tykkänää.
Jiäpkös savo maine nyt sitte muorin ja Pielavien Tiltan ja oha vielä amateeus, ruppee vua Likka siinäi;))etsivivä-amadeus kirjoitti:
Tiälläpäen savukala,on häkkää kuollu,niinkun esmerkiks silakka.
Onko teitillä kevättärinnassa?
Jo vaen alakaa hormoonit hyrreemää.
Työ ootte nii sivitynyttä porukkoo,että vähä hävettää tunnustoo,haesen lampaanihvelle.Kerihin toisen lampaan tännäen.
Saksilla nirhasin,mänhä siinä par tuntia.
Pilekilläe kävin uamulla.Ei oekein kirjottaminen
maestu,ku moonika näkkyy oleva vielä poekkee
amateus tyhjee täönnämummu niitä lampaita kerihti, ja muistan et vällii lampaast vuoti vertakkii, kai hää niil isoil kerihtimis saksilla leikkas nahkaaki? Sit villat karstattii ja viimeiseksi rukilla jota jaloilla poljettii, kehrättii lankaa.
Mahtoko nyt tulla oikei amateus? Kehräät sie oikei ite lankaa?
Sie sit uskallat männä viel pilkillekii, älä ihmees vaa huku, sit meil vast hätä tullee et mist saahaa uus amateus heittämää tarinaa maalaiselämästä.
Maal on aitoo elämää
hävetä, ei saa yhtää
sinne moni halajaa
mielissänsä palajaa
kuulla puiden huminaa
lintuin lauluin laulantaa
aito luonto aukeaa
kun maalle katsahtaa
elämä on mallillaan
kun maalla olla saa.- my.mm.eli
Lokari1 kirjoitti:
Yerv: Lokari1.sain kokonaa luvetuks tiän murreketjun. Hitsiläine ko oon tuas myöhäs. Kerkisittä piättee kilpalunpitopaikaks sen suaren ko mie meinasin ehottaa Näsinneuloo. Meinasin jotta sinnehä kaik ossois, näkkyy tarpeeks hyvi ja pitkäl joka suunnast tulevil ja huonomp näkösilkii. Anteeks, pittää korjata et heikompnäkösil, en ensikää tarkottant ulkonäkköö, en veikkosel;)) Kaikha työ ootta h y v ä n n ä k ö s i i, jokkaine omal tavallaa. :=DD
Mie luulen kyl et sielkii on sauna jossai, kaikis elämyspaikoisha se tuppaa olemaa nykysi.
Ja oha siel se ravitel ylhääl, jossa vois pittee sen persijöjuhlapukukierroksen ja juhlii sit voittoo maljoi kohotellen ja näkkyy maisemiikii enemmä ko jossai suares ;) Eikä kukkaa puttoo laivast innossaa männes ja tullespäi pettymyksekyynelissää jos ei voittantkaa sitä ruunuu.
Nonii nyt ollaa kotonna, viimeyön tultii pojan kans, ja väsyneitä ollaa, mut pittää vaa tulla het tervehtimmää teitä kaikkii.
Ootte nii mukavast haaastelleet, vähä oon jaksant lukkee teijä kirjotuksii.
Onha miul monellaista tarinaa kerrottavana, kunha mie vähä tokenen täst väsymyksest, mut nyt mie lopetan tälkertaa ja mään purkamaa tavaroita.
Viel pittää sannoo, et kyl on mukavaa taas olla kanssanne höpisemäs. terv. monicataas tänne meirän seuroihin. Kyllä ollaan jo orotettukin .
Hyvä että pääsit terveenä takasin. Toivottavasti matka oli antoisa.- katicat
Tairat ihan hyväs kunnos ol, mitä nyt väsyny tiätty noi pitkäst matkast. Ny me orotetta matkakertomustas.
- höpäjämää
Miust on mukavamp kuulla muustakii ku niist iäaikasist missikisoist.
Tervetulloo oikee kovast! nyt mie sit ruppeen vähä purkamaa havaintojain sielt. Kaik jotka on käynt siel, on varmast sammaa mieltä miu kans monest asiast.
Myö mäntii yksityis matkal, eli tietsikan kautta poika tilas vaa matkat. Mentii hotellii yhös yöks, sit seuraavana päivänä otimme Condon (vuokrahuoneusto) molemmille omat, hinta putos huomattavast, ja asuntoja oli pilvin pimein saatavilla.Rahan arvo on,
1€ = 42,15 patia (baht)
10€ = 427,49 "
100€ = 4274,94 " jne.
myö vuokrattii huoneet 1kk se tul halvemmaks ku p:vinä vuokrattain, koska olimme 24 p:vää.Kukaus vuokrat ol jopa 6000 pat. alkaen, minun vuokra oli 10,000 ja pojalla 12,000 pat=kk.
Ai hyvä ihme ku haastellaa liikenteest, on täysin ihme et oon selvint vahinkotta. Herraisä kuitenkkii kaik mennee minkä kerkii suojateitä ei oo liikennevaloja en näht ko kahet suurkaupunkissa. Risteyksissä kaik män yhtä aikaa, kuka kerkes ensi, ja ylleensä ol täys kaaos. Ol mopot, autot ja jalakulkijat kaik yhtä aikaa mänös etteenpäin. Hyväihme mie olin kauhu partaal ku liikenne ol nii vilkas et ol jäätävä keskel kattuu oottamaa koska pääsee yli kavun.
Kaike ihmee keskel siel ol vasenpuoline liikenne.
Jalkakäytävii löyty, muttei joka paikast, välist ol mäntävä kävelee ajorajalle.
Ruokapuoli oli kevyttä ja halpaa, riisiä käytettii paljo ja kalaruokii, sit mie kokkeilin mere elävii, ol simpukoita, mustekalan lonkeroita ja kaikkea mitä sielt merest löytyy, ja sit viel etanoita keitos jonka tilasin, ja kyl pittää sannoo et syömättä jäi.
Ruokaa ja vaatteita saa halval, mut laatutavara maksaa myös siellä mahottomast.
Pikkukojuja joissa myyvää kaikea, arkivaatteita, kesäkenkiä, yleensä kaikemmoista kesätuotteita, onhan siellä aina kesä. Lämpötila oli 30-32 ast. joka päivä.
Hintatietoja:
Ostiha mie sortsit ja maksoin 4€ esim.
salsahame 10€
kovartalo hieronta yrttiöljyllä kesto 2 tunt. 20€
hiusten pesu 1€
jalkahoito 4€
kokovartalo hieronta kesto noin 1½ tun.4€
käsien hoito 2€
jalkojen hieronta 2€
tässä joitakkii esim.
Hoijiha mie kaiki puoli ihtejäin olin joka aamu aamu uinnil päiväl ja ilta uinil, joko altaal tai meres. Ves ol nii lämmintä et vaik ois olt uimas koko päivä ei kylmä ois tult.
Mut voi hyväihme, mitkä kiusakappaleet ol moskiitat, nuo pienet elävät jotka söi mua joka yö. Listisin (tapoin) iltaisin 10-20 kpl ja niitä peijoonia tuli kui tyhjästä yöllä syömää miu kinttujain ja muualtakkii.Pala lähti ja kaamea kutina jäi jälelle.
Taimaalaiset ihtessään ovat hyvi kohteliaita ja avuliaita ihmisii, ja mikä ihmeellistä, erittäin kauniisti kävelijöitä ja solakoita, ja hyväryhtistä porukkaa. Oli ilo katsella niiden kävelyä. Solakkuus selittyy riisin ja kalan syönnistä varmaan.
TW-kanavia laskin olevan 56 kpl, että kyllä on valinnan varaa.
Kaikekaikiaa Thaimaasee kannattaa männä miehii, siel heil on ruhtinaalliset päivät. Kahtelin ympärillein ja näin totesin. Tää ois asia jost vois viel kirjottaa toisel kertaa jos teitä kiinnostaa.höpäjämää kirjoitti:
Miust on mukavamp kuulla muustakii ku niist iäaikasist missikisoist.
Tervetulloo oikee kovast!olin vaa kirjottamas tuota pitkää kirjettäin, ku kutsuit minnuu. On siin lukemista, toivottavast jaksatte lukkee.
- my.mm.eli
monica kirjoitti:
nyt mie sit ruppeen vähä purkamaa havaintojain sielt. Kaik jotka on käynt siel, on varmast sammaa mieltä miu kans monest asiast.
Myö mäntii yksityis matkal, eli tietsikan kautta poika tilas vaa matkat. Mentii hotellii yhös yöks, sit seuraavana päivänä otimme Condon (vuokrahuoneusto) molemmille omat, hinta putos huomattavast, ja asuntoja oli pilvin pimein saatavilla.Rahan arvo on,
1€ = 42,15 patia (baht)
10€ = 427,49 "
100€ = 4274,94 " jne.
myö vuokrattii huoneet 1kk se tul halvemmaks ku p:vinä vuokrattain, koska olimme 24 p:vää.Kukaus vuokrat ol jopa 6000 pat. alkaen, minun vuokra oli 10,000 ja pojalla 12,000 pat=kk.
Ai hyvä ihme ku haastellaa liikenteest, on täysin ihme et oon selvint vahinkotta. Herraisä kuitenkkii kaik mennee minkä kerkii suojateitä ei oo liikennevaloja en näht ko kahet suurkaupunkissa. Risteyksissä kaik män yhtä aikaa, kuka kerkes ensi, ja ylleensä ol täys kaaos. Ol mopot, autot ja jalakulkijat kaik yhtä aikaa mänös etteenpäin. Hyväihme mie olin kauhu partaal ku liikenne ol nii vilkas et ol jäätävä keskel kattuu oottamaa koska pääsee yli kavun.
Ruokapuoli oli kevyttä ja halpaa, riisiä käytettii paljo ja kalaruokii, sit mie kokkeilin mere elävii, ol simpukoita, mustekalan lonkeroita ja kaikkea mitä sielt merest löytyy, ja sit viel etanoita keitos jonka tilasin, ja kyl pittää sannoo et syömättä jäi.
Pikkukojuja joissa myyvää kaikea, arkivaatteita, kesäkenkiä, yleensä kaikemmoista kesätuotteita, onhan siellä aina kesä. Lämpötila oli 30-32 ast. joka päivä.
Hintatietoja:
salsahame 10€
hiusten pesu 1€
jalkahoito 4€
käsien hoito 2€
jalkojen hieronta 2€
tässä joitakkii esim.
Hoijiha mie kaiki puoli ihtejäin olin joka aamu aamu uinnil päiväl ja ilta uinil, joko altaal tai meres. Ves ol nii lämmintä et vaik ois olt uimas koko päivä ei kylmä ois tult.
Mut voi hyväihme, mitkä kiusakappaleet ol moskiitat, nuo pienet elävät jotka söi mua joka yö. Listisin (tapoin) iltaisin 10-20 kpl ja niitä peijoonia tuli kui tyhjästä yöllä syömää miu kinttujain ja muualtakkii.Pala lähti ja kaamea kutina jäi jälelle.
Taimaalaiset ihtessään ovat hyvi kohteliaita ja avuliaita ihmisii, ja mikä ihmeellistä, erittäin kauniisti kävelijöitä ja solakoita, ja hyväryhtistä porukkaa. Oli ilo katsella niiden kävelyä. Solakkuus selittyy riisin ja kalan syönnistä varmaan.
Kaikekaikiaa Thaimaasee kannattaa männä miehii, siel heil on ruhtinaalliset päivät. Kahtelin ympärillein ja näin totesin. Tää ois asia jost vois viel kirjottaa toisel kertaa jos teitä kiinnostaa.miekii toivottelen, minnuu nii harmitti ko kerkesit lähtii jo enne ko mie toivotin hyvvee matkoo ;)
Va hyvästhä se näkkyy männee matkas ilma miun toivotuksiiki ;))
Kerro vaa lissää ko kerkiit, mukava lukkii ko ihe ei piäse tuommosil reissuil.
Paljo on miulkii lukemattomii ketjui tääl nyt ko en taas ainakaa viikkoo on käynt palstoil. Nyt en ennää jaksa enemmält tänä yönä. Pittää männä välil vähäks aikoo makkoomaa! - Lokari1
monica kirjoitti:
nyt mie sit ruppeen vähä purkamaa havaintojain sielt. Kaik jotka on käynt siel, on varmast sammaa mieltä miu kans monest asiast.
1€ = 42,15 patia (baht)
10€ = 427,49 "
100€ = 4274,94 " jne.
Hintatietoja:
salsahame 10€
hiusten pesu 1€
jalkahoito 4€
käsien hoito 2€
jalkojen hieronta 2€
tässä joitakkii esim.
Kaikekaikiaa Thaimaasee kannattaa männä miehii, siel heil on ruhtinaalliset päivät. Kahtelin ympärillein ja näin totesin. Tää ois asia jost vois viel kirjottaa toisel kertaa jos teitä kiinnostaa.Suo olis tarvitu täällä joh kauan aika sitten nostamaan to ketju ylös.
Mut sitten joku sen nosti.
Tota selvitäs nyh mitenkä seh paikka mieähille on paratiiisih?
Meinaan sehän vois sillon ollakih katomisen arvoneh paikka.
Mää kuh ei oikeen osaakan kuvitella mitenmukava seh paratiisi oikeenoliskan.
Määkin kuh olen niiku poikamieäs nääs, jah helkutin rumakih vielä, niih mulla on ollu kovat hommat myyrä iteeni seuraks jollekih naeiselle nääs.
Tota mää kyl uskonkih naeisen mielipirettä paremmih tollasisa jutuisa , nääs kuh monella mieähellä on sitä kehumista ainaskih puoalet jutuisansa nääs, varsinki jos neet naeisista puhuvat.
Noh mää jäänki orotamaan sitä selvitystä , jah toivotan sun moonika takasin ihan mukava kuh et jäääny sinne...
Suo olis tarvitu täällä joh kauan aika sitten nostamaan to ketju ylös.
Määkin kuh olen niiku poikamieäs nääs, jah helkutin rumakih vielä, niih mulla on ollu kovat hommat myyrä iteeni seuraks jollekih naeiselle nääs.
Tota mää kyl uskonkih naeisen mielipirettä paremmih tollasisa jutuisa , nääs kuh monella mieähellä on sitä kehumista ainaskih puoalet jutuisansa nääs, varsinki jos neet naeisista puhuvat.
Noh mää jäänki orotamaan sitä selvitystä , jah toivotan sun moonika takasin ihan mukava kuh et jäääny sinne...
Terv: Lokari1.mukavaa ku työ toivotatte takaskii. Olen kiitolinen et ehin nahoin pääsin takaskii.
Mie jatkan kertomistain taimaan oloista, mitä mie havaitsin.
Yöelämä taimaassa on vilkasta kuten muuallakin, jos olet nuori, keski-ikäinen tai vanhempi mies, taatusti sinulla tärppää seuransaanti.
Mutta jos olet nanhempi nainen yksinäinenki joka haluat irrotella, pitää hauskaa, paikkasi on joku muu kuin taimaa. Paikkasi on täyttänyt joku nätti nuori taimaalaistyttö. Ei niin vanhaa tai rumaa miestä ookkaan etteikö sieltä löydy seuraa.
on vanhempaa tai nuorempaa taimaan naista tarjolla.
Olempa nähnyt syntyvän perheitäkin ja seurustelu suhteita, pitempiaikaisiakin. Taimaassa mies tuntee olevansa elämänsä kunnossa kun käsipuoleen tarttuu naisia oikein tyrkyllä asti.
Havaitsin tämän kulkien poikani kanssa.
Voihan poikkeuksia sattua kuten minulle että muutama vanhempi herra innostui iskemään juttuja kanssani, ja sillä silmällä. mutta yleensä mielestäni vanhempi nainen saa kulkea rauhassa. Mutta ystävällisyyttä saa osakseen vanhempikin.
Taimaalainen nainen on avulias,nöyrä ja kiltti miestä passaava, ja tuskin osaa sanoa ei, missään asiassa. Löytääkö sieltä elämän kumppanin, riippuu tietysti itsestä.
Kaiken eellisen kertomani mukaan sanonkin että paikka on miehille ihanteellinen, jos on seuraa vailla.
Siellä on käytävä itse toteamassa sen, että terveisiä vaan seuraa vailla oleville miehille. Siellä se sytänkäpynen voi oottaa. Voit löytää vaikka elämän kumppaninkin.
Tässä toteamukseni näistä asioista.
Ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin, allerkisenä ihmisenä huomasin olotilani helpottuvan siellä huomattavasti. Siks mie sanonkii et, reissu ei taint olla viimenen miu kohalt. Se lämpö ja kosteus mikä ilmas ol, ol miul ihanteellinen kuha siihe tottu.
Luuliha mie ensiks ko laskeuvuttii lentokentäl, et happi loppuu tykkänää, vaik en sanont pojal mittää. Ol se nii ouvon tukalan kuumaa ja kosteeta. Tulha siin mielee het, et mite mie pärjään tääl tämmöses tukalas ilmastos, mut kaik män hyvin. Oon tyytyväine koko reissuun.
Lopuks sanon et kuka harkitsee lähtöö käymää siel nii ei kannata maksella välikäsille, vaa suoraa internetin kautta tillaamaan liput, nii et ootte aamulla Taimaassa, nii ehitte saamaa majapaikan yötä varte, niitä on tarjolla vaikka kuinka paljo.
Matkakertomus Monicaltamonica kirjoitti:
1€ = 42,15 patia (baht)
10€ = 427,49 "
100€ = 4274,94 " jne.
Hintatietoja:
salsahame 10€
hiusten pesu 1€
jalkahoito 4€
käsien hoito 2€
jalkojen hieronta 2€
tässä joitakkii esim.
Kaikekaikiaa Thaimaasee kannattaa männä miehii, siel heil on ruhtinaalliset päivät. Kahtelin ympärillein ja näin totesin. Tää ois asia jost vois viel kirjottaa toisel kertaa jos teitä kiinnostaa.Kirjotas siä lisää vaa! Oli iham mukava lukee sun matkakertomustas. Ei siin ok ku yksi vika: se ol liial lyhkänen!
Mut kiitos nyk kumminki!Venlastiina kirjoitti:
Kirjotas siä lisää vaa! Oli iham mukava lukee sun matkakertomustas. Ei siin ok ku yksi vika: se ol liial lyhkänen!
Mut kiitos nyk kumminki!Mieko yritin oikei tosissaa kirjottaa lyhyest ko pitkät kirjotukset jää yleensä lukematta.
Toisekseen ei kolmeviikon lomast paljoo enempää voi reppiikää irti.
Mut kyl miel ol hyvä ku oisit lukent viel lissääki.
Kirjotinha mie pientä jatkooki siu kirjotukseis eellä, tottaha sie senkii luit. Neku yhistettää nii jopa tullee sopivast matkakertomusta.
Älä vaa oo erimieltä kanssain:))Lokari1 kirjoitti:
Suo olis tarvitu täällä joh kauan aika sitten nostamaan to ketju ylös.
Terv: Lokari1.vai mite sie oot nii hiljaa, oon oottant et kertosit mite sie suhtauvut tuoho miu kirjotuksee. Mielestäni kerroin iha niinko asiat näin siellä.
Siel kannattas käyvä katsastamassa, jollei naisia liikaa karta, sielt voip löytyy seläpesijäkkii, Taimaalaisten lisäks siel on lukematon määrä eurooppalaisiiki turisteja.
Samoissa suurissa hotelleissa itsestää on jo paljo yksinäisii, jotka istuvat iltaa alakerran kahviloissa, nautiskellen ruuasta, viinistä kahvista tai alkoholista ja seurustellen toitensa kanssa. Enlannilla pärjää hyvin.
Tul moitteita matka aiheest mut silti tään viel julkasen.
Eikä oo sanottuu et tää jää viimeseks kertoo matkast, se pittää vaa jokusten kestää, jättää lukematta.
terveisii Monica- Lokari1
monica kirjoitti:
vai mite sie oot nii hiljaa, oon oottant et kertosit mite sie suhtauvut tuoho miu kirjotuksee. Mielestäni kerroin iha niinko asiat näin siellä.
Siel kannattas käyvä katsastamassa, jollei naisia liikaa karta, sielt voip löytyy seläpesijäkkii, Taimaalaisten lisäks siel on lukematon määrä eurooppalaisiiki turisteja.
Samoissa suurissa hotelleissa itsestää on jo paljo yksinäisii, jotka istuvat iltaa alakerran kahviloissa, nautiskellen ruuasta, viinistä kahvista tai alkoholista ja seurustellen toitensa kanssa. Enlannilla pärjää hyvin.
Tul moitteita matka aiheest mut silti tään viel julkasen.
Eikä oo sanottuu et tää jää viimeseks kertoo matkast, se pittää vaa jokusten kestää, jättää lukematta.
terveisii MonicaHiras kirjoteleen.
Niih kyl mää jo vastasinkih , mut kuh pani sen silmälisijen osote linki niih poistuhan seh.
Mää kuh en huomanukkan etmää mainostin nääs.
Pitääki pistää oikeen mieätintä myssy päähänih et mitäs jos mää menisiki kaymään, kuh noin hyvän lausunno annot sieltä.
Mut ku mää olen hiras niih voi ollakih etten mää kerkijäkkän tänä vuonna vielä...
Mää aljankih mietimään ihan heti sitä sitä matkaa sinne.
Hiras kirjoteleen.
Niih kyl mää jo vastasinkih , mut kuh pani sen silmälisijen osote linki niih poistuhan seh.
Mää kuh en huomanukkan etmää mainostin nääs.
Pitääki pistää oikeen mieätintä myssy päähänih et mitäs jos mää menisiki kaymään, kuh noin hyvän lausunno annot sieltä.
Mut ku mää olen hiras niih voi ollakih etten mää kerkijäkkän tänä vuonna vielä...
Mää aljankih mietimään ihan heti sitä sitä matkaa sinne.
Terv: Lokari1.ettei huomaakkaa ku männöö mainoksel, miul käi joskus samalviisii, mut kantapää kautta oppii.
No sie laitat mietintä myssyn päähäis ja alat miettimää jospa sittenkii teet matkan sinne.
Siel alkaa nyt pikapuolii sajekausi et ei kannatakka männä ennää.
Mut miu poika kerto jottai et oliko se lokakuusta huhtikuuhu ku siel on ihanteelline ilmasto lomailla.
Kysyn kyl tarkemmi ne ajat hänelt jos tarvii?
Miust siu kannattaa käyvä vaik kerra katsastamassa, sit voit tehä oman johtopäätöksen.
Kysy vaa jos siul on kysyttävvää, yritän parhaani mukkaa vastata.
- katicat
Mull on ihan simmone olo et on. Mutt kertokaa mull te mail asuvat olekte nähny pelloill jo töyhtöhyyppi ja ilmas sivertevi kiurui? Niit kun ei tääl kaupunkis ol. Linnu liverryst mää olen kyl kuullu, mutt mää en tiär mitkä linnu ne ova. Mustarastast olin kuulevinan. Sit meijä nurkil asustavaa käpytikkaa mää orotan. Sit hän on tullu, kun hän on ilmestyny toho valopylvään lampun kuupan peltikantta pärryyttämää. Kyll varmaa iha pian toi nurmi alkaa vihertää, leskenlehrei mää näi eile.
- tuuraaja
Mun tarttee nyt vaa tuurata ittiän ja kertto, ett mää meni ite kattoma onks se kevät jo tullu. Kyll se on tullu, ko turklaise ova Aurajoe rannal kaikk penki vallottanu ja kaikill on naama aurinkosse päi. Ja niiii autuaalline ilme, simmotto silmä kiin ja lakkipois pääst ja taki napit auki, käret levälläs.
Määki pani polkupyörän roskikse viäree ja meni siihe yhrell vapaal penkil, mikä oli siin Siigynin lähell. Mää katteli, ku sorsat uiva joess. Sitt mont sorssa hyppäs siihe mun ette laituril aurinkko ottamaa ja sulkias sukimaan. Ne oli melkke kaikk parillissi, jokune vanha poik kyll oli joukoss, ja jos see yritti tulla niitte pariskuntatte lähell, nii äkki ne ukkosorsat sen tunkettelija pois kyöräsivä.
On se mukava ku näi eläkkeell olles voi luantokappaleiki ajan kans seurat. - Likka321
tuuraaja kirjoitti:
Mun tarttee nyt vaa tuurata ittiän ja kertto, ett mää meni ite kattoma onks se kevät jo tullu. Kyll se on tullu, ko turklaise ova Aurajoe rannal kaikk penki vallottanu ja kaikill on naama aurinkosse päi. Ja niiii autuaalline ilme, simmotto silmä kiin ja lakkipois pääst ja taki napit auki, käret levälläs.
Määki pani polkupyörän roskikse viäree ja meni siihe yhrell vapaal penkil, mikä oli siin Siigynin lähell. Mää katteli, ku sorsat uiva joess. Sitt mont sorssa hyppäs siihe mun ette laituril aurinkko ottamaa ja sulkias sukimaan. Ne oli melkke kaikk parillissi, jokune vanha poik kyll oli joukoss, ja jos see yritti tulla niitte pariskuntatte lähell, nii äkki ne ukkosorsat sen tunkettelija pois kyöräsivä.
On se mukava ku näi eläkkeell olles voi luantokappaleiki ajan kans seurat.Meijjän jokkee ruopataan ja partaita kivetään, joten ol aeka meteli ja ves sekasin kun kirjastokahvilan terassilla uamupäeväkahveet hörppäsin.Jiät lähtis het kun vuan tulis sopiva tuuli ne hajottammaan ja venneen sua laskee varmaan viikon parin piästä.
Sorsista minäkii tykkeen, mutta nuo joutsenet viep niiltä tilloo ja ne kamalat kanadanhanhet.
Koera hoksas tännään sitruunaperhosen ja eikös vuan leskenlehtiäkkii pilikistä rapasesta tienpenkasta.
Motoristija istu kans terassilla nahkapukkuin yläosa alas vejettynä - kumman harmaata karvoo sieltä kypäriin alta paljastuu.Eläkkeellä on aekoo ja varroo totteuttoo nuoruuvven unelmia.Mahtaako olla papoilla vielä tarpeeks noppeet refleksit ison tuhatkuutioisen pyörän käsittellyyn.Näätti kun oes ottanna voemille jo se pyörän nostaminen seisontatuen varraan.
Nuoruuvessa minnäe istuin 350-kuutioisen Kawasakin surinasussuna. Mitenkä tää kevät tuokii ne parraat nuoruusmuistot niin mieleen? - my.mm.eli
tuuraaja kirjoitti:
On se mukava ku näi eläkkeell olles voi luantokappaleiki ajan kans seurat.sehä täs eläkkeel olos on mukavoo ko aikoo on, seurata noit luontokappaleit ko siihe ei sillo työsoloaikan tahtont aika riittee. Miekii oon tuos parvekkeel noit lintui enemp aikoo seurailt, ja pittää snnoo jotta kyl se on kevät tult.
Viime viikol kuulin kahta iha outoo liverrystä, en tunnistant laulajii ensikää. Koitin kiikarilkii katsoo et milt näyttäisvät, va en suant selvee. En pitkää uskaltant kiikaril kahtoo nuapurtalon ikkunoihe päi ;))
Viime viikol taltintti laulo oikee korvii särkeväst muutaman metrin pääs pihlajas ko ripustin pyykkei kuivaustelineesee. Ens laulo vanhaa titityytä ainakii 10 minuuttii ja sit vaihto laulun tityyks! Kyl se viel kovemmalt kuulu, nii jot vissii kauemmaskii. Va ei siihe tyttötinttii tult ja sit hää lenskii piha toisel puolel koivun latvaa korkiammal laulamaa. En sit sinne ast näht jotta liekkö tehont ;)
Tännää tuas laulel pihlajas ja kauhiast suki höyhenijjää ja pörhistel suuntaa ja toisee, sielthä sit kuulukii pensasaija suunnast tytönliverryst ja sinne päi hää sit läht lentelemmää. No miehä tietyst uskon jot se on tää sama tintti kaike aikaa täs pyörimäs :=DD
Arki on sit miul alkant ja onkii mukava taas naputella levänneenä ja olla mukan teijä muihe mukan höpisemäs:)
Jos jottai kiinnostaa joku asia matkastain nii, kysy vaa, mie koitan vastata tietoni mukkaa?
Mennää taas etteepäi ja kirjotellaa mist vaa, mikä mielee juolahtaa.
Hyvvää ihanaa kevätpäiväalkuu kaikil.ko mie käytän silmälaseja, nii katoha ko innostuin tillaamaa sellaset sielt taimaaast, ko sanottii et ne on halpojakkii.
Niihä ne onkii, mie tilasin sellaset jotka vaaihtaa aurinkosa värriä, eli niist tullee tummat, ne on sit aurinkolasit samal.
Jokane me tiijämme kui vaikea on saaha tavallisten lasien takia aaurinkolaseja sopimaa.
Jos ostat (läpät) omien lasien päälle, ne peijoonit tekkee jälet laseihi.
Onks teil joku muu ratkasu täl onkelmal, ois kiva jos kertosit.
Nyt mie sit oottelen niitä laseja mielenkiinnolla, onks ne täys "susi" vai tuliks niist hyvät. Hinta oli kyl mahottoman etullinen.monica kirjoitti:
ko mie käytän silmälaseja, nii katoha ko innostuin tillaamaa sellaset sielt taimaaast, ko sanottii et ne on halpojakkii.
Niihä ne onkii, mie tilasin sellaset jotka vaaihtaa aurinkosa värriä, eli niist tullee tummat, ne on sit aurinkolasit samal.
Jokane me tiijämme kui vaikea on saaha tavallisten lasien takia aaurinkolaseja sopimaa.
Nyt mie sit oottelen niitä laseja mielenkiinnolla, onks ne täys "susi" vai tuliks niist hyvät. Hinta oli kyl mahottoman etullinen.ollut sellaiset niinkauan kun olen tarvinnut lasia ,ja hyväksi todettu . Minulla on oikeeta lasia ollut ainakin ne ensimmäiset ja luulisin että nämä täytyy olla lasia . Minä olen ne laittanut vaikka ne ovat huomattavasti kalliimmat . Mutta en ole koskaan tällaisissa nuukaillut .(muuten kyllä):=)
ullamirjami kirjoitti:
ollut sellaiset niinkauan kun olen tarvinnut lasia ,ja hyväksi todettu . Minulla on oikeeta lasia ollut ainakin ne ensimmäiset ja luulisin että nämä täytyy olla lasia . Minä olen ne laittanut vaikka ne ovat huomattavasti kalliimmat . Mutta en ole koskaan tällaisissa nuukaillut .(muuten kyllä):=)
mutta ei kai mua sen takia riskata täältä:=)
monica kirjoitti:
ko mie käytän silmälaseja, nii katoha ko innostuin tillaamaa sellaset sielt taimaaast, ko sanottii et ne on halpojakkii.
Nyt mie sit oottelen niitä laseja mielenkiinnolla, onks ne täys "susi" vai tuliks niist hyvät. Hinta oli kyl mahottoman etullinen.täs minun kirjottelus, ku aina vaan käyn ton Monican kimppuun. Nym miä lujin ihal loppuun asti ennen ku ruvin kirjottamaa, ettei taas mer ristiin!
Et siä liika pitkii kirjota, ku ne ei ot tylsii!
Että kiitosta vaaj ja kerros sitte niist rilleistäski lisää, ku olet ensten ne sisään ajanu.
Miä olen tätä murrettani miättiny, et sitä ov vähä vaikee kirjottaa, ku mullei o tota änk-äänteem merkkiä. Tulee tehtyy vähä kirjallista väkivaltaa.ullamirjami kirjoitti:
ollut sellaiset niinkauan kun olen tarvinnut lasia ,ja hyväksi todettu . Minulla on oikeeta lasia ollut ainakin ne ensimmäiset ja luulisin että nämä täytyy olla lasia . Minä olen ne laittanut vaikka ne ovat huomattavasti kalliimmat . Mutta en ole koskaan tällaisissa nuukaillut .(muuten kyllä):=)
kyl mie otan muoviset, nykyään on sitä kovapintasta muovii ettei naarmuunnukkaa helpost.
Miust ne lasiset on raskaat, vai oonko vääräs?
Mikä niist tietää mitä ne on koha sannoot vaa. Mie kerron sit lissää rilleist kuha saan varmuuven onks ne hyvät, vai joutuuko heittämää vesilintuu, niiko pruukataa sannoo!
Sie oot olt tyytyväine niihi kumminkii, ja ymmärsin et siul tummuu lasis aurinkossa? Oon aatellutkii et mahtaako värit hävitä vanhemmite?
Mut onkii hyvä tietää et siul on pysynt.
Miul on nyt muoviset lasit jossa on yläosas väriä laitettu, ja mie oon huomant et näist on häipynyt värrii. Kävinki optikol joka teki nämä, nii hää sano et ei voi lisätä väriä vanhoihi laseihi. Tää ol tämmöne juttu laseistani.monica kirjoitti:
kyl mie otan muoviset, nykyään on sitä kovapintasta muovii ettei naarmuunnukkaa helpost.
Mikä niist tietää mitä ne on koha sannoot vaa. Mie kerron sit lissää rilleist kuha saan varmuuven onks ne hyvät, vai joutuuko heittämää vesilintuu, niiko pruukataa sannoo!
Sie oot olt tyytyväine niihi kumminkii, ja ymmärsin et siul tummuu lasis aurinkossa? Oon aatellutkii et mahtaako värit hävitä vanhemmite?
Miul on nyt muoviset lasit jossa on yläosas väriä laitettu, ja mie oon huomant et näist on häipynyt värrii. Kävinki optikol joka teki nämä, nii hää sano et ei voi lisätä väriä vanhoihi laseihi. Tää ol tämmöne juttu laseistani.kun niistä muavisista kuluu se väri. Mulla ei ne ainakaan tunnu painavan. Ne tummuu heti kun valo vaihtuu kirkkaaks,ja mää pirän niitä telkkariakin kattellessa ,mulla on moneen lähtöön lasia ,kummakyllä ku noi vanhemmatki on ruvennu mulle mallaan taas ,olisko näkö parantunu ,ommää muutenki huamannu että ,ku saa olla kotona eikä oo enää sitä tarkkaa tyätä, niin ,voi olla että näköki parani.
ku vaan toi ulkonäköki tekis samaa,- Lokari1
monica kirjoitti:
Miul on nyt muoviset lasit jossa on yläosas väriä laitettu, ja mie oon huomant et näist on häipynyt värrii. Kävinki optikol joka teki nämä, nii hää sano et ei voi lisätä väriä vanhoihi laseihi. Tää ol tämmöne juttu laseistani.Panin tonne viimeseksi halpojen lasien tilauslinkin osoteen, mut seh onkih pois nytten.
No mää olenkih nytten tällä kertaa vähäsen viksumpi ja en pane sitä linkkiä ollenkaan tänne.
Mut multa saa kyl sen osoteen ihan jokainen joka haluaa meinaan ostaaa lasit halvalla.
Soittakaa mulle skypellä niih mää annan ihan henkilökohtasesti, sitten sen chatissa nääs taikka sitten sähköpostilla nääs osaan mää silläkih yhren osoteen meinaan lähetää jokkaiselle kuka vaan sattuu lasija tarviteen nääs.
Muuten huomasittekos etten mää yhtään itkeny vaikka mun hyvänhyvyyttäni panema osote otetiinkih poises.
Määä vaan halusin antaa apuva tohon suoamen silmälasi kartelin hintoihin, taikka oikeestansa niiren vastustamiseenhän mää yritinkih sitä mun apuvani antaakih nääs.
Kyl mun jotakih piti kysyvä sulta moonika , mut mää unohrin seh asijan joh , helkutti kuh mää olen hiras ajateleen mitään järkevää asijaa nääs juuh.
Puhutaan niistä laseistaki sitten myöähemmin kuh määki saan takasi mieleenih mitä mää yritin sanova nääs.
Niih sitähän mun kans pitiki kysästä et mitenkäs likkojen pukusuuunitelu on alkanuh luonnistuun?
Jotakin multa nyttenki vielä jäi pois mut mitähän seh oikeen olikan....?
Terv: Lokari1.
Uus päivä alkaa ja ilma on raikas palstal, niin on hyvä.
Oon niiko vähä sanaton tänäaamun alottammaa kirjotustain.
Mut kerron ku ostin eile kesäkenkät ja mukavat jalkaa onkii. ajattelin et jos nyt en osta ne männöö menojaa, ku koot tuppaa loppummaa.
Hain tuollasii kenkii jo retkeltäin mut siel on vaa etupääs niitä varvastosuja.
Mukavaa alkavaa päivää teil kaikil,nytkii luvattii kaunista ilmaa, et mennää kaik tekemää pien lenkki. Siit se kunto kohenee.- Likka321
ja tervetulloo takasin Kotsuomeen. Taesit tuuvva aaringon ja lämmön mukanas meille, kun niin meitä hellitään tiällä ennätyslämpimällä kevväällä.Varmaan nouvvatit kaekkia meijän ohjeita kun tervennä palasit.Mahoitko yhtään taisilikkimekkoo ostoo tai tiettee.
Samat on ollunna hankinnat tiälläi: aarinkolasit ja kevätkengät, niillä sitä pärjäilöö.Ruppee sinnäi nyt ikkunan pessuun, niin piäset suomalainaesen kevättunnelmaan. Kyllä nää leskenlehettii melekein orkideasta käöp, kun ne harmaasta muasta loestaa.Mahtoko lintuin laalukaan olla niin sulosta siellä kun tiällä pohjan perukalla, entäs tää kevväinen valo.
Lepposata , naatittavvoo kevätpäevee kaekille! Likka321 kirjoitti:
ja tervetulloo takasin Kotsuomeen. Taesit tuuvva aaringon ja lämmön mukanas meille, kun niin meitä hellitään tiällä ennätyslämpimällä kevväällä.Varmaan nouvvatit kaekkia meijän ohjeita kun tervennä palasit.Mahoitko yhtään taisilikkimekkoo ostoo tai tiettee.
Samat on ollunna hankinnat tiälläi: aarinkolasit ja kevätkengät, niillä sitä pärjäilöö.Ruppee sinnäi nyt ikkunan pessuun, niin piäset suomalainaesen kevättunnelmaan. Kyllä nää leskenlehettii melekein orkideasta käöp, kun ne harmaasta muasta loestaa.Mahtoko lintuin laalukaan olla niin sulosta siellä kun tiällä pohjan perukalla, entäs tää kevväinen valo.
Lepposata , naatittavvoo kevätpäevee kaekille!ihanat lämpöset ilmat mukanain. niistä saahaa nauttii nyt muutama päivä.
Kyl mie nouvatin teilt saamia ohjeita tunnontarkast, en olt yhtää sairaana.
Ja valpaana olin etten jäänt likentee jalkoihikkaa.
Taisilkkimekkoo en tuont mut kylläki silkkise aamutakin ostin, ja muutaman salsahammeen, ko siel ol vaihettava vaatteita pitkipäivää , ilmasto ko ol mahottoman kosteeta ja kuumaa, nii vaatteet ol aina märät (kosteet).
Voi herraisä ko eile just kahtoin ikkunoita ja päätinkkii ruveta pesemää tännää.
Vielähä ne pessee, mut ko miul on tapan vaihtaa verhot samal, nii voi herraisä mikä silittämine niis onkaa.
Kysyit sie lintuilauluist siel, ei niitä paljo kult ko liikenne ol kova.
Mitä tullee valoisuuteen nii, siel alko hämärtää jo kuuve aikaa illalla, ja pimeys tul nopiaa seitsemält ol jo pimmeetä.
Mitä mie siel ihmettelin ol kuun asento meil se on pystyasennos mut siel ol makkaamas poikittai.monica kirjoitti:
ihanat lämpöset ilmat mukanain. niistä saahaa nauttii nyt muutama päivä.
Kyl mie nouvatin teilt saamia ohjeita tunnontarkast, en olt yhtää sairaana.
Ja valpaana olin etten jäänt likentee jalkoihikkaa.
Taisilkkimekkoo en tuont mut kylläki silkkise aamutakin ostin, ja muutaman salsahammeen, ko siel ol vaihettava vaatteita pitkipäivää , ilmasto ko ol mahottoman kosteeta ja kuumaa, nii vaatteet ol aina märät (kosteet).
Voi herraisä ko eile just kahtoin ikkunoita ja päätinkkii ruveta pesemää tännää.
Vielähä ne pessee, mut ko miul on tapan vaihtaa verhot samal, nii voi herraisä mikä silittämine niis onkaa.
Kysyit sie lintuilauluist siel, ei niitä paljo kult ko liikenne ol kova.
Mitä tullee valoisuuteen nii, siel alko hämärtää jo kuuve aikaa illalla, ja pimeys tul nopiaa seitsemält ol jo pimmeetä.
Mitä mie siel ihmettelin ol kuun asento meil se on pystyasennos mut siel ol makkaamas poikittai.Miä olen piänest asti ollu semmonen etten osat tuhlaa suviöitä nukkumalla. Yhtenä yänä lährin taas piänelle lenkille, ja enkös vaam meitin roskakatoksen kohralla kuullu mahrottaman kaunist linnullauluu. En tiärä, oliko satakiäli vai mustarastas, ku siel haavikossa viserteli. Miä vislain takasi, ja piänen rupeemam päästä se lintu vastas sillä mun vihellykselläni! Miä kokeilin taas, ja ihan selvästi se visertäjä matki minuu.
Kävim monena yänä vislaamassa sen kanssa. Yhtenä yönä tulin kattoneeks kalloo. Se oli kaks, ja minuu rupi mahrottomasti naurattamaa, ku ajattelin mitä ihmiset sanois, jos ne näkis ja kuulis, ku miä seisoin keskellä yätä siel roskakatoksen tykönä visertämässä.
Vaikkem miä siit välitä. Meinaam mennä taas suvella kuunteleej ja vislaamaan kilpaa.Venlastiina kirjoitti:
Miä olen piänest asti ollu semmonen etten osat tuhlaa suviöitä nukkumalla. Yhtenä yänä lährin taas piänelle lenkille, ja enkös vaam meitin roskakatoksen kohralla kuullu mahrottaman kaunist linnullauluu. En tiärä, oliko satakiäli vai mustarastas, ku siel haavikossa viserteli. Miä vislain takasi, ja piänen rupeemam päästä se lintu vastas sillä mun vihellykselläni! Miä kokeilin taas, ja ihan selvästi se visertäjä matki minuu.
Kävim monena yänä vislaamassa sen kanssa. Yhtenä yönä tulin kattoneeks kalloo. Se oli kaks, ja minuu rupi mahrottomasti naurattamaa, ku ajattelin mitä ihmiset sanois, jos ne näkis ja kuulis, ku miä seisoin keskellä yätä siel roskakatoksen tykönä visertämässä.
Vaikkem miä siit välitä. Meinaam mennä taas suvella kuunteleej ja vislaamaan kilpaa.Täs vanhuures on se hyvä puali et saa kaikes rauhas olla vähä höppänä.
Siit tulee ihmisetki vaa hyvälle tuulelle, ku niil on ikioma kyllähullu.- arvelen
Venlastiina kirjoitti:
Täs vanhuures on se hyvä puali et saa kaikes rauhas olla vähä höppänä.
Siit tulee ihmisetki vaa hyvälle tuulelle, ku niil on ikioma kyllähullu.Sie se taijat olla semmonen muija et siun päätäis ei palella?
Venlastiina kirjoitti:
Miä olen piänest asti ollu semmonen etten osat tuhlaa suviöitä nukkumalla. Yhtenä yänä lährin taas piänelle lenkille, ja enkös vaam meitin roskakatoksen kohralla kuullu mahrottaman kaunist linnullauluu. En tiärä, oliko satakiäli vai mustarastas, ku siel haavikossa viserteli. Miä vislain takasi, ja piänen rupeemam päästä se lintu vastas sillä mun vihellykselläni! Miä kokeilin taas, ja ihan selvästi se visertäjä matki minuu.
Vaikkem miä siit välitä. Meinaam mennä taas suvella kuunteleej ja vislaamaan kilpaa.on miukii mielest iha ok, mut seuraava päivä ei sit ookkaa. Yöl on nii hiljasta että iha nauttii siitkii tunnelmast.
Linnuist miukii pit viel kertoo, ko olin matkallain nii oottelin eräänä aamuna uima altaan aukeemista, nii viereeni hyppäs lintu.
Ei siin mittää, mut ku se aukas nokkasa ja ens se visers kauniist sit tul vähä pitempi äänähtys ja viimeseks tul niiko Suomalaiselt varikselt sellane rääkäsy.
Olin mie ihmeissäin ko yks ja sama lintu päästeli kolmelaista ääntä.
Oisko oottant miult ruokaa ja ku ei saant, anto näytin olostaa. Nauruha miult pääs ko se lens pois.
Et ossaa ne olla viisaita, en oo Suomessa kuult linnulla oleva nii montaa lauluääntä! Osas näyttää viel tunteesa, nii mie tulkihin sen.- juhlija pitkän yön
arvelen kirjoitti:
Sie se taijat olla semmonen muija et siun päätäis ei palella?
on näitä ihania naisia täälläkii, muttei paikalla oo kun tarviis.Parraat on varattukkii tietysti, ukkojesa vieressä nukkuuvat.
Leskiä tai karanneitakaa ei tullu vastaan ainuttakkaan. monica kirjoitti:
on miukii mielest iha ok, mut seuraava päivä ei sit ookkaa. Yöl on nii hiljasta että iha nauttii siitkii tunnelmast.
Linnuist miukii pit viel kertoo, ko olin matkallain nii oottelin eräänä aamuna uima altaan aukeemista, nii viereeni hyppäs lintu.
Ei siin mittää, mut ku se aukas nokkasa ja ens se visers kauniist sit tul vähä pitempi äänähtys ja viimeseks tul niiko Suomalaiselt varikselt sellane rääkäsy.
Olin mie ihmeissäin ko yks ja sama lintu päästeli kolmelaista ääntä.
Oisko oottant miult ruokaa ja ku ei saant, anto näytin olostaa. Nauruha miult pääs ko se lens pois.
Et ossaa ne olla viisaita, en oo Suomessa kuult linnulla oleva nii montaa lauluääntä! Osas näyttää viel tunteesa, nii mie tulkihin sen.Aikasemmas kirjotukses minul on tainnum mennä musta- ja laulurastaat sekasi, ja kellostaki on tulluk kallo!
Sitä se kesäaikaan siirtyminem mullet teettää.
Mut kyl miä suvesta tykkääv, varsinkis suviöistä.
Em miä tiärä pal ihanampaa ku valvoo yän hämärimmän hetken yli, ku aamu alkaa hiljallee haaleta. Mitää äänii ei kuulu paitti kosken kohina, ja sit rupee linnut pikkuhiljaa livertämää. Se onki semmonen simffonia, ettei simmottii pystym mitkääm mootsartit tai muut musikantit säveltämää! Ja entäs ne tuaksut! Neki on paljo voimakkaampii ja puhtaampii. Ruaho on kasteinej ja vesipisarat kimaltelee poimulehrillä.
Aurinkoki kipuu puiren latvain yläpuolelle,ja taas on eressä yks ihana suvipäivä, ja miä menen vähäks aikaa pitkäkseni ja herää pualilta päivin!
Jos pääsis valitteen, niim miä valvosin suvella yät ja päivät läpeensä ja nukkusir rospuuttoaikaan unirästit pois.
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017423
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?794944- 794829
- 1324238
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan83018- 522669
- 402561
- 482209
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102201Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211830