Isojen koirien omistajat, huomio!

Pienen papillonin entinen o...

Meillä hiihtolomalla ollessamme iäkäs perhoskoira sai tuntea nahoissaan, miltä tuntuu, kun kookas "susikoira" käy kimppuun, ja käytimme koiraa eläinlääkärissä, jossa neulottiin paljon tikkejä, onneksi jäi henkiin edes.

Nyt, noin viikko tapahtuneesta, koira on ollut kokoajan tosi kipeä, tänään saimme sitten eläinlääkäriajan uudelleen, ja koiraa alettiin leikkaan uudelleen, mutta niin ikävästi siinä kävi, että pienen koiravanhuksen sydän petti, ja nyt ollut kuolleena noin.5-tuntia,
äsken laitoimme ystävämme arkkuun, jonka meen poika lahjoitti, jonka oli koulussa tehnyt puutöissä, malttoi antaa sen 11-vuotias poika.

Laitoimme koiramme kauniisti valkoisen peitteen ympäri, tyynyn päänalle, ja pienen nallen mukaan viimeiselle matkalleen.

Hyvää matkaa sinne missä tuskia ei ole, tapaathan siellä meen entiset pois menneet koira ystäväsikin sitten, kiitos Rakas koiramme monista vuosista, joita saimme viettää.
Sinua jäi kaipaamaan iso perhe, jossa lapset itkee sinua, ja toinen koira hakee kokoajan missä olet.

Kyynelvirta, ja muistot ovat nyt osamme, kiitos..

33

2629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omakohtaista.
    • Kirjoitit isojen

koirien omistajat huomio!

Niin mitä asiaa sinulla oli???

Koirasi oli tietenkin kytkettynä ja iso paha susi
      irti?

Olen pahoillani silti että koirasi menehtyi.

• linkin aloittaja

Minun pieni perhoskoirani ei ole kellekkään ikinään mitään pahaa tehnyt, jos haluat "viisastella" mene jonnekkin muualle.
        Tiedät, jos haluat mitä tarkoitan, mikäli et, niin ole kommentoimatta mitään.

Meillä ikävä, ja isoja koiria ei pidä ottaa, jos ei niitä hallitse, että edes mökillä saisi olla rauhassa noilta "saalistajilta", pienelläkin on oikeus elää, me ei asuta missään taajamassa.
        Minä en ikinä ottaisi "susikoiraa", koska en sellaista takaisi hallitsevani, collie meillä on, jo neljäs, eikä ne ole koskaan purreet ketään.
        Mutta ne ovatkin niitä lassieita, viisaita koiria!!

• Jaana vaan
        linkin aloittaja kirjoitti:

Minun pieni perhoskoirani ei ole kellekkään ikinään mitään pahaa tehnyt, jos haluat "viisastella" mene jonnekkin muualle.

Meillä ikävä, ja isoja koiria ei pidä ottaa, jos ei niitä hallitse, että edes mökillä saisi olla rauhassa noilta "saalistajilta", pienelläkin on oikeus elää, me ei asuta missään taajamassa.
        Minä en ikinä ottaisi "susikoiraa", koska en sellaista takaisi hallitsevani, collie meillä on, jo neljäs, eikä ne ole koskaan purreet ketään.

Koiran rotu mikä hyvään niin aina löytyy opetettuja ja ei opetettuja. Muuten aggressiivisia ja arkoja ja neutraaleja yksilöitä.

Mulla on saksanpaimenkoira ja koskaan ei ole käynyt yhteenkään koiraan kiinni,mutta siihen on kyllä käynyt mm.vanha lammaskoira kiinni,ajokoira,noutaja,perhoskoira kiinni.
        Ja koirani ei ole sittenkään alkanut repiä vaikka varmasti mieli olisi tehnyt,vaan on luonut katseensa minuun ja minä olen häätänyt pureskelijat matkoihinsa.

ja me ollaan koiran kanssa jatkettu matkaa.Eli ei kaikki saksanpaimenkoiratkaan kaheleita ole,vain ne joiden omistajatkin ovat kaheleita.

Osanottoni koirasi puolesta.

• että koiranne kuoli.

Et kuitenkaan kertonut mitenkään tarkemmin mitä tapahtui. Miksi? Onko kyseessä vastaavanlainen tapaus kuin monet tuossa jo kertoivatkin, eli pikkukoira tekee mitä lystää tai siis omistaja antaa sen tehdä??

Collieta ja sakemannia on myös ihan turha vertailla keskenään. Sama kuin puhuisi hevosista ja lehmistä.

Samaa mieltä olen kyllä kanssasi siitä että mitään koiraa ei pitäisi ottaa jos ei hallitse sitä!

• minä täällä hei

Osanotot menetyksestänne. Tässä on syy miksi en ikinä tule ottamaan pientä koiraa. Ne ovat aivan liian herkkiä...

En todellakaan kirjoita tätä että puolustelisin tätä ison koiran omistajaa. Jos ison koiran ottaa, pitäisi se myös fyysisesti kyetä hallitsemaan. Murheellista että löytyy niitä jotka ottavat ison koiran eivätkä sitä hallitse vaan koira pääsee tekemään tuhojaan.

Mutta. Yksi asia pakko sanoa tässä mikä kismittää suuresti. Tämä koskee tosin myös isoja koiria mutta. Kun te ihmiset päästätte niitä koirianne vastaantulevalta kysymättä tutustumaan siihen toiseen koiraan, niin ottakaa nyt huomioon että vaikka se teidän koira olisikin kiltti, se toinen ei välttämättä ole. Se, että koira kävelee hiljaa, nätisti vierellä, ei kerro mitään, mitä se tekee jos toinen koira tulee lähelle. Varsinkin pienten koirien omistajat, pitäkää ne koirat omalla puolellanne, älkää päästäkö ilman toisen lupaa tutustumaan! Hommassa voi käydä juuri näin, että isompi koira ei olekaan kiltti ja siinä lähtee pienemmältä henki.

• tutustumassa

^ Juurikin noin. Pienten koirien omistajat todellakin laskevat kiltit, pienet koissunsa pitkässä hihnassa tutustumaan isoihin lajitovereihinsa liian helposti, kysymättä ison koiran omistajalta, sopiiko. Omat isot eivät ole moksiskaan vastaantulevista koirista, ei isoista eikä pienistä, jos ne kulkevat yhtä lailla hallittuina omistajansa vierellä, kuin omammekin. Mutta usein, ihan liian usein, vastaan tulee pienten koirien omistajia, koirat fleksissä tai poukkoilemassa kävelytietä laidasta laitaan. On siinä kohtaamistilanteessa sitten kivaa: pieni poheltaa hihnoineen ison jalkoihin ja iso tietty uteliaana yrittää selvittää, että mikä ihme siellä kintuissa pörrää. Kun iso sitten pääsee kosketusetäisyydelle se pieni pelästyy ja irvistää tai murisee tai nostaa karvat pystyyn. Jeeeee... soppa valmis! Iso luulee sen uhmaavan ja aikoo sanoa takaisin - omistaja joutuu käskemällä käskemään pienen koiran omistajaa kiskomaan koiransa pois ison jaloista irvimästä tai pelkäämästä ja samalla kannattelee omaansa puoliksi ilmassa,jolloin se tietty rimpuilee.

Siinä vaiheessa pienen koiran omistaja kiljuu jo täyttä häkää haukkuen sekä sen ison koiran että sen omistajan pähkähulluiksi, kun "ei hallitse vihaista koiraansa". Voi vehe!!! Pienen koiran omistaja sitten vielä änkee siihen samaan kasaan kaivamaan sitä pikkuistaan ja nostaa sen tietysti suuressa viisaudessaan syliinsä ison koiran nenän edessä, jolloin iso yrittää ihan varmasti päästä lähikontaktiin vieraan uhmaajan kanssa.

Tää on tätä päivää. Joskus se hallittu, fiksu iso sitten nappaa pienempää ihan koirien oman käyttäytymismallin mukaan pienen koiran omistajan sähellyksen vuoksi. Syyhän ei tietenkään ole pienen koiran omistajan (koiran syyhän se ei todellakaan ole!!!), vaan ilman muuta tyhmän ison koiran omistajan ja sen vihaisen ison elukan, eiks niin?

Iso tai pieni, ne on koiria kummatkin. Ja olisi syytä se muistaa kanssa, myös sen pienen koiran omistajan.

• hmm...

Olen todella pahoillani pienen puolesta, suru on varmasti valtava.:(

Aiheeseen sinällään liittymättä, kun minä ulkoilutan isoa koiraa, ja vastaantulija päästää omansa siihen nuuhkimaan ennen kuin ehtii mitään sanoa, niin ei, minä en todellakaan pystyisi/ehtisi tekemään yhtään mitään, jos omani päättäisikin yhtäkkiä napata toiselta niskat poikki. Tällaista tilannetta ei onneksi ole tullut eteen, koska omani suvaitsee kyllä ihan kaikkea liikkuvaa. Mutta kaikki koirat eivät ole sellaisia.

Tämä siis varsinaiseen aiheeseen liittymättä, sillä vastaavasta tilanteesta ei varmasti ollut kyse. On totta, että iso koira on koulutettava kunnolla, kun sellaisen ottaa, sillä hallitsemattomana se on vaarallinen. Ihan kokonsa puolesta.

Ja ennen kaikkea, oli koira minkä kokoinen/rotuinen hyvänsä; älkää hyvät ihmiset pitäkö niitä vapaana, jos ne eivät tottele.

• Big Dog
        tutustumassa kirjoitti:

^ Juurikin noin. Pienten koirien omistajat todellakin laskevat kiltit, pienet koissunsa pitkässä hihnassa tutustumaan isoihin lajitovereihinsa liian helposti, kysymättä ison koiran omistajalta, sopiiko. Omat isot eivät ole moksiskaan vastaantulevista koirista, ei isoista eikä pienistä, jos ne kulkevat yhtä lailla hallittuina omistajansa vierellä, kuin omammekin. Mutta usein, ihan liian usein, vastaan tulee pienten koirien omistajia, koirat fleksissä tai poukkoilemassa kävelytietä laidasta laitaan. On siinä kohtaamistilanteessa sitten kivaa: pieni poheltaa hihnoineen ison jalkoihin ja iso tietty uteliaana yrittää selvittää, että mikä ihme siellä kintuissa pörrää. Kun iso sitten pääsee kosketusetäisyydelle se pieni pelästyy ja irvistää tai murisee tai nostaa karvat pystyyn. Jeeeee... soppa valmis! Iso luulee sen uhmaavan ja aikoo sanoa takaisin - omistaja joutuu käskemällä käskemään pienen koiran omistajaa kiskomaan koiransa pois ison jaloista irvimästä tai pelkäämästä ja samalla kannattelee omaansa puoliksi ilmassa,jolloin se tietty rimpuilee.

Siinä vaiheessa pienen koiran omistaja kiljuu jo täyttä häkää haukkuen sekä sen ison koiran että sen omistajan pähkähulluiksi, kun "ei hallitse vihaista koiraansa". Voi vehe!!! Pienen koiran omistaja sitten vielä änkee siihen samaan kasaan kaivamaan sitä pikkuistaan ja nostaa sen tietysti suuressa viisaudessaan syliinsä ison koiran nenän edessä, jolloin iso yrittää ihan varmasti päästä lähikontaktiin vieraan uhmaajan kanssa.

Tää on tätä päivää. Joskus se hallittu, fiksu iso sitten nappaa pienempää ihan koirien oman käyttäytymismallin mukaan pienen koiran omistajan sähellyksen vuoksi. Syyhän ei tietenkään ole pienen koiran omistajan (koiran syyhän se ei todellakaan ole!!!), vaan ilman muuta tyhmän ison koiran omistajan ja sen vihaisen ison elukan, eiks niin?

Iso tai pieni, ne on koiria kummatkin. Ja olisi syytä se muistaa kanssa, myös sen pienen koiran omistajan.

Täyttä asiaa.

• Kääpiötytöt
        Big Dog kirjoitti:

Täyttä asiaa.

Asiaa, mutta yhtä ikävä tilanne se on pikkukoiralla kun tulee toinen pikkukoira flexi pitkällä vastaan..Itse kysyn aina saako tulla tutustumaan on koira iso tai sitten pieni. Meillä ei ole flexejä koska hihnassa on mukavampi kulkea ja niissä tyttelit osaavat kulkea. Muutenkin on käytöstavat hallussa,jokaista ei tarvitse haistaa, käskystä mennään ohi vetämättä.
        Ikävä todeta melkein joka päivä kun pikkukoira tulee miten sattuu vastaan, eikä omistaja tee mitään. Tai sitten ne jää ihmettelemään kun mun koirat osaavat käyttäytyä. Tekisi mieli sanoa että sieltä peilistä se vika löytyy..

• ......

Komppaan kyllä ihan täysin. En lähde erottelemaan isojen enkä pienten koirien omistajia, molemmista löytyy niitä mätämunia. Oma koirani suhtautuu täysin välinpitämättömästi vastaantuleviin koiriin, josta ilmeisesti voi vetää johtopäätöksen että koirani on kovinkin kiltti ja leikkisä turre, mikä ei sitten pidä paikkaansa pätkääkään, ja oman koiran voi tuoda pureskeltavaksi ihan lupaa kysymättä. Onneksi on tilanteen saanut estettyä välillä ihan vain ystävällisesti toteamalla, että nyt ei leikitytä, mutta joillekkin ei tunnu menevän jakeluun, että kaikessa välinpitämättömyydessään koira tarkkailee tilannetta koko ajan ja hyökkää salettiin jos vieras koira käy sen iholle, oli sitten aikeena vain tuttavallinen nuuskuttelutuokio. Pahintahan tässä on se että minun on pidettävä tilanne hallinnassa ja käyttäydyttävä niin rauhallisesti ettei koira puolusta minua, kun hermostun, melkoisen kovaa tekstiä on kovakalloisille tullut puhuttua täysin rauhallisella äänellä ja hymyillen, että varmasti toisen koiran omistaja luulee minun olevan pahin psykopaatti, mutta aivan sama minulle, kunhan kaikki selviävät tilanteesta korkeintaan psyykkisillä vaurioilla, ja silloinkin niitä kärsivät vain ihmiset. Tässä taannoin pakkasilla irtokoira yllätti meidät eikä perääntynyt piiruakaan vaikka kuinka ajoin tiehensä, silloin ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin heittää kengät jalasta ja sihdata mahdollisimman kovaa, siitä lähti.. onneksi.

• Hämeenlinnassa ollut tällainen tapaus,että poliisikoira(saksanpaimenkoira)tappoi valkoisen länsiylämaanterrierin.Omituista oli se,että vaikka tämä saksanpaimenkoira inhosi muita koiria sen annettiin siitä huolimatta jatkaa poliisikoiran tehtävissä.Miten tämä voi olla mahdollista?eikös yleensä poliisikoirat tee paljon yhteistyötä toistensa kanssa?vai olenko väärässä?
      Osanottoni keskustelunaloittajalle.

• jaas

Jostain iltapäivälehdestä muistan lukeneeni, että poliisikoira tappoi jackrusselinterrierin.

Enhän minä näistä mitään ymmärrä, mutta tuntuu tosiaan vähän hassulle, jos tuollaista koiraa voi pitää virkatehtävissä. Kaipa ne siellä sitten kuitenkin tietävät paremmin.

• ja toisen kerran

Osanottoni pienokaisen poismenon johdosta.

Eikö tämä ainainen pienten ja isojen koirien välinen "valtataistelu" voisi jo vihdoin saada päätöksen. Sivuilla ei ole enää mitään muita keskusteluaiheita kuin pienet koirat sitä ja isot tätä. Isoissa ja pienissä on eroja, niin kamalaa kuin se onkin. Ison koiran*niin kuin pienenkin saa pilalle vain ja ainoastaan hihnan päässä oleva kaksijalkainen. Ja sille tosiasialle kukaan ei mahda mitään, että iso voi vahingossa(kin)satuttaa pientä hyvin hyvin helposti.

Itselläni on pieni koira, jota en(ihan vain tiedoksi)päästä nuuskimaan edes pieniä koiria ennen kuin kysyn omistajalta kuinka toinen koira yleensä käyttäytyy..ja jos minulle vannotaan että toinen on kiltti; sittenkin päästän vain nenän kosketus etäisyydelle*ihan varmuuden vuoksi. Ja se,että jos teillä on kerran sattunut niin, että joku pieni koira on räksyttänyt tai roikkunut teidän ison koiran persekarvoissa niin älkää kiltit yleistäkö. Meidän (pieni)koira on ainakin sen verran hyvin koulutettu, ettei koirapuistossa irti ollessaankaan mene toisten luokse, ennen kuin saa luvan repikää siitä!!

• minä täällä hei

Veikkaisin, että tämä sun viimeisin kappaleesi oli suunnattu tuohon mitä minä sanoin ja muut ovat jatkaneet. Jos näin on, miksi hermostut? Ei tässä ole kukaan yleistänyt että kaikki pienet koirat poikkeuksetta kasvatetaan huonosti. Itse sinä nyt oot sen tuolta jostain päähäsi saanut.

"Ja se,että jos teillä on kerran sattunut niin, että joku pieni koira on räksyttänyt tai roikkunut teidän ison koiran persekarvoissa niin älkää kiltit yleistäkö."

Tiedoksesi, oma koirani on keskikokoinen, eikä ole vain yksi kerta kun pieni koira on yrittänyt luokse. Tähän mennessä ei ole yksikään vielä jalkoihin asti päässyt mutta ei ole ollut kaukana. Ja ihan yhtä hyvin niitä isoja koiria päästetään tutustumaan minulta kysymättä (omani saattaa pelätä isoja koiria, riippuen koirasta). Yleensä vain marssin ohi enkä päästä koiraa, ja jos koira tulee riittävän lähelle, mä potkaisen sen pois mikäli omistaja ei tee asialle mitään.

Riippumatta siitä onko kyseessä pieni vai iso koira. Vai pitikö sun nyt vain päästä sanomaan että "munpa pieni koira onkin hyvin koulutettu". Ei ole kukaan tullut puolustelemaan isojakaan koiria vaikka aloitusviestissä niistä nimenomaan puhutaan.

• Jaana vaan

johon yhdyn kybällä! Juuri näin asiat ovat minunkin mielestäni. Katseet kohti kaksijalkaista,jos koirat eivät osaa käyttäytyä.

Nimenomaan koskee sekä isojen että pienien koirien omistajia yhtäläisesti. Tyhmää asettua isojen tai pienien koirien puolelle,kun koirat ovat ainakin minusta ihan yhtä ihania oli ne sitten isoja tai pieniä,kun niitä on pidetty ja opetettu oikein. Ja isäntäväki panostaa koiran käyttäytymiseen sen verran,että saa pidettyä koiransa hanskassa myös niissä tilanteissa,kun toinen koira sinkoaa oman koirasi kimppuun.

Meillä se onkin sellanen juttu,että emäntää on syytä pelätä enmmän kuin isoa saksanpaimenkoiraamme. Minä näet puren varmasti hätäsemmin kuin koirani.Enkä ainakaan jää kattelemaan tumput suorina,kun joku säntää koiraani kohti ja koittaa kiinni käydä.

Samaten olen iskostanut koirani kalloon,että räksyttäjät ja riidan haastajat kannattaa jättää omaan arvoonsa ja jatkaa matkaa niistä välittämättä ja hyvin on asian ytimen oivaltanut,eikä ole ongelmia ollut vaikka erikielellä kommunikoimmekin.

Ja väitän,että panostaminen mm. koiran käytökseen kannattaa todellakin oli se sitten iso tai pieni koira.

• itselläni puolestani
        Jaana vaan kirjoitti:

johon yhdyn kybällä! Juuri näin asiat ovat minunkin mielestäni. Katseet kohti kaksijalkaista,jos koirat eivät osaa käyttäytyä.

Nimenomaan koskee sekä isojen että pienien koirien omistajia yhtäläisesti. Tyhmää asettua isojen tai pienien koirien puolelle,kun koirat ovat ainakin minusta ihan yhtä ihania oli ne sitten isoja tai pieniä,kun niitä on pidetty ja opetettu oikein. Ja isäntäväki panostaa koiran käyttäytymiseen sen verran,että saa pidettyä koiransa hanskassa myös niissä tilanteissa,kun toinen koira sinkoaa oman koirasi kimppuun.

Meillä se onkin sellanen juttu,että emäntää on syytä pelätä enmmän kuin isoa saksanpaimenkoiraamme. Minä näet puren varmasti hätäsemmin kuin koirani.Enkä ainakaan jää kattelemaan tumput suorina,kun joku säntää koiraani kohti ja koittaa kiinni käydä.

Samaten olen iskostanut koirani kalloon,että räksyttäjät ja riidan haastajat kannattaa jättää omaan arvoonsa ja jatkaa matkaa niistä välittämättä ja hyvin on asian ytimen oivaltanut,eikä ole ongelmia ollut vaikka erikielellä kommunikoimmekin.

Ja väitän,että panostaminen mm. koiran käytökseen kannattaa todellakin oli se sitten iso tai pieni koira.

kiltti foxi..hyvin käyttäytyvä ja silti välillä saan puolustaa sitä muiden ennakkoluuloilta ...kuten pienet haukkuu koko ajan(mikä ei pidä paikkansa) tai terrierit on ärhäköitä(mikä kanssa ei pidä paikkansa)...moni asia lähtee usein sieltä kaksijalkaisen puolelta ikävä kyllä. Ja toivoisi että ihmiset katsoisivat rotua ja miten se on kasvatettu eikä ennakkoluuloja.

Eikä kaikki osaa tulkita edes omaa koiraansa siksi aina kysyn ensin tuleeko toimeen ja sitten katson vielä elekieltä..ja joskus moni ns. arka onkin dominoiva yksilö vaikka emäntä väittää toista...
        kaikki kun ei tunne koirien elekieltä tai kiristävät hihnaa niin että koira ymmärtää tilanteen vaaralliseksi tai että sen tarvii ryhtyä puolustautumaan/vahtimaan...
        ja koirapuistoissa aremmat jää usein jalkoihin tai toisinaan dominoivammat yksilöt hyökkää arkojen kimppuun muutaman kerran tarkkailun jälkeen etc..

eli toivoisi ihmisten enemmän tarkkailevan koiriansa ja niiden käyttäytymistä varsinkin koirapuistojen "laumassa"..monikaan puremistapaus ei olekaan se ensimmäinen..kun käydään taustoja läpi mutta selitykset voi olla mitä ihmeellisemmät...tässä on terrieriä, toinen koira provosoi, toinen ei osannut komentaa tätä, sillä voi olla kipuja(vaikkei arasta mistään ja hyökkää ilman syytä) sinulla kun on terrieri ne kun on äkäisiä enkä pidä niistä(on paras kun yksi hyöky omani päälle ilman syytä eli koirani tepsutteli toisen ohitse..tosin seuraavaksi se hyökyi ei terrierin kimppuun)etc.

ja mitä tulee aloittajan perhoskoiraan niin otan osaa..noin ei saisi käydä ikinä. :(

• "johon kalikka kolahta...
        minä täällä hei kirjoitti:

Veikkaisin, että tämä sun viimeisin kappaleesi oli suunnattu tuohon mitä minä sanoin ja muut ovat jatkaneet. Jos näin on, miksi hermostut? Ei tässä ole kukaan yleistänyt että kaikki pienet koirat poikkeuksetta kasvatetaan huonosti. Itse sinä nyt oot sen tuolta jostain päähäsi saanut.

"Ja se,että jos teillä on kerran sattunut niin, että joku pieni koira on räksyttänyt tai roikkunut teidän ison koiran persekarvoissa niin älkää kiltit yleistäkö."

Tiedoksesi, oma koirani on keskikokoinen, eikä ole vain yksi kerta kun pieni koira on yrittänyt luokse. Tähän mennessä ei ole yksikään vielä jalkoihin asti päässyt mutta ei ole ollut kaukana. Ja ihan yhtä hyvin niitä isoja koiria päästetään tutustumaan minulta kysymättä (omani saattaa pelätä isoja koiria, riippuen koirasta). Yleensä vain marssin ohi enkä päästä koiraa, ja jos koira tulee riittävän lähelle, mä potkaisen sen pois mikäli omistaja ei tee asialle mitään.

Riippumatta siitä onko kyseessä pieni vai iso koira. Vai pitikö sun nyt vain päästä sanomaan että "munpa pieni koira onkin hyvin koulutettu". Ei ole kukaan tullut puolustelemaan isojakaan koiria vaikka aloitusviestissä niistä nimenomaan puhutaan.

"mä potkaisen sen pois mikäli omistaja ei tee asialle mitään."

• minä täällä hei
        "johon kalikka kolahta... kirjoitti:

"mä potkaisen sen pois mikäli omistaja ei tee asialle mitään."

Luuletko ettei mulla riitä voimaa potkaisemaan isompaa koiraa pois vai mikä tämä on olevinaan? En nyt oikein ymmärtänyt että miten niin se koira älähtää johon kalikka kolahtaa? Enkä sitä miten tämä mun potkaisulausahdus ylipäänsä liittyy aiheeseen isot vastaan pienet, kun todellakin niitä rasittavia tapauksia löytyy molemmista?

• linkin aloittaja

Luuletko ettei mulla riitä voimaa potkaisemaan isompaa koiraa pois vai mikä tämä on olevinaan? En nyt oikein ymmärtänyt että miten niin se koira älähtää johon kalikka kolahtaa? Enkä sitä miten tämä mun potkaisulausahdus ylipäänsä liittyy aiheeseen isot vastaan pienet, kun todellakin niitä rasittavia tapauksia löytyy molemmista?

...että montako pientä koiraa on raadellut jonkun kuoliaaksi, siis se kokoero, ja minun koirani on kuollut, ja se iso elää tasapainoista elämää, miten olisi ihmisten maailmassa, kai sentään eläinlääkärikulut, ja muut surut on ison koiran omistajan maksettava, niin kai ihmistenkin maailmassa.
        Isojen "petojen" sanon minä, anteeksi,jos ei voi jättää pientä edes omaan arvoonsa, jos toinen rääpäle pelkää, niin viekää vaikka minne käveleen, siellä missä on mahdollisuus taluttaa koiraa muuallakin, kuin pikkukoiran vierestä, oma piha, oma rauha.

Sellaiset ihmiset jotka ottaa esim. sakemannin itselleen "lemmikiksi" on hiveän huono ITSETUNTO, jos vielä antaa tappaa toisen koiran, pienen rääpäleen, pitää olla ihminen joka osaa käsitellä isoa koiraa.
        Olen hemmetin kiukkunen.
        Ja ikävä suuri pientä koiraani, joka ei vielä ole edes haudassa.

• minä täällä hei

...että montako pientä koiraa on raadellut jonkun kuoliaaksi, siis se kokoero, ja minun koirani on kuollut, ja se iso elää tasapainoista elämää, miten olisi ihmisten maailmassa, kai sentään eläinlääkärikulut, ja muut surut on ison koiran omistajan maksettava, niin kai ihmistenkin maailmassa.
        Isojen "petojen" sanon minä, anteeksi,jos ei voi jättää pientä edes omaan arvoonsa, jos toinen rääpäle pelkää, niin viekää vaikka minne käveleen, siellä missä on mahdollisuus taluttaa koiraa muuallakin, kuin pikkukoiran vierestä, oma piha, oma rauha.

Sellaiset ihmiset jotka ottaa esim. sakemannin itselleen "lemmikiksi" on hiveän huono ITSETUNTO, jos vielä antaa tappaa toisen koiran, pienen rääpäleen, pitää olla ihminen joka osaa käsitellä isoa koiraa.
        Olen hemmetin kiukkunen.
        Ja ikävä suuri pientä koiraani, joka ei vielä ole edes haudassa.

Aloitusviestisi oli vielä järkevä mutta nyt. Väität että sakemannin omistajilla on huono itsetunto ja ilmeisesti ovat ottaneet koko "pedon" vain egonjatkeeksi, niinkö? Minua ärsyttää tämä tällainen yleistys, että isoja koiria otetaan vain egonjatkeeksi ja pönkittämään huonoa itsetuntoa. Minulla on keskikokoinen koira mutta tottavie aion ottaa tulevaisuudessa ison koiran ja tiedätkö miksi? Siksi että satun pitämään isoista koirista. Pienet ovat mielestäni sama asia kuin kissa, enkä tahdo kissankokoista koiraa. Pienistä kuuluu erittäin kimakka ääni jos on herkkähaukkuinen, pienet ovat hyvin usein ärhäkämpiä kuin monet suuret rodut, ja pienet ovat yksinkertaisesti liian vahinkoalttiita ja herkkiä.

Mutta en silti mene arvostelemaan teitä jotka pienen koiran otatte. Makuasia mikä makuasia, en minä pidä vinttikoirista, terriereistä, mulkosilmistä enkä extraihon omaavistakaan. Kuten joku sanoi, mätämunia löytyy molemmista. Ikävä kyllä isoilla koirilla nuo mätämunat ovat usein kokonsa vuoksi jo vaarallisia, vaikka kyllä ne pienetkin tuhoa aikaiseksi saavat.

Enkä usko että tuo kyseinen "peto" hyökkäsi koirasi kimppuun sen vuoksi että se oli pieni, vaan sen vuoksi että sen nyt sattui olemaan ensimmäinen vastaan sattunut koira. Naurettavaa alata väittämään, että koiralla olisi jonkinlaista kokotajua. Häähää, sää oot pienempi, mää syön sut. Korkeintaan riistaksi voi isompi, metsästysviettinen koira luulla pientä koiraa, mutta se siitä. Ja riistaksi yleensä vain silloinkin kun toinen koira lähtee pinkomaan karkuun, mitä tässä tilanteessa pienemmällä ei ilmeisesti ollut mahdollisuutta, eihän.

Montako pientä autoa on runtannut rekan? Tuskin monikaan, mutta ei se tarkoita etteikö pieni auto saa aikaiseksi vahinkoa.

Ja toisen koiran omistajan on maksettava aiheutunueet kulut tottakai.

• Jormanjatkeena

Itselläni on iso vaarallinen pk-rotu, jota ulkoilutan aina remmissä. Silloin kun ollaan remmissä, niin ei pyöritä eikä mennä toisten ihmisten/koirien luo, vaan mennään miten minä määrään!!

Olen joutunut myös kaksi kertaa antamaan tohvelia vieraalle koiralle, joka on juoksennellut vapaana meidän luokse. Ekalla kerralla sanoin koiran omistajalle, että pistä kiinni tuo, vastauksena sain, ei se mitään tee. Vastasin sille, että mutta minä teen!! Siihen se tuli eteen pyörimään, annoin kevyen nokialaise koiran perseelle. Arvatkaa vain millainen älämölö alkoi kuulua sen koiran "ulkoiluttajan" puolelta!

• ....

...Harmi vaan, että mulla on ainoastaan huonoja kokemuksia perhoskoirista. Rehellisesti sanoen, en ole tavannut _ainuttakaan_ perhosta, joka ei räkyttäisi jokaikiselle vastaantulijalle. Naapurissa asuu pahin mahdollinen, jota vielä pidetään usein irti ja karkailee räksyttämään ohikulkeville koirille. Mielestäni on turha siinä sitten itkeä, jos tuolle räkyttäjälle joskus käy huonosti. Sorry, en osaa oikein tuntea sympatiaa, kun en voi sietää perhoskoiria :o(

• ...................

Papillonit ja phalenet on kyllä kivan oloisia koiria näin rotukirjojen mukaan, mutta siltikään en ole törmännyt kuin yhteen mukanaa papilloniin. Kaikki loput ovat olleet tyhjänpäiväisiä räkyttäjiä jotka ovat provosoineet vastaantulevia koiria.

Mutta pahoittelut silti menetyksestäsi.

• siitä ei päästä mihinkään
        ................... kirjoitti:

Papillonit ja phalenet on kyllä kivan oloisia koiria näin rotukirjojen mukaan, mutta siltikään en ole törmännyt kuin yhteen mukanaa papilloniin. Kaikki loput ovat olleet tyhjänpäiväisiä räkyttäjiä jotka ovat provosoineet vastaantulevia koiria.

Mutta pahoittelut silti menetyksestäsi.

ainakin minä pidän, mutta tämä on minun mielipiteeni.

• ...................
        siitä ei päästä mihinkään kirjoitti:

ainakin minä pidän, mutta tämä on minun mielipiteeni.

...mikäli ne päätyy oikealle ihmiselle. Väärän ihmisen käsissä mikä tahansa koira on neljällä jalalla seisova piru.

• Jaana vaan
        ................... kirjoitti:

...mikäli ne päätyy oikealle ihmiselle. Väärän ihmisen käsissä mikä tahansa koira on neljällä jalalla seisova piru.

todellakin jos koira päätyy väärälle omistajalle tai siis vääränlaiselle,niin ongelmia saattaa olla paljonkin tiedossa. Ja koirasta todellakin voi tulla nelijalkainen piru olemukseltaan.

Epävarman omistajan käsissä "syntyy "epävarmoja koiria,ikävää mutta huomattu liian usein tällästä tapahtuneen.

• osanottoni

oikein niskakarvat nousi pystyyn, kun luin juttuasi. mikä h...vetti noita tiettyjä susikoiran omistajia vaivaa!! ensin pitää ottaa sellanen poliisikoiran näköinen koira, mutta ei osata kasvattaa sitä sitten oikein. liian usein kuulee vastaavia tarinoita.luin kerran tapauksesta, jossa naapurin iso koira tappoi toisen naapurin pienen koiran, pikkukoiran omistaja houkutteli myöhemmin ison koiran tontilleen ja myrkytti...

• isompansa

näin se on.
        Mutta, osanottoni perhoskoiran kuoleman takia.
        Voimia paljon teille.

• koska näitä sattuu

jatkuvasti.
      Jokaisen, joka ottaa tuollaisen ison koiran, pitäisi hallita koiransa, turha syyttää pientä koiraa, vaikka se pelosta haukkuisikin.
      Eikö iso koira voi jättää "omaan arvoonsa" nämä pienet, jos ne ovat sitten niin rääpäleitä, heidän mielestään, tai emännän, ja isännän mielestä tietenkin.
      HALLITKAA KOIRANNE!

• osata kävellä

nätisti murinoimatta vierellä, mutta jos vapaana oleva koira tulee toisen nokan alle räkyttämään, niin voi olla ettei omistaja pysty tekemään mitään, tilanteet voivat olla salamanopeita.

Ja nimenomaan ei pientä, eikä suurta koiraa tulisi syyttää, ihminenhän se koiraa lenkittää.
        Mutta kuten ison koiran omistajan tulisi hallita iso koiransa, tulisi myöskin pienen koiran omistajan hallita omansa, lukien mukaan kyvyn käsekeä koiraa olemaan esim. haukkumatta, irvistelemättä, poukkoilematta, samat säännöt koskevat ihan jokaisen kokoista koiraa, koolla ei ole tässä asiassa mitään merkitystä!

Näistä tapauksista tosiaan kuulee nykyään aivan liian usein, mutta onko vika isojen, vai pienien omistajissa? Sitä tuskin voi mitata, sillä toisissa tilanteissa on voinut iso olla vapaana ja hyökätä pienen kimppuun, toisessa taas pieni vapaana hyökännyt/mennyt rähinöimään ison eteen. Tällaiset tapaukset ovat valitettavia, mutta kaikki kuitenkin lähtee ihmisestä, oli hänellä sitten iso, tai pieni koira.

• on se kumma

Jos pieni tai iso koira räkyttää jokaista vastaan tulevaa niin silloin on aika ruveta miettimään koira-omistaja suhdetta. koska silloin on jotain siellä ihmispuolella vikana jos koiran pitää suojella tai karkottaa tunkeilija pois. Ja koirat ovat koiria oli ne isoja tai pieniä ei ne ajattele että voi kun tuo on pieni antaa ton nyt v*tt**lla päinnaamaa.

• linkin aloittaja

ilman rakasta koiraamme, kuinka voi näin ikävä olla, aurinko paistaa kauniisti, ja metsäretkemme loppui tähän.
      Ikävä on sinua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6329
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      53
      4522
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      76
      4277
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4091
    5. 56
      3327
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      3068
    7. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2737
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      35
      2376
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2181
    10. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46