Rokotukset!

asdaffaf

Mitä rokotuksia/estolääkityksiä pitää ottaa? Netistä olen yrittänyt katsella mutta joka sivulla on vähän eri neuvot annettu..

14

2576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ramses II

      erityisiä riittää kunhan perusrokotukset on kunnossa eli jäykkäkouristus, polio jne. sitten hepatiitti rokotus on hyvä olla olemassa (esim. Havrix).
      Estolääkitystä et malariaan tarvitse Egyptissä.

      • jos matkustaa turistialueella

        Olisin uusinut omani, joka meni vanhaksi jo 5 vuotta sitten, mutta kouluterveydenhoitaja sanoi, että jos matkustan turistialueella ei tarvitse. En sitten uusinut. Havrix on otettu.


      • jos matkustaa turistialueella kirjoitti:

        Olisin uusinut omani, joka meni vanhaksi jo 5 vuotta sitten, mutta kouluterveydenhoitaja sanoi, että jos matkustan turistialueella ei tarvitse. En sitten uusinut. Havrix on otettu.

        Hm, mulle taas työterveyshoitaja sanoi Egypti on ainoa jonne matkustettaessa polio on todellakin hyvä olla, turistikohde tai ei. Ne muut olivat sitten (erikoisemmat rokotteet) vain niihin tapauksiin että jos työskentelee tai oleilee pitkään alkeellisissa oloissa.

        Mutta kun polio oli ilmainen, niin otin sen. Twinrix on myös hyvä olla, ei pakollinen sekään, mutta eipähän tarvitse miettiä mitä jos.


      • suositus
        Laziza kirjoitti:

        Hm, mulle taas työterveyshoitaja sanoi Egypti on ainoa jonne matkustettaessa polio on todellakin hyvä olla, turistikohde tai ei. Ne muut olivat sitten (erikoisemmat rokotteet) vain niihin tapauksiin että jos työskentelee tai oleilee pitkään alkeellisissa oloissa.

        Mutta kun polio oli ilmainen, niin otin sen. Twinrix on myös hyvä olla, ei pakollinen sekään, mutta eipähän tarvitse miettiä mitä jos.

        Itse olen terveydenalan ammattilainen ja egyptissä viime syksynä käyneenä suositeltavaa on ottaa hepatiitti a ja b rokotus eli twinrix. Hepatiittirokotusta suositellaan jo kaikissa lomakohteissa. Egyptissä tuo rokotus on paikallaan. rokotuksen hinta kokonaisuudessaan on n. 15oe 3 piikkiä. Muut rokotusohjelmaan kuuluvat rokotukset syytä olla kunnossa ehdottomasti jäykkäkouristus.


    • ahlan

      otayhteyttä omaan terveyskeskuksen , siellä tiedetään mitä rokotuksia sinulla on voimassa ja annetaan neuvoja,tarvitko tehosterokotuksia tai jotain muuta. Mieleastäni jäykkäkouristusrokotus (voimassa 10v.)kannattaa olla ja gammaglobuliini,hepatiittiavastaan(3kk) mutta kysy pitkäaikaista rokotusta, on kylläkin huomattavasti kalliimpi mutta jos matkustelet paljon tule ajan myötä halvemmaksi, eikä tarvi joka kerta muistaa.

    • -anne-

      perjantaina ottamassa rokotukset. A-hepatiitti rokotus annettiin. Se pitää itse hakea apteekista.Täytyy saada rokotusläkäriltä repsu. Ja uusinta rokotus puolen vuoden päästä. On sitten voimassa 20 vuotta. Lisäksi sain jäykkäkouristuksen (oli mennyt vanhaksi) ja polion sain myös. Se on hyvä olla Egyptissä.Jäykkäkouristus ja polio olivat ilmaisia.

      • Marie82

        Onko tuo polio kuinka kauan voimassa, tietääkö kukaan? Ite oon nyt 25v. ja varmaan joskus lapsena on kyseinen rokotus annettu.
        Ite olen havrixin hakenut ja jäykkäkouristus rokote uusittiin reilu vuosi sitten.


      • on...
        Marie82 kirjoitti:

        Onko tuo polio kuinka kauan voimassa, tietääkö kukaan? Ite oon nyt 25v. ja varmaan joskus lapsena on kyseinen rokotus annettu.
        Ite olen havrixin hakenut ja jäykkäkouristus rokote uusittiin reilu vuosi sitten.

        ...voimassa sen 10 vuotta! Itse menen sen ottamaan koska matkaamme ensi viikolla Sharmiin. Suomessahan sitä ei enää tarvitse uusia, mutta JOS matkustaa Egyptiin tarvii todellakin!!! Kysyin siitä omasta terveysasemasta ja sanoivat että EHDOTTOMASTI pitää olla voimassa tuo polio. Ennemmin sekin kuin tuo hepatiitti-rokotus! Että näin! ;)


      • Marie82
        on... kirjoitti:

        ...voimassa sen 10 vuotta! Itse menen sen ottamaan koska matkaamme ensi viikolla Sharmiin. Suomessahan sitä ei enää tarvitse uusia, mutta JOS matkustaa Egyptiin tarvii todellakin!!! Kysyin siitä omasta terveysasemasta ja sanoivat että EHDOTTOMASTI pitää olla voimassa tuo polio. Ennemmin sekin kuin tuo hepatiitti-rokotus! Että näin! ;)

        Katoin rokotuskortista ja mulle on annettu tuo polio vuonna -98, eli se on sit vielä voimassa. Eikä terveyskeskuksesta ainakaan sanottu, että pitäs se uusia. En sitte tiiä. Kannattasko se uusia? Matka on kolmen viikon päästä hurghadaan.


      • tuskinpa...
        Marie82 kirjoitti:

        Katoin rokotuskortista ja mulle on annettu tuo polio vuonna -98, eli se on sit vielä voimassa. Eikä terveyskeskuksesta ainakaan sanottu, että pitäs se uusia. En sitte tiiä. Kannattasko se uusia? Matka on kolmen viikon päästä hurghadaan.

        ...sun sitä tarvitsee sitten uusia koska on vielä voimassa. Voithan siitä vielä kysästä omalta terveysasemalta mutta mä luulen että ei tarvitse. Hyvää matkaa teille!!!


      • hamisu

        itseasias...engerix( pelkkä b-hepatiitti) ja havrix (pelkkä a-hepatiitti) ja tvinrix (a-ja b hepatiitti yhdistelmä) ovat nykyään ikuisia eli tulevat kyllä halvemmaksi. =) esim ite maksoin ekaa kertaa egyptiin lähtien vain tuon havrixin (yht.100€...kaksi rokotuskertaa)...joka riittää reissuun... työnpuolesta olen hoitajana joutunut jälkikäteen ottamaan nyt engerixin, niin en sen hinnasta tiiä...mutta ottakaa ihmees pitkäaikainen...ja lääkärille aika niin lääkäriltä rokotukseen respa..pysyy papereissakin tiedossa mitä kaikkee on saanut =)


      • tuo
        hamisu kirjoitti:

        itseasias...engerix( pelkkä b-hepatiitti) ja havrix (pelkkä a-hepatiitti) ja tvinrix (a-ja b hepatiitti yhdistelmä) ovat nykyään ikuisia eli tulevat kyllä halvemmaksi. =) esim ite maksoin ekaa kertaa egyptiin lähtien vain tuon havrixin (yht.100€...kaksi rokotuskertaa)...joka riittää reissuun... työnpuolesta olen hoitajana joutunut jälkikäteen ottamaan nyt engerixin, niin en sen hinnasta tiiä...mutta ottakaa ihmees pitkäaikainen...ja lääkärille aika niin lääkäriltä rokotukseen respa..pysyy papereissakin tiedossa mitä kaikkee on saanut =)

        rokotuksen otto ajankohta. Onko väliä jos ottaa vaikka viikkoa ennen matkustusta vai pitääkö olla joku pidempi väli, onko merkitystä?


      • yhden rokotemerkin sivuilta
        tuo kirjoitti:

        rokotuksen otto ajankohta. Onko väliä jos ottaa vaikka viikkoa ennen matkustusta vai pitääkö olla joku pidempi väli, onko merkitystä?

        "Vasta-aineet ovat yli 80 %:lla rokotetuista suojaavalla tasolla kahden viikon kuluttua ja yli 90 %:lla kuukauden kuluttua rokotuksesta. Rokotteet tulisi antaa mielellään vähintään kaksi viikkoa ennen matkalle lähtöä. Perusrokotuksen (kaksi annosta) jälkeen suojan kesto on ainakin kymmenen vuotta, ennustemallien mukaan 20 vuotta."

        Sitä parempi mitä aikaisemmin ennen matkaa rokotteen ensimmäinen annos on annettu, tehostetta ei tarvi ehtiä antaan ennen matkaa, kunhan muistaa sen antamisen säädetyssä ajassa.
        A- ja B-hepatiin yhdisterokotteessa on yhteensä 3 pistokertaa ja pelkässä A:ssa tai B:ssä kaksi pistokertaa.


      • Nimetön
        tuo kirjoitti:

        rokotuksen otto ajankohta. Onko väliä jos ottaa vaikka viikkoa ennen matkustusta vai pitääkö olla joku pidempi väli, onko merkitystä?

        Ei haittaa...mutta mahdollisten pienten rokotusoireidenkoin kannalta ehkä kannattaa käydä terkkarilla paria viikkoa aijemmin..ite egyptiin lähtiessäni otin vain hawrixin ja eka piikki paria päivää ennen lähtöä...ja sit puole vuode jälkee toine...eikä kummempia ole tullut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe