Silent Hunter 4

Arvostelua...

Ostin sitten Silent Hunter 4:n, eli Silent Hunter sukellusvene simulaatioiden viimeisimmän esiintulon.

Kyseessä on toisen maailmansodan Tyynenmeren sotanäyttämölle sijoittuva sukellusvene simulaatio, jossa pääsee kipparoimaan Yhdysvaltain laivaston kaikki merkittäviä sodanaikaisia venetyyppejä, vanhentuneesta S-Luokan veneistä aina Gatoihin ja Baloaihin asti. Yhteensä venetyyppejä on puolentusinaa ja kaikkiin saa sodan ja oman arvon kasvaessa niitata vaikka minkälaista viimeisintä asetta ja teknologista laitetta aina ylimääräisistä It-tykeistä harhamaalilähettimiin ja uusimpiin torpedoihin asti.

Jokaisessa veneessä on myös miehistö, josta jokainen ukkeli on mallinnettu ja kerää kokemusta omaan tahtiinsa, saaden lisätaitoja ja muuta, mm. itse myönnettäviä ylennyksiä ja mitalleita, jotka parantavat miehistöä.

Simulaatio on myös kaunis. Kaikki laivat 50 kilometrin säteellä mallinnetaan aina niiden kansilla käveleviä miehiä myöten. Sää, näkyvyys ja vuorokauden ja jopa vuodenajan vaihtelut ovat sisällä pelissä (koita lähteä Dutch Harbourista tammikuussa, Siperia (tai siis Alaska) opettaa.

Viholliset ovat vaikeita ja käyttäytyvät erinomaisen loogisesti, tehden upotuksesta todellisen saavutuksen. AI on suorastaan ovela, mitä nyt lentokoneet joskus tuppaavat olemaan vähän omalaatuisia.

Jos tästä kaikesta saa kuvan, että tämä on hyvä peli, niin se on virhe. Pelissä on suorastaan anteeksi antamattomia puutteita.

Ensinäkin on tietojen anto. Pelin kampanjan alussa kerrotaan, mitä sodassa tapahtuu hienolla animaatiolla ja lisäksi jatkuvana virtana radiosanomia, viestejä ja vihollis- ja ystävällismielisiä havaintoja muilta aluksilta. Tutkamies ja sonar kertovat suuntia ja kontakteja ja niitähän riittää (yksin Pearl Harbourista ulospurjehtimisen aikana niitä tulee jatkuvana virtana).

Mutta mitä tapahtuu, kun näet vaikkapa pienen japanilaisen vartio veneen? Mikäs se etäisyys Position Keeperin mukaan olikaan? Etsitään oikea valikko (periskooppi/hyökkäyskartta) ja otetaan esille oikea sivulta aukeava valikko ja sitten pitäisi säätää torpeedot, jotka ovat saman valikon toisella välilehdellä! Toiselta sivulta avataan torpedojen välilehti (suljetaan samalla järjettömän iso sekuntikello, joka aina silloin tällöin pomppaa eteen täyttäen loputkin järjettömän vilkkaasta näytöstä).

Tämän jälkeen komennetaan miehistö taisteluasemiin. Jonka jälkeen ei ole mitään keinoa tietää, onko miehistö taisteluasemissa. Tai keinoa purkaa taisteluasemat.

Avataan putket yksitellen napauttamalla putkea ja painamalla Q-näppäintä ja siirretään sytyttimet contact- eli kosketussytyttimille (amerikkalaisten magneettiset sytyttimet olivat suorastaan surkuhupaisia sodan alussa. Ne eivät yksinkertaisesti toimineet). Sitten laukaistaan torpedot, yksitellen ja huomataan, että jostakin syystä joku ajattelevainen miehistönjäsen on käynyt vääntämässä torpedot takaisin contact/magnetic- asentoon sillä välin, kun sinä valmistelit muita 'kaloja' valmiiksi. Joka ainut torpedo räjähtää 300 metrin päässä virittyessään.

Muilla kuin Mk 14 torpedoilla tilanne on itseasiassa huonompi. Kas kun ainoat torpedot, joille sen enempää ohjekirja, peli tai pelin sisäiset tiedostot kertovat nopeuden ja maksimikantaman ovat Mk 14! Mk 10, Mk 18:a eri mallit, joku sellainen Mk 27 ja muut, niitä pitää ilmeisesti arvailla tai kaivaa jostakin historiankirjasta! Vain leikkikalu-vaikeusasteella voi edes pelata, kun torpedon nopeus on vähän niinkuin kriittinen tieto oikean laskelman aikaansaamiseksi, kantamasta nyt puhumattakaan!

Mutta torpedojen tietojen puuttuminen on pikkujuttu. Nimittäin sukellusveneistäkään ei kerrota pelaajalle yhtään mitään! Maksimi sukellussyvyys on ilmeisesti joko salaista tietoa tai selvitettävä kokeilemalla?

Vielä: Pelissä on joka partiossa useita tehtäviä, joita voi täyttää halun mukaan (varusteiden vientiä sisseille, partioita, tarkkailua, satamien valokuvausta ym.) Eikös kuulostakin hienolta? MUTTA! Sen enempää ohjekirja, kuin pelin tiedostot, pelaajan käskynjako tai mikään muukaan ei kerro mitä sinun pitää tehdä ja milloin! Kuinka pitkään paikalla pitää partioida, jotta tehtävä on täytetty? Jos ei ole pelastettavia lentäjiä, mitä sitten pitää tehdä? Miten lähellä maalia pitää alus upottaa, jotta se lasketaan 'vihollisen laivakuljetusten kimppuun hyökkäämiseksi? Miten läheltä vihollisen satamaa otetut kuvat kelpaavat? Ei tietoa, ei tietoa, ei tietoa! Ärsyttävää!!

Vihollisen laivoista on pelissä sekä sisäinen- että paperitunnistus vihkonen. Mutta mikään ei kerro aseistuksesta halaistua sanaa! Onko tuo hävittäjä erikoistunut sukellusvenejahtiin ja onko sillä kaziljoona syvyyspommia, vai onko se torpedoja täynnä oleva laivue laiva? Ei tietoa. Kantaako miinanlaskija syvyyspommeja? Ei tietoa. Onko tuo hinaaja normaalisti aseistettu? Kaiken saa selville vain ja ainoastaan kuolemalla. Tämä peli on raivostuttava.

Kaikkein raivostuttavin on miehistö. Ensinäkään sinulla ei ole mitään tarkkaa tietoa siitä, mitä se tekee. SH 3:n hieno miehistönhallinta on kuulemma 'paranneltu' tähän ja ilmeisesti paranneltu Romanialaisittain tarkoittaa kaiken toimivan heivaamista yli laidan. Kuka hoitaa tutkaa? Ei tietoa. Kuka on torpedo-osaston miehistä paras ja miten hänet saa lataamaan torpedoja juuri tällä kriittisimmällä hetkellä? Arvatkaapas mitä? Onko minun miehistöni taisteluasemissa, normaalivahdissa vai missä? Ei tietoa. Kuka on konemestari? Ei tietoa, ei tietoa, ei tietoa! Helvetti!

Ja miehistö kaiken kukkuraksi ei tottele käskyjä! Pistä tutka pois päältä, kun saattue tulee näkyviin ja lähde kiertämään sitä. Muutaman minuutin päästä tutkamies oma-aloitteisesti pistää sen päälle ja ryhtyy huutelemaan tutkanpaljastimen hälyttämien vihollishävittäjien lähestyviä sijainteja!

Loppukaneetti: Peli on surkea. Komea simulaattori johon ei ilmeisesti ollut sitten aikaa rakentaa kunnollista käyttöjärjestelmää ja peliä sisään. Säästäkää rahanne.

18

10153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kippari

      Tässä vähän tietoa:
      Mark 10 3,500 yards (3,200 m) at 36 knots
      Mark 14 4,500 yards (4,100 m) at 46 knots
      Tai 9,000 yards (8,200 m) at 31 knots
      Mark 16 13,700 yards (12,500 m) at 46 knots
      Mark 18 4,000 yards (3,650 m)
      at 29 knots/Electrical
      Mark 23 4,500 yards (4,100 m) at 46 knots
      Mark 27 5,000 yards (4,570 m)
      at 12 knots/Electrical

      S Class - Test Depth ------ 60 m 200 feet
      Pourpoise - Test Depth ---- 75 m 240
      Salmon Class - Test Depth - 75 m 240
      Sargo Class - Test Depth -- 75 m 240
      Tambor Class - Test Depth - 75 m 240
      Gar Class - Test Depth ---- 75 m 240
      Gato Class - Test Depth --- 90 m 300
      Balao Class - Test Depth - 120 m 390

         Syväys:
      Taistelulaiva ............. 6 m 20 feet
      Raskas risteilijä ......... 3,6 m 12
      Large Lentotukialus ....... 3,6 m 12
      Large Merchant ............ 3,6 m 12
      Kevyt risteilijä .......... 3 m 10
      Smal Merchant ............. 3 m 10
      Sukellusvene .............. 3 m 10
      Hävittäjä ................. 1,8 m 6

      • Arvostelua...

        Kiitti. Tosin pistin nuo muistiin vain vastaisuuden varalta, koska peli meni jo koipussiin.

        Siis pelissä on mahdollista saada niskaansa syvyyspommeja, jotka tuhoavat sinut 400 metrin syvyydessä Taiwanin pohjoispuolella ja peli jatkuu, koska Amiraali antaa sinulle uuden veneen siirryttyäsi maagisesti takaisin tukikohtaasi, mutta auta armias, jos et vie agenttia maihin kahden tykkipatterin väliin Japanin pääsaarelle, niin peli päättyy munattuasi tehtävän? Tämä peli on todella järjettömän suuri pettymys.


    • Kapitan Keppler

      ostin Silent Hunter 4 pelin, on tullut pelattua..Ei voita kuitenkaan Silent Hunter3-Greywolves modia :)

      • Arvostelua...

        Sehän se kaikkein raivostuttavin asia onkin: SH3 suoraan pakkauksesta on sata kertaa parempi, kuin tämä tekele.

        Löysin viimein sukellusveneiden maksimi syvyydet, ne oli piilotettu ReadMe-fileen, network problems ja näytönsäästäjän asetuksien väliin, txt-tiedostoon. Mutta ei minulla vieläkään ole hajuakaan, mitä vihollisen aseitus on tai edes halua ottaa selville. Koko peli on melkeinpä puhdasta roskaa. Varsinkin, kun SH3 on olemassa ja vain vajaat miljoona kertaa pelattavampi.

        Olen siis hylännyt SH4:n ja siirtynyt takaisin johtamaan Malli VII/42 venettäni. Se on paljon hauskempaa, kun ei tarvitse tapella käyttöjärjestelmän kanssa. Ja lisäksi pelin radioliikenne ei syö tuhatta Megatavua muistia ja pysäytä peliä, kun sitä välillä selailee.


    • kippari

      Huomasit kai että torpedon syvyysasetus on jaloissa, ja matkat jaardeissa.

      ----------------------------------
      Fuso Class
      Fuso, Yamashiro

      Year Completed Fuso: 1915
      Yamashiro: 1917

      Displacement 39,154 tons
      Speed 25 knots
      Armament 12 x 14"/45
      16 (later 14) x 6"/50
      8 x 5"/40 DP
      up to 37 x 25mm AA

      Armor 12" belt
      2" (later 3.8") deck
      12" bulkhead
      12" turret face
      13.75" conning tower
      ---------------------------------
      Ise Class
      Ise, Hyuga

      Year Completed
      Ise: 1917
      Hyuga: 1918

      Displacement 38,676 tons
      Speed 25 knots
      Armament 12 (later 8) x 14"/45
      20 x 5.5"/50
      8 (later 16) x 5"/40 DP
      up to 104 x 25mm AA
      6 x 30 5" AA rockets

      Armor 12" belt
      2.25" deck (later strengthened
      12" turret face
      12" conning tower
      ---------------------------------
      Kongo Class
      Kongo, Hiei, Kirishima Haruna

      Year Completed Kongo: 1913
      Hiei: 1914
      Kirishima: 1915
      Haruna: 1915

      Displacement 36,601 tons
      Speed 30 knots
      Armament 8 x 14"/45
      16 (later 14) x 6"/50
      8 (Hiei: 4) x 5"/40 DP
      up to 118 x 25mm AA

      Armor
      8" belt
      2.75" (later strengthened) deck
      9" turret face
      ----------------------------------
      Yamato Class
      Yamato, Musashi

      Year Completed
      Yamato: 1941
      Musashi: 1942

      Displacement 71,659 tons
      Speed 27 knots
      Armament 9 x 18.1"/45
      12 (later 6) x 6.1"/60
      12 (later 24) x 5"/40 DP
      up to 150 x 25mm AA
      4 x 13mm AA

      Armor 16.1" belt (inclined)
      11.8" bulkheads
      9.1" deck
      25.6" turret face
      19.7" conning tower
      ----------------------------------
      ----------------------------------
      Furutaka Class
      Furutaka, Kako, Aoba, Kinugasa

      Year Completed
      Furutaka: 1926
      Kako: 1926
      Aoba: 1926
      Kinugasa: 1926

      Displacement Furutaka-class:10,507 tons
      Aoba-class: 10,822 tons
      Speed 33 knots
      Armament 6 x 8"/50
      4 x 4.7"/45 DP
      up to 42 x 25mm AA
      8 x 24" TT
      ------------------------------------------
      Takao Class
      Takao, Atago, Maya, Chokai

      Year Completed
      Takao: 1932
      Atago: 1932
      Maya: 1932
      Chokai: 1932

      Displacement 15,781 tons
      Speed 34 knots
      Armament 10 x 8"/50
      8 x 5"/40 DP
      up to 66 x 25mm AA
      16 x 24" TT
      -------------------------------------------
      Mogami Class
      Mogami, Mikuma, Suzuya, Kumano

      Year Completed
      Mogami: 1935
      Mikuma: 1935
      Suzuya: 1937
      Kumano: 1937

      Displacement 13,440 tons
      Speed 35 knots
      Armament 10 x 8"/50
      8 x 5"/40 DP
      up to 50 x 25mm AA
      12 x 24" TT
      ----------------------------------------
      Takao Class
      Takao, Atago, Maya, Chokai

      Year Completed
      Takao: 1932
      Atago: 1932
      Maya: 1932
      Chokai: 1932

      Displacement 15,781 tons
      Speed 34 knots
      Armament 10 x 8"/50
      8 x 5"/40 DP
      up to 66 x 25mm AA
      16 x 24" TT
      ----------------------------------------
      ----------------------------------------
      Agano Class
      Agano, Noshiro, Sakawa.

      Year Completed
      Agano: 1942
      Noshiro: 1943
      Yahagi: 1943
      Sakawa: 1944

      Displacement 8,534 tons
      Speed 35 knots
      Armament 6 x 6"/50
      4 x 3.1"/65 AA
      up to 61 x 25mm AA
      8 x 24" TT
      16 Depth Charges
      -----------------------------------
      Naka Class
      Naka, Sendai.

      Year Completed
      Naka: 1925
      Sendai: 1924
      Jintsu: 1925

      Displacement 7,100 tons
      Speed 35 knots
      Armament 7 x 5.5"/50
      up to 44 x 25mm AA
      6 x 13mm AA
      8 x 24" TT
      -----------------------------------
      Kuma Class
      Kuma, Tama, Kitakami, Oi, Kiso.

      Displacement: 5,000 tons standard, 5,832 tons full load
      Length: 532ft (162.1m)
      Beam: 46.5ft (14.2m)
      Draught: 15.8ft(4.8m)
      Speed: 36 knots
      Armaments: 7x 5.5(140mm)gun,
      2x 3.1in(79mm)gun,
      8x 21in(533mm)torpedo,
      48 mines
      -----------------------------------
      Akizuki Class
      Teruzuki, Suzutsuki, Hatsutsuki, Niizuki, Wakatsuki, Shimotsuki,
      Fuyutsuki, Hanatsuki, Yoizuki, Harutsuki, Natsuzuki.

      Displacement 2,700 tons standard; 3,700 tons full load
      Speed 33 knots
      Armament 8 x 3.9"/65 DP,
      up to 51 x 25mm AA,
      4 x 24" TT,
      72 Depth Charges
      -----------------------------------
      Asashio class
      Oshio, Michishio, Arashio, Natsugumo, Yamagumo, Minegumo, Asagumo,
      Arare, Kasumi.

      Displacement 2,370 tons
      Speed 35 knots
      Armament 6 x 5"/50 DP,
      up to 28 x 25mm AA,
      up to 4 x 13mm AA,
      8 x 24" TT,
      36 Depth Charges
      -------------------------------------
      Fubuki Class
      Shirayuki, Hatsuyuki, Miyuki, Murakumo, Shinonome, Usugumo, Shirakumo,
      Isonami, Uranami, Shikinami, Asagiri, Yugiri, Amagiri, Sagiri, Oboro,
      Akebono, Sazanami, Ushio.

      Displacement 2,090 tons
      Speed 38 knots
      Armament 6 x 5"/50 DP,
      up to 22 x 25mm AA,
      up to 10 x 13mm AA,
      9 x 24" TT,
      36 Depth Charges
      -----------------------------------------
      Minekaze class
      Akikaze, Hakaze, Hokaze, Minekaze, Namikaze, Nokaze, Numakaze,
      Okikaze, Sawakaze, Shiokaze, Tachikaze, Yakaze, Yukaze

      Displacement 1676 tons
      Speed 39,0 knots
      Armament four 4.7"/45 cal. S.P. guns
      six 21" torpedo tubes in three twin mountings
      two 7.7mm machine guns
      No Depth Charges
      -----------------------------------------
      Mutsuki Class
      Fumizuki, Kikuzuki, Kisaragi, Mikazuki, Minazuki, Mochizuki, Nagatsuki,
      Satsuki, Uzuki, Yayoi, Yuzuki.

      Displacement 1,772 tons
      Speed 37 knots
      Armament 4 x 4.7"/45 DP,
      up to 20 x 25mm AA,
      up to 5 x 13mm AA,
      6 x 24" TT,
      18 Depth Charges
      -----------------------------------------
      Shiratsuyu Class
      Shigure, Murasame, Yudachi, Samidare, Harusame, Yamakaze, Kawakaze,
      Umikaze, Suzukaze.

      Displacement 1,980 tons
      Speed 34 knots
      Armament 5 x 5"/50 DP,
      up to 21 x 25mm AA,
      up to 4 x 13mm AA,
      8 x 24" TT,
      16 Depth Charges
      -----------------------------------------
      minelayer
      Okinoshima

      Year Completed: Harima Shipyard, 1936.
      Displacement: 4,470-tons.
      Speed 20 knots
      Armament: 4 (2x2) 140-mm (5.5 inch) guns,
      4 x 80-mm (3-inch) 40 cal HA guns,
      500 mines.
      Aircraft: 1 floatplane, 1 catapult.
      No Depth Charges
      ----------------------------------------

      Hyvää torpedointia !

    • perämies

      niin et täytyykö sh4 tehä kaikki ite ku ampuu torpeedon vai onks siin saman lainen ku 3 se automaattinen tähtäys

      • sanomaan

        Mutta virallisilla keskustelufoorumilla oli puhuttu jotain siitä että joko teet ihan kaikki itse, ilman SH3:ssa olevan aseupseerin apua ja edes niitä SH3:sen apuviivojen apua. Tai sitten apua saat niin paljon ettei tarvitse kuin osoittaa kohde ja ammuntakin toteutetaan puolestasi.

        Syyttivät tuota peliä liian arcademaiseksi jossa simulaatio ja "kapteenina olon tuntu" on kokonaan karsittu pois.


    • maretz

      Joo ostin pelin tänää ja pelasin 10minuuttia ja sai riittää. rahat ihan hukkaan. grafiikka tökkii pahan kerran

      • reiskamli

        Moi..millainen kone sulla on..muisti ja prossu ja näytönohjain.Mullakin se peli ja olen pelannut kolmosta ja nyt hankkinut nelosen..mitenkähän käy..onko turha ostos?


      • maretz
        reiskamli kirjoitti:

        Moi..millainen kone sulla on..muisti ja prossu ja näytönohjain.Mullakin se peli ja olen pelannut kolmosta ja nyt hankkinut nelosen..mitenkähän käy..onko turha ostos?

        Mulla kone melko uus ja huippu tehokas. Tossa pelissä mättää joku pahan kerran


      • reiskamli
        maretz kirjoitti:

        Mulla kone melko uus ja huippu tehokas. Tossa pelissä mättää joku pahan kerran

        Mullakin on nyt hiukan tehokkampi kone ja harjoittelen silent 4 pelaamista.jotenkin vaikeampi taitaa olla..ammunta ja lataus ja silleen.ajelen sillä nyt harjoittelun vuoksi ja härnään vihulaista..mutta milloinkahan jo peli tilttaa kun en ammu ja suorita tehtävää..onkohan sellaista linkkiä jossa voisi ladata ohjelman ettei levyä pitäisi asemassa kun avaa pelin.Nätti tämä on mutta kokemuksia ei vielä paljon.Kolmonen on mulla ja sitä olen myös hiukan pelannut,selkeämpi se ainakin on ja hyvä peli todellakin.


      • Phvli

        Pelipaketin kannessa lukee selkeästi laitteistovaatimukset. En lähtisi alle suositusten olevalla koneella mitään näin uutta peliä pelaamaan. Asetuksista saat kevennettyä karkit pois, jolloin peli nopeutuu huomattavasti, eikä ulkoasukaan pahemmin kärsi. Huomasin, että joidenkin asetusmuutosten (mikä se sana on suomeks, 'validate', validointiin) tarvitaan pelin uudelleenkäynnistys. Itselläni peli nopeutui myös uusien näyttisajureiden asentamisesta.


      • kykyky
        Phvli kirjoitti:

        Pelipaketin kannessa lukee selkeästi laitteistovaatimukset. En lähtisi alle suositusten olevalla koneella mitään näin uutta peliä pelaamaan. Asetuksista saat kevennettyä karkit pois, jolloin peli nopeutuu huomattavasti, eikä ulkoasukaan pahemmin kärsi. Huomasin, että joidenkin asetusmuutosten (mikä se sana on suomeks, 'validate', validointiin) tarvitaan pelin uudelleenkäynnistys. Itselläni peli nopeutui myös uusien näyttisajureiden asentamisesta.

        ei sitä konetta ihan niin vaan ostetakkaan:D


    • Phvli

      Ostin itse saman simulaattorin. Tiesin jo etukäteen, että peli on julkaistu kiireellä ja on siksi buginen. Erityisesti huonoa ohjeistusta on moitittu. Olen silti ollut ihan tyytyväinen. Pahimmat ja ärsyttävimmät bugit ovat ne kaksi asiaa, jotka helpottavat pelaamista luvattomasti ja latistavat tunnelmaa: 1) alusten nostattamat kuohut näkyvät periskoopissa korkeiden aaltojen lävitse, joten kohteiden etsiminen ja suunnanmääritys ei kovassakaan aallokossa ole vaikeaa. Periskoopin kertapyöräytys riittää, korkean aallon kohdalla ei tarvitse pysähtyä odottamaan aallon laskeutumista. 2) Vahtimiehet näkevät saarien toisella puolella olevat alukset.

      Torpedoiden nopeudesta: kun nopeussäädintä kääntää, tieto välittyy automaattisesti TDC:lle. Torpedoiden suunta on tarkoitus laskea sillä, ei pöydälläsi olevalla laskimella, vaikka se olisikin hauskempaa. Ei sukellusveneissä ollut mukana taskulaskimia. Taisteluasemissa olevat miehet taas näkyvät ihan oikeilla paikoillaan sukellusveneen sisälle. Samaa nappia klikkaamalla ne saa takaisin lepäämään. Telakan ilmoittama maksimisukellussyvyys taas näkynee punaisena nuolena isomman skaalan syvyysmittarissa, ja käsittääkseni tällainen nuoli oli veneissä tuohon aikaan oikeastikin.

      Tehtävistä: Ohjekirjassa sanotaan selkeästi, että partio päättyy pelaajan palatessa kotisatamaansa. Kaikkia annettuja tehtäviä ei ole pakko suorittaa. Kartalla näkyy isoja tähtiä, jotka osoittavat tehtävänannossa viitattuihin paikkoihin. Aivan kuten oikeastikin kapteeni viime kädessä päätti, koska hän on saanut tarpeekseen partiomatkastaan (yleensä torpedot tai polttoaine loppuneet).

      Älä hermostu, vaikka miehistönhallinta tai jokin muu onkin muuttunut SH3:n ajoista. Yritä keksiä, miten samat asiat tässä versiossa toteutetaan ja mistä samat tiedot löytyvät (miehistönhallinnassakin porukan voi järjestää mm. kykyjen mukaan => saat tietää, kuka on paras missäkin; dragdroppaamalla voit järjestää vahdit uusiksi).

      • Arvostelua...

        Torpedojen nopeudesta....

        Ei minua kiinnosta torpedojen asetukset TDC:ssä. Minua kiinnostavat niiden nopeudet solmuina. Jos minä väistän hävittäjää, luuletko, että minulla on aikaa ruveta mittailemaan etäisyyksiä ja syöttelemään tietoja TDC:hen?

        SH3:ssa ammuin viuhkan oletus suuntaan, arvioiden vihollisen nopeuden. Ainakin vihollishävittäjä väisteli torpedoja hetken aikaa.

        SH4:ssä--- Ei mahdollista. A) missään ei lue torpedojen nopeuksia (luulisi sukellusvenekapteenin tietävän) ja B) Sukellusveneen kapteeni ei osaa käskeä miehistöään ampumaan viuhkaa, vaan hänen oletetaan menevän TDC:lle ja YKSITELLEN määrittävän torpedon gyroskooppikulman! Juu, realistista totta tosiaan.

        Tehtävistä...

        Siis sinä saat tehtävän, jossa viedään varusteita sisseille... Hokkaidon saarelle... Kahden pirun rannikkopatterin väliin! Ensinäkin tuosta 'realistisuudesta'- Japanin pääsaarilla ei kertakaikkiaan ollut minkäänlaista sissijärjestöä, eikä sinne viety mitään pirun tarvikkeita koko sodan aikana.

        Toinen onglema ei kuulu realistisuuteen, vaan pelattavuuteen ja SE latistaa tunnelmaa (paitsi tietysti niiden osalta, joiden mielestä lataa tilanne-tallenna tilanne on 'realistista'). Eli se, että jos yritän viedä tarvikkeita tuonne epä-realistiseen ja mahdottomaan paikkaan, saan rannikkotykin täräyttämään puolet tornistani helvettiin ja joudun palaamaan Pearliin ilman hyökkäys- tai tarkkailuperiskooppia ja tutka-antennia, niin miten käykään? Peli päättyy siihen! Se päättää, että minä en ole riittävän 'hyvä' ja rantauttaa minut!

        Mutta mitä tapahtuukaan, jos erittäin menestyksekkään partiomatkan jälkeen olen palaamassa tukikohtaan kaksi tankkeria, kevyt risteilijä ja muutama joukkojenkuljetusalus plakkarissa ja Kawanishi yllättää aamuhämärässä? Se nakkaa pommin juuri ollessani sukeltamassa ja osuu torniin sen vajotessa pinnan alle. Varioryhmillä ja pumpuilla ei ole toivoakaan ja Vene jatkaa sukellustaan suoraan Celbsin meren pohjaan, lähes 5'000 jalan syvyyteen... Game Over? No ei.

        Seuraava kuva on, kun minä saan uuden veneen, 'koska olen niin hyvä'. Siitä, että kuolin miehistöni kanssa edellisessä veneessä, ei näytä olevan merkitystä!

        Tätä peliä eivät vaivaa bugit. Sitä vaivaa täydellinen typeryys ja epärealistisuus. Onnekssi Lorientin satamassa on yhä kiinni U-99 veneeni, tiedättehän, se jolla saa pelata sukellusvenepeliä, eikä jotain 'laivasto-ura' simulaatiota. Lisäksi ilmeisesti Kriegmarine ei pihtaa kriittisessä tiedossa, vaan torpedojen nopeudet ja maksimikantamat saa selville viemällä hiiren niiden päälle.


      • Kuules...
        Arvostelua... kirjoitti:

        Torpedojen nopeudesta....

        Ei minua kiinnosta torpedojen asetukset TDC:ssä. Minua kiinnostavat niiden nopeudet solmuina. Jos minä väistän hävittäjää, luuletko, että minulla on aikaa ruveta mittailemaan etäisyyksiä ja syöttelemään tietoja TDC:hen?

        SH3:ssa ammuin viuhkan oletus suuntaan, arvioiden vihollisen nopeuden. Ainakin vihollishävittäjä väisteli torpedoja hetken aikaa.

        SH4:ssä--- Ei mahdollista. A) missään ei lue torpedojen nopeuksia (luulisi sukellusvenekapteenin tietävän) ja B) Sukellusveneen kapteeni ei osaa käskeä miehistöään ampumaan viuhkaa, vaan hänen oletetaan menevän TDC:lle ja YKSITELLEN määrittävän torpedon gyroskooppikulman! Juu, realistista totta tosiaan.

        Tehtävistä...

        Siis sinä saat tehtävän, jossa viedään varusteita sisseille... Hokkaidon saarelle... Kahden pirun rannikkopatterin väliin! Ensinäkin tuosta 'realistisuudesta'- Japanin pääsaarilla ei kertakaikkiaan ollut minkäänlaista sissijärjestöä, eikä sinne viety mitään pirun tarvikkeita koko sodan aikana.

        Toinen onglema ei kuulu realistisuuteen, vaan pelattavuuteen ja SE latistaa tunnelmaa (paitsi tietysti niiden osalta, joiden mielestä lataa tilanne-tallenna tilanne on 'realistista'). Eli se, että jos yritän viedä tarvikkeita tuonne epä-realistiseen ja mahdottomaan paikkaan, saan rannikkotykin täräyttämään puolet tornistani helvettiin ja joudun palaamaan Pearliin ilman hyökkäys- tai tarkkailuperiskooppia ja tutka-antennia, niin miten käykään? Peli päättyy siihen! Se päättää, että minä en ole riittävän 'hyvä' ja rantauttaa minut!

        Mutta mitä tapahtuukaan, jos erittäin menestyksekkään partiomatkan jälkeen olen palaamassa tukikohtaan kaksi tankkeria, kevyt risteilijä ja muutama joukkojenkuljetusalus plakkarissa ja Kawanishi yllättää aamuhämärässä? Se nakkaa pommin juuri ollessani sukeltamassa ja osuu torniin sen vajotessa pinnan alle. Varioryhmillä ja pumpuilla ei ole toivoakaan ja Vene jatkaa sukellustaan suoraan Celbsin meren pohjaan, lähes 5'000 jalan syvyyteen... Game Over? No ei.

        Seuraava kuva on, kun minä saan uuden veneen, 'koska olen niin hyvä'. Siitä, että kuolin miehistöni kanssa edellisessä veneessä, ei näytä olevan merkitystä!

        Tätä peliä eivät vaivaa bugit. Sitä vaivaa täydellinen typeryys ja epärealistisuus. Onnekssi Lorientin satamassa on yhä kiinni U-99 veneeni, tiedättehän, se jolla saa pelata sukellusvenepeliä, eikä jotain 'laivasto-ura' simulaatiota. Lisäksi ilmeisesti Kriegmarine ei pihtaa kriittisessä tiedossa, vaan torpedojen nopeudet ja maksimikantamat saa selville viemällä hiiren niiden päälle.

        Ostin tuon pelin, ja mitä olen tästä lukenut, päätin ladata seelaiseen ihmeen kuin PELIPÄIVITYKSEN! Itse asiassa 4 kpl noit aihmeitä, jotka saavat pelin toimimaan...

        Hakekaa päivitys tai tehkää itse parempi peli!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      16
      1216
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1149
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      3
      1149
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe