esittämisestä

die hund

eli apuja kaipailisin sakemannin oikeaoppiseen esittämiseen, enemmänkin liike puoleen.
koskaan en sakua ole esittänyt mutta nyt tuli ensimmäinen oma jonka kanssa pitäisi kehiin lähteä joten olisi kiva tietää miten koiran kanssa liikutaan oikein.

ja toinenkin juttu, eli minkä ikäisenä sakemnni kuvataan virallisesti, eli lonkat ja kyynärät?

18

2964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvattaja opastaa

      Tunnollinen rodun kasvattaja neuvoo ja opastaa niin ruokinnassa kun esittämisessäkin!

      Kuvauksissakin kunnon kasvattaja auttaa !!

      Lykkyä vaan kehiin kasvattajan kanssa !

      • vastaus KAIKKEEN

        Vastaus kaikkeen on: kysy kasvattajalta.
        Vastaus kysyjälle on, että viralliset kuvat aikaisintaan 1 vuoden iässä.

        Esittäminen lyhyesti: koiran pitäisi ravata reippaasti, kohtuu pitkällä hihnalla esittäjän edessä. Seisotus osiossa: nosta kevyesti etujalkojen edestä niin, että etujalat jäävät "koiran alle" ja etukulmaukset näkyvät hyvin. Vie käsi koiran mahan alta liu'uttaen tuomarin puoleiselle takajalalle ja vedä jalkaa kevyesti taaksepäin pitäen tukevasti kintereen kohdalta kiinni, jonka jälkeen lasket jalan takaviistoon maahan. Katso, että toinen takajalka, eli tukijalka, on suorassa linjassa koiran vatsan alla. Ja sitten se vaikein osuus: yritä saada koira pysymään tässä asennossa katse tiukasti eteen naulittuna ja skarpin näköisenä.


      • die hund
        vastaus KAIKKEEN kirjoitti:

        Vastaus kaikkeen on: kysy kasvattajalta.
        Vastaus kysyjälle on, että viralliset kuvat aikaisintaan 1 vuoden iässä.

        Esittäminen lyhyesti: koiran pitäisi ravata reippaasti, kohtuu pitkällä hihnalla esittäjän edessä. Seisotus osiossa: nosta kevyesti etujalkojen edestä niin, että etujalat jäävät "koiran alle" ja etukulmaukset näkyvät hyvin. Vie käsi koiran mahan alta liu'uttaen tuomarin puoleiselle takajalalle ja vedä jalkaa kevyesti taaksepäin pitäen tukevasti kintereen kohdalta kiinni, jonka jälkeen lasket jalan takaviistoon maahan. Katso, että toinen takajalka, eli tukijalka, on suorassa linjassa koiran vatsan alla. Ja sitten se vaikein osuus: yritä saada koira pysymään tässä asennossa katse tiukasti eteen naulittuna ja skarpin näköisenä.

        neuvoista.
        helppohan se olisi kasvattajalta kysyä, mikäli kasvattaja asuisi suomessa tai meillä olisi edes yhteinen kieli, mutta kun ei.


      • sitten
        die hund kirjoitti:

        neuvoista.
        helppohan se olisi kasvattajalta kysyä, mikäli kasvattaja asuisi suomessa tai meillä olisi edes yhteinen kieli, mutta kun ei.

        Kannattaa harjoitella paljon ja yrittää katsoa asento, missä se oma koira näyttää parhaimmalta.
        Älä usko kaikkea mitä kuulet ja mitä kehissä näät, sillä niin monta on tyyliä, kun on esittäjiäkin!
        Itse en esimerkiksi vie koiran tuomarinpuoleista jalkaa hirveän taakse, koska kaikki tuomarit ei pidä siitä.
        Laitan tähän loppuun erään tuomarin minulle lähettämästä sähköpostista pätkän niin valaisee varmaan aikas paljon.

        ........En voi myöskään sietää tätä saksanpaimenkoirien esittämistapaa, että
        takaraajat asetellaan luonnottomasti, toinen venytetään taakse ja toinen
        pannaan rungon alle niin että selkä menee liioiteltuun köyryyn ja runko
        "lyhenee". Miksi ei voi antaa koiran seisoa luonnollisesti? Hyvärakenteinen
        koira asettuu luonnostaan tasapainoiseen asentoon, ja huonorakenteista ei
        mikään asettelu paranna. Saksanpaimenkoiran kuuluu olla terverakenteinen,
        liioittelematon peruskoira eikä mikään venytetty kummajainen!......

        Miettikääs kaikki sakujen omistajat tuota!!!


      • tekama
        sitten kirjoitti:

        Kannattaa harjoitella paljon ja yrittää katsoa asento, missä se oma koira näyttää parhaimmalta.
        Älä usko kaikkea mitä kuulet ja mitä kehissä näät, sillä niin monta on tyyliä, kun on esittäjiäkin!
        Itse en esimerkiksi vie koiran tuomarinpuoleista jalkaa hirveän taakse, koska kaikki tuomarit ei pidä siitä.
        Laitan tähän loppuun erään tuomarin minulle lähettämästä sähköpostista pätkän niin valaisee varmaan aikas paljon.

        ........En voi myöskään sietää tätä saksanpaimenkoirien esittämistapaa, että
        takaraajat asetellaan luonnottomasti, toinen venytetään taakse ja toinen
        pannaan rungon alle niin että selkä menee liioiteltuun köyryyn ja runko
        "lyhenee". Miksi ei voi antaa koiran seisoa luonnollisesti? Hyvärakenteinen
        koira asettuu luonnostaan tasapainoiseen asentoon, ja huonorakenteista ei
        mikään asettelu paranna. Saksanpaimenkoiran kuuluu olla terverakenteinen,
        liioittelematon peruskoira eikä mikään venytetty kummajainen!......

        Miettikääs kaikki sakujen omistajat tuota!!!

        Jaa.. Mielenkiintoista :)
        Kukas tuo tuomari oli tuossa edellisessä kommentissa? Osaa olla venyttelemättä jos sattuu kohdalle :DD


      • die hund
        sitten kirjoitti:

        Kannattaa harjoitella paljon ja yrittää katsoa asento, missä se oma koira näyttää parhaimmalta.
        Älä usko kaikkea mitä kuulet ja mitä kehissä näät, sillä niin monta on tyyliä, kun on esittäjiäkin!
        Itse en esimerkiksi vie koiran tuomarinpuoleista jalkaa hirveän taakse, koska kaikki tuomarit ei pidä siitä.
        Laitan tähän loppuun erään tuomarin minulle lähettämästä sähköpostista pätkän niin valaisee varmaan aikas paljon.

        ........En voi myöskään sietää tätä saksanpaimenkoirien esittämistapaa, että
        takaraajat asetellaan luonnottomasti, toinen venytetään taakse ja toinen
        pannaan rungon alle niin että selkä menee liioiteltuun köyryyn ja runko
        "lyhenee". Miksi ei voi antaa koiran seisoa luonnollisesti? Hyvärakenteinen
        koira asettuu luonnostaan tasapainoiseen asentoon, ja huonorakenteista ei
        mikään asettelu paranna. Saksanpaimenkoiran kuuluu olla terverakenteinen,
        liioittelematon peruskoira eikä mikään venytetty kummajainen!......

        Miettikääs kaikki sakujen omistajat tuota!!!

        liikkeelle olosta, eli juoksutetaanko sivulla vai edessä? jos edessä niin onko vinkkejä opetteluun?


      • joku vaan
        tekama kirjoitti:

        Jaa.. Mielenkiintoista :)
        Kukas tuo tuomari oli tuossa edellisessä kommentissa? Osaa olla venyttelemättä jos sattuu kohdalle :DD

        Mutta se itse pointti tuossa asiassa on ihan hyvä.
        Miksi sakut kuuluisi esittää venyttämällä? Onko siitä joku ohje vai? Vai tekeekö kaikki niin, koska joku muukin tekee?
        Jos minä nyt menestyn jatkossakin seisottamalla sakuani suht suorassa seuraako muut perässä...? Mielenkiinnolla odotan.


      • m-li
        sitten kirjoitti:

        Kannattaa harjoitella paljon ja yrittää katsoa asento, missä se oma koira näyttää parhaimmalta.
        Älä usko kaikkea mitä kuulet ja mitä kehissä näät, sillä niin monta on tyyliä, kun on esittäjiäkin!
        Itse en esimerkiksi vie koiran tuomarinpuoleista jalkaa hirveän taakse, koska kaikki tuomarit ei pidä siitä.
        Laitan tähän loppuun erään tuomarin minulle lähettämästä sähköpostista pätkän niin valaisee varmaan aikas paljon.

        ........En voi myöskään sietää tätä saksanpaimenkoirien esittämistapaa, että
        takaraajat asetellaan luonnottomasti, toinen venytetään taakse ja toinen
        pannaan rungon alle niin että selkä menee liioiteltuun köyryyn ja runko
        "lyhenee". Miksi ei voi antaa koiran seisoa luonnollisesti? Hyvärakenteinen
        koira asettuu luonnostaan tasapainoiseen asentoon, ja huonorakenteista ei
        mikään asettelu paranna. Saksanpaimenkoiran kuuluu olla terverakenteinen,
        liioittelematon peruskoira eikä mikään venytetty kummajainen!......

        Miettikääs kaikki sakujen omistajat tuota!!!

        se asettelutapa riippuu tietenkin oman koiran mallista, johan sen sanoo järkikin? Meillä narttu on niin pitkäselkäinen ja liian korkea, että sitä en tarkoituksella venytä vielä pidemmäksi kuin se on. Uros taas on juuri oikeaa keskikokoa ja tuolla asettelulla olen sille kaksi sertiä saanut napattua. Itse olen joskus erään suomalaisen hyvinkin arvostetun saku-tuomarin kanssa esittämisestä jutellut ja hän taas oli sitä mieltä, että on erittäin tärkeää, että kaikki koirat esitetään samalla tavalla, jotta ne ovat vertailukelpoisia keskenään.

        Hyvä koira saa hyvät arvostelut, jos se muuten osaa esiintyä.


      • m-li
        die hund kirjoitti:

        liikkeelle olosta, eli juoksutetaanko sivulla vai edessä? jos edessä niin onko vinkkejä opetteluun?

        Tuomarihan antaa kehässä ohjeet siihen, haluaako käveltävän vai juostavan. Jotkut juoksuttavat hyvinkin pitkään. Yleensä koiralla annetaan olla sitä remmiä (joka pitää olla musta nahkainen ilman mitään lenkkejä tms.) sen verran, että se juoksee siellä ohjaajan etupuolella. Itse olen opettanut koirille kehäesiintymisen kentällä tai vastaavalla alueella näin:

        Laitetaan kuvitellun näyttelykehän kulmiin neljä törppöä tms. astiaa, joiden takaa olisi siis tarkoitus kiertää. Törppöjen päälle laitetaan jokin hyvä makupala. Tarkoitus on näin saada koira juoksemaan reippaasti kohti kulmia, ettei se siellä kehässä sitten oio.


      • ----
        m-li kirjoitti:

        Tuomarihan antaa kehässä ohjeet siihen, haluaako käveltävän vai juostavan. Jotkut juoksuttavat hyvinkin pitkään. Yleensä koiralla annetaan olla sitä remmiä (joka pitää olla musta nahkainen ilman mitään lenkkejä tms.) sen verran, että se juoksee siellä ohjaajan etupuolella. Itse olen opettanut koirille kehäesiintymisen kentällä tai vastaavalla alueella näin:

        Laitetaan kuvitellun näyttelykehän kulmiin neljä törppöä tms. astiaa, joiden takaa olisi siis tarkoitus kiertää. Törppöjen päälle laitetaan jokin hyvä makupala. Tarkoitus on näin saada koira juoksemaan reippaasti kohti kulmia, ettei se siellä kehässä sitten oio.

        Varmaan tarvitaan makupaloja joka asiaan, jos on kunnon koira niin ei se mitään makupaloja tarvitse näyttelykehässä se on ihan turhaa niin myös harjoituksissa.


      • paska puhetta
        ---- kirjoitti:

        Varmaan tarvitaan makupaloja joka asiaan, jos on kunnon koira niin ei se mitään makupaloja tarvitse näyttelykehässä se on ihan turhaa niin myös harjoituksissa.

        Milläs ajattelit saada sen sun loistavasti kulkemaan opetetun koirasi vetämään,niin kuin siis kehässä pitäisi, jos ei ole makkaraa edellä? Mieti vähän mitä puhut. Ihme asenne sullakin. Ei se, että koiralle voi antaa makupaloja ole vpv-koulutuksesta pois. Jos ees tiedät, mitä termi tarkoittaa!


      • kehässä kun ei
        ---- kirjoitti:

        Varmaan tarvitaan makupaloja joka asiaan, jos on kunnon koira niin ei se mitään makupaloja tarvitse näyttelykehässä se on ihan turhaa niin myös harjoituksissa.

        voi "kiitokseksi" ruveta kauheesti rehumaan ja palloa viskelemään.Kuinka kauan oletat koiran olevan kiinnostunut kulkemaan piuha tiukalla,skarppina,ilman kiitosta ja palkitsemista?


      • ----
        paska puhetta kirjoitti:

        Milläs ajattelit saada sen sun loistavasti kulkemaan opetetun koirasi vetämään,niin kuin siis kehässä pitäisi, jos ei ole makkaraa edellä? Mieti vähän mitä puhut. Ihme asenne sullakin. Ei se, että koiralle voi antaa makupaloja ole vpv-koulutuksesta pois. Jos ees tiedät, mitä termi tarkoittaa!

        Miten saan kulkemaan kehässä ilman makupalaa. Ihan vaan sillä tavalla että koira opetetaan kehän kiertämiseen jo nuorella iällä. On koira, ohjaaja ja avustaja ja ehkä lisäksi muut harjoittelevat koirat.
        Totta on sankot kulmissa ilman makupalaa että koira ei opi ruokailemaan kulmissa ja pysähtele.

        Avustaja kulkee edellä motivoi koiraa ja kun ollaan kulman läheisyydessä annetaan käsky vasen, jonka koira oppii tapakäyttäytyjänä helposti ja välillä palkitaan avustajan ( omistajan) toimesta.
        Kun perusasiat kunnossa aloitetaan opettelu ravilla samalla tavalla.
        Ai niin tiedän kyllä VPV tarkoituksen mutta sitä ei käytetä kehässä jos ei ole pakko esim: niin vetävä koira ettei tule liikunta esiin vaan kauhoo neliveto päällä, siihen voidaan käyttää VPV oppia.


      • ----
        paska puhetta kirjoitti:

        Milläs ajattelit saada sen sun loistavasti kulkemaan opetetun koirasi vetämään,niin kuin siis kehässä pitäisi, jos ei ole makkaraa edellä? Mieti vähän mitä puhut. Ihme asenne sullakin. Ei se, että koiralle voi antaa makupaloja ole vpv-koulutuksesta pois. Jos ees tiedät, mitä termi tarkoittaa!

        Kyllä se koira kelaa kehissä kun oikein opetetaan ilman makkaroita. Ei se koira toimi jos 35 astetta plussaa niin kuin Forssassa oli ja käyttöluokassa pyöritään 45 minuuttia makkaran voimalla.

        Tarvitsee se ihan jotakin muuta siihen motivaatioon. Omistajan on oltava se motivaatio kilpailuvietin lisäksi.


      • eli pakotteillako
        ---- kirjoitti:

        Kyllä se koira kelaa kehissä kun oikein opetetaan ilman makkaroita. Ei se koira toimi jos 35 astetta plussaa niin kuin Forssassa oli ja käyttöluokassa pyöritään 45 minuuttia makkaran voimalla.

        Tarvitsee se ihan jotakin muuta siihen motivaatioon. Omistajan on oltava se motivaatio kilpailuvietin lisäksi.

        Eli pakotteiden kauttako koira saadaan näyttämään kehässä hyvältä? Tässä on taas joku oikeen mahtiosaaja suoraan nly-puolelta. Helvetti.


      • ---
        eli pakotteillako kirjoitti:

        Eli pakotteiden kauttako koira saadaan näyttämään kehässä hyvältä? Tässä on taas joku oikeen mahtiosaaja suoraan nly-puolelta. Helvetti.

        kirjoitettua tekstiä ei siinä käytetty pakotetta kun koulutetaan vaan siinä tapauksessa jos koira on oppinut jo kauhomaan kehässä ja ei esiintymisestä saa selkoa.

        Näkis vaan sen koiran joka makupalan voimalla menee. Oletko makkarapussin kanssa kehän laidalla ja annat makkaraa kun koira kiertää kehää ja ei varmasti homma toimi.


      • m-li
        --- kirjoitti:

        kirjoitettua tekstiä ei siinä käytetty pakotetta kun koulutetaan vaan siinä tapauksessa jos koira on oppinut jo kauhomaan kehässä ja ei esiintymisestä saa selkoa.

        Näkis vaan sen koiran joka makupalan voimalla menee. Oletko makkarapussin kanssa kehän laidalla ja annat makkaraa kun koira kiertää kehää ja ei varmasti homma toimi.

        Minä olen opettanut makkaralla koirat kulkemaan kehässä ja kuten sanottua, hyvin ovat pärjänneet. Tarkoitus sillä makkaralla on opettaa koira liikkumaan reippaasti ja vähän vetämään, mikä ei ainakaan meillä ollut mitenkään ihan yksinkertaista, kun ensin olin käyttänyt valtavasti aikaa ja energiaa siihen, että opetin koiran kävelemään sievästi vierellä!


    • No kennel liiton näyttelys ihan sama kuin siel pyörii, kun kehät niin pienet ja liikkumisesta ei juurika saa käsitystä. Meil koira opetettu vetämään hihnassa käskystä. Ja poseerauksessa kasvattaja näyttänny kun se tehää ja siin tarvitaa avustusta yeensä et koira seisoo kunnolla. yksin kait aika hankalaa saada noi asiat toimii. Sakemanni ja kennelliiton näyttelyt kun eri planeetoilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe