Mikä koira sopisi?

statu

Olen hankkimassa koiraa mutta en osaa oikein päättää että mikä rotu olisi minulle sopivin. Se olisi minun eka koira niin osaisitteko te ehdottaa jotain hyvää rotua minulle näiden perusteella:

-ei mitään suurta(60

214

41792

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -R-

cavalier kingcharlesinspanieli..

• meikämie

Läheisellä on sellainen, se on täysi idiootti, pomottava, ei opi mitään(kesti yli vuoden opettaa sisäsiistiksi) ja agressiivinen muita koiria kohtaan, yrittäen raiskata niitä.

CKCS tarvitsee hirvittävän paljon toimintaa, johonp urkaa tarmonsa, eikä sovi villiytensä ja sottaisuutensa vuoksi sisäkoiraksi, vaikka pieni onkin. Lisäski se ei selviä hetkeäkään yksin, koska on äärimmäisen seuran- ja hellyydenkipeä. Voi sitä kamalaa HUUTOA(kun sikaa rääkättäisiin), kun isi tai mamma lähtee huoneesta.

• ...kasvattajassa
        meikämie kirjoitti:

Läheisellä on sellainen, se on täysi idiootti, pomottava, ei opi mitään(kesti yli vuoden opettaa sisäsiistiksi) ja agressiivinen muita koiria kohtaan, yrittäen raiskata niitä.

CKCS tarvitsee hirvittävän paljon toimintaa, johonp urkaa tarmonsa, eikä sovi villiytensä ja sottaisuutensa vuoksi sisäkoiraksi, vaikka pieni onkin. Lisäski se ei selviä hetkeäkään yksin, koska on äärimmäisen seuran- ja hellyydenkipeä. Voi sitä kamalaa HUUTOA(kun sikaa rääkättäisiin), kun isi tai mamma lähtee huoneesta.

cavalier on oppivainen, eikä mikään sottapytty. Jos koira ei opi, on syytä katsoa peiliin. Minulla oli itselläni cavalier, joka oli todella kiltti ja seurallinen, oikea halinalle. Se ei myöskään vaadi ihan mielettömiä määriä liikuntaa ja turkin hoitoon riittää harjaus ja pesu riittävän usein.
        Myönnän, että cavalierit sairastavat paljon, perinnöllisenä mm. sydänvika, mihin omanikin menehtyi 7v.

• Pötyä
        meikämie kirjoitti:

Mua alkoi kamalasti suututtaa toi sun tekstisi!
        Et kyllä tiedä cavaliereista mitään... ihan samalla tavalla koira kun koira voi olla sottapytty jos ei osata kouluttaa....

Mulla oli cavalier seitsemän vuotta, ja ne on aivan äärettömän suloisia koiria, ei mitään sottapyttyjä, että kyllä on kasvattajassa vika nyt... ei se ole koiran vika jos kasvatus ei ole johdonmukaista. Meidän koiralla ei ollut mitään vaikeuksia oppia sisäsiistiksi eikä cavalierit tarvitse mitenkään erityisen paljon aktiviteetteja. Cavalier on ehdottomasti sisäkoira juuri sen takia että se on niin seurallinen ja varmaan kuolisi hellyyden puutteeseen jos sen ulos koppiin sulkee...

*syvä syvä huokaus*

• ne pienet koirat
        meikämie kirjoitti:

Pienet koirat on yliseksuaalisia ja se cavalier on pieni

• ei elämä
        meikämie kirjoitti:

jaahas, älä tuomitse itse rotua, minun kaverillani taas on sellainen joka on erittäin viisas ja oppi kyllä olemaan sisäsiisti lyhyessä ajassa... taitaa riippua vaan ihmisestä miten se oppii... ;)
        JA SOPII SISÄKOIRAKSI OIKEIN HYVIN ! niiinkuin äsken sanoin, taitaa riippua ihmisestä kuka sen kouluttaa... juuri kaverini cavalieri on rauhallinen ja pärjää oikein hyvin 1-vuotiaan pojan kanssa.. se ei pidä minkäänlaista kovaa ääntä... harvoin piipittääkään... joten tuomitse ennemminki se ihminen joka sen on kouluttanut... :P

• buldokki

heh, ota buldokki tai mopsi. Tai jos vilkkaan otuksen tahdot ota pinseri, se on tosin vahvaluonteinen joten vaatii johdonmukaisen ja jämäkän koulutuksen. Sun kannattaa tutustua esim. koirat.comin sivuilla eri rotuihin ja niiden terveyteen. Jotkut spanielirodut voi ikävä kyllä olla helposti sairastelevia, runsaan jalostuksen vuoksi. Kaverilla on jo viides cavalier menossa ja aina on koira kuollu kasvaimeen viimeistään viisvuotiaana :( Eli ole tarkkana kun tarkastelet sukutauluja, jos spanieliin päädyt.

• Kikka

Halusin vain kertoa, että mulla oli Chavalieri narttu. Lopetettiin muutaamaa kuukautta vaille 15 vuotiaana ihan vain vanhuuden aiheuttamiin vaivoihin.

• saksanpystykorva
        Kikka kirjoitti:

Halusin vain kertoa, että mulla oli Chavalieri narttu. Lopetettiin muutaamaa kuukautta vaille 15 vuotiaana ihan vain vanhuuden aiheuttamiin vaivoihin.

On erittäin ihmisystävällisiä ja tykkäävät olla hellittävinäkin. Laita googleen saksanpystykorva niin löydät tietoa niistä tarkemmin. SUOSITTELEN!!!

• Mummotin

Kuule:
        sellaista rotua kuin BULLDOKKI ei ole olemassakaan -
        onko D kirjain sinulle liaan vaikea????

• hih;)
        Mummotin kirjoitti:

Kuule:

...että eihän tuo D ollenkaan näyttäis olleen vaikea, saati liaan vaikea ;)

• ludwina
        Kikka kirjoitti:

kyllä cavalier on yksi yleisesti tunnetuimmista, sairaimmista roduista,
        Ainahan joku yksilö voi silti olla poikkeus.

• tyytyväinen valintaan
        saksanpystykorva kirjoitti:

On erittäin ihmisystävällisiä ja tykkäävät olla hellittävinäkin. Laita googleen saksanpystykorva niin löydät tietoa niistä tarkemmin. SUOSITTELEN!!!

tai kleinspitz, mittelspitz...

tässä vaikka linkkikin

http://netti.nic.fi/~pienpyst/

Tosi hyvin tulee toimeen lasten kanssa, leikkisä vanhempanakin, uskollinen emännälle/isännälle, ei turhan haukkuja, suloisen näköinen..ihmiset kehuvat :)
        Turkin harjaan kerran viikkoon, ei lähde paljon karvaa. Tietty näin kurakeleillä tuo vähän hiekkaa ja helteellä tarkenee.

• sama tyytyväinen ed.
        tyytyväinen valintaan kirjoitti:

tässä vaikka linkkikin

Tosi hyvin tulee toimeen lasten kanssa, leikkisä vanhempanakin, uskollinen emännälle/isännälle, ei turhan haukkuja, suloisen näköinen..ihmiset kehuvat :)
        Turkin harjaan kerran viikkoon, ei lähde paljon karvaa. Tietty näin kurakeleillä tuo vähän hiekkaa ja helteellä tarkenee.

taitaa olla enempi yksityinen sivusto tää. No on täällä paljon tietoa jopa luonnetesteistä.
        Ovat kaiketi yleensä melko terveitä. Rodun suosio lisääntynyt vuosi vuodelta.

http://gamma.nic.fi/~pienpyst/kleinitietokanta/index.htm

• unelmiina
        hih;) kirjoitti:

Kerrostaloasuntoon ei mitään pystykorvaista rotua , ne ovat yleensä enemmän haukkuvia . Terrierit taas ovat usein määrääviä , ja vaativat siis alusta asti jämäkän , peräänantamattoman kasvatuksen . Saksanpaimenkoira ei myöskään sovi aloittelijalle . Ota kennelliitosta selville puolueeton neuvonta ja senjälkeen kasvattajalta . älä ota neuvoja "keltä2 vaan . Sinun on rakastettava koiraa seuraavat vähint. !0 v. , joten harkitse tarkkaan . Onnea etsinnöille

• ...

ole sitten pitkälle jalostettu? Eläinlääkärikin sanoi, että pidä itseäsi nenästä kiinni ja koeta sitten hengittää, sillä juuri siltä mopsista tuntuu hengittää, ja muista tylppänokkasiksi jalostetuista koiraroduista. Eiköhän joka rodulla ole jo joku jalostuksen tuoma vaiva nykyään. Itse suosittelen suomenlapinkoiraa, narttua. :)

• Hih hii:)
        hih;) kirjoitti:

Ei se D mutta G! BulldoGGi?

• koskaan ajatelleet
        Mummotin kirjoitti:

Kuule:

että joku voi kirjoittaa ihan tahallaan väärin esim. buldokki kuten se sanotaan tai vattuilla=vittuilla! Tämä on keskustelupalsta ja moni kirjoittaa puhekieltään ja mitä ihmmeellisimpiä sanontoja täällä! Kaikkeen ei kannata puuttua, sillä tavoin tekee vain itsestään tyhmän...

• on ollut cavalier...
        Kikka kirjoitti:

Aivan ihana narttu oli. Niissä nimenomaan nartut ovat lähes aina tosi ihania, uroksissa löytyy liiallisen seksuaalivietin ja dominanssin omaavia "ylivilkkaita" yksilöitä. Mutta kultainen noutaja narttu olisi toinen hyvä, tai sileäkarvainen noutaja narttu. Nartut ovat noutajissa ihmiselle paljon nöyrempiä ja eivät omaa helposti häiritseviä käytöspiirteitä.

• Sivusta katsonut
        tyytyväinen valintaan kirjoitti:

tässä vaikka linkkikin

Ovat ihania koiria, mutta aika kovia haukkumaan. Ovatkohan ihan parhaita mahdollisia kerrostaloon?

• kireä
        Mummotin kirjoitti:

Kuule:

Onks mummotin vähän kireällä päällä. Eiköhän tarkoitus käynyt selväksi, näinkin tyhmälle ihmiselle kuin minä :D

• koirahullu

hei
      Mie suosittelen ensinmäiseksi koiraksi jatin pientä sekarotuista koiraa, mutta jos haluat välttämättä puhdasrotuisen suosittelsisin: shetlanninlammaskoiraa, mopsia, chi ahua, jakrusselinterrieri, stiipentspanieli, cotton de tulear ja jos haluaa vähän vilkkampaa niin kääpiöpinseri,kääpiövillakoira tai snautseri, mutta minä suosittelen kuitenkin semmoista pientä sekarotuista.....

• ..............

paitsi et russelilla on aika hemmetisti luonnetta ja monilla noista on tosikin vaativa turkki.

ranskanbulldoggi ei käsittääkseni ole kova haukkuja ja on pieni ja sileäkarvainen, mutta tarvii paljon liikettä

• statu

olisiko mitään tiettyä kivaa rotua jonka kanssa voisi harrastaa jotain (esim. agility, toko, vepe) ja säkä olisi suunnilleen 30-55cm ettei ihan pikkuruista^^ ja joka jaksaa touhuta koko ajan eikä vaan makoile päivät pitkät?:)

• Nerran

Käypä katsomassa www.schapendoes.fi
        Schape on alunperin hollantilainen lammaspaimenkoira ja ensimmäinen rodun edustaja on tullut Suomeen 90-luvun alussa. Tällä hetkellä reilu 600 koiraa Suomessa.
        Iloinen, energinen, aina valmiina lähtöön!
        Säkä on 40-50 cm.
        Sopii erinomaisesti juuri agilityyn, tokoon ja vepeen. Rodulla on pk-oikeudet.
        Itse treenaan urokseni kanssa raunioetsintää ja tykkää hommasta älyttömästi.

• terrieri

Hankippa itsellesi norwichin terrieri niin voit sen kanssa kyllä harrastaa ja menohaluja riittää.Ei ole liian pieni eikä liian hentorakenteinen ja on erittäin oppivainen vaikkakin vaatii kasvattajaltaan joskus hermoja.Ei ole mikään sohvaperuna innokas touhuaan mitä vain on kyllä osallistuva koira.Austraalianterrieri on suunnilleen samanlainen mutta on hiukan isompi.Ihmisyställisiä molemmat rodut.

• Suomen Lapinkoira

Se on siinä, yksi terveimmistä koiraroduista, Suomen vanhin lapinkoira oli muutamaa kuukautta vaille 20 vuotias. Niin älykäs että osaa leikkiä tyhmää jne. ota selvää! Ja jos ulkonakö merkitsee jotain niin sen nätempää nallenaamaa et löydä.

• jootäätämmöne

Jos tuommoisia kriteereitä olis, niin Walesinspringerspanieli olis mainio. Vaatii liikuntaa, turkki ei niin kauhean työläs, kiva harrastuskoira. Springerspanielit ry. :n sivuilta löytyy kasvattajia ja enemmän tietoa.

Itselläni on ollut neljä rodun edustajaa, kaikki todella mukavia otuksia. Kuten kaikilla roduilla, myös sprinkuilla on perinnöllisiä sairauksia. niistäkin tuolta sprinkkujen sivuilta löytyy tietoa.

• Nimetön

mielestä paras olisi dreeveri sillä voi harrastaa agilityä se on kiltti mutta liikunnallinen ja uroksen säkä on noin 32cm ja virtaa riittää.Mulla on itsellä 8v. vanha ja jaksaa edelleen juosta 6-7 tuntia metsällä.

• mun kamul on täältä koira

englanninspringerspanieli ois just täydellinen sulle! vaikkapas kennel Adamant`s on tosi hyvä, meneppäs www.adamants.com löytyy Hoviloitten osotteet sun muut. nuo sun määritteet meni millimetrilleen kohalleen. säkä n. 50 cm, kiltti, aktiivinen, ei hauku turhaan. tosin pentuina ja nuorina hullun villejä, tarvvii asiallisen koulutuksen ja kurin. mutta minä en oo niin hullun asiantuntija, käy tuolla netissä niin selviää.

• basset

suosittelen, tutustu.

• Nimetön

Heipä hei.MInulla ei ole ennen tätä nykyistä Ystävääni ollut itselläni koiraa;tosin kissa lapsesta asti.Enpä osaa suositella sen kummemmin ekaksi koiraksi muuta,kun ettei olisi liian jalostettu/sisäsiittoinen.Näiltä pahimmilta lieveilmiöiltä lyhytkarvainen Collie on säästynyt,kun Lassiefilmien innoittamana ns"Lassieta" alettiin tuottamaan myyntiin suht.bulkkitavarana piittaamatta mahdollisista seurauksista,(jota näköjään muoti ja sen mukanaan tuomat rahalliset intressit vääjäämättä tuovat joka alalle,so.Money talks-moraalista viis). Lyhytkarvainen Collie on ainakin minulle mielestäni paras mahdollinen kaveri niin kotona löhöämiseen,kuin vaikka pidemmällekin lenkille. Ei ole alituiseen vänkäämässä ulos,mutta herää vaikka "kuolleista" kun valjaat,kaulapanta,tai jokin maaginen avainsana tunkee unen läpi päähän. Samantien ylös innokkaana,reipas pudistelu,ja sitten kärsimätön katse:"Joko mennään?" Saavuttuaan mulle niin tuli hyvin toimeen talossa jo aikoja asuneen kissan kanssa, ja pyrimme kulkemaan vähän syrjäseuduilla ettei tarvitse käyttää talutushihnaa, kun siinä se tulee muutaman metrin päässä ja saa vapaasti haistella ja tutkia maailman ihmeitä;pärjää kyllä moitteestomasti liikenteessäkin kaupungissa,mutta siitä on tullut niin paljon moitteita sekä se on myös vaarallista eli:koira kiinni kaupungilla! Mutta näillä koiran ominaisuuksilla,ja omalla rakkaudellasi saatte luotua suhteen joka on ainutlaatuinen,rehellinen,luottamuksellinen... Kyllä collie tulee hienosti toimeen lasten kanssa, ne kun jaksavat rapsuttaa loputtomiin,ja siitähän nämä tykkäävät.Lyhytkarvainen on on loppuun asti uskollinen.Ja Särmää ja sitkeyttä löytyy tarvittaessa jos sitä tarvitaan.MInä olen meidän"lauman"pomo,ja tämä nauttii kun saa olla hyödyksi,ja minä olen iloinen.Ei tarvii alituiseen muistuttaa asioista,ohjeet menee perille hyvin, ja saataapa tämä toisinaan muistutaa minuakin jostain jota en ajatuksissani ole kenties huomannut. Siinä Sinulle ehdotus hyväksi kaveriksi! Silmät saattavat joskus rähmiä kovalla tuulella,ja hormoonivaihtelut voivat viedä(niinkuin meidät kaikki joskus)haistelemaan mahollisen siipan perään,mutta tämä ei kai liene mikään uutinen. TEKNISET TIEDOT:Narttu n.10v.,säkä n.50-55cm.,paino n.20kg.,karva suht.lyhyt(lähtee pari kertaa vuodessa mutta siitä selviää harjaamalla ulkona)muuten ei karvaa juuri lähde. Muulla tavoin en enää tohdi ystävääni kehua,taidamme tässä piakkoin lähteä kävelylle. Voisit tutustua Collieyhdistyksen sivuihin josta saa paljon lisätietoa näistä Veijareista.Tosin en ole kuvagalleriassa nähnyt yhtään niin nättiä kuin Cindy jolla on suippo,siro päänmuoto(joku harrastaja kehui sen olevan Amerikkalaismallinen kallo,ja harvinainen täällä).Vaan mitäpä noista,itse elimme kimpassa joitakin vuosia ennenkuin sain edes tietää tämän olevan ns.rotukoiran.Hyvin on mennyt ennen ja jälkeen. Onnea vaikealle valinnallesi...kattele nyt vielä. Sekarotuiset on kyllä yleensä aika älykkäitä ja reippaita.Panisitko viestiä tänne keskusteluun,olis hauskaa tietää mihin tulokseen joskus tulet.

• jkl
        terrieri kirjoitti:

Hankippa itsellesi norwichin terrieri niin voit sen kanssa kyllä harrastaa ja menohaluja riittää.Ei ole liian pieni eikä liian hentorakenteinen ja on erittäin oppivainen vaikkakin vaatii kasvattajaltaan joskus hermoja.Ei ole mikään sohvaperuna innokas touhuaan mitä vain on kyllä osallistuva koira.Austraalianterrieri on suunnilleen samanlainen mutta on hiukan isompi.Ihmisyställisiä molemmat rodut.

Itselläni on myös Norwichiterrieri. Ei hauku päivällä kuin omistajalle kotiin tulessa, yöllä ei hauku millekkään. Oma vanha herra on jo 9 vuotias, mutta vielä yhtä leikkisä kuin pentuna. Ei härrää jaloissa kokoajan, vaan viihtyy yksinkin. Mutta heti jos pyytää luokseen, niin koira on pirteä ja valmis leikkimään. Jaksaa jopa pitkiä lenkkejä. Sisäsiistiksi oppi muutamassa kuukaudessa ja käyttäytyy hyvin, helppo kouluttaa vaikka olikin ensimmäinen koira.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Norwichinterrieri

• koiraehdokkaita

Kultainennoutaja,
      labradorinnoutaja,
      collie,
      shetlanninlammaskoira (sheltti),
      valkoinen länsiylämaanterrieri (westie)

• on jo

toinen ihanan vilkas pusukone, staffi. Ensimmäinen eli 14 vuotta ja tulokas on nyt puoli vuotta. Virtaa piisaa. Turkin hoidoksi riittää harjaus. Haastettakin on sekä kouluttamisessa, ulkoiluissa kuin myös mahdollisissa toko- ja agility-hommissa. Tosin aivan tumpelolle voi olla liiankin haastava, mutta kai tumpelo ei koiraa hankkisikaan.

• Nerran

Kyllähän noita valitettavasti on, jotka ovat koiran hankkineet :-(
        Pieni kokoisia ihmisiä, jotka ovat hankkineet ison koiran tai kaksi eivätkä sitten jaksa pidellä kiinni, kun lenkillä tulee toisia koiria vastaan. Jotkut sitovat hihnan puun ympärille, kun muuten eivät jaksaisi pidellä koiraansa.
        Meidän kulmilla yksi perhe hankki erään suht suurikokoisen ja vaativan rodun uroksen, kun perheen isä oli sellaista aina halunnut.
        Eivät liiemmin kouluttaneet koiraansa ja ongelmat alkoivat, kun koira oli n. vuoden vanha. Lenkillä vastaan tullessaan jopa perheen isä meni tieltä syrjään metsään ja kietoin hihnan puun ympäri, että sai pidettyä koiransa...
        Onneksi koiramuoti on mennyt pienempiin rotuihin päin. Mutta pienetkin, ihan chihuahuatkin, tarvitsevat edes jonkinlaisen koulutuksen, että heistä tulee kunnon koirakansalaisia.

• bullterrieri

mulla myös staffi pari vuotias ja todella helppo on ollu kuoluttaa toisista uroksista ei pidä sit lainkaan joten ei sovi ensimmäiseksi koiraksi minun mielestä kenellekkään ja onneksi näitä on aika vaikea saada kasvattajilla iso vastuu varsinkin kun nyt kielletään jo toisissa maissa koko rotu

• kantsii harkita

-ei ole liian suuri
      -sopii kerrostaloon
      -oppii kyllä perus-asiat(istu,maahan..jne)
      -turkki on helppohoitoinen
      -energinen,seuralinen,oikea sylivauvva
      -TODELLAKIN tykkää touhuilla ulkona

:) kannattaa tutustua rotuun ainakin..itse hurahdin muutama vuosi sitten vinttikoiriin ja paluuta ei enään ole :D

• tarpeeksi

whippet on koira, joka ei ole tyytyväinen pienistä lenkeistä, vaan tarvitsee todella paljon liikuntaa, sekä vapaana juoksemista.

• whippet :)

Whippet on
        -Melko pieni,sopii kerrostaloon
        -Ei kaikkein haukkuvin rotu,senkin puolesta sopii kerrostaloon
        -Oppii helposti kun löytää sopivan motivointikeinon,namit ei aina paras vaihtoehto
        -Turkki helppo hoitaa,karvanlähtö minimaalista
        -Paljon harrastusmahdollisuuksia
        -Rakastaa sylittelyä ja hellimistä
        -Ulkona touhuaminen elinehto,kannattaa kokeilla lenkitystä pyörän kanssa
        -Miinuksena tietysti se,ettei yksi whippet riitä,niitä täytyy saada lisää:)

Yhdyn edelliseen,rotuun kannattaa ehdottomasti tutustua,on "mainettaan" parempi rotu.Eli siis ei niin perinteisen "söpön" näköinen mutta luonne on vertaansa vailla.Kaikki jotka ovat koiriini tutustuneet ovat alun "hyi,miks se on ton näköinen" jälkeen huomanneet että ulkonäöstä huolimatta whippet on erittäin mukava ja tervepäinen rotu.Suosittelen lämpimästi:)

• ............................

Beagle olisi sinun tarpeisiisi oiva vaihtoehto. Beagle on seuralline, lapsiystävällinen ja turkki on helppohoitoinen. Beagle vaatii paljon liikuntaa joten sen kanssa saa touhuta paljon ulkonakin.

• mopsigirl

ootkos käynyt rekkurescuen sivuilla...? siellä on monta hyljättyä koiraa jotka tarvitsisivat kodin. ihan laidasta laitaan ja eri kokoisia... käyppä vilkaisemassa. rekkurescue.fi

• Passeli79

Kääpiösnautseri passaa kaikkiin kohtiin. Turkki helppo kun trimmaa pari kertaa vuodessa. Ei lähde karvaa. Itsenäinen,huumorintajuinen ja hassu.. Itsenäisen vastakohtana se hellyydenkipeä. Ulkoilee ja touhuaa. Oppii kaikenlaista ja toimii esim. agilityssa. Kätevän kokoinen, persoonallinen luonne ja kerrostalossa passeli. Pentuna tosin opetettava ettei hauku. Mutta niinhän ne kaikki.

• mertsi

kannataa tutustua bedlingtoninterrieriin
      todella mielenkiintoienen rotu eikä lähde karvaa vähän allergia ysävällinen. siinä koira moneen menoon

• Hipsuvarvas

Sinulle sopisi ehkä Welsh Corgi Cardigan.

-Pieni 35

• ---

en kyllä mitään bulldogia lähtis suosittelemaan.
      Joku Whippet, spanieli, tai kääpiösnautseri vois olla sopivia.

• saukkis

Hei,
      Hanki AHT (Amerikan karvaton terrieri)
      Ihana, seurallinen ja hyväluonteinen. Ei huolta irtoavista karvoista (sopii myös allergiselle)ja muutenkin helppo pitää puhtaana. Käy katsomassa lisää Kennel Sarantais -sivustolta.
      Meillä on tälläinen karvaton kaveri (10kk)ja se on osottautunut vielä paremmaksi koiraksi mitä uskalsi odottaa- Ihana, aivan omaa luokkaansa. :-)

• pakko

Niin nyt on kyllä ihan pakko sen verran korjata edellistä kirjoittajaa, että koira-allergiahan ei siis johdu koiran karvoista, vaan iholla olevasta pienen pienestä hilseestä. Joten karvatontakaan koiraa ei voi allergiselle suositella...
        Tosin nythän mennään sen verran aiheesta sivuun, että alkuperäisen viestin laittaja ei allerginen ole. Itse ajattelisin ensimmäiseksi koiraksi vaikkapa kultaistanoutajaa, iloisia ja lempeitä koiria.

• meikämie

Eihän se ole niitä kieroutuneidne ihmisten sairaiksi jalostamia karvattomia koiria, jotka kuuluisi inhimillisyyden nimessä lopettaa jok'ikinen?

• saukkis
        pakko kirjoitti:

Niin nyt on kyllä ihan pakko sen verran korjata edellistä kirjoittajaa, että koira-allergiahan ei siis johdu koiran karvoista, vaan iholla olevasta pienen pienestä hilseestä. Joten karvatontakaan koiraa ei voi allergiselle suositella...
        Tosin nythän mennään sen verran aiheesta sivuun, että alkuperäisen viestin laittaja ei allerginen ole. Itse ajattelisin ensimmäiseksi koiraksi vaikkapa kultaistanoutajaa, iloisia ja lempeitä koiria.

Karvattomalla koiralla kehittyy hilsettä myös vähemmän kun ei ole karvoja jonka juureen hilse kerääntyy. Tästä johtuen karvaton aiheuttaa vähemmän allergisia oireita kun karvallinen. Toki karvattomassa on se hyvä puoli myös että sitä on helppo pestä useammin (pitääkin, allergisessa perheessä) ja sekin auttaa siihen että hilsettä muodotuu selvästi vähemmän, eikä siten aiheuta samalla lailla allergisia oireita. Sylky sensijaan aiheuttaa myös oireita joten allergisen ei pidä päästää nuolemaan itseään jotta oireita ei syntyisi :-)

• just girl

Suosittelen lämpimästi kääpiöpinseriä. Meilläkin sellainen kerrostalossa asuessa oli. Värejä on kaksi, musta punaruskein merkein (black&tan) ja punaruskea. Onnea koiran etsintään!

http://www.sspk.fi/kpinseri/

• mandariininen

affenspinseri
      bostoninterrieri
      cavalier
      irlanninterrieri
      japaninpystykorva
      norfolkin tai norwichin terrieri
      cairn
      perhoskoira
      whippet

• ????????

??????????

• Esci93

Ranskanbuldogin omistajalta vaaditaan silmien puhdistusta ja sen sellaista, joten ihminen, joka ei ole tottunut käsittelemään koiria, ei ole paras omistaja ranskanbuldogille.

• memmu/kolmen koissun omistaja

Yhdyn tähän..tai englannin bulldoggi:)
        TAI boxeri (ihanin rotu minkä tiedän:D herättää joka aamu suukolla ja vartio untasi:D
        Tää menee just näin...jokainen tarjoo omaa rotuaan jota rakastaa yli kaiken:D

• Roikuli

Ranskanbulldog ei ole hyvä kerrostaloon. Se vaatii paljon liikuntaa ja tekemistä (vaikka jostain syystä monet luulevat toisin) ja ranskis ei ole helpoin koira kouluttaa. Aloitteleva koiranomistaja voi tehdä suurta hallaa hankkimalla liian vaativan koiran. P.S. kannattaa lukea ennen kuin koira tulee kotiin Jan Fellenin kirjoittama kirja "Kuuntelen koiraani". Myös omistajien, joilla on ongelmia koiransa kanssa, kannattaa tutustua kyseiseen kirjaan.

• minttu-

Noiden ehtojen perusteella suosittelisin sulle ehdottomasti lapinkoiraa!

• Kaksi lapinkoiraa

Me ei haluta kerrostaloon. Mutta riippuu han sitä miten paljon meidän kanssa ollaan ja puuhataan ulkona. Mutta muuten ollaan ihania. Seurallisia, oppivaisia, sosiaalisia, järkeviä kaikissa touhuissa, siistei, terveitä, ilosia, ja painoo tulee n 15 kiloa

http://www.youtube.com/watch?v=58BTqXNKAZc

kaksi oli eilen vapaana :)

nyt pennut (7) on viiden viikon ikäisiä, videolla ne ovat juuri ja juuri 3 viikkoa. Ruskea on iskä, ja se tummempi äiskä. Tervrisin Nanun emäntä.

• Mummotin

ai lapinkoiraa kerrostaloon????
        hei haloo mitä ihmisiä!

• Nanun emäntä
        Mummotin kirjoitti:

hei haloo mitä ihmisiä!

vain poikkeuksellisen aktiiviset koiraharrastajat, jotka jokaikinen päivä käyttävät aikaa koirien kanssa olemiseen, ulkoiluun ja harrastamiseen, voivat asua näitten koirien kanssa karrostalossa. Tiedän yhden kennelin (pienimuotoista) joka 'asuu kerrostalossa'. Aivan ihana perhe, joka ei laske vaivojaan koirien tähden. Mutta ei ensimmäiseksi koiraksi kerrostaloon lapinkoiraa! Kyllähän ne sopeutuvat, mutta mutta, iso mutta.. Mekään ei voida ajatellakaan, että ikinä, niin kauan kuin meillä on nämä koirat muuttaisimme talostamme (tontti metsäisellä kukkulalla), tämä paikka ja nämä maisemat ovat näitten koirien koti.

• itse yks pöllö
        Mummotin kirjoitti:

hei haloo mitä ihmisiä!

Lapinkoira sopii kerrostaloon aivan siinä kuin joku sakemannikin. Ulkoilun määrällä ja laadulla on merkitystä, mutta niin se on joka rodun kanssa, joten kun et tunnu ymmärtävän, turha sitä sinulle rautalangastakaan vääntää. Tuossa on naapuri korttelistossa samojedi pari, kerrostalossa, joten, eikös olekin ihan ihmeellistä, elämä yllättää. Tunnen monia joilla on Lapinkoira kerrostalossa, että silleen.

• ¤¤¤***¤¤¤
        Nanun emäntä kirjoitti:

vain poikkeuksellisen aktiiviset koiraharrastajat, jotka jokaikinen päivä käyttävät aikaa koirien kanssa olemiseen, ulkoiluun ja harrastamiseen, voivat asua näitten koirien kanssa karrostalossa. Tiedän yhden kennelin (pienimuotoista) joka 'asuu kerrostalossa'. Aivan ihana perhe, joka ei laske vaivojaan koirien tähden. Mutta ei ensimmäiseksi koiraksi kerrostaloon lapinkoiraa! Kyllähän ne sopeutuvat, mutta mutta, iso mutta.. Mekään ei voida ajatellakaan, että ikinä, niin kauan kuin meillä on nämä koirat muuttaisimme talostamme (tontti metsäisellä kukkulalla), tämä paikka ja nämä maisemat ovat näitten koirien koti.

Jos pennusta asti on kerrostalossa, sopeutuu tietenkin. Jos kesken elämän joutuu pihalta kerrostaloon, tai aitauksesta sisä kouraksi, on sopeutuminen vaikeampaa, vaikka ei mahdotonta. Herkempi yksilö saattaa stressaantua ja tasapaino katoaa vahvempi kestää paremmin, se on selvä.
        Kyllä lapinkoira on ensimmäisenä koirana parempi vaihtoehto kuin saksanpaimenkoira, rottweiler, doberman tms.
        Itselläni on jo kolmas lapinkoira ensimmäinen oli ensimmäinen. Tunnen kolme muutakin, joilla ensimmäinen on lapinkoira, se on niin ihmisestä kiinni, kelle mikäkin sopii. On ihmisiä, joille edes virtuaali lemmikki ei sovellu, ja sitten on niitä jotka pärjäävät vaikka villiintyneiden eläinten kanssa, joten ei voi yleistää, lapinkoira voi olla ensimmäinen koira, jos ihminen on koiralleen sopiva, koira kyllä sopii ihmiselle .

• KERROSTALOSSA
        itse yks pöllö kirjoitti:

Lapinkoira sopii kerrostaloon aivan siinä kuin joku sakemannikin. Ulkoilun määrällä ja laadulla on merkitystä, mutta niin se on joka rodun kanssa, joten kun et tunnu ymmärtävän, turha sitä sinulle rautalangastakaan vääntää. Tuossa on naapuri korttelistossa samojedi pari, kerrostalossa, joten, eikös olekin ihan ihmeellistä, elämä yllättää. Tunnen monia joilla on Lapinkoira kerrostalossa, että silleen.

Lapinkoira sopii ehdottomasti myös kerrostaloon,,, on seurallinen eikä ole haukkuherkkä
        itselläni on 3kk ikäinen pentu eikä ole mitään ongelmia ollut...
        aikaisemmin oli myös lapinkoira ja se oli 13,5v ja eli onnellista elämää vaikka kerrostalossa oliki
        sopii ehdottomasti,,,kiltti,,,seurallinen,,,eikä hauku kaikkea

• vuohipukki
        ¤¤¤***¤¤¤ kirjoitti:

Jos pennusta asti on kerrostalossa, sopeutuu tietenkin. Jos kesken elämän joutuu pihalta kerrostaloon, tai aitauksesta sisä kouraksi, on sopeutuminen vaikeampaa, vaikka ei mahdotonta. Herkempi yksilö saattaa stressaantua ja tasapaino katoaa vahvempi kestää paremmin, se on selvä.
        Kyllä lapinkoira on ensimmäisenä koirana parempi vaihtoehto kuin saksanpaimenkoira, rottweiler, doberman tms.
        Itselläni on jo kolmas lapinkoira ensimmäinen oli ensimmäinen. Tunnen kolme muutakin, joilla ensimmäinen on lapinkoira, se on niin ihmisestä kiinni, kelle mikäkin sopii. On ihmisiä, joille edes virtuaali lemmikki ei sovellu, ja sitten on niitä jotka pärjäävät vaikka villiintyneiden eläinten kanssa, joten ei voi yleistää, lapinkoira voi olla ensimmäinen koira, jos ihminen on koiralleen sopiva, koira kyllä sopii ihmiselle .

ehkä hän ei nyt ihan isoa koiraa etsi mun muistaakseni lapinkoira on reilu hyvä koira paikallaan mutta että kerrostaloon.....! ja sit mun on pakko nyt sanoa sakemannikuskille ettei rintintin (vert. collie skotlanninpaimenkoira)- lassie... ole ihan 1. kerrostaloon. oli kuinka hyvä tahansa. sitäpaitsi vaatii osaavan kuskin. ei eka hauva.

• vuohipukki
        KERROSTALOSSA kirjoitti:

Lapinkoira sopii ehdottomasti myös kerrostaloon,,, on seurallinen eikä ole haukkuherkkä
        itselläni on 3kk ikäinen pentu eikä ole mitään ongelmia ollut...
        aikaisemmin oli myös lapinkoira ja se oli 13,5v ja eli onnellista elämää vaikka kerrostalossa oliki
        sopii ehdottomasti,,,kiltti,,,seurallinen,,,eikä hauku kaikkea

ehkä joo. lapinkoira toooosi hyvä siellä lämpimässä/kuumassa/lämpimässä kerroskämpässä mutta...... muistetaan nyt ihan vähän mihin koirat /rodut on jalostettu ja lapinkoira kait enemmän ulko koira. eli tarkoitettu enemmän pohjoisen kairalle kuin stadin yksiöön .ja se aktiviteettitarve

• aapo nevakorpi

shetlannin paimenkoira voisi olla sopiva...

• ekaksi koiraksi???

Niin...en voi käsitää miten joku voi suositella jollekulle ensimmäiseksi koiraksi terrieriä?? Ei todellakaan hyvä valinta, koska ne ei ole helpoimmin koulutettavia koiria...oikeastaan mikään niistä. Ja jos koulutuksen kannalta ajattelee, niin koiran pitäisi olla narttu...tottelee helpommin eikä kokeile rajojaan samalla tavalla kuin uros. En myöskään voisi suositella ihan pientä koiraa kerrostaloon, koska niillä usein tapana räkyttää yksin ollessaan, koska pelkäävät. Tähänkin voi tietysti vaikuttaa monella tapaa...pannalla tai jättää radion soimaan hiljaselle yms. Jotkin pienet koirat eivät myöskään ole kovin seurallisia...tai sitten ne ovat liikaakin sitä. Kannattaa soittaa suoraan kasvattajille ja kysellä lyhytkarvaisista seurakoirista.

• kettuterrieri

on loistava valinta. Mieluiten uros koska ovat vakaampia kuin nartut.
        Reippaita aktiivisia koiria, jotka pitävät kaikista perheenjäsenistä ja kestavat kovempaakin kohtelua tulematta luonnevikaisiksi.

• satuja

meidän ensimmäinen koira on tänään 8-vuotias länsiylämaan valkoinen terrieri. Koira on pieni, vahva, älykäs, oppivainen, kotioloissa ja matkoilla täysin huomaamaton, mutta tarpeen tullen (esim. lasten kanssa)jaksaa peuhata tuntikausia.Koira on kovin hellyydenkipeä ja haluaa olla aina"porukassa" mukana, mutta jää pidemmäksikin aikaa yksin kotiin ilman ulinoita.
        Kasvatuksen kanssa ei minulla ole ollut koskaan vaikeuksia. Koira on aivan innoissaan, kun saa oppia uusia temppuja. Voin vain SUOSITELLA tätä rotua.

• hetulius

No ei nyt ihan noinkaan voi yleistää... Itselläni ei ole terrieriä ollut, mutta riittävästi olen ollut tekemisissä niiden kanssa, että voin väittää terrierinkin sopivan ensimmäiseksi koiraksi. Tottahan roduilla on tiettyjä ominaisuuksia, mutta koiratkin ovat yksilöitä, kuten me ihmisetkin.

Samaten tuo narttu-juttu: poikkeuksiakin on, kuten meillä... Eli samasta sisarussarjasta minulla oli uros ja narttu, ja nimenomaan tuo narttu oli se, joka kokeili säännöllisin väliajoin niitä rajoja ja oli kovapäisempi koulutettavakin.

Valitsipa siis minkä tahansa rodun, niin aina kannattaisi viettää jonkin verran aikaa siellä kasvattajan pentulaatikon luona tarkkaillen niitä pentuja, koska ne tulevat perusominaisuudet kyllä näkyvät jo silloin. Yksi mönkii yli laatikon laidan jo aikaisessa vaiheessa ja lähtee tutkimaan ympäristöä, kun taas toinen seisoo reunaa vasten ja vinkuu apua eikä uskalla senkään jälkeen laatikon viereltä minnekään... Pientä kärjistystä, ehkä, mutta näin se vain menee. : )

Onnea kuitenkin valintaan! Rakastat sitä valitsemaasi koiraa joka tapauksessa... : )

• safsdgf

olen samaa mieltä. otin ensimmäiseksi terrierin ja onnistuin kyllä hyvin koulutuksessa, mutta kyllä siinä täytyy aina olla askeleen edellä koiraa ja usein 'huijata' se tekemään jotain mitä se ei välttämättä niin haluaisi tehdä. varmasti kaikilla roduilla täytyy tätä vähän tekemään, mutta terrierit ovat useimmiten hyvinkin fiksuja, itsenäisiä ja itsepäisiä!

että jos haluaa helposti koulutettavan koiran niin en niinkään terrieriä suosittele.

• 1234567890

vaihtoehto on kääpiöpinseri. oppii ihan itsestään, ei tartte hoitaa turkkia ku o lyhyt, energiaa piisaa vaikka muille jakaa mutta osaa kyllä laiskotellakkin. mun koirat makailee kainalossa vaikka koko päivän kunhan päästää välillä "vessaan" mutta ovat todellakin rotu josta luonnettakin löytyy aika paljon. :)

• Esci93

Ehdottaisin jotakin terrieriä. Ne ovat ainakin tosi energisiä ja touhukkaita, suurimmalla osalla turkki on helposti hoidettavissa.
      Huomauttaisin kuitenkin, että yksikään koira ei ole helposti/vaativasti koulutettava. Tietysti itsepäiset koirat saattavat olla hankalampia tapauksia, mutta koiran luonteesta se johtuu.

• tepsu

Kerrostaloon en lähtis ottamaan mitään ainakaan yli 20 kg koiraa, varsinkaan jos on pienehkö kämppä.
      "Helpostikoulutettavuus" riippuu suurimmalta osin koiran omasta luonteesta kuin mistään rotumääritelmässä kerrotusta, tosin en nyt ainakaan mitään palveluskoiraa ottais jos "helppoa" koiraa hakee..
      Kaikki koirat on jollakin tapaa seurallisia kun koira on kuitenkin laumaeläin, ja tiettyjä rotuja ei edes suositella ottamaan ainoaksi koiraksi taloon. Samoin tuo ulkona oleminen on noille aika luonnollista, enpä oo kuullut kenelläkään olleen sisäkoiraa. Siis sellasta mikä ei ulkona kävis ja viihtyis jos seuraa on. Jos talvenkestävän haluat niin kaikkein pienimmät ja lyhytkarvaisimmat kannattaa jättää pois ellei sitten jaksa olla pukemassa aina koirallekin ulkoiluvermeitä päälle.
      Kaikkein helpointa olis varmaan tutustua tuttujen koiriin ja katella vähän kiinnostavien rotujärjestöjen sivuilta lisätietoa, eiköhän sieltä sopiva löydy. Ja muistaa, että se koira on sitten ilona ja taakkana (toivottavasti) ainakin seuraavat kymmenen vuotta..

• isompi koiruus ku 20 kg

Mulla on iso laumanvartijakoira 32 neliöisessä kämpässä ja hyvin meitä kaks mahtuu.. Koirat on koiria, ne täytyy opettaa tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Eikä ole ongelmia ollut.

• Utelias

Eikös enemmänkin koiran luonne määrää sen sopivuuden missä se oleilee. Näin maallikkona ajatellen.. Meillä nöffi kerrostalossa, eikä taatusti kärsi liikunnan puutteesta tms. Uskoisin, että se saa jopa enemmän toimintaa kuin omakotitaloissa asuvat yleensä. Yleensä koirat eivät sisällä touhua niin kauheasti, ja tuskin kellään nyt niin isoa kämppää on, että se nyt liikunnasta kävisi :)

• Kukkuu

Länsigöötanmaanpystykorva voisi olla sinulle hyvä. Se on ihmisrakas, sydämellinen, pysyy ja haluaa olla menossa mukana. Sitä ei saa helpolla väsymään. Omasta mielestäni se on helppo kouluttaa (namilla ja leikkimällä palkkaus käy kumpikin). Koko on sopiva = säkä n. 30 cm. Pienestä koostaan huolimatta ei ole "pikkukoira". Saattaa joskus vaatia hyvinkin tiukkaa kuria, mutta palkitsee oikeudenmukaisen omistajansa uskollisuudella. Mielestäni lähes ainoa huono puoli göötissä on sen haukkuherkkyys, joka sekin on hallittavissa koulutuksella. Täysin hiljaista ei tästä koirasta kyllä saa. Niin ja göötti on terve rotu ja sen karva on todella helppohoitoinen. Koira pärjää säällä kuin säällä ja kura lähtee (jos sitä on edes turkkiin jäänyt) pyyhkimällä. Göötin kanssa voi harrastaa lähes mitä vaan, joten on hyvin monipuolinen harrastuskoira. Suosittelen.

• seikkailija

Bichon frise

• smaarit

Joo, kysymyksesi on hyvä. Et vain kertonut ikääsi? Itselläni, alakouluikäisenä, oli villakoira. Eka koira siis. Ja oli kyllä hyvä rotu, lenkeillä kokonsa puolesta hallittavissa ja luonteeltaan myös sopiva lapselle, ainakin tämä meidän Sami. Villiksethän on fiksuja koiria. Toki kaikille koiruuksille pitää osoittaa heidän paikkansa laumassa, silloin hommat sujuu. Jos kuitenkin olet jo vanhempi kuin koululainen tai siis, noh..sanotaanko yläluokkalainen ja siitä ylöspäin,nuori aikuinen,aikuinen jne. niin kannattaa miettiä sitä mitä haluasit koirakamusi kanssa tehdä? Aktiiviseen elämään aktiivinen koira, hillitympään vähemmän hommia kaipaava rotu. Turkki sit mieluusti lyhyt jos et tykkää harjaamisesta. Esim. samojedi, joka mulla nyt on , täytyy harjata ainakin kerran viikossa,mieluusti useammin.Toiset rodut taas täytyy nyppiä tai trimmata mut sitähän ei tartte tehä itte. Ja siis aktiivisia rotuja on ainakin colliet,nautserit,schäferit eli palveluskoirat noin yleensäkkin. Kaipaavat siis "töitä"..tokoo,jäljestystä,agilityä jne. Kannattaa siis todellakin lukea koirakirjoja ja käydä koiranäyttelyissä. Rotuharrastajilta voit varmaakin näyttelyissä ja muullakin kontaktilla kysellä roduista tarkemmin.Otat vaan rohkeasti yhteyttä :)linkkejä löydät kyllä netistä,jo kennelliiton kautta. Eikä muuta kuin hauskoja vuosi sitten valitsemasi hauvvelin kanssa. T. onnellisen ja iloisen samukan emäntä

• pöpipää

Ehdottomasti kaukaasianpaimenkoira.

• tietenkin

ensimmäiseksi koiraksi, mitä parhain rotu, haloo ei missään tapauksessa

• Gana

Sekarotuset on kivoja toi mun koira on sekarotune ja se on kaikkea tota söpö :) ei voi ihanempaa koiraa olla

Siin on: Novascotiannoutajaa, (kultaistanoutajaa), vehnäterrieriä :)

ja se on tosi tervekkin :) välillä hyppii syliinki :) jaksaa kantaa

• Lierojen mamma

Meillä oli cockerspanieli silloin kun lapset olivat pieniä. Tämä koira oli tosi hyvä kaveri heille, turvallinen, leikkisä, ystävällinen ja viisas. Cavalierit tulivat sitten kuvioihon , cokkerin kuoltua n. 7 vuotiaana. Cavalierit ovat nimensä mukaan tosi kavalieriä, helppohoitoisia,rutiineihin tottuvia, kuten harjaus, hampaiden pesut, saunassa käynnit, lenkin jälkeen kurasäällä mennään tassujen ja mahakarvojen pesulle. Halimisia tulee ja pusuja joskus tulemalla, mutta osaavat olla päivän yksinkin kotona makaillen ja odotellen emäntiä kotiin ja sitten ei ole riemulla rajoja. Iltaisin kirmaillaan ja lenkkeillään monen kilometrin matkoja. On pienikokoinen ja helppo kuljettaa yleisissäkin kulkuneuvoissa. Ovat oikeita koiramaailman terapeutteja. Meillä on peräti neljä lieroa. Käy tutustumassa erilaisiin koiriin netissä ja mätsäreissä ja koiranäyttelyissä. Keskustele ja kysele omistajilta rohkeasti koiriin liittyviä asioita.

• pystykorva.

------

• Mun oli kans tosi vaikeeta päättää minkä rodun otan itelleni, kun vaatimuksena oli myöskin se, ettei sitä ole jalostuksella pilattu. Mä päädyin Schapendoes -rotuun ja ensiviikolla mulle tulee 10 viikon ikäinen urospentu. Koira on sitäpaitsi kivan kokoinenkin. Ei iso eikä pieni. Säkä on maksimissaan 50 cm uroksella ja painoa 16 kg. Käyppä kattomassa ositteessa www.schapendoes.fi. Siellä on tarkemmin kerrottu rodusta ja sen luonteesta lisää sekä turkin hoidosta.

• Nerran

Onnittelut sinulle hemuli76!
        Kivan rodun valitsit itsellesi!
        Tuosta uroksen maksimipainosta olen kyllä hieman eri mieltä. Kyllä urosten paino on siellä 20 kg:n paikkeilla, meillä hipoo 25 kiloa. Mun urokseni on kyllä aika skrode rotuisekseen. Nartullani on painoa siinä 9-10 kg, on aika pieni schape-nartuksi.

• Nerran kirjoitti:

Onnittelut sinulle hemuli76!
        Kivan rodun valitsit itsellesi!
        Tuosta uroksen maksimipainosta olen kyllä hieman eri mieltä. Kyllä urosten paino on siellä 20 kg:n paikkeilla, meillä hipoo 25 kiloa. Mun urokseni on kyllä aika skrode rotuisekseen. Nartullani on painoa siinä 9-10 kg, on aika pieni schape-nartuksi.

Mitä tohon uroksen painoon tulee niin katoin vielä tota jalostuksen tavoiteohjelmaa ja siinä sanotaan, että uroksen keskimääräinen paino on noin 16 kg ja nartun noin 13 kg. Noi jalostukseen liittyvät tiedot löytyy Suomen Schapendoes ry:n sivuilta. Eli siis jos olin laittanut uroksen maksimipainoksi 16 kg niin korjaan tässä erheeni :).

• Nerran
        hemuli76 kirjoitti:

Mitä tohon uroksen painoon tulee niin katoin vielä tota jalostuksen tavoiteohjelmaa ja siinä sanotaan, että uroksen keskimääräinen paino on noin 16 kg ja nartun noin 13 kg. Noi jalostukseen liittyvät tiedot löytyy Suomen Schapendoes ry:n sivuilta. Eli siis jos olin laittanut uroksen maksimipainoksi 16 kg niin korjaan tässä erheeni :).

Tiedän kyllä jalostusohjelman tavoitteen, mutta jokainen koira on hyvin yksilöllinen painon ja ruumiinrakenteen suhteen.
        Tosiaankin meillä uros on suht matala, mutta leveä ja painoa yli 20 kg. Narttu taasen pieni kokoinen ja painoa 9-10 kg.
        Kasvattaja on ihmetellyt, että mistä urokselleni on kertynyt karvaa niin paljon, kun sen emällä eikä isällä turkkia/karvaa ole niin runsaasti.
        Uros on ollut minulla 4,5 vuotta ja narttu 3,5, päivääkään en vaihtaisi pois! Ovat sen verran ihania otuksia :-)
        Jos haluat kuvia, laita postia mulle. Osoite on tämä nerran at suomi24.fi

• lumikissa1987

Täs olisi mun ehdotus kysymykseesi. Mä suosittelen ekalle kuka hankkii koiran niin Villakoiraa. Itse sain 11 vuotiaana ekan koiran ja se oli kääpiövillakoira. Se sopii kerrostaloon ja se on helppo kouluttaa ja lisäksi on leikkisä, seurallinen ja tykkää hellimisestä. Ja yleensä villakoirat ainaskin mun koira tykkäsi olla paljon ulkona. Mut toi turkki asia on et joka kolmas kuukausi vein sen trimmaajalla. Et suosittelen kyllä villakoiraa ensimäisenä koirana.

• olette...

kettuterrieristä? Onko kova vetämään? Haukkuuko? Mistä tykkää?
      Osaako olla sylissä?

Mullakin on näitä koiramurheita?

• Soveltuu kaikkeen
      • niin.....

ja vielä tyttökoira, se pysyy myös varmasti kotona ja on todella älykäs ja ystävällinen.

• tiibetinmastiffi

mulla oli ensimmäisenä koirana sekarotuinen jossa emä oli hirvikoira ja isä spanieli (en muista mikä spanieli) se oli tosi iloinen, energinen ja äärettömän helposti oppiva ja totteli ku enkeli:) edes juoksuaikana koiruus ei yrittäny lähtä omille teille vaa uskollisesti pysy lähellä.. toki koirasta huomas että menohaluja ois ollu mut ei se lähteny mihkään. tost koiran kuolemasta on nyt aikaa n.5v ja
      nyt oon ihan hurahtanu noihin tiibetinmastiffeihin:)
      mastiffi nyt kyl ei oo kerrostalokoira, enkä suosittele sitä eka koiraksi kellekkään.
      joku sekarotuinen vois olla ihan kiva... ja nehän on kuuleman mukaan terveempiä ku rotukoirat (tiiä onko perää, ku poikkeuksia on joka koiris) mut mun suositus ois joku kiva seropi:)

• täytyy tietysti

huomioida, mitä siinä sekarotuisessa on, se kun nääs vaikuttaa hyvin paljon, siihen miten se käyttäytyy.
        Ne todellakin on terveempiä, eli on perää.

• tiibetinmastiffi
        täytyy tietysti kirjoitti:

huomioida, mitä siinä sekarotuisessa on, se kun nääs vaikuttaa hyvin paljon, siihen miten se käyttäytyy.
        Ne todellakin on terveempiä, eli on perää.

joo toko täytyy kattoo mitä rotuja on jos seropin laittaa:)

• nyt sen
        tiibetinmastiffi kirjoitti:

joo toko täytyy kattoo mitä rotuja on jos seropin laittaa:)

koiran laittaa, voi herranenaika näitä juttuja

• tiibetinmastiffi
        nyt sen kirjoitti:

koiran laittaa, voi herranenaika näitä juttuja

laittaa eli hommaa, hankkii, ostaa tms.....

• Kokemusta on

Ranskanbuldoggi siinä tosi vekkuli:Viihtyy ulkona
      ja suorastaan kerjää hellyyttä,eikä paina kun 14.k.aikuisena.Itselläni sellainen on.Ja oppii
      tosi nopeasti kaikki,ja turkki helppo hoitaa:

• Lörtti

Kaikkien omat koirat ja rodut tuntuvat parhaalta.
      Kuitenkin jo monia koiria ja rotuja omistaneena voin kertoa, että Sharpei on aivan omassa luokassaan koirana:

- erittäin viisas
      - lähes haukkumaton
      - helppo turkki
      - ei raavi eikä riko
      - iloinen
      - lapsia rakastava
      - ei paimenkoiraviettiä
      - ei metsästysviettiä, ainakaan minulla
      - pysyy pihassa

Sharpeista tunnetaan vain vaivat, jotka sitkeästi pysyvät ihmisten mielissä. Kiitos Sharpei - yhdistyksen (täysin käsittämätöntä), eli ÄLÄ säikähdä näitä juttuja.

Minulla on kaksi Sharpeita ja niillä kun ei ole ollut mitään vaivoja milloinkaan.

Olisiko jo aika kääntää uusi lehti Sharpein suhteen.

• vuohipukki

pieni haaveeni on ollut sharpei meidän huushollissa jo pitkään . olin venäjällä pitkään ja yritin sieltä tuoda ystävää mukanani mutta kiitos idän tullin se olisi ollut ERITTÄIN vaikeaa

• terrieri

Karkeakarvainen kettuterrieri. Kompaktin kokoinen. Kouluttaa pystyy, joskus voi kyllä ilmaista omanmielipiteensä asiasta. Pari kertaa vuodessa käyttää nyppijällä, ei missään nimessä saa leikata, turkista tulee erittäin ruma. Leikkii ja osaa leikkiä itsestään, tykkää huomiosta ja on seurallinen. Touhuaa sisällä ja ulkona. Tälläinen löytyy mun kodista. Tulen jatkossakin ottamaan kkkterrierin. Sellainen ilopilleri että hyvälle mielelle tulee aina.

• P69

Vai onko SE liian iso?

• ..cavalier kingcharlesinspanieli, tuttavimmin cavalier/cava/liero.

-Ei ole suuri rotu, säkä on. n. 30 cm tai enemmän. Nartut ovat sirompia kuin urokset.
      -Sopii vallan hyvin kerrostaloon, pienen kokonsa vuoksi, mutta myös siksi, ettei hauku juuri koskaan
      -cavalier on miellyttämisenhaluinen ja on siksi helppo kouluttaa
      -Turkkia ei tarvitse trimmata, riittää että sen harjaa läpi pari kertaa viikossa. Pahimmat paikat, mihin takkuja tulee (siis jos ei harjaa!) on korvantaukset, kainalot ja peräpää.
      -Erittäin elämänhaluinen, leikkii mielellään, tykkää olla seurassa (ei siis ole sopiva esim. olemaan ulkona yksin, päivät jos olet töissä/jossain, niin illat se kyllä haluaa olla sinun seurassa)
      Hellittävänä se tykkää olla! Meillä ainakin halitaan useasti ja nukutaan sohvalla sylikkäin/vierekkäin. Ne tykkää myös nukkua sängyssä, jos se sallitaan..
      -Tykkää touhuta ulkonakin
      -Vaikka cavalier on pieni koira, niin se ei väsy lenkillä, vaikka olisi pitempikin. Meillä cavat jaksaa tehdä samanmittaisen lenkin, kuin isot leonbergitkin.
      -Cavan kanssa voi harrastaa vaikka mitä. Ne on sopivia niin tokoon kuin agilityyn, ja näyttelyihin.
      -Ainut miinuspuoli rodussa voi olla se, että sinulla on alituinen koirakuume, kun yhdestä tulee kaksi koiraa, ja sitten jo otat kolmannen...
      -Nätti koira, joka on aina yhtä ystävällinen, niin sinulle kuin kaikille, jotka sitä vastaan kävelevät
      -neljä eri värivaihtoehtoa (Musta ruskein merkein eli black&tan, Tricolour eli musta-valkoinen ruskein merkein, Ruby eli ruskea sekä Blenheim eli ruskea-valkoinen.

Ja jos kiinnostuit, niin lue lisää
      www.cavalierpalsta.com
      www.cavalieryhdistys.com

• Kysymys on

Idioottimainen, näitä kyselijöitä on aina ja koskaan ihmiset eivät taida oppia itse hakemaan oikeaa tietoa koirista.

Täälläisillä palstoilla ei kauheasti kannata kysellä, jos halua oikeaa ja rehellistä tietoa, kasvattajat ja harrastajat ovat oikea paikka etsiä tietoa.

Mitkään mulla on kokemusta jutut eivät minua vakuuttaisi.

Ihmettelen muutenkin ihmisiä, jotka ovat ottamassa mitä tahansa eläintä, kun ei osata hakea tietoa sieltä missä on alan ammatti-ihmiset.

Kohta varmaan kysellään lapsistakin samalla tavalla.

Voi uusavuttomat, kun teistä pääsisi eroon...

• maailman ihanin

Eli Cavalier King Charlesspaniel.. Vastaa kaikkiin "kriteereihisi" ja on vielä enemmän. Itselläni oli, tämän rakkaan perheenjäsenen kuoltua viimekesänä, nyt on tulossa toinen.. Suosittelen!

• VS222

Sinulle olisi ehdottomasti sopivin koira beagle. Ovat todella kilttejä, oppivat helposti, rakastavat ulkoilua, mutta oppivat siihen rytmiin kuin omistajalla on, karvojen kanssa ei ole ongelmia ja on pieni ja sievä. Super ihana koirarotu. Kokemusta on useasta ja yksikään koira ei ole edes murissut vieraille, saatika koskaan purrut. Vaikka onkin metsäkoira niin ei tarvitse pitää sellaisena, on kyllä silti todella seurakoira tyyppiä! Harkitse....

• Nimetön

-ei mitään suurta(60

• on''

ihana,mutta haukkuu paljon yksin jätettäessä, ja äänessä kyllä löytyy,varsinkin jos asut kerrostalossa en suosittele.

• Mauritsio
        on'' kirjoitti:

ihana,mutta haukkuu paljon yksin jätettäessä, ja äänessä kyllä löytyy,varsinkin jos asut kerrostalossa en suosittele.

Ei kaikki mäyräköirat hauku yksin ollessa eikä muutenkaan. Meidän mäyris vain makoilee ja välillä kattelee ikkunasta ohikulkevia. Haukkuu vasta sitten kun näkee oman perheenjäsenen tulevan ovelle. Vieraita ihmisiä eikä eläimiäkään viitsi haukkua.Ulkona saattaa joskus vähän haukahtaa naapurin koiralle. Oli melkein 5kk vanha kun ensimmäisen kerran kuultiin Maurin haukkuvan.

• rouva 47
        on'' kirjoitti:

Olen tuosta mäyräkoiran haukkumisesta aivan eri mieltä, minulla itsellä pitkäkarvainen kääpiömäyräkoira eikä koskaan hauku, sanoisin että kiinni siitä mihin koiran opettaa. Muuten koira on ihan taivaallinen ja kiltti. Itsellä ollut neljä eri koirarotua ja täytyy sanoa, että tämä mäyris on ihan ylivetoisen ihana muihin verrattuna, ja ihanan lellittävä jos sellaista rotua haet, sekä uskollinen omistajalleen :)

• Pikkutipsu

Ehdottomasti tiibetinspanieli!
      Minulla on kohta 4 vuotias tipsu poika ja hän on aivan ihana. Kaikkea tuota mitä luettelit ja paljon enemmän.
      Turkki on tosi helppo, vain noin kerran viikossa harjaus.
      Pari pesua vuodessa ja tietysti ravat lenkin jälkeen vatsasta ja tassuista.
      Tipsu on noin 7 kg painava, eli helppo kuljettaa mukana kaikkialla.
      Lempeä ja sosiaalinen rotu.
      Katso rotumääritelmä vaikka koirat.comista.

• sdfghjkfrdfgyhuytgfv

Vanha Tikkanen

• Mummotin

juu kuule, otapa pari-kolme tanskandoggia kerrostalo-koloosi.

• jlkjk

Ehtosi täyttävä koiru on esim Coton de Tulear eli puuvillakoira. Turkin kun pitää lyhyenä niin mukavampaa touhuajaa saa etsiä.

• bortsu

Osta "Bortsu" eli bordenterrieri. Rotu alkujaan Skotlannin ja Englannin rajamailta josta nimikin tulee. ( border = raja ).
      On juuri sopiva pieni mutta terhakas koira,joka tykkää touhuta koko ajan. Vähän jalostettu terve rotu jota käytetty aikoinaan ajamaan kettuja pois luolista.

• popo

portugalin podengo , pienikokoinen , lyhytkarvainen.

• Kerrostalopinseristi

Vähähaukkuinen kerrostalon saurakoira. Rakastaa ulkoliikkumista. On helppohoitoinen, yleensä riittää vain kostea pyyhkäisy. Pitää myös harjaamisesta.
        Pinserista saa todellisen ystävän ja harrastus kaverin. Suosittelen tutustumista rotuun Pinserit ry:n sivulla sekä esim. Cherpin kennelin sivustolla.
        Nimenomaan Normaali Pinseri on suositukseni. Kääpiöpinseri varmasti myös kiva kaveri mutta kovahko haukkumaan.

• Haukkuu?
        Kerrostalopinseristi kirjoitti:

Vähähaukkuinen kerrostalon saurakoira. Rakastaa ulkoliikkumista. On helppohoitoinen, yleensä riittää vain kostea pyyhkäisy. Pitää myös harjaamisesta.
        Pinserista saa todellisen ystävän ja harrastus kaverin. Suosittelen tutustumista rotuun Pinserit ry:n sivulla sekä esim. Cherpin kennelin sivustolla.
        Nimenomaan Normaali Pinseri on suositukseni. Kääpiöpinseri varmasti myös kiva kaveri mutta kovahko haukkumaan.

Kahden kipaleen kokemuksella ei hauku,ellet ole saanut sitä ikävystymään.Ei kelpaa leluksi!Tarvii liikuntansa ja virikkeitä.Pieleen koulutettuna kuin ilmestyskirjan peto...Eli ei sovi kokemattomille,eikä laiskoille!!!!

• Kerrostalopinseristi
        Haukkuu? kirjoitti:

Kahden kipaleen kokemuksella ei hauku,ellet ole saanut sitä ikävystymään.Ei kelpaa leluksi!Tarvii liikuntansa ja virikkeitä.Pieleen koulutettuna kuin ilmestyskirjan peto...Eli ei sovi kokemattomille,eikä laiskoille!!!!

Nähtävästi esittelemäni Normal Pincher jäi lukiessasi huomiotta. Nimenomaisesti suosittelin siihen tutustumista! Se on luonteensa mukaisesti vähähaukkuinen ja sitenkin kerrostaloon sopiva. En ehdottanut Kääpiöpinseriä koska se tunnetaan ahkerana räksyttäjänä. Normaali Pinseri vaatii liikuntaa sekä virikkeitä, kuten koirat yleensä. Se on seurakoira joka kiintyy isäntäänsä tulisesti mutta vaatii tarkat säännöt, opit ja rajat pentuvaiheessa.Koskaan, korostan ei koskaan koiran hankinta ei saa olla harkitsematon äkkipäätös sen hyvinvoinnista on työtä moniksi vuosiksi ja ihminen on se jolta koira odottaa vastuuta. Vastapainona ihminen saa koirasta sen eliniän kestävän varauksettoman ystävän ja lenkkikaverin. Kuten edellisessä jo kehotin on hyvä tutustua rotuun esim. Pinserit ry:n ja Cherpin kennelin sivuilla.

• Lento-jätkä!

Minkään rotusen koiran asuinpaikka ei olle kerrostalo.Suomessa saa aivan liian helposti leimikkejä. Kerrostalo on luonnoton paikka koiralle niinkuin kissalekin.Kokemusta on kummasstakin paikasta.Koiralle on uhratava aikaa päivitäin eikä sillon kun omistaja on aikaa.Ulkoiluttaminen vie vähintään 3h vuorokausi.Kotona myös on pitettävä seuraa ja leikittävä sillon saa ystävästä oikean kaverin.Kerrostalon aivan pieni koira jos kerran vältämättä haluaa.Lemmiki ei olle leikkikalu.

• tietysti

Saako koira sitten oman huoneen omakotitalossa? Harvassa on pihat, jossa koira vapaana! Siis tarvitaan aitaus, lyötyy harvoin! Kerrostalosta on aivan yhtä helppo lähteä lenkille kuin omak. talosta. Kyseessä ensimmäinen koira, joten kaikista erilaisista "asiantuntijoiden" neuvoista huolimatta koulutettava ei pysy ilman aitaa omalla pihalla. Ilmasto suurinpiirtein samanlainen, niin kerros-kuin omakotitalossa. Mikä ihme on parempaa koiralle omakotitalossa. Rotu! Ota Lappis! Mikäli joku ulkoiluttaa koiraa 3t., niin siitä vaan!

• Lento-jätkä!
        tietysti kirjoitti:

Saako koira sitten oman huoneen omakotitalossa? Harvassa on pihat, jossa koira vapaana! Siis tarvitaan aitaus, lyötyy harvoin! Kerrostalosta on aivan yhtä helppo lähteä lenkille kuin omak. talosta. Kyseessä ensimmäinen koira, joten kaikista erilaisista "asiantuntijoiden" neuvoista huolimatta koulutettava ei pysy ilman aitaa omalla pihalla. Ilmasto suurinpiirtein samanlainen, niin kerros-kuin omakotitalossa. Mikä ihme on parempaa koiralle omakotitalossa. Rotu! Ota Lappis! Mikäli joku ulkoiluttaa koiraa 3t., niin siitä vaan!

Nyky ihmiset ovat kiireisiä ja usein koira otetaan eikä huomioida niitä velvollisuuksia mitä koira tuo mukaanaan.Koira tarhassa näkee tapauksia jossa koira tuo paineita perhe elämään.Kokemusta on 29 vuotta ja on kolmas cockerpaniel elivät 13 ja 14 tämä on kaksi.On aidattutontti ja vieläkin on vähintään kolmekertaa käytävä lenkki ja leikkittävä koiran kanssa, on siellä missä ihmisekin.Kun hoitaa lemikinsä hyvin niin siitä on iloa elämään myös vilpilinekin hän voi olla tarvitaessa.

• Iso Iivari

Pienehkö, leikkisä, luonteikas koira. Paimenkoirana helppo kouluttaa (vaatii vähän kärsivällisyyttä), pysyy pihassa vapaanakin ja on uskollinen ystävä.

Minulla on ollut kaksi gööttiä, molemmat elivät 14 vuotiaiksi, ei sairauksia. Tutustu rotuoppaasta koiraan. Mitään koiraa ei pidä ottaa ihan ummessa silmin, olet oikealla asialla kun etukäteen koiramaisuuksia selvittelet.

• Jenna`

No olisiko vaikka kääpiövillakoira? Minulla on itselläni sellainen,siitä ei lähde karvaa irti (harjauksessa jää tietenkin harjaan)ja minusta turkin hoito ei ole kovin vaativaa.Kyllä sellainen pärjäisi kerrostalossa. :)

• meillä myös seurakoirana

suosittelen norjan armaata ja narttua,lempeä nöyrä luonne,meillä myös 7 kk norjan armaa narttu seurakoirana

• jep jep

meillä kanssa norjan harmaja,narttu,ikää 7.v...
        Tosi hyvä koira,ystävällinen,iloinen...lasten paras kaveri...
        Mutta irti sitä ei voi pitää,riistaverta liikaa.'Kerran karkureissulta haettiin 20 kilsan päästä kotoo,kun rakas lemmikkimme olikin saanut hirvestä vainun,siellä se haukkua paukutti...monta tuntia

• masa612

Ehdotus ! Ota suomenpystykorva, ei se ole sisäkoira, mutta tietävät naapurit kumminkin että sinulla on koira se on kova haukkumaan.
      vaatii liikuntaa paljon.

Toinen ehdotus Älä ota ollenkaan mitään koiraa, ei mikään rotu ole helppo hoidettava, jos ei ole aikaa, pitää palkata koiranhoitaja.

• koirailija

Tutustu ensin huolella KAIKKIIN vaatimuksiin, mitä koiranpito aiheuttaa. Jos vielä senkin jälkeen haluat koiran niin voin lämpimästi suositella Griffonia. Sen luonne on maailman ihanin ja muutenkin nuo karvanaamat ovat vallan sympaattisia veijareita.

• Teresa79

sopii "vaatimuksiisi". Itsellä ollut pariin otteeseen, tällä hetkellä 6 kk:tta vanha uros. Erittäin leikkiväisiä, ihmisrakkaita, koulutettavia (älykäs koira) jne... Turkki helppohoitoinen, harjaus noin kerran viikossa. Suosittelen lämpimästi!

• hanki smooth fox terrier

hieno aktiivinen ja kiva koira

• vaatii vaivaa

aspanieli on metsästyskoira, noutajako tai jotain, ei siis vain seurakoira.

• Groovetar
        vaatii vaivaa kirjoitti:

aspanieli on metsästyskoira, noutajako tai jotain, ei siis vain seurakoira.

Kaikki lemmikit vaatii vaivaa ja uhrausta

• starz.

Noihin kriteereihin sopisi tosi moni koirarotu. Bedlingtoninterrieri?
      -n.40-45 cm
      -Sopii kerrostaloon, ei hauku paljon yhtään
      -Koulutettavuus hyvä, ei ole mikään vaativa siinä mielessä että on luonteeltaan kiltti. Ei kyllä omaa miellyttämishalua. Motivointi tärkeää, oppii kyllä.
      -Turkki trimmataan, mutta siitä ei lähde karvaa ollenkaan (paitsi harjatessa) joten siinä mielessä helppo turkki. Siihen tosin tarttuu kaikenmaailman risut ja oksat..
      -on leikkisä, seurallinen ja tykkää kun hellitään :) Ja tykkää touhuilla tosi paljon kaikkea, normaali aktiivisuustaso.

• on hyvä ensimmäiseksi koiraksi

cavalierin kanssa ei kokematonkaan koiran omistaja yleensä pysty tekemään isoja virheitä, koska rotu on niin sopeutuva ja helppo.

• meikämie

Sellainen on tuttavillani ja se on oikeasti HUONOTAPAISIN ja ILKEIN ikinä näkemäni koita. Kuseskeli ja paskansi lattialle vielä yli vuotiaana, repii kaiken, minkä näkee, ei kunnioita esimerkiksi ihmisten ruokailua, vaan pomppaa pöydälle syömään ruoat, tarvitsee valtavasti huomiota, ei opi yhtään mitään.

• meikämie kirjoitti:

Sellainen on tuttavillani ja se on oikeasti HUONOTAPAISIN ja ILKEIN ikinä näkemäni koita. Kuseskeli ja paskansi lattialle vielä yli vuotiaana, repii kaiken, minkä näkee, ei kunnioita esimerkiksi ihmisten ruokailua, vaan pomppaa pöydälle syömään ruoat, tarvitsee valtavasti huomiota, ei opi yhtään mitään.

^Olisikohan silloin ollut omistajissa se vika? Cavalierille ei nimittäin tyypillistä käytöstä. Ja yleensä käytöstapaongelmat ovat OMISTAJAN vika, eli siinä että koiraa ei ole koulutettu/kasvatettu hyvin. Pentuaika on se tärkein aika, kaikki koirat ovat pienenä niiiin söpöjä, mutta ne kasvavat aikuiseksi.. Ja jos koiraa ei ole pentuna koulutettu, niin aikuisena ne huonot tavat alkavat näkyä..

• -----333-----
        meikämie kirjoitti:

Kenenkähän vika jos 14 v poika kakkaa housuihin, kiroilee, sottailee ruokapöydässä ja vielä varastaa karkkia marketista. En lähtisi syyttämään poikaa ensimmäisenä!!

• hau

kultainen noutaja täyttää kaikki toiveesi ja kriteerisi.suosittelen tv.päivi h.

• shibaa

Shiba olisi minun suositus koirasta sinulle. Rotu on sopivan kokoinen paino n. 10 kg. Turkki lyhyt, pinna pitkä. Ei hauku turhia. Aktiivinen lenkkikaveri ja jos uimisesta tykkää , niin kaverin saa..(toki kaikki shibat ei ui,mut mun ainakin ). Ihanan utelias , siisti. Sopivasti epäluuloinen vieraita kohtaan. Shiba-kiljunta mahtava tervetuloseremonia kun tulet kotiin. Ei kuiteskaan kova ääni joka loppuu kyllä kun kaveria tervehtii kotiintullessa. Notkea, ketterä . Tykkää halimisesta ja kainalossa olemisesta. Ei kyllästy silittelyyn ja paijailuun. Tarpeentullen viihtyy yksikseenkin.Suosittelen. Aika harvinainen, ei tuu paljon "tallikavereita" vastaan.

• Rinkelin omistaja

Meillä on ihana englannin spingerspanieli 6v. Sen parempaa, luotettavaa ja uskollisempaa ystävää ei olekaan.Pysyy omalla tontilla ja pärjää ilman tihutöitä sisälläkin yksikseen päivällä. Rakastaa ulkoilua ja uskoo käskyjä.Ei tarvii naama punasena huutaa sille ja haukkuukin tosi vähän! Ainut miinus, kun on kova ääninen kuorsaaja!!

• statu

kaikille jotka olette ehdottaneet hyviä koirarotuja minulle! Olen ruvennut miettimään suomenlapinkoiraa ja olen etsinyt siitä jo jonkin verran tietoakin:) mutta kiitos teille jotka olette vastanneet! olen saanut paljon hyviä ideoita:):)

• Itse suomenlapinkoiran omistajana voin sanoa ettet tule pettymään, ens perjantaina ostan toisen.

• vielä kerran

Lapinkoiralla on paksu aluskarva eikä ole sisäkoira! Muuta ekaks korpeen ja hommaa sitten lapinkoira.

• no jaa...
        vielä kerran kirjoitti:

Lapinkoiralla on paksu aluskarva eikä ole sisäkoira! Muuta ekaks korpeen ja hommaa sitten lapinkoira.

täällä moni vauhkoaa nyt, että kerrostalossa ei soisi olevan mitään koiraa... mielipiteitä on monia, mutta itse en ymmärrä kyllä miksei... Monen kerrostaloasunto voi olla isompi kuin toisen rivari tai omakotitalo... Itse asun rivarissa ja meillä on pk collie. Koiralla olisi käytössään lähes sata neliötä sisälläkin, mutta oikeastaan käyttää vain 40-50 neliötä; ihan omasta tahdostaan. Koiralla on vakipaikat missä oleilee ja nukkuu. Toki käy muissakin huoneissa, mutta vain käy... Eikös se ole niin, että koiran energia kulutetaan ulkona (lenkillä, agilityssä, tokossa, leikeissä yms.) ja ei sisällä ole tarkoituskaan juosta... pennut toki juoksee ja leikkii... vähän vanhemmatkin, mut eiköhän jokainen ymmärrä mitä tolla tarkoitin. Sisälläkin koiraa voi aktivoida esim. aktivointilelujen avulla, piilottelemalla herkkuja tai pienellä koulutuksella.
        Höh, mitähän mäkin täällä nyt aloin vaahtoon... No, jokatapauksessa kyllä mun mielestä kerrostalossakin voi koira olla. En toki itte ottais ehkä 30 neliön yksiöön tanskandoggia tai irlanninsusikoiraa, mut pointti ei olekaan siinä, et kerrostalossa ei vois olla mitään koiraa...
        Toivottavasti aiheen aloittaja löytää itselleen mieluisen koirarodun... itekin voin ehdottaa perinteisiä kultanennoutaja tai labbis... sopii aloittelijalle. Paimenkoiria en menisi ehkä ensimmäiseksi koiraksi suosittelemaan... Mutta jos on taitava ja fiksu tyyppi, niin mikä ettei...

• fiksua?

Muuten suomenlapinkoira on varmaan hyvä rotu sinulle ainakin harrastusten puolesta,mutta ota huomioon myös naapurit.Suokki on aika äänekäs rotu eikä kukaan halua naapurikseen päivät pitkät kaikkia kolahduksia haukkuvaa hauvaa.Poikkeuksiahan löytyy aina ihan kaikista roduista ja toivotankin sinulle onnea koiran hankinnassa!

• *lapinkoiran omistaja*

Suomenlapinkoira on just oikee valinta!! Sopivan aktiivinen, käy moneen harrastukseen, melko helppohoitoinen jne. jne. :) Onnee hankintaan!

• Mona6

Hanki tipsu eli tiibetinspanieli, saat loistavan ystävän! Mulla on 2,5v tipsu ja se on mun ensimmäinen koira. Ne on terveitä, helppohoitoisia mutta vaikeastikoulutettavissa itsepäisenluonteensa takia. Mutta se antaakin haastetta. Turkkia harjaan kun jaksan, pesen useimmin kun sais. Koska koirani nukkuu vieressäni. Sun kannattaa ottaa netistä tietoo eri koiraroduista ja käydä sitten kasvattajalla tutustumassa. Myös kasvattaja on tärkeä, minkä valitset. Itse olin kahden vaiheilla otanko koiran vai rotukissan koska olin kissaihmisiä ennen. Nyt en kadu yhtään, että otin koiran. Ja valitsin vielä hyvän hyvän rodun. Tykkää lapsista hirveästi, on sosiaalinen ja rohkea. Ei pelkää mitään. Tipsut ovat terveitä rotuja ja ne elää pitkään.18-vuotias ei ole harvinainen.

• ranskanbuldoggi

ovat mainioita,helposti koulutettavia ja mahtavia kavereita vaikkaki "törkeitäkin":))

• Suvikaarina

Ota Border-terrieri, ystävä parhaimmillaan, terhakka, innostunut, valpas joka tilanteessa, osaa olla itsepäinen mutta tykkää olla paljon lähellä rapsutettavana, agilityssä aivan mahtava jopa malttamattoman innostunut. Minulla jo toinen Bortsu, josta nautin suunnattomasti.

• Jenna`

Ettekö ihmiset ymmärrä miten esim. jämtlanninpystykorvalle voi tulla kuuma kerrostalossa? Sillä on paksuturkki joten se soveltuu parhaiten ulkokoiraksi! Se on rääkkäystä ostaa metsästyskoira sisälle kuumuuteen! Ja ymmärrättekö että metsästyskoirat vaatii paljon liikuntaa! Minulla oli 16 vuotias jämti ja se jaksoi käydä pitkätkin lenkit kanssani! Nyt minulla toinen jämti ja se on kyllä energinen koira! Ajatelkaa ihmiset pitemmän päälle.

• meillä

asia on kyllä näin,että koira on sisäkoira siinä missä ulkokoirakin mutta koira voidaan opettaa ulkotarhaukseen jolloin s ekerää itselleen tuuheempaa turkkia mutta kyllä ainakin emidän norjan harmaa pääosin sisällä on,omasta halustaan,pääsee myös ulos sitä halutessa,oktalo

• Pieni ja terhakka / leikkisä

Suosittelen kääpiö villakoiraa sillä se on pieni, hyvin oppiva , reipas ulkoilemaan, ei lähde karvoja, ystävällinen. Meillä on villakoira ja sen kanssa voi käydä pitkiä lenkkejä..itse väsyt ennemmin. Kerrostaloon varsin sopivaja kyllä saat hyvän hellimiskaverin.

• Milla96

heip!
      kyselit minkä lainen koira sinulle sopisi.welsh gorgi cardican olisi sinulle mielestäni sopiva.se tykkää hellimisestä,rakastaa ulkona peuhaamistä ja se on helposti koulutettava.kerrostaaloonkin se sopii,ja sen turkki exrta helppo hoitoinen.sen karva lähtee vain kerrav vuodessa,eikä siitä lähde karvaa muuloin,turkkia ei kannata edes pestä monta kertaa vuodessa. rotu ei ole todelakaan suuri kokoinen.rodun nimi ei välttämättä kirjoitettu oikein mutta eiköhän sen poikein kirjoitus selviä. :)

• kas74

Varmasti löytyy monta sopivaa rotua ,mutta esimerkiksi haukkumiseen auttaa koiran koulutus. Kaikki koirat ääntelevät ja jos haluat hiljaisen kaverin , niin hanki lelukoira. Muutenkin koiran kanssa pitää olla johdonmukainen johtaja ja kaikille roduille tulee osoittaa niiden paikka laumassa.Tämä ei tarkoita väkivaltaa! Luepa Tuire Kaimion kirja Pennun kasvatus, sieltä löytyy hyviä vinkkejä. Itselläni asuu kerrostalossa etelävenäjänpaimenkoira ja hyvin sujuu. Tämä rotu ei kuitenkaan sovellu ekaksi koiraksi eikä kaikille muutenkaan. Rotuihin kannattaa tutustua huolella etukäteen ja täältä netistähän sitä tietoa löytyy!

• Joke76

Jos täällä kyselet tommosta niin eihän sulle voi kuin ehdottaa kun VILLAKOIRAA se ei maksa mitään

• ÖRKKI

Kyllä koiran ostajan pitää tietää itse minkä rotuisen koiran hankkii, suosittelen että et osta koiraa koska se ei ole mikään leikkikalu vaan vakavasti otettava perheenjäsen, SORRY

• onnistunut&tyytyväinen

kysely pitää alkaa. Mikäs sen parempi kuin jo kokeneet koiranomistajat. Onhan täällä kerrottu myös valintaa rajoittavia tai estäviä tekijöitä.

Itse luin kaksi koirarotukirjaa ennen valintaa. Valitsin koirani juuri ominaisuuksiensa perusteella enkä ulkonäön yms.

• hehee

Sinulle sopii mielestäni hyvin tiibetinspanieli. Tykkää hellyyttelystä, sopii kerrostaloon. Se on pieni - ja sievä. Oppii helposti, se on tosi leikkisä ja seurallinen. Turkki ei kovin vaativa. Ja rakastaa olla ulkona, varsinkin lenkkeilystä se tykkää.

• vink vink

espanjanvesikoira on ehdottomasti paras. säkäkorkeus n. 50 cm ja iloinen ja aktiivinen koira, ja on todella älykäs. Ollaaan todella tyytyväisiä valintaan. Turkkikin on helppo hoitoinen, leikataaan lyhyeksi n. 2 kertaaa vuodessa. tässä vain mun mielipide, toiovttavasti löydät itsellesi oman ihanan karvapallon

• Diitta

Itselläni on ollut kaksi cairnterrieriä. Eivät ole suuria,sopivat kerrostaloonkin,ovat älykkäitä, ei vaativa turkki,ovat seurallisia ja leikkisiä ja tykkäävät touhuta ulkona.
      Ihana rotu!

• näin se vaan on

mitä siitä tulee kun kaikilla kerrostalon asukkailla on koira ! HIRVEÄ LEMU !
      Kaikki koirat tarvitsevat ulkoilua ja oman pihan jossa saisi juosta vapaana, ja sitten kävelylenkit päälle. Pieni koira ei ehkä tarvitse kävelylenkkejä, kovin pitkiä ainakaan.

• niin se on

Minä olen asunut koirieni kanssa omakotitalossa sekä kerrostalossa. En voi kun ihmetellä sitä ajatusta, ettei koira muka sovi kerrostaloon?On tietenkin olemassa rotuja jotka eivät sovellu mutta ei pidä yleistää. Dobermannini tulivat hyvin toimeen kerrostalossa ja nyt kun heistä on aika jättänyt ,niin nykyiset Bordenterrierinikin tulevat hyvin juttuun kerrostalossa. Ulkoilen paljon ja näin ollen koirani eivät "riehu" sisällä.EIVÄTKÄ HAISE!!!!

• Nimetön
        niin se on kirjoitti:

Minä olen asunut koirieni kanssa omakotitalossa sekä kerrostalossa. En voi kun ihmetellä sitä ajatusta, ettei koira muka sovi kerrostaloon?On tietenkin olemassa rotuja jotka eivät sovellu mutta ei pidä yleistää. Dobermannini tulivat hyvin toimeen kerrostalossa ja nyt kun heistä on aika jättänyt ,niin nykyiset Bordenterrierinikin tulevat hyvin juttuun kerrostalossa. Ulkoilen paljon ja näin ollen koirani eivät "riehu" sisällä.EIVÄTKÄ HAISE!!!!

et ehkä huomaa enää lemua, mutta kysyppä naapureiltasi, jos kehtaavat koiranomistajille suoraan sanoa !
        Sinun koirasi ei ehkä haise, jos peset ja tuuletat hyvin.

• pipa
        Nimetön kirjoitti:

et ehkä huomaa enää lemua, mutta kysyppä naapureiltasi, jos kehtaavat koiranomistajille suoraan sanoa !
        Sinun koirasi ei ehkä haise, jos peset ja tuuletat hyvin.

Joo,pesen ja pidän kodinkin siistinä ja mulla on nypittävä rotu eli vanha karva lähtee pari kertaa vuodessa. Yks allerginen sanoi, et mulla on eka koti jossa ei ole saanut allergia oireita. Jospa se on sit siinä.Nyt kun muistelen niin kerran silitin yhtä ulko koiraa niin siinä oli lemu aika mahtava. :D

• näin on

Kyllä ne useammin on ihmisten jätökset, jotka rappukäytävissä lemuaa...vaikka joka asunnossa olisi koira, ei sinun asuntoosi tule mitään hajua!
        Ja edelleen siitä liikunnasta. Kyllä se vaan valitettavasti on niin, että kerrostalokoirat yleensä saavat enemmän ja monipuolisempaa liikuntaa kun pihalla pissatettavat omakotikoirat (toki omakotiasujissakin on lenkkeilijöitä). Ja sisällä sille koiralle on aivan sama onko sen tassujen alla maa vaiko pari kerrosta muita asukkaita, kunhan ne omat ihmiset on mukana!!!

• hah

Ei ne koirat sen enempää haise kun ihmisetkään! Jos koiraa ruokkii oikein ja pesee sitä kun on tarvetta niin paremmalta se haisee kuin eräät kohtaamani ihmiset! Eri asia on jos koiralle syöttää jotain homeista moskaa...

• Nimetön
        näin on kirjoitti:

Kyllä ne useammin on ihmisten jätökset, jotka rappukäytävissä lemuaa...vaikka joka asunnossa olisi koira, ei sinun asuntoosi tule mitään hajua!
        Ja edelleen siitä liikunnasta. Kyllä se vaan valitettavasti on niin, että kerrostalokoirat yleensä saavat enemmän ja monipuolisempaa liikuntaa kun pihalla pissatettavat omakotikoirat (toki omakotiasujissakin on lenkkeilijöitä). Ja sisällä sille koiralle on aivan sama onko sen tassujen alla maa vaiko pari kerrosta muita asukkaita, kunhan ne omat ihmiset on mukana!!!

omakotitalossa asuvat koirat saavat olla ulkona niin paljon kun vain tahtovat ja saavat lisäksi myös lenkkeillä isäntänsä ja emäntänsä kanssa. Tämä on siis mahdollista vain omakotitalossa.

Omakotitalossa asuvat hoitavat tai jättävät hoitamatta hajuhaitat, mutta kerrostalossa siitä kärsivät myös ne joilla koiraa ei ole ! Tämä on se pointti, josta syystä EI koiraa kerrostaloon.

No onhan noita kerrostaloja joissa haisevat sekä koirat, että omistajat.

• Nimetön
        hah kirjoitti:

Ei ne koirat sen enempää haise kun ihmisetkään! Jos koiraa ruokkii oikein ja pesee sitä kun on tarvetta niin paremmalta se haisee kuin eräät kohtaamani ihmiset! Eri asia on jos koiralle syöttää jotain homeista moskaa...

Kivahan se olisi, kun kaikkien koiran omistajien koirat eivät lemahtaisi käytävissä, mutta kyllä ne sen tekevät. Sateella haiskahtelevat oikein kunnolla, ei mikään ihastuttava haju. Onhan näitä hajuhaittoja, mutta haluaisin asustaa talossa jossa on miellyttävää, kaikin puolin. Minulla ei tosin ole koitunut tästä koirien hajusta ongelmaa, mutta olen kokenut tämän käydessäni kerrostaloasunnoissa ja huomaan lemusta, sotkusta ym. että kylläpä on koiria talossa.

• vapaanako

Holoo!! Juoksee lähimmän koiran luo! Aivan sama onko matkaa 20m tai 10km. Älä edes yritä väittää sen pysyvän omalla pihalla!

• Nimetön
        vapaanako kirjoitti:

Holoo!! Juoksee lähimmän koiran luo! Aivan sama onko matkaa 20m tai 10km. Älä edes yritä väittää sen pysyvän omalla pihalla!

Opetuksesta, koulutuksesta se vain on kiinni, pysyykö koirasi reviirillään. Monilla on myös pihassaan aitaus, etkö tullut ajatelleeksi sitä ! Vapaana saa juosta pihallaan todellakin.

• hanne

Se on cavalier king charlesin spanieli. On kiltti, seurallinen, leikkisä, väsymtäön leikkikaveri, ihana otus ja turkkia ei tarvitse trimmata. Tottelevainen ja helposti koulutettava myös. Helppo ottaa mukaan, ei liian suuri. Ei ole vahti- eikä metsästyskoira, vaan ihana ihmisen ystävä.

• näkee...

...kun ihmiset ottavat itsensä näköisen koiran kaveriksi siispä siinä sulle hyvä vinkki

• Varma valinta!

-ei ole liian suuri
      -sopii kerrostaloon
      -oppii kyllä perus-asiat(istu,maahan..jne)
      -turkki on helppohoitoinen
      -energinen,seuralinen,oikea sylivauvva
      -TODELLAKIN tykkää touhuilla ulkon

oletko ajatellut koskaan "rumaa" mutta sympaattista borderterrieriä=)

http://www.btkerho.net/kerho/

Suosittelen erittäin lämpöisästi, kerrostaloasumiseen juuri passeli ja todellinen ystävä!

• Apassi73

Noilla kriteereillä mä suosittelen sulle pattereilla toimivaa koiraa.Et kai sä kuvittele et jokainen rotunsa edustaja on luonteeltaan samallainen.Sun kriteerit on kun satukirjasta,sä haluat vaan seurakaverin ja lelun, koiran jonka kanssa ei tarvi tehdä TYÖTÄ.Joka koira tarvii oman työnsä ja ajan,varsinki alussa.Koira ei ole lelu ja sellasta koiraa sä et löydä joka sun kriteeris täyttäs.Ennen kun edes harkitset koiraa,aloita miettimällä itsees.Oletko valmis antamaan sille kaiken ja ootko valmis pahoihinki ongelmii esim sairauksiin ja laittamaa tarvittaessa isotkin rahat siihen kiinni,sen jälkee mieti vasta rotuja. T:Dobbereiden omistaja

• meikämie

Jos koira sairastuu pahasti, HUMAANEIN ja halvin lääke on lyijy, sellaisena muutaman gramman puolivaippaisena annoksena silmien väliin.

Kyllä koiraltaan pitää osata vaatia seurallisuutta ja helppoa koulutettavuutta, jos itsekin on aloittelija. Ei kanntta ottaa ensimmäiseksi ns. "vaikeaa" koiraa.

• meikämie

Sekarotuiset on terveitä, varsinkin jos on terveet vanhemmat ja usein juuri sopivan kokoisia: sekarotuisten monipuolisuus tarjoaa suuren valinnanvaran. Varmasti löytyy joka suhteessa juuri sopiva, ei siis tarvitse tehdä mitään kompromisseja!

Esimekriksi kun on seropi, joka on 1/4 labbis, 1/2 saksanpaimenkoira ja 1/4 spanieli, niin se on juuri sellainen leikkisä ja hellittävä, mutta silti tottelevainen ja helposti koulutettava ja sopeutuu hyvin kerrostaloonkin, aika pienkin on. Kannattaa muuten ottaa aina narttu.

• juupeli

miksi ihmeessä narttu?
        Kohtutulehduksia vartenko?
        Uroksissa enemmän luonnetta!

• meikämie
        juupeli kirjoitti:

miksi ihmeessä narttu?
        Kohtutulehduksia vartenko?
        Uroksissa enemmän luonnetta!

"Uroksissa enemmän luonnetta!"

Just siksi ei urosta.

• de fauve bretagne

suosittelen lämpimästi .nimimerkki kaikenlaisia eläimiä hoitanut ja onnellinen 2v. bassetin omistaja.on tottelevainen , terävä luonne ja oppivainen siisti ...suosittelen, google ja sieltä otat meccala, esim niin löytyy esittelyä.
      onnea vain !

• isovexi

Venäjän mustaterrieri. Urospentu, ja mielellään armeijan kennelistä, syötetty raakaa lihaa koko ikä. Ei tarvitse kouluttaa, se hoitaa kyllä sen puolen. Koirapuistoissakaan ei tartte palella.Tykkää olla ulkona, rotu jalostettu olemaan ulkona 24/7/365 missä tahansa säässä/lämpötilassa. Vahvapurentainen Stalinin
      "aloittama" sotilas/vankikoira erittäin korostuneella suojeluvietillä. Emäntä saa lenkkeillä rauhassa!

• .......

Tiibetinspanieli vastaa noihin sinun tarpeisiisi ja on myös hyvä lenkkikaveri, jaksaa totuttuaan pitkiäkin lenkkejä. On kyllä hyvin itsellinen koira, mutta haasteellinen ja suloinen.

• Fili

Juu, elikkäs koira-aiheeseen. Ihan ensiksikin tuosta haukkumisesta: Jokainen koira haukkuu joskus, se on niiden luonne. Periaatteessa mistään tietystä rodusta ei voi sanoa onko se hiljainen vai kovakin haukkumaan, se riippuu paljon koiran luonteesta. Toisakseen mikä tahansa koira sopii kerrostaloon, kunhan se vain saa tarpeeksi ulkoilua. Toki tällöin esim. sisäsiisteyden oppiminen voi olla hankalampaa kuin esim. rivitalossa. Tämäkin riippuu paljolti asunnon koosta. Sitten, jokainen koira kaipaa hellyyttä, toki kaikki eivät ole "sylikoiria". Sitten noista spanieleista ja metsästyskoirista. Itselläni on walesinspringerspanieli, joka on kyllä mm. metsästyskoira, mutta me emme metsästä. Säkä on n. 48cm. Koiran suku ei myöskään ole ollut metsästyskoirina. Kyseisen koiran kanssa voi metsästää, se tykkää ulkoilla, mutta sen kanssa voi myös käydä näyttelyissä tai vaikkapa harrastaa agilityä. Kaikkiin näihin sillä on valmiudet. Meillä koira oppi sisäsiistiksi n. kuukausi luovutuksesta ja muutenkin opettaminen on ollut suht helppoa. Turkki ei tarvitse ihmeitä, normi pesu ja trimmausta sillointällöin. Korvat voi olla arat, mutta niinhän kaikilla "luppakorvilla" on. Meillä korvaongelmia ei ole ollut. Mahtava kaveri! Itse en koiraa ottais vuokra-asuntoon, saattaa tehdä tuhojansa ja tulee sanomista.

Kannattaa etsiä esim. koirat.com sivustolta sellaista sinulle sopivaa rotua, kyllä se sieltä löytyy :) Ja harkitse tarkkaan, sillä koiran osto on monien vuosien projekti. Se vaatii paljon mutta antaa myös. Kulujakin tulee, joten kannattaa sitäkin miettiä.

• Pelle10

Lisätietoja löydät esim. Havanais sivuilta.
      PS.Etsippä vaikka tällaisen koiran omistajat ja haastattele heitä saat asiantuntevaa tietoa:

bichon havanais Garanzia's Pole Star

• joppis15

Westi...

• suosittelen

Suosittelen cavalierin king sharlesin spanielia!

• tän

JÄYHÄ JÖKÖTTÄJÄ on sun juttus.

• holskun omistaja

Itselläni on kerrostaloasunnossamme uros hollanninpaimenkoira joka ei koskaan hauku sisällä, ei ole tehnyt paljon tuhoa eikä muutenkaan ole missään vaiheessa ollut ongelma. Tämän sisko on taas vastakohta. Haukkuu, hyppii, näykkii. Jokainen koira on persoona. En siis suosittele mitään erityistä rotua, mutta tiukka koulutus täytyy alkaa heti pennusta jos aikoo saada koiran siedettäväksi. Koiran käytöksestä ei voi syyttää koiran luonnetta, vaan kouluttajaa. Koiranpito vaatii paljon. Varaudu siihen.

• vuohipukki

ehdottomasti SINUN pitäisi tutustua rotuun shetlanninlammaskoira. en katsonut oletko nainen tai mies mutta takaan ettet pety. seltti on pieni huomaamaton vesseli joka on paikalla juuri silloin kun tarvitset häntä mutta pois kun et. siinä on iso koira pienessä koossa eikä räksytä. mulla ollut 2. nyt collie mutta seuraava on varmasti taas seltti. ja agility varma. uskomattoman suuri sydän pienellä kaverilla.rohkea mutta varauksellinen.ehdoton ihmistuntija

• vuohipukki

mä nyt vielä rummutan sen sheltin perään..vaikka se turkki on mahtava se ei ole ongelma. lähtee kokonaan n2 viikossa. VITSI.! koirakodissa karvoja löytyy aina ja kaikkialta vaikka kananmunan sisästä kuten meillä ja oletko miettinyt niitä pippalo/räntäöitä kun kaverilla on vatsa sekaisin ja pitäis päästä HETI..... tahtotko/ voitko VARMASTI ottaa mukaasi hänet vai jääkö jonkun toisen "hoitoon" seuraavat 10 vuotta kun löydät ihmis HÄNET. MIETI TARKKAAN ENNENKUIN..

• onsku omistaja
        vuohipukki kirjoitti:

mä nyt vielä rummutan sen sheltin perään..vaikka se turkki on mahtava se ei ole ongelma. lähtee kokonaan n2 viikossa. VITSI.! koirakodissa karvoja löytyy aina ja kaikkialta vaikka kananmunan sisästä kuten meillä ja oletko miettinyt niitä pippalo/räntäöitä kun kaverilla on vatsa sekaisin ja pitäis päästä HETI..... tahtotko/ voitko VARMASTI ottaa mukaasi hänet vai jääkö jonkun toisen "hoitoon" seuraavat 10 vuotta kun löydät ihmis HÄNET. MIETI TARKKAAN ENNENKUIN..

Niinpä! Itselläni on avioerokoira, kun isäntä vain toi elämäämme aikoinaan keskustelematta koiran ja sitten erossa se kuitenkin jäi minun vastuulleni (tosin en olisi sitä hänelle antanutkaan enää). Muista, että koira on n. 10 vuotta kanssasi. Se ei ole "kesäkissa". Sitten, jos elämääsi tulee kumppani, joka ei voi sietää koiraa, kumpi lähtee ja minne? Aina, kun minulla on menoa tai työmatka, minun on järjestettävä hoito. Isolle koiralle se on vielä vaikeampaa kuin pienelle.

• Nimetön

on hyvä valinta myös kerrostaloon. Itselläni kaksi villakoiraa (asuneet kerrostalossa 7 vuotta), eikä ole ollut mitään ongelmia. Villakoirat ovat älykkäitä, helposti koulutettavia, leikkisiä, iloisia, miellyttämisen haluisia, osaavat olla myös yksin. Omani ainakin pärjäävät vallan hyvin, vaikka lenkit joskus aika lyhyiksi jäävätkin. Leikkisiä tosiaan ovat -> toinen on täysin pallohullu ja jaksaisi juosta pallon perässä aamusta iltaan. Osaa tosin lopettaa pallo vouhotuksen kun sanotaan: ei nyt.
      Karva on mielestäni helppohoitoinen, kun omat koirani ovat ns. luonnonlapsia, eli ei mitään pölyhuiskuksi trimmattuja. Leikkaan itse (kunnon trimmaussaksilla) koirien karvan kaksi kertaa vuodessa lyhyeksi. Sitten vain harjailen silloin tällöin, niin ei mene takkuun. Villakoirista ei lähde varsinaisesti karvaa ja ovat muutenkin todella siistejä koiria. Suosittelen lämpimästi! :)

• kax shelttiä

sheltti eli "kansankielellä" pikkulassie sopii hyvin toiveisiisi. Se on suht pikkuinen (jotkut tosin kasvavat vähän yli-isoiksi), moneen harrastukseen sopiva, reipas kaveri. Jaksaa tehdä pitkiä lenkkejä, mutta pärjää tarvittaessa myös vähemmällä eikä pura ylimääräistä energiaa pahantekoon. Itselläni on kerrostalossa kaksi kappaletta ja hyvin on mennyt, ovikellon haukkuvat mutta muutoin ovat hissukseen. Koirat rakastavat rapsutusta ja kainalossa kiehnäämistä, mutta pysyvät poissa jos kieltää, paimenkoirina ovat kyllä koko ajan muutaman metrin etäisyydellä "äitylistä". Vaikka turkki on pitkähkö, se on helppohoitoinen, harjaus silloin tällöin riittää. Karvaa tosin ajoittain lähtee aika runsaasti. :) suosittelen :) Uskon että villakoira myös olisi varsin sopiva rotu sinulle.

• OMK1

Kaikki noi speksit mitä olit antanut viittaa rotuun STAFFIT. Laita googlella sana (staffit) hakuun ja löytyy.... Olen jonkun verran ollut rodun kanssa tekemisissä ja.... Mukavia otuksia ollut aina. Sähläreitä mutta tarvittaessa hiljasia kavereita. Sellasia kainaloon sopivia lämmittimiä. Oikeesti kannattaa tutustua jos harkitsee koiran hankkimista.

• palstoille K-22

Taitaa olla suurin kynnyskysymys saada se koira näytille, kuten Hossi 22.3.2007 klo 12.05 valittelee.

• ostamatta

niin kauan ku asut kerrostalossa.

• kyselee näiltä pastoilta

yleensä tietoja lemmikeistä ei todelisuudessa tarvitse kun hengettömän PEHMOLELUN.

• finlanders

Itselläni on ollut Collie-tyttö.Ja sen parempaa ja ihmisrakkaampaa koiraa ei ole.Rotu on keskikokoista,ja me asuimme kerrstalossa,eikä mitään ongelmia.Ja tämä on siitä hyvä rotu että se ei räksytä.

• shihtzu

www.shihtzukoira.com

pidä sitä lyhytturkkisena ni ei tarvi turkin kanssa taistella.
      aiva ihana seurallinen koirarotu.

• Eläintenystävä

Miten olisi Schipperke, tutullani on ja olen itsekin saanut pikkuista hoitaa muutaman päivän, aivan ihana koira! Ottaisin itsellenikin tällaisen, jos minulla olisi mahdollisuus koira ottaa.

• te-ho

Ehdottomasti staffi ,siis staffordshirenbullterrieri.

• koiraystävä vaan

Jätä sairaaksi jalostetut rodut pois (hengitys vinkuu, ihosairaudet ryppyisyyden takia, köyryselkä, karvattomuus... jne) kokonaan listalta.

Huomioi myös, että ei ole koiran arvoista elämää elää kerrostalossa! Kerrostalo ei ole koiralle sopiva elinympäristö.

• hündchen

Onkos aloittaja kommentoinut? Kaikki rodut lienee kohta läpikäyty :)

Täälläkin päästään pian pallukkaan :D Muutama vihje vielä...

• Blimba

Suosittelen, että luet paljon eri roduista ja sitä kautta karsit pois rotuja mitkä ei missään nimessä sinulle sovi. Kyllä sieltä sitten löytyy se oma rotu =)
      Onnea etsintään =)

• Juuh,,, kääpiösnautseri on mielestäni aivan sopiva lemmikki, ei liian iso,mutta kuitenkin "koirainen", ei karvasta,luonne ihana,innokas,haluaa miellyttää omistajaansa ja muitakin, allergiset ihmiset sietävät yleensä tätä rotua hyvin,,siis sekin hyvä,jos ystävilläsi on yliherkkyyttä...tunnen erään snautserin oikein hyvin ja hän on todella ihmismäinen koira....istuu sylissä ja haluaa leikkiä hämähäkkiä ihan laulun kera...sitten odottaa aploodeja...semmosta vinkkiä ja Iloista Pääsiäisenaikaa Sinulle,,,toivoopi Kummitäti

• Red Indian

Jos homma on noin vaikea, että täytyy neuvoa kysyä, parempi on kun juot pääsi mohjoksi.

Sitäpaitsi, kun on mäyräkoira kotona aina odottamassa, ei tarvitse kärsiä yksinäisyydestä.
      Huolehdi kaupassa jokapäiväisestä "leivästä".

• Rommaani Porista

Ei vappaata vangita voi, laulaa joku valkolainen Hämeenlinnasta kotoisin oleva. Ei koiraa kerrostaloon, eikä kissaa, vain käärmeet sopivat sinne luonnevikaisten valkolaisten kanssa elämään.

• sanonpahanain

nahkansa niin usein. Aina ojanpientareet täynnään ;)

• Jackrussel

terrieri. Siinä on kaikki mitä kaipaat!

• www.rekkurescue.com

tms. Teet hyvän teon. Lisäksi siellä on luonnekuvaukset koirista, ja omalla kohdallani on pitänyt hyvin paikkansa. Tyyliin viihtyy kerrostalossa, jne. Ei tarvitse pelätä kuin rotukoirilla, että on farmattu sisaruksia. Ei lonkkavikoja, jonkun hullun mielestä "kivan näkoinen rotu ominaisuus", eli kasvatetaan vaikka schäfereitä joiden takaosa roikkuu maassa ja estää normaalin liikkumisen..tosi tervettä toimintaa.. Yleensä viisaampia ja oppivaisempia myös.

Joo, tiedossa on että rotukoirien omistajat mollaavat tätä, mutta ei se mitään. Luonnon normaaliin kulkuun on kiva puuttua. Ulkonäkö ennen kaikkea =) Onneksi ei itse tarvitse päteä koiran ulkonäon kautta. Mukavaa päivä jatkoa kaikille koiranomistajille!

• lapinporokoiruus

Käy katsoon koirat.com:ista, saat puolueetonta tietoa, tottakai kai kaikki omaa koiraansa kehuu :-)
      Sieltä meillekkin löytyi oma rotu ja pentusivuilta pentukin!

• oon koira fani

sulle varmaan sopisi toi shetlanninlammaskoira.
      -ei ole suuri
      -se sopii hyvin k-taloon.
      -sen kouluttaa helposi.
      -turkki on helppohoitinen pitää harjata ja jos menee kurasäällä ulos nii se pitää pestä kun tulee sisältä tai sitten voi käyttää sellaista kurapukua.
      -tykkää leikkiä ja on seurallinen. voi pitää vapaanakin lähellä.
      -ja on agressivinen.

• Suomenlapinkoira Mona

Hei! Ehdoittaisin Suomenlapinkoiraa, koska se on kiltti omistajalleen ja muillekkin, oppimishaluinen, muuta ennen seurallinen & hyvä seurakaveri. Lapinkoira tarvitsee kuitenkin paljon ulkoilua koska on poropaimenkoira. Se viihtyy hyvin ulkona jokseikin sisällä. Saatan tietää lapinkoirasta aika paljon koska isällänikin oli lapinkoira ja menemme huomenna hakemaan meidän oman Suomenlapinkoiran Tampereelta 15/6/07. Huom! Lapinkoira on keskikokoinen ja syö kokoonsa nähden paljon ruokaa! Jos haluat siitä lisää tietoa sähköposti on ''[email protected]''.

- Nimimerkillä Suomenlapinkoira Mona

• ehdottelija

Bretoni:
      Uroksilla 48 - 51 cm ja nartuilla 47 - 50 cm, yhden senttimetrin poikkeama ylös- tai alaspäin on sallittu. Ihannekoko uroksilla 49 - 50 cm ja nartuilla 48 - 49 cm. Erinomainen hakija ja liikkuja, sillä on erinomainen hajuaisti, maastonpeittävyys, oma-aloitteinen ja kestävä seisonta, se on hyvä noutaja ja helppo kouluttaa.
      Kuulostaako hyvälle?

Rotu löytyy tietokannasta seuraavilla Omarotu-testin hakuehdoilla

Rotu:
      Bretoni

Rakenne:
      normaali

Minimi säkä:
      47 cm

Maksimi säkä:
      49 cm

Turkki:
      vaivaton

Vaativuus:
      ei vaadi erityistä harrastuneisuutta

Koulutettavuus:
      normaali

Metsästysominaisuudet:
      vahva metsästysvietti

Palveluskoirakokeet:
      ei

Vartiointi:
      ei juuri vartioi

Toiminnan tarve:
      kaipaa runsaasti toimintaa

Suhtautuminen vieraisiin:
      ihmisystävällinen

• enkku

KÄYTTÄYTYMINEN / LUONNE: Antaa vaikutelman päättäväisyydestä, voimasta ja tarmokkuudesta. Tarkkaavainen, peloton, uskollinen, luotettava ja rohkea. Tuimasta ulkonäöstään huolimatta lempeä. Säkäkorkeus 31-36cm. Entä tämä?

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      69
      4732
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3525
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      38
      3296
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      49
      2773
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2708
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      2159
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      23
      2051
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      199
      1970
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      398
      1581
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1478
    Aihe