Viikon päästä äkkilähtö, ROKOTUKSET!

ehtiikö??

Viikon päästä äkkilähtö Egyptiin, sain A-hepatiittirokotuksen vasta tänään, ehtiikö rokote antaa mitään suojaa??

14

1741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunhan muistat sen tehosteen

      KÄY HAKEMASSA TEHOSTE HETI 6 KK KULUTTUA.

      • ......

        on tehosterokotteen ottamisesta puolen vuoden päästä jos matka on jo viikon päästä (ja kestää vain viikon) ?


      • jra
        ...... kirjoitti:

        on tehosterokotteen ottamisesta puolen vuoden päästä jos matka on jo viikon päästä (ja kestää vain viikon) ?

        tehosterokotuksella saat suojan myös tulevia matkoja varten. Rokotus antaa suojan 20 vuodeksi vasta tehosterokotteen jälkeen.


      • tehosterokote kannattaa
        ...... kirjoitti:

        on tehosterokotteen ottamisesta puolen vuoden päästä jos matka on jo viikon päästä (ja kestää vain viikon) ?

        Rokotussuoja on vähintään 20 vuotta, ja nykyään sitä pidetään jopa elinikäisenä, vasta-ainetutkimuksissa on todettu vasta-aineita olevan veressä vielä yli 20 vuoden kuluttua rokottamisesta, kunhan ohjelma on viety ohjeiden mukaan loppuun, eli:
        * ensimmäinen rokote
        * toinen (=tehoste) 6 - 12 kk kuluttua ensimmäisestä rokotuskerrasta.

        SEN VERRAN SIITÄ ON HYÖTYÄ.


      • huh huh
        tehosterokote kannattaa kirjoitti:

        Rokotussuoja on vähintään 20 vuotta, ja nykyään sitä pidetään jopa elinikäisenä, vasta-ainetutkimuksissa on todettu vasta-aineita olevan veressä vielä yli 20 vuoden kuluttua rokottamisesta, kunhan ohjelma on viety ohjeiden mukaan loppuun, eli:
        * ensimmäinen rokote
        * toinen (=tehoste) 6 - 12 kk kuluttua ensimmäisestä rokotuskerrasta.

        SEN VERRAN SIITÄ ON HYÖTYÄ.

        Mutta kysymyshän oli että joku on viikon päästä lähdössä reissuun ja otti tänään rokotuksen niin onko siitä matkalla hyötyä? Siis matkalla joka on viikon päästä!!!!!!!!


      • miksi noin myöhään rokotus
        huh huh kirjoitti:

        Mutta kysymyshän oli että joku on viikon päästä lähdössä reissuun ja otti tänään rokotuksen niin onko siitä matkalla hyötyä? Siis matkalla joka on viikon päästä!!!!!!!!

        itse otimme rokotteen marraskuussa heti matkan varattuamme, matka oli maalis-huhtikuun vaihteessa.

        Parempi varmasti kuitenkin hakea rokote ja muistaa tehoste kuin luottaa hyvään onneensa.


      • sitten
        miksi noin myöhään rokotus kirjoitti:

        itse otimme rokotteen marraskuussa heti matkan varattuamme, matka oli maalis-huhtikuun vaihteessa.

        Parempi varmasti kuitenkin hakea rokote ja muistaa tehoste kuin luottaa hyvään onneensa.

        vaivaudut kommentoimaan? paras viisaus on jälkiviisaus? :)


      • kysyi onko hyötyä
        sitten kirjoitti:

        vaivaudut kommentoimaan? paras viisaus on jälkiviisaus? :)

        jos ottaa rokotteen vain viikkoa ennen matkaa.

        Varmasti on parempi, että rokote on otettu kuin että ei ole otettu.
        Engerixilläkään ei näköjään olis ehtiny ottaa tehostetta edes nopeutetulla aikataululla, koska aikaa oli vain viikko.
        En jälkiviisastele, enhän tiedä itsekään onko rokotteet auttaneet meilläkään, vaikka on otettu hyvissä ajoin. Mutta kaikkein tyhmintä on jättää rokotteet ottamatta ja luottaa hyvään onneensa ja siihen että tiettyjen ruokien/juomien välttäminen riitää. Onko pullovesi oikeasti aina pullovettä? Mitä vettä on juoma-automaattien näennäisesti sinetöidyissä pulloissa?


      • huh huh kirjoitti:

        Mutta kysymyshän oli että joku on viikon päästä lähdössä reissuun ja otti tänään rokotuksen niin onko siitä matkalla hyötyä? Siis matkalla joka on viikon päästä!!!!!!!!

        Mulle työterveyshoitaja kertoi, että tehoaa jo ekasta rokotteesta, siis siten, että ei toki voi edellisenä päivänä ottaa. Mulla on Twinrix, joka käsittää siis kolme rokotetta.

        Ok, jossain oli sanottu että pari viikkoa ennen kannattaisi viimeistään ottaa, mutta onhan se viikkokin parempi kuin ei mitään, varmasti siinä on jokin teho, pienikin. Lisäksi kun rokote tehoaa vuosikausia, niin kannattaahan se ottaa tuleviakin matkoja varten vaikka seuraavaan reissuun olisikin se viikko. Ja voi näitä hepatiitteja huonolla tuurilla saada käsittääkseni Suomestakin.


    • rokotteista

      Toihan olis kannattanu kysyä siltä rokotuksen antajalta, se olis varmaan tienny tarkemmin... Ja voithan vieläkin soittaa esim. oman kuntasi terveyskeskukseen jotta saat varman tiedon asiasta. Jos rokote suoja ei ole vielä hyvä niin tiedät "varoa" asioita joiden välityksellä on vaaraa saada tartunta (esim. tuoresalaatit, merenelävät, jääpalat ym) ja hyvä hygienia saattaa ainakin vähän auttaa asiaa...

      • rokotteista

        Tälläinen teksti löytyi kansanterveyslaitoksen sivuilta: "Havrix 1440 ELISA U/ml ja Epaxal: Vasta-aineet ovat yli 80 %:lla rokotetuista suojaavalla tasolla kahden viikon kuluttua ja yli 90 %:lla kuukauden kuluttua rokotuksesta. Rokotteet tulisi antaa mielellään vähintään kaksi viikkoa ennen matkalle lähtöä."


    • samalla

      vaivalla. Ihmiset ei oikein vielä ajattele hepatiitti B:n vaaraa. Samalla vaivalla voi ottaa suojan myös sitä vastaan. A:n suoja viikon päästä piikin saamisesta ei ole kovin hyvä. Ja puheet elinikäisestä suojasta, tai 20 vuodesta ovat vielä ennenaikaisia. Pitkä suojan joka tapauksessa saa.
      A:sta: "Havrix 1440 ELISA U/ml ja Epaxal: Vasta-aineet ovat yli 80 %:lla rokotetuista suojaavalla tasolla kahden viikon kuluttua ja yli 90 %:lla kuukauden kuluttua rokotuksesta. Rokotteet tulisi antaa mielellään vähintään kaksi viikkoa ennen matkalle lähtöä."
      B:stä: "Perusrokotukseen kuuluu kolme annosta, joista toinen annetaan kuukausi ja kolmas puoli vuotta ensimmäisen annoksen jälkeen. Jos suojaa tarvitaan nopeasti, voidaan kolmas annos antaa jo kahden kuukauden kuluttua ensimmäisestä. Poikkeustilanteessa voidaan yli 15-vuotiailla käyttää Engerix-rokotteella aikataulua 0, 7 ja 21 vrk. Molemmissa tapauksissa on pitkäaikaisen suojan varmistamiseksi syytä antaa neljäs annos vuoden kuluttua ensimmäisestä."

      • Kukkamaaaria

        Kannattaa ottaa Twinrix-rokote missä on molemmat hepikset. Mutta kaipa viikko on aivan liian lyhyt aika suojaamiseen, meille ainakin suositeltiin että pitäisi olla kuukausi ennenkuin on kunnon esto.


    • kysyminen kannattaa

      Eipä kannata terveyden kanssa leikkiä ja kysellä täältä "musta tuntuu ja kaverilta kuulin palstalta". Kysy asiantuntijalta niinkuin joku jo mainitsikin, eikä maksa mitään (Suomessahan maksetaan veroja). Tässä linkki jossa kerrotaan vaikutuksen alkavan kahden viikon päästä.

      http://www.gastrolab.net/c1qhepaf.htm

      Käytä lähdekritiikiä tämänkin tiedon kanssa ja muista viettää hauska loma. Tarttumisen todennäköisyys on kuiten aika pieni( tämä AMATÖÖRImielipide).

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe